فهرست مطالب

علوم ورزشی و توان رزم - پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1401)

نشریه علوم ورزشی و توان رزم
پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • طراحی الگوی جو انگیزشی با اضطراب رقابتی ورزشکاران بسیج نواحی مشهد
    رامین ایرجی نقندر*، مریم پورجعفریان، سید محمدکاظم واعظ موسوی صفحه 1
    هدف

    هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی جو انگیزشی مربیان با اضطراب رقابتی ورزشکاران بسیج نواحی مشهد بود.

    روش شناسی:

     جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران عضو بسیج نواحی شهر مشهد تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 250 تن به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های جو انگیزشی رونالد و همکاران (2008) و اضطراب رقابتی مارتنز و همکاران (1990) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه ها با استفاده از نظرات اصلاحی 10 تن از اساتید روانشناسی ورزشی تعیین گردید و با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسش نامه های جو انگیزشی و اضطراب رقابتی به ترتیب 92/0 و 86/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده گردید.

    یافته ها

    نتایج نشان داد بین جو انگیزشی مربیان و مولفه های جو تسلط و جو اجرا با اضطراب رقابتی ورزشکاران بسیج ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. از طرفی تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفه های جو تسلط و جو اجرا توان پیش بینی اضطراب رقابتی ورزشکاران بسیج را دارند. همچنین الگوی تحلیل مسیر بین جو انگیزشی مربیان با اضطراب رقابتی ورزشکاران بسیج منفی و معنادارمی باشد.

    نتیجه گیری

    مربیان با ایجاد یک محیط ورزشی همراه با انگیزه و نشاط می توانند باعث کاهش اضطراب ورزشکاران شده و زمینه ساز افزایش عملکرد آنها شوند.

    کلیدواژگان: جو انگیزشی، اضطراب رقابتی، ورزشکار، بسیج
  • تحلیل ذی نفعان ورزش قهرمانی آجا
    سجاد محمدیاری، علی قائدی، سلیم عباسی* صفحه 2
    هدف

    هدف از این پژوهش تحلیل ذی نفعان ورزش قهرمانی آجا می باشد.

    روش شناسی: 

    پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است و به شکل آمیخته (کیفی، کمی) انجام شد. برای جمع آوری داده-ها از مصاحبه و پرسشنامه مندلو (1981) استفاده شد. بخش اول پژوهش (کیفی)، شامل شناسایی ذی نفعان ورزش قهرمانی اجا با نظر خبرگان (13 خبره منتخب به روش نمونه گیری گلوله برفی) می باشد و بخش دوم پژوهش(کمی) شامل طبقه بندی این ذی نفعان در غالب ماتریس منفعت-قدرت می باشد (13 نفر مصاحبه شونده مرحله قبل به روش نمونه گیری هدفمند).

    یافته ها

    در مجموع تعداد 20 ذی نفع شناسایی شد که در چهار طبقه تقسیم شدند، ذینفعان اصلی: سازمان تربیت بدنی ارتش، اداره ورزش و آمادگی، جسمانی نیروهای مسلح، تربیت بدنی نیروی زمینی ارتش، تربیت بدنی نیروی هوایی ارتش، تربیت بدنی نیروی دریایی ارتش، تربیت بدنی نیروی پدافند هوایی خاتم الانبیا ارتش، فدراسیون ها- ذینفعان اولیه : وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک- ذینفعان ثانویه: کارکنان وظیفه ورزشکار، کارکنان پایور ورزشکار، مربیان نیروهای مسلح، سرپرستان، خانواده نیروهای مسلح، حامیان مالی سازمان، سازمان بسیج ورزشکاران، خانواده ورزشکاران، خبرگان و پیشکسوتان- ذینفعان کم اهمیت : اقشار جامع، رسانه.

    نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش می تواند برای مدیران ورزش اجا و محققان علاقه مند به تحقیق در این زمینه بسیار راه گشا و کمک کننده باشد.

    کلیدواژگان: ذی نفع، ورزش قهرمانی، آجا
  • شناسایی موانع بازاریابی ورزشی و ارائه راهکار برای توسعه درآمدزایی در سازمان تربیت بدنی آجا
    رضا شربت زاده*، بابک فلاح ابراهیم بگلو، عباس دوستدار صفحه 3

    هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع بازاریابی ورزشی و ارایه راهکار برای توسعه درآمدزایی در سازمان تربیت بدنی آجا بود. برای این منظور از روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. در ادامه با ده نفر از مدیران باسابقه، مجرب و ورزشی نیروهای مسلح مصاحبه کیفی با رویکرد عمقی، پایان باز و نیمه ساختاریافته به عمل آمد. برای تجزیه وتحلیل یافته ها از روش کدگذاری باز و محوری و روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مهم ترین موانع بازاریابی ورزشی سازمان تربیت بدنی آجا شامل چهار درون مایه موانع حقوقی وقانونی، موانع محیطی، موانع امنیتی و موانع مدیریتی و سازمانی می باشد.هم چنین 15 زیر درون مایه و 62 گویه ذیل درون مایه های موانع بازاریابی ورزشی ارتش شناسایی شد. درنهایت با توجه به پیشینه نظری تحقیق و دانش محقق نتایج مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در پایان راهکارهای مناسب برخاسته از پژوهش برای توسعه درآمدزایی در سازمان تربیت بدنی آجا ارایه گردید. در واقع به منظور توسعه درآمدهای سازمان تربیت بدنی آجا باید هم زمان به رفع موانع شناسایی شده و تلاش برای اجرای راهکارهای پیشنهادی پرداخت.

    کلیدواژگان: بازاریابی ورزشی، درآمدزایی، سازمان تربیت بدنی ارتش ج.ا.ا، پدیدارشناسی
  • ارزیابی عوامل موثر در آموزش و ارتقاء سطح آمادگی جسمانی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه السلام (مورد مطالعه: عوامل مرتبط با فراگیران)
    سید حسن رجبی*، احمدرضا یوسف پور دهاقانی، مرتضی ناجی صفحه 4
    هدف

    هدف پژوهش، ارزیابی عوامل موثر مرتبط با دانشجویان، در آموزش و ارتقاء سطح آمادگی جسمانی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) بود.

    روش شناسی: 

    برای این منظور، تعداد 280 نفر از دانشجویان دوره عمومی پاسداری، به روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب و برای سنجش نگرش، دانش فنی و مشارکت ایشان از پرسش نامه های محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسش نامه ها توسط صاحب نظران تربیت بدنی تایید و پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 0.9 ، 0.94 و 0.7 تعیین شد. برای تحلیل داده های پژوهش از آزمون های t-استیودنت، کلموگروف-اسمیرنوف، تحلیل مدل رگرسیون وضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.

    یافته ها

    بر اساس نتایج مشخص شد که میانگین عوامل موثر در آموزش و ارتقاء آمادگی جسمانی دانشجویان مورد بررسی در این تحقیق، شامل مشارکت دانشجویان در کلاس آمادگی جسمانی 56،14 (از 70) و نگرش ایشان نسبت به آمادگی جسمانی 43،49 (از 75) و دانش فنی ایشان 49.18 (از 75) درخصوص آمادگی جسمانی، نسبت به حدوسط نمرات بالاتر بود.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج به نظر می رسد دانشجویان کمتر در مباحث علمی مشارکت دارند. این امر می بایستی بیشتر پررنگ شده و مربیان دانشجویان را در مباحث علمی بیشتر مشارکت دهند. همچنین برنامه ریزی بهتری برای عمیق تر شدن اطلاعات دانشجو توسط اساتید در کلاسها در جهت کیفیت بخشی درس تربیت بدنی و کاربردی کردن دانش فنی دانشجویان برای بالا رفتن سطح نگرش و در نهایت ارتقاء آمادگی جسمانی آنان به عمل آید.

    کلیدواژگان: ارزیابی، آمادگی جسمانی، نگرش، مشارکت، دانش فنی
  • نقش فعالیت ورزشی در ترمیم و بازسازی آسیب از دست رفتن حجیم عضلانی (VML) در نظامیان با استفاده از دانش داربست های زیست تخریب پذیر، یک مطالعه ی مروری-تشریحی
    محمدرضا ایزدی*، عبدالحمید حبیبی صفحه 5

    آسیب از بین رفتن حجیم عضلانی  (Volumetric muscle loss; VML)به از دست دادن حجم بزرگی از عضله اسکلتی اطلاق می شود که در شرایط تروما، جراحی، نقص های مادرزادی و در جنگ های گرم در نیروهای نظامی ایجاد می شود. در این آسیب قسمتی از عروق، اعصاب و ماده زمینه ای تخریب می شود. در آسیب های عضلانی شدیدتر که حجم زیادی از عضله اسکلتی از بین می رود، ترمیم خود به خودی عضله کفایت نمی کند و به روش های کمکی مانند پیوند و یا استفاده از ابزار مصنوعی نیاز است. عدم بازگشت پذیری و ترمیم زخم های عمیق، دو چالش ایجاد بافت های سست فیبروزی و جای زخم را نیز در پی دارد که عملکرد عصبی-عضلانی و روحیات خلقی و روانی فرد نظامی را تحت تاثیر قرار می دهد و بر موفقیت وی در صحنه رزم نیز اثر منفی خواهد گذاشت. فعالیت ورزشی به عنوان یکی از روش های اصلی بازتوانی[1] با هدف بازگشت دامنه کامل حرکتی و قدرت انقباض در سطح عملکردی و ترمیم و نوسازی عروق، اعصاب و ماتریکس خارج سلولی در سطح ساختاری شناخته می شود. بررسی ها نشان می دهد در سطح مولکولی، افزایش سطوح نیتریک اکساید و فاکتورهای رشد شبه انسولینی که موجب فعال شدن سلول های ماهواره ای و فاکتورهای رشد اندوتلیال عروق می شوند که بر اثر تمرینات تناوبی و تداومی اتفاق می افتد. تمرینات هوازی همچنین افزایش بیان فاکتور های نروتروفیکی را سبب می شوند که در روند زایش عصب و نهایتا تولید نیرو نقش به سزایی دارند. بنابراین فعالیت ورزشی به عنوان یکی از راه های بازتوانی ساختار و عملکرد آسیب VML معرفی شده است. در این مطالعه ی مروری نتیجه گرفته شده است که مطالعات بروز جامعه ی علمی با اتفاق نظر، ساخت و تولید داربست های بیولوژیک هم کشت شده با سلول های بنیادی مزانشیمی را در بستر فعالیت ورزشی بعنوان موثرترین راه برای بازسازی عصبی-عروقی و ساختاری آسیب VML پیشنهاد داده اند.

    کلیدواژگان: ترمیم عضلانی، نظامی، VML، داربست
  • بررسی ارتباط بین هویت اجتماعی با رضایت شغلی مربیان ورزش در یکی از دانشگاه های نظامی
    سیروس رضایی*، مرتضی ناجی، یاسر جانباز صفحه 6
    هدف

    بررسی ارتباط بین هویت اجتماعی با رضایت شغلی مربیان ورزش دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) پرداخته است.

    روش شناسی:

     با توجه به اهداف تحقیق، روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ استراتژی توصیفی است و جمع آوری داده ها به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را مربیان ورزش دانشگاه افسری امام حسین (ع) تشکیل می داد. با توجه به حجم جامعه آماری، تعداد 30 نفر از مربیان ورزش دانشگاه افسری امام حسین (ع) تمام شماری شدند در تحقیق از دو پرسشنامه هویت اجتماعی و پرسشنامه رضایت شغلی استفاده گردیده است. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، از آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار، فراوانی، درصد فراوانی جهت توصیف ویژگی های فردی و متغیرهای تحقیق و از روش آماری تی تک نمونه ای، تی گروه های مستقل و آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

    یافته ها

    یافته های توصیفی نشان داد میانگین سنی آزمودنی ها 36.83 سال درصد آزمودنی ها متاهل و 6.7 درصد مجرد و نوع مدرک تحصیلی 10.3 درصد آزمودنی ها دیپلم و فوق دیپلم، 37.9 درصد کارشناسی و 51.7 در صد کارشناسی ارشد و بالاتر است.یافته های استنباطی نشان داد مربیان ورزش دانشگاه امام حسین (ع) رضایت متوسطی نسبت به شغل خود دارند؛ و دارای هویت اجتماعی متوسطی هستند. بین میانگین های مشاهده شده و فرضی رضایت شغلی و نیز هویت اجتماعی مربیان ورزش دانشگاه امام حسین (ع) تفاوت معنی داری وجود دارد.

    نتیجه گیری

    بین مولفه هویت اجتماعی با رضایت شغلی مربیان ورزش دانشگاه امام حسین رابطه معنی داری وجود دارد. هویت جمعی پیش بینی مناسبی برای رضایت شغلی مربیان ورزش دانشگاه امام حسین (ع) است.

    کلیدواژگان: هویت اجتماعی، رضایت شغلی، مربی ورزش
|
  • Designing a model of motivational atmosphere with competitive anxiety of Basij athletes in Mashhad area
    Ramin Iraji Noghondar *, Maryam Pourjafarian, Mohamad Kazem Vaez Mosavi Page 1
    Objective

    The purpose of this research was to design a motivational climate model for coaches with competitive anxiety of Basij athletes in Mashhad.

    Methodology

    The statistical population of this research was made up of all the athletes who are members of Basij in the Mashhad area, and 250 of them were selected through available sampling. The research method is descriptive and correlation type, which was implemented in the field. In order to collect data, Ronald et al.'s motivational climate questionnaires (2008) and Martens et al.'s (1990) competitive anxiety questionnaires were used. The reliability of the motivational climate and competitive anxiety questionnaires was obtained using the Cronbach's alpha coefficient test, respectively, 0.92 and 0.86. In order to analyze the data, descriptive indices and statistical tests of Pearson's correlation coefficient, regression analysis and path analysis were used.

    Results

    The results showed that there is a negative and significant relationship between the motivational atmosphere of coaches and the components of atmosphere of mastery and atmosphere of performance with competitive anxiety of Basij athletes. On the other hand, regression analysis showed that the components of mastery climate and performance climate can predict the competitive anxiety of Basij athletes. Also, the path analysis pattern between motivational atmosphere of coaches and competitive anxiety of mobilization athletes is negative and significant.

    Conclusion

    By creating a sports environment with motivation and vitality, coaches can reduce athletes' anxiety and increase their performance

    Keywords: Motivational atmosphere, competitive anxiety, athlete, Basij
  • Analysis of the stakeholders of the AJA championship sport
    Sajjad Mohammadyari, Ali Ghaedi, Salim Abbasi * Page 2
    Objective

    The purpose of this research is to analyze the stakeholders of the Aja championship sport.

    Methodology

    The current research is descriptive-survey and applied in terms of purpose and was conducted in a mixed form (qualitative, quantitative). To collect data, interviews and Mendelow's (1981) questionnaire were used. The first part of the research (qualitative) includes the identification of the beneficiaries of the Aja championship sport with the opinion of experts (13 experts selected by the snowball sampling method) and the second part of the research (quantitative) includes the classification of these beneficiaries in the majority It is the interest-power matrix (13 people who were interviewed in the previous stage using the purposeful sampling method).

    Results

    A total of 20 stakeholders were identified, which were divided into four categories, the main stakeholders: Army Physical Training Organization, Sports and Training Department, Armed Forces Physical Training, Army Ground Force Physical Training, Army Air Force Physical Training, Army Navy Physical Training , physical training of the Khatam al-Anbia Air Defense Force, federations - primary stakeholders: Ministry of Sports, National Olympic Committee - secondary stakeholders: athletes' duty staff, athlete's support staff, armed forces trainers, supervisors, armed forces family, financial sponsors of the organization, organization Mobilization of athletes, athletes' families, experts and veterans - less important stakeholders: general strata, media.

    Conclusion

    The results of this research can be very enlightening and helpful for sports managers and researchers interested in research in this field.

    Keywords: stakeholder, championship sport, Aja
  • Identify barriers to sports marketing and provide solutions for revenue generation development in AJA Physical Education Organization
    Reza Sharbatzadeh *, Babak Fallah Ebrahim Begloo, Abbas Doostdar Page 3

    The purpose of this study was to identify barriers to sports marketing and provide a solution for revenue generation in the AJA Physical Education Organization. For this purpose, a qualitative research method with a phenomenological approach was used. Then, ten qualitative interviews were conducted with ten experienced, experienced and sports managers of the Armed Forces with a deep, open and semi-structured approach. Open and axial coding method and hierarchical analysis method were used to analyze the findings. The results of data analysis showed that the most important barriers to sports marketing of AJA Physical Education Organization include four themes: legal barriers, environmental barriers, security barriers and managerial and organizational barriers. Also, 15 sub-themes and 62 items under the themes of army sports marketing barriers were identified. Finally, according to the theoretical background of the research and the knowledge of the researcher, the results were discussed and at the end, appropriate solutions arising from the research to develop income generation in the AJA Physical Education Organization were presented. In fact, in order to develop the revenues of the AJA Physical Education Organization, it is necessary to remove the identified obstacles and try to implement the proposed solutions.

    Keywords: Sports Marketing, Monetization, IRA Army Physical Training Organization, Phenomenology
  • Evaluation of effective factors in educating and improving the level of physical fitness of students of Imam Hussein (AS) Military University and Guard Training (Case study: Factors related to learners)
    Seyed Hasan Rahabi *, Ahmadreza Yousefpour Dehaghani, Morteza Naji Page 4
    Objective

    The aim of this study was to evaluate the effective factors related to students in educating and improving the level of physical fitness of students of Imam Hossein (AS) Military University.

    Methodology

    For this purpose, 280 students of the General Guard course were randomly selected as a statistical sample and researcher-made questionnaires were used to assess their attitude, technical knowledge and participation. The validity of the questionnaires was confirmed by physical education experts and the reliability of the questionnaires was determined using Cronbach's alpha test of 0.9, 0.94 and 0.7, respectively. Student-t-test, Kolmogorov-Smirnov test, regression model analysis and Spearman correlation coefficient were used to analyze the research data.

    Results

    Based on the results, it was found that the average of effective factors in training and promoting physical fitness of the students in this study, including students' participation in physical fitness class 56,14 (out of 70) and their attitude towards physical fitness 43,49 ( (75) and his technical knowledge of 49.18 (out of 75) regarding physical fitness was higher than the average score.

    Conclusion

    According to the results, it seems that students participate less in scientific topics. This should be highlighted and educators should involve students in more scientific discussions. Also, better planning should be done to deepen the student's information by the professors in the classrooms in order to improve the quality of physical education lessons and apply the students' technical knowledge to raise the level of attitude and ultimately improve their physical fitness.

    Keywords: Evaluation, Physical Fitness, attitude, participation, technical knowledge
  • The role of sports activity in the repair and reconstruction of muscle mass loss injury (VML) in military personnel using the knowledge of biodegradable scaffolds, a review-descriptive study
    Mohammadreza Izadi *, Abdolhamid Habibi Page 5
  • Investigating the relationship between social identity and job satisfaction of sports coaches in a military university
    Sirous Rezaee *, Morteza Naji, Yaser Janbaz Page 6