فهرست مطالب

معارف حکمی جامعه - پیاپی 4 (بهار و تابستان 1401)

نشریه معارف حکمی جامعه
پیاپی 4 (بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدرضا امامی نیا* صفحات 7-20

    علم، یکی از صفات ثبوتی خداوند متعال است. علم الهی، مراتبی همچون علم ذاتی و فعلی دارد. علم ذاتی، علم حق تعالی به وجود ممکن در مرتبه وجود واجب متعال است و علم فعلی، علم الهی به وجود ممکن در مرتبه وجود خود آن. در حکمت متعالیه، علم ذاتی، علم حضوری اجمالی در عین ظهور تفصیلی همه معلوم در مقام ذات و صفت ثبوتی ذاتی است و علم فعلی، علم حضوری تفصیلی در مقام فعل و صفت ثبوتی فعلی. این نوشتار به روش توصیفی - تحلیلی، دیدگاه مزبور را تبیین و آن را از آیات قرآن کریم و روایات اسلامی استنباط کرده است، برای مثال، علم ذاتی از اسم «احد» و «صمد» و علم فعلی از آیه «هو معکم این ما کنتم والله بما تعملون بصیر» (حدید:4) به دست می آید.

    کلیدواژگان: علم ذاتی، علم فعلی، قرآن کریم، احد، صمد، حکمت متعالیه، بسیط الحقیقه کل الاشیاء
  • طاهره کمالی زاده، زهرا سالاری طرزقی، فاطمه شهیدی صفحات 21-44

    تمایز وجود از ماهیت، به عنوان مسیله این پژوهش، نخستین بار توسط ارسطو مطرح شد؛ اما به دلیل جهان بینی خاص ارسطو، هرگز از حیطه منطقی فراتر نرفت. در فلسفه فارابی، این مسیله (منطبق با دسته بندی آثار فارابی)، دارای دو وجه است: بر طبق دسته اول، فارابی به تمایز وجود از ماهیت، تصریح دارد و آثار متافیزیکی این تمایز (مانند: عروض وجود بر ماهیت، تفسیر وجوب و امکان و علیت) نیز در فلسفه او نمود داشته است. اما بر اساس دسته دوم، فارابی تمایز مذکور را تشخیص داده، ولی به دلیل درهم تنیدگی معنای وجود و ماهیت، در نظام فلسفی او، کارکرد متافیزیکی نداشته است. این تمایز، در فلسفه ابن سینا نیز مورد اقبال قرار گرفت و بسط و گسترش یافت؛ اما به دلیل مطرح نبودن مسیله اصالت وجود یا ماهیت، به طور شایسته تبیین نشد. ازاین رو، با انتقادهای بسیاری از سوی برخی فلاسفه، از جمله: ابن رشد، سهروردی و میرداماد مواجه گردید. سرانجام ملاصدرا با طرح مسیله بنیادین اصالت وجود و با تمسک به مبانی حکمی همچون: قاعده فرعیه، حرکت جوهری و وحدت سنخی (تشکیکی) وجود، اتحاد وجود و ماهیت را در خارج مطرح کرد که بر اساس آن، تمایز وجود و ماهیت، اعتباری است و آنچه سزاوار تحقق و ثبوت است، چیزی جز «وجود» نیست و ماهیت، امر اعتباری بوده و جز به نحو تبعی، بهره ای از وجود ندارد. پس، غیریتی باقی نمی ماند که بحث تقدم و تاخر یا تمایز، لازم آید. بنابراین، بحث تمایز وجود از ماهیت، در فلسفه ملاصدرا جایگاه معتنابهی ندارد.

    کلیدواژگان: وجود، ماهیت، تمایز وجود از ماهیت، فارابی، ملاصدرا، اصالت وجود
  • خدیجه هاشمی* صفحات 45-64
    توسعه بخشی به مطالعات برون دینی در مسیله فطرت، موجب شد تا مقاله حاضر به بررسی معنویت ارایه شده در برخی دیدگاه های روان شناسی بپردازد و شاخصه های برجسته نظریه فطرت را در نگرش آنان جستجو کند. اگرچه روان شناسان، فطرت را مفهومی اعم از غریزه و شامل امور تکوینی انسان می دانند و دین را نیز گاه معادل با هرگونه معنویت گرایی دانسته اند، اما با تامل در آرای آنان می توان ادعا نمود که در نظرگاه ایشان، فطرت برآیندی از یک نگاه دقیق به رابطه معنویت گرایانه انسان و جهان است که حد متعالی آن، در رسیدن به خدا نمود کامل می یابد که می توان آن را به نوعی اشاره به مفهوم فطرت در زبان دین تلقی کرد. البته این توجه وجود دارد که مبانی روان شناسان و نیز اهداف مد نظر آنان در نظریاتشان، متفاوت از مبانی و نیز اهداف دینی است. بااین حال، به نظر نگارنده، حاصل این جستار، نگرشی نوین در مسیله فطرت و راه حل دیگری در پاسخ به شبهه انحصارگرایی فطرت در مطالعات درون دینی خواهد بود.
    کلیدواژگان: فطرت، دین، فطرت دینی، معنویت گرایی، روان شناسی
  • عبدالله محمدی* صفحات 65-90
    بنیادهای بینشی، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر رفتارهای فرد هستند. سبک زندگی انسان مدرن، نتیجه تغییر نگرش به مفاهیمی همچون خدا، دین، انسان و هستی بوده و این تغییر نگرش نیز محصول برخی مبانی معرفت شناختی مانند سوبژکتیویسم و اصالت ریاضیات است. سوبژکتیویسم با اصالت دادن به فاعل شناسا، محوریت را به جای واقعیات عینی، به ذهن انسان داد. نتیجه سوبژکتیویسم، محوریت انسان در هستی، جایگزینی انسان به جای خداوند، ایده آلیسم معرفتی، ایده آلیسم ارزش شناختی، نفی مرجعیت دین، تساهل و تسامح دینی و اخلاقی، فردگرایی و نگاه استثماری به طبیعت و انسان بوده است که هرکدام به شکلی، پایه های سبک زندگی غربی را جهت دهی کرده اند. از سوی دیگر، اصالت ریاضیات نیز نگرش های کمی را در تحلیل مفاهیم کیفی علوم انسانی رواج داد و به دنبال آن، تنها ملاک حقیقت، مفاهیم دقیق ریاضی شمرده شده و مفاهیم غیر محسوس غیر قابل اندازه گیری مانند مفاهیم پایه دین، نامعتبر شمرده شدند. پیامد این نگرش، بی معنا انگاشتن ارزش های دینی و اخلاقی بود.
    کلیدواژگان: انسان مدرن، سبک زندگی، سوبژکتیویسم، اصالت ریاضیات
  • نرگس موحدی* صفحات 91-106
    بهشت و جهنم در برزخ و آخرت، حاصل عینیت «عمل» با «جزا» در همین دنیا هستند. آنچه عینیت میان عمل و جزای آن را ممکن می سازد، فاعلیت قوه خیال نفس در صدور صور مثالی متناسب با عمل است که مجموع این صور مثالی را «بهشت یا جهنم درون» می نامیم. مسیله اساسی این پژوهش، بازشناسی نه صرفا شناخت فاعلیت قوه خیال در تکون بهشت یا جهنم در درون انسان، با بهره گیری از روش تحلیلی است. یافته اصلی پژوهش جاری، که با تکیه بر روی آورد تحلیل سیستمی مبانی نفس شناسی صدرالمتالهین در دو مقام «تجرد مثالی قوه خیال و تکون بهشت درون» و «انشاء صور و تکون بهشت درون» به دست آمده است، حاکی از فاعلیت قوه خیال نفس در خلق صور مثالی متناسب با دریافت های خود از حواس پنج گانه و افکار است. این صور، در مرتبه خیال نفس باقی می مانند و اگر حاصل این صور، همخوان با نعمات و ویژگی های بهشت باشد، انسان در بهشت درون خود به سر می برد و اگر ویژگی های جهنم و جهنمیان بر آن صادق باشد، هم اکنون در جهنم درون می سوزد.
    کلیدواژگان: فاعلیت، قوه خیال، بهشت درون، جهنم درون، تکون
  • حسن عبدی* صفحات 107-128
    پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: «تقریر ابن سینا و علامه طباطبایی از برهان صدیقین چیست و چه اشتراک ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟» هدف از بررسی این مسیله، آگاهی عمیق تر نسبت به جایگاه و ارزش یکی از مهم ترین براهین اثبات خدا در فلسفه اسلامی است. در این نوشتار، با استفاده از روش تحلیلی - عقلی، ابتدا تلاش شده با بررسی آثار ابن سینا، گزارشی از تقریر او از برهان صدیقین ارایه گردد. سپس تقریر علامه طباطبایی از این برهان ارایه شده است. با مقایسه میان این دو تقریر، وجوه اشتراک و اختلاف آنها مطرح گردیده و در پایان، یافته های پژوهش در قالب نتیجه گیری ارایه شده است. بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، سه وجه اشتراک میان دو تقریر فوق وجود دارد: لمی بودن هر دو تقریر، بی نیازی هر دو تقریر از ابطال دور و تسلسل، و اثبات صفات واجب الوجود علاوه بر اثبات وجود او. از سوی دیگر، چهار وجه اختلاف میان دو تقریر مذکور وجود دارد: در تقریر ابن سینا، از اصل وجود استفاده شده است، درحالی که در تقریر علامه طباطبایی از اصل واقعیت؛ تقریر ابن سینا تنها قادر به اثبات ضرورت ذاتی واجب الوجود است، ولی تقریر علامه طباطبایی، ضرورت ازلی واجب الوجود بالذات را نیز اثبات می کند؛ ابن سینا در تقریر خود از مقدمات متعددی استفاده کرده است، ولی علامه طباطبایی در تقریر خود با استفاده از کم ترین مقدمات، مطلوب را اثبات کرده است.
    کلیدواژگان: برهان صدیقین، اثبات واجب، وجوب وجود، اصل واقعیت، ابن سینا، علامه طباطبایی
|
  • MohammadReza Emaminia * Pages 7-20

    knowledge has levels such as inherent and active knowledge. Inherent knowledge is the knowledge of the supreme Truth to the possible existence in the order of the Supreme Necessary Existence, and the active knowledge is the divine knowledge of the possible existence in the order of its own existence. In transcendental philosophy, Inherent knowledge is the brief innate knowledge, while the detailed appearance of all the known is in the position of the essence and the inherent positive attribute, and the active knowledge is the detailed innate knowledge in the position of the action and the active positive attribute. This article explains the above-mentioned point of view in a descriptive-analytical way and deduces it from the verses of the Holy Qur'an and Islamic traditions, for example, the inherent knowledge is obtained from the name "Ahad" and "Samad" and the active knowledge of the verse "He is with you wherever you may be, and Allah watches what you do " (Hadid: 4).

    Keywords: Inherent knowledge, active knowledge, Holy Quran, Ahad, Samad, transcendental philosphy, Basit al-Haqeeqah is all things
  • Tahereh Kamalizadeh, Zahra Salari Tarzaghi, Fatemeh Shahidi Pages 21-44

    Distinguishing existence from essence, as the quetion of this research, was first proposed by Aristotle; But due to Aristotle's particular worldview, it never went beyond the realm of logic. In Farabi's philosophy, this problem (according to the classification of Farabi's works) has two aspects: according to the first category, Farabi specifies the distinction between existence and essence, and the metaphysical effects of this distinction (such as: the occurrence of existence over essence, interpretation of necessity and possibility and causality) has also appeared in his philosophy. But according to the second category, Farabi recognized the mentioned distinction, but due to the intertwining of the meaning of existence and essence, it did not have a metaphysical function in his philosophical system. This distinction was also favored and expanded in Ibn Sina's philosophy; But due to the fact that the issue of originality of existence or essence was not raised, it was not adequately explained. Therefore, it faced many criticisms from some philosophers, including: Ibn Roshd, Suhrawardi and Mirdamad. Finally, Mulla Sadra raised the fundamental question of the originality of existence and by insisting on the principles of philosophy such as: sub-rule, essential movement and gradual unity of existence, the union of existence and essence was raised outside, on the basis of which, the distinction between existence and essence is conventional and what deserves to be realized and proven is nothing but "existence" and essence is a conventional matter and it has no benefit from existence except in a secondary way. So, there is no otherness left that requires the discussion of precedence and backwardness or distinction. Therefore, the discussion of the distinction between existence and essence does not have a critical place in Mulla Sadra's philosophy.

    Keywords: existence, Essence, distinction of existence from essence, Farabi, Mulla Sadra, Originality of Existence
  • Khadijah Hashemi * Pages 45-64
    The development of extra-religious studies on the issue of nature caused the present article to examine the spirituality presented in some psychological perspectives and to search for the outstanding characteristics of the theory of nature in their attitude. Although psychologists consider nature as a concept including instinct and human development issues, and religion is sometimes considered equivalent to any kind of spiritualism, but by reflecting on their opinions, it can be claimed that in their opinion, nature is the result of a careful look at the spiritualistic relationship of man and the world whose transcendent limit finds its perfect manifestation in reaching God, which can be considered as a kind of reference to the concept of nature in the language of religion. Of course, there is the attention that the foundations of psychologists and the goals they consider in their theories are different from the foundations and goals of religion. However, in the author's opinion, the result of this essay will be a new approach to the problem of nature and another solution in response to the suspicion of the exclusivity of nature in intra-religious studies.
    Keywords: nature, religion, religious nature, Spiritualism, psychology
  • Abdullah Mohammadi * Pages 65-90
    Foundations of insight are one of the most important factors that influence a person's behavior. Modern man's lifestyle is the result of a change of attitude towards concepts such as God, religion, man and existence, and this change of attitude is also a product of some epistemological foundations such as subjectivism and the originality of mathematics. Subjectivism gave the centrality to the human mind instead of objective facts by giving originality to the knowing agent. The result of subjectivism, the centrality of man in existence, the replacement of man instead of God, epistemological idealism, value idealism, negation of the authority of religion, religious and moral tolerance, individualism and an exploitative view of nature and man, each of which, in a way, have directed the foundations of the western lifestyle. On the other hand, the originality of mathematics also popularized quantitative attitudes in the analysis of qualitative concepts of human sciences, and after that, precise mathematical concepts were considered the only criterion of truth, and intangible and immeasurable concepts such as the basic concepts of religion were considered invalid. The consequence of this attitude was to consider religious and moral values meaningless.
    Keywords: Modern man, Lifestyle, subjectivism, originality of mathematics
  • Narges Moahedi * Pages 91-106
    Heaven and hell in purgatory and hereafter are the results of the objectivity of "deed" and "punishment" in this world. What makes the objectivity between the action and its punishment possible is being the agent of the soul's imagination in issuing exemplary images that are appropriate to the action, and we call the sum of these exemplary images "inner heaven or hell". The basic problem of this research is to recognize - not just to know - being the agent of the power of imagination in the formation of heaven or hell within humans, using the analytical method. The main finding of the current research, which was obtained based on the systematic analysis of the psychological foundations of Sadr al-Mutalahin in the two positions of "Exemplary isolation of the power of imagination and the creation of the inner heaven" and "The creation of images and the creation of the inner heaven", indicates being the agent of the power of the self's imagination in creation of exemplary images in proportion to one's perceptions of the five senses and thoughts. These images remain at the level of self's imagination, and if the result of these images is consistent with the blessings and characteristics of heaven, then a person will live in the inner heaven, and if the characteristics of hell and the people of hell are true to them, he will burn in the inner hell right now.
    Keywords: being the agent, the power of imagination, inner heaven, inner hell, creation
  • Hassan Abdi * Pages 107-128
    The main question of this research is: "What is Ibn Sina's and Allameh Tabatabayi's report on Siddiquin's argument and what are their commonalities and differences with each other?" The purpose of examining this issue is to gain a deeper awareness of the position and value of one of the most important proofs of God in Islamic philosophy. In this article, using the analytical-rational method, an attempt has been made to present a report of Avicenna's speech from Burhan (Argument) Siddiqin by examining his works. Then Allameh Tabatabayi's speech about this argument is presented. By comparing these two speeches, their commonalities and differences are discussed, and at the end, the findings of the research are presented in the form of conclusions. Based on the results obtained from this research, there are three aspects in common between the above two speeches: “demonstration through the cause” (being Lemmi) of both speeches, the absence of the need for both speeches to negate logical turn and sequence, and proving the attributes of Wajib al-Wujud in addition to proving his existence. On the other hand, there are four differences between the two mentioned speeches: in Ibn Sina's speech, the principle of existence is used, while in Allameh Tabatabayi's speech, the principle of reality is used; Ibn Sina's speech is only capable of proving the inherent necessity of wajib al-wujud, but Allameh Tabatabayi's speech also proves the eternal necessity of inherent wajib-ul-wujud. Ibn Sina has used many preliminaries in his speech, but Allameh Tabatabayi has proved the ideal by using the fewest preliminaries in his speech.
    Keywords: Siddiqin's Argument, proving of necessity, necessity of existence, principle of reality, Ibn Sina, Allameh Tabatabayi