فهرست مطالب

مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1402)

نشریه مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/04/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حمیدرضا بصیری، زینب سرخوش سلطانی* صفحات 1-24

    پایان بند آیات قرآن کریم، عباراتی هستند که ظاهرا مستقل به نظر می رسند اما با متن آیه در ارتباط هستند. میان محتوای آیاتی با پایان بندهاییکسان، سازواری و هماهنگی برقرار است. در اینکه چرا خداوند در انتهای آیات متعددی از قرآن کریم، از خاتمه یکسان استفاده کرده است پژوهشی معناشناسانه می طلبد. دستیابی به ارتباط موجود میان آیاتی که خاتمه یکسان دارند، موجب شناخت لایه های پنهان آیات می شود. برای دستیابی به معرفت بیشتر از قرآن کریم، لازم است بررسی شود که آیات دارای خاتمه یکسان چه مفاهیم مشترکی دارند. در این پژوهش سعی شده است تا با استفاده از روش کتابخانه ای و با ابزار فیش برداری به وسیله مطالعه آیات مرتبط و تفاسیر شیعه و سنی، به این مهم پرداخته شود. طبق بررسی های انجام شده مشخص شد محتوای اکثر آیاتی که به ماده «فقه» ختم شده اند، در مورد منافقین است و این مطلب نشانگر آن است که بنیان شخصیت منافقانه در ضعف دین شناسی است و همین مسیله موجب شکل گیری نفاق در ایشان شده است.

    کلیدواژگان: مخاطب شناسی، خواتیم آیات، تفقه، منافقین
  • حمیده حسنی حسین آبادی*، دل ارا نعمتی پیرعلی، سوسن آل رسول، عبدالمجید طالب تاش صفحات 25-45

    در تحلیل یک متن ادبی، اجزای مهم آن و نحوه کارکرد آن اجزا در متن قابل کشف است. در مقاله حاضر که حاصل بخشی از تحقیق گسترده ای درباره سوره احزاب می باشد، این سوره به عنوان یک متن مستقل و تام بر اساس قواعد تحلیل متن ادبی مورد بررسی قرار گرفته است. موضوع محوری سوره احزاب که با توجه به قواعد تحلیل متن، تعیین شده است، اطاعت از خدا و رسول است و لذا لفظ کلیدی سوره نیز اطاعت است . غرض این سوره اصلاح سبک زندگی مومنین در سایه اطاعت از خدا، رسول و مطهرین از رجس است از این رو در ضمن تناسب کاملی که میان آیات وجود دارد، افراد مطاع و مورد تایید الله را معرفی کرده است.در این پژوهش پس از بررسی هر سیاق و تعیین موضوع و کلمات کلیدی هر سیاق، موضوع محوری سوره و کلمه کلیدی سوره تعیین شده است سپس با استفاده از کلمه کلیدی اطاعت سیاق های سوره مورد تحلیل قرار گرفته است. پژوهش های انجام شده در سوره احزاب تاکنون با چنین شیوه ای به تحلیل این سوره نپرداخته اند و از این جهت، نوآوری برای این پژوهش محسوب می شود.

    کلیدواژگان: تحلیل متن، سوره احزاب، موضوع محوری، اطاعت، انسجام موضوعی
  • زهرا دلاور ابربکوه*، کبری روشنفکر، عیسی متقی زاده صفحات 47-71

    دریافت قرآن به مثابه متنی ادبی و زیبا، در میان عرب زبانان پیشینه ای مدید داشته و قرآن از منظر فصاحت و بلاغت در تمدن اسلامی از جایگاه بی بدیل برخوردار است. نظر به اینکه معیارهای نگارش و ارزیابی زیبایی شناختی متون ادبی در جوامع مختلف، متفاوت بوده و هر جامعه ای شاخص های خاص خود را در سنجش و درک زیبایی دارد، در این پژوهش، با تمرکز بر دو تن از خاورشناسان آلمانی به نام های تیودور نولدکه و آنجلیکا نویورث، واکنش زیبایی شناختی به قرآن را در یک بافت فرهنگی متمایز و غیر عربی، بررسی نمودیم و ضمن بکارگیری روش توصیفی و تحلیلی مبتنی بر نظریه ی دریافت هانز روبرت یاوس، درصدد برآمدیم با بازسازی افق انتظارات آن دو، چگونگی تاثیر گذاری قرآن را در یک فضای زبانی بیگانه، واکاوی و عوامل موثر بر این فرآیند را، شناسایی نماییم. می توان گفت ارزش زیبایی شناختی قرآن در نزد خاورشناسان تحت تاثیر وظایفی است که آنها در پژوهش های قرآنی خود در صدد آن هستند. اگرچه هر دوی آنها قرآن را به عنوان یک متن ادبی دریافت کرده اند، لیکن این دریافت یک تجربه ی زیبایی شناختی به شمار نمی آید. آنها همچون پژوهشگری هستند که دیوان شعری را بدون توجه به دلایل زیبایی و تاثیر گذاری آن، صرفا جهت استنباط رسوم زندگانی مردم یک دوره، مورد خوانش قرار می ده

    کلیدواژگان: قرآن کریم، نظریه ی دریافت، واکنش زیبایی شناختی، افق انتظارات، تئودور نولدکه، آنجلیکا نویورث
  • اعظم سادات شبانی*، فروغ پارسا صفحات 73-97

    برخی خاورشناسان در جهت تثبیت نظریه اقتباس، انگاره خطاهای قرآنی درباره اعلام و شخصیت های متون مقدس پیشین را مطرح کرده اند. مقاله حاضر با توجه به شیوه تفسیری «پیش نمون شناختی» در فرهنگ دینی کلیسایی و نیز استفاده از نظریات مفسران مسلمان پیشین درباره تعابیر قرآنی «اخت هارون» و «بنت عمران» به مریم3 ، به بازخوانی و حل مشکلات فهم این عبارات قرآنی پرداخته و نظریات خاورشناسان را به چالش کشیده است. مفسران مسیحی با استفاده از روش تفسیری پیش نمون شناختی (تیپولوژی)، شخصیت های تنخ را به افراد بعدی در عهدجدید، مرتبط می سازند. این پژوهش با کنکاش در این روش تفسیری به دنبال بررسی تاثیر آن در فهم عبارات قرآنی مذکور است. توجه به کاربرد نام «هارون» در تنخ و عهدجدید و همچنین استفاده های استعاری از واژگانی نظیر «اخت»، «بنت» و «ابن»، در بینامتنیت کتاب مقدس و قرآن کریم، مورد توجه این پژوهش است. در مواجهه با تفسیر پیش نمون شناختی مسیحی، قرآن در مواردی با این نوع برداشت های تفسیری همراهی دارد که در حد یک روش فهم قابل اعتنا می باشد

    کلیدواژگان: اخت هارون، مریم، کتاب مقدس، قرآن کریم، تیپولوژی، پیش نمون شناختی
  • فاطمه محمدی، عباس اقبالی، مریم جلائی پیکانی*، حسین ایمانیان صفحات 99-122

    در تحلیل یک متن ادبی، اجزای مهم آن و نحوه کارکرد آن اجزا در متن قابل کشف است. در مقاله حاضر که حاصل بخشی از تحقیق گسترده ای درباره سوره احزاب می باشد، این سوره به عنوان یک متن مستقل و تام بر اساس قواعد تحلیل متن ادبی مورد بررسی قرار گرفته است. موضوع محوری سوره احزاب که با توجه به قواعد تحلیل متن، تعیین شده است، اطاعت از خدا و رسول است و لذا لفظ کلیدی سوره نیز اطاعت است و الفاظ نظیر اطاعت همچون تبعیت، تسلیم و قنوت نیز در صدد القای پیامهایی مرتبط با اطاعت هستند. غرض این سوره اصلاح سبک زندگی مومنین در سایه اطاعت از خدا، رسول و مطهرین از رجس است از این رو در ضمن تناسب کاملی که میان آیات وجود دارد، افراد مطاع و مورد تایید الله معرفی شده اند. در این تحقیق بر اساس واژه کلیدی اطاعت، سیاق های سوره احزاب مورد تحلیل قرار گرفته که علاوه بر اثبات انسجام سوره، حاصل و نتیجه اطاعت از مطاع های ایمانی و غیر ایمانی نیز به دست آمده است.  پژوهش های انجام شده در سوره احزاب تاکنون با چنین شیوه ای به تحلیل این سوره نپرداخته اند و از این جهت، نوآوری برای این پژوهش محسوب می شود

    کلیدواژگان: تحلیل متن، سوره احزاب، موضوع محوری، اطاعت، انسجام موضوعی
  • مجبوبه موسائی پور*، قاسم صادقپور، علی محمد میرجلیلی صفحات 123-147

    با هجرت پیامبر(ص) و مسلمانان به مدینه تحول عظیمی در تاریخ اسلام و جهان رخ نمود. به یقین این پیشرفت به یک باره اتفاق نیفتاد، بلکه امری تدریجی بود و طی مراحلی به ثمر نشست. بدین قرار و از آنجا که زندگی پیامبر(ص) در مدینه با نزول تدریجی قرآن کریم همراه بوده است، این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با تامل در آخرین آیه سوره فتح، درصدد است تا مراحل تحول و پیشرفت اسلام را در عصر حضور پیامبر اکرم(ص) در مدینه بر اساس آیه مذکور و با استفاده از علم تفسیر، تاریخ عصر نبوی و سیره پیامبر(ص) مورد بررسی و تطبیق قرار دهد. براساس این تطبیق میتوان گفت؛ هجرت از مکه به مدینه زمینه ساز حکومت اسلامی و صلح حدیبیه مقدمه جهانی سازی حکومت اسلامی شد. با ورود پیامبر به مدینه ساختار مادی (بنای مسجد) و ساختار معنوی (محتوابخشی با نزول تدریجی سوره های قرآن و انسجام بخشی با پیمان های مختلف) حکومت اسلامی شکل گرفت و تحول در مدینه در دو مرحله اتفاق افتاد: مرحله تاسیس حکومت اسلامی و شروع دولت شهر (فاستغلظ فاستوی علی سوقه) و مرحله دعوت جهانی و تثبیت دولت امت(یعجب الزراع لیغیظ بهم الکفار).

    کلیدواژگان: قرآن کریم، آیه آخر (29) سوره فتح، پیشرفت، عصر نبوی، نزول تدریجی، هجرت، صلح حدیبیه
|
  • Hamidreza Basiri, Zeinab Sarkhosh Soltani * Pages 1-24

    The end of the verses of the Holy Qur'an are phrases that appear to be independent, but are related to the text of the verse. There is coherence and harmony between the content of verses with the same endings. Why God has used the same ending at the end of several verses of the Holy Quran requires a semantic research. Achieving the existing relationship between the verses that have the same ending leads to the recognition of the hidden layers of the verses. In order to gain more knowledge of the Holy Quran, it is necessary to check what the verses with the same ending have in common. In this research, an attempt has been made to address this issue by using the library method and by means of a survey tool by studying related verses and Shia and Sunni interpretations.According to the investigations, it was found that the content of most of the verses that ended with the article "Fiqh" is about the hypocrites, and this shows that the foundation of the hypocritical character is in the weakness of theology, and this issue causes the formation of hypocrisy in them. has been

    Keywords: audience analysis, Khaatim Ayat, Taqfeh, and the hypocrites
  • Hamideh Hassani Hossein Abadi *, Delara Nemati Pirali, Susan Alerasol, Abdolmajid Talebtash Pages 25-45

    In the analysis of a literary text, its important components and how those components function in the text can be discovered. In this article, which is the result of an extensive research on Surah Ahzab, this Surah has been examined as an independent and complete text based on the rules of literary text analysis.The central theme of Surah which has been determined according to the rules of text analysis, is obedience to God and the Messenger, and therefore the key word of the Surah is obedience. The purpose of this surah is to reform the lifestyle of the believers in the shadow of obedience to God, the Messenger and those who are purified from impurity. In this research, after examining each context and determining the subject and key words of each context, the central topic of the surah and the key word of the surah have been determined, then the contexts of the surah have been analyzed using the keyword obedience. The researches conducted in Surah have not analyzed this Surah in such a way so far, and for this reason, it is considered an innovation for this research.

    Keywords: Text Analysis, Surah Al-Ahzab, central theme, Obedience, thematic coherence
  • Zahra Delavar Abrebekooh *, Kobra Roshanfekr, Issa Motaghi Zadeh Pages 47-71

    The literary dimension of the Holy Qur'an holds significant importance in Islamic civilization. It is still considered the best literary work among Arabic speakers. However, since the criteria for creating and evaluating the aesthetics of literary texts vary from society to society, and each society has its own unique way of perceiving beauty, we have addressed the aesthetic reception of the Qur'an's literary text in orientalist studies. By examining the reactions of orientalists, who have a different understanding of literature and beauty than Arabs, we aim to gain insight into the reception of the Qur'an in a context other than Arabic language and culture. This study focuses on two orientalists, Theodore Noldeke and Angelika Neuwirth, and strives to understand the scope of their reception and the prevalent standards during the historical moment of their reception of the Quran. It can be said that the aesthetic value of the Quran among Orientalists is influenced by the tasks they pursue in their Quranic studies. They are like researchers who read a poetry collection solely for extracting the customs of a period without paying attention to its aesthetic reasons and impact.

    Keywords: Holy Qur'an, Reception Theory, aesthetic response, expectations horizon, Theodor Noldeke, Angelika Neuwirth
  • Azam Sadat Shabani *, Forough Parsa Pages 73-97

    Some orientalists have proposed the Quranic errors about the characters of the previous holy texts in order to reinforce the theory of adaptation. The present article, regard to the interpretive method of "Typology" in the religious culture of the church, and also using the opinions of previous Muslim commentators about the Quranic interpretations of "Sister of Harun" and "bint-e-Imran" about Maryam, reviews and solves the problems of misunderstanding these Quranic phrases and has challenged the theories of Orientalists. Christian commentators by using the interpretive method of cognitive prototypes (typology) connect the characters of Tanakh to the later people in the New Testament. By exploring this interpretation method, this research seeks to investigate its impact on understanding of the mentioned Qur'anic phrases. Attention to the usage of the name "Harun" in Tanakh and New Testament, as well as the metaphorical using of words such as "Okht", "Bint" and "Ibn", in the intertextuality of the Holy Bible and the Holy Quran, are the concern of this research. In the face of the typological interpretation of the Christian, the Qur'an is sometimes associated with this kind of interpretative interpretations, which can be regarded as a method of understanding.

    Keywords: Okht-e-haron, Maryam, Holy Bible, Holy Quran, Typology, paradigmatic
  • Fatemeh Mohammadi, ABBAS EGHBALY, Maryam Jalaei Peykani *, Hossein Imanian Pages 99-122

    The suitability of the stories of the Qur'an with the culture of the time of the revelation of the Qur'an is one of the things that can be achieved through the analysis of critical discourse. In the present research, based on the model of Padam, and with the descriptive-analytical method of discourse as an example of two Quranic short stories (the crime worship of the time of Abraham, he considers the hundred-year dream of Uzir and compares it with the critical discourse of idolatry culture and the denial of resurrection at the time of revelation of the Qur'an are studied. Among the achievements of this research is that the subject of these stories are the same deviant issues of the age of revelation about oneness,polytheism and resurrection, which shows the similarity in adopting the way of the polytheists in imitating the way of the fathers. and the ancestors in believing in earthly and heavenly gods and denying the resurrection and not believing in God’s power to restore the dead  in different periods of history. The purpose of telling these stories is to prove the similarity of people's beliefs in the issue of monotheism and resurrection and to convince the audience with a simple statement. Also, to present a visual image of the resurrection Ma'adum lies in the expression of the hundred-year-old dream of Uzir, to answer the naysayers of the ResurrectionAlso, the teaching of emigration in emergency situations to the Prophet and his followers is in telling the story of the Companions of the Cave.

    Keywords: Text Analysis, Surah Al-Ahzab, central topic, Obedience, thematic coherence
  • Mahbubeh Mousaeipour *, Ghasem Sadegh Poor, Ali Mohammad Mirjalili Pages 123-147

    With the migration of the Prophet and the Muslims to Medina, Certainly, this progress did not happen at once, but it was gradual and came to fruition through some stages. there was a huge change in the history of Islam and the world;Since the Prophet's life in Medina has been associated with the gradual revelation of the Holy Qur'an, this article seeks to follow  and  review the evolution of Islam in the era of the presence of the Prophet in the last verse of Surah al -Fath the Prophet  Medina, using hermeneutics, the history of the prophetic era, and the Prophet’s tradition. Hijra from Mecca to Medina has made the Islamic State and Hadibiyyah the prelude to the globalization of the Islamic State.With the Prophet's entry into Medina, the material structure (mosque building) and the spiritual structure (content of the Qur'anic suras and cohesion with different treaties) formed Islamic government, and the change in Medina took place in two stages:the establishment of the government,Islam andState of Government –City( so they grow firm and stand upon their stalks) and the World Invitation Stage andStabilization of Government -Ummah (delighting the sowers - so that He [Allāh] may enrage by them the disbelievers).

    Keywords: Holy Quran, last verse of Surat al-Fath, Progress, prophetic era, gradual revelation, Emigration, Peace of Hudaybiyah