فهرست مطالب

طبیعت ایران - سال هشتم شماره 3 (پیاپی 40، امرداد و شهریور 1402)

نشریه طبیعت ایران
سال هشتم شماره 3 (پیاپی 40، امرداد و شهریور 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/14
  • تعداد عناوین: 19
|
  • عادل جلیلی* صفحات 3-4

    حریم رودخانه یا کران رود از اکوسیستم های ماندابی است که با توجه به کمیت و کیفیت آب، شرایط اقلیمی، میزان و نوع دخالت انسان دارای ظرفیت تنوع زیستی و چرخه های حیات منحصر به فرد است. ارزش این نوع اکوسیستم در ایران، که در کمربند خشک کره زمین قرار دارد، بسیار بالاست. عبور یک رودخانه از یک بیابان خشک، نه تنها بستر حیات بخشی برای تنوع زیستی وابسته به خود را ایجاد می کند، زمینه حمایت از حیات اطراف خود را نیز فراهم می کند، به همین دلیل است که رودخانه در روند تکامل سکونتگاهی انسان، بستر شکل گیری تمدن محسوب می شود. با وجود داشتن جایگاه تمدن سازی از یک طرف و بودن بستر برای جریان حیات از طرف دیگر، این اکوسیستم در ایران، یا نادیده گرفته شده، یا خوب درک نمی شود. ما عملکرد خوبی در مدیریت محیط های طبیعی خود نداریم، اما، در حفظ و نگهداری رودخانه ها در مقایسه با سایر اکوسیستم ها، به مراتب بدتر عمل کرده ایم و این ناشی از نبود شناخت، یا دانش ناکافی ما از این نوع اکوسیستم هاست، بنابراین، در چهارچوب برنامه های حفاظتی و احیای سازمان منابع طبیعی کشور، اثری از نام اکوسیستم رودخانه نیست. با توجه به اینکه عرصه رودخانه ها در حیطه مدیریت آب و در اختیار وزارت نیرو است، تمرکز صرف روی استحصال آب و داشتن نگاه صرف مهندسی، مکانیکی و سازه ای در هیدرولوژیست های فعال در این بخش چه در سازمان های اجرایی و چه در مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی مزید بر علت است. این در حالی است که در میان رویشگاه های ماندابی، اکوسیستم کران رودها یکی از پیچیده ترین هاست که به شناخت عمیق نیاز دارد. با توجه به تنوع اقلیمی، زمین شناسی، توپوگرافی، جغرافیایی گیاهی و شدت و نوع مدیریت انسانی در ایران، رودخانه ها از ظرفیت تنوع زیستی متفاوتی برخوردار هستند. در مقیاس اکوسیستمی، شناخت این سیستم حیاتی ضروری است. تهیه نقشه پوشش گیاهی و پایش آنها در این رابطه، شناخت ساختاری پوشش گیاهی، مطالعه تنوع زیستی، شامل تنوع گونه های گیاهی، ماهی ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان، پستانداران، حشرات، میکروارگانیسم ها و دینامیزم آنها در ارتباط با پدیده تغییر اقلیم، خشک سالی، تحولات سیستم طبیعی هیدرولوژیکی و مدیریت انسان به ویژه مدیریت آب از جمله مطالعات و پژوهش های پایه ای در رابطه با این موضوع است. ضروری است متکی بر اطلاعات پایه ای، ضمن تحلیل عملکرد، رویکرد و نگرش حاکم بر گذشته مدیریتی آنها، رویکرد مدیریتی پایدار و سازگار با محیط طبیعی و با تکیه بر مدیریت اکوسیستمی، برنامه حفاظت، احیا و توسعه این نوع از اکوسیستم های ماندابی ارایه شود.

  • فاطمه سفید کن*، ودود صمدی، مهشید رحیمی فرد، راضیه عظیمی اتر گله، امیرحسین تقی زاده صفحات 9-17

    کشت و مصرف گل محمدی (.Rosa damascene Mill) در ایران سابقه ای طولانی دارد و ایران یکی از خاستگاه های آن است (Chevallier, 2001).اعتقاد بر این است که تقطیر گل محمدی برای تولید اسانس در اواخر قرن هفتم پس از میلاد آغاز شده و ایران تا قرن شانزدهم، تولید کننده اصلی اسانس رز بوده و آن را به سراسر جهان صادر می کرده است (Tabaei-Aghdaei et al., 2007؛ Rusanov et al., 2005؛ Guenther, 1952).در حال حاضر، ایران و پس از آن ترکیه و بلغارستان، از بزرگ ترین تولیدکنندگان گل محمدی در جهان محسوب می شوند. بیش از 70درصد گل محمدی دنیا در ایران تولید می شود و می توان گفت مهم ترین گیاه دارویی در ایران، پس از زعفران، گل محمدی است.سطح زیر کشت وسیع گل محمدی در کشور، سابقه دیرینه گلاب گیری سنتی، تولید گلاب و اسانس در سطح صنعتی و از آنها مهم تر خواص دارویی و عطر خوش بوی گل محمدی، مصرف وسیع گلاب و سایر فراورده های گل محمدی در بین مردم ایران و کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای همسایه، باعث اهمیت ویژه این گیاه در کشور شده است (سفیدکن، 1396).

  • عباس احمدوند*، اسکندر زند صفحات 19-23

    سرمایه داری و کمونیسم، بیش از یک قرن و نیم با یکدیگر ستیزه کرده اند و به نظر می رسد که امروزه این نبرد به پایان خود رسیده باشد. در حال حاضر، جایگزین سومی به نام تمدن اکولوژیک (Ecological civilizatione) پدید آمده که بسیار جذاب است و نه به دست افراد یا عواطف و منافع طبقه خاص، بلکه با عنوان نوع دوستی، استدلال و دانش راهبری می شود. تمدن اکولوژیک از دل علوم طبیعی بیرون آمده و آشکار است که ما بدون کمک این جهت گیری تازه، نمی توانیم به پیش برویم. آنچه مسلم است، امروزه هر گفت وگوی احتمالی از وضعیت تمدن در زمانه ما، باید با برتری دادن به علوم طبیعی و به ویژه اکولوژی و معضلات کره زمین آغاز شود.تمدن اکولوژیک، رشد اقتصادی و توزیع ثروت را که از جمله مسایلی هستند که سرمایه داری و کمونیسم، مدت ها بر سرآنها با هم به منازعه پرداختند، به چالش می کشد. تمدن اکولوژیک به جای اینها، بر بوم سپهر تاکید می کند و در جستجوی آگاهی از همه اکوسیستم ها و انواع حیات روی زمین است و مسیولیت در برابر اینها را آموزش می دهد. تمدن اکولوژیک ما را به پیوندزدن سعادت کره زمین با سعادت نوع بشر یا هرچه می تواند دال بر ثروت یا عدالت باشد، فرا می خواند.این همان چیزی است که می توانیم امری تخیلی اش بنامیم و درواقع، چشم اندازی است از پیشرفت علمی و فناورانه که در خیر عموم مردم است (Jasonoff, S. & Kim, S-H. 2015). امور تخیلی، پیشران های اصلی تاریخ نیستند، بلکه بیشتر پاسخ هایی فرهنگی به رخدادهای مادی اطراف ما هستند. در این صورت است که تغییرات ناشی از افزایش شمار انسان ها و تمایلات آنان، آب وهوا و دیگر اکوسیستم های زمین را مختل می سازد. از آنجا یی که نه Adam Smith و نه Karl Marx این تغییرات را تجربه نکرده اند، چگونه می توانند برای برون رفت از شرایط، ما را راهنمایی کنند؟.

  • سودابه امینی*، جاماسب نوزری صفحات 25-33

    سالانه بیش از یک چهارم جنگل ها و منابع طبیعی کشور در حال تخریب هستند تا خانه یا کارخانه ای بنا شوند. چنانچه با همین سرعت به راه خود ادامه دهیم، تا چند سال آینده، دیگر زمین تحمل هیچ انسانی را نخواهد داشت! چرا که منابع محدود آن به طور کامل تمام خواهد شد و اثری از جنگل ها، اقیانوس ها، فضای سبز و باغ های زیبا باقی نخواهد ماند.براساس آمار پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری، مساحت کل ساختمان هایی که روی این کره خاکی بنا شده است، چیزی حدود یک ششم از عرصه های آبی اعم از رودخانه ها، دریاچه ها، دریاها و اقیانوس ها را به خود اختصاص داده است. پیشرفت هر کشور وابسته به فعالیت های عمرانی در آن کشور است که امروزه، با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت، ساخت و سازهای متعددی در سراسر دنیا انجام می شود، به طوری که هر روزه با احداث ساختمان های بلندمرتبه روبه رو هستیم و بدیهی است این فعالیت ها، ضایعاتی را نیز به دنبال خواهد داشت.

  • مرتضی آریا نژاد، علی ترک قشقایی*، کورش کاوسی، بهرام زهزاد صفحات 35-41
    سرو مدیترانه ای یا زربین (.Cupressus sempervirens L) درختی همیشه سبز و سوزنی برگ است که در ایران دو واریته دارد. این گونه بومی جنوب شرقی اروپا، شرق مدیترانه، جنوب دریای مدیترانه و ایران است. گستره پراکنش اصلی زربین در ایران رشته کوه البرز است. علاوه بر البرز، از کوه های تفتان و اطراف خاش در استان سیستان و بلوچستان و فراشبند در استان فارس نیز گزارش شده است. تا امروز خاش و فراشبند جنوبی ترین حد پراکنش آن بودند. این مطالعه بر پایه کار میدانی و مصاحبه با مردم محلی برای کشف درختان کهن سال در شرق هرمزگان طراحی و اجرا شد. یافته ها نشان داد، زربین در کوه های بشاگرد در استان هرمزگان نیز حضور دارد و اکنون منطقه بشاگرد جنوبی ترین حد پراکنش طبیعی آن در ایران است. این درختان در بشاگرد به دلیل فرسایش خاک و کم آبی به شدت در معرض خطر قرار دارند و به سلسله ای از برنامه های حفاظتی فوری همچون ثبت به عنوان اثر طبیعی ملی و قرار گیری در فهرست درختان کهن سال ایران نیاز دارند.
    کلیدواژگان: ارس، بشاگرد، سرو، زربین، هرمزگان
  • سمیرا فراهانی*، محمدابراهیم فرآشیانی، حمید یارمند، صدیقه غنائی، احمدرضا اسدی، آتنا فرجی صفحات 43-51

    در سال های اخیر کاهش بارندگی و بروز خشک سالی‎ ها سبب شده است، شرایط برای فرسایش بادی در کشور مهیا شود. کویر میقان یکی از کانون های بحرانی فرسایش بادی در استان مرکزی است. قره‎ داغ (.Nitraria schoberi L) یکی از اثربخش ترین گیاهان در تثبیت شن های روان است. در سال‎های اخیر خشکیدگی پایه‎ های قره‎داغ در کویر میقان کاملا محسوس است و مطالعه و پژوهش پیرامون شناسایی عوامل خشکیدگی ها ضروری است. برای شناسایی عوامل زنده و غیرزنده خسارت زا، آفات و بیماری های قره ‎داغ در کویر میقان طی سال های 1401-1398 بررسی شد. نتایج این تحقیق نشان داد، مهم ترین عامل در خشکیدگی پایه‎ های قره‎ داغ کاهش سطح آب‎های زیرزمینی در منطقه است. سایر عوامل مانند آفات (سوسک چوب خوار، موش، زنجره، آفات نوظهور و...) و خسارت آفرود در درجه های بعدی اهمیت قرار دارند.

    کلیدواژگان: پایش، کویر میقان، خشکیدگی، آفات و بیماری ها
  • غلامرضا گودرزی*، فاطمه احمدلو صفحات 53-63
    در این پژوهش، تعداد 21 کلن برتر صنوبر تاج بسته از بین کلن های بررسی شده در مرحله اول طرح آزمایش (خزانه سلکسیون) انتخاب و با فاصله کشت 3×3 متر در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار برای یک دوره 10 ساله بررسی شد. کلن های شماره 72، که در سال 1372 از استان مرکزی جمع آوری شدند، همچنین کلن های دیگر از سایر مناطق کشور، یا از خارج از کشور در سال 1376 آزمایش و کاشته شدند. در طول فصول رویش در سال های مختلف، علاوه بر انجام عملیات داشت (آبیاری، وجین، هرس)، مقاومت و حساسیت کلن های مختلف به آفات در پنج درجه کیفی شامل درجه 5 (100-76 درصد مقاوم)، درجه 4 (75-51 درصد مقاوم)، درجه 3 (50-26 درصد مقاوم)، درجه 2 (25-1 درصد مقاوم) و درجه 1 (صفر کاملا حساس) ثبت شدند. درجه بندی کلن ها از نظر کیفیت تنه و تراکم شاخه نیز انجام شد. نتایج بررسی میانگین عملکرد 10 ساله نشان داد، کلن های P.a.72/7 و P.a.49.39 نسبت به Melanophyla picta، کلن های P.n.56.72، P.a.72.7، P.a.44.9، P.a.49.39 و P.a.17.60 نسبت به پروانه زنبور مانند صنوبر و کلن های P.n.betulifolia، P.a.72.7، P.a.44.9، P.a.49.39، P.n.63.135 و P.a.17.60 نسبت به شته مومی کاملا مقاوم بودند. کلن های P.n.betulifolia، P.n.56.72، P.a.72.7، P.a.44.9، P.a.49.39 و P.a.17.60 نسبت به کلیه آفات مقاومت بیشتری داشتند و کلن های P.n.72.13، P.n.72.11، P.n.47.40 و P.n.72.18 در آلوده ترین وضعیت قرار داشتند. کلن های P.n.72.11، P.n.72.19 و P.n.72.5 دارای تنه با کیفیت صاف و مستقیم و با تراکم شاخه کم بودند. کلن های مناسب صنوبر تاج بسته P.n.56.72، P.n.72.19، P.a.72.7 و P.a.44.9 ازنظر مقاومت به آفات و وضعیت کیفی تنه برای کشت در مناطق مختلف صنوبرکاری استان مرکزی انتخاب و معرفی می شوند.
    کلیدواژگان: تراکم شاخه ها، Melanophyla picta Pall، Paranthrene tabaniformis، Phloeomyzus passerinii Sign، کلن های صنوبر، کیفیت تنه ها
  • محمود بیات* صفحات 65-71

    پروژه‎ های جنگل‎کاری و ایجاد پارک های جنگلی در مناطق خشک نیازمند انجام مطالعات دقیق منابع پایه شامل بررسی‎های اقلیمی، وضعیت منابع آب، بررسی شرایط خاک و زمین و تطبیق شرایط منطقه با نیازهای گونه های گیاهی و نیاز آبی آنها، تعیین حداقل و حداکثر دمای قابل تحمل برای گونه های پارک های جنگلی اکوسیستم جنگلی هستند که منشا آنها طبیعی، نیمه ‎طبیعی یا انسان ساخت است و برای اهداف مختلفی مثل تفرج، حفظ طبیعت و در شرایط استثنایی، تولید چوب استفاده می شود. امروزه پیشنهاد گونه های مناسب برای پارک های جنگلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، با توجه به حساسیت های انتخاب گونه مناسب، ضروری است تمام جوانب از قبیل نیازهای آبی، اقلیمی و خاکی در این مهم در نظر گرفته شود. هدف از این پژوهش، پیشنهاد گونه های مناسب برای مناطق کویری، گرم و خشک با توجه به نیازهای اکولوژیکی به منظور احیا و استفاده از مزایای پارک جنگلی در منطقه جنوب ورامین است. با توجه به ویژگی های اقلیمی و خاکی و سایر شرایط منطقه مورد مطالعه، گونه های پده، گز، آتریپلکس، سالسولا، انواع توت و گل طاووسی، گونه های مناسب و قابل پیشنهاد برای کاشت در این مناطق هستند.

    کلیدواژگان: نیاز اقلیمی، نیاز خاکی، گونه مناسب
  • احمد رحمانی*، اسکندر زند، عادل جلیلی صفحات 73-89

    با توجه به اهمیت تنوع زیستی و ارتباط آن با منابع طبیعی و محیط زیست تصمیم بر آن شد تا در این شماره نشریه طبیعت ایران، به موضوع تنوع زیستی و اهمیت آن، عوامل موثر بر تنوع زیستی در سطح ملی و بین المللی و کنوانسیون های مربوطه پرداخته شود. در این ارتباط میزبان آقای دکتر اسکندر زند هستیم، که پیش از این رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور بودند، همچنین، آقای دکتر عادل جلیلی رییس سابق موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، که تاکنون مطالعات و پروژه های زیادی را در خصوص تنوع زیستی گیاهی کشور اجرا کرده اند و طرح هایی را نیز در دست اجرا دارند، در این گفت وگو حضور دارند و از نظرات ایشان بهره خواهیم برد.

  • مصطفی جعفری* صفحه 92

    بیست و هشتمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تغییر اقلیم (COP28) از روز پنجشنبه 30 نوامبر تا روز سه شنبه 12 دسامبر 2023 میلادی (9 تا 21 آذر ماه سال 1402) در محل Dubai Expo City ابوظبی در امارات متحده عربی برگزار می شود.امارات پس از مصر دومین کشور در خاورمیانه است که میزبان نشست COP خواهد بود. UNFCCC این تصمیم را پس از آن اتخاذ کرد که امارات متحده عربی از طرف گروه آسیا- اقیانوسیه در COP26 در گلاسکو، اسکاتلند در سال 2021 مورد حمایت متفق القول قرار گرفت. امارات متحده عربی یک تولیدکننده بزرگ نفت و گاز است، رییس اجلاس COP28 سلطان الجابر است که رییس شرکت ملی نفت (و گاز) ابوظبی (امارات) ADNOC (Abu Dhabi National Oil Company) است. انتصاب الجابر به عنوان رییس COP28 در ژانویه، انتقادات زیادی را برانگیخت. گاردین در ماه آوریل فاش کرد که امارات متحده عربی دارای سومین برنامه بزرگ خالص صفر در جهان برای توسعه نفت و گاز است. پیش بینی می شود، بیش از هشتاد هزار شرکت کننده، شامل 140 رییس دولت و بیش از پنج هزار نفر از رسانه های حرفه ای در این نشست حضور یابند. به گفته دکتر سلطان احمد الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته و فرستاده ویژه برای تغییرات آب و هوا، COP28 مصادف است با روز ملی امارات متحده عربی که 2 دسامبر است (GMI).

  • فاطمه سفیدکن* صفحه 93

    پیش تر در مورد مفهوم اولویت به صورت عام و پیچیدگی مقوله گیاهان دارویی و نیاز به تعیین شاخص های روشن در موضوعات مختلف مرتبط با کشت و صنعت گیاهان دارویی، همچنین، نیاز به داشتن آمار صحیح برای تعیین اولویت این دسته از گیاهان مطلبی نوشته بودم (سفیدکن، 1399). در مطلب دیگری به لزوم استفاده از گیاهان دارویی و معطر بومی و انحصاری ایران برای افزایش سهم کشور از تجارت جهانی گیاهان دارویی اشاره کردم (سفیدکن، 1400). اما به راستی از میان بیش از 2000 گونه گیاه دارویی کشور، کدام گیاهان در اولویت هستند؟ کدام گیاهان ارزش صادراتی دارند؟ کدام ها باید برای توسعه کشت و فراوری انتخاب شوند؟ اقلیم مناسب کشت برای این گیاهان در کشور کجاست؟ امکان صنعتی شدن و فراوری برای کدام یک از این گیاهان وجود دارد؟ چه گیاهانی در طب سنتی مورد مصرف قرار می گیرند؟ در حال حاضر در داروهای طبیعی رسمی کشور و صنایع آرایشی بهداشتی از کدام گیاهان استفاده می شود؟ برداشت کدام یک از گیاهان از طبیعت بر اساس قوانین و مقررات جاری، مجاز یا غیرمجاز است؟ چه گیاهانی توسط مردم مصرف خانگی دارند و در عطاری ها عرضه می شوند؟ آیا منبعی برای دستیابی به این اطلاعات وجود دارد؟ خوشبختانه جواب مثبت است.

  • عباس قمری زارع* صفحات 95-99

    جنگل های آمیخته هیرکانی (Caspian Hyrcanian mixed forests) یک زیست منطقه با مساحت 5،500 کیلومترمربع در زیست بوم جنگل های مختلط پهن برگ حاشیه جنوبی دریای مازندران و کناره شمالی سلسله جبال البرز است که در کناره جنوبی و جنوب باختری بزرگ ترین دریاچه جهان در بخش هایی از 5 استان شمالی ایران و در دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد (رضا، 1365؛ 1378). شوربختانه تاکنون از مجموع پوشش گیاهی این جنگل ها تنها 49درصد باقی مانده است. هم اکنون جنگل های هیرکانی، زیست بوم 296 گونه پرنده و 98 گونه پستاندار است. همچنین، 150 گیاه بومی درختی و بوته ای نیز در آن یافت می شوند (ثبت جهانی جنگل های هیرکانی، 1398). این جنگل ها از منطقه پارک ملی هیرکان در جمهوری آذربایجان آغاز می شوند و تا استان خراسان شمالی در ایران امتداد می یابند و در ایران، زیرنظر مشترک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سازمان حفاظت محیط زیست ایران و سازمان میراث فرهنگی حفاظت می شوند.در هجدهمین روز مهر ماه سال 1346 شمسی در مرکز منطقه هیرکان و حاشیه جنگل های سرسبز هیرکانی، در منزل کشاورزی مومن به نام محمد میرزا اسپهبدی در روستای پاردکلا از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری، فرزند پسری چشم به دنیا گشود که نام او را کامبیز نهادند و چون بارش برف سپید، شادی را به فضای این خانه به ارمغان آورد. کودکی کامبیز مانند سایر روستازادگان گذشت. او تحصیلات دبستانی خود را در زادگاهش به پایان رساند. تحصیلات سه ساله راهنمایی را به سختی و با تحمل مشکلات بسیاری چون عبور از دو رودخانه بدون پل در روستای همجوار و تحصیلات چهار ساله دبیرستان را در رشته تجربی و نزد پدربزرگ جنگلبانش در شهر ساری سپری کرد. هم زمان در امور مزرعه به پدر و در کارهای خانه به مادر کمک می کرد.

  • هادی درودی*، یوسف اجنی، زیبا جمزاد، عادل جلیلی صفحات 101-105
    گونه سلوی بزمانی Salvia bazmanica Rech.f. & Esfand. متعلق به تیره نعنا (Lamiaceae) و انحصاری استان سیستان و بلوچستان است. براساس منابع موجود تنها از چند نقطه محدود در استان گزارش شده است. این گونه از معدود گونه های جنس سلوی با گل های ریز و فرم رویشی چوبی در ایران و جهان است. در این مطالعه، وضعیت حفاظتی گونه S. bazmanica براساس دستورالعمل اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN, 2017) و با استفاده از معیارهای میزان حضور (Extent of Occurrence/EOO)، سطح تحت اشغال (Area of Occupancy/AOO)، اندازه جمعیت و کیفیت رویشگاه بررسی شد. بر اساس نتایج به دست آمده از 5 جمعیت بررسی شده، میزان حضور گونه (EOO) و سطح تحت اشغال آن (AOO) به ترتیب 10779 و 5/4 کیلومترمربع محاسبه شد. با توجه به معیارهای IUCN، گونه ازنظر وضعیت حفاظتی در بحران انقراض (CR) قرار می گیرد. به منظور کاهش فشار وارده به این گونه، حفاظت از رویشگاه های آن و جلوگیری از تخریب این اکوسیستم های ارزشمند در اثر چرای شدید دام ضروری است. حفاظت از رویشگاه های طبیعی (in-situ) توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ، همچنین حفاظت در خارج از رویشگاه (ex-situ) گونه در بانک ژن موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور (تهران- ایران) ضروری است.
    کلیدواژگان: بلوچستان، انحصاری، میزان حضور، در بحران انقراض، IUCN
  • سید رضا صفوی*، محمد امینی راد، زیبا جم زاد، عادل جلیلی صفحات 107-112

    Scorzonera alborzensis یکی از گونه های انحصاری و نادر است که تاکنون، تنها از یک نقطه در کشور (استان مازندران: حد فاصل بلده و نور، کوه سیاه سنگ، 3023 متر) جمع آوری و گزارش شده است. جنس .Scorzonera L متعلق به تیره کاسنی (Asteraceae) بوده و دارای 19 گونه انحصاری در ایران است. براساس شیوه نامه اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، سطح تحت اشغال، میزان حضور، کیفیت رویشگاه، اندازه جمعیت، وضعیت زادآوری طبیعی و جایگاه حفاظتی این گونه تعیین شد. سطح تحت اشغال (AOO) و میزان حضور گونه در محدوده انتشار آن (EOO) برای این گونه با اندازه گیری میدانی در تنها رویشگاه آن (محل تیپ) 01/0 کیلومترمربع برآورد و تعداد افراد بالغ نیز بین 15 تا 20 عدد با زادآوری بسیار کم مشاهده شد، به این ترتیب این گونه در بحران انقراض (CR) قرار می گیرد. انجام عملیات عمرانی (راه سازی) و چرای بی رویه دام در رویشگاه این گونه از جمله عوامل تهدید کننده حیات این گونه هستند، بنابراین حفاظت از این گونه با قرق رویشگاه توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضروری است. به علاوه حفاظت در خارج از رویشگاه از طریق نگهداری بذر در بانک ژن منابع طبیعی و کاشت و پرورش بذور در باغ گیاه شناسی ملی ایران نیز باید انجام شود.

    کلیدواژگان: انحصاری، تیره کاسنی، جایگاه حفاظتی، در بحران انقراض، IUCN
  • لیلا کاشی زنوزی* صفحه 113

    پژوهشگران روش جدیدی را کشف کردند که می توان با استفاده از آن پوسته های زیستی خاک را، که در اثر فعالیت های انسانی تخریب شده اند، بازسازی و تکثیر کرد.پوسته های زیستی نقش مهمی در حفظ سلامت خاک و پایداری اکوسیستم دارند، اما هم اکنون در معرض هجوم عوامل مخرب زیادی قرار دارند. فعالیت های انسانی از جمله فعالیت های کشاورزی، توسعه شهرنشینی و ایجاد سیستم حمل و نقل بین شهری منجر به تخریب پوسته های زیستی خاک می شوند که ادامه این روند در طولانی مدت، آسیب پذیری و شکننده بودن محیط زیست را در پی خواهد داشت. همچنین، تغییرات اقلیمی با توانایی سازگاری با دامنه زیاد تغییرات حرارتی و شدت تابش های خورشیدی به ویژه در مناطق خشک، تنش های زیادی را بر استقرار پوسته های زیستی خاک وارد می کنند.پوسته های زیستی خاک اکوسیستم های پیچیده ای هستند که پژوهشگران به تازگی تحقیقات خود را درباره آنها آغاز کرده اند. آنها با اتصال ذرات کوچک تر به یکدیگر باعث افزایش پایداری خاکدانه و کاهش هدررفت خاک سطحی در اثر نیروی فرساینده باد و آب می شوند. پوسته های زیستی خاک طی فرایند تثبیت نیتروژن اتمسفری، گاز نیتروژن موجود در هوا را جذب و به آمونیاک قابل دسترس گیاهان تبدیل می کنند و بدین ترتیب به چرخه عناصر مغذی کمک می کنند. سیانوباکتری ها به عنوان یکی از گروه های تشکیل دهنده جامعه پوسته های زیستی، مسیول اصلی فرایند تثبیت نیتروژن در خاک هستند. فعالیت فتوسنتز در پوسته های زیستی منجر به جذب دی اکسیدکربن از جو و ترسیب کربن در خاک می شود. این فرایند برخی از اثرات تغییرات اقلیمی ناشی از انتشار دی اکسید کربن مازاد را در اتمسفر کاهش می دهد. همچنین، پوسته های زیستی باعث افزایش ظرفیت نگهداشت سطحی خاک، نفوذ بیشتر آب در خاک و کاهش رواناب سطحی می شوند. این امر دسترسی به آب را برای گیاهان و سایر موجودات در اکوسیستم های خشک آسان تر می کند. در نهایت، پوسته های زیستی، جامعه متنوعی از میکروارگانیسم ها هستند که به افزایش تنوع زیستی و انعطاف پذیری اکوسیستم کمک می کنند.

  • مرضیه علی نژاد* صفحه 114

    براساس نتایج پژوهش های جدید در دانشگاه پورتسموث (Portsmouth)، عنکبوت های تارتن می توانند از آفات پروانه ای مخرب محصولات تجاری مهم مانند گوجه فرنگی و سیب زمینی تغذیه کنند. شب پره مینوز گوجه فرنگی با نام علمی Tuta absoluta، در برابر تعداد زیادی از حشره کش های شیمیایی مقاوم شده است که این امر خسارت های فراوانی را برای انسان و محیط زیست به همراه دارد، بنابراین، برای مبارزه با طغیان این آفات، اتخاذ رویکردهای مختلف از جمله کاربرد دشمنان طبیعی بسیار ضروری است.محققان دانشگاه پورتسموث استفاده از عنکبوت های تارتن استوایی را با نام علمی Cyrtophora citricola، به عنوان عامل کنترل آفات بررسی کردند. علت انتخاب این گونه از عنکبوت ها، فعالیت گروهی آنها، بی خطر بودن آنها برای انسان، همچنین تولید تارهای گسترده و وسیع برای به دام انداختن طعمه است.

  • مهدیه آقامحمدی* صفحه 115

    گیاهان نیز مانند حیوانات برای سازگاری با اکوسیستم سیاره ای که در اختیار بشر است، تلاش می کنند. حفاظت از گونه های گیاهی، معمولا مقرون به صرفه تر و راحت تر از حیوانات است، هرچند گاهی نقش اساسی آنها در تقویت سیستم های غذایی، سوخت و پزشکی، نادیده گرفته می شود. یک اکولوژیست گیاهی در نشریهTrends in Plant Science ، رویکردی را برای جلوگیری از انقراض گیاهان در آینده در سرتاسر جهان پیشنهاد کرد، که شامل آموزش بیشتر کارشناسان گیاهی، ساخت متاهرباریوم آنلاین (online metaherbarium) و ایجاد ریز ذخیره ها (microreserves) است.هرباریوم های آینده، به عنوان یک منبع دیجیتالی مشترک و جهانی با دسترسی آزاد، منابع با ارزشی را برای ارزیابی جمعیت های گیاهی، تنوع و غنای رویشگاهی و روند تغییرات پوشش گیاهی در طی زمان ارایه می دهند.

  • علی خلدبرین* صفحات 117-120

    با نگاهی گذرا بر شش دهه فعالیت های «تثبیت شن های روان در ایران»، امروزه می توان برآیند دستاوردهای حاصل از بیش از نیم قرن «تاغ کاری» را، که عموما مترادف با تثبیت شن قلمداد شده و با همت بلند و زحمات فراوان صدها کارشناس و سایر دست اندرکاران فعالیت های اجرایی انجام شده است، مشاهده کرد. کارهایی که با بهره گیری از نتایج مطالعاتی و تحقیقاتی ده ها اندیشه ورز و پژوهشگر، با صرف بیش از صدها میلیارد تومان هزینه، در پهنه ای به وسعت چند میلیون هکتار در سطح مناطق خشک و بیابانی کشور انجام شده است. بدون تردید این فعالیت ها را می باید با وجود فراز و فرودهای بسیار و مطرح شدن دیدگاه های متفاوت درباره آنها، اقداماتی ارزشمند و کارا، در رابطه با ممانعت از حرکت ماسه های روان، کاستن از بروز نسبی پدیده گردوغبارهایی که دارای منشا داخلی هستند، مقابله با بیابان زایی، حفاظت، بازسازی و بازآفرینی پوشش گیاهی در پهنه هایی از مناطق بیابانی کشور قلمداد کرد، کارهایی که به نوبه خود اثرات مثبتی را در توسعه پایدار بخش هایی از سرزمین ما به همراه داشته است.

|
  • Fatemeh Sefidkon *, Vdoud Samadi, Mahshid Rahimifard, Razieh Azimi Atergeleh, Amirhossein Taghizadeh Pages 9-17
  • Abbas Ahmadvand *, Eskandar Zand Pages 19-23
  • Sudabe Amini *, Jamasb Nozari Pages 25-33
  • Morteza Arianejad, Ali Turk Qashqaei *, Kourosh Kavousi, Bahram Zehzad Pages 35-41
    The Mediterranean cypress (Cupressus sempervirens L.) is an evergreen tree with two varieties in Iran. The Mediterranean cypress is native to southeastern Europe, the eastern Mediterranean, the southern Mediterranean Sea, and Iran. The main distribution of Mediterranean cypress in Iran is in the Alborz mountain range. Also, it has been reported from the Taftan Mountains and around Khash in Sistan and Baluchistan provinces, Farashband in Fars province, and Ramhormoz, Abuabass, Baghmalek, and Malagha in Khuzestan province. Until today, Khash and Farashband were its southernmost limits. This study was designed and implemented based on fieldwork and interviews with local people to discover old trees east of Hormozgan. The findings show that this species is also present in the Bashagard Mountains in Hormozgan province, which can be the southernmost limit of Mediterranean cypress natural distribution in Iran. Bashagard trees are threatened due to soil erosion and lack of water. They need urgent conservation actions, including conservation as a national natural monument and registration on Iran's list of old-growth trees.
    Keywords: Bashagard, Hormozgan, Juniperus excelsa, Mediterranean cypress, Cupressus sempervirens
  • Samira Farahani *, Mohammad Ebrahim Farashiani, Hamid Yarmand, Sedighe Ghanaei, Ahmadreza Asadi, Atena Faraji Pages 43-51

    In recent years, decreased rainfall and droughts have created wind erosion in Iran. Mighan desert is one of the critical centers of wind erosion in Markazi province. Nitraria schoberi L. is one of the most effective plants for stabilizing sand dunes. In recent years, Nitraria decline in the Mighan desert has been quite noticeable. It is necessary to establish investigations regarding the identification of causal agents in the decline of the Nitraria plant. To identify biotic and abiotic factors causing damage, Nitraria schoberi pests and diseases were assessed in the Mighan desert from 2018 to 2022. This research revealed that the most critical factor in the decline of Nitraria is the region's underground water decrease. Other factors such as pests (wood boring beetles, mice, true cicadas, and new emerging pests) and off-road driving damages are at the next level of importance.

    Keywords: monitoring, Mighan Desert, decline, pest, disease
  • Gholam Reza Goodarzi *, Fatemeh Ahmadloo Pages 53-63
    In this research, 21 clones of closed-crown superior poplar were selected from among the clones studied in the first stage of the experiment (selection nursery) under the randomized complete blocks statistical design with three replications at 3 x 3 m—spacing for ten years. Clone No. 72 was collected from the Markazi province in 1993. Other clones were tested and planted in other regions of the country or abroad in 1997. During the growing seasons in different years, in addition to post-planting operations (irrigation, weeding, pruning), the percentage of resistance and sensitivity of different clones in five qualitative grades, including grade 5 (76-100% resistant), grade 4 (51-75% resistant), grade 3 (26-50% resistant), grade 2 (1-25% resistant) and grade 1 (Zero, fully sensitive) were recorded. Clones were graded in terms of trunk quality and branch density. The results of the 10-year performance evaluation indicated that clones of P.a.72.7 and P.a.49/39 than to Melanophyla picta Pall., clones of P.n.56.72, P.a.72.7, P.a.44.9, P.a.49.39 and P.a.17.60 than to Paranthrene tabaniformis, and clones of P.n.betulifolia, P.a.72.7, P.a.44.9, P.a.49.39, P.n.63.135, and P.a.17.60 than to Phloeomyzus passerinii Sign. were completely resistant. Clones of P.n.betulifolia, P.n.56.72, P.a.72.7, P.a.44.9, P.a.49.39 and P.a.17.60 were more resistant to all pests and clones of P.n.72.13, P.n.72.11, P.n.47.40 and P.n.72.18 were in the most contaminated condition. P.n.72.11, P.n.72.19, and P.n.72.5 clones had smooth and straight trunks and low branch density. The suitable clones of P.n.56.72, P.n.72.19, P.a.72.7, and P.a.44.9 are selected and introduced for cultivation in Populus plantations in Markazi province. These clones are selected based on resistance to pests and trunk quality.
    Keywords: Branches density, Melanophyla picta Pall, Paranthrene tabaniformis, Phloeomyzus passerinii Sign, poplar clones, the quality of trunks
  • Mahmoud Bayat * Pages 65-71

    Afforestation projects and forest parks in arid areas require detailed studies of basic resources. These include climate studies, soil conditions, water resources, determining minimum and maximum temperatures, pests and diseases, etc. Forest parks are forest ecosystems of natural, semi-natural, or man-made origin and are used for various purposes such as recreation, nature conservation, and, in exceptional circumstances, wood production. Selecting suitable species in forest reserves and parks is particularly important, especially because of the sensitivities to considering all aspects, such as water, climate, and soil requirements. As a result of this study, suitable species are suggested for desert areas and hot, dry areas based on ecological requirements for rehabilitating and utilizing the benefits of the reserve and forest park in the southern region of Varamin. According to the climatic and soil characteristics and other conditions of the study area, Spartium junceum, Morus, Salsola, and Atriplex species are suitable for planting in these areas.

    Keywords: Climatic demands, soil demands, suitable plant species
  • Ahmad Rahmani *, Eskandar Zand, Adel Jalili Pages 73-89
  • Mostafa Jafari * Page 92
  • Hadi Darroudi *, Yousef Ajani, Ziba Jamzad, Adel Jalili Pages 101-105
    Salvia bazmanica belongs to the Lamiaceae family. This species is endemic to Iran, Sistan and Baluchestan Province. Based on the existing literature, it is restricted to localities. This species is one of the few Salvia species with small flowers and woody vegetative forms in Iran. In this study, the conservation status of Salvia bazmanica was investigated through the guidelines of the International Union for Conservation of Nature (IUCN) using criteria including Extent of Occurrence (EOO), Area of ​​Occupancy (AOO), population size, and habitat quality. Based on screening the five populations, EOO and AOO were calculated as 10779 and 4.5 Km2, respectively. Furthermore, over-grazing and drought affect species regeneration. With emphasis on these criteria, this species' conservation status is classified as Critically Endangered (CR). It is necessary to prevent severe livestock grazing to reduce species' habitat pressure and ecosystem destruction. Ex-situ and in-situ conservation must be applied to conserve S. bazmanica. To protect the species, it is highly recommended that the Natural Resources and Watershed Organization protect the habitat of this species. The seeds should be preserved in the Natural Resources Gene Bank as an ex-situ program.
    Keywords: Baluchestan, Endemic, extent of occurrence, critically endangered, IUCN
  • Seyedreza Safavi *, Mohammad Amini Rad, Ziba Jamzad, Adel Jalili Pages 107-112

    Scorzonera alborzensis is one of the exclusive and rare species collected and reported from only one place in the country (Mazandaran province: between Baladeh and Nour, Siahsang mountains, 3023 m). The genus Scorzonera L. belongs to the Asteraceae family and has 19 endemic species in Iran. Based on the guidelines of the International Union for Conservation of Nature (IUCN), Area of Occupancy (AOO), Extent of Occurrence (EOO), habitat quality, population size, and natural reproduction of the species were evaluated. According to the field studies, the area of occupancy (AOO) and extent of occurrence (EOO) were estimated at an area of 0.01 km2 (only one locality), and the number of adult individuals is between 15 and 20, with a very low regeneration rate. Therefore, according to our studies, Scorzonera alborzensis is defined as a Critically Endangered (CR) species. Road construction and grazing in this species' habitat are among the life-threatening factors. As a result, the Natural Resources and Watershed Organization needs to protect this species' habitat. Further, ex-situ conservation must be achieved by preserving seeds in the Natural Resources Seed Bank, growing seeds, and cultivating seedlings in Iran's National Botanical Garden

    Keywords: Asteraceae, Conservation status, critically endangered, Endemic, IUCN
  • Leila Kashi Zenuzi * Page 113
  • Marzieh Alinejad * Page 114
  • Mahdie Agha Mohammadi * Page 115