فهرست مطالب

نشریه تاریخ فلسفه اسلامی
پیاپی 1 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • محمد (جلال الدین) ملکی صفحات 29-55

    هر فلسفه ای یا به طور دقیق تر هر نظام فلسفی دارای نظام واره ای است که اصول اساسی آن فلسفه بر آن استوار و بنا شده است. در این میان فلسفه اشراق نیز از این قاعده بیرون نیست. این فلسفه بر اصولی استوار است که مهم‏ترین آنها عنصر «عقل و شهود» است. این مقاله بر آن است، نخست پس از تعریف حکمت و حکیم که شناخت این دو با شناخت عقل و شهود بی ارتباط نیست، عقل و شهود را، با توجه به گنجایش مقاله، به تفکیک - با توجه به داده اشراقی در فلسفه اشراق - بررسی کند و سپس جایگاه این دو عنصر سازنده فلسفه اشراق را، با استناد به آثار خود شیخ اشراق تبیین و در ادامه، جایگاه اصلی این دو عنصر را در فلسفه ترسیم نماید. آن گاه به تبیین چگونگی تعامل بین عقل و شهود در ساختارسازی فلسفه اشراق پرداخته، با توجه به گنجایش مقاله به ‎اختصار آن را بررسی کند.

    کلیدواژگان: عقل، شهود، فلسفه اشراق، علم حضوری، علم حصولی، سهروردی
  • حامده راستایی*، عبدالله نصری صفحات 57-73
    موضوع این مقاله نحوه کاربست معرفت شهودی در اصالت وجود نزد ملاصدراست. یکی از منابع مهم ملاصدرا در بنیان حکمت متعالیه، معرفت شهودی است. او از این سنخ معرفت نه به عنوان یک عارف، بلکه به مثابه یک فیلسوف بهره گرفته و در صدد برهانی‏کردن این معارف عرفانی است. مسیله اصالت وجود زیربنای بسیاری از نوآوری های ملاصدرا در فلسفه است و می‎توان رد پای معرفت شهودی را به وضوح در آن مشاهده نمود. صدرالمتالهین باور به اصالت وجود را مرهون نیل به کنه معنای هستی می داند و این امری است که جز با شهود ممکن نیست. او در اثبات اعتباریت ماهیت و همچنین برخی استدلال های اصالت وجود به سخنان عارفان سلف توجه دارد. مسایل متفرع بر اصالت وجود همچون ارتباط وجود و ماهیت، تقدم بالحقیقه وجود بر ماهیت، امکان فقری و وجود رابط از جمله مباحث دیگری است که متاثر از معرفت شهودی است. مسیله این مقاله آن است که معرفت شهودی چه تاثیری بر قول ملاصدرا به اصالت وجود و متفرعات اصالت وجود داشته است. ضمنا در این مقاله مراد از معرفت شهودی، اعم از معرفتی است که خود شخص از شهود بدان نایل شده است یا دیگران شهود کرده اند و ایشان با واسطه بدان نایل شده است.
    کلیدواژگان: معرفت شهودی، ملاصدرا، اصالت وجود، عرفان، وجود
  • سید احمد حسینی سنگچال صفحات 76-102

    قاعده فرعیه در زمره یکی از قواعد مهم فلسفی جای دارد. دوانی تحلیل ویژه ای از این قاعده به دست می‏دهد که الزاما باید در مجموع اندیشه او تفسیر گردد. دوانی نظریه حمل «تغایر مفهومی -اتحاد در وجود» را می‎پذیرد و اتحاد را اعم از بالذات و بالعرض می داند. این نگرش به او کمک می‎کند تا توسعه‎ ای در انواع مطابق حمل پدید آورد و نظریه اتصاف توسعه یافته‏ای را پایه ‎گذاری کند. قاعده فرعیه از سه بخش لزوم ثبوت ثابت، ثبوت مثبت‎له و ثبوت پیشینی مثبت‎له تشکیل شده است. قاعده فرعیه دوانی تحت تاثیر همه مبانی فوق سامان می‏یابد و بر اساس آن ثبوت مثبت‎له الزامی است؛ اما ثبوت ثابت لازم نمی‏باشد. درنهایت دوانی دست از ثبوت پیشینی مثبت‎له و فرعیت کشیده، به دلیل موارد نقض فراوانی، استلزام را کافی می داند؛ همه این موارد نقض برای اولین بار از مجموع حواشی دوانی استخراج و ذکر شده ‏اند.

    کلیدواژگان: قاعده فرعیه، نظریه حمل، استلزام، نظریه اتصاف، دوانی
  • احمدرضا کفاش تهرانی صفحات 104-116

    موضوع این مقاله بررسی تفاوت نحوه علم به صور عقلی با صور حسی و خیالی نزد ابن سیناست. طبق آنچه مشهور است، علم به صور علمی نزد ابن سینا علمی حضوری و بلا واسطه است. هدف از این مقاله، تمایز قایل شدن میان علم به صور معقول با علم به صور حسی و خیالی است. از متون ابن سینا چنین برداشت می شود که میان علم به صور معقول با علم به صور حسی و خیالی تفاوت وجود دارد. علم به صور معقول، علمی بی واسطه و حضوری است؛ در حالی که علم به صور حسی و خیالی، علمی باواسطه و حصولی است. چنین تمایزی به مبانی ابن سینا در هستی شناسی و علم‏النفس باز می گردد. ابن سینا با باور به اینکه اولا صور معقول اموری مجردند و درنتیجه امکان علم بی واسطه به آنها وجود دارد و ثانیا حقیقت و واقعیت اشیا را وجود و حیثیت وجودی آنها تشکیل می دهد، توانست علم حضوری به صور معقول را به اثبات برساند.

    کلیدواژگان: علم حضوری، صور معقول، صور حسی، صور خیالی، نفس ناطقه، ابن سینا
  • حسنی همایون صفحات 118-137

    مفسران ارسطو در تبیین مسیله تعقل و تعیین چیستی عقل فعال، راه های گوناگونی پیموده اند؛ برخی آن را همان فعلیت نفس انسان، برخی دیگر آن را جوهر مجردی با فعلیت تام و برخی دیگر آن را همان خداوند دانسته اند. ابن سینا قایل است عقل فعال آخرین عقل در سلسله طولی عقول است که علاوه بر نقش وجودشناختی، دارای اثر معرفتی نیز بوده و مفیض صور معقوله بر نفس است. او دلایلی برای نیازمندی نفس به عقل فعال در تعقل ذکر می کند که به نظر می رسد هر کدام قابل بررسی و نقد هستند؛ اما مهم‏ترین آنها که بر مبنایی ارسطویی یعنی مبحث قوه و فعل بنا شده، نیاز به عامل خارجی در خروج از قوه به فعل است که در دیدگاه او این عامل خارجی، جوهری مجرد و جامع صور عقلیه است. به اعتقاد او اگرچه این جوهر عقلی، آخرین عقل در سلسله طولی عقول است، به سبب ربط طولی این عقول می توان فعل تعقل یا افاضه معقولات را منسوب به کل سلسله عقول و حتی خداوند دانست

    کلیدواژگان: عقل فعال، معقولات، نفس، ارسطو، ابن سینا
|
  • Mohammad Maleki Pages 29-55

    Every philosophy, or more precisely every philosophical system, has a system on which the basic principles of that philosophy are based. Meanwhile, the Philosophy of Illumination is not out of this rule. This philosophy is based on principles, the most important of which is the element of "intellect and intuition". This article intends, after defining philosophy and philosopher, knowing the two is not unrelated to knowing the intellect and intuition, examine the intellect and intuition, according to the content of the article, separately, according to the illumination data in the Philosophy of Illumination, and then explain the position of these two elements that make up the Philosophy of Illumination, based on the works of Master of Illumination’ (shaykh al-ishraq), and then draw the main position of these two elements in philosophy, then I explain how the interaction between intellect and intuition in structuring the Philosophy of Illumination, and briefly examines it according to the capacity of the article.

    Keywords: Intellect, intuition, the Philosophy of Illumination, present knowledge, acquired knowledge, Al-Suhrawardi
  • Hamedeh Rastaei *, Abdollah Nasri Pages 57-73
    The subject of this article is how Mulla Sadra uses intuitive knowledge in the primary of existence. One of Mulla Sadra's important sources in the foundation of the Transcendent Philosophy is intuitive knowledge. He has used this type of knowledge not as a mystic, but as a philosopher and seeks to prove these mystical teachings. The issue of the primary of existence is the basis of many of Mulla Sadra's innovations in philosophy, and the traces of intuitive knowledge can be clearly seen in it. Sadr al-Muta'allehin attributes the belief in the primary of existence to attaining the meaning of existence, and this is something that is not possible except with intuition. He pays attention to the words of previous mystics in proving the primary of existence (asalat al-wujud) over essence, as well as some arguments for the primary of existence. Issues related to the primary of existence such as the relationship between existence and essence, the true precedence of existence over essence, the possibility of poverty and the connective existence are among the other issues that are influenced by intuitive knowledge.
    Keywords: intuitive knowledge, Mulla Sadra, the Primary of Existence, mysticism, existence
  • Seyyed Ahmad Hoeesini Pages 76-102

    The rule of subordination is one of the most important philosophical rules. Davani presents his special analysis about this rule. We should present his analysis in all his texts. Davani s theory of predication is conceptual difference and existential identity. He develops the identity. With this development Davani presents a new attribution theory. The rule of subordination consists of three parts: the existence of subject, the existence of predicate and the existence of subject before the existence of predicate. In Davani s opinion the existence of subject is essential but the existence of predicate is not essential and the existence of subject before the existence of predicate is not essential too.

    Keywords: The Rule of Subordination, Theory of Predication, Require to, the Theory of Attribution, Davani
  • AhmadReza Kafash Tehrani Pages 104-116

    The subject of this article is to study the difference between the way of knowing intellectual forms and sensory and imaginary forms according to Ibn Sina. According to what is known, knowing the scientific forms is a direct and immediate science according to Ibn Sina. The purpose of this article is to distinguish between the knowing intellectual forms and the knowing sensory and imaginary forms. It is understood from Ibn Sina's texts that there is a difference between the knowing intellectual forms and the knowing sensory and imaginary forms. The knowing intellectual forms is a direct and present science; while the knowing sensory and imaginary forms is a mediated and productive science. Such a distinction goes back to Ibn Sina's foundations in ontology and psychology. Ibn Sina, by believing that, firstly, intellectual forms are abstract things and as a result direct knowledge is possible to them, and secondly, the truth and reality of objects constitute their existence and existential mode, was able to prove the present knowledge in rational forms.

    Keywords: present knowledge, Intellectual Forms, Sensory Forms, Imaginary Forms, human soul, Ibn Sina
  • Hosna Homayon Pages 118-137

    Aristotle's commentators have gone to great lengths to explain the question of reasoning and to determine what active ntellect is; Some have called it the actuality of the human soul, others know it as abstract being, and still others the God. IbnSina believes that the active intellect is the last intellect in the chain of intellects, which in addition to its ontological role, also has an epistemological effect and renders rational forms on the soul. He cites reasons for the soul's need for an active intellect, each of which seems to be subject to scrutiny and critique, but the most important of which, based on the Aristotelian idea potentiality and action, is requirement to an external factor in the transition from potency to action. In his view, this external factor is an abstract and comprehensive substance of intellectual forms. According to him, although active intellect is the last intellect in the chain of intellects, but due to the casual relationship between them, the act of this intellect can be attributed to the whole chain of intellects and even God.

    Keywords: active intellect, Intellects, soul, Aristotle, Ibn Sina