فهرست مطالب

اخلاق پژوهی - پیاپی 16 (پاییز 1401)

نشریه اخلاق پژوهی
پیاپی 16 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی شجریان* صفحات 5-31

    مسیله کانونی این مقاله ، توصیف و تحلیل تمایزات دو مقوله حجاب فقهی و عفاف اخلاقی است. این دو در پیشینه پژوهشی تمایز روشنی ندارند و به تبع ، در قوانین اجتماعی یکسان انگاری شده اند. این مقاله با روش توصیفی۔ تحلیلی و انتقادی و با مراجعه به منابع کتابخانه ای ، از هفت تمایز عمده میان این دو مفهوم سخن خواهد گفت. «حجاب» به معنای پوشش بدن بانوان ، تکلیفی بیرونی و وظیفه ای فقهی است ، اما «عفاف» به معنای خویشتن داری در مسایل جنسی ، امری درونی و فضیلتی اخلاقی است. همه زنان و مردان موظف به انجام رفتارهای عفیفانه اند ، اما همه زنان مکلف به رعایت حجاب نیستند. شاخص «حجاب» ، امری کمی و قابل اندازه گیری است ، اما شاخص «عفاف» امری کیفی و وابسته به فرهنگ است. «عفاف» وظیفه ای عقل پذیر با توجیه پیشینی است ، اما «حجاب» به خودی خود ، تکلیفی عقل گریز با توجیه پسینی است. «عفاف» ، مصالح و مفاسدی برای جامعه دارد و در نتیجه ، تکلیفی اجتماعی است ، اما «حجاب» به خودی خود و صرف  نظر از موارد انطباق با «عفاف» مصالح اجتماعی ندارد و از باب مراعات دستورات تعبدی برای فرد مفید است.

    کلیدواژگان: عفاف، عفت، حجاب، مرزهای حجاب و عفاف، فقه، اخلاق
  • فاطمه علمی راد* صفحات 33-54

    به رغم اهمیت و نقش بی بدیل نیت و انگیزه در صحت عبادات ، درباره نقش و جایگاه نیت در ارزش اخلاقی عمل ، پژوهش کافی و جامعی صورت نگرفته است. اینکه معیار اخلاقی بودن فعل از دیدگاه اسلام و به  ویژه روایات ، مربوط به خود فعل یا انگیزه آن یا هردو است ، مسیله ای درخور توجه و نیازمند پژوهشی جدی و جامع است و البته ، میزان و وجه اهمیت هر یک از نیت و فعل در اخلاقی بودن فعل نیز مهم و درخور پژوهش است. در این پژوهش ، پس از تبیین مفهوم و ماهیت نیت ، با بهره گیری از کتب و منابع کتابخانه ای ، به روش توصیفی ۔ تحلیلی ، نقش و تاثیر اخلاقی نیت در فعل در متون روایی و حدیثی واکاوی شده است. نیت و قصد فاعل ، از جهتی ، مسبوق به بینش و از جهتی محصول گرایش های فاعل است. از منظر روایات ، عملی اخلاقی است که هم ازحسن فعلی برخوردار باشد و هم از حسن فاعلی. قرآن کریم ، نیز بهترین انگیزه برای فعل را رضایت الهی می داند. در برخی روایات و احادیث ، افزون بر تشکیکی بودن نیت بر برتری نیت بر عمل نیز تاکید و تصریح شده است و البته ، برخی روایات نیز بر اصالت نیت دلالت دارند.

    کلیدواژگان: نیت، نقش نیت در عمل، عمل اخلاقی، حسن فعلی، حسن فاعلی
  • محمود دهقانی* صفحات 55-84

    مسایل بنیادین در علوم مختلف و از جمله در اقتصاد است که ترابط آنها ناخواسته مغفول واقع شده و یا به عمد با اهدافی نظیر ترویج سکولاریسم یا تداوم سلطه اقتصاد سرمایه داری نادیده گرفته می شود. هنوز این باور در میان برخی از صاحب نظران وجود دارد که ارزش ها هیچ نقشی در علم اقتصاد یا در تعیین «واقعیت» نداشته و  در بطن نظریه های علمی گنجانده نشده اند و خارج از قلمرو عینیت هستند. پژوهش حاضر بر این مبنا استوار شده که نمی توان تحقق اقتصاد فارغ از ارزش را پذیرفت. به تعبیر روشن تر ، تفکیک گزاره های اثباتی از گزاره های هنجاری ، نه ممکن است و نه مطلوب. از نقطه نظر کاربردی نیز این تفکیک نادرست است و پیامدهای ناگواری دارد. در این پژوهش که با روش توصیفی۔تحلیلی انجام پذیرفته ، مسیرهای مختلف ورود ارزش ها به گزاره های اثباتی اقتصاد ، تبیین شده و تلاش شده تا برخی از لوازم و تبعات این تفکیک ، مورد توجه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: اقتصاد اثباتی، اقتصاد هنجاری، رابطه اخلاق و اقتصاد، واقعیت عینی، اقتصاد اسلامی
  • جواد غلامرضائی*، زینب سلطانی صفحات 85-103

    گزاره های اخلاقی ، گاهی از منبع نقلی توسط عالمان و فقیهان اخلاقی استنباط می‎شوند که در این فرض گرچه منبع نقلی است ، اما در این روش نقلی نیز عقل می‎تواند حضور داشته باشد. در پژوهش پیش‎رو ، تلاش شده است تا ضرورت نحوه به  کارگیری عقل در استفاده از متون نقلی در کسب معرفت اخلاقی نشان داده شود. البته ، در کتاب های اخلاقی کمتر به این امر مهم پرداخته شده است و بیشتر به تبیین نقش های کلی عقل اشاره شده است. هدف از این نوشتار تبیین نقش های مختلف عقل به منزله ابزاری در اختیار نقل - با اتکا و استفاده از متون اخلاقی ماثور - است. برای رسیدن به این هدف ، از روش توصیفی ۔تحلیلی بهره گرفته شده است. این‎حضور همراه با شیوه‎های درون منبعی است که منجر به استنباط و تبیین گزاره‎های اخلاقی می شود. برخی از کارکردها و نقش های  عقل در روش نقلی اخلاق عبارتند از: نقش استنباطی ، نقش تبیینی۔ دفاعی ، و نقش اعتبار بخشی.

    کلیدواژگان: عقل، اخلاق، متون‎نقلی، عقل ابزاری، استنباط، اعتباربخشی
  • مجید جعفریان* صفحات 105-131

    گزارش ها حاکی از رشد فزاینده نرخ دختران مجرد سن بالا در دو دهه اخیر در ایران است. شرایط بوم شناختی فرهنگی نیز نشان می دهد که این دختران در تیررس مستقیم نگاه های متفاوت اجتماعی بوده و نسبت به زنان متاهل در قضاوت های اخلاقی جامعه در وضعیت هنجاری ۔ اخلاقی، منطقی قرار ندارند. با این نگاه ، هدف از این پژوهش پاسخ به این پرسش است که دختران به لحاظ جامعه شناختی چه تفسیری از تجربه اخلاقی حاصل از زیست تجردی شان در مواجهه اجتماعی با دیگران دارند. رویکرد این پژوهش کیفی است و از روش تحلیل مضمون برای تحلیل داده ها استفاده شده است. داده ها از طریق مصاحبه نیم ساختاریافته با 20 نفر از دختران مجرد 40 تا 50 سال شاغل و ساکن شهر اصفهان جمع آوری شده که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. پس از تنظیم متن مصاحبه ها و کدگذاری داده ها تجربه اخلاقی دختران در مواجهات اجتماعی در 6 مضمون سازمان دهنده شناسایی و در سه مقوله فراگیر «کالاشدگی جنسی» ، «هویت اخلاقی ناپایدار» و «منزلت اجتماعی فروکاسته» سامان یافت.

    کلیدواژگان: تجربه اخلاقی، دختران سن بالا، تجردی، مواجهه اجتماعی، مطالعه کیفی
  • ایمان تات داودآبادی*، حسینعلی رحمتی صفحات 133-150

    فناوری های آینده ، زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده و شهرها را به شهرهای هوشمند مبدل می سازند. شهرهای هوشمند ، به رغم زمینه سازی برای ارتقای کیفیت زندگی و سلامت همگانی ، سبب بروز برخی از معضلات اخلاقی نیز می شوند که باید برای رفع آنان چاره ای اندیشید. مکانیکی شدن روابط انسان ها یکی از این معضلات است که در اثر کاهش روابط انسانی و افزایش روابط انسان و ماشین پدید می آید. در این پژوهش ، به روش تحلیلی ، به معضلات اخلاقی ناشی از مکانیکی شدن روابط انسانی و به ویژه کاهش میزان شفقت ورزی و نوع دوستی ، کاهش عبرت آموزی اخلاقی ، از بین رفتن قدرت تصمیم گیری و کمرنگ شدن نقش اسوه های اخلاقی پرداخته شده و با نیم نگاهی به آموزه های اخلاقی اسلام ، برای رفع وحل آنها راهکارهایی چون تلاش برای افزایش سواد رسانه ای ، تقویت عزتمندی و کرامت در نسل جدید ، افزایش ارتباطات انسانی ، ارایه شده است.

    کلیدواژگان: اخلاق فناوری اطلاعات، فناوری های نوین، آینده پژوهی، ماشینی شدن انسان، شهر هوشمند، سواد رسانه
|
  • Mahdi Shajarian * Pages 5-31

    This paper’s central aim is to analyze fully the distinctions between the jurisprudential concept of veil and the moral concept of chastity. This difference has not been clearly explained in the literature and they have been mistakenly taken for one another in social rules. Adopting a descriptive, analytical, and critical method in the form of library research, the present research seeks to draw seven main distinctions between them. While “veil” in the sense of women’s body covering is an external jurisprudential obligation, “chastity” in the sense of abstinence in regard to sexual activities is an internal moral virtue. Every man and woman is obliged to perform chaste actions whereas every woman is not obliged to wear a veil. “Veil” can be seen as a quantitative measurable indicator but “chastity” can be seen as a qualitative cultural indicator. “Chastity” is a rational duty with a priori justification; in contrast, “veil” is a duty unconcerned with rationality which can be justified a posteriori. “Chastity” has advantages and disadvantages for society and thus is a social duty; on the contrary, “veil” as such does not have social advantages regardless of its overlap with “chastity” and it is useful for a person to wear a veil only because of the obedience of divine commands.

    Keywords: chastity, continence, veil, jurisprudence, Ethics
  • Fatemeh Elmi Rad * Pages 33-54

    Despite intention’s unique role in the validity of worship acts, a sufficient and comprehensive body of research has not been carried out on the place of intention in the ethical worth of actions. It is a crucial question to ask whether the standard by which Islam or Islamic hadiths considers an action moral is the features of action, intention, or both. To find an answer, further rigorous comprehensive research is needed. It is also important to see why and to what degree intention or other features of action can make an action moral. Employing a descriptive analytical library research method, the present study seeks first to explain the nature and concept of intention and then to explore its moral impact on action according to the hadiths’ texts. The agent’s intentions precede his cognition in one respect and result from his dispositions in another. Hadiths hold that an action is moral only if it is good in itself and the agent performs it out of goodwill. The Glorious Quran holds that to acquire divine pleasure is the best motivation to act. Some hadiths insist that intention is superior to action and comes in degrees. Furthermore, some hadiths suggest that intention is the most fundamental factor.

    Keywords: intention, role of intention in action, moral action, action’s goodness, agent’s goodness
  • Mahmoud Dehghani * Pages 55-84

    Scientific disciplines, including economics, often disregard important fundamental issues either intentionally or unintentionally. This may be due to motives such as promoting secularism or maintaining the dominance of capitalist economics. Some experts still believe that values play no role in economics or in determining reality and are therefore excluded from scientific theories as they lie outside the realm of objectivity. However, it is now widely accepted that an economy without values cannot be considered valid. It is neither possible nor desirable to separate affirmative propositions from normative propositions. This separation leads to incorrect practical implications. This descriptive-analytical research investigates the different ways values can be integrated into economic proof propositions. It also highlights some of the implications and consequences of this separation. The research touches on topics such as probative economics, normative economics, the relationship between ethics and economics, objective reality, and Islamic economics.

    Keywords: Probative economics, normative economics, the relationship between ethics, economics, objective reality, Islamic economics
  • Javad Gholamrezaei *, Zeinab Soltani Pages 85-103

    Although moral propositions are sometimes inferred from a scriptural source by moral scholars and jurists, reason also would be able to get involved in this procedure. The present research seeks to show how reason can be used properly to examine scriptural texts for acquiring moral knowledge. In ethics works, not much attention has been paid to this matter and the general roles of reason have been explained. This study aims to explain reason’s various roles as an instrument for understanding scriptural texts. For this purpose, adopting a descriptive analytical method, we refer to some moral texts to find different cases in which reason is employed for making sense of scriptural texts. With some in-source methods, reason may infer and explain moral propositions. To understand moral scriptural texts, reason can perform an inferential function (an appeal to outward meanings; discovery of entailment), an explanatory and defensive function (esoteric interpretation; answer to the doubt), and an accrediting function..

    Keywords: Ethics, reason, moral inference, instrumental reason, scriptural ethics, moral texts, accreditation
  • Majid Jafarian * Pages 105-131

    Credible reports show that the number of spinsters has increasingly grown up in the last two decades in Iran. Ecological and cultural conditions indicate that these spinsters are seen differently and judged unfairly as opposed to married women in normative and ethical situations. Thus, this study aims to answer how these spinsters understand their own moral experience of celibacy in their social encounter with others. A qualitative content-analysis method is used in this research. The data was collected through semi-structured interviews with 20 unmarried girls aged between 40 and 50 who work and live in Isfahan. They were selected by the purposive sampling method. After the interviews are organized and the data is coded, their moral experience in social encounters is classified under six organizing themes and three overarching categories: “sex commodity”, “unstable moral identity”, and “inferior social status”.

    Keywords: Moral experience, spinsters, celibacy, social encounter, qualitative study
  • Iman Taat Davoodabady *, Hosseinali Rahmati Pages 133-150

    Making current cities intelligent, future technologies will change human life. Intelligent cities will lay the foundations for life’s quality improvement, public health promotion, and prevention of some problems. In spite of their positive effects, intelligent cities pose moral problems for which we have to think now. One of them is that human relations will be mechanized. Adopting an analytical method, this study seeks to consider that this kind of mechanization will lead to some other ethical problems: compassion and altruism will be decreased, people will take much less moral lessons, they will lose their abilities in decision making, and moral exemplars will not play a substantial role anymore. Considering Islamic ethics’ teachings, the present study suggests some solutions such as increasing media knowledge, strengthening and preserving human dignity, and increasing interpersonal communication and so forth.

    Keywords: Information technology ethics, new technologies, Futurology, human mechanization, intelligent city, media knowledge