فهرست مطالب

نشریه تحقیقات کاربردی در برق و کامپیوتر و سیستم های انرژی
پیاپی 2 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/22
  • تعداد عناوین: 5
|
  • محمد یوسفوند * صفحات 1-21

    در این پژوهش بررسی روش های پیاده سازی و بهینه سازی کدنویسی نرم افزارمفاتیح الجنان هوشمند همراه رکعت شمار و استخاره باقرآن با استفاده از برنامه نویسی بیسیک فور اندروید Basic4Android) B4A) پرداخته می شود. همچنین، قابلیت های برنامه نویسی B4A در طراحی و توسعه نرم افزارهای اسلامی و دینی مانندمفاتیح الجنان نیزموردبررسی قرار می گیرد. و اینکه کتابخانه های مورد نیاز آن که برای هوشمند سازی این نرم افزار به کار می رود گفته می شود. حتی بانک اطلاعاتی آن که Access می باشد و روش فراخوانی و کد نویسی آن هم گفته می شود. در ادامه، تاثیر استفاده از B4A بر کارایی و عملکرد نرم افزار و همچنین قابلیت تطبیق آن با نیازهای کاربران نیز مورد بحث قرار می گیرد. و همچنین به معرفی و بررسی استفاده از B4A در توسعه نرم افزار دینی مفاتیح الجنان، می پردازد. و در نهایت، به نتیجه گیری کلی که این نرم افزار می تواند درعبادات و نمازخواندن فردکمک بسازایی کند.

    کلیدواژگان: B4A، نرم افزار، مفاتیح الجنان، هوشمند
  • سعید موشاخانی *، رضا اکبری صفحات 22-29

    روش های متفاوتی برای تولید برق در دنیا وجود دارد که هر کشور متناسب با منابع و تکنولوژی و موقعیت جغرافیایی به تولید آن خواهد پرداخت و تولید برق از منابع تجدید ناپذیر و تجدید پذیر مزایا و معایبی دارد که کشور های توسعه یافته با وجود منابع های عظیم تجدید ناپذیر به دنبال مسیری برای تولید برق از منابع تجدید پذیر هستند ، در این مقاله ابتدا به تاریخچه و مزایا و معایب تولید برق از پنج منبع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر که بیشترین سهم تولید در اختیار دارند را برسی میکنیم . در قسمت دوم بر میزان تولید کمی برق در ایران و جهان از این منابع در سال 2022 و در آخر موقعیت جغرافیایی ایران و مسیر هایی برای تولید برق از منابع تجدید پذیر را مورد برسی قرار می دهیم .

    کلیدواژگان: فناوری تولید برق، انرژی سبز، منابع تجدید پذیر
  • احمد عباس فحامه، بهناز نحوی * صفحات 30-40

    امروزه شبکه های نرم افزار محور (SDN) جایگزین شبکه های داده سنتی شده اند. به علت سرعت عمل این شبکه ها در ارسال یا دریافت پیامها و همچنین استفاده از کنترلگرها به منظور کنترل منابع شبکه و ترافیک ارسال دستورالعملها، این شبکه ها برای ارسال بسته های داده مورد استفاده قرار می گیرند. قوانین در جدول جریان ذخیره می شوند. از این رو هر تصمیم و محاسبه توسط کنترل کننده انجام می شود. معماری متمرکز می تواند جمع آوری اطلاعات شبکه و اجرای سیاستها را برای مدیر شبکه آسانتر می کند. مشکلات امنیتی در SDN بسیار متداول می باشند. عمدتا هدف از این حملات ممکنست خراب کردن شبکه یا کاستن از کارایی شبکه باشد. در این تحقیق، یک روش احراز هویت سریع و مقاوم در برابر انواع حملات جهت بهبود امنیت کاربران در اینترنت اشیاء ارایه شده است. در این تحقیق از دو پروتکل DTLS و CoAP برای کنترل دسترسی به داده ها استفاده نموده ایم. روش پیشنهادی، برای کنترل دسترسی به دستگاه ها و داده های جمع آوری شده آماده انتقال به مراکز کنترلی یا به دستگاه های دیگر طراحی شده است. روش پیشنهادی با استفاده از متلب پیاده سازی شده و کارایی آن از لحاظ مدت زمان لازم برای احراز هویت کاربران و PSKهای نامعتبر در 5000 کاربر مورد ارزیابی قرار گرفته شده است. در مقایسه با کارهای پیشین، کارایی روش پیشنهادی از لحاظ مدت زمان برای احراز هویت کاربران بسیار بهتر از کارهای دیگر می باشد.

    کلیدواژگان: بهبود امنیت، اینترنت اشیاء، شبکه های ارتباطی، شبکه های مبتنی بر نرم افزار (SDN)
  • میلاد بابایی *، حسن منصف صفحات 41-66

    توسعه روزافزون فناوری سیستم های فتوولتاییک و باتری در جهان منجر به تغییر سیستم قدرت سنتی برای تامین نیازهای انرژی کاربران مسکونی می شود. این سیستم امکان تبادل انرژی بین کاربران مصرف کننده و خرده فروشان را فراهم می کند. همچنین تلفات ناشی از خطوط انتقال و آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی جهت تامین بارهای مصرفی کاربران کاهش می یابد و قطعی کلی برق در هر منطقه از بین می رود. این مقاله به طراحی و ارزیابی مزایای اقتصادی سیستم های خورشیدی و باتری کاربران مسکونی ایالات مختلف کانادا به عنوان مطالعات موردی در نرم افزار PVSyst می پردازد. این مطالعه شرایط محیطی همانند شدت تابش، دما و سرعت باد را در نظر می گیرد. همچنین عوامل اقتصادی موثر بر ارزیابی همانند هزینه سرمایه گذاری اولیه، تعمیر و نگهداری، مشوق های دولت، نرخ تورم، تنزیل و... در نظرگرفته می شود. نتایج حاکی از این می باشد که سیستم های فتوولتاییک در مناطقی که شدت تابش خورشیدی بالا، هزینه سرمایه گذاری اولیه پایین و قیمت برق بالایی دارند مزایای اقتصادی بهتری نسبت به سایر مناطق خواهند داشت. همچنین افزودن باتری به سیستم خورشیدی باعث افزایش خودمصرفی و خودکفایی کاربران می شود اما هزینه اولیه بالایی دارد که دوره بازگشت سرمایه را افزایش می دهد. درنهایت با گذشت زمان با کاهش هزینه ساخت سیستم خورشیدی و باتری، مزایای اقتصادی سرمایه گذاران افزایش می یابد که این امر منجر به کاهش استفاده از سوخت های فسیلی می شود.

    کلیدواژگان: نرخ بازده داخلی (IRR)، هزینه یکنواخت سازی انرژی (LCOE)، ارزش فعلی خالص (NPV)، دوره بازگشت سرمایه (PBP)، نسبت عملکرد (PR)، بازده بازگشت سرمایه (ROI)
  • احسان اکبری * صفحات 67-83

    امروزه استفاده از منابع تجدیدپذیر به دلیل کاهش آلودگی و هزینه ها نسبت به ژنراتورهای سنتی سوخت فسیلی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. برای مدیریت و کارایی بهتر این منابع از ساختار ریزشبکه استفاده می شود. در این مقاله به بهبود کیفیت توان و کاهش هارمونیک در ریز شبکه هیبرید با استفاده از مبدل واسط پرداخته شده است. بدین منظور از یک مبدل پشتیبان شبکه برای بهبود اشتراک توان و کاهش اختلالات کیفیت توان استفاده شده است. اجزای ریزشبکه مورد نظر شامل واحدهای تولید پراکنده، بارهایAC، بارهایDC، سیستم ذخیره ساز انرژی (باتری) و مبدل های متصل کننده موازی می باشد. در توپولوژی ریزشبکه ترکیبی AC/DC مورد مطالعه در این مقاله، دو مبدل اصلی وجود دارد، یکی مبدل تشکیل دهنده شبکه که یک مبدل واسط است و برای کنترل ولتاژ ریزشبکه مورد استفاده قرار می گیرد. مبدل دوم، مبدل VSC می باشد که بین لینکDC (شامل ریزشبکهDC و باتری) و ریزشبکه AC قرار می گیرد. در این مقاله سیستم کنترلی برای یک ریزشبکه ترکیبی پیاده سازی شد و شبیه سازی ها در نرم افزار متلب برای چهار سناریو مختلف مربوط به توان اکتیو و راکتیو ریزشبکه و بارها انجام گرفتند. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که سیستم مدیریت انرژی و کنترل توان و همچنین بخشی از سیستم که هدفش بهبود کیفیت توان و کاهش هارمونیک در ریزشبکه ترکیبی AC/DC می باشد در تمامی شرایط به خوبی عملکرده است و ساختار پیشنهادی در این مقاله دارای عملکرد بسیار خوبی می باشد. پس از عملکرد بخش کنترلی مربوط به جبرانسازی هارمونیک در ریزشبکه، میزان THD در حدود 87/1% بوده و حتی از مقدار اولیه کمتر می باشد که نشان دهنده بهبود کیفیت توان سیستم می باشد. لازم به ذکر می باشد که کلیه شبیه سازی ها در محیط نرم افزاری MATLAB/SIMULINK انجام گرفته است.

    کلیدواژگان: کیفیت توان، کاهش هارمونیک، ریزشبکه، مبدل واسط
|
  • Mohammad Yousofvand* Pages 1-21

    In this research, the methods of implementing and optimizing the coding of Mufatih Al-Jannan smart software with rakat counting and istikhara with the Qur'an using Basic4Android (B4A) programming are discussed. Also, the programming capabilities of B4A in the design and development of Islamic and religious software such as Mufatih alJanaan are also examined. And it is said that the required libraries are used to make this software smarter. Even its database, which is Access, and its calling and coding methods are also mentioned. In the following, the effect of using B4A on the efficiency and performance of the software, as well as its adaptability to the needs of users, is also discussed. It also introduces and examines the use of B4A in the development of the religious software of Mufatih al-Jannan. And finally, to the general conclusion that this software can help in worship and prayer.

    Keywords: B4A, software, Mofatih Aljanan, Smart
  • Saeid Moshakhani, Reza Akbari Pages 22-29

    There are different ways to produce electricity in the world, which each country will produce according to its resources, technology, and geographical location, and producing electricity from non-renewable and renewable sources has advantages and disadvantages that developed countries, despite having huge resources. non-renewable are looking for a way to produce electricity from renewable sources, in this article we will first examine the history and advantages and disadvantages of producing electricity from five renewable and nonrenewable sources that have the largest share of production. In the second part, we will examine the quantity of electricity production in Iran and the world from these sources in 2022, and finally, the geographical location of Iran and the ways to produce electricity from renewable sources.

    Keywords: Electricity production technology, green energy, renewable resources
  • Milad Babaie, Hassan Monsef* Pages 41-66

    The improvement of photovoltaic and battery technology has led to restructuring of the traditional power system to meet residential energy needs through photovoltaic and battery systems. This system allows for energy exchange between consumers and retailers, reducing transmission line losses and environmental pollution caused by fossil fuels. With the widespread distribution of solar systems, power outages in each area are significantly reduced. This study focuses on designing, analyzing, and evaluating the economic benefits of photovoltaic and battery systems for residential consumers in different Canadian states as case studies. The study considers environmental conditions such as radiation intensity, temperature, and wind speed. Moreover, it includes economic factors such as initial investment cost, maintenance cost, and government incentives. PVSyst software analyzes the project's long-term benefits over 30 years. The results indicate that photovoltaic and battery systems provide better economic benefits in areas with high electricity prices, high solar radiation intensity, and lower investment costs. However, installing battery storage only sometimes yields better economic outcomes in all states. As the cost of photovoltaic including battery system decreases, more lithium-ion batteries can be installed at the community level, promoting maximum self-sufficiency and reducing the need for grid-supplied electricity consumption.

    Keywords: Internal Rate of Return (IRR), Levelized Cost Of Energy (LCOE), Net Present Value(NPV), Pay Back Period (PBP), Performance Ratio (PR), Return On Investment (ROI)
  • Ehsan Akbari Pages 67-83

    Today, renewable resources have become important due to the reduction of pollution and cost compared to fossil fuels. Microgrid structure is used for better management and efficiency of these resources. In this article, improving power quality and reducing harmonics in hybrid microgrids using Interlinking converters (ILC) are discussed. For this purpose, a network backup converter has been used to improve power and reduce disturbances. The desired microgrid components include distributed generation units, AC loads, DC loads, the energy storage system (battery), and parallel connecting converters. In the hybrid AC/DC microgrid topology that is investigated in this article, there are two main converters, one is the network forming converter which is an intermediate converter and is used to control the microgrid voltage. The second converter is the VSC converter, which is placed between the DC link (including the DC microgrid and battery) and the AC micro-grid. The control system of a hybrid microgrid was implemented and simulations were carried out in MATLAB software for four different scenarios related to the active and reactive power of the microgrid. After the operation of the harmonic compensation control part in the microgrid, the THD is about 1.87% and even lower than the initial.

    Keywords: Power Quality, Harmonic Reduction, Microgrid, Interlinking Converter