فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
پیاپی 48 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/07/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی آسمند*، معصومه محمدنژاد صفحات 11-32
    نویسندگان رمان با جلوه های مختلف سبک عامیانه به نوشته های خود رنگ ملی بخشیده و فرهنگ و سنت‏های جامعه را از گزند فراموشی حفظ و به آیندگان منتقل کرده اند. از بین نویسندگان سیمین دانشور با توجه خاص به سبک عامیانه و فولکلوریک بسیاری از ضرب‏المثل‏ها، اصطلاحات عامیانه، آداب و رسوم مردم ایران را در خدمت اندیشه‏های اجتماعی درآورده است. در این مقاله، با مطالعات کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی، عناصر مختلف سبک عامیانه رمان‏های "سووشون، جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان" بر اساس طبقه بندی "سی. اس. برن"  ارایه شده. نتایج بیانگر آن است که او، آشنایی عمیقی با فرهنگ عامه دارد و از هر سه مقوله مطرح در نظریه "سی. اس. برن" یعنی؛ باورها، عرف و عادات، فرهنگ و آداب و رسوم و اساطیر، ضرب‏المثل‏ها، داستان ها و قصص و پندارهای عامیانه بهره برده است و با نگرشی خاص سبک عامیانه را برای بیان دغدغه های فکری و مسایل اجتماعی با فضاسازی عناصر داستان به کار گرفته است.
    کلیدواژگان: سبک فرهنگ عامه، سیمین دانشور، سی. اس. برن، رمان های سووشون، جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان
  • کوثر دانش، عبدالحسین فرزاد*، احمد خاتمی صفحات 33-50

    کتاب پایی که جا ماند نوشته سید ناصر حسینی پور با محوریت بیان خاطرات اسارت از طریق یادداشت های روزانه است. او در طی دوران اسارت با نوشتن یادداشت های روزانه به ثبت ریوس کلی وقایع پرداخته است. این پژوهش تحلیل ساختار و محتوای کتاب پایی که جا ماند و بیانگر تجربه شخصی نویسنده کتاب، مطابق با یادداشت های روزانه دوران اسارت وی است که با استفاده از زبان و واژگان و اصطلاحات ادبی، به توصیف دقیق جزییات دوران اسارت پرداخته و تصویری زیبا و واقعی ارایه داده است که همانا بیان درد و رنج های دوران اسارت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان است. همچنین به دلیل بیان دقیق رویدادها می تواند ارزش تاریخی و استنادی در بیان وقایع تاریخی جنگ داشته باشد. زبان این اثر، بیانی روان و ساده دارد و متناسب با زمان و مکان شرح رویدادها (جنگ و اسارت) از لغات و اصطلاحات متناسب مانند بیسم چی، دیده بان، اردوگاه، سلول و... استفاده کرده است.

    کلیدواژگان: یادداشت روزانه، ادبیات بازداشتگاهی، اسارت، دفاع مقدس
  • محبوبه زمانی بروجنی، اصغر رضاپوریان* صفحات 51-62
    با استفاده از الگوی روایی گریماس می توان انواع داستان و روایت را تحلیل کرد و مطابقت یا عدم تطبیق داستان ها با نظریه روایی گریماس سنجید و حتی به عناصر درون متن نیز دست یافت. داستان دژ بهمن یکی از داستان های جادویی شاهنامه است. در این مقاله پژوهشگر قصد دارد با کمک یافته های رساله مذکور، این داستان را بر اساس نظریه روایی آلژیرداس گریماس نقد و تحلیل کرده، مطابقت الگوی گریماس با آن را بسنجد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد تمامی داستان های جادویی شاهنامه از جمله داستان دژ بهمن با الگوی روایی گریماس مطابقت دارند و کنشگرهای مورد نظر گریماس، در این داستان ها وجود دارند و ایفای نقش می کنند؛ اما در همان حال، داستان های جادویی شاهنامه ویژگی های منحصربه فردی نیز دارند که بررسی این خصوصیات ویژه می تواند اصالت برخی از داستان ها را زیر سوال ببرد یا اصالت داستان هایی که محل تردید هستند را قوت ببخشد.
    کلیدواژگان: نقد ادبی، سبک شناسی، روایت جادو، نظریه گریماس، دژ بهمن
  • آزاده فداکار صفحات 63-76

    سیالیت طنز به گونه ای است که بدون در نظر داشتن شرایط زمانی، مکانی، فرهنگی و زبانی نمی توان آن را به عنوان عنصری مجرد و ثابت فرض کرد.در ادب فارسی به خاطر عدم اهتمام نویسندگان و شاعران گذشته به تدوین مبانی طنز و به تعبیر امروز بی اعتنایی به نظریه پردازی علمی در باب طنز، اصول و رویکردهای طنز را فقط می توان با مطالعه در آثار آنان دریافت و نقشه آن را ترسیم کرد. از قدیم ترین متون ادبی فارسی تا امروز بسته به شرایطی که قبلا گفته شد پاره های فراوانی از آثار ادبی را می توان در رسته طنز قرار داد. در این مقاله با نگاهی تحلیلی به طنز محتشم نگریسته شده و نتایج قابل تاملی از شعر این شاعر مذهبی به دست آمده است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیل است.

    کلیدواژگان: محتشم کاشانی، طنز، انتقاد اجتماعی، شعر وقوع
  • لیلا میری، اصغر دادبه*، عبدالرضا مدرس زاده صفحات 77-92

    سعدی را استاد سخن دانسته اند. تمرکز این تعریف و محوریت واژه سخن در این عنوان نشان می دهد که سخن به عنوان محصول اصلی زبان مهم ترین ویژگی هنر سعدی بوده است. در شعر و نثر سعدی امتیازات فراوانی نسبت به سایر سخنوران دیده می شود که مجموع این امتیازات سبب شکل گیری آثار هنری سعدی شده است. سعدی در به کار گیری عناصر بلاغی استادی تام دارد و به نحوی با اصول بلاغت فارسی کار کرده که موزونی و تعادل بین سادگی و هنری بودن زبان در آن حفظ شده است. دلیل نام گذاری شعر و نثر سعدی به سهل ممتنع هم همین موزونی و تعادل است. در این پژوهش ضمن تمرکز و تامل بر برخی امتیازات فنی و بلاغی سعدی تلاش داریم که نشان دهیم ذهنیت هنری سعدی در نسبت مستقیم با توانایی های زبانی اوست.

    کلیدواژگان: سعدی، عناصر زبانی، بلاغت، نسبیت زبانی و نسبیت فرهنگی
  • مریم نجفی، مظاهر نیکخواه*، اصغر رضاپوریان صفحات 93-105

    نویسنده کشف الاسرار در بخش سوم (النوبه الثالثه) این کتاب  به بیان نکات عرفانی خصوصا به نقل از استاد خود خواجه عبدالله انصاری می پردازد و عموما در این بخش زیبایی نثر فارسی به چشم می آید. آنچه بیش از همه، زیبایی نثر این تفسیر گران بها را به نمایش می گذارد، ویژگی های ادبی این اثر است که در سه مقوله معانی، بیان و بدیع مورد بررسی قرار گرفته اند. هدف این پژوهش، دست یافتن به ویژگی های منحصر به فرد سبکی میبدی و نیز خصیصه های ادبی تفسیر کشف الاسرار است. در این پژوهش در بحث سبک شناسی نیز تمرکز بر روی هنجارگریزی است زیرا نمونه های نابی از هنجارگریزی معنایی و نحوی در کشف الاسرار مشاهده می شود که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند. از سوی دیگر این پژوهش نشان می دهد که در ویژگی های ادبی کشف الاسرار به ترتیب، بدیع، بیان و معانی از گستره زیادی برخوردار هستند

    کلیدواژگان: سبک شناسی، کشف الاسرار، نوبت سوم، ویژگی های ادبی، زبان
|
  • Ali Asmand *, Masoomeh Mohammadnejad Pages 11-32
    The authors of the novel have given national color to their writings with various manifestations of folk style and have preserved the culture from the ravages of oblivion and passed them on to the future generations.Among the writers, Simin Daneshvar has used many proverbs, folk expressions, and customs of the people of Iran to serve social thoughts, paying attention to folk style.In this article,various elements of the folk style of the novels "Sushon, Wandering Island and Sarban Wandering" are presented based on the classification of "C.S. Burne".The results show he from all three categories mentioned in the theory of "C.S. Burn" that is; He has used beliefs, customs and habits, culture and customs and myths, proverbs, stories and folk ideas and with a special attitude he has used the folk style to express intellectual concerns and social issues by creating atmosphere of story elements.
    Keywords: popular culture style, Simin Daneshvar, C S Bern, Saushon novels, Wandering Island, Wandering Sarban
  • Kowsar Danesh, Abdolhoseyn Farzad *, Ahmad Khatami Pages 33-50

    Pai Ke Jamand is a book written by Seyednaser Hosseinipour, focusing on the expression of memories of captivity through diaries. This research is an analysis of the structure and content of Pai's book, which has survived and expresses the personal experience of the author of the book, according to his daily notes during his captivity,presented a beautiful and realistic image. It is the expression of the pains and sufferings of the captivity period and keeping alive the memory of the martyrs. Also, due to the accurate description of the events, it can have a historical value and reference in the description of the historical events of the war. The language of this work has a smooth and simple expression, and according to the time and place of describing the events (war and captivity), appropriate words and terms have been used, such as: Bisem Chi, lookout, camp, cell, etc.

    Keywords: diary, prison literature, Captivity, holy defense
  • Mahboobeh Zamani Boroojeni, Asghar Rezapoorian * Pages 51-62
    Narrative research is one of the methods of literary criticism that researchers in the field of literature have been busy with. One of the methods of analyzing narrative texts is Grimas' narrative theory entitled "narrative grammar". By using this narrative pattern, it is possible to analyze the types of stories and measure the compatibility or non-compatibility of the stories with Grimas's narrative theory and find the elements in the text. The story of Bahman fortress is one of the magical stories of Shahnameh. In this article, which is taken from the author's doctorate thesis entitled "narrative grammar in the magical stories of the Shahnameh based on the theory of Algirdas Grimas", the researcher intends to criticize this story based on the narrative theory of Algirdas Grimas with the help of the findings of the said thesis. Measure the grimace with it.
    Keywords: literary criticism, stylistics, magic narration, grimace theory, Dezh Bahman
  • Azadeh Fadakar Pages 63-76

    The fluidity of humor is such that without taking into account the time, place, cultural and linguistic conditions, it cannot be assumed as a single and fixed element. In Persian literature, due to the lack of attention of the writers and poets of the past to compile the basics of humor and disregard for today's interpretation. According to scientific theorizing about humor, the principles and approaches of humor can only be understood and mapped by studying their works. From the oldest Persian literary texts to today, depending on the conditions that were said before, many pieces of literary works can be classified as humor. In this article, Mohtsham's humor has been looked at with an analytical view, and thoughtful results have been obtained from the poetry of this religious poet. The research method in this article is descriptive analysis.

    Keywords: Mohtsham Kashani, Satire, Social criticism, poetry of occurrence
  • Leyla Miri, Asghar Dadbeh *, Abdolreza Modarreszadeh Pages 77-92

    the word speech in this title show that speech as the main product of language was the most important feature of Saadi's art. In Saadi's poetry and prose, there are many privileges compared to other speakers, and the sum of these privileges has led to the formation of Saadi's works of art. Saadi has a complete mastery in using rhetorical elements and has worked with the principles of Persian rhetoric in a way that maintains the rhythm and balance between the simplicity and artistic nature of the language. The reason why Saadi's poetry and prose are named Sahl Momena is the same rhythm and balance. In this research, while focusing and reflecting on some technical and rhetorical advantages of Saadi, we try to show that Saadi's artistic mentality is directly related to his linguistic abilities.

    Keywords: Saadi, linguistic elements, rhetoric, linguistic relativity, cultural relativity
  • Maryam Najafi, Mazaher Nikkhah *, Asghar Rezapoorian Pages 93-105

    Kashf al-Asrar is one of the ancient Persian commentaries written by Rashid al-Din Meybodi more than nine centuries ago. In this commentary, below each verse in three stages (according to the author of the book three times) is stated. In this book, Rashid al-Din Meybodi first translates some of the verses into fluent Persian without explanation (Al-Nubah Al-Awali), then explains the opinions of commentators and scholars on the interpretation of the same part (Al-Nubah Al-Thaniyah) and in the third section expresses mystical points. In particular, he quotes his master Khajeh Abdullah Ansari (Al-Noba al-Thalasha) and generally in this section the beauty of Meybodi Persian prose can be seen. Most of all, the beauty of the prose of this precious interpretation is shown by the stylistics of the third part, which has been studied in the present study in the form of linguistic, literary and intellectual features

    Keywords: stylistics, Discovering Mysteries, Third Turn, Literary Species, language