فهرست مطالب

نشریه مهندسی مدیریت نوین
سال هشتم شماره 4 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محبوبه پرگو*، امیر آزاد ارمکی، عارفه داودی، سعید حاجی زاده صفحات 1-33
    این پژوهش به بررسی تاثیر مدیریت دانش از نظر توسعه اقتصاد دانش بنیان با نقش واسطه ای ذهنیت کارآفرینانه می پردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران شرکت مترو می باشد. به منظور برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است که حجم نمونه برابر با 73 نفر محاسبه گردید. برای نمونه گیری از روش تصادفی ساده که زیرمجموعه ای از نمونه گیری احتمالی است، استفاده گردید. این مطالعه داده ها را با استفاده از پرسش نامه استاندارد که روایی و پایایی آن تایید شده است ، جمع آوری نموده است. از نرم افزار spss و pls و مدل سازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه ها استفاده شد. یافته ها نشان داد که مدیریت دانش تاثیر مثبت و معناداری بر اقتصاد دانش بنیان و ذهنیت کارآفرینانه دارد. علاوه بر این، ذهنیت کارآفرینی نقش مثبت و معناداری در میانجیگری رابطه بین مدیریت دانش و اقتصاد دانش بنیان دارد. نتایج حاکی از آن است که دانش یکی از ابزار اصلی برای پاسخ به اقتصاد مبتنی بر دانش است و داشتن نیروی انسانی که دارای ذهنیت کارآفرینی باشد نقش بسیار حیاتی در پیشبرد اقتصاد دانش بنیان دارد. این مطالعه به شکافی در ادبیات مربوط به رابطه بین مدیریت دانش، اقتصاد دانش بنیان و ذهنیت کارآفرینانه پرداخته است و نتایج حاکی از عملکرد ذهنیت کارآفرینانه است، زیرا اطمینان از اینکه کارکنان شرکت ها فرصت های کارآفرینی را می شناسند، عنصر مهمی در ایجاد اقتصاد دانش بنیان است.
    کلیدواژگان: اقتصاد دانش بنیان، شرکت دانش بنیان، مدیریت دانش، ذهنیت کارآفرینانه
  • امید صفری*، فاطمه حسینی، حدیث قاسمیان اصل، غلامرضا صفری صفحات 34-50
    هدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط حسادت سازمانی و درگیری شغلی از طریق رفتارهای منافقانه در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری این تحقیق، کلیه معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 87 نفر بود، که از این تعداد 83 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری سر شماری با محقق همکاری کردند. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، ریگرسیون و معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS وPLS استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ببین حسادت سازمانی و مولفه های آن با رفتارهای منافقانه رابطه مثبت و معنادار و بین حسادت سازمانی و مولفه های آن با درگیری شغلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد و همچنین بین رفتارهای منافقانه و مولفه های آن با درگیری شغلی رابطه منفی و معنادار مشاهده شد و در نهایت نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین حسادت سازمانی و درگیری شغلی از طریق رفتارهای منافقانه در آزمودنی ها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: درگیری شغلی، حسادت سازمانی، رفتارهای فریبکارانه
  • حسین خانپور، سید کامران یگانگی* صفحات 51-80
    این پژوهش با هدف تعیین تاثیر استفاده از پلتفرم های فروش برخط بر بهبود کسب وکار مشاغل غیر رسمی به صورت یک پژوهش پس رویدادی از نوع علی مقایسه ای انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دستفروشان سطح شهر کرج و نمونه پژوهش، 150 نفر از دستفروشان جامعه آماری می باشد که بر اساس تعیین حجم نمونه با استفاده از نرم افزار آماری تعیین حجم نمونه Gpower تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با استفاده از پرسش نامه استاندارد عملکرد کسب و کار مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور بررسی فرضیات تحقیق از تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. بررسی نتایج تحقیق نشان داد عملکرد کسب و کار دستفروشان که از پلتفورم های فروش برخط استفاده می کنند در مقایسه با دستفروشانی که از این پلتفورم ها استفاده نمی کنند بیشتر می باشد. لذا با توجه به نتایج تحقیق می توان بیان کرد استفاده از بستر فضای مجازی و پلتفورم های فروش برخط می تواند باعث بهبود عملکرد کسب کار در افراد شاغل در مشاغل غیر رسمی گردد.
    کلیدواژگان: عملکرد کسب و کار، مشاغل غیر رسمی، دستفروشان، پلتفورم فروش، فضای مجازی
  • سعید آقاسی*، اکرم کریم پور صفحات 81-113
    دسترسی سرمایه گذاران مالی به مطلوب ترین موقعیت، زمانی حاصل می شود که حداکثر نرخ بازدهی به همراه ریسک معین و یا حداقل ریسک به همراه بازدهی معین ایجاد گردد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی و تحلیل استفاده از الگوریتم گرده افشانی گل ها و مقایسه آن با مدل مارکوویتز در دقت شناسایی و انتخاب سبد بهینه سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به این منظور، بر اساس ضریب نقدشوندگی سهام، در مرحله اول 50 شرکت و در مرحله دوم با استفاده از روش غربالگری مبتنی بر معیار 10 شرکت به عنوان شرکت های برتر از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (فعالیت 5ساله 1399-1395) انتخاب گردید و پرتفوی بهینه شامل سهام 10 شرکت به دو روش سنتی مارکوویتز و الگوریتم نوین گرده افشانی گل ها مقایسه شد. نتایج نشان داد، در مدل مارکوویتز، نرخ بازدهی بر مبنای پرتفوی سرمایه گذاری به میزان 19.32 درصد محاسبه گردید همچنین میزان انحراف معیار (ریسک) برابر با 0.9233 است؛ اما برای الگوریتم گرده افشانی گل ها، بازدهی کل پرتفوی مقدار 21.22 درصد و میزان انحراف معیار نیز 0.8354 است. مقایسه نتایج حاصله نشان می دهد که الگوریتم گرده افشانی گل ها بازدهی بیشتر و ریسک کمتری در پرتفوی منتخب نسبت به مدل مارکوویتز ارایه می دهد.
    کلیدواژگان: سبد بهینه سهام، الگوریتم فراابتکاری، الگوریتم گرده افشانی گل ها، الگوی سنتی مارکوویتز
  • آرزو احمدی دانیالی* صفحات 114-138

    هدف این تحقیق بررسی تاثیر سازگاری سازمانی و مدیریت نوآوری در مدیریت زنجیره تامین سبز جهت ارتقای عملکرد سازمانی در گروه صنعتی ایران خودرو است. پردازش آماری داده ها در سطح توصیفی با SPSS و در سطح استنباطی با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار 3 Smart PLS انجام شده است. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و کاربردی و روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع تصادفی است که از کارکنان و مدیران شرکت ایران خودرو جمع آوری گردیده و در نیمه اول 1400 انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد بود که پس از اصلاح و نظر خبرگان و اساتید نهایی گردید. بررسی پایایی و روایی محتوایی  پرسشنامه نیز مورد سنجش قرار گرفت و تایید شد. یافته های حاصل از تحقیق، نشان داد که سازگاری تکنولوژیکی و عملیاتی بر تلاش های مدیریت زنجیره تامین سبز تاثیر ندارد؛ اما سازگاری فرهنگی بر تلاش های مدیریت زنجیره تامین سبز تاثیر دارد. نتایج حاکی از تاثیر تلاش های مدیریت زنجیره تامین سبز بر عملکرد موثر و محیطی دارد. تلاش های مدیریت زنجیره تامین سبز بر قابلیت های فناوری اطلاعات تاثیرگذار است. قابلیت های فناوری اطلاعات بر دو عملکرد موثر و محیطی تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: استراتژی های مدیریت نوآوری، قابلیت های فناوری اطلاعات، سازگاری سازمانی، مدیریت زنجیره تامین سبز
  • سید فخرالدین فخرحسینی*، میثم کاویانی صفحات 139-168

    انتخاب و گزینش سهام مناسب جهت سرمایه‎گذاری و تشکیل پرتفوی با هدف کسب بازدهی بیشتر مهمترین مسیله سرمایه گذاران در بازار سهام است. برای این امر مهم روش‎های مختلف با استفاده از متغیرهای مالی و بنیادی شرکت قادر به تعیین سهم‎های با پتانسیل بالا و همچنین رتبه‎بندی آنها مورد استفاده قرار می‎گیرد. در این پژوهش با دیمتل به تعیین تاثیرگذارترین و تاثیرپذیرترین متغیرهای مالی بر اساس نظر خبرگان و سپس از صورتهای مالی مستخرج شدند. که این نسبتها شامل  نسبت‎های جاری، حقوق صاحبان سهام به دارایی، گردش موجودی کالا، بازده سرمایه و رشد حقوق صاحبان سهام بودند. همچنین در این پژوهش با استفاده از   تکنیک های فرآیند شبکه تحلیلی (ANP) مشخص شد که نسبت‎های نقدینگی و سودآوری بالاترین اهمیت را داشتند و از بین پنج نسبت تعیین شده بر اساس روش DEMATEL با توجه به نتایج تکنیک ANP، نسبت‎های جاری و بازده سرمایه از صورتهای مالی سالهای 1398 و 1399 استخراج و با روش کوپراس (COPRAS) به رتبه‎ بندی شرکت ها به منظور  سرمایه گذاری پرداخته شد.

    کلیدواژگان: رتبه‎ بندی، ANP، DEMATEL، COPRAS
|
  • Mahboube Porgou *, Amir Azadaramaki, Arefeh Davoodi, Saeed Hajizadeh Pages 1-33
    This research examines the effect of knowledge management in terms of the development of knowledge-based economy with the mediating role of entrepreneurial mentality.The current research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of its nature and method. The statistical population of the present study is the managers of Metro Company. In order to estimate the sample size, Cochran's formula was used, and the sample size was calculated as 73 people. A simple random method, which is a subset of probability sampling, was used for sampling. This study has collected data using a standard questionnaire whose validity and reliability have been confirmed. SPSS and PLS software and structural equation modeling were used to test the hypotheses.The findings showed that knowledge management has a positive and significant effect on knowledge-based economy and entrepreneurial mentality. In addition, entrepreneurial mentality has a positive and significant role in mediating the relationship between knowledge management and knowledge-based economy. The results indicate that knowledge is one of the main tools to respond to the knowledge-based economy, and having a human force with an entrepreneurial mindset plays a vital role in advancing the knowledge-based economy. This study addresses a gap in the literature on the relationship between knowledge management, the knowledge economy, and entrepreneurial mindset, and the results suggest that entrepreneurial mindsets function because ensuring that employees of companies recognize entrepreneurial opportunities is an important element in creating economies of scale. It is knowledge-based
    Keywords: Knowledge-based economy, Knowledge-Based Company, Knowledge management, entrepreneurial mentality
  • Omid Safari *, Fatemeh Hoseini, Hadis Ghasemian Pages 34-50
    The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational jealousy and job conflict through deceptive behaviors in the physical education teachers of Mamasani and Rostam. This study was practical, and in terms of nature and method, a description of the type of correlation and timely. The statistical population of this study was all 87 physical education teachers in Mamasani and Rostam, of which 83 were sample and sampled with a number of sampling. Descriptive statistics methods were used to describe data and data analysis of Pearson correlation coefficient, reporting and structural equations in SPSS and PLS software. The results of the study showed that organizational jealousy and its components with deceptive behaviors have a positive and meaningful relationship between organizational jealousy and its components with a positive and significant relationship in the work, as well as between hypocritical behaviors and components with its components and components. Positive involvement in the work was observed in a negative and significant relationship, and finally the results of the study showed that there was a positive and significant relationship between organizational jealousy and positive involvement in the subject through deceptive behaviors in subjects. Therefore, organizational jealousy can provide the ground for hypocritical behaviors and reduce job conflict among teachers. It is suggested that in order to increase job involvement in teachers, managers and policy makers should observe the norms and behaviors of reducing organizational jealousy such as honesty, justice, commitment and responsibility in interaction with teachers.
    Keywords: : job conflict, Organizational Envy, deceptive behaviors
  • Hossein Khanpour, Kamran Yeganegi * Pages 51-80
    This research was conducted with the aim of determining the effect of using online sales platforms on the improvement of informal jobs in the form of a post-event comparative causal research. The statistical population of this research includes all peddlers in the city of Karaj and the research sample is 150 peddlers of the statistical population who were selected based on the determination of the sample size using Gpower statistical software to determine the sample size and were selected by simple random sampling. The use of standard business performance questionnaires were investigated. In order to check the hypotheses of the research, multivariate and univariate analysis of variance was used using SPSS version 26 software. Examining the results of the research showed that the business performance of peddlers who use online sales platforms is higher compared to peddlers who do not use these platforms. Therefore, according to the results of the research, it can be said that the use of virtual space and online sales platforms can improve the business performance of people working in informal jobs.
    Keywords: Business performance, informal jobs, peddlers, sales platform, Virtual space
  • Seyed Fakhreddin Fakhrhosseini *, Meysam Kaviani Pages 139-168

    Choosing the right stocks for investment and forming a portfolio with the aim of obtaining higher returns is the most important issue for investors in the stock market. For this important matter, different methods using financial and fundamental variables of the company are used to determine shares with high potential as well as their ranking. In this research, with Dimtel, the most influential financial variables were determined based on the opinion of experts and then extracted from the financial statements. These ratios included current ratios, equity to assets, inventory turnover, return on capital and equity growth. Also, in this research, by using Analytical Network Process (ANP) techniques, it was determined that liquidity and profitability ratios were the most important, and among the five ratios determined based on the DEMATEL method, according to the results of the ANP technique, ratios Current and return on capital were extracted from the financial statements of 2018 and 2019, and companies were ranked for investment purposes using the COPRAS method.

    Keywords: Ranking, ANP, DEMATEL, COPRAS