فهرست مطالب

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات - پیاپی 51 (مهر 1402)

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 51 (مهر 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/08/06
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمدعلی چلداوی، علی شویعی نژاد *، حسین بهجت صفحات 1-3

    در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته سعی کردیم ارتباط بین موسیقی و ریاضی را از چند دیدگاه مورد ارزیابی قرار دهیم. یکی از این موارد نشان دهنده الگوهای ریاضی در آهنگ سازی است. دیدگاه دیگر در مورد هارمونی نت ها و کوک کردن ساز است که از نظر یونانیان باستان ارتباط مستقیمی با علم ریاضی دارد. زمانی که کودکان درگیر یادگیری موسیقی و نت خوانی می شوند، ناخودآگاه فواصل و کشش ها را نیز یاد می گیرند و درک صحیحی از نسبت ها و کسر ها به دست می آورند.

    کلیدواژگان: موسیقی، ریاضی، ریتم
  • فرشید رحیمی چهارراه گشین * صفحات 4-19

    دسترسی عادلانه به زمین و استفاده بهینه از آن یکی از مولفه های اساسی در توسعه پایدار و عدالت اجتماعی است. امروزه مفهوم زمین و فضاهای شهری هم به لحاظ طبیعی و کالبدی و هم به لحاظ اقتصادی- اجتماعی تغییر کیفی پیدا کرده و در نتیجه ابعاد و اهداف کاربری اراضی شهری نیز بسیار وسیع و غنی تر شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی وضعیت کاربری اراضی شهری با توجه به دیدگاه های کمی و کیفی و پایداری و تقویت کاربری مسکونی می باشد. روش پژوهش کیفی و به شیوه ی بررسی اسنادی است. این پژوهش از حیث هدف، جز پژوهش های کاربردی محسوب می گردد. جامعه آماری پژوهش حاضر منابع مکتوب موجود در خصوص کتابخوانی، مطالعه و تحقیقات درسی است. ابزار گردآوری داده ها، با توجه به هدف از گردآوری اطلاعات و نوع آن، متن خوانی و تحلیل مقالات، کتاب ها و اسناد مرتبط در این زمینه می باشد. یافته های پژوهش نشان داد که اصول برنامه ریزی کاربری اراضی، هسته اصلی برنامه ریزی شهری می باشد و ارزیابی و سامان دهی فضایی- مکانی کاربری ها و عملکردهای شهری، یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین محورهای توسعه پایدار شهری می باشد. به طور ویژه پایداری کاربری مسکونی به عنوان مهم ترین کاربری شهری، نقشی اساسی را در توسعه پایدار شهری ایفا می نماید.

    کلیدواژگان: کاربری اراضی، برنامه ریزی کاربری اراضی، دیدگاه های کمی و کیفی، نظریه توسعه پایدار
  • فرشید رستم زاده *، زهرا محمدوند یاریجان علیا، صنم اسدی صفحات 20-32

    امروزه از جمله دغدغه های مورد توجه دست اندکاران در نظام آموزش عالی، ارزیابی در این نظام است. در طول دهه های گذشته، ارزیابی و پاسخگویی در جهت میزان تحقق اهداف و تعالی عملکرد نظام های آموزش عالی به مسیله اصلی و کانونی حوزه آموزش عالی تبدیل شده و می توان به این امر اذعان نمود که همه افراد ذیربط و ذینفع در نظام آموزش عالی، بر کاربرد سازوکارهای ارزیابی تاکید دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش ها و موانع ارزیابی درونی و برونی در نظام آموزش عالی ایران و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که ارزیابی به عنوان یکی از مهم ترین سازو کارهای مدیریت عملکرد، نقش موثری در تولید و توسعه کیفیت در نظام آموزش عالی دارد. در واقع بهبود کیفیت مستلزم ارزیابی کیفی است، هرچند جامه عمل پوشاندن به این مهم و اجرای آن در بخش های مختلف نظام آموزشی همواره با چالش ها و موانعی روبروست.

    کلیدواژگان: ارزیابی، درونی، بیرونی، کیفیت، آموزش عالی
  • همایون موتمنی *، بهروز شکری فومشی صفحات 42-53

    در این مقاله، شبکه های عصبی زیستی و مصنوعی و ساختارهای آنها معرفی گردیده و انواع شبکه های عصبی نشان داده میشود. تمرکز بیشتر بر روی پروسپترون و مشکلات یک نوع شبکه عصبی به نام پروسپترون چند لایه (MLP) می باشد، که برای حل مشکلات این روش از نوعی الگوریتم تکاملی جدید استفاده میشود؛ که آن الگوریتم، با نام الگوریتم بهینه سازی جنگل (FOA) معرفی می گردد. در این مطالعه جهت مدلسازی قدرت تبخیر جو ایستگاه تبریز، از شبکه های عصبی مصنوعی بر پایه سه الگوریتم آموزشی (MLP)، ژنتیک و الگوریتم بهینه سازی جنگل استفاده شده است. ارزیابی و مقایسه نتایج این مدلها براساس معیارهایی چون ضریب تعیین، میانگین مربعات خطا و مجذور میانگین مربعات خطا اتخاذ شده است. بر اساس مدل پیشنهادی میتوان قدرت تبخیر جو تبریز را با خطای 0.12678 میلیمتر در ماه، برای سالهایی که فاقد آمار تبخیر هستند، پیشبینی نمود.

    کلیدواژگان: شبکه های عصبی مصنوعی، شبکه های عصبی تکاملی، الگوریتم بهینه سازی جنگل، پیش بینی میزان تبخیر
  • آیدین مرادخانی *، مبینا مزین کفاش صفحات 60-73

    امروز ساخت فرآیند ابزارها و تکنولوژی جدید برای زندگی شهرنشینی و ایجاد محیط های هوشمند برای انسان آینده و همینطور هوشمند سازی محل زندگی انسان موجب شده است تا ساختمان سازی و معماری به شکل مدرن و آینده سبز در سالم بودن محیط برای بقای نسل آینده از چالش های دولت ها باشد برای این منظور تکنولوژی به شکل پایدار برای نسل های اینده و هیمطورآرزوی انسان برای زندگی در فضای محیطی غیر از کره ی زمین محیا شود از این رو شرکت های بزرگ جهانی در چالش های فضای برای ایجاد یک شهر به شکل مدرن و حتی پسا مدرن می تواند پاسخ گو شود تکنولوژی مدرن و همینطور علم نانو با مطالعات تغییرات زیست محیطی و القاء های محیطی موجب کپی برداری در طبیعت و ساخت یک تکنولوژی جدید شود.

    کلیدواژگان: انسان آینده نگر، آینده سبز، انرژی سبز، نانو
  • محمد جوادنیا ریک * صفحات 74-87
    هدف

    کودکان همواره از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند که به دلایل مختلف از جمله پایین بودن سن و نداشتن مهارت های کافی قادر به حفاظت و حمایت کامل از خود نیستند. کودک آزاری از جمله معضلات اجتماعی است که مورد توجه قانون گذاران و روانشناسان تعلیم و تربیت قرار دارد و صاحب نظران علوم گوناگون از دیدگاه های مختلفی به آن نگریسته اند. کودک آزاری، آسیب یا تهدید جسم و روان یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک توسط والدین یا افرادی که نسبت به او مسیولیت دارند و بهره کشی از افراد زیر 18 سال محسوب می شود. در سال 1381 نحستین بار قانونی برای حمایت از حقوق کودکان تصویب شد.

    یافته ها

    ما در این مقاله بعد از بررسی یافته های مقالات، نخست به تعریفی از مفهوم کودک، کودک آزاری و انواع آن از دیدگاه های مختلف و سپس به بیان حقوق کودکان در قوانین ایران، پیامدهای گسترش آن در جامعه، جرایم مربوط به کودک آزاری و روش هایی برای جلوگیری از گسترش آن پرداخته ایم. روش پژوهش: روش تحقیق تجزیه و تحلیل کتابخانه ای-مروری است که با بررسی مقالات، اسناد، پایان نامه ها و پایگاه های اینترنتی معتبر به اطلاعاتی در این حوزه دست یافته ایم.

    نتیجه گیری

    براساس اینکه کودکان در برهه ای از زندگی خود هستند که توانایی حمایت کامل از خودشان را ندارند باید اقداماتی برای دفاع از حقوق آنان از سوی جامعه و خانواده صورت گیرد. جرایم مربوط به کودک آزاری از جرایم عمومی محسوب می شود و نیازی به شاکی خصوصی ندارد و دولت موطف است خانه های امنی برای نگهداری و حفاظت از کودکان آسیب دیده تاسیس کند.

    کلیدواژگان: کودک آزاری، قانون کیفری، قانون مدنی، جرایم
  • مهدی رستمی * صفحات 88-100

    پیدایش و توسعه اینترنت فرصت های جدیدی را برای بازاریابان ایجاد نموده تا بتوانند فعالیت های فعلی بازاریابی خود را بهتر انجام دهند. بازاریابی دیجیتال تا حد زیادی به ویژگی های محصولات و خدماتی ارتباط دارد. به علاوه بازاریابی از طریق اینترنت می تواند کمک شایانی در صرفه جویی وقت و هزینه، به استراتژی کلی بازاریابی نماید. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی محیط بازاریابی دیجیتال و معایب و مزایای آن می باشد. روش پژوهش کیفی و به شیوه ی بررسی اسنادی است. این پژوهش از حیث هدف، جز پژوهش های کاربردی محسوب می گردد. جامعه آماری پژوهش حاضر منابع مکتوب موجود در خصوص کتابخوانی، مطالعه و تحقیقات درسی است. ابزار گردآوری داده ها، با توجه به هدف از گردآوری اطلاعات و نوع آن، متن خوانی و تحلیل مقالات، کتاب ها و اسناد مرتبط در این زمینه می باشد. یافته های پژوهش نشان داد که در سایه گسترش بازرگانی الکترونیکی بسیاری از واسطه ها اعم از عمده فروشان و خرده فروشان، حذف شده اند. بدون نیاز به حضور در فروشگاه، همه کالاها و به صورت مجازی در دسترس هستند و مشتری می تواند هر محصولی را در اینترنت ببیند، بررسی کند، ویژگی های آن را دریابد، از میان عرضه کنندگان و قیمت ها برگزیند و با فشردن چند دکمه از راه اینترنت، سفارش و پرداخت را انجام دهد.

    کلیدواژگان: بازاریابی دیجیتال، محیط بازاریابی دیجیتال، معایب، مزایا
  • فرشته نصرت پور * صفحات 101-111
    هدف

    مقوله پوشش و لباس از جمله مسایلی است که بشر همواره در زندگی خود با آن در ارتباط بوده و به عنوان یک نیاز ضروری و جزء جدایی ناپذیر حیات انسانی، به آن نگریسته می شود. لباس در زندگی روزمره انسان ها نیز کاربردهای متنوعی داشته است. در جوامع بشری، پوشیدن لباس آراسته و پرهیز از هرنوع آشفتگی و پریشانی، نشانه ای از وجود نظام فکری و ذوق سلیم است. بدون شک یکی از مهم ترین ویژگی برای طراحی لباس جذاب و پرکاربرد، استفاده از تکنیک های خلاقیت می باشد. طراح لباس باید باتوجه به مد روز، لباسی را طراحی کند که مورد پسند اکثر افراد جامعه باشد.

    روش تحقیق: 

    این تحقیق بر اساس روش تجزیه و تحلیل توصیفی به صورت کتابخانه ای و مروری انجام شده است. که برای دست یابی به یافته های علمی از منابع معتبر از جمله مقالات، پایان نامه ها و درگاه های اینترنتی بهره گرفته شده است.

    یافته ها

    ضمن توضیح درباره اصول و نحوه طراحی لباس، به بیان عوامل موثر و ابعاد گوناگون تاثیرگذار بر طراحی اثربخش یک لباس پرداخته ا و سپس درمورد تکنیک های خلاقیت از جمله الگوهای پارامتریک، الگوی اسکمپر مطالبی را ذکر کرده ایم.

    نتایج

    توجه به عواملی مانند رنگ لباس، جنس، تزیین و غیره می تواند کمک شایانی به طراحان لباس کند. از طرفی استفاده از الگوی پارامتریک یا همان بهره گیری از اشکال معماری و الگوی اسکمپر به عنوان یکی از جدیدترین روش ها در صنعت مد امروز هستند.

    کلیدواژگان: خلاقیت، پارامتریک، اسکمپر، طراحی لباس
|
  • Aysan gasedi *, Aydin Moradkhani Pages 33-41

    Nanoscale Smart Materials in smart layers have been a challenge in the industrial, electronics, medical, and construction sector. Smart materials are materials that are able to understand their environment and react surroundings. Chromic materials, photochromic materials, electrochromic, thermos-chromic material are the components able to change the color of light through electromagnetic wavelengths since the light is a quality that affects the visual sense and thus the objects become visible. But the definition of light today is that the light has waves in which the affected eye can see colorful environment which is called the theory of light waves and the concept in smart materials is formed through response sense and affects the color and clarity in the color, shape and size change of material. Gold nanoparticles in various 3-side forms have different properties with 1 Angstrom sizes. The color of 1 nm materials is yellow and between 3 and 30 nm is green. Color change can now be applied in various fields. V frequency of energy can change color and in the ultraviolet, microwave, infrared has a vibration between micron dimensions. Physical conditions of the wave intensity and wave power represent the reflected color. In 1900, Planck's constant equation is and which is used for the light intensity. Chameleon color change is one of the patterns that can change color through electromagnetic waves and convert the light into different colors. For this purpose, pigments’ design and volume are very necessary and practical to change color and to create smart environments able to change the color.

    Keywords: Color. Dielectric properties. Periodic structure. Crystal
  • Shamsi Ebrahimi *, C.S.Sipauta Pages 54-59

    Biomaterials are getting popular because of their numerous uses, including compatibility at the graft site. There are several forms of biomaterials, one of which is hydroxyapatite (HAP), which is frequently employed in medical sciences and scientific research. Hydrothermal synthesis of hydroxyapatite nanoparticles was used in this study. The chemical structure and shape of the produced hydroxyapatite powder were investigated using Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR) and transmission electron microscopy (TEM). To identify the ideal conditions for the size of the synthesised hydroxyapatite nanopowder, the response surface method (RSM) with central composite design (CCD) is utilised. Three independent variables, such as pH, temperature, and time of hydrothermal treatment, were investigated in this design. The size of hydroxyapatite nanoparticles was shown to decrease under alkaline conditions. Furthermore, the pH factor has the significant influence on the size of hydroxyapatite powder nanoparticles, according to the analysis of variance (ANOVA).

    Keywords: Hydroxyapatite, Response surface methodology, central composite design