فهرست مطالب

نشریه مهندسی مدیریت نوین
سال سوم شماره 1 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بررسی تاثیر تصویر ذهنی مشتریان از کشور تولید کننده محصول برنگرش و تمایل به خرید محصولات خارجی
    محمد طالقانی*، فروزش فلاح حسن پور صفحات 1-11

    امروزه، بازار تجارت بین المللی بسیار رقابتی است و ایده های جدید بسیاری در بازار برای جلب مشتریان وجود دارد.مشتری هنگام خرید یک محصول، با تصمیمات متعددی در مورد محصول،شیوه خرید و استفاده های آن روبرو می باشد، در بین بی شمار عوامل موثر بر تصمیم خرید و مصرف یک محصول، تاثیر متغیر کشور مبدا قابل توجه می باشد. زیرا تصویر ذهنی کشور سازنده محصول انعکاس دهنده ادراک کلی مشتری در مورد کیفیت آن محصول و کم و کیف ملت آن کشور می باشد. با توجه به احتمال حضور ایران در بازار تجارت جهانی، از هم اکنون بایستی چگونگی تاثیر تصویر کشور مبدا بر تمایل مشتری به خرید محصولات خارجی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان با برنامه ریزی دقیق، موفقیت محصولات ایرانی را دربازارهای جهانی تضمین کرد. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری داده ها، یک مطالعه توصیفی پیمایشی است که تاثیر تصویر ذهنی مشتریان از کشور تولید کننده محصول بر تمایل خرید محصولات خارجی مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری این تحقیق، دانشجویان کارشناسی ارشد ارشد سه رشته، مدیریت بازرگانی، مدیریت اجرایی و برق پردیس تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات گیلان است که 136 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه استخراج گردیده با استفاده از نرم افزارهای SPSS19 و LISREL8.8 موردتجزیه و تحلیل قرارگرفته است. لازم به ذکر می باشد که تمام فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار گرفته و نتایج حاکی از آن است که بین تصویر ذهنی کشور مبدا، نگرش و ارزیابی محصول خارجی ارتباط مثبت وجود دارد همچنین بین نگرش و میزان تمایل به خرید محصولات خارجی و نیز بین ارزیابی محصول خارجی و تمایل به خرید محصولات خارجی ارتباط مثبت وجود دارد.

    کلیدواژگان: تمایل به خرید، تصویر ذهنی کشور مبدا، نگرش نسبت به محصول خارجی، ارزیابی محصول خارجی
  • بررسی سطحی از محافظه کاری در حسابداری و ارتباط آن با مدیریت سود
    سید حسن صالح نژاد، ام البنین غلامی فرح آبادی، سید حسام وقفی* صفحات 12-23

    هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه بین مدیریت سود و محافظه کاری است. بسیاری از تحلیلگران مالی معتقدند مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری اندازه گیری می گردد. که در این تحقیق، از مدل تعدیل شده جونز برای مدیریت سود و برای محافظه کاری از قیمت ارزش دفتری به بازار استفاده شد. جامعه آماری شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه آماری تعداد 154 شرکت بوده است. داده های تحقیق مربوط به یک دوره زمانی 6 ساله 1385-1390 می باشد. داده ها به صورت شرکت-سال مرتب شده و با استفاده از تحلیل رگرسیون ترکیبی چند متغیره مدل ها برآورد شده و فرضیه تحقیق آزمون شد. نتایج اولیه در ابتدا حاکی از معنی دار نبودن مدل کلی و عدم رابطه بین مدیریت سود و محافظه کاری می باشد. در ادامه آزمون بر اساس لگاریتم طبیعی محافظه کاری برازش گردید که نتایج یافته ها حاکی از آن است که بین محافظه کاری و مدیریت سود رابطه منفی ومعنی داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت سود، محافظه کاری، اقلام تعهدی
  • ارائه مدل مفهومی جهت ارزیابی عملکرد صادراتی در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از مدل یادگیری و شبکه ای
    آزیتا شرج شریفی*، جلال حقیقت منفرد صفحات 24-32

    در این پژوهش به تبیین مدلی پرداخته شده است که به نقش یادگیری محوری و بازار محوری بر پایه توانمندی های داخلی شرکت در ایجاد روابط تجاری با کیفیت و در نتیجه عملکرد صادراتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. با مطالعه چارچوب نظری پژوهش و شاخص های متعدد سنجش عملکرد صادراتی سازمان ها در این پژوهش مولفه های توسعه محصول و توسعه بازار جهت سنجش عملکرد صادراتی لحاظ شده اند. از استراتژی های موثر بر عملکرد، یادگیری محوری، بازار محوری و کیفیت روابط انتخاب گردیده اند. در نتیجه با مطالعه چارچوب نظری پژوهش فرضیاتی تدوین شد. روش پژوهش، روش توصیفی- تحلیلی است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری استفاده شده است. آزمون فرضیات برای به دست آوردن مدل نهایی، روابط ساختاری موجود در مدل را از نظر آماری معنادار نشان داد. با توجه به این که شاخص RMSEA با جذر براورد واریانس خطای تقریبی برابر با 079/0 کمتر از 10 درصد است، می توان گفت شاخص های تناسب مدل از لحاظ برازش حاکی از مناسب بودن تقریبی و قابل قبول بودن مدل است. مقادیر AGFA, PGFI, RMSEA, GFI نیز بیان گر میزان خطای کم در اندازه گیری است. با توجه به مناسب بودن این شاخص ها مدل اندازه گیری مطلوب قلمداد می شود. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها حاکی از تایید رابطه مثبت بین فرضیه ها است. نمودار T-Value نیز رابطه متغیرهای فوق را تایید کرده است.

    کلیدواژگان: مدل شبکه ای، مدل یادگیری، کیفیت روابط
  • بررسی تاثیر مکانیزم های حاکمیت شرکتی بر نسبت کیو توبین و هزینه های نمایندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
    وحید اسکو*، مسعود خیر اندیش، رضا تاکر صفحات 33-44

    هدف این پژوهش بررسی تاثیر متغیرهای حاکمیت شرکتی (تمرکز مالکیت، مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی، دوگانگی وظیفه مدیرعامل و کیفیت حسابرسی) بر نسبت کیو توبین و هزینه های نمایندگی است. معیارهای هزینه های نمایندگی در این پژوهش شامل وجوه نقد آزاد، هزینه های عمومی و نسبت فروش به کل دارایی ها می باشد. روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل واحدهای تجاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران در دوره زمانی 1381 الی 1389 است. در این تحقیق برای انتخاب حجم نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است بدین صورت که پس از اعمال محدودیت های اعمال شده کلیه شرکت ها به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند که 136 شرکت بوده است. پس از انجام آزمون های فروش کلاسیک مدل رگرسیونی شامل آزمون های آرچ (ناهمسانی واریانس) و آزمون هم خطی و آزمون پایایی دادها، با استفاده از آزمون چاو و آزمون هاسمن به برازش مدل های ترکیبی اثرات مشترک، اثرات ثابت و اثرات تصادفی پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین نسبت کیو توبین و هزینه های نمایندگی با متغیرهای حاکمیت شرکتی ارتباط معنی داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: حاکمیت شرکتی، هزینه های نمایندگی، کیو توبین، وجه نقد آزاد
  • رابطه معاملات با اشخاص وابسته، مالکیت سهامداران نهادی و اعضای غیرموظف هیئت مدیره با ارزش بازار شرکت
    فرزانه حیدرپور*، میثم گلستانی صفحات 45-56

    در این پژوهش به بررسی رابطه بین معاملات با اشخاص وابسته و ارزش بازار شرکت پرداخته شده است. بدین منظور از میان شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس و اوراق بهادار تهران، اطلاعات تعداد 93 شرکت در سال های 1386 تا 1390 مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج بررسی های آماری بر روی اطلاعات این شرکت ها نشان داد که معاملات با اشخاص وابسته و میزان مالکیت سرمایه گذاران نهادی هر دو تاثیرگذاری معناداری بر ارزش بازار شرکت داشته اند اما نسبت اعضای غیر موظف هیات مدیره رابطه و تاثیرگذاری معناداری با ارزش بازار شرکت ها نشان نداد. از طرفی برآورد ضرایب تاثیر این مولفه ها بر ارزش بازار شرکت نشان داد که اثرگذاری معاملات با اشخاص وابسته بر ارزش بازار شرکت در جهت معکوس و اثرگذاری میزان مالکیت نهادی سرمایه گذاران بر ارزش بازار شرکت در جهت مستقیم بوده است.

    کلیدواژگان: معاملات با اشخاص وابسته، سهامداران نهادی، ارزش بازار، اعضای غیر موظف هیئت مدیره
  • بررسی تاثیر جایگاه یابی مجدد برند در عملکرد برند در بازارهای بین المللی
    محمدرضا عباسی استمال*، مهناز طاعونی صفحات 57-66

    این پژوهش به منظور تاثیر جایگاه یابی مجدد برند بر عملکرد برند در بازارهای بین المللی بررسی و با توجه به دو رویکرد تطابق و استانداردسازی در جهانی سازی انجام گرفته است. برای این منظور از شرکت های صادرکننده در بین صد برند برتر ایران استفاده گردید. داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از تحلیل مسیر در رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که جایگاه یابی مجدد برند بر عملکرد برند در بازارهای مختلف تاثیر مثبت دارد. علاوه بر این شرکت ها برای موفقیت در بازارهای جهانی می بایست سطحی از استانداردسازی و تطابق را به هنگام جایگاه یابی برای برند خود در نظر بگیرند.

    کلیدواژگان: جهانی سازی، تطابق، استانداردسازی، جایگاه یابی برند، آمیخته بازاریابی، عملکرد برند
  • بررسی رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (مورد مطالعه: اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی)
    حسینعلی بهرامزاده، محمود قربانی، علی محمدی رضایی* صفحات 67-80

    پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی می باشد. در این زمینه سعی شده است تا رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی (عدالت توزیعی،عدالت رویه ای،عدالت مراوده ای) را با ابعاد رفتار شهروندی سازمانی (وظیفه شناسی،وجدان کاری،فضیلت مدنی،احترام و تکریم،نوع دوستی) بررسی و آزمون نماید. آمار جامعه مورد مطالعه 200 نفراست که، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 132 نفر که از روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت انتخاب شرکت کنندگان صورت گرفت. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و رفتار شهروندی پادساکف انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با شاخص های آمار توصیفی شامل فراونی، کمینه و بیشینه نمرات، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و آزمون  t مستقل انجام گرفت. با توجه به پاسخ فرضیه اصلی این پژوهش که با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بدست آمده است گویای آن است که میان عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تایید فرضیه اصلی بدین معنی است که با افزایش عدالت سازمانی، میزان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز افزایش می یابد که در رضایتمندی و بهبود عملکرد و زندگی کاری با نشاط بی تاثیرنخواهد بود.

    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت مراوده ای، رفتار شهروندی سازمانی
  • بررسی رابطه یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان دانشگاه فرهنگیان (پردیس) خراسان شمالی در سال 1392
    رویا افراسیابی، مرتضی کرمی، آرزو رحیم زاده ینگه قلعه* صفحات 81-93

    هدف ازاین پژوهش بررسی رابطه یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان دانشگاه فرهنگیان (پردیس) خراسان شمالی بود که به روش توصیفی و از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری، کارکنان دانشگاه فرهنگیان امام محمدباقر (ع) بودند. نمونه آماری 49 نفر به روش سرشماری مشخص شد به منظور گردآوری داده ها از اعضای جامعه آماری از دو پرسشنامه استاندارد، یادگیری سازمانی نیف و توانمندسازی اسپریتزر استفاده شده است. آزمون، مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه یادگیری سازمانی 871/0 و برای پرسشنامه توانمندسازی 938/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرم افزار 20 SPSS و Lisrel، فنون آماری مانند آزمون فریدمن، آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج نشان داد رابطه بین توسعه شایستگی و توانمندسازی کارکنان نسبت به دیگر ابعاد بیشتر است که نشان دهنده این است که توسعه شایستگی نسبت به دیگر ابعاد تاثیر بیشتری بر توانمندسازی کارکنان دارد. رابطه بین ساختارسازمانی و توانمندسازی کارکنان نیز نسبت به سایر ابعاد کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده تاثیر کمتر آن می باشد. عدم وجود رابطه بین اشتراک دانش و توانمندسازی، نشان دهنده توجه نکردن مدیران و کارکنان سازمان براهمیت اشتراک دانش می باشد.

    کلیدواژگان: توانمندسازی، دانشگاه فرهنگیان (پردیس) خراسان شمالی، کارکنان، یادگیری سازمانی، یادگیری