فهرست مطالب

نشریه گردشگری فرهنگ
پیاپی 14 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/08/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مهرنوش بسته نگار* صفحه 3

    در این نوشتار قصد آن نیست که به گردشگری سلامت یا گردشگری پزشکی بپردازیم، گرچه هردوی این حوزه‏ها زمینه مناسبی برای پژوهش‏های بیشتر هستند. در این مجال به طرح اولیه دو مفهوم در زمینه روانکاوی پرداخته می‏شود تا مسیری برای مطالعات بیشتر پیش روی محققان میان رشته‏ای بگشاید.مفهوم نخست روان درمانی وجودی / هستی‏گرایانه یا اگزیستانسیال است، این رویکرد روان درمانی، بر اضطراب‏های وجودی و غایی انسان تمرکز دارد که ریشه در «هستی» آدمی دارد. اساس این روان درمانی، متکی بر تجربه نیست بلکه عمیقا شهودی است. دلواپسی‏های غایی بشر، تعارضاتی است که حاصل رویارویی انسان با مسلمات هستی است و گرچه رویارویی با آن‏ها نخست دردناک و وحشت‏آفرین است اما در نهایت شفابخش است و این چهار اضطراب بنیادین عبارتند از: «مرگ، آزادی، تنهایی و پوچی». آنچه نظریه‏ پردازان اگزیستانسیال بر آن اتفاق دارند این است که مهمترین «زمان» در رویکرد روان درمانی وجودی؛ زمان «حال» است. در این رویکرد فرد به انکشاف و اکتشاف درونی و وجودی خود نایل می‏شود و به تفکری عمیق در خصوص موقعیت اگزیستانسیال خود روی می‏آورد. این تفکر خارج از زمان است؛ تفکری درباره خویشتن خویش. گذشته و خاطرات فرد تا جایی اهمیت دارد که بخشی از هستی اکنون او را می‏سازد و بر چگونگی مواجهه او با دلواپسی‏های بنیادینش تاثیر می‏گذارد. روان درمانی اگزیستانسیال، نوعی روان پویشی 2 است. در این پارادایم رفتارهای قابل مشاهده افراد تابعی از فرایندهای درونی و رویدادهای پنهان شده در ذهن آن‏هاست. وظیفه درمانگر اگزیستانسیال، روبیدن و کنارزدن دلواپسی های روزمره و تفکر عمیق فرد درباره اضطراب‏های اساسی چهارگانه اوست.  مفهوم دوم که در این مجال می‏تواند طرح شود، وسواس فکری - رفتاری3   است. وسواس هیجان یا تکانه‏ای است که به طور مکرر، غیرارادی و سمج و برخلاف میل شخص وارد ضمیر هوشیار او می‏شود و گاهی به قدری ناتوان کننده است که فرد را از انجام کارهای روزانه باز می‏دارد. وسواس از جمله اختلال‏های رایج در دنیاست و تقریبا از هر پنجاه نفر یک نفر در تمام یا برهه‏ ای از عمر خود دچار این رنجش بوده است. این اجبار همیشه ناخوشایند است و لذت زندگی را از فرد مبتلا سلب می‏کند. معمولا افراد بسیار منظم و کمال‏گرا بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند. جالب توجه این است که درمان پایدار این اختلال درمان شناختی است، به طوریکه لازم است فرد ساختار فکری، طرز نگرش و تفسیر خود از زندگی‏اش را تغییر دهد. همچنین افزایش سرتونین (هورمون شادی) در مغز و نیز تغییر موقعیت فرد، تغییر فضا و شرایطی که او را به انجام کارهای اجباری ناخوشایند وا می‏دارد، از جمله تقویت کننده‏های این مسیر درمانی است.  سخن اینجاست که «گردشگری»، ظرفیت بالایی در درمان اضطراب‏های بنیادین و اختلال‏هایی همانند وسواس دارد. گردشگری ماهیتا درمانگر است؛ گردشگری نظام معرفت‏افزایی است، زیرا سفر به مکان‏های جدید و مواجهه با فرهنگ، تاریخ، هنر و آداب و رسوم متفاوت نه فقط دانش و آگاهی گردشگر را افزایش می‏دهد که تفکر نقاد و خلاقانه او را  نیز درگیر می‏کند. انواع مختلف گردشگری از سفر به مناظر بکر گرفته تا تجربه «گردشگری کم شتاب»: رها شدن در مقصد و بدون برنامه‏ریزی و کمال‏گرایی به استقبال غیرمنتظره‏‏ها رفتن؛ غلبه کیفیت بر کمیت؛ داشتن یک برنامه منعطف چیزی شبیه به یک کاوش؛ و یا «گردشگری خلاق» که تعامل با فرهنگ زنده است (و نه بازدید از میراث) و در آن مردم محلی از فروشندگان به آموزگاران و گردشگران از خریداران به یادگیرندگان ارتقای نقش می‏دهند. این‏ها همگی انواعی از گردشگری در دنیای امروز است که لاجرم فرد را از زندگی روزمره خود بیرون آورده و بالاتر می‏کشد. به ناچار زوایه نگاه همیشگی فرد به زندگی و پرسپکتیو او را تغییر می‏دهد. شرایط را برای تجربه زندگی اصیل و زیستن در حال مهیا می‏سازد. روزمرگی آدمی را به دام حسرت گذشته و ترس از آینده می‏کشاند، از روزمرگی در آمدن و خرق عادت کردن است که انسان را به درک زمان «حال» وا می‏دارد. گردشگری مجال لذت بردن از تجارب خاص و انحصاری است. گردشگری فرصت انکشاف «خود» و اکتشاف فرهنگ و آداب و رسوم و طرز نگرش و بینش«دیگری» است. گردشگری مجال یافتن معنا و ساختن معناست. گردشگری بالارفتن از هرم مزلو و رسیدن به قله خودشکوفایی است. گردشگری، یافتن خویشاند است؛ آفرینندگی است؛ لذت است؛ عبرت است، از غفلت سر برون آوردن است؛ فلسفیدن است و... گردشگری ذهن را آرام می‏کند با جداکردن و دورکردن فرد از فشارهای زندگی عادت شده همیشگی؛ وسعت دید می‏دهد با آشنا شدن با محیط‏ها و فرهنگ‏ های متفاوت؛ تنهایی و بی‏معنایی را کم‏رنگ می‏کند با فرصت نزدیک شدن به دیگرانی که قبلا فرد شناخت و ارتباطی با آن‏ها نداشت. توسعه و رشد فردی ایجاد می‏کند با تجارب متفاوتی که دور از خانه و در مقصد فراهم می‏آید و مهارت و خلاقیتی که سفره آن در سفر پهن می‏شود و تساهل و رواداری که در زیستن با فرهنگ‏های دیگر نمود پیدا می‏کند. آغشته کردن جسم و جان در جامعه میزبان از همراهی در مراسم آیینی گرفته تا همنواشدن با موسیقی و رقص و شادی مردمان تا چشیدن مزه‏های مختلف تا هم صحبتی با هم نوعی با ظاهر و رفتاری متفاوت تا بازدید از سرگذشت گذشتگان، چنان زندگی را در حال به جریان می‏اندازد و حظ و لذتی ایجاد می‏کند که جا برای احساس بی معنایی، تنهایی، ترس از مرگ و وسواس‏های همیشگی بسیار تنگ می‏شود. این موارد پتانسیل بالای گردشگری را برای درمانگری وجودی و انواع اضطراب و وسواس نشان می‏دهد. اما بی‏شک برای یافتن رابطه‏های علی دقیق‏تر «گردشگری تراپی» نیازمند و مستعد مطالعات و پژوهش ‏های بین رشته‏ای فراوانی است.

  • زینب دامیار، لیلا زارع*، آویده طلایی، سید مصطفی مختاباد صفحات 6-17

    خانه اولین مکان در شکل گیری ابعاد وجودی انسان است که می تواند بستر اندیشه و فرهنگ آن جامعه باشد. در این راستا این وجوه هویتی در سیستم معنایی متن های معماری در خانه های سنتی ایران در ورای مشهودات قرار دارد که می توان این معنامندی را از طریق؛ خوانش و ادراک، تعمق و کنکاش در لایه های زیرین و نهفته این خانه ها پیدا کرد.این پژوهش براساس رویکرد نشانه شناسی فرهنگی شکل گرفته است و بر این اساس در تلاش است تا با اتکا بر روش نشانه شناسی فرهنگی به خوانش و ادراک ساختار ابنیه های سنتی بپردازد و با برداشت از مفاهیم نشانه ای به فرهنگ و سنت های مستتر در این خانه ها دست پیدا کند.این پژوهش در تلاش است تا به این سوالات اصلی پاسخ دهد که در خانه های سنتی یزد معانی چگونه تولید می شوند و چه عواملی به تکوین معنا منجر می شوند؟روش تحقیق در این جستار به صورت توصیفی-تحلیلی است و براساس رویکرد نشانه شناسی فرهنگی از دیدگاه یوری لوتمان و رولان پوسنر تدوین یافته است. در این راستا نخست هم بستگی یا جدایی و تضاد میان نظام های نشانه ای در بافت خانه های سنتی یزد بررسی شده و سپس مروری بر تفاسیر متقدم از آن صورت می گیرد و در ادامه، کوشش شده است دگرگونی نشانه ای آن، با توجه به رویکرد نشانه شناسی فرهنگی لوتمان تبیین شود.نتایج پژوهش نشان می دهد معانی در خانه های سنتی، به صورت مجموعه ای از ورودی ها و حیاط مرکزی تعریف شده اند که به مثابه متن های متعدد و با هم بستگی کلیه شاخصه ها تکرار شده اند و این تشابه در نظام های نشانه ای، در کلیت و اجزا که مبتنی بر رابطه ابژه و بافتار، وحدت و کثرت، هم ریختی، کرانمندی و تعامل هستند درهم تنیده شده اند و در چارچوب سپهر نشانه ای فضای فرهنگی شهر یزد تکوین یافته است.

    کلیدواژگان: نشانه شناسی فرهنگی، خانه های سنتی، معناسازی، ابژه، بافتار
  • عباس قنبری، فاطمه عزیزآبادی فراهانی*، علی اکبر رضایی، سید رضا صالحی امیری صفحات 18-29

    هنر صنایع دستی دارای ارزش های معنوی و مادی بسیار زیادی است که یکی از مولفه های مهم گردشگری فرهنگی است. در جامعه ای که هنر یکی از راه های گسترش توسعه فرهنگی و اقتصادی است به یقین آن جامعه در مسیر رشد و بالندگی قرار دارد. کشور ما با داشتن صنایع دستی متنوع و با کیفیت می تواند در زمره کشورهای پیشتاز صنعت گردشگری قرارگیردکه البته با چالش هایی نیز مواجه است. این مقاله با هدف شناخت استراتژی ها و پیامدهای صنایع دستی درگسترش صنعت گردشگری فرهنگی با روش داده بنیاد و با تکنیک مصاحبه باز و عمیق و مطالعه مقالات و اسناد مرتبط انجام شده است. پژوهش طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار تحلیل داده ها (MAXQDA) به تحلیل پرداخته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد تنوع محصولات فرهنگی و هنری در کشور می تواند کمک شایانی به اقتصاد بدون نفت باشد. اگر صادرات صنایع دستی در دستور کار قرار گیرد پرسود خواهد بود و نکته حایز اهمیت اینجاست که این صنعت با گردشگری رابطه دیالکتیکی دارد و صنایع دستی بخش مهمی از صنعت گردشگری بوده و ارتباط تنگاتنگی با آن دارد. خروجی مدل نشان داد که مشارکت روستاییان، هنرمندان و صنعت کاران فرهنگی تا حدود زیادی به حمایت دولت وابسته است. مثلا واردات تجهیزات کارگاهی جدید و متنوع، نیازمند تسهیلات بانکی و پولی است که حمایت سازمان های فرهنگی دولتی و نیمه دولتی را می طلبد. همچنین وجود یک سامانه جامع و تارنماهای تخصصی حوزه صنایع دستی از نیازهای مهم این حوزه است که موجب تولید ثروت فرهنگی و رشد اقتصاد هنر و رفع بیکاری در کشور خواهد بود. پیامدهای توسعه صنایع دستی موجب توسعه اقتصاد فرهنگ، تقویت غرور ملی و رشد ناخالص ملی خواهد بود.

    کلیدواژگان: فرهنگ، صنایع فرهنگی، گردشگری فرهنگی، گراندد تئوری
  • امیرمحمد معززی مهرطهران، مهدی فاطمی* صفحات 30-37

    امروز گردشگری محکوم به عرضه یک تجربه به یادماندنی است تا در بازار جهانی مزیت رقابتی پیدا کند و امیدوار باشد که آن تجربه از سوی گردشگر خریداری می شود. این درحالی است که بخش بزرگی از ارایه دهندگان گردشگری کماکان با اتکا بر دارایی های ملموس و کمی مکان به دنبال خلق چنین تجربه ای هستند و از پتانسیل منابع کیفی و ناملموس مقصد و بازیگران امر گردشگری، همچنین رویکردها و ابزارهای موثر در به فعلیت درآمدن این پتانسیل ها، غافل اند. این مقاله با اتکا به راهبرد استدلال منطقی و از طریق تحلیل محتوای اسناد و پژوهش های مرتبط به بازشناخت منابع، رویکردها و ابزارهایی که امکان تعمیق تجربه گردشگر را فراهم می کند پرداخته است تا شکل متفاوتی از گردشگری با عنوان گردشگری رابطه ای را صورت بندی و ارایه کند که بر سه موضوع منابع کیفی و ناملموس، به عنوان عناصر اصلی یک رویکرد هم آفرینانه خلق ارزش؛ هم آفرینی، به عنوان رویکرد اصلی ایجاد ارزش و مزیت رقابتی؛ و ارایه دهندگان خدمات گردشگری، به عنوان تسهیل کننده ارتباط پویا میان گردشگر و مقصد و زمینه ساز خلق تجربه منحصر به فرد برای گردشگر، استوار است.

    کلیدواژگان: گردشگری فرهنگی، تجربه، منابع کیفی و ناملموس، هم آفرینی، ارائه دهنده خدمات گردشگری
  • نسرین محمدی ایرلو، وحید حیدرنتاج* صفحات 38-49

     گردشگری آیینی یک مفهوم اساسی در حوزه گردشگری است که می تواند به یک منظر رونق و معنا بخشد، منظر آیینی را می توان ترکیبی از یک رفتار مستمر تاریخی در یک فضا معنا کرد که در طول تاریخ سبب ایجاد هویت خاص برای آن مکان شده است. یکی از این مناظر آیینی منظر پل هفت چشمه اردبیل به عنوان مکان انجام آیین نواوستی است که در پژوهش حاضر با نگاه ویژه به آن، ریشه های این آیین و تاثیر منظر آیینی مرتبط بر ذهنیت مردم و بهره گیری از این پتانسیل در راستای ارتقای گردشگری واکاوی می شود.این پژوهش با هدف معرفی آیین «نواوستی» در کنار پل هفت چشمه اردبیل و بررسی ریشه های این آیین و تاثیر منظر فرهنگی پل در ذهنیت شهروندان انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، از اطلاعات کتابخانه ای و مشاهده میدانی و مصاحبه با شهروندان و همچنین، مصاحبه با افراد مطلع و متخصص در زمینه آیین نواوستی و تاثیر منظر فرهنگی پل استفاده شده است. یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار مکس کیودا 2020 تحلیل و بررسی شده است. نتایج نشان می دهد آیین نواوستی در پل هفت چشمه اردبیل ریشه در باورهای اسطوره ای، قداست آب و خواسته های اقوام ناشی از ویژگی های اجتماعی و اقلیمی دارد. آب به عنوان عنصری مقدس از تاریخ باستان، برای مردمان ایران عنصر اصلی ایجاد حیات و شکل گیری جوامع است. آیین های مختلفی بر اساس ارتباط با طبیعت و بزرگ داشتن چهار عنصر آب، آتش، باد و خاک برگزار می شوند. نتایج این پژوهش می تواند باعث فهم عمیق تر از ارتباط بین فرهنگ، منظر و ذهنیت مردم در ایجاد گردشگری فرهنگی و رفتار جمعی که در این مکان است و تقویت حس مکان در شهروندان شود. همچنین شناخت و توسعه این آیین ها می تواند سبب توسعه گردشگری فرهنگی و ارتقای هویت مکانی پل هفت چشمه شود.

    کلیدواژگان: فرهنگ، گردشگری، پل های تاریخی، پل هفت چشمه اردبیل
  • مهرداد رحیمیان*، هیرو عیسوی صفحات 50-65

    توریسم درمانی به عنوان یکی از ابعاد گردشگری در توسعه پایدار و پویایی اقتصاد و نیز تفاهم بین ملل و استوار ساختن مبانی صلح جهانی، نقش چشم گیری داشته است. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی، معرفی و ارایه الگوی مناسب پتانسیل های توریسم درمانی استان کرمانشاه، انجام گرفت. روش اجرای این پژوهش یکی از روش های پژوهش کیفی تحت عنوان روش داده بنیاد بوده است. جامعه آماری پژوهش نیز تعداد هشت بیمارستان دارای بخش IPD فعال در مرکز استان کرمانشاه بوده است. مصاحبه نیمه ساختاریافته نیز به عنوان روش جمع آوری داده انتخاب شده است. جهت رسیدن به اشباع نظری به کل جامعه درگیر در حوزه بیماران خارجی رجوع شده است.نتایج حاصل از مصاحبه با این خبرگان در قالب مضامین انگیزه مراجعه، محرک های مالی، محرک های اقامت، حمل ونقل و تغییر ساختار مراکز درمان، گزارش شد. مضمون انگیزه مراجعه شامل پنج مولفه کلی و بیست و دو شاخص، مضمون محرک های مالی شامل سه مولفه کلی و چهارده شاخص، مضمون محرک های اقامت و حمل ونقل دربرگیرنده سه مولفه کلی و ده شاخص و مضمون تغییر ساختار مراکز درمان شامل دو مولفه کلی و پانزده شاخص بوده است. سرانجام الگوی نهایی پژوهش ترسیم شده است و پیشنهادهای کاربردی به مدیران حوزه بهداشت و درمان استان کرمانشاه ارایه شده است.

    کلیدواژگان: توریسم، توریسم درمانی، نظریه داده بنیاد، کرمانشاه
  • زهرا طهماسب پور، علی اکبر فرهنگی*، عبدالله نعامی، فرزاد آسایش صفحات 66-79

     از مهم ترین عواملی که می تواند صنعت گردشگری کشور، به ویژه بخش هتل داری را توسعه و بهبود بخشد، به کارگیری ابزارها و پارامترهای بازاریابی، به خصوص بازاریابی دیجیتال است. هدف اصلی پژوهش ارایه مدل بازاریابی دیجیتال جهت توسعه صنعت هتلداری است. در این پژوهش از روش آمیخته (کیفی و کمی) اکتشافی استفاده شد. روش استفاده شده در بخش کیفی پژوهش، نظریه داده بنیاد است. به منظور جمع آوری داده ها در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه (محقق ساخته) استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل کارشناسان و خبرگان صنعت گردشگری و در بخش کمی شامل مدیران هتل های 5 و 4 ستاره جزیره کیش (مدیران عامل، روز و شب) است که از میان گروه اول تعداد نمونه به روش گلوله برفی هدف مند تا اشباع نظری تعداد 12 نفر و از میان گروه دوم به صورت تمام شمار تعداد 66 نفر، انتخاب شد. به منظور تحلیل داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته از روش کدگذاری در نرم افزار MAXQDA استفاده شد. یافته های مبتنی بر نظریه داده بنیاد در بخش کیفی نشان داد عناصر بازاریابی دیجیتال از طریق 7 مولفه ویژگی های فنی ابزار دیجیتال، مزیت نسبی (ارزش)، هزینه (قیمت)، مدیریت فرایندها، ترویج، کیفیت خدمات و کیفیت اطلاعات، بر قصد گردشگری تاثیر می گذارد. تجزیه وتحلیل در بخش کمی جهت آزمون مدل مفهومی، پرسش نامه ای متشکل از 6 بعد، 25 مولفه و 59 گویه، طراحی و در بین جامعه آماری توزیع شد. نتایج به دست آمده از یافته های کمی حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری تاییدکننده یافته های کیفی هستند. همچنین تحلیل داده های بخش کمی پژوهش به روش حداقل مربعات جزیی در نرم افزار Smart PLS صورت پذیرفت.

    کلیدواژگان: بازاریابی دیجیتال، گردشگری، صنعت هتلداری، جزیزه کیش
|
  • Mehrnoosh Bastenegar * Page 3

    In this text, we do not intend to focus on health or medical tourism, though both are worthy of further research. In this article, two concepts in the field of psychoanalysis are briefly introduced to pave the way for interdisciplinary scholars’ future research.The first concept is existentialist psychotherapy, which focuses on the existential and ultimate anxieties of human beings that stem from human “being”. This treatment is mainly based on intuition rather than experience. Humans› ultimate concerns are the conflicts caused by man›s confrontation with the realities of life. Even though such a confrontation is initially painful and scary, it is ultimately healing. These four basic concerns are «death, freedom, isolation, and meaninglessness.» What existential theorists agree on is that «now» is the most significant «time» in existential psychotherapy. In this approach, a person accomplishes inner and existential discovery and then reflects on his existential condition. This thinking is not limited to time and is about yourself. The past and memories of the individual are important as long as they make up his current being and affect how he deals with his fundamental anxieties. Existential psychotherapy is a type of psychodynamic therapy. In this paradigm, the visible behaviors of people are a function of internal processes and concealed events in their minds. The task of the existential therapist is to push aside daily worries person and make him/her think deeply about his/her four existential anxieties. The second concept that can be proposed in this field is obsessive-compulsive disorder (OCD). Obsession is an emotion or impulse that repeatedly, involuntarily, and unconsciously, and against a person›s will, enters his consciousness, and sometimes it is so debilitating that it prevents a person from doing daily tasks. Obsession is one of the most common disorders in the world. Almost one out of every fifty people suffers from this disorder at some point in their lives. This compulsion is always unpleasant and deprives the sufferer of the joy of life. Usually, very organized and perfectionist people are more susceptible to this disorder. It is interesting to note that the permanent treatment for this disorder is cognitive therapy. This means that the therapy requires the patient to change his intellectual structure, attitude, and interpretation of his life. Also, the increase of serotonin (happiness hormone) in the brain, the change of the person›s position, the change of space, and the conditions that make him do unpleasant forced work are among the boosters of this treatment path. The argument here is that «tourism» has a high capacity for treating fundamental anxiety and disorders such as obsession. Tourism is therapeutic in nature. As it is the epistemological system, it requires traveling to new places and encountering different cultures, histories, art, and customs. Tourism not only increases the knowledge and awareness of tourists but also develops their critical and creative thinking abilities. In today›s world, different types of tourism, from traveling to pristine landscapes to experiencing « slow tourism», being at the destination and embracing the unexpected without planning and perfectionism; giving more importance to quality than quantity; having a flexible schedule is something like an exploration; or «creative tourism,» which encourages interaction with living culture (and not visiting heritage) and promotes local people, from sellers to teachers, and tourists, from buyers to learners, inevitably take one out of his daily life and improve him. Inevitably, it changes his usual view of life and his perspective. It provides the conditions for experiencing an authentic life and living in the moment. Routine traps a person in regret for the past and fear of the future. Escaping from routine and breaking habits is what makes a person realize the time “now”. Tourism is an opportunity to enjoy special and exclusive experiences. Tourism is an opportunity to develop «self» and explore the culture, customs, attitude, and vision of «the other». Tourism is an opportunity to find and make meaning. Tourism is climbing Maslow›s pyramid and reaching the peak of self-actualization. Tourism is finding kindred; it is creativity, pleasure, edification, a way out of neglect, and philosophizing.Tourism puts one’s mind at rest by taking one away from the usual pressures of life; it broadens one’s perspective by familiarizing one with different environments and cultures. It reduces isolation and meaninglessness by providing the opportunity to get close to others with whom one does not know or have a relationship. It fosters personal development and growth through diverse experiences, which can be gained far from home and at the destination. It develops one’s talent and creativity through travel, and tolerance and acceptance through living with people from various cultures. It creates joy and happiness by immersing one’s body and soul in the host community, which can occur through attending traditional rites and harmonizing with the music, dance, and happiness of the people, experiencing various flavors, talking with fellow humans with different appearances and behaviors, and visiting the history of the past. Such a flow of life leaves no room for feelings of meaninglessness, isolation, fear of death, and constant obsessions.These cases demonstrate the high potential of tourism for existential therapy, healing various types of anxiety and obsession. However, establishing more specific causal correlations in “tourism therapy” requires a lot of interdisciplinary studies and research.

  • Zeynab Damyar, Leyla Zare *, Avideh Talaei, Seyed Mostafa Mokhtabad Amrei Pages 6-17

    As the first place in the formation of human experience aspects, the house can be the basis of the thought and culture of society. These aspects of identity in the semantic system of architectural texts in traditional Iranian houses are beyond what is visible. This meaning can be found through reading, perception, contemplation, and exploration of the underlying and hidden layers of these houses.This study is based on the approach of cultural semiotics, trying to understand the structure of traditional buildings by relying on the method of cultural semiotics and discovering the hidden cultures and traditions in these houses by understanding symbolic concepts.The study is trying to answer these main questions: How are meanings formed in traditional houses of Yazd and what factors lead to the formation of the meanings?This study uses the descriptive-analytical method and is based on the cultural semiotics approach proposed by Yuri Lotman and Roland Posner. In this regard, the association or differences and conflicts between symbolic systems in the context of traditional houses in Yazd were first examined. Its previous interpretations were then reviewed, and its symbolic transformations were explained using Lotman’s cultural semiotics approach.The results suggest that the meanings in traditional houses are defined as an entrance complex and the central courtyard and are repeated as multiple texts with the correlation of all the indicators. These similarities in symbolic systems are intertwined in the whole and components, which are based on the relationship between object and context, unity and plurality homomorphism, boundedness, and interaction, and developed in the framework of the semiosphere of Yazd’s cultural space.

    Keywords: Cultural Semiotics, traditional houses, Meaning-making, object, Texture
  • Abbas Ghanbari, Fatemeh Azizabadi Farahani *, Aliakbar Rezaei, Reza Salhi Amiri Pages 18-29

    Handicraft art has many spiritual and material values, which is one of the essential components of cultural tourism. A society is definitely on the path of growth and development if art is one of the ways to expand cultural and economic development. Our country, with its diverse and high-quality handicrafts, can be among the leading countries in the tourism industry, but it also faces challenges. This article aims to identify the strategies and consequences of handicrafts in the development of the cultural tourism industry using grounded theory and via open and in-depth interviews and the study of related articles and documents. The research analyzes the subject during three stages open coding, axial, and selective coding using data analysis software (MAXQDA). The obtained results show that the variety of cultural and artistic products in the country can make a great contribution to the non-oil economy. If the export of handicrafts is put on the agenda, it will be profitable. The important point here is that the industry has a dialectical relationship with tourism, and handicrafts are an important part of the tourism industry and are closely related to it. The output of the model showed that the participation of villagers, artists, and cultural artisans is largely dependent on government support. For example, the import of new and diverse workshop equipment requires bank and monetary facilities as well as the support of governmental and semi-governmental cultural organizations. Also, the existence of a comprehensive system and specialized websites in the field of handicrafts is one of the important needs of this field, which will lead to the production of cultural wealth the growth of the art economy, and the elimination of unemployment in the country. Also, the existence of a comprehensive system and specialized websites in the field of handicrafts is needed seriously, which results in the production of cultural wealth the growth of the art economy, and the elimination of unemployment in the country. The result of the development of handicrafts will contribute to the development of the economy of culture, strengthening of national pride, and gross national growth.

    Keywords: culture, Cultural Industries, Cultural Tourism, Grounded theory
  • Amir Moazzezi Mehr Tehran, Mehdi Fatemi * Pages 30-37

    Today, tourism needs to offer a memorable experience to gain a competitive advantage in the global market, and hope that tourists will purchase that experience. At the same time, a large portion of tourism providers still rely on tangible assets and limited locations to create such an experience, overlooking the potential of the qualitative and intangible resources of the destination and the actors involved in tourism, as well as the approaches and effective tools to actualize these potentials. This article, based on logical reasoning and through the analysis of the content of documents and relevant research, discusses the resources, approaches, and tools that enable the deepening of the tourist’s experience, to present a different form of tourism known as relational tourism. It focuses on three main subjects: qualitative and intangible resources as the key elements of a co-creative value creation approach; co-creation as the primary approach to value creation and competitive advantage; and tourism service providers as facilitators of dynamic communication between tourists and the destination, and enablers of creating a unique experience for tourists.

    Keywords: Cultural Tourism, experience, Qualitative, operant resources, co-creation, Tourism service providers
  • Nasrin Mohammadi Irloo, Vahid Heidar Nattaj * Pages 38-49

    Ritual Tourism is a fundamental concept in the field of tourism that can breathe life and meaning into a landscape. A ritualistic landscape can be defined as a fusion of continuous historical behaviors in a space that has, over time, forged a distinct identity for that location. One such ritualistic landscape is the Haft-Cheshmeh Bridge in Ardabil, which serves as the venue for the NOUSTI ceremony. In this present study, with a special focus on this site, we delved into the roots of this ritual and explored the impact of the ritualistic landscape on people’s perceptions and its utilization potential for the advancement of tourism.This research aims to introduce the “NOUSTI” ritual alongside the Haft-Cheshmeh Bridge in Ardabil and examine the roots of this ritual and the cultural landscape’s influence on the mindset of the citizens.To fulfill the goal of the study, we used library research, field observations, interviews with local residents, and discussions with informed experts in the field of NOUSTI ritual and the cultural landscape’s impact on the bridge. The research findings were analyzed and examined using MaxQDA 2020 software.The results indicate that the NOUSTI ritual at the Haft-Cheshmeh Bridge in Ardabil has its roots in mythological beliefs, the sanctity of water, and the desires of ethnic communities stemming from social and climatic characteristics. Water, as a sacred element since ancient times, has been the primary source of life and the formation of societies for the Iranian people. Various rituals are held based on the connection with nature and the mastery of the four elements: water, fire, wind, and earth. The findings of this research can lead to a deeper understanding of the relationship between culture, landscape, and the people’s mindset in creating cultural tourism and collective behavior at this location, enhancing the sense of place among citizens. Furthermore, recognizing and developing these rituals can contribute to the development of cultural tourism and the elevation of the local identity of the Haft-Cheshmeh Bridge.

    Keywords: culture, Tourism, Historical Bridges, Haft-Cheshmeh Bridge, Ardabil
  • Mehrdad Rahimian *, Hero Isavi Pages 50-65

    Medical tourism, as one of the aspects of tourism, has played a significant role in the sustainable development and dynamics of the economy, as well as understanding between nations and strengthening the foundations of world peace. Therefore, the current research was carried out to identify, introduce, and present a suitable model of therapeutic tourism potential in Kermanshah province. This study employed grounded theory, which is a qualitative method. The statistical population of the research is 8 hospitals with an active IPD department in the center of Kermanshah province. A semi-structured interview was chosen as a data collection method. To achieve theoretical saturation, the entire society associated with foreign patients was consulted. The results of the interviews with these experts were reported in the form of themes of referral motivation, financial incentives, accommodation incentives, transportation, and changing the structure of treatment centers. The theme of referral motivation includes five general components and twenty-two indicators; the theme of financial incentives includes three general components and fourteen indicators; the theme of accommodation and transportation incentives includes three general components and ten indicators, and the theme of changing the structure of treatment centers includes two general components and fifteen indicators. Finally, the final model of the research was drawn and practical suggestions were presented to the managers of the health and treatment fields in Kermanshah province

    Keywords: Tourism, Therapeutic Tourism, Grounded Theory Approach, Kermanshah
  • Zahra Tahmasebpour, AliAkbar Farhangi *, Abdolah Naami, Farzad Asayesh Pages 66-79

    The main goal of the research is to present a digital marketing model for the development of the hotel industry (Kish Island study). The method used in the qualitative part of the research is foundational data theory, in order to collect data in the qualitative part, a semi-structured interview tool was used, and in the quantitative part, a questionnaire tool (made by the researcher) was used. The statistical sample of the research in the qualitative part includes experts and experts of the hotel and tourism industry, in order to conduct the interviews, the opinions of 12 experts related to the subject of the research were used, and in the quantitative part, in order to complete the questionnaires (made by the researcher), the opinions of 65 managers and employees of Kish Island hotels were used. In order to analyse was used in MAXQDA, the findings based on the data base theory in the qualitative section showed that the 7 components of digital marketing are: technical features of digital tools, relative advantage (value), cost (price), process management, promotion, service quality and information quality, which affect tourism intention. In order to test the conceptual model, a questionnaire consisting of 6 dimensions, 25 components and 59 items was designed and distributed among the statistical sample. The results obtained from the quantitative findings from the structural equation modelling confirm the qualitative findings. the data analysis of the quantitative part of the research was done using smart PLS.

    Keywords: Digital marketing, Tourism, Hotel Industry