فهرست مطالب

حکمت معاصر - پیاپی 36 (بهار و تابستان 1402)

فصلنامه حکمت معاصر
پیاپی 36 (بهار و تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/09
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فرشته ابوالحسنی نیارکی* صفحات 1-35
    تصویرسازی سازوکار و فرآیند رشد و تحول اخلاقی انسان از منظر ملاصدرا، مساله این جستار است که برای پاسخ به آن، ناگزیر از تحلیل مسایلی چون 1) منشا اخلاق و کانون بروز تغییرات اخلاقی، 2) عوامل تحول اخلاقی، 3) کیفیت و ماهیت رشد اخلاقی هستیم. ملاصدرا با پذیرش اصل تغییر پذیری انسان، اخلاق را چیزی بین طبیعت و اراده های فکری می داند. یعنی نیروهای طبیعی و ذاتی اگرچه در جریان رشد اخلاقی دخیلند، اما این نقش جبری نیست بلکه با اراده های فکری صورت می بندد که با تمرین و عادت، سبب اکتسابات رشدی اند. براساس تحلیل اراده های فکری نزد صدرا در فرآیند کنش های درونی که مبتنی بر نوعی تحلیل رشد پیوسته و ذومراتبی است، سازوکار اخلاقی انسان، متضمن نوعی تفکر و استدلال اخلاقی است که برانگیزاننده گرایش ها و نظام بندی عواطف است که تحت تاثیر کشمکشی پیچیده از تاثیر و تاثرات متقابل نیروهای درون و القایات برون و اراده آدمی است. نیروهای درونی جنبه های متنوع شناختی (علوم و باورها)، گرایشی (عواطف، احساسات، فطرت گرایشی، غرایز) و حتی بدنی (مزاج، تغذیه، مغز، ابزارهای حسی، زمنیه-های وراثتی) دارند و یا نظیر مکلات و شاکله شخصیتی ثانوی، تهذیب نفس و... ، زمینه ساز و موثر در این ساحت اند. عوامل محیطی متنوعی نیز، همچون انتقال قوانین و هنجارهای اجتماعی یا شرعی (از طریق دین/ انبیاء) و یا الگودهی (با تاثیر مربی، والدین و ..)، و پیامدهای محیطی و همانندسازی (هم نشینی با دیگران، اجتماع با نیکوکاران) جریان رشد اخلاقی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد که در تعامل با ارگانیسم درونی-زیستی-اکتسابی است.
    کلیدواژگان: ملاصدرا، تحول اخلاقی، فرآیند، کنش اخلاقی، منشا اخلاق، مراحل رشد
  • علی آقاجانی* صفحات 37-69

    فارابی فیلسوفی مبدع و نوآور است و محصولات جدید و عمیقی را به عالم و عالمان اندیشه از جمله در اخلاق و سیاست و رابطه آن ها که یکی از مفاهیم کهن و بسیار گسترده است ارایه می دهد. مقاله نگاه فارابی به ارتباط اخلاق و سیاست (مساله) را بر پایه چارچوب نظری مقاله که ترکیبی از سه پرسش و چهار رویکرد جدایی اخلاق از سیاست،تبعیت اخلاق از سیاست، اخلاق دو سطحی و یگانگی اخلاق و سیاست است (روش) می سنجد. فرضیه مقاله که در کنار چارچوب نظری که دومین نوآوری مقاله نسبت به مقالات همگن است برخی مفاهیم مانند مدینه فاضله، سعادت، مشروعیت حکومت، عدالت و حقوق شهروندی را تجلی و تلاقی عملیاتی رابطه اخلاق و سیاست در فلسفه سیاسی فارابی می شمارد. (نوآوری) بر این اساس فارابی هدف اخلاق و سیاست را یکی می داند؛ اخلاق سرشتی سیاسی و سیاست سرشتی اخلاقی دارد. نظریه های جدایی اخلاق از سیاست، تبعیت اخلاق از سیاست، کاملا منتفی بوده؛ اخلاق دوسطحی نیز مقبول نیست و اصول حاکم بر هر دو عرصه اخلاق و سیاست یکسان است. ازاین رو به یگانگی و همسانی اخلاق و سیاست به معنای تبعیت سیاست از اخلاق (به معنای ضوابط اخلاقی همساز) معتقد است.(یافته ها) بر این اساس فارابی فیلسوفی است که قهر و غلبه و فتح و شمشیر را چاره کار ساختن فرهنگی اخلاقی نمی یابد. سعادت را هم در بعد اعتقادی و هم در ارتباط با اجتماع مدنظر قرار می دهد. حکومت، از نظر اخلاقی متکی بر آراء و خواست عمومی است. وی مدینه فاضله خود را بر اساس عدالت ارادی مبتنی بر فضیلت قرار داده و عدالت طبیعی را نفی می نماید و از نظر او همه شهروندان صاحب حق هستند و در جامعه سهم عادلانه دارند.(نتیجه)

    کلیدواژگان: رابطه اخلاق و سیاست، فلسفه سیاسی فارابی، مدینه فاضله، سعادت، مشروعیت حکومت، عدالت
  • منصور ایمانپور* صفحات 71-94

    یکی از مباحث اساسی در فلسفه، تبیین تغییراتی است که در بخش های مختلف این جهان مشهود است. در مورد این تغییرات از جهات مختلف می توان سخن گفت؛ لکن یکی از مباحث اساسی در این زمینه، تببین رابطه دو بخش متغیر با ثابت است. فیلسوفان اسلامی، در طول تاریخ ، پاسخ هایی به پرسش مذکور داده اند. مسیله این مقاله این است که افزون بر راه حل های مورد مناقشه در این خصوص، چه راه حل قوی تری در این زمینه می توان ارایه نمود؟ این مقاله در پاسخ به این پرسش، ابتدا، با روش توصیفی - تحلیلی، آرای مطرح شده در این زمینه را دسته بندی و تحلیل نموده و در نهایت، نظری جدید براساس تلقی نهایی از حرکت جوهری ارایه نموده است. براساس این یافته، حرکت جوهری در تحلیل نهایی، همان اشتداد وجودی است و موجود متحرک، در این شکوفایی وجودی، پیوسته به سعه وجودی آن افزوده می شود و چیزی از هویت و مقومات آن از بین نمی رود. آنچه در این مسیر، از بین می رود، همان نقص وجودی آن است. حال می توان گفت که علت ثابت، وجودی را افاضه می کند که در متنش، تجدد و شکوفایی نهفته است و در پرتو این تجدد نیز، زوال کمال وجودی رخ نمی دهد و در نتیجه، تخلف معلول از علت صورت نمی گیرد.

    کلیدواژگان: متغیر، ثابت، ضرورت علی، ملاصدرا، حرکت جوهری
  • نادیا مفتونی، فتانه تواناپنا*، قاسمعلی کوچنانی صفحات 95-117

    ملکات نقش های متعددی در فلسفه اسلامی دارند. گاهی در مبادی صدور فعل از حیث مبادی خلقی، گاهی از ‏جهات انسان شناسانه و در مواردی در مبناشناسی احوالات روانشناختی، امیال و گرایشات نفسانی ملکات مورد ‏توجه هستند. مساله این تحقیق بررسی ابعاد شناختی و روانشناختی ملکات است که در ارتباط با ساختارهای ‏ادراکی و سازمان یافتگی ادراک محسوب می شود. آیا علاوه بر نقش های خلقی، از تاثیر ملکات در سطح اندیشه و ‏احساس نیز می توان سخن گفت؟ در این تحقیق با روشی توصیفی- تحلیلی به مساله حاضر پاسخ داده می شود. ‏یافته های این تحقیق حاکی از آن است که تعابیری همچون ملکات نطقی و عقلی ناظر به ابعاد شناختی ملکات ‏است. نقش ملکات در جهت دهی‎ ‎و‎ ‎هدایت‎ ‎ادراکات‎ ‎و‎ ‎احوالات‎ ‎روانی و نیز معنابخشی و پردازش اطلاعات از ‏سویی و اهمیت آن ها به عنوان عوامل غیرشناختی شکل گیری باورها از سویی دیگر از نتایج این تحقیق محسوب ‏می شود. تفکیک «معارف متمکن» حاصل از ملکات و «معارف غیر متمکن » و تحلیل هر یک در نفس، ناظر به ‏جایگاه شناختی و روانشناختی ملکات است. نظم در ناحیه افکار و ارایه ایده های از پیش تعیین شده و نیز ‏فرض های معین متناسب با ساختار در ارتباط با ملکات تبیین پذیر است. در بعد شناختی فارابی به نقش عادت و ‏ملکات در تعیین و تعین مواضع اندیشه ورزی و جایگاه مغالطی ملکات عطف توجه می کند و در بعد روانشناختی ‏تاثیر ملکات بر امیال و گرایشات، تصمیم و انتخاب محل تامل است.‏

    کلیدواژگان: ملکه، ملکه نطقی، ملکه اذعانی، هیئت عقلی، ساختارهای ذهنی
  • علی اصغر جعفری ولنی* صفحات 119-145

    مساله: 

    «انسان معلق در فضا» از نگاه ابن سینا برای اثبات وجود نفس، تجرد آن و مغایرت نفس با بدن طراحی شده است و حیث وجودی دارد؛ هر چند بسیاری پس از ابن سینا، این طرح را در حیث معرفتی به کار برده و آن را چنین تفسیر کرده اند: انسان معلق در فضای ابن سینا «علاوه بر اینکه هست، می داند که هست». به نظر می رسد چنین برداشتی با مبانی ابن سینا، عبارات وی در آثار گوناگون و آن چه که خود او با انسان معلق در پی اثبات آن است، ناسازگار است.

    روش

    این پژوهش مبتنی بر رویکرد توصیفی و تحلیلی است.

    یافته ها

    ابن سینا که ادراک را از حس آغاز می کند و اولین مرحله عقل انسان را عقل هیولانی و قوه محض می داند، میان «شعور» که از همان آغاز برای انسان بالفعل است با «شعور به شعور» تفاوت قایل است؛ او «شعور به شعور» را بالقوه می خواند که نیاز به اکتساب دارد، درحالی که «شعور» اولیه ما به نفس، همان وجود نفس ماست. ازاین رو «انسان معلق در فضا» صرفا هستی و حضور و وجود نفس پیش از هر آگاهی بالفعل است.

    نتایج

    با توجه به اینکه انسان معلق در فضا در ابتدای خلقت خود بوده و ابن سینا نفس انسانی را حادث به حدوث بدن و در مرتبه عقل هیولانی و قوه محض می داند که فاقد هرگونه ادراکی است و با ادراک حسی بالفعل می شود، باید گفت: انسان معلق در فضای ابن سینا می تواند صبغه وجودی داشته باشد و درواقع ناظر به مقام حضور و وجود و هستی صرف است. علاوه براین، ابن سینا با تاکید بر دو مقام شعور و شعور به شعور، بر این باور است که شعور در انسان معلق بالفعل و دایمی بوده، اما شعور به شعور در آن بالقوه است. ازاین رو به نظر می رسد نفس در ابتدای خلقت گرچه حضور و ثبوت دارد، اما نمی توان گفت که علم به خویش دارد؛ یعنی نفس در ابتدا فاقد توجه به خویش است و همین عدم توجه، مانع هرگونه ادراک نفس به خود است. نوآوری: درواقع درباب «انسان معلق در فضای ابن سینا» صرفا می توان گفت «انسان آگاه مند (بدون هرگونه آگاهی بالفعل) هست»، اما نمی توان گفت: «علاوه براینکه این انسان آگاه مند هست، می داند که اینگونه هست».

    کلیدواژگان: ابن سینا، انسان معلق، هستی شناسی، معرفت شناسی، حضور، علم حضوری
  • مصطفی مومنی*، محمدجواد اخگری، یاسر سالاری صفحات 147-171

    مساله علم حضوری از جمله مسایلی است که مورد توجه ویژه فیلسوفان مسلمان بوده است. مساله علم حضوری بعد از ورود مباحث جدید معرفت شناسی به جهان اسلام به ویژه در باب معرفت های پایه و حل معضل مطابقت به طور گسترده ای از سوی اندیشمندان معاصر مورد بررسی قرار گرفت. از جمله این اندیشمندان، علامه طباطبایی (ره) است که با الهام از حکمت متعالیه ملاصدرا نظرات بدیعی ارایه نموده است. از جمله این نظرات، تحقیق ویژه درباره ماهیت علم حضوری، تبدیل علوم حضوری به علم حصولی، وحدت نفس با مدرکات و نتایجی است که از نظریه علم حضوری علامه طباطبایی (ره)، به ویژه در مساله تقسیم ادراکات به اعتباری و حقیقی حاصل می شود. بنابراین مساله این پژوهش عبارت است از: «دیدگاه نهایی علامه طباطبایی (ره) در مساله علم حضوری و نتایج آن -به ویژه در مساله ادراکات حقیقی و اعتباری- چیست؟» هدف از این پژوهش نیز اثبات این مدعاست که دیدگاه ویژه علامه طباطبایی (ره) در مساله ادراکات حقیقی و اعتباری بر اساس مبنای ایشان در حقیقی بودن علم حضوری و اعتباری بودن علم حصولی است.

    کلیدواژگان: علم حضوری، علم حصولی، تبدیل علم حضوری به حصولی، وحدت نفس با مدرکات، ادراکات حقیقی و اعتباری، علامه طباطبایی(ره)
  • مهدیه سیدنورانی* صفحات 173-206

    فتوت گرچه در باورعامه با خصایل پهلوانی و عیاری آمیخته گشته است اما در نظر فتوت نامه نویسان، انسان صاحب فتوت انسان اخلاق مداری است که تمام تلاشش رسیدن به فضایل نفسانی و ترک رذایل آن است تا بتواند به مقصد اصلی خود یعنی قلب/فطرت دست یابد. او برای متصف شدن به این خصایل نیک آیین ها و آدابی را به جا می آورد.مساله اصلی پژوهش: ارتباط میان تعریف فتوت و آیین های نمادین آن در فتوت نامه ها با رسایل رمزی شیخ اشراق است و این که آیا شیخ اشراق در لابه لای رسایل تمثیلی و عرفانی خود برای فتوت جایگاه، تعریف و نمادهایی را قایل شده است؟روش تحقیق در این مقاله: روشی پدیدارشناسانه و تطبیقی است که با شیوه کتابخانه ای انجام گرفته. یافته های این پژوهش: برقراری پیوند میان رمزهای به کارگرفته شده در آثار سهروردی و فتوت ‎نامه ‎های اسلامی است و نتایج این پژوهش: این است که شاید با نظری اجمالی نتوان سهروردی را به عنوان فتوت‎نامه نویسی آشکار درنظرآورد اما با غور در نمادهای به کار گرفته شده در رسایل رمزی وی می توان شواهدی به دست آورد که او نیز از فتوت و جرگه فتیان آگاه بوده و از آن با نمادهایی پوشیده یاد می کند. هرچند وی اصطلاح فتی و جوان مرد را بیشتر برای عرفای متاله استفاده می کند اما سلسله مراتب رموز جوان مردی در آثار وی مشاهده می شود که با مطالعه تطبیقی آن با فتوت نامه های اسلامی رموز پنهان فتوت او آشکار می شود.

    کلیدواژگان: فتوت وجوان مردی، فطرت، خصایل، کودک و داوطلب، استاد
  • غلامعلی مقدم صفحات 207-238

    از زمان پیدایش مباحث فلسفه در میان مسلمانان تا کنون، آثار متعدد و متنوع فلسفی توسط فیلسوفان مسلمان نگاشته شده و برخی از آنها به عنوان متن آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است. شرح منظومه ملاهادی سبزواری از آن جمله است، منظومه ابیاتی تعلیمی است که مرحوم حاجی در جوانی در منطق و فلسفه سروده و در دوران تدریس و پختگی خود شرح داده است. این کتاب از آثار قلمی ارزشمند حکیم سبزواری و از متون اصلی تعلیم فلسفه و حکمت اسلامی به شمار می آید، مساله تحقیق این است که منظومه به مثابه متنی درسی و از جهت قرار گرفتن در مسیر تعلیم فلسفه، در کنار نقاط قوت خود، چه نقاط ضعفی دارد که بررسی آسیب شناسانه و بازنگاری آن به بهبود و ارتقاء بهره مندی از متون آموزشی کمک کند؟ در این مقاله به شیوه تحلیلی مصداقی به نقد و بررسی برخی آسیبهای لفظی و محتوایی منظومه پرداخته و در نتیجه نشان داده ایم که این کتاب علی رغم برخورداری از برخی ویژگیهای برجسته متون آموزشی، با آسیب هایی چون پیچیدگی نظم و اغلاق در مزج متن و شرح، گریزهای ادبی، آمیختگی با اشارات عرفانی، افراط در توجیه و حمل بر صحت، بی توجهی به تاریخچه، استطراد در بیان وجوه، تاویل گرایی در آیات و روایات و... مواجه و فاقد برخی ویژگیهای متن آموزشی است. تحلیل محتوایی بخش هایی از متن و شرح منظومه به نحو مصداقی و ملموس برای فلسفه آموز را می توان وجه نوآوری این نوشته قلمداد کرد. ای تحقیق در نهایت بازنگاری شرح منظومه عاری از چنین نقاط ضعفی را پیشنهاد داده است.

    کلیدواژگان: آموزش فلسفه، متون درسی فلسفه، شرح منظومه، آسیب شناسی منظومه، ملاهادی سبزواری
|
  • Fereshte Abolhassani Niaraki * Pages 1-35
    By accepting the principle of human mutability, Mulla Sadra considers ethics as something between nature and intellectual will. In other words, he sees the origin of ethics in both nature (creation) and will, and considers it something between these two. Although the forces of human nature have an impact on our creation, but they do not compel us to act in a certain way. Instead, humans perform ethical actions through their own intellectual will, and then through practice and habit, they acquire new ethical virtues. The ethical mechanism of humans involves a type of ethical thinking and reasoning that is stimulating to inclinations and emotional organization, which is influenced by the complex interplay of internal forces, external influences, and human will. Internal forces have various cognitive aspects (knowledge and beliefs), inclinations (emotions, feelings, natural tendencies, instincts), and even physical aspects (temperament, nutrition, brain, sensory tools, genetic backgrounds), as well as factors such as the faculties and secondary personality traits, self-purification, and so on, which are foundational and influential in this realm. Various environmental factors, such as the transmission of social or religious laws and norms (through religion/prophets) or modeling (with the influence of mentors, parents, etc.), and environmental consequences and socialization (socializing with others, associating with good people), affect human ethical growth, which is acquired in interaction with the internal-biological-acquired organism
    Keywords: Mulla Sadra, moral development, Process, moral action
  • Ali Aqajani * Pages 37-69

    Farabi is a creative and innovative philosopher and offers new and profound products to scholars and scholars of thought, including ethics, politics and their relationship, which is one of the ancient and very broad concepts. The article measures Farabi's view on the relationship between ethics and politics (issue) based on the theoretical framework of the article, which is a combination of three questions and four approaches: the separation of ethics from politics, the subordination of ethics to politics, two-level ethics, and the unity of ethics and politics (method). The hypothesis of the article, which is the second innovation of the article compared to homogeneous articles, considers some concepts such as utopia, happiness, government legitimacy, justice and citizenship rights as the manifestation and operational intersection of the relationship between ethics and politics in Farabi's political philosophy. (innovation) Based on this, Farabi considers the goal of ethics and politics to be the same; Ethics has a political nature and politics has a moral nature. The theories of the separation of ethics from politics, the subordination of ethics to politics, have been completely ruled out; Two-level ethics is also not acceptable and the principles governing both the fields of ethics and politics are the same. Therefore, he believes in the unity and similarity of ethics and politics in the sense of following politics from ethics (in the sense of compatible ethical standards). (Findings) According to this, Farabi is a philosopher who does not find force and domination, conquest and the sword as a way to build an ethical culture. It considers happiness both in terms of belief and in relation to society. The government is morally based on public opinion and will. He based his utopia on voluntary justice based on virtue and rejects natural justice, and in his opinion, all citizens have rights and have a fair share in society. (Result)

    Keywords: The relationship between ethics, politics, Farabi', s political philosophy, Madina Fazhaleh, happiness, government legitimacy
  • Mansour Imanpour * Pages 71-94

    One of the basic discussions in philosophy is the explanation of the changes that are evident in different parts of this world. We can talk about these changes in different ways; However, one of the basic discussions in this field is the explanation of the relationship between the two changing and constant parts. Throughout history, Islamic philosophers have given answers to the mentioned question. The question of this article is that in addition to the disputed solutions in this regard, what stronger solution can be presented in this field? In response to this question, this article firstly, with the descriptive-analytical method, categorized and analyzed the opinions raised in this field, and finally, presented a new opinion based on the final perception of substantial movement. According to this finding, in the final analysis, the essential movement is the existential intensity, and the moving being, in this existential flourishing, is continuously added to its existential capacity, and nothing of its identity and constituents is lost. What is lost in this path is its existential deficiency and limitation. Now, it can be said that the constant cause gives rise to an existence in which evolution and flourishing are hidden in its content, and in the light of this evolution, its existential perfection is not lost, and as a result, the effect does not violate the cause.

    Keywords: variable, constant, Causality, causal necessity, mullāsadra, substantial movement
  • Fataneh Tavanapanah*, Nadia Maftouni, Ghasemali Kouchnani Pages 95-117

    Introduction :

    The Permanent or Malekat have multiple functions in the thought of Islamic philosophers. Sometimes they are considered in the principles of actions in terms of temperamental principles, sometimes in anthropological aspects in presenting the criteria or standards of human excellence, and in some cases in the basics of psychological states, desires and tendencies. In Farabi's thought, Permanent States in the Soul or The Permanent are considered at the three levels: thought, feeling and behavior. Talking about logical and Rational Permanent States and paying attention to their noncognitive factors in the formation of beliefs reveals the importance of this study. The role of Permanent States in directing and guiding perceptions as mental states as well as giving meaning and processing information is a significant point when facing the works of Farabi. We cannot ignore the role of habits and Permanent States in the psychological: dimension such as possessions, desires, tendencies, decision, choices, and attention. Therefore, there is a need for an independent research to be conducted the functions of Permanent States, especially their cognitive function. In relation to permanent states in the soul Farabi have spoken about the knowledge that is available in the soul and its differences from other knowledge. This knowledge is imprinted in the mind and affects all our perceptual processes. It seems that according to Farabi's there is an order in thoughts, feelings and actions and Permanent States can explain that order.Farabi places the first philosopher at the head of the society and those who persuade and imagine they are immediately placed after first philosopher. It can be said that one of the most important functions of persuasion and imagination in Farabi's thought is about formation these permanent states.

    Statement of the problem and Discussion :

    Characteristics such as the "states" (hal), "habits" and The permanents (malekat), "temperaments"(kholgh) are significant to understand Farabie's works. States, habits and temperaments are indexed under the name of characteristics of the soul or psychic characteristics in Farabi's texts. In this research I have focused on the cognition role of "The Permanents" in connection with the mental structure. We try to interrogate the effect of these states on wisdom, intellect, intelligence, good understanding, human attention and decision. Its seems to professional philosophers have almost completely neglected mental aspect of The Permanents as a topic of study. To understand this issue, we reviewed all Farabi's books. Considering this subject, we should paid attention to some questions. How The Permanent organizes the mind and behavior? This is the main question of the study.

    Conclusion

    Farabi is a great thinker in the history of thought in Muslim philosophers. Passing on their ideas, shows he have significant statements about permanent states in the soul (malekat). In this paper we focused on identifying permanent states in the soul (malekat) involved in capacities such as perception, thought, the representation of analogue magnitudes, social cognition, and intentional action. We use the term "permanent states of the soul" to refer to the "malekeh" in Farabi's statements also we can apply the expression "stable states" or "firm states" or "The Permanents" in order to make us understand the term "mleakeh" in Farabies texts. The Permanents are used in three ways: emotions; behavior and deed (kerdar) and in ethic (Kholgh). These permanent states are interpreted as habits at the level of behavior. Whereas the way of imagination, the type of attention, attitudes, psychological processes and as well as the way of thinking are influenced by these mental characteristics, the central purpose of our investigation is on these states and on the mind structures from Farabi's perspective.

    Keywords: Farabi, The Permanent States, Rational states, cognition, psychologicaldimension, habits
  • AliAsghar Jafari Valani * Pages 119-145

    Issue: 

    Avicenna presented his "flying man" or "floating man" argument as a means to establish the existence of the soul, its immaterial nature, and its distinctiveness from the body. While originally conceived with an ontological focus, subsequent scholars have often employed this concept in an epistemological context, asserting that Avicenna’s flying man not only exists, but also knows that he exists. Such an interpretation of the flying man argument seems to be at odds with his own principles, his passages throughout his works, and what he pursued to establish through this scenario.

    Method

    Deploying a descriptive and analytical method, it may be said that.

    Findings

    Avicenna believes that perception begins from senses, and the first stage of the human reason is material or hylic reason or pure potentiality. Moreover, there is a difference between consciousness (shuʿūr) that is actually obtained by humans since the beginning of their existence and consciousness of consciousness (al-shuʿūr bi-l-shuʿūr), which he believes to be a potential character that needs to be acquired, while our primary consciousness of the soul is the existence of our soul. Thus, the flying man is solely the existence and presence of the soul before any actual consciousness.

    Results

    In view of the fact that man was suspended in space at the beginning of his creation and Ibn Sina considers the human soul to be the event of the body and in the order of the beast intellect and pure power, which lacks any perception and becomes actual through sensory perception, it should be said : The human being suspended in Ibn Sina's space can have an existential quality and in fact, he is observing the position of presence, existence, and mere existence. In addition, Ibn Sina, emphasizing the two positions of consciousness and consciousness to consciousness, believes that consciousness is actually and permanently suspended in man, but consciousness to consciousness is potential in him. Therefore, it seems that the soul at the beginning of creation, although it is present and proven, but it cannot be said that it has knowledge of itself; That is, the soul initially lacks attention to itself, and this lack of attention prevents any self-perception of the soul.Innovation: In fact, regarding "Avicenna's suspended human being in space", it can only be said that "a human being is conscious (without any actual awareness)", but it cannot be said.

    Keywords: Avicenna, flying man, Ontology, Epistemology, presence, Knowledge by presence
  • mostafa momeni *, MOHAMADAVAD AKHGARI, yaser Salari Pages 147-171
    Introduction

     Knowledge by presence (al-ʿilm al-ḥuḍūrī) is a problem explicitly discussed by Suhrawardī (Shaykh al-Ishrāq). This issue has since become a significant topic in Islamic epistemology. More recently, Allameh Tabatabai has examined this problem and drawn noteworthy conclusions. According to him, knowledge by presence is an existential concept, and is detached from matter. He establishes the existence of such knowledge by appealing to human self-consciousness, which manifests the presence of the existence of our own selves to us. In his view, the criterion for knowledge by presence consists in the real presence of something (the known) to another thing (the knower). Accordingly, he broadens the instances of knowledge by presence to encompass self-knowledge, a cause’s knowledge of its own effects, the effect’s knowledge of its cause, an effect’s knowledge of other effects of its cause, and human knowledge of his own sensory impressions. As for the reduction of knowledge by acquisition (al-ʿilm al-ḥuṣūlī) to knowledge by presence, Allameh Tabatabai believes that each instance of the former is indeed an instance of the latter. In fact, knowledge by acquisition always involves knowledge by presence. It follows that all human knowledge is by presence through and through. This is because it is always an instance of knowledge by presence that turns into an instance of knowledge by acquisition. This transformation is done through the imaginative faculty, which he dubs the faculty of transforming knowledge by presence to knowledge by acquisition. According to Allameh Tabatabai’s view of knowledge by presence and its transformation into knowledge by acquisition, the soul has an effective agential role with respect to epistemic forms or images, obtaining both universal and particular epistemic forms via “unification.” This implies that the process of perception consists in the “strengthening of the detached (immaterial) existence of the world” and its unification with the intellectual level of existence. Another corollary of his view is that, since knowledge is in fact something existential that cannot be subsumed under any of the quiddity-based categories, it cannot be characterized as corresponding or failing to correspond to the reality, whereas knowledge by acquisition can be thus characterized. Furthermore, his view of knowledge by presence implies that knowledge by acquisition is restricted to the material world, since material entities can neither know, nor be known. Of course, material entities involve immaterial dimensions such as change and ignorance in virtue of which knowledge applies to them.

    Method

     This research was carried out with the library-analytical method.

    Discussion and results

     The main conclusion to be drawn from Allameh Tabatabai’s discussion of the nature of knowledge by presence and its corollaries is that it can be used to determine the ground of distinction between real (ḥaqīqī) and constructed (iʿtibārī) perceptions and how they relate to knowledge by presence. Since an instance of knowledge by presence is involved in any instance of knowledge by acquisition, it follows that when knowledge is divided, what is actually divided is knowledge by presence. That is, there are two types of knowledge by presence: pure knowledge by presence and knowledge presence that can be transformed into knowledge by acquisition. Moreover, given the account of the process through which the former is transformed into the latter and how constructed perceptions emerge from real perceptions with the aid of the estimative (wahmiyya) faculty, it can be concluded that the criterion for the division of perceptions into real and constructed, on Allameh Tabatabai’s account, is the same criterion depicted in the distinction between knowledge by presence and knowledge by acquisition. In other words, just as the mind draws on the activities of the estimative faculty to transform knowledge by presence into knowledge by acquisition for purposes of convenience in ordinary life, it utilizes the same activities to derive constructed perceptions from real perceptions.

    Conclusion

     According to Allameh Tabatabai, it is knowledge by presence that is transformed into knowledge by acquisition through the activities of the imaginative faculty. The activities of the estimative faculty concerning real entities result in the formation of constructed perceptions. The criterion proposed by him for the division of perceptions into constructed and real is the one depicted in the distinction between knowledge by acquisition and knowledge by presence.
    This clarifies the ground of the distinction between real and constructed perceptions, as well as its relationship with knowledge by presence. The ground of real perceptions is pure knowledge by presence, while the ground of constructed perceptions is the type of knowledge by presence that can be transformed into knowledge by acquisition. The distinction between these two kinds of perceptions lies in the difference of the knowledge by presence involved in them.

    Keywords: Knowledge by presence, knowledge by acquisition, real perceptions, constructed perceptions, Allameh Tabatabai
  • Mahdiyeh Seyyed Nurani * Pages 173-206

    Although in public belief, futuwwah is mixed with heroic and bandit traits, but in the opinion of futuwwah writers, a person with futuwwah is a moral person whose whole effort is to achieve spiritual virtues and abandon its vices so that he can reach his main destination, which is the heart/nature. In order to be attributed with these good qualities, he performs rituals and customs. The main issue of the research is the relationship between the definition of futuwwah and its symbolic rituals in the futuwahnamehs with the symbolic messages of Sheikh Ishraq, and whether Sheikh Ishraq has provided a place, definition and symbols for futuwwah in his allegorical and mystical texts? The method of this research is a phenomenological and comparative method that It was carried out in a library manner and The findings of this research: Establishing a link between the codes used in the works of Sohravardi and Islamic futuwwahnamehs and the results of this research: are that Suhrvardi may not be considered as an obvious Futuwwanameh’s writer with a brief opinion, but by considering the symbols used in his secret texts, we can get evidences that he also wrote Futuwwa and The Circle of Fetian is aware and mentions it with hidden symbols.Although he mostly uses the terms Fata and Young manliness for Theosis, the hierarchy of the secrets of Young manliness can be seen in his works, and the hidden secrets of his futuwwah are revealed by studying it in comparison with the Islamic Futuwwanameh.

    Keywords: Futuwwa &, Young manliness, Primal nature, Virtue, child, Master
  • gholamali moghaddam Pages 207-238
    Introduction

    Only few philosophical works, such as Hadi Sabzavari’s Sharḥ al-manẓūma (literally, commentary on verses concerning philosophy), are used as textbooks. Consisting of didactic verses composed and explained by Sabzavari, the book is regarded as one of his valuable works and a main textbook on Islamic philosophy. The research question is how we can examine and evaluate this work as a textbook, or how we can re-write it to provide a more useful textbook.I aim to foster a discourse of critique and evaluation of existing textbooks, encouraging and motivating the academic community to enhance and supplement these texts, and to provide up-to-date and useful versions of philosophical textbooks. Some critical views of Sharḥ al-manẓūma have been proposed in a number of books and articles, including Teaching philosophy: a comparative study of Sharḥ al-manẓūma and Nihāyat al-ḥikma (Izadi 2013, 59), “Haj Mulla Hadi Sabzavari and his Sharḥ al-manẓūma” (Fani 1983, 44), “A Comparative Study of Sharḥ al-manẓūma and Nihāyat al-ḥikma” (Taba’i Izadi 2001, 58), “Teaching Transcendent Philosophy or obfuscating and destroying it?” (Shijari 2016, 51).Given its significance, Sharḥ al-manẓūma merits thorough examination and review to capitalize on its strengths and mitigate its weaknesses.  The present article contributes by discussing specific passages of Sharḥ al-manẓūma to illustrate certain educational difficulties within the text in a tangible manner. In light of these challenges, suggestions are put forth for the improvement of this and other philosophy textbooks.    

    Research method

    This article addresses a theoretical question using the library research method. In this method, after formulating the question and developing schematic and detailed plans, sources were provided, notes were taken, and an initial edit was conducted through thematic categorization of the notes. Subsequently, the finalized version was prepared after further reconsiderations. 

    Discussion

    Apart from its strengths, Sharḥ al-Manẓūma, like all human creations, has weaknesses that are analyzed in detail in the article. One such weakness is its explanation of the content through versification and commentary mixed with the text. This has placed Sabzavari in a challenging position, making it difficult for him to clarify phrases and shape the structure of sentences, resulting in the complexity and difficulty of understanding phrases in Sharḥ al-manẓūma. Furthermore, other drawbacks of Sharḥ al-manẓūma include theoretical complications, criticisms of other views, and elaboration of objections. At times, Sabzavari unexpectedly adds fuel to the fire of lengthy theoretical debates and controversies, which do not align with the structure of the discussion and the reader’s capacity.Among other issues with Sharḥ al-manẓūma is its excessive optimism towards views, a tendency to justify them, and taking a charitable stance towards them without due regard for the facts of the history of philosophy. Moreover, Sabzavari attributes and justifies various views in terms of religious teachings. This approach has cast doubts on some of the citations in the book (Mutahhari 2011, 304). Furthermore, the prominence of Mulla Sadra’s Transcendent philosophical approach in Sabzavari’s Sharḥ al-manẓūma, and latter’s alignment with mystical principles and discussions, have sometimes led Sabzavari to make intricate mystical remarks. However, understanding these remarks requires a beginner in philosophy to be relatively or even fully familiar with the issues of theoretical mysticism.       

    Conclusion and Suggestions:

    Although sharing many outstanding characteristics of standard textbooks, Sharḥ al-Manẓūma suffers from issues such as the complication of its versification, difficulties arising from the blending of texts and commentaries, literary digressions, inclusion of mystical allusions, excessive justification and a charitable stance, neglect of historical context, digressions in explanations of reasons, and personal interpretations of Quranic verses and hadiths. In these respects, the book lacks some characteristics of a textbook. A contribution of this article is its content analysis of some parts of the text in a concrete and tangible way. Finally, this study suggests that Sharḥ al-manẓūma should be re-written preserve its authenticity and yet be transformed to an up-to-date and useful textbook with as many faults removed as possible.