فهرست مطالب

اندیشه سیاسی در اسلام - پیاپی 34 (زمستان 1401)

نشریه اندیشه سیاسی در اسلام
پیاپی 34 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/09/04
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید سعید آریانژاد*، علی عربی آیسک صفحات 7-28
    امام خمینی یک عالم دور از اجتماع نبود و فعالیت های سیاسی را جزیی از وظایف دینی خود می پنداشت و با این دید به تحولی بنیادین و انقلابی اسلامی دست زد. سوال اصلی پژوهش این است که از منظر ایشان به عنوان یک شخص انقلاب آفرین، کدام مولفه در تربیت، تکامل و رسیدن به غایات آدمی موثرترین است. بعد از فهم چیستی این مولفه که همانا قیام لله است، ابعاد و مصادیق مختلف این قیام را برشمرده ایم. برای وصول به این هدف با مراجعه به سخنان امام از روش توصیفی- تحلیلی بهره برده ایم. یافته های ما بیان می کند در اندیشه امام، قیام لله از یک طرف تکیه گاه و از طرف دیگر محور تمامی مبانی فکری و اعتقادی دین مبین و شرع مقدس اسلام است. این قیام شوون مختلفی دارد که از مبارزه با نفس آغاز می شود و با قیام بر ضد جهل و تفرقه ادامه می یابد و با توسل به عقل و علم و اتحاد به قیام بر ضد طاغوت بیرونی و تشکیل حکومت منجر می شود. حکومتی که سعی دارد با ایجاد تمدن نوین اسلامی، علاوه بر ارایه الگویی از حکومت معیار اسلامی به جهانیان، زمینه ساز حکومت واحد جهانی و زمینه ساز عصر ظهور باشد.
    کلیدواژگان: قیام فردی، قیام اجتماعی، نفی طاغوت، تشکیل حکومت واحد جهانی، امام خمینی
  • گیتی پورزکی* صفحات 29-54
    دولت اعتدال در فضای اجتماعی امیدوارانه ای ظهور یافت و در فضایی از ناامیدی و بی اعتمادی قدرت را واگذار کرد. ظهور دولت اعتدال از لحاظ گفتمانی وابسته به دال هایی همچون مذاکره، تدبیر، مصلحت اندیشی و انعطاف پذیری است. با این اوصاف اقبال عمومی به مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن کاهش یافت و در نهایت به پایین ترین سطح خود رسید. پرسش این است آیا جریان اعتدال در دولت حسن روحانی را می توان به مثابه یک گفتمان تلقی کرد؟ و خالی شدن دال های این گفتمان از مدلول های خود چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟ فرضیه آن است که چون دال های اصلی جریان اعتدال هر یک به دلیلی از مدلول های خود خالی شد، فرایند مفصل بندی گفتمانی تکمیل نشد و تثبیت گفتمانی صورت نپذیرفت؛ لذا جریان اعتدال را نمی توان گفتمان دانست. پیامد عدم تثبیت گفتمانی جریان اعتدال و به حاشیه رفتن گفتمان های میانه روانه می تواند به افزایش شکاف میان مردم و حاکمیت انجامیده و با کاهش اعتماد و امید اجتماعی منجر به آنتاگونیسم پیش رونده شود.
    کلیدواژگان: اعتدال، آنتاگونیسم، دال و مدلول، گفتمان، موفه
  • فریبا ترجمان*، اکرم باقری صفحات 55-77

    فلسفه سیاسی نوصدراییان از خوانش های مسلط فقهی سیاست ایران است. آیت الله جوادی آملی از جمله نوصدراییانی است که فلسفه سیاسی او بر سیاست ایران اثر گذار بوده است. پژوهش حاضر به این موضوع می پردازد. سوال محوری ما بررسی چگونگی اثرگذاری فلسفه سیاسی آیت الله جوادی آملی بر مباحث فلسفی و سیاسی ایران معاصر با تاکید بر تمایزبین سیاست و امر سیاسی است ؟ فرضیه ما این است که آیت الله جوادی آملی با نگاهی وجودی و زیبایی شناسانه به امر سیاسی، مباحث خود درباب سیاست را طرح ریزی می کند که اساسش بر ولی فقیه انتصابی استوار است. نتایج بررسی ها نشان داد اساس فلسفه سیاسی او بر محور زیبایی شناسانه استوار است، در راس سیاست مد نظر او اعلم ترین فقیه عصر که از طرف خداوند منصوب شده است، قرار می گیرد که مجلس خبرگان رهبری وظیفه ی تعیین اعلمیت چنین فقیهی را بر عهده دارد چون انتخاب ولی توسط انسان های تحت ولایت امر هرگز قابل تصور نمود.

    کلیدواژگان: سیاست، امر سیاسی، نوصدرائیان، امر وجودی، ولی فقیه انتصابی
  • سید صادق حقیقت، هادی بیات* صفحات 79-101

    مقاله حاضر پیرامون این سوال شکل می گیرد: آیا پیشگویی ها مبنی بر رهبری امام خمینی در پیروزی انقلاب نقش داشته است؟ فرض ما این است که تعاملات انسان ها لزوما مبتنی بر محاسبات عقلانی مصطلح نیست بلکه اعتقادات دینی، باورهای مذهبی و حتی زمینه های فرهنگی می تواند زمینه مناسبی برای پذیرش ادعاهای متافیزیکی فراهم بکند. از جمله این باورها اعتقاد به این مطلب است که عده ای از انسان های خاص هستند که به خاطر عنایات خداوندی و برخی ریاضات و سیر و سلوک عرفانی، توانایی پیشگویی آینده را دارند و در مورد موضوع این مقاله، نیز پیشگویی ها یی رخ داده است. یافته های این مقاله نشان می دهد برخی از این افراد با بیان پاره ای پیشگویی ها توانسته اند بخشی از باورهای اجتماع را با خود همراه بکنند و با فراهم آوردن پذیرش رهبری امام خمینی (ره)، در زمینه پیروزی انقلاب اثرگذار باشند.واژه های کلیدی: امام خمینی، پیشگویی، انقلاب اسلامی، غیب

    کلیدواژگان: امام خمینی، پیشگویی، انقلاب اسلامی، غیب
  • محمدعلی نظری* صفحات 103-121

    شکل گیری جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ولایت فقیه یکی از دستاوردهای امام خمینی در عرصه فقاهت و سیاست است، اندیشمندان قبل و بعد از امام خمینی با رویکردهای مختلف معرفتی به اثبات ولایت فقیه پرداخته اند، امام خمینی در قامت یک فقیه، فیلسوف و عارف با رویکرد های معرفتی نقلی، عقلی و عرفانی به اثبات ولایت فقیه پرداخته است، این مقاله سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که امام خمینی چگونه با رویکردهای معرفتی متفاوت به اثبات ولایت پرداخته و آن را ممزوج کرده است؟یافته های تحقیق نشان می دهد امام خمینی از سه طریق به فراخور موقعیت اصل ولایت ولایت فقیه را اثبات می کند، ایشان توانست با رویکرد معرفتی صدرایی خود در سه حوزه عقلی، نقلی و عرفانی به اثبات ولایت فقیه پرداخته و این سه رویکرد را با یکدیگر جمع نماید، امام خمینی در کتاب هایی نظیر ولایت فقیه و البیع با اسنتاد به رویکرد عقلی - نقلی و در کتاب های عرفانی خود با رویکرد شهودی به اثبات ولایت فقیه پرداخته است.

    کلیدواژگان: امام خمینی، معرفت شناسی، ولایت فقیه
  • زهرا وطنی*، ماندانا میرزایی صفحات 123-150

    مردمی یا الهی بودن حکومت و به عبارتی تاثیر رای مردم در مشروعیت حکومت در جوامع دینی، از گذشته مورد اختلاف اندیشمندان حوزه سیاست دینی و صاحبان قدرت در نظام های سیاسی مبتنی بر دین بوده است و هریک از صاحب نظران این عرصه در احتجاج بر نظر خود سعی در استناد آن به منابع و متون دینی داشته اند. از جمله مهمترین مصادیق حاکمیت دینی، نظام جمهوری اسلامی و از جمله مهمترین منابع دینی در این خصوص کتاب شریف نهج البلاغه است. تحقیق حاضر برای پاسخ به سوال «رای مردم چه جایگاهی در تشکیل و تداوم حکومت اسلامی دارد؟»، با روش توصیفی تحلیلی، به برشماری و تحلیل عباراتی از نهج البلاغه و صحیفه امام خمینی که مبین زاویه نگاه این دو رهبر به شرایط تشکیل حکومت است، پرداخته و با واکاوی فرمایشات امیرالمومنین (ع) و تطبیق گفتار و سیره امام خمینی با آنها، فرضیه «رای و نظر مردم دخالت مستقیم در مشروعیت حکومت دارد» را اثبات می کند. فرمایشات امیرالمومنین (ع) از جمله: «این شما بودید که مرا به آن دعوت کردید و من علاقه ای به خلافت نداشتم»، و تبعیت نظری و عملی امام خمینی از آن که در بیاناتی نظیر: «حتی اگر مردم برخلاف صلاح خودشان رای بدهند، آن رای تعیین کننده وضعیت ملت خواهد بود» ظهور و بروز یافته است، مثبت این ادعاست.

    کلیدواژگان: رای مردم، انتخابات، حکومت اسلامی، مردم سالاری، امام علی علیه السلام، امام خمینی
|
  • Seyyed Saeed Aryanezhad *, Ali Arabi Ayask Pages 7-28
    Throughout the history of Islam, many scholars have been prominent in the field of jurisprudence or other Islamic teachings and spiritual conduct, but the personality of Imam Khomeini cannot be defined in a single frame and format, and he is only a jurist, a philosopher, or a mystic, etc. knew In addition to being comprehensive, his personality was also complete. His scientific works, which are available to us, can confirm this and outline his scientific dimensions for us. His thoughts and views have a trans-temporal and trans-spatial validity and have still maintained their validity, and this has shown his deep and all-round awareness, which has caused the impact and fruition of the Islamic military.Imam Khomeini was not a scholar away from society and he considered political activities as a part of his religious duties and with this view he embarked on a fundamental and revolutionary Islamic transformation. The main question of the research is that from his point of view as a revolutionary person, which component is the most effective in education, evolution and reaching human goals. After understanding what this component is, which is the uprising of Allah, we have listed the different dimensions and examples of this uprising.To reach this goal, we have used the descriptive-analytical method by referring to Imam's words. Our findings show that in Imam's thought, the rise of God is on one hand the support and on the other hand the axis of all the intellectual and belief foundations of Mobin religion and the holy Islamic law. This uprising has various affairs, which starts with the struggle against the ego and continues with the uprising against ignorance and division, and by resorting to reason, knowledge and unity, it leads to the uprising against the external tyranny and the formation of the government. A government that tries to create a new Islamic civilization, in addition to presenting a model of Islamic standard government to the world, is the foundation of a global unified government and the foundation of the age of emergence.
    Keywords: Individual uprising, Social uprising, Fight the oppressors, Formation of government, United world government, Imam Khomeini
  • Giti Poorzaki * Pages 29-54
    The government of Etedal appeared in a hopeful social atmosphere and handed over power in an atmosphere of despair and mistrust. The appearance of the government of Etedal, in terms of discourse, was dependent on signifer such as negotiation, tact, expediency, flexibility, rationality, reality and moderation. There was. However, public approval declined shortly after taking office and eventually reached an all-time low. The question is, can the trend of Etedal in Hassan Rouhani's government be considered as a discourse? And what will be the consequences of emptying the signifiers of this discourse? The hypothesis is that because the main signifiers of the current of moderation were emptied of their meanings for some reason, the discourse articulation process was not completed and the discourse stabilization did not take place; Therefore, the flow of moderation cannot be considered a discourse. The consequence of not stabilizing the discourse of moderation and marginalization of moderate discourses can lead to an increase in the gap between the people and the government and lead to progressive antagonism by reducing social trust and hope.
    Keywords: Etedal, Antagonism, signifier, signified, Discourse, Mouffe
  • Farib Tarjoman *, Akram Bagheri Pages 55-77

    The political philosophy of the Neosadras is one of the dominant jurisprudential readings of Iranian politics. Javadi Amoli is one of the neo-Sadras whose political philosophy has influenced the philosophy of Iran. The present research deals with this issue. Our central question is to examine how the political philosophy of Javadi Amoli has an effect on the philosophical and political debates of contemporary Iran, with an emphasis on the distinction between politics and the political. Our hypothesis is that Javadi Amoli plans his discussions about politics with an existential and aesthetic view of the political matter, which is based on the appointment of the appointed jurist. The results of the investigations showed that the basis of his political philosophy is based on the aesthetic axis, at the head of politics in his opinion is the most knowledgeable jurist of the age who has been appointed by God, and the Assembly of Experts is responsible for determining the knowledge of such a jurist. is in charge because the selection of a guardian by the people under the guardianship was never imaginable.

    Keywords: Politics, political affairs, Neo-Sadrists, Existential Affairs, Appointed Supreme Leader
  • Seyed Sadegh Haghighat, Hadi Bayat * Pages 79-101

    A Research into Certain Predictions Concerning the Islamic Revolution and Imam Khomeini’s LeadershipThis essay deals with the following question: did the predictions about Imam Khomeini and his leadership in the Islamic Revolution have a role in the victory of the Revolution? In this paper, we assume that human interactions are not necessarily based on rational considerations, but religious beliefs and, in some contexts, even cultural milieu may set a ground that one accepts metaphysical claims. Some of these beliefs say that there are gifted people who in the light of God’s grace and through contemplation and spiritual journey are able to predict the future. There are such predictions about the Islamic Revolution. Our findings show that certain people through their predictions had been able to have an effect on society’s beliefs and were effective in the victory of the Islamic Revolution.Keywords: Imam Khomeini, prediction, Islamic Revolution, the Unseen

    Keywords: Imam Khomeini, prediction, Islamic Revolution, the Unseen
  • MohahmadAli NAZARY * Pages 103-121

    The formation of the Islamic Republic of Iran based on Velayat-e-Faqih is one of the achievements of Imam Khomeini in the field of jurisprudence and politics. Rational and mystical has proved Velayat-e-Faqih, this article tries to answer the question how Imam Khomeini has proved Velayat-e-Faqih with different epistemological approaches and has mixed it?Findings show that Imam Khomeini proves the principle of Velayat-e-Faqih in three ways according to the position of Velayat-e-Faqih. In books such as Velayat-e-Faqih and Al-Bayy, he has referred to the rational-narrative approach with reference to it, and in his mystical books, he has proved Velayat-e-Faqih with an intuitive approach.Findings show that Imam Khomeini proves the principle of Velayat-e-Faqih in three ways according to the position of Velayat-e-Faqih. In books such as Velayat-e-Faqih and Al-Bayy, he has referred to the rational-narrative approach with reference to it, and in his mystical books, he has proved Velayat-e-Faqih with an intuitive approach.

    Keywords: Imam Khomeini, Epistemology, Velayat-e-Faqih
  • Zahra Vatani *, Mandana Mirzaii Pages 123-150

    The popularity of the divine government, in other words the influence of the popular vote on the legitimacy of the divine ruling in religious societies, especially in Islamic societies, has always been a subject of controversy among religious scholars and power-holders in political systems based on religion.In this field, in order to justify and justify their opinion, they have tried to rely on religious sources and texts and on Muslim scholars on the Qur'an and the tradition of the Prophet and the Imams. One of the most important cases of religious sovereignty in the sacred system of the Islamic Republic and among the most important religious sources in this regard is Nahj al-Balagha.The present study uses a descriptive-analytical method to analyze the Imam Khomeini's speeches and to compare Imam Khomeini's speeches with that of the Imam Khomeini.You invited me and I was not interested in the caliphate"and the theoretical and practical adherence of Imam Khomeini is that such statements as"Even if people vote against their own will, that vote will determine the status of the nation. Was and has emergedThe popularity of the divine government, in other words the influence of the popular vote on the legitimacy of the divine ruling in religious societies, especially in Islamic societies, has always been a subject of controversy among religious scholars and power-holders in political systems based on religion.In this field, in order to justify and justify their opinion, they have tried to rely on religious sources and texts and on Muslim scholars on the Qur'an and the tradition of the Prophet and the Imams. One of the most important cases of religious sovereignty in the sacred system of the Islamic Republic and among the most important religious sources in this regard is Nahj al-Balagha.The present study uses a descriptive-analytical method to analyze the Imam Khomeini's speeches and to compare Imam Khomeini's speeches with that of the Imam Khomeini.You invited me and I was not interested in the caliphate"and the theoretical and practical adherence of Imam Khomeini is that such statements as"Even if people vote against their own will

    Keywords: Vote, People, Government, Islam, Choice, Imam Khomeini