فهرست مطالب

الحوکمه فی القرآن و السنه - پیاپی 1 (شتاء 2023)

نشریه الحوکمه فی القرآن و السنه
پیاپی 1 (شتاء 2023)

  • تاریخ انتشار: 1401/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود فلاح، منصور میراحمدی * صفحات 9-34

    الطاعه والتمرد من ابرز المفاهیم فی الخطاب السیاسی. ویضع هذان المفهومان من الناحیه الإیجابیه بعض الواجبات الوطنیه امام المواطن. اما من الناحیه السلبیه فهما یحددان المحظورات والمحرمات التی لا ینبغی اقترافها. ومن هنا نعلم ان کشف ماوراء هذه المحظورات والواجبات وما ینبغی القیام به او الإمتناع عنه، یمکن ان یساعدنا علی فهم فلسفه الطاعه والتمرد وتوطر المفهومین فی إطار واضح الملامح. والمقصود بقولنا «التکوین الشرعی للسیاسه والحوکمه القرآنیه» فی هذا البحث هو مجموعه من الواجبات والمسوولیات التی یجب الإمتثال لها. کما ان الهاجس الاساسی الذی دفعنا لهذا البحث هو رسم الحدود الشرعیه للطاعه والتمرد فی الحوکمه القرآنیه. واثبتت نتایج البحث انه فی ظل الحوکمه القرآنیه ومن الناحیه الإیجابیه، یمکن القول بوجوب طاعه الله، والرسول، واولی الامر فی التشریع والحکم وبلوره بعض المسوولیات السیاسیه من منظور القرآن. اما من الناحیه السلبیه فقد حذر القرآن من طاعه بعض الفیات مثل: الغافلین، والکافرین، والمنافقین، والمفسدین و...، ویمکن الإستدلال بالقرآن بحرمه طاعه هذه الفیات ورسم حدود الواجب والمحظور وحدود السیاسه الشرعیه، بناء علی تعالیم القرآن والعمل علی اساسها.

    کلیدواژگان: التمرد، الطاعه، حوکمه القرآن، السیاسه
  • حبیب الله بابایی* صفحات 35-63
    الحضاره هی «اشمل نظام للتعاملات البشریه» التی تتجلی علی مستوی العالم باسره. لکن هل یمکن للمستضعفین مع بقاءهم علی استضعافهم، ان یبنوا حضاره وتکون لهم کلمه بین الامم المتحضره؟ شکل هذا السوال اللبنه الاساسیه لهذه الدراسه التی تحاول التطرق إلی مفهوم الإستضعاف من نواح متعدده مع التمییز بین «الإستضعاف» و «الضعف». فقد یوکد هذا التمییز علی ان «الإستضعاف» هو ما یفرضه المستکبرون علی الضعفاء، فی حین «الضعف» هو من عمل المستضعفین والخضوع لما یفرضه علیهم المستکبرون ولا توجد بینهما علاقه تلازم منطقیه. فقد یکون الإنسان مستضعفا من دون ان یکون ضعیفا، کما یمکن ان یکون مستکبرا من دون ان یملک شروط الإستکبار وهی القوه. بعد التطرق إلی انواع الإستضعاف، واسبابه، وطرقه (مثل الإستخفاف)، رکز الباحثون علی طرق الإستضعاف وانواعه. ومن بین انواع الإستضعاف، کالإستضعاف الفکری، والمعرفی، والإقتصادی، والإجتماعی، تناول «إستضعاف الإیمان والعمل الصالح» بوصفه احد العناصر الخطیره والکامنه فی عملیه صناعه الحضاره الإسلامیه. وفی نهایه المطاف تطرقت الدراسه إلی موضوع الإستضعاف الحضاری بصفته استضعافا شاملا ویتضمن جمیع انواع الإستضعاف ومن بینها «الإستضعاف فی الإیمان والعمل الصالح»، واقترحت الصمود (الصمود الحضاری) والمواجهه المباشره علی کافه مستویات الشوون الإنسانیه، کطریق للتصدی لهذا النوع من الإستضعاف الشامل الذی لا یبقی ولا یذر.
    کلیدواژگان: الإیمان والعمل الصالح، الحضاره، الضعف، القوه الإجتماعیه، القوه والعزه
  • سید کاظم سیدباقری* صفحات 64-92

    دراسه موقف الحوکمه الإسلامیه من النقد ومنح الرعیه حق توجیه الإنتقاد من الموسسه الحاکمه من منظور القرآن الکریم وهو اهم مصدر للفکر السیاسی فی الإسلام، امر بالغ الاهمیه ولابد من التطرق إلیه من زوایا مختلفه. ذلک لان دراسه حق النقد للمواطن من شانه ان یساعد علی تقدم البلاد الإسلامیه ویحرک عجله التطور والتقدم. وبما ان المواطن فی الحوکمه الإسلامیه هو یاخذ بدفه البلاد نحو التقدم وتحقیق التنمیه، وان الحوکمه الإسلامیه تستقی شرعیتها من هذا المواطن ومدی مشارکته فی العمل السیاسی وحضوره فی الساحه الإجتماعیه، فإن هذه الدراسه تسعی لتسلیط الضوء علی مساله حق الإنتقاد فی الحوکمه الإسلامیه، ودور هذا الفرد فی ضمان الحریات السیاسیه من منظور القرآن الکریم. اکدت هذه الدراسه علی ان الاساس فی الخطاب القرآنی هو صیانه کرامه الإنسان، وصیانه القیم الاخلاقیه وإحتمال إرتکاب الاخطاء من قبل الولاه والعاملین فی الحوکمه الإسلامیه، ولهذا یجب النظر إلی ان الإنتقاد من الحوکمه الإسلامیه من شانه ان یقل الولاه والعمال العثرات ویساعدهم علی تفادی الاخطاء وتحاشی العدول عن الصواب. لهذا یجب ان ینصب الإنتقاد علی قضایا محوریه مثل حریه الإنتقاد، وقبول هذا الإنتقاد برحابه صدر ورعایه جانب الإنصاف والاخلاق السامیه عند توجیه النقد؛ لا غرو ان حجر الاساس فی عملیه الإنتقاد برمتها هو مراعاه حقوق الآخر واحترام العادات، والتقالید، وتجنب الدوغماییه، والتخشب العقلی والفکری، والمزاعم الواهیه؛ فما لم یلتزم طرفی النقد بحقوق الطرف الآخر لا یمکن خلق بییه مواتیه للإنتقاد البناء فی الحوکمه الإسلامیه. وقد تناول الباحثون هذا الامر من خلال الرجوع إلی القرآن وامهات النصوص الدینیه والروایات والتفاسیر واعتمدوا علی منهج التفسیر الإجتهادی.

    کلیدواژگان: القرآن الکریم، حق الإنتقاد، الحوکمه الإسلامیه، الحریه السیاسیه
  • مصطفی فضائلی، مهدی فیروزی * صفحات 93-122

    کان السلام والحیاه الهادیه والعیش فی مناخ سلمی ودی وبعید عن الحروب والصراعات، منذ الازل من اهم واکبر آمال بنی البشر. وللوصول إلی هذا الهدف، قام الإنسان بإجراءات واعمال کثیره علی المستوی الدولی، مثل حظر اللجوء إلی العنف، وبلوره طرق ناجعه لحفظ السلام والامن الدولیین کاول واهم هدف تطمح إلیه إتفاقیات الامم المتحده. ویندرج السعی لنزع السلاح، وتنمیه العلاقات الإقتصادیه، والتجاریه وغیرها ضمن هذه المحاولات. ولین تکللت هذه المحاولات بالنجاح بعض الشیء، بید انها لم تنجح نجاحا مطلقا. ومن اهم الإجراءات والاعمال فی هذا السیاق، نذکر معرفه «السلام»، بوصفه «حق بشری» تحت عنوان «حق التمتع بالسلام» وضمن مقوله «حقوق التعاون». یثیر هذا البحث بعض التساولات ابرزها یتمثل فی السوال عن معرفه «حق التمتع بالسلام» وبلوره المعنی الصحیح له. وللرد علی هذا السوال نستطیع القول ان العدل هو اساس فهم «السلام» وحق من «حقوق الإنسان» ثم النظر إلی هذه المقولات من منظور الوثایق الدولیه وآیات القرآن الکریم. وقد استخدمت هذه الدراسه المعطیات المکتبیه واعتمدت المنهج الوصفی التحلیلی والمنهج المقارن من منظور الوثایق الدولیه وآیات القرآن الکریم فی إطار مقدمه وثلاثه محاور، ودرست هذه الفرضیات والسوالات فی هذا البحث.

    کلیدواژگان: حقوق الإنسان، حق التمتع بالسلام، الوثائق الدولیه، القرآن الکریم
  • محسن مهاجرنیا* صفحات 123-152
    لقد شغل بنو إسراییل حیزا کبیرا من تاریخ الانبیاء وتطرقت إلیه الکثیر من آیات القرآن.  فهذا القوم حسب القراءه القرآنیه التی خصصت کما هایلا من الآیات له، ومعظم الانبیاء والرسل کانوا من بنی إسراییل، یعد تیارا فکریا ودینیا اساسیا یجب تناوله باعتباره القوم الاکثر حضورا فی تاریخ الانبیاء. فالخصایص العرقیه، والعقایدیه، والنفسیه الإستعلاییه، والنظره المتکبره، ونقض العهد، والتحجج والتذرع، والحساده المقیته، والحقد الدفین، والعداء المستمیت، وحب الدنیا، والغدر والخیانه، إلی جانب النزعه العارمه إلی السلطه والسعی للإستیلاء علی رقاب الناس، والدور السیاسی والإجتماعی الذی لعبه هذا القوم فی حقبه حضور ثلاثه من انبیاء اولوالعزم× وهم النبی موسی×، والنبی عیسی×، والبنی محمد|، کلها امور جلعت الیهود یلعبون دورا حاسما فی التاریخ، کما جعلتهم محط اهتمام المورخین. إن معرفه التیارات السیاسیه الیهودیه بوصفها منهجیه تحلیلیه وظاهراتیه من منظور قصص الوحی، اوصلت هذا البحث إلی نتایج جدیده. وعلی الرغم من قله التطرق إلی هذا الموضوع وعدم وجود خلفیات بحثیه تفتح الطریق امام الباحث، جعلته یساوره القلق من الخوض فی هذا المجال الوعر علمیا، بید ان التحلیلات التاریخیه والتفاسیر القرآنیه شکلت خلفیه علمیه رصینه فی التطرق إلی الموضوع وتناوله من زوایا مختلفه. إن إعاده قراءه التیارات السیاسیه الیهودیه علی اربعه مستویات وتاطیر الموضوع فی اربعه اطر معرفیه وهی «نمط سلوک المسلمین فی مکه»، و«المواطنه» فی المجتمع الإسلامی فی السنه الاولی فی المدینه ولعب دور «المعارضه» فی الحکومه الإسلامیه فی الظروف المتازمه والتحدیات الطاحنه التی عصفت بالمدینه، وفی النهایه، اقتحام ساحات المواجهه العصیبه وبلوره مفهوم «المحارب» فی الحکومه الإسلامیه، کانت من ابرز النتایج الجدیده التی توصلت إلیها الدراسه ولم یسبق احد التوصل إلیها قبلنا.
    کلیدواژگان: القرآن، بنو إسرائیل، التیارات السیاسیه، الیهود
  • علیرضا دانشیار* صفحات 153-184

    الموضوع الذی تنوی هذه الدراسه تسلیط الضوء علیه هو "الحقل الدلالی والموضوعی فی التفسیر السیاسی للقرآن الکریم من وجهه نظر الاستاذ مرتضی مطهری". تسعی هذه الدراسه ان تقدم اسلوبا ممنهجا للتصنیف الموضوعی وآلیات تلقی الدلاله فی فضاءات التفسیر السیاسی للقرآن الکریم من منظور الاستاذ مطهری. وقد اعتمدت الدراسه علی منهجیه النموذج المختلط لنظریه الحقل الدلالی (إیزوتسو) والتوجه الموضوعی (الاستاذ صدر). ویشیر بعد من ابعاد تحلیل الاستاذ مطهری إلی نظره شامله وتحلیل دلالی وتلایم المفاهیم التسلسلیه، والمتواصله، والمتضاربه فی بعض المواضع؛ والبعد الآخر هو توجه موضوعی، یعکس آلیه تحلیل المفردات بنفسها. وبمزج هذین البعدین بناء علی خصایص المنظومه الفکریه لدی الاستاذ، وتحلیل الواقع المعاش والقضایا الإجتماعیه، یتبلور لنا سلم هرمی للمواضیع القرآنیه وتحلیل الدلالات القرآنیه (منها مفهوم الحکومه، والإداره، والثوره، والعداله، والحریه، و...)؛ فقد تکونت هذه المفاهیم بمزج البعدین اللذین سبق ذکرهما. و (الفرضیه) فی النظره الممنهجه والمنتظمه لدی مطهری علی ضوء الآیات القرآنیه، والطابع السیاسی للإنسان، تندرج ضمن الطابع الإجتماعی لدیه؛ لهذا یجب الإنتباه إلی اوجه الفرق بین الدلاله الحدیثه للمفاهیم السیاسیه -الإجتماعیه، وبین دلاله هذه المفاهیم فی القرآن، واخذ هذه الفروقات الدلالیه بعین الإعتبار عند تناولها فی التحلیل الدلالی.

    کلیدواژگان: الاستاذ مطهری، التفسیر السیاسی للقرآن، المنظومه الدلالیه والموضوعیه
|
  • Mahmood Fallah, Mansour Mirahmadi * Pages 9-34

    Obedience and disobedience are basic concepts of governance. These two concepts, from an affirmative perspective, provide a set of obligations for the citizens, and from a negative perspective, introduce a set of dos and don'ts. Therefore, understanding the meta-theory and the fundamental basis in different governance systems can formulate the philosophy of dos and don'ts in obedience and disobedience. In this article, the meaning of "religious construction of Qur'anic politics and governance" is the set of requirements and tasks that the Holy Qur'an has presented in the field of politics and governance and has asked believers to adhere to these requirements and tasks in this arena. The main concern of this article is to present the religious boundaries of obedience and disobedience in Qur'anic governance. The findings of the article suggest that in the light of Qur'anic governance, it is possible to infer the necessity of obeying God, the Prophet and Ulu al-Amr (Those vested with authority) in legislation and governance from an affirmative point of view and present its political requirements. From a negative point of view, obeying groups such as heedless, infidels, hypocrites, corruptors, etc. as an act of haram (forbidden), can be deduced and presented in Qur'anic governance, so that in the light of these dos and don'ts, the religious boundaries of politics based on the Quran are extracted and become the basis of action.

    Keywords: obedience, Disobedience, Qur'anic governance, Politics
  • Habibollah Babaei * Pages 35-63
    Civilization is the largest system of human relations, which is realized at the global level. Now, can the oppressed decide to be civilized in a state of Istiz'af (weakness) and start the civilizational process? This is the major question in this article, in which different meanings of weakness are mentioned and then "considering people as weak" is separated from "weakening". In this view, weakness and considering people as weak are the work of the arrogant (will to impose) and weakening results from the act of the oppressed (in the will to obedience and submission) and there is no logical connection between these two. One can be oppressed but not weak, just as one can be arrogant but not strong. After explaining the nature of weakness, the origin of weakness, and the ways of weakness (such as inferiority), the types of weakness are also introduced. Among the types of weakness, in addition to intellectual weakness, economic weakness, and social weakness, emphasis is placed on "weakness in faith and righteous deed" as one of the serious and hidden elements in the civilizational process of Muslims. Finally, the issue of civilizational weakness is defined as a comprehensive weakness that includes all types of weakness, including weakness in faith and righteous deed and the level of facing this level of weakness is also resistance and standing on a comprehensive and inclusive level (civilizational resistance).
    Keywords: Istiz'af, Weakness, Social authority, Faith, righteous deed, Strength, dignity, civilization
  • Seyyed Kazem Seyyed Baqeri * Pages 64-92

    Examining the role and place of the right to criticize in Islamic governance from the perspective of the Holy Qur'an, which is the main source of political thought, is of great importance. A factor can speed up the progress of Islamic society, since in Islamic governance, citizens are of the most effective forces, and a major part of accepting their participation in the process of power is possible by recognizing their right of criticism. This article seeks to examine the place of the right of criticism in Islamic governance and its role in providing political freedom from the perspective of the Holy Qur'an. In the hypothesis, it has been emphasized that according to the infrastructures of Quranic thought such as the necessity of preserving human dignity, preserving moral values and the possibility of errors made by agents, and it should be kept in mind that the role of criticism in Islamic governance to provide political freedom can be observed in issues such as the presence of a group of critics, the acceptance of free criticism, and the necessity of fair criticism; And things like dependence on habits, dogmatism, prejudice and the idea of infallibility are major obstacles to achieving the right of criticism in Islamic governance. This important issue has been examined by referring to the Holy Qur'an and interpretive narratives through the method of ijtihadi interpretation.

    Keywords: The holy Qur'an, The right of criticism, Islamic Governance, Political freedom
  • Mostafa FazaEli, Mahdi Firouzi * Pages 93-122

    Access to peace and tranquility and living in a peaceful environment away from war and conflict has been one of the highest aspirations of humans. In order to achieve this goal, many measures have been taken at the international level, including the prohibition of resorting to force, identifying the preservation of international peace and security as the first goal and one of the most important principles of the United Nations Charter, efforts to disarm, development of economic and trade relations and the like. Although these measures have been relatively successful, they have not led to complete success. One of the important measures in this regard is to recognize "peace" as a "human right" under the title "right to peace" and under the categories of "rights of solidarity". This issue raises questions; perhaps the most important question is, basically, on what basis can the recognition of the "right to peace" be justified? To answer this question, justice can be mentioned as a solid basis for considering "peace" as a "human right", and by referring to it, from the perspective of international documents and the verses of the Holy Qur'an, the right to peace can be proved. The present article has evaluated this hypothesis by using library data and using the analytical descriptive method and in a comparative way from the perspective of international documents and the verses of the Holy Qur'an, in the form of an introduction and three speeches.

    Keywords: Justice, human rights, Right to peace, International documents, The holy Qur'an
  • Mohsen Mohajernia * Pages 123-152
    In reading the Qur'an, the Children of Israel, with the support of the largest number of divine prophets and the most active and non-conformist people, as an intellectual and religious movement, has occupied a large part of the history of the prophets. Racial and religious characteristics and having the spirit of arrogance, narcissistic personality, treaty-breaking, excuse-making, jealousy, malice, enmity, worldliness, betrayal and crime, along with power-seeking and trying to dominate others, the socio-political role of this people during the presence of three of Prophets of Ulu Al-Azm, namely Prophet Moses, Prophet Jesus and Prophet Muhammad, are very prominent. Political movement studies as a method of analysis and phenomenology of the Jewish people from the perspective of revelation stories, led this research to novel achievements. Although the lack of previous studies in this field makes it hard to write this article, historical analysis and Qur'anic interpretations are a good support in explaining such issues. Representation of the Jewish political movement in four levels "behavioral pattern of Muslims in Mecca", "citizen" of the Islamic society in the first year of Medina and assuming the role of "opposition" of the Islamic government in the critical and challenging conditions of Medina and, finally entering the field of hard confrontation "Mohareb" in the Islamic system of Medina, are of the novelties of this study.
    Keywords: the Qur'an, Children of Israel, Political movement studies, Jews
  • Alireza Daneshyar * Pages 153-184

    This research focuses on the examination of the semantic and thematic field of the political interpretation of the Qur'an in the thought of Professor Motahari. The present study aims to provide a structured presentation of the way of thematic classification and the type of semantic perception in the field of political interpretation of the Qur'an from the perspective of Professor Motahari. The research method has been the combined model of theory of semantic field (Izutsu) and thematic approach (Professor Sadr). It shows an aspect of Motahari's analysis including a holistic view and semantic analysis and coexistence of chain, continuous and sometimes mutual concepts. Another type, the thematic approach, reflects the way of analyzing the words themselves, and it has been formed by combining the two, based on the characteristics of thought and based on the analysis of facts and social issues with a hierarchy of Qur'anic topics and the analysis of Quranic meanings (including government, management, revolution , justice, freedom, etc.). (Hypothesis) In Motahari's structured approach through using Qur'anic verses, the political aspects of man are considered as functions of the social aspect of human, and in the semantic and thematic analysis, one should pay attention to the difference between modern social political concepts and Qur'anic concepts. (Findings)

    Keywords: the Qur'an, Political interpretation of Qur'an, Semantic, thematic system, Professor Motahari