فهرست مطالب

نشریه مطالعات کمی در مدیریت
سال هشتم شماره 3 (پیاپی 30، پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1398/04/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید علیرضا موسوی* صفحات 2-20

    هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین انعطافپذیری مالی و سیاستهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و فرضیه های آن بر مبنای فرضیه های مقاله انگلیسی راپ و همکاران2013  تدوین گردیده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال  1389 لغایت سال 1393 بوده و نمونه مورد بررسی، از طریق روش حذف سیستماتیک از جامعه آماری، انتخاب شد. با توجه به شرایط معین، تعداد 155 شرکت به عنوان نمونه آماری این پژوهش، انتخاب شدند. گفتنی است با استفاده از رگرسیون چندمتغیره،به آزمون فرضیه های تدوین شده پرداخته شد. روش ، (EGLS) مدل داده های ترکیبی و روش حداقل مربعات تعمیم یافته برآوردی Eviews آماری مورد استفاده در این پژوهش، روش داده های ترکیبی میباشد. در این مطالعه برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 9 بهره گرفته شده است. با توجه به فرضیه های پژوهش ارتباطی معکوس و معنادار بین ارزش انعطافپذیری مالی شرکت با Excel وسه عامل پرداخت سودنقدی توسط شرکت و اهرم مالی شرکت و تغییرات موجودی نقد آن وجود دارد.نتایج بررسیهای پژوهش حاکی از این موضوع است که شرکتهایی که انعطاف پذیری مالی را با ارزشتر در نظر میگیرند، سودسهام کمتری را پرداخت میکنند و بازخرید سهام را به سود سهام ترجیح میدهند. نسبتهای اهرمی پایینتری دارند و تمایل بهانباشته کردن وجه نقد بیشتر دارند.

    کلیدواژگان: ارزش انعطافپذیری مالی، پرداخت سود سهام، اهرم مالی، سطح نگهداشت وجه نقد
  • لیلا سادات حسینی، مهدی بشکوه* صفحات 21-36

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر توانایی مدیران بر روابط میان مدیریت سود واقعی و عملکرد آتی شرکتها میباشد. نتایج پژوهش های پیشین گویای تاثیرپذیری عملکرد آتی شرکت از مدیریت سود واقعی و توانایی مدیران میباشد. از نظر تیوری، مدیریتسود واقعی با عملکرد آتی شرکت رابطه منفی معناداری دارد. لذا، جهت اندازه گیری مدیریت سود واقعی از مدل (رویچودهری (2006)، کوهن و زاروین (2010) و زانگ (2012) و برای توانایی مدیران از مدل دمرجیان وهمکارانش (2012) استفاده گردید. محدوده زمانی پژوهش دوره پنج ساله 1388 الی 1392 درنظر گرفته شده و نمونه پژوهش شامل 106 شرکتو رگرسیون خطی چند- (DEA) پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. در این فرآیند از الگوی تحلیل پوششی داده هامتغیره استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد میان مدیریت سود واقعی و عملکرد آتی شرکتها رابطه منفی ضعیفی وجوددارد که با دخالت توانمندی مدیران، ارتباط مذکور ضعیفتر شد.

    کلیدواژگان: مدیریت سود واقعی، توانایی مدیران، کارایی شرکت و عملکرد آتی
  • نادره السادات نجفی زاده، سعید میر صفحات 37-53

    هدف از این تحقیق شناسایی رابطه عوامل جمعیت شناختی با تعهد سازمانی میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی میباشد. جامعه آماری تحقیق نیز کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اراک هستند که به صورت تصادفی سادهانتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مودی و همکاران (1976) استفاده شده است که میزان آلفای کرونباخ آن برابربرای نمونه های مستقل، t 0 میباشد. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاضر در بخش استنباط های آماری از روش آزمون / با 783و رگرسیون خطی ساده یک متغیره برای بررسی فرضیات پژوهش با بهره گیری از نرم افزارهای (ANOVA) روش آنالیز واریانس استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که سن، تحصیلات، سابقه کاری و وضعیت تاهل افراد نمونه مورد Excel و SPSS بررسی تفاوتی وجود ندارد. این در حالی است که زنان دارای تعهد بیشتری نسبت به مردان بوده و میزان درآمد در تعهد افراد نقش دارد.

    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، سطح تحصیلات، سابقه خدمت، حقوق و دستمزد و وضعیت تاهل
  • محمد شاکر اردکانی، احمدرضا زارعی صفحات 54-74

    رویکردهای مدیریت و تفکر استراتژیک، به مدیران کمک میکند تا در شرایط رقابتی به خوبی فرصتها را تشخیص داده و از آنها بهره برداری کنند و در نقطه مقابل با شناسایی و اجتناب از تهدیدات، تبعات منفی آن بر روی سازمان را به حداقل ممکن کاهشبررسی تاثیر عوامل درون » دهند. بقا و رشد در محیط رقابتی در گروی استراتژی اثر بخش سازمان است. هدف اصلی این پژوهشبود. به طور کلی روش « سازمانی و برون سازمانی بر تفکر استراتژیک و عملکرد شرکت پگاه تهران طی سه ماهه اول سال 1395 گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و پیمایشی و روش آماری مورد استفاده در این پژوهش روش همبستگی و رگرسیونچندگانه است. نتایج توصیفی پژوهش نشان داد میزان عملکرد شرکت (سود، فروش و سهم بازار) در سطح بسیار پایینی برآورد شده است. فرهنگ سازمانی (نگرش مدیریت نسبت به ریسک، سیستم پاداش و حمایت مدیران ارشد) و ساختار سازمانی (رسمیت،تمرکزگرایی و تیمهای میان بخشی سازمانی) در حد متوسط و تفکر استراتژیک و تغییرات بازار نیز کمتر از حد متوسط برآورد شده است. میزان تغییرات تکنولوژی نیز بالاتر از حد متوسط برآورد شده است. میزان قابلیتها و استعدادهای سازمانی (قابلیتهای فناوری و بازاریابی) در حد بالاتر از متوسط میباشد .نتایج آزمون فرضیات پژوهش نشان داد فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی وقابلیتها و استعدادهای سازمان، تغییرات بازار و تغییرات تکنولوژی بر تفکر استراتژیک تاثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین تفکراستراتژیک نیز تاثیر مستقیم و معناداری بر عملکرد شرکت دارد

    کلیدواژگان: تفکر استراتژیک، فرهنگ سازمانی فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت
  • صدیقه طوطیان*، سمیرا الفتی صفحات 75-97

    تحریم یکی از ریسکهای سیستماتیک بازار سرمایه است که با پرتفوی قابل کاهش نیست لذا یک معامله گر با دانستن اثرات تحریمبر بازده کل شرکت میتواند در موقع رویداد مشابه تحریم بهترین انتخاب برای خرید سهام را انجام دهد،با توجه به این امر هدف پژوهش شناسایی میزان تاثیر تحریم های تجاری برشاخص سهام صنایع منتخب پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر است. روش پژوهش کاربردی و پس از رویداد میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه صنایع منتخب بورسی میباشد ، روش نمونه گیری حذفی سیستماتیک است. که حجم نمونه شامل شش صنعت با 74 شرکت است. یافته های پژوهش نشان داد که از نظر شدت اثرگذاری تحریم های صادرات بر شاخص سهام به ترتیب بر صنایع رایانه، غذایی، شیمیایی، بانکداری و موسسات اعتباری، خودروسازی و ازنظرشدت اثرگذاری تحریمهای واردات بر شاخص سهام به ترتیب بر صنایع رایانه، دارویی، غذایی، شیمیایی، خودروسازی،بانکداری و موسسات اعتباری اثر دارد.

    کلیدواژگان: تحریم، تحریمهای تجاری، تحریم صادرات، تحریم واردات و شاخص سهام
  • حبیب الله نخعی*، احمد احمدی، ابراهیم اصغری نیا صفحات 98-118

    بانکها مهمترین موسسات متمرکز و تخصصی پولی، اعتباری و سرمایه گذاری هستند. در بانکها مسیرها و خدمات متعددی به مشتریان جریان دارد که از آن جمله: افتتاح حسابهای مختلف، اعطای تسهیلات، ارایه چک حقیقی/حقوقی/رمزدار، حواله ها وضمانتنامه ها، اوراق سفته، اوراق مشارکت، خدمات سهام و کارگزاری، پرداخت و دریافت وجه است. فعالیتها در بانکداری جدید دستخوش تغییراتی شده اند. بسیاری از فعالیتها منسوخ و کنار گذاشته شده اند و بسیاری نیز راه اندازی شده و گسترش پیدا کردهاند.بانکها در شرایط رقابتی به دنبال افزایش عملکرد و بهره وری هستند، به طوری که آنها را به بازنگری در فعالیتها و ارتقاء مسیرهای کاری الزام میسازد.در این تحقیق ارزش افزوده فعالیت های بانکی مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفته است. ابتدا مطالعه میدانی جهت بررسی پیشینه تحقیقات انجام و سپس نتایج تجربی از عملکرد خدمات و فعالیتهای مختلف بانک از طریق اجرای پرسشنامه "سنجش میزان ارزش افزوده فعالیت های محوری و غیرمحوری بانک رفاه کارگران " و مصاحبه با کارشناسان و مدیران بانکی انجام شده است.نتایج پژوهش نشان داد بین فعالیتهای فاقد ارزش افزوده با فعالیت اعتباری و صندوق، فعالیت ساختاری و ستادی، فعالیت خدمات الکترونیک بانک رفاه کارگران استان خراسان جنوبی رابطه معناداری وجود دارد. اما بین فعالیتهای فاقد ارزش افزوده با فعالیت خدمات ارزش افزوده بانک رفاه کارگران استان خراسان جنوبی رابطه معناداری وجود ندارد. بررسی دلایل ضعف عدم تناسب بین هزینه های غیرعملیاتی مربوط به برخی از این فعالیتها و ارزش افزوده آنها در بانک رفاه کارگران مورد تحلیل قرار گرفته و پیشنهاداتی برای هر فعالیت در قالب پنج وضعیت حذف، محدود، حفظ، ترمیم و تکمیل آن فعالیت ارایه شده است.

    کلیدواژگان: بانک، فعالیتهای فاقد ارزش افزوده، هزینه های غیرعملیاتی و تحلیل فعالیت
  • بهمن رسولی، سینا خردیار*، بهمن بنی مهد صفحات 119-138

    مشارکت عمومی- خصوصی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در سطح گسترده ای برای انجام پروژه ها مورد استفاده قرارگرفته است. در جمهوری اسلامی ایران طبق ماده 27 قانون الحاق (2) مصوب سال 1393 به کارگیری مشارکت عمومی- خصوصی در اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی فراهم شده است. مشارکت عمومی- خصوصی، تخصیص مناسب منابع و ریسک بینطرفین مشارکت میباشد. ریسک نقش بنیادین در موفقیت قراردادهای بلندمدت در محیط دارای عدم تقارن اطلاعاتی دارد. تخصیص ریسکها باید به افراد و گروه ها بر اساس توانایی تحمل و مدیریت بهتر با کمترین هزینه انجام گیرد. در این پژوهش برای تخصیص ریسکها در مشارکت عمومی- خصوصی از پارامترهای تیوری نمایندگی(کنترل، اطلاعات و انگیزه) با استفاده از تکنیک دلفی استفاده شد. 17 ریسک شناسایی شده با ضریب اهمیت بالای 3 از طریق توزیع 37 پرسشنامه بین عوامل اجرایی مستقیم مرتبط درمورد بررسی قرارگرفت. نتایج آزمون های ناپارامتریک نشان داد بین پارامترهای کنترل B.O.T مشارکت عمومی- خصوصی به روش با اطلاعات و انگیزه و همچنین پارامترهای اطلاعات و انگیزه با تخصیص ریسک در مشارکت عمومی- خصوصی برای ارزش آفرینی در بستر اقتصاد مقاومتی در بخش آب و فاضلاب گیلان رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: تئوری نمایندگی، تکنیک دلفی، تخصیص ریسک و مشارکت عمومی- خصوصی
  • فرانک امیدیان*، محمدامین اجاقی، ندا اجاقی صفحات 139-154

    هدف اصلی این پژوهش ((ارزیابی کارایی و رتبه بندی مدارس ابتدایی شهرستان دزفول با استفاده از تحلیل پوششی دادهه)) بود.پژوهش حاضر کاربردی و از نوع ارزشیابی میباشد که به روش مقطعی در سال 1393 صورت پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدارس ابتدایی شهرستان دزفول به تعداد 105 مدرسه ابتدایی بود. داده های پژوهشی با استفاده از چک لیست با در نظرگرفتن شاخص های ورودی شامل (تعداد کلاس ها، تعداد دانش آموزان، تعداد پرسنل، میانگین سابقه کار کارکنان، مجموع سالهای تحصیل معلمان مدرسه) و شاخص های خروجی شامل (امتیاز ارزیابی عملکرد مدارس ابتدایی دزفول و امتیاز درس های دوره یداده ها EMS و با برنامه (DEA) ابتدایی شهرستان دزفول) جمع آوری شد. همچنین با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها CCR محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان می دهد که از 105 مدرسه ابتدایی با استفاده از مدل NIRS و BCC 29) مدرسه کارا و (76) مدرسه ناکارا و در مدل) NDRS 28) مدرسه کارا و (77) مدرسه ناکارا و در مدل (102) مدرسه کارا و (3) مدرسه ناکارا ارزیابی گردید.

    کلیدواژگان: کارایی، مدرسه ابتدایی و تحلیل پوششی داده ها