فهرست مطالب

اقتصاد و مدیریت شهری - پیاپی 42 (بهار 1402)

فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری
پیاپی 42 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • ابوالفضل غلامی*، مهرزاد مینویی صفحات 1-14

    تامین مالی شهرداری ها در شرایط کنونی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و با عنایت به ساختار دارایی های آنها، بهره برداری از این دارایی های  در تامین مالی به پشتوانه دارایی ها دارای اهمیت است. هدف این تحقیق ارایه مدل مفهومی جهت تامین مالی به پشتوانه دارایی های شهرداری ها می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ روش استنتاج، توصیفی- پیمایشی و به لحاظ ماهیت داده ها، کیفی است. از این رو با 25 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و همچنین کارشناسان مالی شهرداری های کلان شهرهای کشور با حداقل 10 سال سابقه مدیریت در حوزه های اداری، مدیریتی و گزارشگری مالی که با روش نمونه گیری نظری که یکی از روش های نمونه گیری هدفمند متوالی یا متواترانتخاب شدند، مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد. سپس، با استفاده از رویکرد تیوری داده بنیاد، تحلیل مصاحبه ها انجام شد و در ادامه الگوی تامین مالی شهرداری ها تدوین گردید. نتایج پژوهش نشان دادند وصول اطلاعات شهرداری، عوارض بر ساختمان ها و اراضی، عوارض حمل و نقل، عوارض پروانه کسب فروش، درآمدهای ناشی از بهای خدمات شهری، اموال شهرداری، استقراض و دریافت تسهیلات، ورود به بازارهای مالی و پولی، مشارکت بخش خصوصی، اخذ عوارض جدید چندمنظوره، ایجاد بانک اطلاعاتی سوءپیشینه برای متخلفان جرایم ساختمانی، افزایش نرخ عوارض بر ارزش زمین، کمک های اعطایی دولت و سازمان های دولتی و سایر درآمدهای جاری، از منابع درآمدی شهرداری های کشور می باشد.

    کلیدواژگان: تامین مالی، دارایی ها، درآمدهای شهرداری ها، گزارشگری مالی، روش های نوین تامین مالی، شهرداری های کشور
  • محمد فرهادی*، ندا میری صفحات 15-32

    دستیابی به توسعه پایدار، هدف غایی و نهایی تمامی سیاست‎ مداران و برنامه ریزان اقتصادی کشورها می باشد. یکی از دغدغه های مهم تصمیم گیران، کاهش شکاف توسعه میان مناطق و برقراری عدالت بین نواحی مختلف کشور می باشد. در کشور ما نیز برنامه ریزان اقتصادی و سیاسی در مرکز و استان   ها طی سال ها کوشیده اند تا به زعم خود شکاف توسعه میان مناطق مختلف را به حداقل برسانند، با این وجود شواهد بیانگر نبود توازن های منطقه ای در کشور است. پژوهش حاضر با به کارگیری روش تاکسونومی عددی، شهرستان های استان کرمانشاه را در سال های ابتدایی (1396) و انتهایی (1400) برنامه ششم، به لحاظ سطح توسعه، درجه بندی کرده است. هدف تحقیق حاضر آن است که بررسی کند آیا اعتبارات دولتی تخصیص یافته به شهرستان های استان مذکور منجر به بهبود سطح توسعه ای آنها در طول برنامه ششم توسعه گردیده است و آیا سیاست های دولت در زمینه توزیع منابع، کارا عمل کرده یا ناکارا و تشدید کننده توسعه نامتوازن بوده است؟ نتایج حاکی از آن است که در تمامی سال های موردبررسی، هر 14 شهرستان به لحاظ درجه توسعه یافتگی جزو مناطق محروم و بسیار محروم طبقه بندی می شوند. درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان کرمانشاه، در سال های ابتدایی و انتهایی برنامه ششم بیانگر آن است که جایگاه شهرستان های استان به لحاظ رتبه توسعه یافتگی (به استثنای شهرستان کنگاور) تفاوت بارزی در طول سال های برنامه ششم توسعه نداشته است. به عبارتی، اعتبارات دولتی در طول برنامه ششم به بهبود درجه توسعه یافتگی شهرستان های استان منجر نگردیده است.

    کلیدواژگان: توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی، توسعه متوازن، بودجه دولت، شهرستان های استان کرمانشاه
  • بابک اقبالی، سیدعبدالله حیدریه*، فرشاد فا ئزی رازی، یونس وکیل الرعایا صفحات 33-58

    زمان، یک جزء ساختاری کلیدی زندگی ما و جهان است. بنابراین جای تعجب نیست که مصرف کنندگان در انتخاب ها و فعالیت های مصرف روزانه خود با جهتگیری های چندگانه زمان - گذشته، حال و آینده - درگیر شوند. جستجوی اطلاعات، اقدامی را توصیف می کند که خریدار به منظور دستیابی به تمام منابع اطلاعاتی مرتبط برای تصمیم خرید انجام می دهد که اغلب شامل در نظر گرفتن داده هایی از منابع مختلف است که زمان نقش موثرتری در آن دارد. از این رو هدف این مطالعه، ارزیابی تاثیر زمان بر رفتار مصرف کننده است. این پژوهش از رویکردی آمیخته برای جمع آوری و تحلیل داده های کیفی  و کمی استفاده کرده  است. در مرحله کیفی از رویکرد فراترکیب استفاده شده و برای تعیین اوزان معیارها و زیر معیارها با استفاده از دیمتل و ANP از 12 خبره  شامل کارشناسان بازاریابی و استادان هییت علمی در رشته بازرگانی استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که  سه بعد  روانی، اقتصادی و اجتماعی عامل زمان بر رفتار خرید مصرف کنندگان تاثیر به سزایی دارند.  بعد روانی با 38 درصد شامل 11 مولفه: درک ریسک، درک ذهنی زمان، رضایت،  فشار زمانی، رفتار خرید، تصمیم گیری، بیوریتم افراد، ترجیحات زمانی، عوامل روان شناختی زمان، سناریوهای خرید و راحتی خرید،  بعد اقتصادی با 30 درصد شامل 7 مولفه: تخفیفات، اکنون گرایی، آینده گرایی، رکود، ساختار اخلاقی پول، نگرش مالی، سیاست های بازار  و بعد اجتماعی نیز با 31درصد شامل 6 مولفه: جامعه شناختی و دموگرافی، ویژگی های فردی، مسیولیت اجتماعی، مناسبات مذهبی و باستانی، خرید آنلاین شبکه ای و نوع محصول شناسایی شدند.

    کلیدواژگان: رفتار مصرف کننده، زمان خرید، تکنیک دیمتل، تکنیک ANP
  • بررسی تاثیر سبک رهبری فروتن بر شکل گیری خلاقیت کارکنان شهرداری تهران با نقش میانجی قرارداد روان شناختی
    پانته آ غفاری*، سارا همتیان، اعظم میرزائی قادهاری، سمانه زرین خلیلی صفحات 59-76

    هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر رهبری فروتن بر خلاقیت کارکنان با نقش میانجی قرارداد روان شناختی می‎باشد. این تحقیق از منظر هدف یک تحقیق کاربردی و از منظر نحوه گردآوری و تجزیه وتحلیل داده ها، از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل سرپرستان و کارکنان شهرداری منطقه 5 و 6 شهر تهران به تعداد 210 نفر می باشد که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران 132 نفر بر اساس نمونه‎ گیری طبقه‎ای از نوع تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‎ها پرسش نامه با طیف لیکرت پنج درجه‎ای و تحلیل مدل با روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار PLS انجام شده است. یافته های این پژوهش حاکی از وجود تاثیر مثبت و معنی دار سبک رهبری فروتن بر خلاقیت کارکنان و قرارداد روان شناختی دارد. همچنین قرارداد روان شناختی، تاثیر سبک رهبری فروتن بر خلاقیت کارکنان را میانجی‎گری می کند.

    کلیدواژگان: سبک رهبری فروتن، خلاقیت کارکنان، قرارداد روان شناختی، شهرداری تهران
  • بررسی عوامل تاثیرگذار ناشی از نقش حقوق شهروندی بر افزایش مطلوبیت زندگی شهروندان (موردمطالعه: شهر تهران)
    ساناز کوثری*، اسماعیل شیعه، فرح حبیب صفحات 77-98
  • زینب یادگار، پرویز رستم‎زاده*، ابراهیم هادیان، روح الله شهنازی صفحات 99-116

    بازار سهام یک کشور را می توان به مثابه یک شبکه دانست که از بخش های مختلف تشکیل شده است و این بخش با هم ارتباط متقابل دارند. یکی از صنایع مهم بازار سهام، صنعت حمل ونقل است که یکی از زیربنایی ترین بخش های اقتصاد هر جامعه به شمار می آید. هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه صنعت حمل ونقل در بازار سهام ایران و ارتباط آن با سایر صنایع بازار سهام است. به همین منظور، نخست یک شبکه از 36 صنعت منتخب اقتصاد ایران مطابق با صنایع فعال در بازار سهام تشکیل و وزن یال هایی که آن ها را به هم متصل می کند مطابق با آخرین جدول 36 بخشی داده- ستانده مربوط به سال 1395 که در سال 1399 انتشار یافته تعیین شد. در مرحله بعد، یک شبکه همبستگی میان شاخص این 36 صنعت مطابق با داده های 243 روز معاملاتی بازار سهام در سال 1399 تشکیل و با استفاده از معیارهای مرکزیت جایگاه صنعت حمل ونقل تعیین گردید. یافته‎های به دست آمده از شبکه نخست، صنعت حمل ونقل به لحاظ دادن نهاده به سایر صنایع، رتبه اول را کسب کرده است که نشان می دهد این صنعت در اقتصاد ایران نقش بسیار بااهمیتی را ایفا می کند. صنعت پالایشی، بیشترین تاثیرگذاری را بر صنعت حمل ونقل دارد که دلیل آن فراهم کردن سوخت موردنیاز برای این صنعت است. صنعت پیمانکاری صنعتی، بیشترین میزان تاثیرپذیری را از صنعت حمل ونقل دارد که دلیل آن استفاده گسترده این بخش از خدمات متنوع حمل ونقل است. در شبکه همبستگی شاخص صنایع، شاخص صنعت حمل ونقل به لحاظ میزان همبستگی با شاخص سایر صنایع و سرعت ارتباط با آن ها در رتبه سوم قرار گرفته که بیانگر اهمیت شاخص این صنعت در ارتباطات صنایع روی تابلوی بازار سهام است. همچنین شاخص صنعت حمل ونقل، بیشترین میزان همبستگی و شباهت رفتار را با شاخص صنعت مخابرات دارد.

    کلیدواژگان: صنعت حمل ونقل، بازار سهام، شبکه های پیچیده، جدول داده- ستانده
  • تبیین جامعه شناختی رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای زیست محیطی مسئولانه
    کامبیز کریمی، افسانه ادریسی*، سحر رضاییان صفحات 117-136

    امروزه معضلات محیط ‎زیست به بخش جدایی ‎ناپذیر زندگی اجتماعی ما تبدیل شده است؛ از این رو برای کاهش آسیب‎ های واردشده به محیط ‎زیست نیازمند اتخاذ کنش‎های جمعی و در نتیجه رفتارهای مسیولانه هستیم. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تبیین نقش سرمایه اجتماعی بر رفتارهای زیست محیطی مسیولانه در بستر حوزه های عمومی با استفاده از نظریات هابرماس و پاتنام به‎عنوان چارچوب نظری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه شهروندان بالای 18 سال شهر تهران بودند که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد که این تعداد را به 400 نفر افزایش دادیم. شیوه نمونه ‎گیری نیز به صورت خوشه ‎ای چند مرحله‎ای بود و از پرسش نامه ساخت ‎مند به منظور گردآوری داده‎ ها استفاده شد. پس از تعیین اعتبار و پایایی تحقق و انجام آزمون نرمال ‎بودن، داده ‎ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر و شاخص ‎های مطلوب برازش مدل ساختاری، بیان ‎کننده معناداری و تبیین مناسب کلیه مولفه ‎ها برای بررسی رفتارهای مسیولانه زیست محیطی است. یافته ‎های تحقیق نشان می‎ دهد که بین اعتماد فردی (345/0)، اعتماد اجتماعی (414/0)، اعتماد نهادی (301/0)، مشارکت اجتماعی رسمی (409/0)، مشارکت اجتماعی غیررسمی (512/0) و هنجارهای متقابل اجتماعی (555/0) با رفتارهای مسیولانه زیست محیطی، رابطه معناداری وجود دارد. ضریب رگرسیونی نیز نشان می دهد که متغیرهای مستقل می ‎توانند 32 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. نتایج حاکی از این است که سرمایه اجتماعی با خلق ارزش ‎ها و هنجارهای اجتماعی، زمینه را برای رفتارهای مسیولانه زیست محیطی فراهم می ‎سازد.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، رفتارهای مسئولانه زیست محیطی، هنجارهای متقابل اجتماعی، اعتماد اجتماعی، شهروندان، شهر تهران
  • ابوالفضل مقدم*، امین فرجی، محمد میره ای صفحات 137-154

    شهرداری ها برحسب بودجه سالیانه، وظایفی را جهت تحقق اهداف خود در زمینه های خدمات شهری، ایمنی و بحران، توسعه و هوشمندسازی، پروژه های عمرانی، حمل ونقل و ترافیک بر عهده دارند که تمامی این اهداف نیازمند منابع مالی می‎باشد. قطع کمک‎های دولتی مبنی بر خودکفایی منابع درآمدی شهرداری ها و از سوی دیگر تقاضای شهرنشینی و شهرگرایی جهت دریافت خدمات مطلوب تر و به دلیل کسری بودجه، استراتژی تامین مالی از طریق درآمدهای ناپایدار سرمشق کار شهرداری ها قرار گرفت. امروزه با اشباع شدن شهر تهران، این روش نیز قابل حصول نمی‎باشد. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل منابع درآمدی شهرداری تهران با تاکید بر ایجاد فرصت های نوآورانه جهت تحقق درآمد پایدار می‎باشد. در این پژوهش ضمن تحلیل و ارزیابی منابع درآمدی شهرداری تهران در بازه زمانی شش ساله (1399-1394)، به شناسایی منابع درآمدی شهرداری تهران اقدام شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل مضمون کیفی داده‎‎ها می‎باشد و نمونه‎های پژوهش از طریق گلوله برفی و مقدار حجم نمونه افراد بر اساس اشباع نظری به دست آمد. گردآوری داده ها و اطلاعات، طی مصاحبه عمیق با 14 نفر از خبرگان شهرداری و صاحب نظر در این حوزه جمع آوری شده و با نرم افزار MAXQDA10 تجزیه وتحلیل شده است. نتایج مطالعه نشان دادند برای از میان برداشتن کسری بودجه و تامین منابع مالی شهرداری تهران چند فاکتور لازم است؛ از جمله قوانین درآمدی، منابع درآمدی، پتانسیل سازمان‎ها و شرکت‎های تابعه، تفکیک وظایف قانونی بین دولت و شهرداری ها، ابزارهای مالی و مدیریت هزینه و پروژه‎های شهری و سرمایه‎گذاری. نتایج و یافته‎های پژوهش در مدل استخراجی نشان داد علاوه بر موارد مذکور، کاربست‎های دیگری برای برون‎رفت از چالش شهرداری ها لازم است؛ از قبیل مدیریت هزینه، اوراق مشارکت، ایجاد صندوق پولی، مدیریت یکپارچه، شناسایی موانع و فرصت ها، بهای تمام‎شده، نقش مذاکره‎ای شهرداری ها و فرصت ها و موانعی که رها شده. اگر مدیران شهری این نکات را مورد توجه قرار دهند موجب کارایی و اثربخشی بهتری در سیستم شهرداری ها خواهد شد.

    کلیدواژگان: منابع درآمدی، درآمد پایدار، اقتصاد شهری، توسعه پایدار شهری، فرصت های نوآورانه، شهرداری تهران
  • ابوالقاسم چتری، عبدالخالق غلامی*، کرم الله دانشفرد صفحات 155-176

    سازمان ها برای نیل به اهداف خود دست به تغییرات بنیادین در ساختار سازمانی می زنند که پدیده ادغام سازمانی یکی از این تغییرات است. یکی از جدیدترین و بزرگ ترین این موارد ادغام پنج بانک انصار، قوامین، کوثر، حکمت و مهر اقتصاد در بانک سپه است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مدیریت بحران برنامه ریزی نیروی انسانی با تمرکز بر ادغام پنج بانک انصار، قوامین، کوثر، حکمت و مهر اقتصاد در بانک سپه است. با توجه به این که تاکنون پژوهشی در این زمینه انجام نشده است، برای شناسایی ابعاد مدل ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای مخزن، شاخص ها استخراج شد و سپس دلفی خبرگان برای به دست آوردن ابعاد نهایی مدل در سه مرحله انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و معاونان بانک های سپه در استان های سمنان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی است. سرانجام برای تحلیل داده ها از نرم افزار اسمارت پی آل اس و اس پی اس اس استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تیم سازی، جامعه پذیری موثر، ساختار منعطف، تفکر سیستمی و باز بودن سازمان، عواملی هستند که در مدل مدیریت بحران برنامه ریزی نیروی انسانی باید در نظر گرفته شوند.

    کلیدواژگان: مدیریت بحران، برنامه ریزی نیروی انسانی، بانک، ادغام سازمانی
  • ناصر امینیان*، عبدالرضا رکن الدین افتخاری صفحات 177-196

    ظهور همه گیری بیماری کرونا در سال 2020 میلادی، تمامی بخش های اقتصادی جهان از جمله کسب وکارهای گردشگری ایران را درگیر خود کرد. پژوهش حاضر، با طراحی الگوی برنامه ریزی راهبردی تاب آوری کسب وکارهای گردشگری در قالب یک تحقیق توسعه ای وکاربردی و با بهره گیری از نظرات 20 نفر از متخصصان گردشگری با روش داده بنیاد انجام شده است. جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته و در سه گام کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تحلیل و دسته بندی شد. الگوی برنامه ریزی راهبردی تاب آوری به دست آمده، بر حضور متخصص گردشگری در برنامه ریزی و مدیریت اجرایی گردشگری ایران، حمایت همه جانبه از تشکل های صنفی بخش خصوصی، ایجاد امنیت اقتصادی و پایدار برای کسب و کارهای گردشگری با حمایت های مالی همراه با عدالت توزیعی و رویه ای، توجه به هوشیاری کارآفرینانه و بازارهای جدید، خلق فرصت های یکسان و عادلانه در فضاهای کسب وکار، تاکید دارد. راهبردهایی نظیر: شبکه سازی مجازی به ‎منظور معرفی کسب وکارهای نوین، آموزش مدیریت ریسک و بحران، برندسازی بر اساس بازارهای هدف جدید در مقاصد داخلی، تنوع محصولات گردشگری بر اساس توسعه بازار گردشگری داخلی و بین المللی، تاکید بر نقش و توسعه بهره برداری اقامتگاه های بوم گردی و تورهای ایرانگردی دارد.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی راهبردی، تاب آوری، کسب وکارهای گردشگری، دوران پساکرونا
|
  • Abolfazl Gholami*, Mehrzad Minuei Pages 1-14

    The financing of municipalities is of great importance in the current situation, and considering their structural assets, it is important to use these assets in financing with the support of assets. The purpose of this research is to provide a conceptual model for financing based on municipal assets. The current research is applied in terms of purpose, descriptive-survey in terms of inference method, and qualitative in terms of the nature of the data. In the qualitative part, in order to conduct semi-structured interviews of 18 managers and experts of the country's municipalities and rural districts, as well as financial experts of the country's metropolitan municipalities with at least 10 years of management experience in administrative, managerial and financial reporting fields, using the method Theoretical sampling, which is one of the sequential or consecutive purposeful sampling methods, was chosen. Then, using the data theory approach of the foundation, the interviews were analyzed and then in the quantitative part of the research, after obtaining the opinions of experts (30 people) through a questionnaire and summarizing their opinions, a quantitative model of municipal financing was developed. Based on the results of this research, the financing model can be classified based on four categories of income from public tolls, collection of tolls in a new way, income from funds and property, as well as the price of services and incomes of municipal for-profit institutions.

    Keywords: Financing, Assets, Revenues of Municipalities, Financial Reporting, New Methods of Financing, Municipalities of the Country
  • Mohammad Farhadi*, Neda Miri Pages 15-32

    The ultimate goal of all politicians and economic planners of countries is to achieve sustainable development. Reducing the development gap between regions and establishing justice between different regions of the country is considered as one of the major concerns of decision makers. Economic and political planners in our country have also tried for years to minimize the development gap between different regions in the center and provinces, however, the evidence shows very high regional imbalances in the country. Kermanshah province is considered as one of the important and strategic provinces of the country. Kermanshah province despite having a privileged and unique position hasn't been in a favorable position in terms development indicators due to some restrictions and deprivations caused by the lack of balanced development of the country, such as the highest unemployment rate for the past three decades and highest inflation rate in the country in recent years has belonged to this province. The present study ranks the cities of Kermanshah province in the early years (2017) and the final years (2021) of the Sixth Development Plan, in terms of the level of development using the numerical taxonomy method. The present study was conducted to investigate whether the government funds allocated to the cities of the province led to an improvement in their level of development during the Sixth Development Plan? And whether government policies on resource distribution have been effective or inefficient and have exacerbated unbalanced development. According to the results, all 14 cities in terms of degree of development are classified as deprived and highly deprived areas in all years under study. The degree of development of the cities of Kermanshah province in the early and final years of the Sixth Plan indicates that the position of the cities of the province has not differed significantly during the years of the Sixth Development Plan in terms of development rank (with the exception of Kangavar city). In other words, the government funds allocated to this province during the Sixth Plan did not lead to an improvement in the degree of development of the cities of this province.

    Keywords: Economic Development, Social Development, Balanced Development, Government Budget, Cities of Kermanshah Province
  • Babak Eghbali, Seyed Abdollah Heydariyeh*, Farshad Faezi Razi, Younos Vakil Alroaia Pages 33-58
    Purpose

    Time is a key structural component of our lives and the world. It is therefore not surprising that consumers engage in their daily consumption choices and activities with multiple time orientations - past, present and future. In industrial procurement, information retrieval describes the action that a buyer takes to access all relevant information sources for a purchasing decision, often involving data from a variety of sources in which time plays a more effective role. Therefore, the purpose of this study is to evaluate the effect of time on consumer behavior with emphasis on industrial goods.

    Research Methodology

    This research has used a combined approach to investigate the effects of time on consumer behavior. The research method is a one-way mix for collecting and analyzing quantitative and qualitative data in a study or a set of studies that is based on the priority and sequence of information. In this research, first the qualitative approach is then quantitative. To solve the research problem in the qualitative stage, the meta-combined approach has been used.

    Results

    In this study, the seven-step method of Sandlowski and Barroso (2007) was used, which finally presented the effects of time on consumer behavior in three psychological, economic and social dimensions. Psychological dimension including 11 components, economic dimension 7 components and social dimension 6 components were identified. In this paper, the prioritization of the identified components of meta-combination with two approaches of Demetel and ANP is presented and 12 experts were used to determine the sub-criteria.

    Findings

    The results of the study can be a guide for marketers and marketing managers, and by considering the components identified in this study, they can take a big step in advancing their goals and pave the way for achieving the goals.

    Keywords: Consumer behavior, time of purchase, industrial goods, Demetel technique, ANP technique