فهرست مطالب

پژوهش نامه تاویلات قرآنی
پیاپی 6 (بهار و تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید معصوم حسینی*، حسن رنجبر صفحات 9-36

    یکی از بیماری های خطرناک که دامنگیر بسیاری از تمدن ها و جوامع می شود و می تواند سبب سقوط و هلاکت جوامع گردد رفاه خواهی مردم و به خصوص مسیولین می باشد. در جامعه رفاه زده، روحیه ایثار، جهاد و شهادت طلبی بسیارکم فروغ و تار است. اگر عنصر راحت طلبی و رفاه خواهی به فرد یا جامعه ای تزریق شود، به تدریج آن فرد یا جامعه به سمت فساد ودر نتیجه تباهی کشیده می شود. از طرفی به نظر می رسد که قرآن نیز، به این موجود وحشتناک توجه داشته و در جاهای مختلف به آن پرداخته است. به همین دلیل مهم است که این موضوع مورد توجه قرار گیرد. از انجا که آثار رفاه خواهی بیش از دیگر ابعاد موضوع حایز اهمیت است، این مقاله، که با روشی توصیفی-تحلیلی به آثار رفاه خواهی در قرآن پرداخت وبه این نتیجه دست یافت که ذلت وخواری،سرپیچی از فرمان خدا،گرفتن دید صحیح ،طغیان،سقوط اخلاق در جامعه ،ظلم وطغیان و...از آثثار رفاه خواهی هستند

    کلیدواژگان: قرآن، مترفین، رفاه خواهی، آثار، زندگی
  • فاطمه سادات حسینی*، بی بی زهرا حسینی جهان آباد صفحات 37-65

    در دیدگاه های رایج تفسیری که بسیار متاثر از روایات است، عبارت «ان تضل إحداهما فتذکر إحداهما الاخری» در آیه 282 سوره بقره، به صورتی فهمیده شده است که از آن نصف بودن ارزش شهادت زن نسبت به مرد نتیجه می شود. در این مقاله، ترجمه جدیدی برای «إحداهما الاخری» پیشنهاد شده است که تاثیر جدی در فهم آیه دارد. همچنین، با نگرش به قرآن به عنوان یک متن دقیق، منسجم و فراعصری و با تلفیق روش های سنتی و نوین فهم قرآن که در اصولی چهارده گانه بیان شده است، ارزش شهادت زن و مرد در قرآن مقایسه شده و نشان داده می شود که ارزش شهادت آنها، از منظر قرآن، برابر است. افزون بر این، با در نظر گرفتن هدف آیات به جای ظاهر آنها، که مهم ترین آنها با عبارت «ذلکم اقسط عند الله واقوم للشهاده وادنی الا ترتابوا» بیان شده است، تلاش شده است که آیات مرتبط به شهادت را تاویل نموده و از آنها فهمی فراعصری ارایه دهد.

    کلیدواژگان: انسجام متن، بطن قرآن، بقره: 282، تاویل قرآن، تفسیر موضوعی قرآن با قرآن، شهادت، فراعصری
  • محمدعلی دیانی*، محمود دیانی صفحات 66-83

    بر طبق آیه 79 سوره اسراء، پیامبر اکرم (ص) مشروط به شرایطی به مقام محمود می رسد و این در حالی است که بر اساس آیه دوم سوره حمد، هرگونه حمدی به خداوند متعال بر می گردد. این که مقام محمود چگونه جایگاهی است، مستلزم فهم تاویلی قرآن است که به واسطه رمزگشایی حضرات معصوم (ع)، فهم آن میسر گشت. در این باره پرسش هایی مطرح می شود: مقام محمود در قرآن چگونه مقامی است و تاویل آن چیست؟ حمد حامدان به خداوند متعال باز می گردد یا به پیامبر (ص)؟ چگونه می توان بین آیات 79 سوره اسراء و دوم سوره حمد را جمع کرد؟ درباره دامنه اشتمال مقام محمود: آیا جزو اختصاصات النبی (ص) است یا دیگران هم می توانند بدان دست یابند؟ از جمله نتایج این پژوهش که با پویش نظری و کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی و بر مبنای مستندات تفسیری، عرفانی و کلامی و با اتکا به سوره اسراء، زیارات عاشورا و جامعه کبیره تدوین شده، این است که بر طبق آیه 79 سوره مبارکه اسراء، پیامبر اکرم (ص) با تهجد و شب زنده داری به مقام محمود که عالی ترین مقامات سلوکی است، نایل می آید و در این مقام، تمامی حمد حامدان در مقام خلافت و مظهریت، که مقام وجه اللهی است - و نه در مقام الوهیت- به پیامبر (ص) بازمی گردد. همچنین در روایات معتبری در تاویل این آیه، مراد از آن، مقام شفاعت قلمداد شده است و با وجود اختصاصی بودن این مقام نبوی (ص)، حضرات معصوم (ع) و برخی مومنان نیز می توانند از آثار این عالی ترین مقام نبوی بهره مند شوند؛ چنان که در زیارات عاشورا و جامعه کبیره نیز بدین معنا اشاره شده است

    کلیدواژگان: پیامبر(ص)، مقام محمود، مقام شفاعت، سوره اسراء، زیارت عاشورا، زیارت جامعه کبیره
  • مریم شاه علی* صفحات 84-109

    تاویل از جمله اصطلاحات علوم قرآنی است که از دیرباز در متون دینی و علوم قرآنی مطرح بوده است و آراء و نظرات گوناگونی درباره این واژه مطرح شده است. مفسران قرآن کریم درباره ی معنای تاویل که در فهم قرآن کریم و حقیقت آن دارای اهمیت است، نظرات مختلفی بیان کرده اند. از جمله مفسرانی که به این موضوع پرداخته اند؛ علامه طباطبایی و علامه جوادی آملی می باشند. در این پژوهش به بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و علامه جوادی آملی می پردازیم. علامه طباطبایی معتقدند؛ تاویل از قبیل مفاهیم الفاظ نیست؛ بلکه حقیقتی واقعی است که بیانات قرآن کریم از قبیل احکام و حکمت ها و موعظه ها مستند به آن است و همه ی آیات قرآن تاویل دارد و ظرف ظهور آن در قیامت است. علامه جوادی آملی نظر ایشان را درباره تاویل می پذیرند؛ ولی معتقدند راسخان در علم می توانند، در این دنیا تا اندازه ای به حقیقت آن دست یابند و ظهور تام آن در قیامت است. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی به این موضوع می پردازد.

    کلیدواژگان: تاویل، تنزیل، تفسیر، علامه طباطبایی رحمهالله علیه، علامه جوادی آملی حفظه الله
  • مصطفی باقری نوذری*، ابراهیم فلاح صفحات 110-135

    دانش معناشناسی در قرآن کریم کاربردهای ویژه ای دارد که می توان با استناد به آن، به بررسی مفردات قرآن کریم و نشان دادن اعجاز این کتاب آسمانی پرداخت. از جمله مفاهیم پرکاربرد در قرآن کریم، مفهوم امید است که در قرآن با واژگانی نظیر امل، لعل، عسی، رجا و... بیان گردیده است. پرسش اصلی پژوهش این است که مفهوم امید در قرآن کریم در کنار چه وازگانی، معنایی کامل تر یافته است؟ این پژوهش در صدد است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به معناشناسی واژه امید در قرآن با تکیه بر روابط همنشینی بپردازد که با توجه به تنوع مفهومی امید در قرآن، شناخت همنشین های این واژه ضروری در حوزه مطالعات قرآنی محسوب می شود. بررسی ها نشان می دهد همنشینی های فعلی امید در قرآن عبارت اند از یهدین، اقیموا، آتوا؛ همنشین های اسمی نیز برای مفهوم امید در قرآن کریم بیان شده است که این همنشین ها در بردارنده بار مفهومی تاکید کننده امید است. اسامی نظیر رحمه که بیان کننده لطف الهی و امیدوار بودن انسان است؛ خیر که در بردارنده بار مثبت درباره امیدواری است؛ لقاء الله که این مفهوم را می رساند که دیدار خداوند، مطلوب امیدواران باید باشد؛ اسوه که الگوهای امیدواری را بیان می نماید و توبه که انسان به واسطه آن، امیدوار رحمت بی کران الهی است، مفاهیم اسمی همنشین امید در قرآن هستند. محسن، قانت و صالح، از همنشین های صفتی امید در قرآن محسوب می شوند.

    کلیدواژگان: قرآن، امید، معناشناسی، روابط همنشینی
  • مسلم مظفری* صفحات 136-161

    نور و ظلمت در آیات متشابه قرآن از جمله واژگانی هستند که تاویلات متعددی درباره آن ها صورت گرفته و موضوعات بسیار پیچیده عرفانی حول این کلمات مطرح شده است. و کتاب بیان السعاده فی مقامات العباده از سلطان محمد گنابادی از جمله تفاسیر شیعه است که واژگان نور و ظلمت را تاویل عرفانی به مذاق شیعه صورت داده است. با بررسی های صورت گرفته می توان گفت که نور در این تفسیر، تاویل به وحدت وجود، روح، سکینه و ولایت شده؛ و ظلمت تعبیر به عدم مطلق، کثرت، شیون نفس، شهوات، حدود و نواقص شده است. و بر خلاف نظر برخی از مفسرین که خداوند را صاحب نور می شناسند نه خود نور، بر اساس این تفسیر می شود گفت که خداوند هم ذات نور و و هم صاحب نور و هم نسبت به غیر خودش، روشن کننده است. یعنی نور هم حقیقت وجود است، که همان حق اول تعالی است و او در ذات خود، بدون علت و فاعلی ظاهر است و هم روشن کننده غیر از خود از انواع حقیقی و عرضی است. و ظلمت عبارت از عدم نور، ماهیت، حدود و نواقص است؛ که خودش ذاتا مخفی است و غیر خودش را نیز مخفی می کند و این شان ماهیت حدود و عدم هاست که از تنزل وجود و ضعف ناشی می شود. این پژوهش با شیوه تحلیل محتوای کیفی متن به انجام رسیده است.

    کلیدواژگان: شیعه، تاویل، تفسیر، تفسیر بیان السعاده گنابادی، نور، ظلمت، تاویل نور و ظلمت
|
  • Seyyed Masoom Hoseini*, Hasan Ranjbar Pages 9-36

     One of the dangerous diseases that affects many civilizations and societies and can cause the downfall and destruction of societies is the welfare of the people, especially the officials. In a prosperous society, the spirit of self-sacrifice, jihad and martyrdom is very rare. If the element of convenience and welfare is injected into a person or a society, that person or society will gradually be drawn towards corruption and as a result ruin. On the other hand,it seems that the Qur'an also paid attention to this terrible creature and addressed it in different places. That is why it is important to pay attention to this issue. Since the effects of welfarism are more important than other aspects of the subject, this article, which dealt with the effects of welfarism in the Qur'an with a descriptive-analytical method, and reached the conclusion that humiliation and degradation, disobeying God's command, taking the correct view, rebellion , the fall of morals in society, oppression and rebellion, etc. are the effects of prosperity

    Keywords: Qur'an, Prosperity, Prosperity, Works, Life
  • Fatemeh Sadat Hosseini *, Bibi Zahra Hosseini Jahanabad Pages 37-65

    In the common views of interpretation, which is very much influenced by hadiths, the phrase “ان تضل إحداهما فتذکر إحداهماالاخری” in the verse 282 of Surah al-Baqarah has been understood in such a way that the value of a woman's testimony is half of a man's. Also, a new translation has been suggested for “إحداهما الاخری”, which has a serious effect on our understanding of the verse. In this article, with the view of Qur'an as an exact, interconnected and trans-historical text, and by combining the traditional and modern methods of understanding Qur'an which are expressed in fourteen principles, the value of the testimony of men and women in Qur'an is compared and it is shown that the value of testimony of them is equal. In addition, by considering the purpose of the verses instead of their appearance, which the most important of them is expressed by the phrase “ذلکم اقسط عند الله واقوم للشهاده وادنی الا ترتابوا”, tries to reach the underlying meaning of Al-Baqarah: 282 and another verses of testimony.

    Keywords: Al-Baqarah: 282, Coherence of the Text, Ta&rsquo, avil, testimony, Thematic Interpretation of Qur&rsquo, an by Qur&rsquo, an, Trans-historical, Underlying Meaning
  • MohammadAli Dayyani *, Mahmood Dayyani Pages 66-83

    The highest point was that of genius no more than a proper post, and that, according to the 79th, the master of the prophet of the Ukrainians was to rise on condition, while on the second, to bring to God any kind of God.how Mahmoud's place consists in an idea of Master Willie of the Koran, which, owing to the discovery of the guilty and sinful men, has been able to read, as in the popular pilgrimage of Rome, the Holy See of Providence.It is necessary to ask: how is Mahmoud's place in the Koran, and the Tsarevich Chistan.Hamdh the bearers return to God, or letters of genius; and how can there be any understanding between the Book of Revelation and the 2: 00 A. M.as for the sum of appetite, is it not a higher class of men or is it possible that others.Among the results of this inquiry, which, by virtue of powder, a bookcase, and the style of exhortation, and, based on verbal or mystical views, or on the estuary of Messalina.is that according to '79,' Congratulations,' The Prophet of the Ukrainians, ' and a live night, he won the high officials of Calengo and in this case, the whole of Hamdh, the bearers, in the mitre, the wrongs which are the erroneous, cannot be held responsible for this work of genius, and to which the doctrine of this church, as well as the fact that it is to be understood moreover, the favorite of the three

    Keywords: the prophet, Position of Mahmoud, Position of intervention, The secret passage (Asra). The Ashoora pilgrimage, The Jamee Kabireh pilgrimage
  • Maryam Shah Ali * Pages 84-109

    Interpretation is one of the terms of Quranic sciences that has been used for a long time in religious texts and Quranic sciences and various opinions and opinions have been expressed about this term. The commentators of the Holy Qur'an have expressed different views on the meaning of interpretation, which is important in understanding the Holy Qur'an and its truth. Among the commentators who have addressed this issue; Allameh Tabatabai and Allameh Javadi are Amoli.In this study, we make a comparative study of the views of Allameh Tabatabai and Allameh Javadi Amoli. Allameh Tabatabai believe; Interpretation is not like the meanings of words; Rather, it is a real truth to which the statements of the Holy Qur'an, such as the rules, wisdom, and sermons, are based, and all the verses of the Qur'an are interpreted, and the container for its appearance is on the Day of Resurrection. Allameh Javadi Amoli accepts his opinion about interpretation; But they firmly believe in science, they can achieve its truth to some extent in this world, and its full appearance is on the Day of Resurrection. This research deals with this issue in a descriptive-analytical method.

    Keywords: Discount, interpretation, Allameh Tabatabai, may God have mercy on him, Allameh Javadi Amoli Hafezullah
  • Mostafa Bagheri Nozari *, Ebrahim Fallah Pages 110-135

    The knowledge of semantics in the Holy Qur'an has special applications that can be used to examine the vocabulary of the Holy Qur'an and show the miracles of this divine book. One of the most used concepts in the Holy Quran is the concept of hope, which is expressed in the Quran with words such as Amal, Lal, Asi, Raja, etc. This research aims to study the semantics of the word hope in the Qur'an by using the descriptive-analytical method, relying on companionship relationships Studies show that the current cognates of hope in the Qur'an include Yehdin, Tahjeed, Aqimwa, Atwa, Ata'iwa; Nominal companions are also mentioned for the concept of hope in the Holy Qur'an. Names such as Rahma, which express God's grace and human hope; No, which carries a positive charge about hope; The meeting of Allah conveys the concept that the meeting of God should be desired by those who hope; Aswah, which expresses patterns of hope, and repentance, through which man hopes for God's infinite mercy, are nominal concepts that accompany hope in the Qur'an. Mohsen, Qant and Saleh are considered to be companions of Omid in the Qur'an.

    Keywords: Qur', an, hope, semantics, social relations
  • Moslem Mozaffari * Pages 136-161

    Light and darkness in the similar verses of the Qur'an are among the words that have been interpreted in many ways, and very complex mystical issues have been raised around these words. And the book Bayan-al-Sadah fi Maqamat-ul-Ibadah by Sultan Mohammad Gonabadi is one of the Shia interpretations, which gave a mystical interpretation of the words light and darkness to the taste of Shia. Based on the investigations, it can be said that light in this interpretation is interpreted as the unity of existence, soul, inner peace and religious leader; and darkness is interpreted as absolute absence, multiplicity, self-interests, lusts, limits and shortcomings. And contrary to the opinion of some commentators who consider God to be the owner of light and not light itself, based on this interpretation it can be said that God is both the essence of light and the owner of light, and is enlightening in relation to others. That is, light is both the truth of existence, which is the first right of the Supreme Being, and in its essence, it is without apparent cause and agent, and it is also an illuminant other than itself, of real and accidental types. And darkness is the absence of light, nature, limits and defects; which itself is hidden by nature and also hides other than itself, and this dignity is the nature of limits and absences that comes from the degradation of weakness. This research has been done by analyzing the qualitative content of the text.

    Keywords: Shiea, Tawil, Tafseer, Tafseer Bayan Al-Sada Gnabadi, light, darkness, Tafseel Light, Darkness