فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ایرانشناسی
سال سیزدهم شماره 3 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/09/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حمیرا زمردی*، مینا اکبری فراهانی صفحات 1-20
    بحث از فضایل و رذایل اخلاقی از جمله اندیشه های مشترک در باورهای اخلاقی و عارفانه ایران و هند باستان است. براساس اندیشه دوگانه باوری صفات رذیله ناشی از نیروهای شر و تاریکی است و صفات نیک متاثر از نیروهای خیر و روشنی است. پرهیز از صفات رذیله، به ویژه صفت رذیله خشم، در این اندیشه مشترک و نمود آن در آثار ایران و هند باستان تاکید شده است. در شاهنامه نبرد این دو نیروی خیر و شر در شخصیت های داستان ها و سخنان فردوسی دیده می شود. در مثنوی نیز در وجود انسان نبرد نیکی و بدی جریان دارد. در این پژوهش، صفت رذیله خشم در ایران و هند باستان بر مبنای شاهنامه و مثنوی، با روش تطبیقی و تحلیلی، بررسی شده است. در این بررسی، خشم در دو مفهوم دیو خشم و صفت رذیله خشم به کار رفته است. انسان با این صفت ناپسند خشم از گروه نیکی و روشنی دور و به گروه اهریمنی و تاریکی نزدیک می شود. بنابراین، با تحلیل شواهدی از آثار نشان داده ایم که فردوسی و مولوی، دو شاعر بزرگ دوره اسلامی، این مفاهیم اندیشه باستانی ایران و هند را در شاهنامه و مثنوی به خوبی متجلی کرده اند و به تداوم فرهنگ کهن آریایی خویش پای بند بوده اند.
    کلیدواژگان: صفت رذیله، خشم، ایران باستان، هند باستان، شاهنامه، مثنوی
  • شیرزاد احسان خواه، منیره کاظمی راشد، حسن زندیه*، منیژه صدری صفحات 21-39

    در دوره ی قاجار به علت ظهور و گسترش سرمایه داری و جهانی شدن اقتصاد، دروازه های مرزی به روی سایر کشورها گشوده شد. در این میان، کرمانشاه به عنوان یکی از مهمترین مسیرهای مرزی کشور، سهم بسزایی داشت. و در تقابل و تعامل با دولت عثمانی و از آن طریق، در پیوند با سایر کشورهای اروپایی قرار گرفت. ورود نمایندگان کشورهای خارجی (تجار، مستشرقین، مسیونرهای مذهبی،و...) تاسیس اداراتی چون (تلگراف، بانک، کنسولگری و...) واردات کالاهای غربی (پارچه های انگلیسی، دخانیات ترکیه، آبجوهای دانمارکی و...) سبب شد تا مظاهر فرهنگ غربی در این ایالت رواج یابد. ساختار جدید شهری و معماری، زمینه های گسترش بیشتر تشیع، معرفی آثار باستانی در سطح جهانی و... از دیگر پیامدهای فرهنگی این روابط بود. این پژوهش، به استناد سفرنامه ها، خاطرات، وسایر منابع به روش تحلیلی - توصیفی و کتابخانه ای انجام شده است. هدف از این پژوهش بررسی تحولات فرهنگی ایالت کرمانشاهان در پیوند با روابط خارجی در یکی از مهم ترین ادوار تاریخ ایران می باشد. یافته ها نشان می دهد مناسبات خارجی ایران با کشورهای اروپایی و عثمانی، سبب بروز تحولات فرهنگی دیگری از جمله ارتقاء بهداشت، تاسیس مدارس با محتوای آموزشی جدید ، شکل گیری گویش کرمانشاهی و...گردید.

    کلیدواژگان: قاجاریه، روابط خارجی، کرمانشاهان، تحولات فرهنگی، عثمانی
  • فرزانه صنیعی، احسان قبول* صفحات 41-59

    سفرنامه ‏ها یکی از انواع آثار ادبی تاریخی به شمار می ‏روند که نگاه و نگرش نویسنده‏ای را به مکان ‏های نو توصیف می‏ کند. در این پژوهش، برآنیم به بررسی تصویر زنان ایران عصر صفوی در سفرنامه رافایل دومان، کشیش فرانسوی، با عنوان وضع ایران در سال 1660، دست یابیم. این اثر یکی از نخستین آثار به زبان فرانسه درباره ایران عصر صفوی است و نویسنده آن، از جهت طول مدت اقامت در ایران (بیش از نیم قرن) در میان سیاحان اروپایی که به ایران سفر کرده بودند کم نظیر است، ضمن آنکه بر بسیاری از سیاحان مشهور فرانسوی همچون شاردن و تاورنیه فضل تقدم دارد. لذا تصاویر ایرانیان در این اثر در جایگاه تصاویر سرچشمه و تاثیرگذار بر تصویرپردازی دیگر سفرنامه‏ نویسان فرانسوی محسوب می ‏شود. در این زمینه دو پرسش اصلی این جستار عبارت اند از: دومان چه جنبه هایی از زندگی زنان ایرانی را به تصویر کشیده است؟ دلایل نگرش ارزش گذارانه دومان نسبت به زنان ایرانی چیست؟ برای پاسخ به این پرسش‏ها از دانش و روش تصویرشناسی بهره جستیم؛ از این ‏رو، نخست بر اساس شاخصه‏های موضوعی تصویر زنان را در اثر دومان دسته ‏بندی کردیم، شاخصه‏ هایی همچون: زنان اقلیت های دینی، موقعیت زنان در درون و بیرون منزل، زنان رقاصه، مسایل مربوط به ازدواج و طلاق زنان و چندهمسری در خانواده های ایرانی. پس از آن نگرش ارزش‏گذارانه دومان در هر موضوع را نسبت به زنان ایرانی تحلیل و ارزیابی کردیم و در این میان تا حدی به بررسی چرایی این نگاه و نگرش بر اساس نشانه‏های درون‏ متنی و منابع تاریخی عصر صفوی پرداختیم. منظور از نشانه های درون متنی عناصری همچون قیدها، صفت ها، الفاظ و عبارات خاص و همچنین لحن نویسنده است. نتیجه تحقیق این است که غالب تصاویری که دومان از زنان ایرانی ارایه می کند بار معنایی منفی دارند. دلیل این نگرش منفی را می توان نخست در هدف سفر او، به عنوان یک مبلغ مسیحیت کاتولیک که مسلمانان را از نظر عقیدتی بر خطا می داند، جست وجو کرد. خودبرتربینی اروپایی او و فرودست ‏دانستن ایرانیان، همچنین عقایدش درباره زنان در جایگاه یک کشیش کاتولیک نیز در این نگرش موثرند. ضمن آنکه واقعیت جایگاه اجتماعی زنان در دوره صفوی را در نگاه منفی وی نمی‏ توان نادیده انگاشت.

    کلیدواژگان: تصویرشناسی، زنان ایرانی، رافائل دومان، صفویه، فرانسه
  • نگار آویشی*، زهرا حسین آبادی، مرضیه اسفندیاری صفحات 61-79

    می ‏توان چنین اذعان نمود که حرفه سوزن‏دوزی نمایانگر اصالت قوم بلوچ، شناخته ‏شده ‏ترین و مهم ‏ترین هنر مردم بلوچستان می ‏باشد. این هنر زیبا در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان به دست بانوان خوش‏ ذوق سیستانی و بلوچ دوخته می‏ شود، اما انتخاب شهرستان ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن‏ دوزی، اهمیت ویژه ‏ای به سوزن‏ دوزی بلوچ این شهرستان بخشیده است. مشکلاتی از جمله انجام سوزن‏دوزی‏ های بلوچ به دست اتباع خارجه و در خطر بودن اصالت این هنر ارزنده که به عنوان میراث ملی از آن یاد می ‏شود، نگاهی ویژه به این حوزه را می‏ طلبد و ضروری است تلاش شود مشکلاتی که بر سر راه سوزن‏ دوزی بلوچ شهرستان ایرانشهر قرار دارد شناسایی شده و عوامل موثر بر افزایش اشتغال‏ زایی بانوان بلوچ این شهرستان ارایه گردد. آنچه در این تحقیق به عنوان هدف موردتوجه قرار گرفته است، مطالعه عوامل موثر بر اشتغال زایی زنان بلوچ در زمینه سوزن‏دوزی و تاثیر آن در پیشبرد اقتصاد منطقه می باشد. اطلاعات موردنیاز پژوهش که به روش توصیفی_تحلیلی انجام گرفته، از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شده و از ابزار پرسش نامه نیز بهره گرفته شده است. نمونه آماری پژوهش را بانوان سوزن‏دوز شهرستان ایرانشهر تشکیل داده ‏اند. پس از تحلیل داده های به دست آمده می توان عواملی همچون اختصاص حقوق ثابت به سوزن‏ دوزان فعال، تضمین خرید محصولات سوزن‏ دوزی به قیمت منصفانه، بهبود پوشش‏ دهی اینترنت در دهستان ‏های شهرستان ایرانشهر و غیره را از جمله عوامل موثر بر میزان اشتغال زایی سوزن دوزی زنان بلوچ در شهرستان ایرانشهر و در نتیجه پیشبرد اقتصاد منطقه نام برد.

    کلیدواژگان: صنایع دستی، سوزن دوزی، اقتصاد، اشتغال زایی، مشاغل خانگی، زنان بلوچ
  • حسن آتش آب پرور، محمدکریم یوسف جمالی*، اسماعیل سنگاری، شکوه السادات اعرابی هاشمی صفحات 81-97

    چگونگی خلقت آغازین جهان و آفرینش عناصر طبیعی و تناسب آن ها با اعداد همواره مورد توجه بشر بوده است.هر چند اسطوره های آفرینش منعکس کننده ذهنیت انسان ابتدایی هستند، اما اغلب ساختاری هدفمند را جستجو می کنند. با اهمیت و نقشی که آب در زندگی دارد و سبب شده تا نقش ویژه ای در باورهای همه ملت ها پیدا کند، گروهی از اقوام قدیم منشاء همه آفرینش را در آب جستجو می کردند.وجود آب در آغاز آفرینش بر پایه متون کهن ایرانی همیشه مورد توجه بوده و در باورمندی ایرانیان باستان، آفرینش آب پس از آسمان صورت می گیرد. در ادیان پیشازردشتی و نیز در دیانت زردشتی، آب همواره مقدس بوده و ایزدبانوان و ایزدانی مامور محافظت و پاسبانی از آن بودند.در نظام فرهنگی و زیستی آغازین حیات، انسان برای شناخت پدیده های هستی از شیوه های خاصی بهره می گرفت که یکی از آن ها اسطوره است. اسطوره ها جزء اولین استدلال ها و تبیین شناختی بشر اولیه برای مشخص کردن چیستی و جایگاه عناصر دردسترس و ناشناخته طبیعت هستند.این پژوهش با رویکرد توصیفی و تحلیلی نقش اعداد مقدس سه و هفت را در آفرینش آبها مورد مداقه و تحلیل قرار داده و نتایج تحقیق حاکی از آن است که اعداد بر طبیعت تحت امرشان تاثیرمی گذارند و این گونه میان خدا و جهان آفرینش واسطه میشوند.در این بین عدد سه بیشتر معنوی و در باورمندی دینی و امور ایزدی و نیک و عدد هفت بیشتر مادی و گاها معنوی در آفرینش این عنصر نقش داشته اند.

    کلیدواژگان: آفرینش آبها، اعداد مقدس، اسطوره، ایران باستان، اعداد سه و هفت
  • محمدجواد اولادحسین*، مجتبی دورودی صفحات 99-113

    موضوع پژوهش حاضر خوانش کتیبه جدیدی در کوه حسین استان فارس، دشت مرودشت و در مجاورت نقش  رستم است. کشف این کتیبه، که در واپسین ماه های سال 1400صورت گرفت، بازتاب گسترده ای در خبرگزاری ها داشته است و از آن با عنوان کتیبه ای که نام زردشت و امهرسپندان در آن آمده است و به عنوان کتیبه ای غیر تدفینی یاد شده است. اسامی که وجودشان در این کتیبه مشاهده نمی شود. همچنین، مشاهده خواهد شد که کتیبه حاضر در زمره کتیبه های تدفینی به  شمار می رود. با توجه به تقسیم بندی کتیبه های خصوصی در این منطقه می توان از کتیبه حاضر با عنوان نقش  رستم 4 نام برد که با سنت فارسی میانه (پهلوی کتابی) به تحریر درآمده است. کتیبه های تدفینی بخش مهمی از نوشته های خصوصی با سنت زردشتی را شامل می شود که به دلیل ماهیت آیینی مجموعه تاریخی فرهنگی نقش رستم، بخش عمده ای از کتیبه های یافته شده در این محدوده نیز همین ویژگی را دارند. از جمله کتیبه های تدفینی که پیش تر در این کوهستان مشاهده شده است می توان به کتیبه های صخره شاه اسماعیل، کتیبه های دره بره و کتیبه گردلک اشاره داشت. کتیبه حاضر نیز به همین گروه از کتیبه ها تعلق دارد. این کتیبه در اندازه 30 در 35 سانتی متر بر فراز یک تابوت در شش سطر نقر (کنده کاری) شده است و خبر از تعلق آن به فردی به نام بهرام مهرگ نیک دین دارد که با جمله دعایی «بهشت بهره اش باشد» پایان یافته است. با توجه به تاریخ اشاره شده در کتیبه به احتمال زیاد می توان آن را مربوط به ششم اردیبهشت سال 40 یزدگردی، دانست. این سال برابر با 672 میلادی و 53 هجری قمری یعنی دوران خلافت معاویه است.

    کلیدواژگان: کتیبه، فارسی میانه، گورنوشته، نقش رستم، تدفین
|
  • Homeyra Zomorodi *, Mina Akbari Farahani Pages 1-20
    The discussion of moral virtues and vices is one of the common ideas in the moral and mystical beliefs of ancient Iran and India. According to the idea of dualism, vice traits are caused by the forces of evil and darkness, and good traits are influenced by the forces of good and light. Avoiding vices, especially the vice of anger, is emphasized in this common thought and its expression in Avesta, Pahlavi, and Manichaean works of ancient Iran and the works of Vedic, Brahminical, and Buddhist literature of ancient India. In the Shahnameh, the battle of these two forces of good and evil can be seen in the thoughts, words and actions of the characters in Ferdowsi's stories and words. In Mawlavi's Masnavi, there is a battle between good and evil in human existence. In this research, the attribute of anger in ancient Iran and India has been investigated based on Shahnameh and Masnavi, with a comparative and analytical method. According to this study, anger is used in the two concepts of the demon of anger and the vice of anger in the works of Iran and ancient India. We can see the reflection and influence of these two concepts in Shahnameh and Masnavi. Therefore, the research shows that the devil makes people feel demonic through the unpleasant attribute of anger and moves them away from the group of goodness and light and closer to the group of evil and darkness. Now, this anger can have a demonic face or a blasphemous quality. Therefore, by analyzing the evidence of the works, we have shown that Ferdowsi and Molavi, as two great poets of the Islamic period, have well expressed these concepts of ancient Iranian and Indian thought in the Shahnameh and Masnavi, and have adhered to the continuity of their ancient Aryan culture.
    Keywords: Attribute of vice, anger, ancient Iran, Ancient India, Shahnameh, Masnavi
  • Shirzad Ehsan Khah, Monireh Kazemi Arshad, Hassan Zandiyehh *, Manijeh Sadri Pages 21-39

    During the Qajar period, due to the emergence and expansion of capitalism and the globalization of the economy, the country's border gates were opened to other countries. In the meantime, Kermanshah, as one of the most important border routes in the country, had a significant share. And in confrontation and interaction with the Ottoman government and through it, in contact with other European countries. The arrival of representatives of foreign countries (merchants, Orientalists, religious missionaries, etc.), the establishment of offices such as the Telegraph, the bank, the consulate, etc. The import of Western goods (British fabrics, Turkish tobacco, Danish beers, etc.) led to Manifestations of Western culture are prevalent in this state. The new urban structure and architecture, the grounds for further expansion of Shiism, the introduction of antiquities at the world level, etc. were other cultural consequences of these relations. This research has been done based on travelogues, memoirs, documents, and other sources in an analytical-descriptive and library method. The purpose of this study is to investigate the cultural developments in Kermanshah province in relation to foreign relations in one of the most important periods of Iranian history. Findings show that Iran's foreign relations with European and Ottoman countries, caused other cultural developments such as health promotion, the establishment of schools with new educational content, the formation of the Kermanshah dialect and

    Keywords: Qajar, Foreign Relations, Kermanshah, Cultural developments, Ottoman
  • Farzaneh Saniei, Ehsan Ghabool * Pages 41-59

    This paper aims to study the image of Iranian women in the Safavid era within the work of French priest Raphael Du Mans entitled the Status of Iran in 1660 . This book is one of the first works written in French about Safavid Iran and its author is unique among European tourists who traveled to Iran due to the length of his stay in Iran (more than half a century) and is also more famous than many other French  tourists like Jean Chardin or Jean-Baptiste Tavernier. The present research seeks to first thematically classify the descriptions that Du Mans presents of Iranian women, based on the knowledge and method of imagology and then analyze his evaluative attitude towards Iranian women in each of these themes. Then, the reasons for this attitude are investigated based on intra-textual and extra -textual components. For this purpose the images of women within his book are extracted and classified. These images include women of religious minorities, the position of women inside and outside the house, dancing women, issues related to women's marriage and divorce, and polygamy. Then, by referring to historical resources and also checking the intratextual signs based on imagology the positive or negative evaluation of the images and the context of their formation are analyzed and identified. The result of the research is that most of the images that Du Mans presents of Iranian women have a negative connotation; the reason for which can be found in the purpose of his trip his European sense of superiority and also his ideas about women as a Catholic priest. Most of the images presented in Raphael Du Mans 's book can be considered direct images, because the author has lived in Iran for many years and has made numerous observations

    Keywords: imagology, Iranian women, Raphael Du Mans, Safavid Era
  • Negar Avishi *, Zahra Hosseinabadi, Marzieh Esfandiari Pages 61-79

    It can be acknowledged that needlework represents the authenticity of the Baloch people, the most well-known and important art of the people of Baluchistan. This beautiful art is sewn in different cities of Sistan and Baluchistan province by the hands of Sistani and Baloch women, but the selection of Iranshahr city as the national city of needlework has given special importance to Baloch needlework of this city. Problems such as the sewing of Baloch needlework by foreign nationals and the danger of the authenticity of this valuable art, which is referred to as a national heritage, require a special look at this field. It is necessary to try to identify the problems that stand in the way of Baloch needlework in Iranshahr city and present the effective factors for increasing the employment of Baloch women in this city.  What has been considered as the goal of this research is the study of factors affecting the employment of Baloch women in the field of needlework and its effect on the advancement of the region's economy. The required information of the research, which was conducted by descriptive-analytical method, was collected through library and field studies, and the questionnaire tool was also used. The statistical sample of the research is made up of needlewomen from Iranshahr city. After analyzing the obtained data, among the factors affecting the increase of employment of Baloch women in the field of needlework in Iranshahr city and as a result the economic advancement of the region, factors such as allocating fixed salaries to active needlewomen, Attracting the help of investors and setting up the supply chain of raw materials in Sistan and Baluchistan province and as a result reducing the production costs of needlework products and increasing employment in the province, guaranteeing the purchase of needlework products at a fair price , improvement of internet coverage in the villages of Iranshahr and so on.

    Keywords: Handicrafts, needlework, Economy, Job Creation, home jobs, Baloch women
  • Hasan Atash Ab Parvar, Mohamadkarim Yousefjamali *, Esmaeil Sangari, Shokouh Alsadat Arabi Hashemi Pages 81-97

    How the universe was originally created and the creation of natural elements and their fit with numbers has always been of human interest. Although the myths of creation reflect the mindset of primitive man, they often seek a purposeful structure. With the importance and role that water has in life and has caused it to play a special role in the beliefs of all nations, a group of ancient tribes sought the origin of all creation in water. The existence of water at the beginning of creation based on ancient Iranian texts has always been considered and in the belief of the ancient Iranians, the creation of water takes place after the sky. In pre-Zoroastrian religions and also in Zoroastrian religion, water has always been sacred and goddesses and goddesses were in charge of protecting and guarding it. A significant part of the myths of ancient Iranian religions is dedicated to water. In the cultural and biological system of the early periods of life, humans used special methods to recognize and introduce the phenomena of existence, one of which is myth. Myths are among the first arguments and cognitive explanations of early humans to determine the nature and location of the available and unknown elements of nature, and they include part of the human cognitive system in the beginning of mankind.  This research has studied and analyzed the role of sacred numbers three and seven in the creation of waters with a descriptive and analytical approach. The results of the research indicate that numbers influence nature and the objects under their control, and in this way they mediate between God and the world of creation. In between, the number three is more spiritual and has a role in religious belief and Yazidi and good affairs, and the number seven is more material and sometimes spiritual in the creation of water.

    Keywords: Creation of waters, sacred numbers, Mythology, ancient Iran, numbers three, seven
  • Mohamadjavad Owladhoseyn *, Mojtaba Doroodi Pages 99-113

    The subject of the current research is the reading of a new inscription in Mount Hossein, Fars province, Marvdasht Plain, near Naqsh-e Rostam. The discovery of this inscription took place in the last months of 1400 solar year; It has been widely reflected in the news agencies and it has been referred to as an inscription that contains the names of Zoroaster and Amherspandan and as a non-burial inscription. Names whose existence is not observed in this inscription. It will also be seen that the present inscription is among the burial inscriptions. According to the classification of private inscriptions in this region, the present inscription can be mentioned as Naqsh-e Rostam 4, which was written in Middle Persian tradition. Burial inscriptions include an important part of private writings with Zoroastrian tradition, which due to the ritual nature of the historical and cultural collection of Naqsh-e Rostam, most of the inscriptions found in this area also have the same feature. Among the burial inscriptions that have been seen in this before; We can refer to Shāh Ismāʾil rock inscriptions, Darreh Boreh inscriptions, and Gīrd- e lak inscriptions. The present inscription also belongs to the same group of inscriptions. This inscription, measuring 30 x 35 cm, is engraved on top of a coffin in six lines, and it is said to belong to a person named Wahrām ī  Mēhrag. According to the date mentioned in the inscription, it is likely to be related to the 6th of May in the year 40 of Yazdgerdi. This year is equal to 672 AD and 53 AH, which is the era of Muawiya's caliphate. Also, in this research, an attempt has been made to investigate the types of structures related to burial in Mount Hossein. The current research was conducted in the field and documents.

    Keywords: inscription, Middle Persian, grave inscription, Naqsh Rostam, Burial