فهرست مطالب

نشریه رویکردهای نوین در علوم مدیریت
سال چهارم شماره 1 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/09
  • تعداد عناوین: 25
|
  • نرگس پیچاق چی * صفحات 1-13

    این مطالعه با هدف تحلیل مشارکت کارکنان و رضایت شغلی با چابکی نیروی کار از طریق مدیریت استعداد به عنوان متغیر میانجی انجام شد. موضوع تحقیق در شهرداری بندرانزلی انجام شد. تعداد پاسخ دهندگان 130 نفر می باشد. این تحقیق به دلیل پیگیری نیازهای پژوهشی، هدفمند است. ابزار تحلیل از روش حداقل مربعات جزیی (PLS)استفاده می کند. هدف آن تجزیه و تحلیل مشخصا متغیرها و شاخص هایی است که بر چابکی نیروی کار تاثیر می گذارند. نتایج نشان داد که مشارکت کارکنان و رضایت شغلی تاثیر مثبت و معناداری بر چابکی نیروی کار دارد. نقش مدیریت استعداد به عنوان یک متغیر میانجی بر چابکی نیروی کار تاثیر می گذارد. سازمان ها باید نقش مدیریت استعداد را به حداکثر برسانند تا شایستگی های کارکنان را با توجه به چالش های موجود آماده کنند. اجرای مشارکت کارکنان و رضایت شغلی، کارکنان را چابک تر، پاسخگوتر و ابتکارات بالایی برای ایجاد نوآوری در کسب و کار ایجاد می کند. رضایت شغلی برای حفظ ثبات عملکرد بسیار مورد نیاز است.

    کلیدواژگان: مشارکت کارکنان، رضایت شغلی، چابکی نیروی کار، مدیریت استعداد
  • عبدالواحد حسینی، محمدعلی کرامتی *، محمدعلی افشار کاظمی، سید عبدالله امین موسوی صفحات 14-24

    در عصر حاضر، مشتریان بانکی به عنوان مهمترین قابلیت بانک ها در کسب مزیت رقابتی و همچنین عمده ترین دارایی نامشهود قلمداد می شوند و باید آنها را کلید طلایی بهبود کیفیت و بهره وری کلیه فرآیندهای بانک ها دانست. بانک های موفق با تلاش برای جذب، نگهداشت و جلب رضایت مشتریان، مزیت رقابتی امروز و فردای خود را تضمین می کنند. رفتار مشتریان، مطالعه رفتار انسان در عرصه بانک ها، رویارویی فرد و بانک و مطالعه بانک می باشد که در نهایت به درک جامع رفتار مشتریان منتهی می شود. بنابراین لازمه تحقق درک شناخت رفتار مشتریان، درک و شناسایی رفتارهای تک تک مشتریان بانک و همچنین درک رفتارهای تعاملی افراد در درون سازمان با یکدیگر می باشد. هرچه آگاهی بانک ها نسبت به ویژگی رفتاری مشتریان داخلی و خارجی خود بیشتر باشد، احتمال اینکه بتوانند باعث افزایش بهره وری، بهبود کار تیمی و هماهنگ سازی در بانک شوند، بیشتر خواهد بود. آزمون ها و مدل های گوناگونی برای شناخت رفتار مشتریان، ،تفاوت ها و ویژگی های رفتاری وجود دارد که یکی از آنها، "ارزیابی رفتار با مدل DISC" است که می تواند نقش بزرگی برای دستیابی به شناخت مشتریان بانکی داشته باشد.

    کلیدواژگان: مدل DISC، رفتارشناسی، مشتریان، بانک، ریسک مالی
  • مسعود صوفی *، مهدی علی نژاد صفحات 25-38

    تاثیر فزاینده ای از یادگیری ماشین در برنامه های کاربردی کسب و کار وجود دارد، با راه حل های بسیاری که قبلا پیاده سازی شده اند و بسیاری دیگر در حال بررسی هستند. از زمان بحران مالی جهانی، مدیریت ریسک در بانک ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است و تمرکز دایمی بر نحوه شناسایی، اندازه گیری، گزارش و مدیریت ریسک ها بوده است. تحقیقات قابل توجهی در دانشگاه و صنعت بر تحولات بانکداری و مدیریت ریسک و چالش های فعلی و نوظهور متمرکز شده است. این مقاله با مروری بر ادبیات موجود به دنبال تحلیل و ارزیابی تکنیک های یادگیری ماشینی است که در زمینه مدیریت ریسک بانکداری مورد تحقیق قرار گرفته اند و حوزه ها یا مشکلاتی را در مدیریت ریسک که به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته اند و زمینه های بالقوه ای هستند را شناسایی کند. تحقیقات بیشتر بررسی نشان داده است که کاربرد یادگیری ماشین در مدیریت ریسک های بانکداری مانند ریسک اعتباری، ریسک بازار، ریسک عملیاتی و ریسک نقدینگی مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، به نظر نمی رسد با سطح فعلی صنعت تمرکز بر مدیریت ریسک و یادگیری ماشین متناسب باشد. تعداد زیادی از حوزه ها در مدیریت ریسک بانکی باقی مانده است که می تواند به طور قابل توجهی از مطالعه نحوه استفاده از یادگیری ماشین برای رسیدگی به مشکلات خاص بهره مند شود.

    کلیدواژگان: مدیریت ریسک، بانکداری، ریسک بانکداری، یادگیری ماشینی
  • یاسر ملک حسینی * صفحات 39-55

    پژوهش حاضر با هدف، بررسی تاثیر رفتار سازمانی مثبت گرا بر کاهش سکوت سازمانی در سازمان های دولتی استان ایلام انجام گرفته است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نقطه نظر چگونگی جمع آوری اطلاعات، از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی می باشد. همچنین پژوهش حاضر از آن لحاظ که از طریق پرسشنامه جمع آوری می شود پیمایشی می باشد. در این تحقیق جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمان های دولتی استان ایلام می باشد که بر اساس اعلام معاونت نیروی انسانی استانداری ایلام برابر با 29240 نفر می باشند. به منظور نمونه گیری از بین کارکنان سازمان های دولتی استان ایلام به روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 379 نفر انتخاب شدند. جهت سنجش متغیر سکوت سازمانی از پرسشنامه استاندارد پیندر و هارلوز (2001) و جهت سنجش متغیر رفتار سازمانی مثبت گرا از پرسشنامه استاندارد لوتانز و همکاران (2018)، استفاده شده است که روایی صوری و محتوایی آن توسط استاد راهنما و خبرگان مدیریت تایید شده است و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضریب کرونباخ آلفا برای پرسشنامه (88/0) محاسبه گردید، که این ضریب از نظر آماری قابل قبول می باشد و دلالت بر پایایی پرسشنامه دارد. برای آزمون فرضیه ها در این پژوهش، از نرم افزار SPSS نسخه 22 و لیزرل نسخه 8/8 استفاده شده است. آزمون بررسی فرضیه های مورد استفاده در این پژوهش را آزمون کلموگروف-اسمیرنف به منظور بررسی نرمال بودن داده ها، آزمون معادلات ساختاری در بر می گیرد. نتایج نشان می دهد که رفتار سازمانی مثبت گرا بر کاهش سکوت سازمانی در سازمان های دولتی استان ایلام تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: رفتار سازمانی مثبت گرا، سکوت سازمانی، سازمان های دولتی استان ایلام
  • حامد قلعه کانی *، امین دارم صفحات 56-68

    هدف از انجام این پژوهش بررسی شهرت برند و کیفیت برند بر اعتبار برند مورد مطالعه: فروشگاه های پوشاک در سیتی سنتر شاهین شهر می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، در حیطه پژوهش های کاربردی است و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات نیز توصیفی است. همچنین تحقیق به لحاظ تحلیل داده ها از نوع کمی می باشد. مشتریان فروشگاه های پوشاک در سیتی سنتر شاهین شهر بعنوان جامعه آماری پژوهش حاضر انتخاب گردید. با توجه به اینکه جامعه آماری بی نهایت است، حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 384 نفر از مشتریان فروشگاه های پوشاک در سیتی سنتر شاهین شهر برآورد می گردد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد می باشد. در این پژوهش پرسشنامه از منابع معتبر استخراج گردیده است بنابراین دارای حداقل شرایط روایی می باشد همچنین از روش صوری و محتوایی برای تایید روایی استفاده شده است. تمامی متغیر های تحت بررسی در این پژوهش ضریب آلفای بالاتر از 70/0 داشته و به صورت معنادار سنجیده شده است. لذا پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. در پژوهش حاضر، با توجه به ماهیت فرضیه ها و نوع متغیرها از روش های موجود در آمار توصیفی نظیر جداول توزیع فراوانی مطلق، میانگین جهت بررسی و مقایسه اطلاعات جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و در بخش آمار استنباطی از آزمون رگرسیون استفاده می گردد. نتایج نشان داد که شهرت برند بر اعتبار برند تاثیر دارد. کیفیت برند بر اعتبار برند تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: شهرت برند، کیفیت برند، اعتبار برند
  • شقایق آبدانی * صفحات 69-81

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رضایت مشتریان بر وفاداری با نقش میانجی شادمانی مشتریان و وابستگی به برند (فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش شهر ایلام) بود، تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است، جامعه آماری مشتریان فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش شهر ایلام، روش نمونه گیری خوشه ای در دسترس بوده و تعداد نمونه 400 نفر بودند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS22 و نرم افزار PLS3 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که تاثیر رضایت مشتریان بر شادمانی مشتریان، رضایت مشتریان بر وابستگی به برند، شادمانی مشتریان بر وابستگی به برند، شادمانی مشتریان بر وفاداری مشتریان و وابستگی به برند بر وفاداری مشتریان مثبت و معنی دار می باشد.

    کلیدواژگان: رضایت مشتریان، شادمانی مشتریان، وابستگی به برند، وفاداری مشتریان
  • علی زارع زردینی *، محمدمهدی دهقانی اشکذری صفحات 82-87

    هدف این پژوهش بررسی ارتباط توانایی های شناختی و باورهای انگیزشی دانش آموزان در درس ریاضی مدارس متوسطه اول شهر یزد است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بر اساس روش پژوهش، توصیفی همبستگی و در زمره پژوهش های کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق دربرگیرنده کلیه دانش آموزان درس ریاضی مدارس متوسطه اول یزد در سال تحصیلی 1401- 1400 بود. حجم نمونه پژوهش حاضر به روش طبقه ای نسبتی متناسب انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه توانایی های شناختی نجاتی (1392) و باورهای انگیزشی پینتریچ و دیگروت (1990)، است. اعتبار و پایایی ابزار پژوهش مطلوب گزارش شده است. یافته ها نشان داد که بین توانایی های شناختی و باورهای انگیزشی دانش آموزان در درس ریاضی رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. باورهای انگیزش قادر به پیش بینی توانایی های شناختی دانش آموزان در درس ریاضی می باشد.

    کلیدواژگان: توانایی های شناختی، باورهای انگیزشی، دانش آموزان، ریاضی
  • مهناز مهاجر قادرآبادی * صفحات 88-99

    کار و کار آفرینی در اسلام ارزشمند است .. بیش از چهارصد آیه در قرآن کریم و 881 روایت درباره کار و کارآفرینی در قرآن وجود که در آن ها اهمیت کار و کارآفرینی بیان شده است. پژوهش حاضر به بررسی جایگاه کارآفرینی ، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید از منظر قرآن کریم پرداخته شده است و روش در این پژوهش روش توصیفی – تحلیلی است که در آن به بررسی آیات و روایات قرآن کریم ، بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در باب کارآفرینی و اهمیت آن تحلیل شد . نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر اهمیت کار و کارآفرینی و مانع زدایی از تولید است و در آیات و روایات به طور موکد به آن اشاره شده است ، همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با گروه های مختلف این موضوع را مطرح نموده اند و اهمیت آن را بیان کرده اند .

    کلیدواژگان: قرآن کریم، مانع زدایی از تولید، کارآفرینی، پشتیبانی
  • حسن عبدی، امیرحسین مقدسی لیچاهی * صفحات 100-111

    هدف از پژوهش حاضر که [مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد و] از نظر روش شناسی، توصیفی-پیمایشی محسوب می گردد، شناخت تاثیر مسیولیت اجتماعی و عناصر آمیخته بازاریابی برتصویر فروشگاه در صنعت خرد فروشی ایران بوده و روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق، میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بوده است. همچنین جامعه آماری تحقیق، مشتریان فروشگاه رفاه بوده که با توجه به نامحدود بودن جامعه پژوهش، 384 نفر به عنوان نمونه از طریق جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردیده اند. نتایج نشان می دهد مسیولیت اجتماعی و عناصر آمیخته بازاریابی برتصویر فروشگاه در صنعت خرده فروشی ایران تاثیرگذار می باشد.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی، عناصر آمیخته بازاریابی، تصویر فروشگاه، صنعت خرده فروشی
  • سید مرتضی حسینی سورکی، سیده طاهره حسینی سورکی * صفحات 112-135

    هدف از تحقیق حاضر ، تبیین رابطه مدیریت کیفیت فراگیر با خلاقیت و توانمندسازی کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده است.روش تحقیق همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش982 نفر از کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده است که 278 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. جهت جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر مقیمی و همکاران(1388) ،خلاقیت رندسیپ (1979) و توانمندسازی اسپریتزر(1995) استفاده گردید . در تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج تحلیل آماری به دست آمده نشان داد که بین مشارکت و خلاقیت کارکنان، رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مشتری مداری و خلاقیت کارکنان، رابطه معناداری وجود دارد. و همچنین بین مشارکت و توانمندسازی کارکنان ، رابطه معناداری وجود دارد. و همچنین بین مشتری مداری و توانمند سازی کارکنان ، رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت فراگیر، خلاقیت، توانمندسازی
  • مریم رازمند *، علی حسین غریب صفحات 136-141

    ناپایداری و عدم اطمینان در جهان امروز و در زندگی تمام موجودات و سازمان وجود دارد . تغییر، مهمترین عامل پدید آمدن ریسک است و از آن جا که تغییر همیشه وجود دارد و نیز دامنه آن روز به روز گسترش می یابد، پس ریسک نیز همواره وجود دارد، بلکه روز به روز بر اهمیت آن نیز افزوده می شود. شرکت هایی که به خوبی اداره می شوند، خود را برای خطراتی که با آن روبرو هستند آماده می کنند. این خطرات می توانند قابل توجه باشند، و در حالی که همیشه به خوبی مورد توجه قرار نمی گیرند. عملکرد مدیریت ریسک یک شرکت به طور کلی به توسعه پروتکل ها و فرآیندهایی برای پیش بینی، ارزیابی و کاهش آن ها کمک می کند. با این حال، حتی یک سیستم مدیریت ریسک در سطح جهانی نمی تواند یک شرکت را برای همه چیز آماده کند. برخی از خطرات آنقدر دور هستند که هیچ مدیر یا گروهی از مدیران نمی توانند آن ها را تصور کنند. حتی زمانی که شرکت ها ریسکی دور از دسترس را تصور می کنند، ممکن است آنقدر بعید به نظر برسد که تمایلی به سرمایه گذاری روی قابلیت ها و منابع برای مقابله با آن نداشته باشند. چنین تهدیدات دوری که ما آن ها را خطرات بدیع می نامیم، نمی توانند با استفاده از یک کتاب استاندارد مدیریت شوند.

    کلیدواژگان: ریسک، مدیریت ریسک، فرآیند مدیریت ریسک
  • رضا ساسانی کورعباسلو * صفحات 142-148

    یکی از مسایلی که در جوامع موجب کاهش بازده مالی ادارات دولتی میشود ضعف در نظارت و عدم اجرای قوانین مالی است. برای اینکه اهرم های نظارتی در سازمان ها فعال باشد، پیشنهاد می گردد به ادارات امور مالیاتی و شعبات سطح بالا و کارشناسان مسیول ادارات کل بسنده نگردد و ایجاد پست بازرسان مالی در ادارات و سازمان ها در نظر گرفته شود و در این پست باید افرادی مشغول به خدمت گردند که دارای تخصص در رشته های حقوق، حسابداری، مدیریت، امور مالی و مدیرت مالی و یا حتی سایر رشته ها باشند و در قوه قضاییه استخدام شده باشند. بازرسان مالی موجب کاهش هدررفت درآمدها و توزیع مناسب بودجه در سازمان ها و وزارت خانه ها خواهند گردید. البته باید اختیارات بازرسان مالی بیش از روسای ادارات و یا حتی مدیر کل سازمان ها و نمایندگان مجلس و حتی وزراء باشد. در این صورت است که موجب کاهش فسادهای مالی و کاهش هدررفت سرمایه های دولتی و ملی خواهیم بود.

    کلیدواژگان: نظارت، بازرسان مالی، قوه قضاییه، اصلاحات مالی، ادارات
  • امین ایمانی * صفحات 149-159

    هدف این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد رهبری مدیران کارآفرین و حرفه ای بر درگیری شغلی کارکنان بود. بدین منظور تعداد 98 نفر از مدیران و 297 نفر از کارکنان از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های مربوط به خود پاسخ دادند. برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن برای پرسشنامه مدیران برابر با 957/0 و برای پرسشنامه کارکنان برابر با 724/0 بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و ضریب رگرسیون خطی ساده استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که ابعاد رهبری مدیران کارآفرین و حرفه ای با درگیری شغلی کارکنان رابطه معنی داری دارد. همچنین مهارت های مدیریتی، ترسیم یک چشم انداز بهتر، خود مدیریتی و تعادل درونی، وجود قابلیت معاشرت و همکاری مدیران کارآفرین و حرفه ای با درگیری شغلی کارکنان رابطه معنی داری داشتند.

    کلیدواژگان: ابعاد رهبری، مهارت های مدیریتی، خود مدیریتی و تعادل درونی، چشم انداز بهتر
  • حبیب الله نخعی، رسول مرادی پور *، رضا مسافر، زینب شبان صفحات 160-166

    افسردگی به عنوان یک اختلال روانی، موضوعی اجتماعی و فراگیر است. بنابراین این مسیله به بررسی عوامل اجتماعی نیاز دارد که با افسردگی در ارتباط هستند و ابتلا به آن را توضیح می دهند. افسردگی اجتماعی پیامدهای خطرناکی برای جامعه خواهد داشت و برای بر طرف کردن آن بایستی از ابعاد مختلف به این مسیله نگریست، می توان گفت: از بعد اقتصادی بایستی معیشت مردم و شرایط حداقلی آن ها تامین شود، از بعد فرهنگی در افراد روحیه شادی و نشاط را نگه دارند و شرایط را به گونه ای نشان ندهند که افراد گمان کنند در بن بست کامل قرار گرفته اند. از طرفی اعتماد اجتماعی شاخص مهمی در شکلگیری انضباط در روابط اقتصادی و اجتماعی است. بهبود در اعتماد اجتماعی، موجب ارتقاء و تقویت روابط اجتماعی، نگرش، احترام به قانون، عملکرد اجتماعی و شغلی افراد خواهد شد. در مقابل، فقدان اعتماد اجتماعی اثرات نامطلوبی مانند رشوه، فساد و عدم شفافیت مالی و به تبع آن فسادهای اخلاقی به ویژه در حرفه هایی که با منابع مالی سر و کار دارند را به همراه خواهد داشت. فساد اخلاقی در هر جامعه ای، با هر نوع بینش و حکمرانی، اعم از دموکراسی، دیکتاتوری یا اقتصاد آزاد، واقعیتی غیر قابل انکار است که تنها در میزان و حدود آن تفاوت وجود دارد. لذا جامعه حسابداری هم از این قاعده که افسردگی اجتماعی و همچنین تضعیف یا نبود اعتماد اجتماعی، منجر به فسادهای اخلاقی در این حرفه خطیر خواهد شد، مستنثی نمی باشد. واژگان کلیدی:

    کلیدواژگان: افسردگی اجتماعی، اعتماد اجتماعی، اخلاق اجتماعی و فسادهای اخلاقی حسابداران
  • کریم نخعی *، محمد برزگراول صفحات 167-182

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مکانیزم نظارتی بانک ها بر ریسک اعتباری می باشد. جامعه آماری کلیه ی بانک های پذیرفته شده در بورس و فرابورس اوراق بهادار تهران در بازده زمانی1390-1399 است که 18 بانک مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از نوع گردآوری اطلاعات از جمله تحقیقات توصیفی– مشاهده ای از نوع همبستگی می-باشد. جهت گردآوری مبانی نظری از روش کتابخانه ای و مطالعات اسنادی استفاده می نماید. همچنین داده های مورد نیاز پژوهش از سایت کدال استخراج شد و تحلیل نهایی داده ها به کمک نرم افزار Eviews12 انجام می گردد. نتایج بدست آمده از آزمون مدل ها نشان داد ساختار حاکمیت شرکتی منجر به کاهش قابل توجه سطح آسیب پذیری ریسک اعتباری بانک ها می شود، به عبارتی هنگامی که حاکمیت شرکتی به عنوان سیستم نظارتی در بانک ها فعال باشد می تواند سطح ریسک در بانک را کنترل و کاهش دهد. به طور کلی پژوهش حاضر در راستای مشخص سازی تفاوت استفاده از مزایای نظارت بر اثربخشی فعالیت بانک ها و در مقابل انتظار کاهش ریسک اعتباری است.

    کلیدواژگان: مکانیزم نظارتی، ریسک اعتباری، حاکمیت شرکتی، بانک ها
  • تکتم جاویدی *، حبیب الله نخعی صفحات 183-191

    هدف پژوهش حاضر انتخاب حسابرس و تاثیر آن بر کیفیت گزارشگری مالی در صنعت بانکداری می باشد. جامعه آماری کلیهی بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازده زمانی 1390-1399 است که 10 بانک مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از نوع گردآوری اطلاعات از جمله تحقیقات توصیفی– مشاهدهای از نوع همبستگی میباشد. جهت گردآوری مبانی نظری از روش کتابخانه ای و مطالعات اسنادی استفاده می نماید. همچنین داده های مورد نیاز پژوهش از سایت کدال استخراج شد و تحلیل نهایی داده ها به کمک نرم افزار ایویوز انجام می گردد. نتایج نشان داد کیفیت گزارشگری مالی بانک هایی که توسط موسسات حسابرسی مشهور نسبت به سایر موسسات، حسابرسی می شوند متفاوت است. بنابراین، می توان پیشنهاد داد به مدیران برای اینکه سایر موسسات حسابرسی نیز توسعه پیدا کنند صنایعی مانند صنعت بانکداری میتواند خدمات حسابرسی با کیفیت را با هزینه حسابرسی پایینتری از سایر موسسات دریافت نماید و فقط لازم نیست به خدمات موسسات رتبه الف حسابرسی متکی بود.

    کلیدواژگان: انتخاب حسابرس، موسسات رتبه الف حسابرسی، کیفیت گزارشگری مالی، صنعت بانکداری
  • احسان پوراسماعیل، الهام بذرافشان مقدم * صفحات 192-204

    سهام اسلامی به عنوان هسته ی اصلی مالی اسلامی و شرکت های منطبق با شریعت می تواند بنایی برای تصمیم گیری سهامداران و سرمایه گذارانی باشد که در نوسانات پر فراز و نشیب بازارهای مالی به دنبال دارایی های امن هستند. در این مقاله به بررسی و تشریح و چگونگی شرکت های منطبق با شریعت، عملکرد آن ها در دوره های آشفتگی بازار و در مواجهه با شوک های اقتصادی می پردازیم. نتایج نشان می دهد که سهام اسلامی(منطبق با شریعت) در برابر بحران پایدارتر و انعطاف پذیرتر بوده و ریسک کمتری داشته و به عنوان یک ابزار پوشش دهی جذاب در برابر بازار سهام ایالات متحده، جهانی و اروپا عمل می کنند.

    کلیدواژگان: سهام اسلامی، شرکت های منطبق با شریعت، بحران مالی، بازارهای اسلامی
  • سعید امامقلی زاده، حمیدرضا رضوی، سید کامران مظهری * صفحات 205-217

    پایدارترین رشداقتصادی، دانایی محوریست که موتورمحرک این اقتصادها، شرکت های دانش بنیان می باشند، که درآن تولید، توزیع واستفاده ازدانش، منبع اصلی رشدوایجاد ثروت است. شرکت های فناور دردنیا برای تجاری سازی کالاوخدمات خودبامشکلاتی مانند فراهم نبودن زیرساختهامواجه هستند. ازاینرو تجاری سازی محصولات وعواید حاصل ازآن می تواند منابع مالی لازم رابرای استمرارحیات سازمان ها فراهم آوردکه علاوه بر ایجاد ارزش های اقتصادی، منجربه رشد فنی تجاری سازی محصولات وعرضه دانش به بازار سبب افزایش رفاه جامعه نیزمی شود.با توجه به اهمیت تجاری سازی ونقش موثری که شرکت های دانش بنیان دراقتصادایفامی کنندباعث توسعه علم و فناوری خواهند شد. دراین مقاله ضمن تعریف موضوع باتمرکزبرعوامل مدیریتی، تکنولوژیک، بازاریابی و محیطی نتیجه گیری گردید که شرکت های مرتبط درمحصولات دانش بنیان رامی توان بعنوان هسته اصلی اقتصاددانش محور بحساب آورد.

    کلیدواژگان: تئوریکی تجربی، مولفه های اثر گذار، تجاری سازی محصولات، شرکت های دانش بنیان
  • منصوره چهاردولی *، زهرا لبادی، فاطمه پرسته قمبوانی، مژگان عبدالهی صفحات 218-224

    شناخت و پرورش ظرفیت ها، شایستگی ها و قابلیت های نیروی انسانی نقش بسیار تعیین کننده در بقا و ادامه حیات سازمان در محیط های رقابتی دارد و هرگونه بی توجهی به قابلیت های نیروی انسانی به عنوان منابع استراتژیک و سرمایه های دانشی موجب خلع امتیاز رقابتی می شود. مروری بر ادبیات حوزه شایستگی نشان می دهد که تاکنون تعریف واضحی از شایستگی که مورد توافق باشد ارایه نشده است. در این مقاله به طور مختصر به مفهوم شناسی شایستگی، جنبه های شایستگی، رویکردهای شایستگی، انواع شایستگی، سطوح شایستگی، رویکردهای طراحی وتدوین الگو و مدل های شایستگی پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: شایستگی، الگوهای شایستگی، رویکردهای شایستگی
  • سعیده صادقی *، امیر غلامی، محمدمهدی احمدی صفحات 225-237

    اهمیت مبحث مالیات و در آمدهای مالیاتی برای رشد و پیشرفت اقتصاد بر هیچ کس پوشیده نیست. با توجه به وجود نظریات متفاوت اقتصادی در این زمینه و معلوم نبودن نرخ مالیاتی مناسب، توجه ویژهای را برای انتخاب یک الگوی مالیاتی مناسب میطلبد. اعتقاد مسلمانان به کامل بودن دین اسلام و دستورات این آیین الهی و هم چنین وجود مباحث اقتصادی در صدر اسلام، اهمیت خاصی را به قوانین اقتصادی اسلام داده است.این مقاله سعی دارد تا با استفاده از این قوانین طراحی یک الگوی مالیاتی مناسب را براساس جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و مصاحبه با خبرگان حوزه و دانشگاه ، بیان دارد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از نظریه داده بنیاد یا زمینه ای استفاده شده است. تمامی اطلاعات ثبت و در برنامه نرم افزاری MAXQDA 2020 به دقت کد گذاری شدند و مدل بر صحت خبرگان تهیه شده است. در مرحله ی کدگذاری باز، ابتدا تعداد 2376 مفهوم اولیه از مصاحبه ها توسط محقق استخراج شد و در ادامه با ویرایش نام کدها و یکپارچه سازی مفاهیم طی نشست های اختصاصی محقق با خبرگان، 225 مفهوم تفکیک شد. سپس 125 مضمون به صورت کد و زیر کد قابل قبول و پنج مضمون که در مصاحبه ها دارای بالاترین فراوانی بودند، در مجموع تعداد 55 مفهوم حفظ و به عنوان مفاهیم نهایی در مرحله اول کدگذاری شناسایی شد. بر پایه خروجی نرم افزار مدل پارادایمی پیشنهادی تبیین شده است. با توجه به پژوهش، شرایط مداخله گر بدست آمده است وشرایط علی ، ارکان مالیات اسلامی میباشد.لذا مقوله هسته در این پژوهش، «توسعه اقتصادی به عنوان یک سازه چندبعدی» است. موارد بسیاری در این امر دخالت دارند که میتوان به عدالت اقتصادی ، به گردش افتادن عایدی سرمایه ، رفع فقر ، رفاه عمومی ، ایجاد و ترویج پایگاه های آموزشی و فرهنگی ، ایجاد پروژه های عام المنفعه و غیره اشاره نمود.

    کلیدواژگان: مالیات اسلامی، خمس، زکات، توسعه اقتصادی، شبه مالیات
  • سارا اکبری *، داوود الله یار محمود صالحی صفحات 238-248

    تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط بین یادگیری سازمانی و خلاقیت سازمانی گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران و کارکنان دانشگاه پیام نور تهران به تعداد 100 نفر می باشند. از این میان 80 نفر با استفاده از روش نمونه گیری ساده و تعیین حجم نمونه جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات توصیفی - پیمایشی می باشد. بدین منظور ابزار پرسشنامه جهت گردآوری داده ها استفاده گردید و بررسی هدف پژوهش و تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Spss23 استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان دهنده این مطلب است که بین یادگیری سازمانی و خلاقیت سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: یادگیری، خلاقیت، سازمانی
  • سعید صمدی بویاغچی *، علی خالق خواه صفحات 249-260

    پژوهش حاضر درصدد بررسی ارتباط بین نگرش به استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات(ICT) و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه با فرهنگ یادگیری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان نمین می باشد. در این پژوهش برای تحلیل از مدل رگرسیونی استفاده شده است. به این منظور سه پرسشنامه نگرش به استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه و فرهنگ یادگیری دانش آموزان توزیع شد و برای تحلیل داده ها از نرم افزارspss بهره گرفته شد. برای سنجش پایایی پژوهش از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. که ضریب آن برای تمامی پرسشنامه ها بیش از 7/0 می باشد. که بیانگر قابل اعتماد بودن پرسشنامه می باشد. نتایج نشان داد نگرش به استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات 34/0 و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه 29/0 تغییرات فرهنگ یادگیری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان نمین را پیش بینی می کند. پس با استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات و شبکه های اجتماعی می توان محتوا های با کیفیتی را تولید و آن محتوا را در دسترس یادگیرندگان در مناطق مختلف کشور قرار داد. از این طریق ضعف و نبود برخی از معلمان با صلاحیت و تخصصی در بعضی از مناطق را جبران نمود. به علاوه محیط مجازی با تسهیل میزان و نحوه دسترسی کاربران به اطلاعات، آن ها را با مهارت های تحلیل، نقد و بکارگیری صحیح اطلاعات آشنا می سازد. این فناوری ها به یادگیرنده امکان می دهد تا زمان و نحوه مطالعه مطالب را تنظیم کند، از بین منابع متنوع دست به انتخاب بزند و بطور مداوم بر فرآیند یادگیری خود کنترل داشته باشد و آن را بطور مستمر ارزیابی کند.

    کلیدواژگان: فناوری های اطلاعات و ارتباطات، شبکه های اجتماعی، فرهنگ یادگیری، محیط یادگیری مجازی
  • نسرین عزیزیان کهن، نجمه رضاسلطانی، افرا محرمی * صفحات 261-272

    هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت مهارت های ارتباطی مدیران اماکن ورزشی در سطح استان اردبیل بود. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نوع پژوهش های توصیفی-پیمایشی محسوب می شد که به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان (مراجعه کنندگان) اماکن ورزشی استان اردبیل بود که با استفاده از فرمول کوکران و از طریق روش نمونه گیری خوشه ای و دردسترس تعداد 410 نفر به عنوان نمونه پژوهش تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد مهارت های ارتباطی مدیران نوری روش و همکاران (1400) بود که اطلاعات گردآوری شده با استفاده از آزمون تی تست تک نمونه در نرم افزار SPSS نسخه 24 در سطح آماری 05/0≥p مورد تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان داد که وضعیت مهارت های ارتباطی مدیران اماکن ورزشی استان اردبیل در وضعیت پایین تر از حد مطلوب قرار دارد به این صورت که تمامی مولفه های مهارت های عمومی مدیران در وضعیت کمی بالا تر از حد متوسط ارزیابی شدند؛ بنابراین باتوجه به اینکه یکی از عوامل رشد سطح مشتری گرایی توجه به مهارت های ارتباطی مدیران اماکن ورزشی می باشد در این جهت به مدیران اماکن ورزشی توصیه می شود به اهمیت این موضوع بیش از پیش واقف بوده و جهت افزایش جذب و حفظ مشتریان و کسب منفعت اقتصادی و درنهایت جهت کسب برتری در بین رقبا، توجه ویژه ای به ارتقای مهارت های ارتباطی خود مبذول دارند.

    کلیدواژگان: مهارت ارتباطی، مدیر، اماکن ورزشی، اردبیل
  • نوژن فتاحی، مهران خوش سلوک * صفحات 273-287

    در جامعهی مدرن امروزی که برخی از اقشار آن با ایده ی روشنفکری، برای روابط خود هیچگونه حد و مرزی را متصور نمیشوند، شاهد تقابل روابط گروه های جوان جامعه از جنسیتهای متفاوت هستیم. به همین جهت بر آن شدیم تا به مطالعهی مروری بر جرم زنا در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 پرداخته و با مداقه در کتاب دوم و بخش دوم که مختص جرایم موجب حد است به کنکاش و بررسی ریزبینانه مواد مندرج در فصل اول (مواد 221 – 232) پرداخته و النهایه با انجام مطالعهی تطبیقی، میزان تاثیرپذیری این مجموعه از مواد قانونی را از فقه اسلامی و مکتب شیعه اثنی عشری به زیره ذره بین ببریم. به همین منظور در بخش دوم این مقاله به معرفی زنا، انواع تعاریف آنها و دلیل حرمت این عمل پرداخته، بخش سوم را به طرق اثبات این جرم اختصاص داده، چهارمین بخش را جهت بررسی منابع فقهی و شرعی مکتوب کرده و بخش پنجم، عناصر ثلاثه جرم زنا را بررسی نموده و در نهایت ششمین و آخرین بخش این نوشتار، پس از جمعبندی و نتیجهگیری به ارایهی جدولی در خصوص تقسیمبندی انواع و شقوق این جرم و مجازاتهای مربوط به آن به رشتهی تحریر در آمده است.

    کلیدواژگان: مجازات زنای به عنف، تجاوز، زنای محصنه، پزشکی قانونی، ازدواج موقت (صیغه)
  • صفی الله حبیبی*، غلام عباس شکاری، حمید عرفانیان خان زاده صفحات 288-295

    هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر کمال گرایی بر اخلاق سازمانی با میانجی گری انگیزش شغلی است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کارمندان شاغل در معارف هرات بودند که 169 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مطالعه پرسشنامه کمال گرایی هویت و فلت، انگیزه شغلی هرزبرگ و اخلاق سازمانی عطاریان بودند. اطلاعات با روش آماری ضریب مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که انگیزه شغلی توانسته به صورت معناداری (P<0/05) در تاثیر کمال گرایی بر اخلاق سازمانی نقش میانجی گرایانه داشته باشد. لذا، دلیل می توان نتیجه گرفت که کمال-گرایی و انگیزه شغلی مولفه تاثیرگذار بر اخلاق سازمانی هستند.

    کلیدواژگان: اخلاق سازمانی، کمال گرایی، انگیزش شغلی