فهرست مطالب

نشریه رویکردهای نوین در علوم مدیریت
سال سوم شماره 1 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/02/27
  • تعداد عناوین: 17
|
  • مهدی صفایی * صفحات 1-6

    شبکه های بلاک چین مجموعه ای از مزیت های قانونی و هزینه ای به همراه دارند که باعث شده سرمایه گذاران میلیارد ها دلار بر روی رمز ارز ها سرمایه گذاری کنند ، این سرمایه گذاری ها باعث توسعه سریع شبکه های بلاک چین در سال های اخیر شده و امروزه برنامه های متعدد مبتنی بر بلاک چین به منظور مدیریت، ساخت ابزار های مالی ، سیستم های انتقال دارایی و وام دهی برای رمزارز ها ایجاد شده اند. امروزه به غیر از رمز ارز ها ، دارایی ها های هنری دیجیتالی (NFT) نیز از بستر بلاک چین برای ایجاد هویت ، مدیریت و انتقال به بلاک چین ها روی آوردند. اما در مورد دارایی های فیزیکی هنوز مشکلی که وجود دارد هزینه بالای ایجاد هویت دیجیتال و حفظ ارتباط میان هویت دیجیتالی و فیزیکی در دارایی های فیزیکی است . به همین منظور در این مقاله تلاش شد تا ضمن بررسی راهکار ها موجود و تلاش های صورت گرفته برای کاهش این هزینه به ابعاد و ریسک های افشا اطلاعات در سیستم های فعلی و تحولی که فناوری بلاک چین می تواند در آینده ایجاد کند اشاره شود.

    کلیدواژگان: بلاک چین، هویت دیجیتال، هزینه معاملات، ریسک حریم خصوصی، سیستم های اطلاعاتی
  • سعید عبدالمنافی، علیرضا ردانی پور * صفحات 7-21

    شهرداری ها، از جمله نهاد های غیردولتی عمومی برای اداره شهر ها می باشند. با توجه به این که بودجه، مهمترین سند مالی هر سازمانی است و معمولا برنامه سالانه مربوط به درآمد ها و هزینه ها و مسیر دستیابی به اهداف سازمان ها را مشخص می کند، شهرداری ها بدون مدیریت بهینه بودجه و درآمد های گوناگون نمی توانند به مدیریت موثر شهر ها بپردازند . از این رو هدف اصلی پژوهش حاضرشناسایی عوامل اصلی عدم استقرار و اجرای نظام بودجه ریزی عملیاتی در شهرداری نجف آباد می باشدنوع پژوهش بر اساس هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات موردنیاز از دو روش کتابخانه ای و میدانی به دست آمده است. مبانی نظری با استفاده از منابع کاغذی و الکترونیکی موجود در کتابخانه ها و مراکز پژوهشی و موسسات ذی ربط گردآوری شده و برای تحلیل های استنباطی از آزمون های فریدمن و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. نتایج همپوشانی آزمون ها در پژوهش نشان داد که عامل عدم وجود زیرساخت های نرم افزاری در عدم اجرای بودجه ریزی عملیاتی در شهرداری نجف آباد نقش دارد.

    کلیدواژگان: بودجه، بودجه ریزی عملیاتی، عملکرد شهرداری، شهر نجف‎آباد
  • فاطمه خلخالی اصل *، امیرارسلان قراگزلو صفحات 22-40

    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر انعطاف پذیری زنجیره تامین در تحقق اهداف سازمان و تخصیص بهینه منابع در شرکت مپنا است. روش پژوهش از نظرهدف، کاربردی است، از نظر گرداوری داده ها توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق شامل257 نفر از کارکنان شاغل در شرکت مپنا می باشد که براساس نمونه گیری تصادفی ساده، 154 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامه استاندارد بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط صاحبنظران تایید شد و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب پایایی بالاتر از 7/0 تایید شد. داده ها توسط نرم افزار spss و Smart Pls مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار استفاده شد و در بخش آمار استنباطی ابتدا از آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای تشخیص نرمال بودن داده ها و آزمون KMO و بارتلت جهت بررسی کفایت نمونه گیری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که انعطاف پذیری زنجیره تامین بر تخصیص بهینه منابع و تحقق اهداف سازمانی تاثیر معنادار دارد. انعطاف پذیری منبع یابی، سیستم عملیاتی، توزیع، سیستم اطلاعاتی و منابع انسانی بر تخصیص بهینه منابع شرکت تاثیر دارد و انعطاف پذیری منبع یابی، انعطاف پذیری توزیع و انعطاف پذیری منابع انسانی بر تحقق اهداف سازمانی تاثیر دارند. این روابط در سطح آلفای 05/0 معنی دار است. واژه های کلیدی:

    کلیدواژگان: انعطاف پذیری زنجیره تامین، تخصیص بهینه منابع و تحقق اهداف سازمانی
  • علی محمد وثوقی *، فریدون سلیمی، محمدعظیم خدایاری صفحات 41-49

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه مدل های ذهنی و کار تیمی کارکنان با تعالی سازمانی آموزش و پرورش شهرستان نهاوند می باشد. تحقیق حاضر از جهت هدف کاربردی بوده و از ظر روش همبستگی می باشد. در این تحقیق که جامعه آن کارکنان آموزش وپرورش شهرستان نهاوند می باشد تعداد 420 نفر است که با مراجعه به جدول مورگان تعداد 201 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده می باشد. در این پژوهش از دو روش کتابخانه ای و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است. در قسمت میدانی برای جمع آوری داده های از پرسشنامه تعالی سازمانی EFQM استفاده شد متغیرهای شفافیت مدل های ذهنی کارکنان و کار تیمی کارکنان نیز از پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون استفاده شد. به منظور بررسی فرضیه های تحقیق و استنباط رابطه های موجود بین متغیرهای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. همچنین به منظور سنجش و بررسی توزیع جامعه و نرمال بودن آن از آزمون کلموگروف اسمیرنوف استفاده گردید. نتایج نشان داد بین مدل های ذهنی کارکنان و تعالی سازمانی نیز رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین رابطه مثبتی بین کار تیمی کارکنان و تعالی سازمانی وجود دارد اما اندازه همبستگی بدست آمده که برابر با 12/0 از میزان پایینی برخوردار است.

    کلیدواژگان: مدل های ذهنی، کار تیمی کارکنان، تعالی سازمانی، آموزش و پرورش شهرستان نهاوند
  • پریچهر زمانی فرد*، احمد گودرزی صفحات 50-60

    سرعت بالای بیماری کرونا ویروس در سال 2019(کوید-19) هشداری برای مسایل مرتبط با سلامت، اقتصاد و جامعه است که کل دنیا را درگیر نموده است. بیماری همه گیر کوید-19 تاثیرات مالی و اقتصادی زیادی در سرتاسر جهان ایجاد نموده است. مهمتر از همه، این آشفتگی های اقتصادی که همراه با عدم قطعیت بازار است، می تواند بر اعتماد سرمایه گذاران به عملکرد مالی شرکت ها تاثیر بگذارد و در نتیجه ممکن است منجر به بحران های مختلف مالی شود. کیفیت فرایند حسابرسی می تواند بر توانایی حسابرسان در تشخیص تحریف های با اهمیت تاثیر بگذارد. هدف از این تحقیق تاثیر کوید 19 بر کیفیت حسابرسی در دوران فاصله گذاری اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ نحوه اجرا توصیفی مقایسه ای است. برای انجام تحقیق یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی تدوین شد. برای انجام این تحقیق از آزمون کروسکال والیس با نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد. این موضوع در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی 1396 تا 1399 بررسی شد. یافته ها نشان داد که کوید 19 بر کیفیت حسابرسی در دوران فاصله گذاری اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: کوید 19، کیفیت حسابرسی، فاصله گذاری اجتماعی
  • سهراب استا، زهرا دودانگی * صفحات 61-72

    بهبود و نوآوری مستمر و فراگیر درواقع نوعی کند وکاو منظم برای یافتن شیوه ها و پاسخ های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است، چرا که درمحیط های پیچیده و متحول امروزی دیگر واکنش های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نبوده است. امروزه با ارتقای سطح مسیولیت پاسخ گویی عمومی و طرح و معرفی پارادایم مدیریت عمومی نوین، تعریف شاخص در فرآیند بودجه بندی عملکردی ومدیریت عملکردی نقش به سزایی در ارایه یک چارچوب به منظور ارایه خدمات عمومی ایفا می کند. چارچوب ارایه شده ازسوی سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه عمدتا شامل فرآیند بودجه ریزی ازسطح بالا به پایین با محوریت بودجه های مبتنی بر خروجی بوده است. در این مطالعه قصد بر بررسی ابعاد مختلف سیستم بودجه بندی عملکرد کشور انگلستان به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود و اینکه تنظیم و تصویب بودجه برای اولین بارتوسط پارلمان آن کشور انجام و بیشتر از لحاظ تحولات صورت گرفته ازدهه 1998 تاکنون از جمله بازنگری کلی دررابطه با نحوه ی ایجاد مصارف، مورد توجه جامعه جهانی واقع گردید.

    کلیدواژگان: بودجه بندی عملکرد، سیستم اجرایی کشور انگلستان، CSR
  • یاسر زرم خواه *، محمد بهرامی صفحات 73-83

    هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران با میزان بهره وری کارکنان با نقش واسطه تعهد سازمانی در استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری و داده ها اطلاعات میدانی و از نظر ماهیت همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان و مدیران استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد که تعداد آنها 340 نفر است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 181 نفر است. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه بود به طوری که برای برآورد میزان هوش سازمانی از پرسشنامه 49 سوالی آلبرخت، برای تعیین میزان تعهد سازمانی از پرسشنامه 24 سوالی آلن و مایر و همچنین برای سنجش میزان بهره وری کارکنان از پرسشنامه 29 سوالی هرسی و گلداسمیت استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS 22 و PLS تحلیل شد. در بخش توصیفی تحلیل داده-ها از میانگین، انحراف معیار و فراوانی استفاده شد و در بخش استنباطی از معادلات ساختاری و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد هوش سازمانی و تمامی ابعاد آن با بهره وری کارکنان رابطه مثبت و معنی داری داشت. تعهد سازمانی و ابعاد آن با بهره وری کارکنان رابطه مثبت و معنی داری داشت. و هوش سازمانی و ابعاد آن با بهره وری رابطه مثبت و معنی داری داشت. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که هوش سازمانی با نقش واسطه تعهد سازمانی رابطه معنی داری با بهره وری کارکنان دارد.

    کلیدواژگان: هوش سازمانی، بهره وری کارکنان، تعهد سازمانی
  • اشرف السادات پیرونذیری * صفحات 84-95

    مقاله حاضر با هدف شناسایی شایستگی مدیران در سازمان ها و ارایه الگو انجام شد. روش تحقیق به صورت اسنادی بود. پس از مطالعه نظریه ها، مدل ها و نتایج تحقیقات پیشین مبتنی بر شایستگی مدیران؛ در نهایت شایستگی مدیران سازمان ها از نظر دانش، مهارت، نگرش و توانایی در پنج بعد : 1- شایستگی فردی 2- شایستگی ارتباطی 3- شایستگی مدیریتی و اجرایی 4- شایستگی حرفه ای و 5- شایستگی سازمانی و شاخص های آنها شناسایی و الگوی مورد نظر ارایه شد. در نتیجه مدیر لایق و شایسته مدیری است که در تمامی ابعاد فردی، ارتباطی، مدیریتی- اجرایی، حرفه ای و سازمانی تواما موفق باشد.

    کلیدواژگان: شایستگی، سازمان، الگو، مدیران
  • داود پناهی *، جواد قدیم پور صفحات 96-107

    قیمت سهام، اغلب بیانگر انتظارات بازار از وضعیت اقتصادی شرکت هاست. ازاین رو شاخص های بازار نمایانگر وضعیت و عملکرد آتی کل اقتصاد می باشند. تحلیلگران اوراق بهادار، مدیران پرتفوی و سایر متصدیان اقتصادی، از شاخص های بازار، برای بررسی متغیرهایی که حرکت کل قیمت های سهام را تحت تاثیر قرار می دهند استفاده می کنند. از این رو هدف از این تحقیق بررسی تاثیر استراتژی متنوع سازی شرکتی بر ارزش یابی نادرست سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که برای این منظور اطلاعات و داده های 120 شرکت برای یک دوره زمانی 9 سال، سال های 1390 تا 1398 مورد بررسی و آزمون قرارگرفته شد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی است، همچنین تحقیق حاضر از لحاظ طبقه بندی برحسب روش، از نوع توصیفی است. در این تحقیق برای پردازش، دسته بندی و آماده نمودن متغیرها و ورود به نرم افزار تخصصی Eviewsاز نرم افزار Excel استفاده شده است. نتایج به دست آمده از فرضیه اول نشان داد که استراتژی متنوع سازی تجاری بر ارزش یابی نادرست سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر معکوس و معناداری دارد و نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه دوم تحقیق هم نشان می دهد که استراتژی متنوع سازی جغرافیایی نیز بر ارزش یابی نادرست سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر معکوس و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: استراتژی متنوع سازی شرکتی، ارزش یابی نادرست سهام
  • محمد شهبازی * صفحات 108-119

    در این پژوهش، مسیله بهینه سازی سبد سهام با رویکرد خوشه بندی مورد مطالعه قرار می گیرد. هدف مسیله، کمینه نمودن واریانس سبد است. روش خوشه بندی سهام، دسته بندی ضرایب بتای سهم ها در چهار خوشه است. سرمایه گذار دارای بازده مورد انتظاری است که سبد باید آن را برآورده نماید. بازده مورد انتظار و سهم های خوشه بندی شده، ورودی مسیله هستند. امکان وام گیری و فروش استقراضی در مسیله نیست. یک مدل ریاضی غیر خطی عدد صحیح مختلط برای معرفی سبد پیشنهادی ارایه شده و در یک مطالعه موردی بر روی 50 شرکت فعال تر بورس بررسی می شود. در نهایت شاخص شارپ، نتیجه ای مطلوب نشان می دهد.

    کلیدواژگان: بهینه سازی سبد سهام، خوشه بندی، ضریب بتا، بازده، واریانس
  • عدنان تورانی، عطا تکه * صفحات 120-133

    در این پژوهش تاثیر اهرم مالی و بحران مالی بر مدیریت سود با توجه به نقش تعدیلی حاکمیت شرکتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد ارزیابی قرار گرفت. پژوهش مورد نظر از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از لحاظ نوع طرح تحقیق به جهت تکیه بر اطلاعات تاریخی، پس رویدادی است و روش استنتاج آن استقرایی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های منتخب پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی یک دوره 5 ساله بین سال های 1399-1395 می باشد و با توجه به محدودیت های اعمال شده در جامعه آماری، اطلاعات مربوط به 107 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری و انتخاب گردید. جهت مستندسازی نتایج تجزیه و تحلیل آماری و ارایه راه حل های نهایی، از شیوه های آماری با استفاده از نرم افزار اکسل و ایویوز اقدام به تجزیه و تحلیل سوالات و فرضیات شده است. نتایج نشان داد بحران مالی بر مدیریت سود تاثیر معکوس و معنی داری دارد اما اهرم مالی بر مدیریت سود تاثیر معنی داری نداشت. در خصوص نقش تعدیلی ابزارهای حاکمیت شرکتی شامل مالکیت نهادی، مدیریتی و استقلال هیات مدیره، نتایج نشان داد مالکیت نهادی و مالکیت مدیریتی تاثیری در رابطه بین اهرم مالی و مدیریت سود نداشتند، مالکیت مدیریتی تاثیر معناداری در رابطه بین بحران مالی و مدیریت سود داشت و از طرفی استقلال هیات مدیره تاثیر معناداری در رابطه بین بحران مالی و اهرم مالی با مدیریت سود داشت.

    کلیدواژگان: اهرم مالی، بحران مالی، مدیریت سود، حاکمیت شرکتی
  • علیرضا محبی * صفحات 134-145

    با توسعه هر چه بیشتر اتوماسیون، امروز استفاده از آن در تمامی صنایع به طور روز افزون ادامه دارد. توانایی شرکتهای کوچه و متوسط در بهره برداری از فناوی صنعت می تواند کمک شایانی به آنها در زمینه های مختلف نمایند. از طرفی برای ارزیابی این کاربرد باید معیارهای مناسب و مدونی وجود داشته باشد که تحقیقات مناسبی در این زمینه انجام نپذیرفته است. لذا در این تحقیق به تعیین و رتبه بندی معیارهای ارزیابی کاربرد فناوری صنعت 4.0 در شرکت های کوچک و متوسط پرداخته شده است. روش کار بدین گونه است که در ابتدا با استفاده از دلفی فازی معیارها مورد تعیین و غربال گری قرار می گیرند و سپس با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی رتبه بنید نهایی معیارها انجام می شود. بهره برداران می توانند از نتایج این تحقیق جهت شناسایی مهمترین معیارزهای کاربرد صنعت 4.0 استفاده نمایند و در این معیارها به خود ارزیابی و ارزیابی بیرونی واحدهای خود بپردازند.

    کلیدواژگان: فناوری صنعت 4.0، دلفی فازی، تحلیل سلسله مراتبی، رتبه بندی
  • مهدی دولت آبادی*، مهری سادات فیض آبادی صفحات 146-165

    آنچه موجبات بقاء سازمانها را فراهم می آورد رعایت اصول و شیوه های صحیح انجام کار ها است که سازمانها در محیط رقابتی محکوم به تمرکز و اجرای بهرهوری می باشند. شاید نتوان برای رسیدن به بهره وری میزان و سقف مشخصی را در نظر گرفت ولیکن آنچه در این میان برای ما اهمیت دارد رسیدن به نقطه بهینگی در انجام امورات و وظایف سازمانی است. سوال اساسی پژوهش عبارتست از اینکه عوامل موثر بر ارتقاء بهره وری در سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل کدامند؟ که پاسخ سوال را می توان عوامل مختلفی دانست که عبارتند از: عوامل محیطی شامل))فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی((؛ عوامل شغلی شامل))وجود ابزارهایی جهت اصلاح عملکرد بر اساس معیارهای ذهنی و عینی و همچنین برنامه ریزی شغلی((؛ عوامل فردی شامل))ارزشها، اعتقادات و تواناییها((؛ عوامل سازمانی شامل))مشارکت کارکنان، سیستم جبران خدمات، انتخاب وگزینش صحیح کارکنان، برنامه های آموشی،شیوه های رهبری و ساختار سازمانی((؛ در تحقیق حاضر با توجه به اهمیت جایگاه نیروی انسانی،عوامل موثر بر ارتقاء بهره وری نیروی انسانی در قالب عوامل سازمانی مدل کوپمن مورد بررسی قرار گرفته است که فرضیه زیر مورد آزمون قرار گرفت.1) بین مشارکت کارکنان در تعیین اهداف شغلی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد. 2)انتخاب وگزینش صحیح کارکنان و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد.3) بین سیستم جبران خدمات و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد.4) بین شیوه های رهبری سازمان و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد.5) بین ساختار سازمانی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد.6) بین برنامه ریزی آموزشی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری مورد بررسی کارکنان و مدیران سازمان آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان بوده که با بهره گیری از جدول مورگان تعداد نمونه 196 نفر تعین و به صورت تصادفی انتخاب شده و از طریق توزیع پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفتهاند. تجزیه و تحلیل نتایج از طریق ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون و آزمون یومان- ویتنی و آزمون فریدمن انجام شد. براساس نتایج حاصله ارتباط معناداری میان کلیه عوامل سازمانی(شامل: مشارکت، گزینش صحیح کارکنان،سیستم پرداخت،شیوه های رهبری،ساختار سازمانی و برنامه هایآموزشی) با بهرهوری نیروی انسانی وجود دارد که بیشترین تاثیر را مشارکت کارکنان بر بهره وری داشته است.

    کلیدواژگان: ارتقاء بهره وری، نیروی انسانی، آموزش و پرورش
  • امیدرضا رضائی*، شیما پورزندی صفحات 166-175
    هدف

    مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و آموزش مثبت نگر بر سبک های حل مساله در مردان وابسته به مواد روش تحقیق : از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مردان وابسته به مواد مراجعه کننده به مرکز اقامتی ترک اعتیاد اسلام شهر به تعداد 123 نفر در سال 1398 بودند. نمونه ای به حجم 40 نفر (20 نفر برای هر گروه) به روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن ملاک های ورود به مطالعه، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. یک گروه آزمایش آموزش مثبت نگر مثبت نگر سلیگمن، رشید و پارکز (2006) را دریافت کردند که در 14جلسه 90 دقیقه ای به مدت 7 هفته (هر هفته 2 جلسه) برگزار شد، گروه آزمایش دوم آموزش ذهن آگاهی کابات زین (2003) را دریافت کردند که در 8 جلسه 60 دقیقه ای به مدت 4 هفته (هر هفته 2 جلسه) برگزار شد. دوره پیگیری یک ماهه در هر دو گروه نیز بررسی شد. پرسشنامه سبک های حل مساله کسیدی و لانگ(1996)، به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. دستاوردهای تحقیق: نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که آموزش ذهن آگاهی و نیز مثبت نگری بر سبک حل مساله کارآمد و سبک حل مساله ناکارآمد تاثیر معنی داری دارد. نتایج پژوهش، نشان داد که آموزش مثبت نگری نسبت به ذهن آگاهی بر افزایش سبک حل مساله کارآمد و کاهش سبک حل مساله ناکارآمد اثربخش تر است ، در نتیجه محققین و مداخله گران حوزه درمان، می توانند از روش آموزش مثبت نگر در موقعیت های متناسب استفاده کنند.

    کلیدواژگان: آموزش ذهن آگاهی، مثبت نگری، سبک حل مساله
  • سپیده بستامی * صفحات 176-189

    یکی از مسیولیت های تاریخی و اساسی سازمان بهداشت جهانی ،مدیریت یک نظام جهانی برای کنترل بیماری های واگیر در سطح جهانی است . با شیوع ویروس کرونا در 30 دسامبر 2019 در شهر ووهان چین ،سازمان بهداشت جهانی اقدام به اراده دستورالعمل ها و توصیه های بهداشتی و انجام تحقیقات گستره برای کشف واکسن و درمان این بیماری کرده و از تمامی کشورهای جهان برای مهار و کنترل این بحران دعوت به همکاری های مضاعف کرد که در این برحه با فراز و فرودهای بسیاری روبرو بوده است. پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این سوال است که شیوه مدیریت بحران کرونا توسط این سازمان در سطح جهانی چگونه قابل تحلیل است ؟که بر اساس فرض این تحقیق شیوه مدیریتی سازمان بهداشت جهانی در این بحران نشان دهنده فاصله گیری از مناسبات قدرت جهانی و استقلال عمل یک رژیم جهانی است.همانطور که با خروج رسمی ایالات متحده آمریکا از از این سازمان تا حدودی موجبات تضعیف عملکرد سازما را فراهم ساخته اما موجب از بین رفتن آن نشده است و این سازمان به دنبال انجام رسالت خود است.

    کلیدواژگان: سازمان بهداشت جهانی، مدیریت بحران، ویروس کرونا، ساختارگرایی تعدیل یافته، رژیم های بین المللی
  • عبدالحسین کرمپور *، سعید زارع، علی زارعی صفحات 190-201

    بسیاری از کشورهای در حال توسعه با کمبود سرمایه و تامین منابع مالی مواجه هستند. این کشورها از جمله ایران، برای جبران کمیود منابع مالی مورد نیاز خود، نیازمند جلب سرمایه های خارجی هستند. هدف از این پژوهش"ارزیابی و گزینه یابی روش های تامین منابع مالی خارجی وبانک جهانی برای طرح های زیربنایی با رویکرد مدل برنامه ریزی آرمانی" و جامعه آماری در پژوهش حاضر شرکت آب و فاضلاب استان تهران می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و در مورد تجزیه و تحلیل داده ها برای رتبه بندی از تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و این پژوهش از روش توصیفی برای توصیف داده ها استفاده شده است. نتایج تحقیق هم از طریق نرم افزار Expert choice و تاپسیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    کلیدواژگان: تامین منابع مالی، تحلیل سلسله مراتبی، طرح های زیربنایی، برنامه ریزی آرمانی
  • رحمت الله محمدی پور *، هابیل خاوری، حسین آدینه صفحات 202-212

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مدیریت سود بر پیش بینی ورشکستگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. این پژوهش بر طبق داده های فصلی از سال 1394-1398 انجام گردید. جامعه آماری شامل کلیه شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده که از بین آنها تعداد 155 شرکت بر اساس نمونه گیری حذفی انتخاب گردیدند. در این تحقیق مدیریت سود براساس دو مدل تعدیل شده جونز و مدل کوتاری اندازه گیری شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی می باشد. نحوه اجرای پژوهش توصیفی- همبستگی و منطق اجرای پژوهش استقرایی است و داده های پژوهش کمی گذشته نگر است. جهت بررسی فرضیه ها از رگرسیون چندگانه در نسخه 7 نرم افزار Eviews استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد که هر دو مدل تعدیل شده جونز و مدل کوتاری بر پیش بینی ورشکستگی شرکت ها تاثیر معنی داری دارند.

    کلیدواژگان: مدیریت سود، مدل تعدیل شده جونز، ورشکستگی شرکت ها، بورس اوراق بهادار تهران