فهرست مطالب

نشریه رویکردهای نوین در علوم مدیریت
سال یکم شماره 1 (بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/02/30
  • تعداد عناوین: 12
|
  • فرشاد عامری فر *، عابدین صیادی صفحات 1-13

    چکیده مقاله حاضر با تاکید بر رویکرد پژوهش محوری، دریچه ای را به روی تحول در برنامه درسی می گشاید. طراحی و تبیین الگوی مناسب آموزشی در مدارس بدون توجه به پژوهش کاری پر هزینه و گاه بی-فایده است . فقط در صورت همسویی آموزش با جریان پژوهش است که می توان به تحقق اهداف توسعه امیدوار بود . آموزش صحیح روش تحقیق می تواند دانش آموزان را برای سالهای بعد بویژه در دوره-های آموزش عالی آماده کند . مسیر علم آموزی و علم اندوزی در مدارس باید با آموزش و یادگیری مبتنی بر پژوهش همراه باشد. مواجه ساختن دانش آموزان با مسایل واقعی جامعه و کمک به آنها برای پژوهش و جستجوی راه حل های مناسب نه تنها آنان را در مسیر صحیح یادگیری قرار می دهد ، بلکه مهارتهای اساسی تفکر چون شناسایی و تبیین مسایل، شیوه جمع آوری و دسته بندی اطلاعات ، زمینه سازی و آزمون فرضیه ها را به آنان می آموزد . این کار فقط با تدوین و اجرای برنامه درسی پژوهش – محور میسر است که همت والای دست اندرکاران و برنامه ریزان آموزش و پرورش کشور را می طلبد. پژوهش پیش رو ماهیت توصیفی و استنباطی دارد و در آن به طراحی مفهومی مدل پرداخته شده است همچنین برای مباحث نظری آن از روش مطالعات کتابخانه ای و برای طراحی مدل پژوهش از فنون تجزیه و تحلیل اسنادی و اسناد بالا دستی بهره گرفته شده است. در این مقاله ابتدا به بررسی مبانی نظری پژوهش و برنامه درسی پژوهش محور، و در نهایت به معرفی عناصر برنامه درسی پژوهش محور پرداخته می شود .

    کلیدواژگان: برنامه درسی، تدریس، یادگیری، پژوهش محوری
  • سید جواد پورحسینی *، سعید آقاسی صفحات 14-26

    در این مقاله به منظور شناخت هرچه بیشتر خلاقیت و نوآوری در سازمانها ابتدا تعاریف گوناگونی را مطرح کرده و سپس مراحل و اجزاء آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و موانعی که بر سر راه خلاقیت قرار دارند را مطرح و به ویژگیهای سازمانهای خلاق و عوامل موثر بر خلاقیت سازمانی پرداخته شده است. درپایان با ارایه مدلی برای خلاقیت و نوآوری سازمانی پیشنهاداتی برای بهبود ارایه شده است. درضمن سعی شده با استناد به آیات و روایات نشان دهیم شریعت خاتم نیز بر موضوع خلاقیت و نوآوری اهمیت خاصی قایل شده است و با بیان آیات و روایات سعی داشته ایم تا بر غنای علمی این مقاله بیفزاییم.قران کریم بعنوان کتابی آسمانی و معجزه پایدار جهان که کلام خداوند بعنوان خالق هستی، موجودات زنده و انسان است منبع بزرگی از علم و حکمت برای انسان های اندیشمند و متفکر است. خداوند تبارک و تعالی در قران بطور مکرر انسان را به تفکر و اندیشه توصیه می نماید . خلاقیت و تولید افکار و اندیشه های جدید توسط مدیران و کارکنان سازمانی دارای اهمیت ویژه و از جایگاه بالایی برخوردار است. امروزه سازمانهایی موفق هستند و میتوانند در دنیای پر رقابت ادامه حیات بدهند که دایما افکار و اندیشه های جدید را در سازمان کاربردی کنند و این امر توسط مدیران و کارکنان خلاق امکانپذیر است. نه تنها در سازمانها بلکه در نظامهای آموزشی نیز تاکید عمده بر پرورش خلاقیت دانشآموزان و دانشجویان است. موفقیت یک نظام آموزشی در این است که چقدر افراد اهل تفکر و خلاق تربیت کرده و به تعبیری معلم و استاد خوب را کسی میدانند که تفکر و چگونگی استفاده از اطلاعات را به دانشآموزان یاد دهد و آنها را خلاق بار آورد.

    کلیدواژگان: تفکر خلاق، خلاقیت سازمانی، جایگاه تفکر و نوآوری در اسلام
  • ارزیابی بانکداری اسلامی در رقابت با بانکداری متعارف در مدل کسب وکار
    زهرا صالحی* صفحات 27-32

    بانکداری اسلامی،یکی از اجزای مهم در سیستم مالی اسلامی محسوب می شود که در رقابت با بانکداری متعارف تاسیس شده است .در این تحقیق به بررسی تفاوت بین بانکداری اسلامی و متعارف در مدل کسب و کار می پردازیم.و همچنین ابزارهای مالی مورد استفاده در بانکداری اسلامی ومتعارف درایجاد کسب و کار و سرمایه گذاری رو مورد مطالعه قرار می دهیم. برای این کار از جامعه ی آماری 15 کشورکه دارای هر دو بانک (اسلامی و متعارف) هستند در دوره ی زمانی (2017-2012) استفاده می کنیم. داده های ما از نوع ترکیبی می باشد برای تجزیه و تحلیل داده ها از از روش(GLS) و نرم افزارآماری(STATA) استفاده می کنیم. درنتیجه در هنگام مقایسه بانکداری اسلامی و متعارف با کنترل تاثیرات تفاوت زمان تفاوت معنا داری در جهت گیری کسب وکار در هر دو بانک مشاهده می شود. و همچنین بانکداری اسلامی نیز به دلیل عملکرد بهتر نسبت به بانکداری متعارف در طول بحران های اخیر دارای سرمایه گذاری بالاتری است.

    کلیدواژگان: بانکداری اسلامی، بانکداری متعارف، ابزار های مالی، مدل کسب و کار
  • برنامه واکنش اضطراری به منظور مدیریت بحران در صنایع
    آرزو سلامت نیا *، فرامند هاشمی زاده صفحات 33-43

    ایجاد، اجرا ، حفظ و بهبود مداوم یک روش جهت شناسایی شرایط اضطراری و حوادث بالقوه به منظور آمادگی ، پیشگیری و کاهش پیامدهای زیست محیطی ، بیماری ، وقفه تولید و آسیب های مرتبط با آنها و همچنین ارتقا سطح آمادگی و واکنش به موقع کلیه افراد اعم از کارکنان و سایر طرفهای ذینفع در مواقع بروز رویداد های طبیعی و غیرطبیعی نظیر زلزله ، سیل، طوفان، انفجار و آتش سوزی ، شیوع بیماریها، حوادث شغلی ، خرابکاری ، خشونت های محیط کار، بمب گذاری، رهاشدن موادشیمیایی و به منظور حفاظت از افراد ، اموال ، محیط زیست و شهرت شرکت ، بالا بردن اثر بخشی واکنش در شرایط اضطراری ، بازیابی سریع پس از بروز شرایط اضطراری و کنترل ریسک های ایمنی ، بهداشت حرفه ای و محیط زیست و مدیریت بحران می باشد.با داشتن طرح واکنش اضطراری و تدوین وپیاده سازی یک الگوی جامع و اثربخش در صنایع سبب کاهش خسارات عمده به محیط زیست ،تجهیزات و آسیب های جانی به افراد شد .در این مقاله سعی شده تا حدی مفهوم واکنش در شرایط اضطراری روشن شده و طریقه کار تیمی سریع بررسی گردد.

    کلیدواژگان: واکنش اضطراری، مدیریت بحران، صنایع نفت، اطفای حریق
  • گلی امید *، محسن نجفی هدک صفحات 44-55

    کارآفرینی از دید دانشمندان علوم اجتماعی، فرآیندی است که در شبکه متغیری از روابط اجتماعی واقع شده است. این روابط اجتماعی می تواند رابطه کارآفرین با منابع و فرصت ها را محدود یا تسهیل نماید. اکثر تحقیقات صورت گرفته در مورد کارآفرینی سازمانی، از نوع تعیین ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بوده و توجه به شبکه روابط اجتماعی یا سرمایه اجتماعی نادیده گرفته شده است. از سوی دیگر، کارآفرینی سازمانی نیز به توسعه خدمات جدید، نوآوری درخدمات و همچنین ایجاد واحد و شعبات جدید منجر شده و در نهایت مزیت رقابتی خاصی برای سازمان فراهم می آورد. از این رو، هدف اصلی از انجام پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با کارآفرینی سازمانی در شهرداری مشهد می باشد. در ارتباط با سرمایه اجتماعی از دیدگاه استون استفاده شده که شامل دو بعد ساختاری و کیفیت می باشد و هر کدام از این دو شامل متغیرهایی هستند: بعد ساختاری شامل: ظرفیت شبکه، تنوع و ساختار روابط و بعد کیفیت شامل: اعتماد و روابط متقابل می باشد. همچنین در ارتباط با کارآفرینی سازمانی از دیدگاه آنتونیک و هیسریچ استفاده گردید که ابعاد آن عبارتند از: کسب و کارهای جدید، نوآوری در فرآیندها، نوآوری در خدمات، خودتجدیدی، ریسک پذیری، پیشگامی و رقابت تهاجمی. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان و مدیران شهرداری مشهد تشکیل می دهند که حجم نمونه با استفاده از فرمول مورگان 350 نفر تعیین شد. داده های تحقیق از طریق نرم افزار (pc++(ver16/SPSS تجزیه و تحلیل شده و جهت آزمون سوالات تحقیق از همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد؛ بدین معنی که کارآفرینان مستقر در گروه های اجتماعی که دارای سرمایه اجتماعی بیبشتری هستند احتمال بیشتری دارد که بتوانند به طور موثر فرصتهای تجاری را تشخیص داده و از آن بهره گیرند.

    کلیدواژگان: کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی، سرمایه اجتماعی
  • مازیار حاتمی *، سید مصطفی طیبی ثانی، افسانه روحانی، محمد طاهری حسین آبادی صفحات 56-68

    هدف کلی این مطالعه ، بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در توانمندسازی دانش آموزان اعم از افزایش و بهبود در سطح یادگیری ، پیشرفت تحصیلی ، خلاقیت ، انگیزه ، مشارکت درسی و روحیه پژوهشی دانش آموزان می باشد . سوالات این تحقیق عبارتند از : سوال اصلی : آیا فاوا موجب توانمندسازی دانش آموزان در مدارس هوشمند می شود؟ و سوالات فرعی : 1) آیا فاوا بر سطح یادگیری دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 2) آیا فاوا بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد . جامعه آماری شامل کلیه آموزگاران مدارس هوشمند شهرستان شیراز در سال تحصیلی 98 – 97 می باشند . حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 181 نفر تعیین گردید . روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد . روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی می باشد که در روش میدانی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته ی بسته پاسخ استفاده شده است ، برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفای پرسشنامه ، 86/0 محاسبه شد . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی توسط نرم افزارSPSS و Excel استفاده گردید .پس از تجزیه و تحلیل داده ها ، سوال اصلی و سوالات فرعی تحقیق مورد تایید واقع شدند .

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش الکترونیکی، مدارس هوشمند، انگیزش
  • پری احدی، مائده قاسمی * صفحات 69-79

    امروزه، تبلیغ از طریق شبکه های اجتماعی و بخصوص اینستاگرام بعنوان شبکه ای پرمخاطب بسیار رایج شده است. تبلیغ اثربخش می تواند توجه مخاطب را جلب کند و تاثیر بسزایی در افزایش فروش داشته باشد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تبلیغات در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. تعداد 150 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه استفاده گردیده که پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ، روایی محتوا از طریق نظرسنجی خبرگان، و برای سنجش روایی سازه، از اعتبار همگرایی (AVE) استفاده گردیده است. پژوهش حاضر از نظر جهت گیری، توسعه ای و کاربردی، به لحاظ استراتژیک، پیمایشی، و به لحاظ هدف، توصیفی می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر، از نرم افزارSmart PLS استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که اعتماد به تبلیغات، ارزشمندی اطلاعات، تبلیغات تحریک کننده، آگاهی از محصول و تبلیغات سرگرم کننده، تاثیر معناداری بر روی اثربخشی تبلیغات دارد.

    کلیدواژگان: اثر بخشی، اعتماد به تبلیغ، ارزشمندی اطلاعات، تبلیغات سرگرم کننده، آگاهی از محصول
  • محمدمهدی رنجبرفردویی* صفحات 80-102

    یکی از رسالت های اساسی مدیریت منابع انسانی نگهداری کارکنان توانمند می باشد. از آنجا که اقدامات نگهداری، مکملی بر سایر اقدامات و فرایند های مدیریت منابع انسانی است، حتی اگر عملیات کارمندیابی، انتخاب، انتصاب و سایر اقدامات پرسنلی به نحو بایسته انجام شود بدون توجه کافی به امر نگهداری نتایج حاصل از اعمال مدیریت چندان چشمگیر نخواهد بود. نظام نگهداری منابع انسانی ابعاد متعددی را شامل می شود که می توان آنها را به دو دسته تقسیم نمود: دسته اول در رابطه با حفظ و تقویت جسم کارکنان است مانند برقراری بهداشت و ایمنی در محیط کار، اجرای برانامه های ورزش و تندرستی و بعضی خدمات مشابه. دسته دوم شامل مواردی است که تقویت کننده روحیه علاقمندی کارکنان به کار و محیط کار می باشد مانند خدمات بیمه و بازنشستگی و خدمات پرسنلی. در صورت داشتن توجه و بکارگیری این موارد امنیت شغلی در کارکنان ایجاد شده و به رضایت شغلی آنها منتهی می شود که این امر خود از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مقاله حاضر تاکید اصلی بر روی موارد دسته اول است به این صورت که در ابتدا در مورد اصطلاحات ایمنی و سلامت و جنبه های قانونی آن بحث می شود و در ادامه به برنامه ها و راهکار های مدیریت ایمنی و سلامت حرفه ای پرداخته می شود. در قسمت دوم مقاله بحث سلامت کارکنان با توجه به عامل کلیدی استرس در محیط کار با تمرکز بر روی شناخت و بهینه سازی میزان استرس بررسی می شود. در پایان امید است که توجه و بکارگیری مطالب و راهکار های این مقاله در افزایش ایمنی و سلامت محیط کار، بهینه سازی سطح استرس و ایجاد امنیت شغلی مناسب و در نهایت ایجاد رضایت شغلی موثر باشد که این نیز یکی از عواملی است که در بهبود مستمر و تعالی سازمان ها باید در نظر گرفته شود.

    کلیدواژگان: کارکنان توانمند، امنیت شغلی، حفظ و تقویت جسمی کار کنان، تقویت روحی کارکنان
  • عظیم اصلانی *، آذر مرادپور چوبر صفحات 103-114

    فرصتهای سرمایه گذاری (نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری) بیانگر این است که قیمت هر سهم شرکت چند برابر ارزش دفتری در بازار معامله شده و معیاری جهت شناسایی مقدار پولی است که سهامداران برای دارایی های خالص شرکت می پردازند. نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری مقیاسی مهم برای سنجش ارزش نسبی است که بازار برای هر سهم تعیین می کند. ارزش دفتری هر سهم با وجود تمام کمبودهایی که دارد، یک مقیاس سهل الوصول برای ارزشیابی داراییها بوده که در هر سهم انعکاس خود را یافته است. ارزش بازار به ارزش دفتری معیار بسیار مفیدی است و نشاندهنده این است که بازار برای شرکت به عنوان موسسه در حال فعالیت چقدر ارزش(ارزش بازار سهام) تعیین می کند که با ارزش مجموعه داراییهای آن (ارزش دفتری هر سهم) که مدیران مجبورند آنها را مورد استفاده قرار دهند، تفاوت دارد. هر اندازه نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری بالاتر باشد، به همان اندازه نشان دهنده نگرش مساعد بازار به شرکت و آینده فعالیتهای آن است. پایین تر بودن این نسبت حکایت از این دارد که ارزش شرکت به عنوان یک واحد تجاری در حال فعالیت حقیقتا بسیار پایین تر از ارزش داراییهای آن قرار دارد. به مدت دو دهه نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، مقیاسی برای اندازه گیری ارزش شرکت بوده است. این نسبت به دو روش مختلف تفسیر می شود. از یک نظر به این نسبت به عنوان انعکاس دهنده کارایی و رشد نگریسته می شود. و از نظر دیگر آن را نشانه ریسک شرکت تلقی می کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مخارج سرمایه ای، نسبت کیو توبین، شدت سرمایه گذاری و نوسانات قیمت سهام بر فرصتهای سرمایه گذاری می باشد. در این پژوهش از تحلیل رگرسیون خطی و نرم افزار ایویوز 10 با داده هایی بالغ بر725 مشاهده استفاده شده است. جامعه آماری شامل 507 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران بوده و به کمک روش حذف سیستماتیک 141 شرکت از بین آنها در طی سالهای 1391-1397 به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که نسبت Q توبین و نوسانات قیمت سهام تاثیر مثبت و معنی داری بر فرصتهای سرمایه گذاری داشته اند. اما مخارج سرمایه ای و شدت سرمایه گذاری تاثیر معنی داری بر فرصتهای سرمایه گذاری نداشته است.

    کلیدواژگان: مخارج سرمایه ای، کیو توبین، شدت سرمایه گذاری، نوسانات قیمت سهام، فرصتهای سرمایه گذاری
  • رامین صدیقی، امیررضا شب زنده قراملکی، مهدی صدیقی * صفحات 115-124

    مقاله حاضر در جهت مطالعه سوابق استفاده از سیستم های نوین در حسابداری مدیریت و تاثیرگذاری آن قدم برمی دارد.یکی از وظایف حسابداران، ارایه اطلاعات مالی شرکت ها جهت تصمیم گیری بهتر مدیران می باشد. حسابداری علی الخصوص حسابداری مدیریت امروزه نیازمند بهره مندی از سیستم های نوین اطلاعاتی و فناوری های مربوط به آن است.این مقاله بصورت کلی نگری با مطالعه کتابخانه ای در صدد تایید دوباره نیاز به استفاده از فناوری های نوین در حسابداری مدیریت می باشد.نتایج مطالعات نیز این فرضیه را تایید می کند که فناوری اطلاعات نقش پررنگ و بسزایی در برنامه ریزی و تصمیم گیری مدیران، مدیریت داده ها و اطلاعات مالی، ارزیابی عملکرد سازمان ها و کارکنان، افزایش دقت و امنیت اطلاعات، شیوه گزارشات مالی شرکت ها و نیز مدیریت منابع انسانی ایفا می نماید و همگی عوامل ذکر شده در پیشبرد حسابداری مدیریتی موثر می باشند و اساس اصلی پیشرفت و تاثیرگذاری این عوامل را می توان پیشرفت فناوری اطلاعات و استفاده از آن در سیستم های اطلاعاتی موثر در حسابداری مدیریت دانست.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، سیستم های اطلاعاتی، حسابداری مدیریت، تصمیم گیری
  • محمد ضیاء الدینی *، احسان شهسواری، محمد دهقانی صفحات 125-136

    پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی نظام آموزش ایمنی کارگران به عنوان یکی از موارد شکست در اجرای خط مشی های ایمنی انجام پذیرفت. بر این اساس، پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی ، ازنظر زمان گردآوری داده مقطعی و ازنظر روش اجرای پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارگرانی که در 3 ماه اخیر دوره آموزش ایمنی را گذراندند و مدیران آموزش مرتبط می باشد و با استفاده از جدول کرجسی – مورگان و روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 131 نفر از ایشان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده های به دو روش کتابخانه ای و میدانی انجام پذیرفت. در بخش میدانی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه شامل روایی همگرا(عوامل ساختاری662/0،عوامل فرایندی521/0 و عوامل محیطی474/0) و روایی واگرا بود و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ(ساختاری826/0،عوامل فرایندی843/0 و عوامل محیطی778/0)و ضریب پایایی ترکیبی(ساختاری886/0،عوامل فرایندی882/0 و عوامل محیطی843/0).اندازه گیری و مورد تایید قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش استنباطی، از آزمون تی تک نمونه ای و آزمون نسبت بهره گرفته شد. همچنین یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که وضعیت موجود مطلوب می باشد. از این رو برای شناخت علل شکست در اجرای خط مشی های ایمنی نیاز به مطالعه متغیرهای اثرگذار دیگر می باشد.

    کلیدواژگان: خط مشی ایمنی، آموزش ایمنی، آسیب ساختاری، فرآیندی و محیطی
  • احسان میمندی *، حسن قربانی دینانی صفحات 137-150

    تحقیق حاضر به بررسی بررسی تاثیر کمیابی و ارزش لذت جویانه بر تمایل به پرداخت و وفاداری مشتریان با نقش میانجی منحصربه فرد بودن ادراک شده پرداخت. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مشتریان برند لوازم خانگی اسنوا در شهر شیراز بودند که با توجه به نامحدود و نامشخص بودن تعداد آنان، حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید. روش نمونه گیری برای پژوهش، غیرتصادفی دردسترس بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پایایی و روایی آن با آزمون های مرتبط مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار پی ال اس استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای کمیابی و ارزش لذت جویانه بر تمایل منحصربه فرد بودن ادراک شده بود. همچنین متغیر منحصربه فردبودن ادراک شده بر تمایل پرداخت بالاتر و وفاداری مشتریان دارای تاثیر مثبت و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: کمیابی، ارزش لذت جویانه، تمایل به پرداخت بالاتر، منحصربه فرد بودن، وفاداری مشتریان