فهرست مطالب

نشریه زبان و ادب فارسی
پیاپی 56 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/09/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • عاشور حسن زاده عرب، فریدون طهماسبی*، فرزانه سرخی، علی محمد گیتی فروز صفحات 1-21

    معاد،ایمان به روز واپسین و حیات اخروی انسانها پس از مرگ و جزا و پاداش اعمال آنهاست و یکی از اصول جهان‎بینی الهی و مهم‎ترین اصل پس از توحید است که پیامبران الهی مردم را به آن دعوت کرده‎اند و تقریبا یک سوم آیات قرآن مربوط به آن است. معاد اولین بار در گستره ذهن بشری از منابع درون دینی نشات گرفته است.در این پژوهش ضمن تاکید بر مسیله معاد ،به عنوان زمینه اصلی بحث با بهره گیری از روش تحلیلی- توصیفی، به جنبه های کلامی و عرفانی آن در مثنوی مولانا و آثار غزالی پرداخته شده سپس دیدگاه و رویکرد کلامی،عرفانی حقیقت معاد و تعابیر مختلف و مرتبط با آن که عمده ترین آنها معاد روحانی و جسمانی، مرگ، رجوع و...است مورد بررسی قرار گرفته.نتیجه حاصل آنکه از دیدگاه غزالی با وجود گواه شرع بر معاد جسمانی عقل از اثبات و درک آن ناتوان است و صرفا امکان آن را تصدیق می کند.در مثنوی آنچه مربوط به معاد است-روحانی و جسمانی- غالبا با طرز تلقی صوفیانه و با تفسیر عرفانی همراه است.در اندیشه غزالی و مولانا غایت و حکمت همه علوم وصول انسان به سعادت اخروی از طریق معرفت الهی است؛این دو عارف متاثر از تمایلات عارفانه خود، تنها نگاه عرفانی را کاشف معانی حقیقی کلام وحیانی و معاد می دانند.

    کلیدواژگان: معاد، معاد جسمانی و روحانی، مرگ، غزالی، مولانا
  • صباح حسینی، محمدعلی گذشتی*، اشرف شیبانی اقدم صفحات 22-43

    در صدو پنجاه سال گذشته در مناطق مختلف کردستان قیام هایی بر ضد حکومتهای قاجار و عثمانی شکل گرفته است که قیام شیخ عبیدالله نهری از صو فیان بزرگ پیرو طریقت نقشبندی یکی از آن قیام هاست که به واسطه وجهه ی دینی آن در میان توده های مختلف مردم کرد بازتاب زیادی داشت. این جنبش که در ابتدا قرار بود علیه ی دولت عثمانی شکل گیرد، با چرخشی، به داخل مرزهای ایران تغییر مسیر داد و مشکلات جدی را برای حکومت های ایران و عثمانی بوجود آورد. این جنبش مدتی از آغاز آن نگذشته بود که شکست خورد و رهبر آن دستگیر و به حجاز تبعید شد.یکی از مسایلی که درباره ی این جنبش مطرح است و تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است بازداشت و دستگیری فعالان و مروجان طریقت نقشبندی در ایران به جرم همکاری با شیخ عبیدالله بوده است که در خارج از مناطق جغرافیایی مناطق کردنشین به تبلیغ طریقت نقشبندیه می پرداختند. این نوشتار به بیان شرح حال یکی از صوفیان نقش بندی به نام شیخ محمود سنندجی (عارف) می پردازد که همزمان با قیام شیخ عبیدالله در شهر تالش در استان گیلان دستگیر و در تهران زندانی می شود ود رنهایت در زندان دارفانی را داع می گوید.این نوشتار اولین گزارش ازاین واقعه است.

    کلیدواژگان: قیام، شیخ عبیدالله نهری، نقشبندیه، صوفی
  • مریم ذاکری*، کامران پاشائی فخری، پروانه عادل زاده صفحات 44-73

    منظومه ی لیلی و مجنون در میان داستان های غنایی فارسی اهمیت ویژه ای دارد. بررسی آن برپایه گونه های متنوع نقد، دارای اهمیت است یکی از گونه های مهم نقد، نقد جامعه شناختی و نظریه محور است، این پژوهش، اثر پیشگفت را بر پایه نظریات دانشوران جامعه شناسی با تاکید بر آرای جورج لوکاچ، پی یر بوردیو و تیودور آدورنو مورد بررسی قرار داده است. مسیله آن تحلیل درونمایه غنایی اثر بر اساس ذهنیات، عینیات، دگرگونی های اجتماعی، خصلت های جمعی، نظریه های کنش، تمایز فرهنگی و سرمایه های چهارگانه است. روش پژوهش، توصیفی تحلیلی است از این طریق، چیستی و چرایی جلوه-های جامعه شناختی ادبیات غنایی، ویژگی های غنایی و جغرافیای فرهنگی اثر یادشده به صورت مجزا و سنجشی با یک دیگر، ماهیت ادبیات غنایی مولود این اثر، نوع زیست مندی و بستر کنش های غنایی همگون و متضاد شخصیت های داستان ها، آبشخور فرهنگی، تمایزات فرهنگی جامعه حقیقی و جامعه درونی داستان ، بازکاوی و یافته های نوینی حاصل شد، یافته ها نشان می دهد: پدیدارهای داستان تک ساختی نیستند به عینیات، جهان بینی، ذهنیات شاعر و ایدیولوژی گروه های اجتماعی عصر پیدایش منظومه که خود را در قالب داستان نشان داده اند مرتبط اند. خلق این منظومه ی غنایی نتیجه تقاضا، اشتیاق و خصلت های جمعی جامعه عصر پیدایش است و بین میزان و چگونگی کاربست سرمایه های شخصیت های اصلی با میزان کامیابی و ناکامی آن ها رابطه همبستگی وجود دارد.

    کلیدواژگان: ادبیات غنایی، لیلی و مجنون، جامعه شناسی ادبیات، سرمایه های چهارگانه
  • سیده شهناز سلیمانی، امیدوار مالملی* صفحات 74-96

    ابن عربی یکی از پیچیده ترین افکار عرفانی-فلسفی را دارد. او در طرح مسایل گوناگون عرفانی غالبا از ساختاری دشوار و با اصطلاح پردازیهای نوین بهره می گیرد. یکی از این مسایل، طرح اعیان ثابته در عدم و به تبع آن قابلیت است. اعیان ثابته در نظام فکری ابن عربی و اخلاف او عبارت است از صور علمی اشیاء در علم او که قبل از تعین خارجی متوجه آنها شده است. این صور علمی و یا روح پدیده ها در علم الهی به صورت خوب و بد، بعدها در تعین خارجی تحقق پیدا می-کند. تحقق پیداکردن آنها بر اساس قابلیتی است که آنها دارند. یعنی اگر قابلیت و شایستگی بد بودن را داشت، آن آفریده بد خواهد شد و اگر شایستگی و قابلیت خوب را داشت، آن آفریده خوب خواهد بود. این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی نوشته شده در پی آن است که قابلیت را از نظر ابن عربی و شاه داعی شیرازی بررسی کند. نتایج حاکی از آن است که شاه داعی در این مساله مثل بسیاری از مسایل عرفانی دیگر از ابن عربی پیروی کرده و همان دیدگاه را بیان کرده است.

    کلیدواژگان: ابن عربی، شاه داعی، قابلیت، اعیان ثابته
  • مریم آیین، حمید طبسی*، نعمت اصفهانی عمران صفحات 97-116
    دو منظومه حماسی بهمن نامه و کوش نامه، از حماسه های ملی است که بعد از شاهنامه فردوسی و به پیروی از آن در اواخر قرن پنجم و ششم به نظم کشیده شده و در کامل کردن روایات و داستان های شاهنامه نقش به سزایی داشته است. با دقت و تامل در این دو اثر می توان به ضرورت نظم و چاپ آثار پس از شاهنامه در زنده نگه داشتن زبان فارسی و داستان های ایران باستان پی برد که ایرانشاه بن ابی الخیر، با علاقه و دل بستگی تمام به نظم و سرودن آن همت گماشته است. در این دو منظومه حماسی به مناسبت کشمکش ها و کینه توزی های فراوان بین شخصیت های اصلی داستان و دشمنان آن ها با صحنه های متعدد جنگ و نبرد روبرو هستیم؛ به طوری که می توان اصلی ترین شاخصه موجود در بهمن نامه و کوش نامه را مقوله رزم و پیکار دانست و بهترین توصیف های موجود در این دو کتاب را خاص میدان های رزم قلمداد کرد؛ اما در لابه لای این داستان های حماسی به صحنه هایی غنایی و عاشقانه برمی خوریم که درواقع محل تلاقی حماسه و غنا است. این داستان ها در عین حماسی بودن، ویژگی داستان های غنایی را در خود دارند. نویسنده در این پژوهش به شیوه توصیفی- تطبیقی و ابزار کتابخانه ای درصدد آن است تا عشق و جلوه های عاشقانه را در این دو منظومه بررسی نماید، نتایج پژوهش حاکی از آن است که این دو منظومه در عین حال که یک منظومه حماسی می باشند؛ ولی جلوه های عشق و روابط عاشقانه هم در جای جای این دو اثر دیده می شود.
    کلیدواژگان: بهمن نامه، حماسه، ادبیات غنایی، عشق، کوش نامه
  • سیده زهرا علوی، شراره الهامی*، رضا برزویی، بدریه قوامی صفحات 117-145

    پژوهش حاضر به بررسی عنصر روایت در منظومه ی عاشقانه « ناظر ومنظور» اثر وحشی بافقی بر اساس نظریه «تزوتان تودوروف» می پردازد. ساختار روایت به شیوه سازمان دهی و مجموعه روابط و عناصر و اجزای سازنده اثر اطلاق می گردد و تحلیل ساختاری چگونگی ارتباط مابین این عناصر را بررسی می کند. از جمله دریافتن گزاره و پی رفت و هم چنین بررسی پیرنگ، راوی و زوایای سیر خطی داستان. البته غیر از موارد ذکر شده فکر و اندیشه محتوای اثر نیز بررسی می شود. بنابراین با توجه به پیدایش مکاتب نقد ادبی که باب تازه ای در پژوهشهای زبان فارسی گشوده است و هم چنین جایگاه منظومه های عاشقانه فارسی به عنوان آثار برجسته از آغاز پیدایش تاکنون، حامل بسیاری از ویژگیهای این زبان و ادبیات بوده اند و بررسی آنها از جنبه روایی قابل تامل است. این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به استخراج جنبه های روایی در این اثر پرداخته است. وجود هشت پی رفت وگزاره که گاه در بین آنها تعادل و عدم تعادل دیده می شود و اینکه پی رفت ها به تعادل نهایی نمی رسند، جنبه های علیت و علیت سازی برای ادامه روایت، شیوه پردازش شخصیت ها با توجه به دو عنصر عاشق و معشوق و موانع موجود برای رسیدن آنها به هم و موادگزاره ساز در روایت و... از یافته های این پژوهش است.

    کلیدواژگان: روایت، تودوروف، ناظر ومنظور، وحشی بافقی
  • کژال فداکار، رضا صادقی شهپر* صفحات 146-174
    یکی از مشخصه های عمده در شعر شاعران عصر مشروطه، نگاه نو و متجددانه آنان نسبت به موضوعات و مقولات مختلف اجتماعی است. این موضوع، به ویژه در سال های مقارن انقلاب مشروطه و پس از آن، بیش از پیش در اشعار شاعران این عصر دیده می شود. یکی از مهم ترین شاعران متجدد ایرانی در این دوره، ملک-الشعرا بهار است. در این پژوهش به مقایسه تجدد در اشعار بهار و حاجی قادر کویی، شاعر کرد و متجدد عراقی پرداخته شده است. چنان که از اشعار ایشان برمی آید، هر دو شاعر در زمینه های متعدد و مختلف، نگاهی نو و تجددخواه دارند و در این مقاله سعی شده است نگاه و اندیشه آن ها درباره زن، دین و علم بررسی و کاویده شود. علم گرایی، خرافه ستیزی و نگاه نو به زن و مسایل مربوط به او، فصل مشترک هر دو شاعر است، هرچند حاجی قادر بیش از بهار به جهل و خرافه ستیزی پرداخته و بهار هم بیش از وی به زن و حقوق او توجه کرده است.
    کلیدواژگان: تجدد، علم، دین، زن، ملک الشعرا بهار، حاجی قادر کویی
  • حبیب کشاورز*، سعیده بیرجندی صفحات 175-191
    هدف

    نگارش انشاء، یکی از مهارت های یادگیری زبان است. برای آموزش این مهارت از شیوه های مختلفی مانند گفتارهای قالبی که بخش های از پیشآماده شده زبان هستند و نقش مهمی در توسعه زبان دارند، استفاده می شود. این گفتارها فرآیند یادگیری را خصوصا برای زبان آموزان خارجی ساده و تسریع می کند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر گفتارهای قالبی بر فرآیند یادگیری و آموزش مهارت انشاء نویسی فارسی به عرب زبانان می پردازد.

    روش

    در این پژوهش از روش شبه آزمایشی با طرح مقایسه گروه های ایستا استفاده شد. جامعه آماری شامل بیست زبان آموز عرب زبان بودند که در کلاس های آنلاین آموزش مهارت انشاءنویسی فارسی شرکت کرده بودند. این افراد به دو گروه ده نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش ضمن یادگیری تکنیک های انشاءنویسی با گفتارهای قالبی نیز آشنا شدند، اما گروه کنترل فقط تکنیک های انشاءنویسی را آموختند. هر دو گروه 10 جلسه آموزشی (15 ساعته) را گذراندند. پس از طی دوره از آن ها، آزمونی مطابق استاندارد Writing آزمون بین المللی آیلتس (Task 2) گرفته شد. درنهایت داده ها با استفاده از نرم افزار اکسل تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج این تحقیق نشان داد که گفتارهای قالبی تاثیر بسیاری برافزایش حجم و سرعت نگارش زبان آموزان داشته و خطاهای دستور زبانی آن ها را نیز کاهش داده بود و موجب افزایش انسجام بین جملات گروه آزمایش و بالا رفتن سطح دستوری و واژگانی نوشته های گروه آزمایش بودند. علاوه بر این، گفتارهای قالبی موجب شده بود تا زبان آموزان، با دقت بیشتری از علایم نگارشی در انشاء های خود استفاده کنند. 

    کلیدواژگان: گفتارهای قالبی، انشاءنویسی، آموزش زبان فارسی، آموزش زبان خارجی، عرب زبانان
  • زینب کوچکی علیکلایه، سید کیهان شهدایی*، جمال احمدی، رضا برزویی صفحات 192-218

    فرهنگ عامه میراثی کهن با قلمروی به گستردگی تاریخ بشریت است که به صورت شفاهی، سینه‎به‎سینه و نسل به نسل به شکل تجاربی ارزشمند، به ارث رسیده است. ادبیات عامیانه هر قوم و ملیتی، برخاسته از فرهنگ و تمدن آن است و اندیشه‎ها، دیدگاه‎ها و همچنین سبک زندگی و اقوام و ملل را در گذشته‎های دور، انعکاس می‎دهد. هدف از این پژوهش، شناساندن باورها و آداب و سنن رایج در رساله جلالیه اثر محتشم کاشانی است. بنابراین پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوا و بر اساس مطالعات کتابخانه ای به «بررسی فرهنگ عامه در رساله جلالیه اثر محتشم کاشانی» پرداخته است. نتایج حاصل از بررسی‎ها، نشان می‏دهد که محتشم کاشانی از بیشتر عناصر فرهنگ عامه در اثر خود استفاده کرده است و از آن‎ها در راه جذاب‎تر و پرمخاطب کردن اثر خود بهره گرفته است و علاوه‎بر آن از این راه به حفظ سنت‎های نیک و کهن نیز کمک شایانی کرده است که در این میان بیشترین بسامد مختص به باورها و عقاید عامه و ادبیات و اصطلاحات عامه و همچنین کمترین آن ها به مواردی همچون مشاغل و حرفه ها و آداب و رسوم عامه اختصاص یافته است.

    کلیدواژگان: فرهنگ عامه، ادبیات عامه، رساله جلالیه، محتشم کاشانی
|
  • Ashour Hasanzadhe Arb, Fredoon Tahmasbi *, Farzanh Sorhy, Ali Gitifroz Pages 1-21

    Resurrection is the belief in the last day and the afterlife of human beings after death and punishment and the reward of their deeds and is one of the principles of the divine worldview and the most important principle after monotheism that the divine prophets have invited people to and almost one The third is the verses of the Qur'an related to it. The resurrection has originated for the first time in the human mind from intra-religious sources. Al-Ghazali's works are discussed. Then, the theological and mystical view and approach to the truth of the resurrection and various related interpretations, the most important of which are resurrection, death, return, etc., are examined. The bodily resurrection of the intellect is incapable of proving and understanding it, and merely acknowledges its possibility. The science of man's attainment to the hereafter is through divine knowledge; these two mystics, influenced by their mystical inclinations, consider only the mystical view as the discoverer of the true meanings of the words of revelation and resurrection.

    Keywords: Rumi, Ghazali, Masnavi, Resurrection
  • Sabah Hosseini, MohammadAli Ghozashti *, Ashraf Shaybaniaqdam Pages 22-43

    In the past one hundred and fifty years, there have been uprisings against the Qajar and Ottoman governments in various regions of Kurdistan, and the uprising of Sheikh Obaidullah Nahri, a great Sufi follower of the Naqshbandi sect, is one of those uprisings that, due to its religious aspect, had a great impact among the Kurdish people. had This movement, which was initially supposed to be against the Ottoman government, turned around and changed its direction inside the borders of Iran and caused serious problems for the Iranian and Ottoman governments. This movement failed not long after its beginning, and its leader was arrested and exiled to Hejaz. One of the issues that has been raised about this movement and has received little attention so far is the arrest and arrest of activists and promoters of the Naqshbandi sect in Iran for crimes. There has been cooperation with Sheikh Ubaidullah, who was promoting the Naqshbandi Tariqat outside the geographical areas of the Kurdish regions. This article tells the biography of one of the Naqshbandi Sufis named Sheikh Mahmoud Sanandji (Arif), who was arrested at the same time as the uprising of Sheikh Obaidullah in the city of Talash in Gilan province and imprisoned in Tehran, and dead in prison. This article is the first The report is about this incident.

    Keywords: Uprising, Sheikh Obaidullah Nahri, Naqshbandiyyah, Sufi
  • Marayam Zakeri *, Kamran Pashaie Fakhri, Parvane Adelzade Pages 44-73

    The poem of Lili and Majnoon is especially important among Persian lyrical stories. It is important to examine it based on various types of criticism. One of the important types of criticism is sociological and theory-oriented criticism. Lukács, Pierre Bourdieu and Theodor Adorno have examined. The problem is the analysis of the lyrical content of the work based on mentalities, objectivity, social transformations, collective characteristics, theories of action, cultural differentiation and four capitals. The research method is descriptive-analytical, in this way, what and why are the sociological effects of lyrical literature, the lyrical characteristics and cultural geography of the said work separately and compared with each other, the nature of the lyrical literature born of this work, the type of vitality and The basis of the homogenous and contrasting lyrical actions of the characters in the stories, the cultural watershed, the cultural distinctions of the real society and the inner society of the story, re-examination and new findings were obtained, the findings show: the phenomena of the story are not monotonous to the objectivity, worldview, poet's mentalities. and the ideology of the social groups of the era of the emergence of the system that have shown themselves in the form of stories are related.

    Keywords: lyrical literature, Lili, Majnoon, sociology of literature, four capitals
  • Shahnaz Solimani Pages 74-96

    Ibn Arabi has one of the most complex mystical-philosophical thoughts. He often uses a difficult structure and new terminologies in proposing various mystical issues. One of these issues is the plan of nobles fixed in the absence and consequently the ability. In the thought system of Ibn Arabi and his successors, the fixed principles are the scientific forms of objects in his knowledge that he noticed before the external determination. These scientific forms or the spirit of the phenomena in the divine science, in the form of good and bad, are later realized in external determination. Their realization is based on their abilities. That is, if it has the ability and ability to be bad, that creature will become bad, and if it has the ability and ability to be good, that creature will be good. This research, which is written in a descriptive-analytical way, seeks to investigate the ability from the point of view of Ibn Arabi and Shah Da'i Shirazi. The results indicate that Shah Da'i followed Ibn Arabi and expressed the same point of view in this issue as in many other mystical issues.

    Keywords: Ibn Arabi, Shah Da'i, Ability, Ayan Sabiteh
  • Maryam Aein, Hamid Tabasi *, Nemat Esfahani Omran Pages 97-116
    The two epic poems Bahman Nameh and Kush Nameh are among the national epics that were organized after Ferdowsi's Shahnameh and following it in the late 5th and 6th centuries and played a significant role in completing the narratives and stories of the Shahnameh. By carefully and reflecting on these two works, one can understand the necessity of ordering and printing the works after the Shahnameh in keeping alive the Persian language and the stories of ancient Iran, which Iranshah bin Abi al-Khair, with all his love and devotion, devoted himself to order and compose it. In these two epic verses, on the occasion of many conflicts and grudges between the main characters of the story and their enemies, we are faced with numerous scenes of war and battle; So that the main characteristic in Bahman Nameh and Kush Nameh can be considered as the category of war and fighting, and the best descriptions in these two books can be considered specific to the battlefields. But in the midst of these epic stories, we come across lyrical and romantic scenes that are actually the meeting place of epic and poetry. These stories, while being epic, have the characteristics of Ghanaian stories. In this research, the author tries to investigate the love effects in these two verses by descriptive-comparative method. The results of the research indicate that these two poems are an epic poem. be; But the manifestations of love and romantic relationships can be seen everywhere in these two works.
    Keywords: Avalanche, epic, lyrical literature, love, Kush-nameh
  • Sideh Zahra Alaoi, Sharare Elhami *, Reza Borzoiy, Badrieh Ghavami Pages 117-145

    The present study investigates the narrative element in Vahshi Bafghi's poem "Nazer and Manzour" (the observer and the observed) in the light of the theory of "Tzutan Todorov". The structure of the narrative refers to the method of organization, the set of relationships and elements and components of the work. The structural analysis examines the relationship between these elements including attainment of the proposition, the sequel as well as examining the plot, narrator and different echelons of the storyline. Of course, in addition to the mentioned cases, thoughts and notions of the content of the work are also examined. Therefore, considering the emergence of schools of literary criticism, which has opened a new chapter in Persian language research, as well as the position of Persian love poems that have been considered as prominent works from the beginning to the present and contain many features of Persian language and literature, the present research has extracted narrative aspects in this work through descriptive-analytical method together with using library resources. Existence of eight sequences and propositions, amongst which balance and imbalance are sometimes seen, and that the sequences do not reach the final balance, aspects of causality and causation to continue the narrative, the process of characterization considering the two elements of the lover and beloved and the existing obstacles on their way to reach each other and the propositional materials in the narrative are among the findings of this research

    Keywords: Narrative, Todorov, the observer, the observed, vahshi bafghi
  • Kazhal Fadakar, Reza Sadeghi Shahpar * Pages 146-174
    One of the main features in the poetry of the poets of the constitutional era is their new and modern view of various social topics and categories. This topic, especially in the parallel years of the constitutional revolution and after, can be seen more and more in the poems of the poets of this era. One of the most important contemporary Iranian poets in this period is Malik al-Shaara Bahar. In this research, the comparison of modernity in the poems of Bahar and Haji Qadir Koui, a Kurdish and Iraqi modernist poet, has been discussed. As it can be seen from their poems, both poets have a new and modernist view in many and different fields, and in this article, an attempt has been made to examine and analyze their views and thoughts about women, religion and science.Scientism, anti-superstition and a new look at women and issues related to her are the common points of both poets, although Haji Qadir paid more attention to ignorance and anti-superstition than Bahar, and Bahar paid more attention to women and her rights than him.
    Keywords: modernity, Science, Religion, woman, Malik al-Shaara Bahar, Haji Qadir Koui
  • Habib Keshavarz *, Saeedeh Birjandi Pages 175-191

    Writing is one of most important skills for the language learning. To teach this skill, various methods are used, such as formulaic speeches which are pre-prepared parts of the language and play an important role in language development and also have an important role in social communication.Learning these speeches is one of the educational strategies for foreign language learners that simplifies and accelerates the learning process. In this regard, the present study investigates the effect of formulaic speeches on the process of learning and teaching Persian writing skills to Arabic speakers who want to learn Persian writing. In this study, a quasi-experimental method with a comparison of static groups was used. Therefore, the purpose of this article is to study the teaching of writing in Persian using formulaic speeches. In this study, Persian is considered as a second language that is taught to Arabic speakers. The statistical population consisted of twenty Arabic speakers who participated in online Persian writing skills training classes. These subjects were divided into two groups (we named these two groups control and experimental group) each of them consist of ten persons. The experimental group, while learning essay writing techniques, also became acquainted

    Keywords: formulaic speeches, writing skills, teaching Persian, non-Persian speakers
  • Zeinab Kochaki Alikalayeh, Seyed Keyhan Shohadaie *, Jamal Ahmady, Reza Borzoiy Pages 192-218

     Public culture is an ancient heritage with a territory as wide as the history of humanity, which has been inherited orally, from chest to chest and from generation to generation in the form of valuable experiences. The folk literature of every nation and nationality originates from its culture and civilization and reflects the thoughts, views and also the lifestyle of the peoples and nations in the distant past. The purpose of this research is to identify common beliefs and traditions in Jalalieh treatise by Mohtsham Kashani. Therefore, the current research has analyzed the "public culture investigation in Risal Jalalieh by Mohtsham Kashani" using the method of content analysis and based on library studies. The results of the research show that Mohtsham Kashani used most of the elements of popular culture in his work and used them to make his work more attractive and popular. The way to preserve the good and old traditions has also helped a lot, among which the highest frequency is dedicated to public beliefs and opinions, literature and public terms, and the least of them is dedicated to things such as jobs, professions, and public customs.

    Keywords: popular culture, Popular literature, Jalalieh treatise, Mohtsham Kashani