فهرست مطالب

سراج منیر - سال یازدهم شماره 44 (زمستان 1400)

نشریه سراج منیر
سال یازدهم شماره 44 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محسن عبدالملکی* صفحات 9-27
    مورخان وهابی، تاریخ نجد را به دو برهه قبل و بعد از قدرت یافتن محمد بن عبدالوهاب تقسیم کرده اند. آنان همواره از نجد پیش از وهابیت، تصویری آکنده از شرک و کفر ترسیم می کنند و نجد پس از وهابیت را تابناک و توحیدی جلوه می دهند. این پژوهش، تبیین ماهیت روایت وهابیان از نجد است؛ این روایت به ظاهر تاریخی است، اما در حقیقت، مقوله ای برآمده از خوانش و باورهای منحصربه فرد آنان در باب توحید و شرک است؛ از این رو برای وارسی آن باید، روش اعتقادی را برگزید. اثبات اعتقادی بودن این موضوع با گردآوری داده های کتابخانه ای به روش توصیفی تحلیلی، در دو محور امکان پذیر است؛ دقت در قراین زمانی و مکانی، تامل در علل و معیارهای حاکم بر روایت وهابیان از نجد، نشانگر اعتقادی بودن این مسیله است.
    کلیدواژگان: نجد، نجد قبل از وهابیت، وهابیت، محمد بن عبدالوهاب، گفتمان ابن غنام
  • حسن حسینعلی* صفحات 29-44
    یکی از باورهای اصلی آیین وهابیت، موحد انگاری مشرکان در توحید ربوبی و محصورسازی شرک مشرکان در الوهیت و عبادت است. فطری بودن توحید ربوبی، یکی از دلایل وهابیان، برای تبریه و تطهیر مشرکان از ابتلاء به شرک ربوبی است. این دلیل وهابیان، چند مشکل اساسی دارد؛ اول آنکه فطرت و گرایش به توحید، محصور و محدود به ربوبیت نیست؛ بلکه علاوه بر توحید ربوبی، شامل دیگر مراتب توحید مانند توحید ذات، صفات، افعال، الوهیت و عبادت نیز می شود؛ بنابراین تقیید و تخصیص فطرت به توحید ربوبی و نادیده گرفتن فطری بودن یکتایی خداوند در عبادت و الوهیت، سخنی بی اصل و دلیل است؛ دوم آنکه، فطری بودن توحید، به معنای مومن و موحد بودن همه انسان ها نیست؛ چراکه اگر مجرد فطرت دلیل بر ایمان باشد، وهابیان می بایست اعتراف کنند، از ابتدای آفرینش تا برپایی قیامت، هرگز هیچ مشرکی روی زمین نبوده و نخواهد بود؛ سوم آنکه، با ادعای وهابیت، در تلازم بین فطری بودن توحید با ایمان به توحید، دیگر نیازی به ارسال رسل و انزال کتب نیست.
    کلیدواژگان: فطری بودن توحید، عدم تلازم میان فطرت و ایمان، شرک ربوبی مشرکان، توحید ربوبی، وهابیت
  • محمدرضا اسلامی*، رحیم صبور، حمیدرضا غلامی نژاد صفحات 45-56

    با ظهور ابن تیمیه و پس از او، محمد بن عبدالوهاب، شبهاتی پیرامون مسایل مورد اتفاق در اسلام ایجاد شد. حرمت سفر به قصد زیارت قبر پیامبر6نیز، از جمله شبهاتی است که توسط وهابیان مطرح می گردد. یکی از دلایل وهابیان بر حرمت سفر برای زیارت، حدیث «لا ینبغی للمطی ان تشد رحاله إلی مسجد تبتغی فیه الصلاه غیر المسجدالحرام و مسجدالاقصی ومسجدی هذا» می باشد؛ بر اساس این حدیث، تنها، سفر به سوی این سه مسجد (مسجدالحرام، مسجدالاقصی، مسجد پیامبر6) جایز است؛ اما با تتبع در کلام علمای اهل سنت، این نتیجه به دست می آید که حدیث، بیانگر اجر و ثواب کامل در سفر به این سه مسجد است و برتری این سه مسجد بر باقی مساجد را بیان می کند؛ علاوه بر اینکه طبق قراین و نظرات بزرگان اهل سنت، "لاینبغی" دلالتی بر حرمت ندارد؛ همچنین، با سایر قراینی که وجود دارد، می توان نتیجه گرفت که سفر به قصد زیارت، امری جایز و دارای پاداش است.

    کلیدواژگان: شد رحال، زیارت قبور، وهابیان، قصد زیارت
  • عطاءالله غفاری*، محسن عبدالملکی صفحات 57-72
    جاهلیت از مفاهیم اصیل و منصوص قرآنی و روایی می باشد، که در باب گستره معنایی و تطبیق آن بر مصادیق، تفاسیر مختلفی ارایه شده است. این مفهوم یکی از کلیدواژه های پرتکرار در آثار افرادی مانند محمد بن عبدالوهاب و سید قطب می باشد. بررسی تطبیقی دیدگاه محمد بن عبدالوهاب و سید قطب درباره مفهوم جاهلیت و آثارش این نتیجه را به دست می دهد که اشتراکات ظاهری و اختلافات معنوی مهمی میان این دو دیدگاه وجود دارد. محمد بن عبدالوهاب و سید قطب، مفهوم جاهلیت را اعم و اسع از اعمال کفری و غیرکفری می دانند و جاهلیت در سه حوزه عقیده، قول و عمل تبلور می یابد؛ اما به لحاظ تفسیر و تطبیق آن بر مصادیق خارجی، اختلافات اساسی با یکدیگر دارند؛ محمد بن عبدالوهاب با برداشتی که از مفهوم عبادت دارد، جاهلیت را بر اعمال صحیحی مانند توسل، استغاثه، استشفاع و تبرک به قبور بار کرده و با شرکی و بدعی قلمداد کردن آنها، مسلمانان را متهم به جاهلیت، شرک و ابتداع کرده است. او حتی شرک مسلمانان اهل استغاثه و استشفاع به ارواح اولیاء الهی را از شرک مشرکین عصر رسالت شدیدتر خوانده است؛ در مقابل، سید قطب نه تنها متذکر بروز جاهلیت در این موارد نشده، بلکه بروز و ظهور آن را در مواردی مانند حکم "بغیر ما انزل الله،" پذیرش حاکمیت طواغیت و حکومت های سکولار و غیره می داند که سایر مسلمین نیز، معتقد به بروز و ظهور جاهلیت در آن حوزه ها می باشند. خلاصه اینکه در منظومه فکری محمد بن عبدالوهاب، اموری ذیل جاهلیت قرار گرفته اند که جزء مسایل مسلم شریعت اسلام هستند؛ اما سید قطب، نه تنها یک مسیله جزیی اسلامی را، ذیل جاهلیت وارد نکرده است، بلکه اموری را که او جاهلی خوانده است، از نگاه هر اندیشمند مسلمانی، امور جاهلی هستند
    کلیدواژگان: جاهلیت، جامعه جاهلی، جامعه اسلامی، محمد بن عبدالوهاب، سید قطب
  • سید ابوالفضل حسینی پور* صفحات 73-91
    یکی از مفسرین و علمای برجسته اهل سنت، قرطبی است. وی در کتب خود، مخصوصا تفسیر «الجامع»، به آراء سلف، استنادات فراوانی داشته است و محل رجوع وهابی ها می باشد. در این بین نیز، برخی از وهابی ها درصدد بوده اند که اختلافات خود با قرطبی را تنها در بحث اسماء و صفات بدانند و این گونه وانمود کنند که او در دیگر مباحث، با آنها همراه است؛ در حالی که ادعاهای بنیادین وهابیت که در توحید الوهی و ربوبی است، در تضاد با تفکرات قرطبی می باشد. قرطبی یکی از اصلی ترین ادعاهای وهابیت در توحید ربوبیت (یعنی موحد بودن مشرکین) را رد کرده و مشرکین را دارای شرک ربوبی دانسته است؛ همچنین قرطبی «ما لا یقدر علیه الا الله» را، به گونه ای تفسیر نکرده که اموری مانند طلب شفاعت و تبرک از اموات، از مصادیق آن باشند. در توحید الوهیت نیز، تعریف عبادت قرطبی و وهابیت بر یکدیگر منطبق نیستند؛ زیرا قرطبی برخلاف وهابی ها، هیچ گاه صرف خضوع و خشوع بدون اعتقاد به ربوبیت را، منجر به تحقق عبادت ندانسته و اموری مانند طلب شفاعت و تبرک به اموات را، جایز دانسته است.
    کلیدواژگان: قرطبی، وهابیت، توحید ربوبیت، توحید الوهیت، عبادت.
  • محمد باغچیقی* صفحات 99-110

    شیخ عبدالفتاح یافعی شافعی در سال 1394ق، در شهر یافع یمن متولد شد و پس از گذراندن دروس ابتدایی و متوسطه، وارد دانشگاه شد. مدرک فوق لیسانس خود را در دانشگاه "وادی النیل" سودان در رشته اصول دین اخذ کرد. وی متمایل به مسلک تصوف بوده و یکی از فعالین نقد وهابیت در فضای مجازی، محسوب می شود.عبدالفتاح یافعی نزد بسیاری از بزرگان یمن، قطر، سوریه و عربستان از قبیل مصطفی محمد البنجوبنی، مقبل بن هادی الوادعی، عبدالرحمن المرعی الیمنی و... درس آموخت و بالغ بر هفتاد اجازه نقل روایت و تدریس معارف دین، از بزرگان کشورهای متعددی از جمله، یمن، سوریه، هند، قطر و... دارد که در بین آنها، شخصیت هایی مانند محمد سعید رمضان البوطی، علی بن عبدالرحمن الجفری، عبدالقادر العیدروس، شیخ محمد عاقل سهارانفوری، جعفر بن محمد بن سقاف وجود دارد. یافعی، اکنون خطیب و امام جماعت مسجد الخیرات شهر صنعا یمن است.وی بیش از 30 جلد کتاب نگاشته که مهمترین این کتب، در حوزه نقد وهابیت می باشد. کتاب پیش رو با عنوان التوسل باالصالحین بین المجیزین و المانعین، از جمله این کتب به حساب می آید.

|
  • Mostafa Abdolahzadeh * Pages 9-27
    Wahhabi historians have divided the history of Najd into two periods: before and after Muhammad bin Abd al-Wahhab. They always picture Najd before Wahhabism as full of polytheism and Shirk, and picture Najd after Wahhabism as bright and monotheistic. In this essay, the Wahhabi narrative from Najd will be explained. It seems that this narrative is historical but if we have a closer look, we will see that it is ideological and related to monotheism and Shirk. So, care must be taken that their methodology is not historical. For doing so, we will analyze this issue in a descriptive-analytic method in two aspects: considering the historical situations, and pondering in factors that the Wahhabis ruled according to them. All the evidences show that this Wahhabi narrative on Najd is ideological and not historical.
    Keywords: Najd, Najd before Wahhabism, Wahhabism, Muhammad Ibn Abdulwahhab, Ibn Ghannam Discourse
  • Hasan Hoseinali * Pages 29-44
    One of the Wahhabi creeds is that according to Tawhid al-Rububiyyah the pagans also believe in God theoretically and they just mistook in practice. Since the Wahhabis maintain that innately we all have a tendency toward God. This Wahhabi claim has several problems: Firstly, this innate tendency toward God is not limited to Tawhid al-Rububiyyah and it includes Tawhid in nature, attributes, actions and worship as well. So, it seems that limiting the innateness in Tawhid al-Rububiyyah is baseless and we cannot ignore other aspects. Secondly, being innately monotheistic does not mean that all humans are believers. Because if the Wahhabi claim would true, we should not have any disbeliever today. Thirdly, if there was a correspondence between innateness and Tawhid, we would not have need to prophets and Holy books.
    Keywords: innateness of Monotheism, lack of correspondence between innateness, faith, Shirk al-Rububiyyah, Monotheism of God, Wahhabism
  • Mohamad Eslmi *, RAHIM SABOUR, HamidReza Gholami Nejad Pages 45-56

    With the appearance of Ibn Taymiyyah and then Muhammad ibn Abd al-Wahhab, some doubts were created in some Islamic rules. the Wahhabi world view forbid travelling to the tomb of the Holy prophet Muhammad. One of their reasons is a Hadith quoted by the Holy Prophet: "It is not permissible for a person to travel to visit a mosque other than Al-Masjid al-Haram and Al-Aqsa Mosque and my mosque"; According to this hadith, it is only permissible to travel to these three mosques (Masjid al-Haram, Masjid al-Aqsa, Masjid al-Nabi). But if we have a thorough study in Sunni scholars, we will see that this Hadith means that travelling to these mosques will have a complete reward, showing the superiority of these three mosques over other mosques. In addition, according to some great Sunni scholars, this Hadith does not mean that visiting other mosques is Haram.   It can be concluded that traveling for the purpose of taking a pilgrimage tour is permissible and will be rewarded.

    Keywords: Preparation for travelling, Visiting the grave, the Wahhabi, the Intention of Taking Pilgrimage
  • Ataollah Ghaffari *, Mohsen Abdolmaleki Pages 57-72
    Ignorance is one of the original Qur'anic and narrative concepts. There are so many interpretations on the meaning of this concept. This concept is one of the most frequent keywords in the works of Muhammad bin Abd al-Wahhab and Sayyed Qutb. Both of Muhammad bin Abd al-Wahhab and Sayyed Qutb consider the concept of jahiliyyah to be general and include acts of blasphemy and immorality. They believe that ignorance crystallizes in three areas of belief, promise and action; But their ideas differ in terms of applying this concept to practice, they have fundamental differences with each other, since Muhammad bin Abd al-Wahhab, maintain that correct actions such as supplication, seeking intercession, and seeking bless from the graves of the righteous are considered jahiliyyah. He believe that these Muslims are polytheist and their Shirk is worse than the pagans. But on the other hand, Sayed Qutb did not consider these cases to be Shirk. He applies this concept on cases such as "Ruling by other than what God has revealed", obeying from the kings and secular governments. Briefly speaking, Muhammad bin Abdul-Wahhab put some of the Islamic issues under the concept of jahiliyyah which is widely accepted by the Muslims, while; Sayyid Qutb, did not include a minor Islamic
    Keywords: Jahiliyyah, Ignorant society, Islamic society, Muhammad Bin Abdulwahhab, Sayed Qutb
  • Seidabolfazl Hoseinopoor * Pages 73-91
    One of the prominent Sunni commentators and scholars is Qurtubi. In his books, especially in Tafsir Al-Jame, he has made many references to the views of Salaf, this has caused that Salafists refer to his works, and pretend that Wahhabis tend to their ideology. They claim that our difference with Wahhabism in trivial matters, for example, in Divine Monotheism. While, if we have a quick comparison between the views of Wahhabism and Qurtubi, we will know that there is a big difference between them, especially in Divine Monotheism. According to Qurtubi, the pagans at the time of the Holy prophet did not believe in Divine Monotheism, while the Wahhabism believe the opposite. And also Qurtubi believe that supplication and seeking bless from the dead is permissible, just opposite the Wahhabism.
    Keywords: Qurtubi, Wahhabism, Divine Monotheism, worship