فهرست مطالب

نشریه نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان
سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 30، پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/07/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ابراهیم خانی* صفحات 1-16
    هدف از این مقاله، تبیین معنای دقیق هستی شناسی حیات های اجتماعی و اثبات ضرورت و مزیت جایابی این موضوع در منظومه مباحث حکمت اسلامی برای شناخت بهتر قوس نزول و صعود آفرینش از منظر فلسفی است. به این منظور و با روشی فلسفی-تحلیلی، ابتدا امکان جایابی این مسیله براساس موضوع و روش فلسفه اسلامی تحلیل و بررسی می شود و نشان داده می شود که «هستی شناسی» هر موضوعی از جمله حیات های اجتماعی در حیطه مسایل فلسفه اولی است. به این ترتیب فراتر از امکان، این وظیفه فیلسوف است که درمورد جامعه از منظر هستی شناختی اعلام موضع کند. همچنین اهمیت و لزوم فعلیت این مبحث از بعد تاثیر آن در تعیین الگوهای کلان روشی در علوم اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد. در گام پایانی، با تشریح جایگاه هستی شناسانه حیات های اجتماعی در قوس نزول و صعود آفرینش روشن می شود که شناخت این دو قوس آفرینش بدون هستی شناسی حیات های اجتماعی دچار نواقص عمده ای به لحاظ فلسفی است. در مقابل با جایابی این مبحث در منظومه قواعد حکمی می توان به خوانش های نوینی از برخی از قواعد حکمی با رویکرد اصالت جمعی دست یافت. امکان تبیین حرکت جوهری حیات های اجتماعی و پرداختن به موضوع فلسفه تاریخ در متن مباحث فلسفی، از مزایای این نگرش در چینش و طرح قواعد حکمی است.
    کلیدواژگان: اصالت جامعه، فلسفه علوم اجتماعی، قوس نزول و صعود هستی، هستی شناسی، هستی شناسی حیات های اجتماعی
  • محمدتقی پیربابایی*، مرتضی میرغلامی، رسول حق بیان صفحات 17-32

    نظریه زندگی همگانی یان گل از نظریه های مطرح درباره برنامه ریزی و طراحی فضاهای شهری است که تجارب اجرایی موفقی را در کشورهای غربی داشته است؛ از این رو این نظریه پرداز در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران مدنظر قرار گرفته و آثار برجسته وی، ترجمه و منتشر شده است. اگرچه اجرای نظریه زندگی همگانی گل می تواند آثار مثبتی برای کیفیت زندگی شهری مانند افزایش سرزندگی، امنیت، سلامت و پایداری داشته باشد، به دلیل تفاوت های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی میان کشورهای غربی و کشور ایران، امکان سنجی و بومی سازی آن بسیار ضروری به نظر می رسد. به همین علت این پژوهش با تاکید بر بعد فرهنگی و با بهره گیری از اندیشه های اسلامی به دنبال نقد این نظریه است. این عمل در پژوهش حاضر با محوریت اندیشه های علامه طباطبایی، از فیلسوفان اسلامی برجسته معاصر و صاحب نظریه ارزشمند ادراکات اعتباری صورت گرفته است. روش پژوهش براساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی تدوین شده است. با توجه به این نظریه مفاهیم جهان اجتماعی را مفاهیم اعتباری و تغییرپذیر تشکیل می دهند؛ از این رو برای تحلیل اعتباریات باید هستی شناسی و انسان شناسی شکل دهنده به این مفاهیم شناسایی و تحلیل شوند تا علل پیدایش و کارایی آن ها روشن شود. یافته های پژوهش نشان می دهد اعتباریات اصلی تشکیل دهنده نظریه زندگی همگانی گل، مغایرت هایی با اندیشه اسلامی دارد. با این حال می توان با مدنظر قراردادن اعتباریات تغییریافته بر مبنای اندیشه اسلامی برای اصلاح نظریه موجود سبب رفع پیامدهای منفی فرهنگی آن شد و از این نظریه برای پاسخ گویی توامان به نیازهای مادی و معنوی شهروندان استفاده کرد.

    کلیدواژگان: ادراکات اعتباری، زندگی همگانی، علامه طباطبایی، فضای شهری، یان گل
  • علی آقاجانی* صفحات 33-48

    یکی از جریاناتی که به چالش های فقه معاصر پرداخته، نحله قرآن گرایان است که دارای طیف های گوناگون است. محمد صادقی تهرانی، صاحب تفسیر الفرقان، از زمره قرآن گرایانی است که به این چالش توجه داشته و آن را کاویده است. مقاله براساس چارچوب نظری مدل بحران اسپریگنز و مراحل چهارگانه آن با تصرفاتی به بررسی نگرش صادقی تهرانی پرداخته است. صادقی بر آن است که مهجوریت قرآن و دوری از آن، اصلی ترین چالش روش شناختی و محتوایی فقه معاصر است. بر این پایه، او دلایل بحران یا مسیله مهجوریت قرآن را ظنی الدلاله خواندن قران، تفسیر قرآن با روایات نه بالعکس، ترجیح سنت غیرقطعی بر قرآن، بشری انگاشتن قرآن و برخی عوامل بیرونی مانند استعمار دانسته است. راه حل صادقی، انقلاب قرآنی در همه ابعاد است. از این رو علوم اسلامی موجود به ویژه فقه بالمعنی الاعم یا فقه اکبر را قرآنی نمی داند و بر آن نقد دارد. بدین جهت «تفقه گویا» را در مقابل تفقه سنتی و تفقه پویا به عنوان راه حل چالش فقه معاصر مطرح می سازد. تفقه گویا از نظر او مبتنی بر پذیرش قطعی الدلاله بودن قرآن و استناد به سنت قطعیه در حاشیه آن است که تمامی علوم اسلامی را اشراب و اشباع می سازد. این تفقه قرآنی تمام عرصه های فردی، اجتماعی و سیاسی را شامل می شود که هرکدام می تواند حوزه هایی از فقه و علوم اسلامی انسانی را دربرگیرد و نتایج متفاوتی در تمام عرصه ها دارد.

    کلیدواژگان: انقلاب قرآنی، روش شناسی فقهی، صادقی تهرانی، فقه گویا، قرآن گرایان، مهجوریت قرآن، نظریه اسپریگنز
  • مریم مختاری*، مجید جبار صفحات 49-64
    میان نظریه های کلان و خرد جامعه شناسی نوعی گسست معرفتی وجود دارد. برخی از این نظریه ها اصالت را به ساختارهای کلانی مانند جامعه و برخی آن را به افراد و مفاهیم خرد مانند رفتار و کنش مربوط می دانند. برای اتصال این دو سطح مفاهیمی مانند «خود» می توانند کارگشا باشند. خود از مفاهیم اصلی مکتب کنش متقابل گرایی نمادین به شمار می آید که در آرای اندیشمندان اجتماعی مسلمان مانند حسین نصر نیز مدنظر قرار گرفته است. در این پژوهش مقایسه این دو دسته از نظریه پردازان صورت گرفته و این مقوله بررسی شده است که آیا نصر با رویکردی متفاوت قادر به اتصال سطح خرد و کلان است. این پژوهش کیفی و از نوع اسنادی است و از منابع دسته اول و دسته دوم در آن استفاده شده است. با توجه به یافته های تحقیق، این دو دسته از نظریه پردازان تفاوت هستی شناسی و معرفت شناسی با یکدیگر دارند. کنش متقابل گرایان واقعیت را فراگردی اجتماعی می دانند که حاصل کنش متقابل افراد است، اما حسین نصر معتقد است واقعیت سلسله مراتبی عینی (وجود) دارد که از سطح مادی تا ذات حق (خداوند) گسترده است. همچنین سلسله مراتبی ذهنی (آگاهی) دارد که مراتب مختلفی از جمله درک طبیعی انسان از خود، جهان خارجی و درنهایت آگاهی به خود مطلق را شامل می شود. علاوه براین با توجه به یافته های پژوهش به نظر می رسد نصر با رویکردی متفاوت به پیوند میان سطوح خرد و کلان پرداخته است.
    کلیدواژگان: جورج هربرتمید، چالرز کولی، حسین نصر، خود، کنش متقابل گرایی
  • شهروز شریعتی*، علی نعمت پور صفحات 65-82
    با ورود کنشگران و سازمان های غیردولتی به عرصه جهانی و نقش آفرینی آن ها بعد از جنگ سرد، تغییرات مهمی در فهم دیپلماسی و نقش آن در نظام های جهانی به وجود آمده است. این پژوهش با بررسی منابع قدرت دیپلماسی در آموزه های شیعی تلاش کرده است تا ضمن تبیین ابعاد مفهوم «دیپلماسی مبتنی بر ایمان» چگونگی پیشبرد اهداف دیپلماتیک را با استفاده از ظرفیت تشیع به عنوان یک بازیگر غیردولتی ورای مرزهای ملی و با تاکید بر ظرفیت موازنه سازی نشان دهد. مقاله در پی یافتن پاسخ به این پرسش نظری است که ظرفیت نهاد شیعه به عنوان یک کنشگر و «بازیگر غیردولتی» (NSA)چگونه در پیشبرد اهداف و برنامه های پیروان این مذهب عمل می کند؟ در پاسخ به این پرسش این فرضیه آزموده می شود که دیپلماسی مبتنی بر ایمان مذهب تشیع، به کمک اجماع عمومی پیروان بر سر اصول و بنیان های مشترک ایمانی و با بهره گیری توامان از سه گونه دیپلماسی «مبادله ای»، «حمایتی» و «فرهنگی» برای دستیابی به اهداف مشترک شیعیان در ایجاد موازنه با اجتماعات رقیب، ظرفیت سازی می کند. در این پژوهش همچنین با مطالعه کتابخانه ای، اسنادی و مدارک علمی تلاش می شود تا دیپلماسی شیعه در جهان معاصر به «روش تفسیری» تبیین شود. یافته های این مقاله با یادآوری این نکته که دیپلماسی مبتنی بر ایمان در تحولات آینده نظام بین المللی نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد، نشان می دهد نهاد تشیع با استفاده از منابع و ظرفیت دیپلماسی مبتنی بر ایمان خود می تواند نفوذ خود را به صورت توامان در سطوح فروملی و ورای مرزهای ملی گسترش دهد و در جهان پیرامونی خود موازنه سازی های نیرومندی را ایجاد کند. یافته های این پژوهش همچنین با تاکید بر مبانی مشترک عقیدتی سیاسی در فرهنگ سیاسی شیعه نشان می دهد این نگرش های ایمانی موجب افزایش قدرت کنشگری و انسجام شیعیان می شود و ظرفیت مهمی را برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با اکثریت شیعی فراهم می کند.
    کلیدواژگان: بازیگران غیردولتی، دیپلماسی مبتنی بر ایمان، شیعه، فرهنگ سیاسی، قدرت نرم
  • غلامرضا جمشیدیها، مریم شعبان* صفحات 83-98

    پژوهش حاضر درباره موضوع «تاثیر زندگی کوخ نشینی و کاخ نشینی بر انسان (مردم و جامعه) از منظر امام خمینی (ره)» انجام شده است. هدف پژوهش، بررسی ماهیت و چگونگی کوخ نشینی و کاخ نشینی و تاثیر آن ها بر زندگی اجتماعی و رفتار انسان است که از منظر امام خمینی (ره) به آن ها پرداخته شده است. روش پژوهش با رویکرد کیفی و طرح تحقیق «تحلیل اسنادی» است. برای انجام پژوهش بر منابع دست اول تمرکز شده است که مبانی اعتبار پژوهش هستند. یافته های پژوهش نشان می دهد در جامعه اسلامی، کاخ نشینی و زندگی به این سبک فساد و برای جامعه مضر است؛ زیرا موجب ایجاد فاصله در اجتماع، بی اعتمادی عمومی، تضعیف همبستگی و انسجام اجتماعی، ایجاد حس بی عدالتی و درنهایت تضاد و تعارض در جامعه می شود، اما کوخ نشینی و داشتن این روحیه سبب همبستگی، انسجام و اعتماد در جامعه می شود و بستر مشارکت هرچه بیشتر را فراهم می کند؛ زیرا هدف از هر اقدام و مشارکتی رضای خداوند است و چنین امری علاوه بر اینکه در کنشگر ایجاد انگیزه می کند سبب بازتولید مشارکت و فعالیت بیشتر در خدمت جمع و جامعه می شود. براساس نتایج پژوهش، جامعه ای با روح کوخ نشینی پایدار است و رشد و توسعه خواهد یافت و همچنین دشمنان، در بحران ها از جمله جنگ ها، فتنه ها و کارشکنی ها نمی توانند خدشه ای به آن وارد کنند؛ زیرا مردم و حاکمیت در قالب کلیتی منسجم، هر ضربه ای را نمی پذیرند و آن را دفع می کنند.

    کلیدواژگان: تجمل پرستی، جامعه اسلامی، کاخ نشینی، کوخ نشینی، مستضعفان
|
  • Ebrahim Khani * Pages 1-16
    The purpose of this article is to explain the exact meaning of the ontology of social life and to prove the necessity and advantage of placing this issue in the system of Islamic wisdom topics for a better understanding of the arc of descent and ascent of creation from a philosophical perspective.For this purpose and with a philosophical-analytical method, firstly, the possibility of locating this problem based on the subject and method of Islamic philosophy is analyzed and investigated, and it is shown that the "ontology" of any subject, including social life, is within the scope of the problems of the first philosophy .Therefore beyond a possibility, it is the duty of a philosopher to declare a position about society from an ontological point of view. Also, the importance and urgency of this topic has been discussed from the perspective of its influence in determining macro-methodological patterns in social sciences .In the final step, by explaining the ontological position of social lives in the arc of descent and ascent of creation, it becomes clear that the knowledge of these two arcs of creation without the ontology of social lives has major philosophical flaws, and on the other hand, by placing this topic in the system of ruling rules, we can get new readings of some of The ruling rules were achieved with the approach of collective authenticity. One of the advantages of this approach is the possibility of explaining the essential movement of social life and dealing with the issue of philosophy of history in the text of philosophical discussions
    Keywords: Ontology, ontology of social life, Philosophy of Social Sciences, arc of descent, ascent of existence, Originality of society
  • MohammadTaghi Pirbabaei *, Morteza Mirgholami, Rasool Haghbayan Pages 17-32

    The theory of public life developed by Jan Gehl is one of the theories in the field of urban space planning and design that has been successfully implemented in Western countries. As a result, it has been evaluated in various countries, including Iran, and his outstanding works have been translated and published. Implementing Jan Gehl’s theory of public life can have positive effects on the quality of urban life, such as enhancing vitality, security, health, and sustainability; however, due to the economic, political, social, cultural, and ideological differences between Western countries and Iran, its applicability and localization appear to be extremely important. This study therefore aims to critique this theory by emphasizing the cultural dimension and using Islamic concepts. This is accomplished with a focus on the ideas of Allameh Tabatabai, who is one of the most prominent contemporary Islamic philosophers and has a valuable theory of credit perception. According to Allameh Tabatabai’s theory of credit perceptions, the concepts of the social world are creditable and malleable. This theory formed the basis for the development of the research method. Therefore, in order to analyze the validity, the ontology and anthropology that form these concepts must be identified and analyzed to elucidate the reasons for their emergence and efficacy. The findings of the study indicate that the core beliefs of Gehl’s theory of common life are incompatible with Islamic thought. However, by considering the modified credits based on Islamic thought in order to modify the existing theory, it is possible to eliminate its negative cultural effects and utilize this theory to meet the material and spiritual requirements of the citizens.

    Keywords: Jan Gehl, Public Life, urban space, Credit Perceptions, Allameh Tabatabai
  • Ali Aqajani * Pages 33-48

    The diverse spectrums of the Qoranists’ movement are among the currents that have addressed the challenges of contemporary jurisprudence. The author of Tafsir al-Furqan, Mohammad Sadeghi Tehrani, is one of the Quranists who paid attention to and analyzed this challenge. Based on the theoretical framework of Spriggan’s crisis model and its four phases, this article investigates Sadeghi Tehrani’s attitude toward a few of his possessions. Sadeghi considers the abandonment of the Quran and separation from it to be the most significant methodological and content challenge of contemporary law. On this basis, he attributed the crisis or the issue of abandonment of the Quran to a false interpretation of the Quran, the interpretation of the Quran with narrations rather than vice versa, the preference of an uncertain tradition over the Quran, the humanization of the Quran, and external factors such as colonialism. The only ethical solution is the total Quranic revolution. Therefore, existing Islamic sciences, particularly jurisprudence in the general sense or jurisprudence of Akbar, do not consider it as Quranic and criticize it. In contrast to traditional Tafaqquh and dynamic Tafaqquh, he proposes Tafaqquh Guya as a solution to the challenge of contemporary jurisprudence. According to him, Tafaqquh Guya is founded on the unquestionable acceptance of the Quran as proof and the reference to the unquestionable Sunnah on its margin, which renders all Islamic sciences inebriated. This Quranic fiqh encompasses all personal, social, and political domains. Sadeghi Tehrani believes that the optimal situation will occur when Imam Zaman appears, which will usher in the Quranic revolution and Quranic government. According to him, the phrase “coming with a new book” regarding the Imam of the time, which is mentioned in some narrations, does not refer to a new Quran but rather to the extant Quran, whose teachings have been disregarded throughout history.

    Keywords: Quranists, Abandonment of the Quran, Quranic Revolution, Goya Jurisprudence, Sadeghi Tehrani, Jurisprudential Methodology, Spriggans Theory
  • Maryam Mokhtari *, Majid Jabbar Pages 49-64
    There is a knowledge divide between macro and micro sociological theories. Some of these theories lend originality to macro structures like society, while others lend originality to individuals and micro concepts like behavior and action. For the connection between these two levels, concepts such as self, which is one of the main concepts of the symbolic interactionism school and is also considered by Muslim social thinkers such as Hossein Nasr, can be beneficial. This research compares these two categories of theorists and examines whether Nasr is able to connect micro and macro levels using a distinct methodology. This study is qualitative and documentary, utilizing primary and secondary sources. According to the research findings, the ontology and epistemology of these two categories of theorists differ. Hossein Nasr believes that reality has an objective hierarchy (existence) that extends from the material level to the essence of truth (God) and mental (consciousness) which has multiple levels, including man’s natural understanding of himself, the external world, and finally absolute self-awareness. In addition, according to the research findings, it appears that Nasr was able to link micro and macro levels using a distinct strategy.
    Keywords: self, Interactionists, Hossein Nasr, Charles Cooly, George Herbert Mead
  • Shahrooz Shariati *, Ali Nematpour Pages 65-82
    The advent of non-state organizations and their involvement in the global arena since the end of the Cold War have brought about substantial changes in the comprehension of public diplomacy and its role within world systems. By conducting an examination of the influencers present in Shia doctrines, this study seeks to clarify the aspects of “faith-based diplomacy” and offer guidance on how the Shia clerical institution can further its diplomatic objectives internationally. From a theoretical standpoint, the study places significant emphasis on the notion of balance of power in its examination of the trajectory of Shia diplomacy. The article examines the theoretical inquiry into the manner in which public diplomacy operates within the Shia faith to further its objectives and establish equilibrium beyond the confines of nation-states. This study aims to examine the hypothesis that the public diplomacy practices of the Shia faith are grounded in the consensus reached by its adherents concerning the fundamental principles and underpinnings of Shia political culture, namely Imamate and justice. By utilizing three distinct forms of diplomacy—specifically, “exchange,” “aid,” and “cultural” diplomacy—its objective is to cultivate the necessary capabilities to accomplish the common goals of Shiites and promote equilibrium among rival communities. This study investigates contemporary Shiite diplomacy in a global context through the application of a “interpretive method” and a comprehensive analysis of scholarly, documentary, and library materials. The findings of this research emphasize the critical significance of faith-based diplomacy in influencing forthcoming global affairs. Furthermore, the article sheds light on the capacity of the Shi'ite institution to utilize its resources and faith-driven diplomatic abilities to facilitate the concurrent growth of its impact on a national and global scale, thus promoting stable equilibriums in the global sphere. This inquiry further demonstrates the significant influence that religious viewpoints have on the formation of geopolitical dynamics.
    Keywords: Shia, Faith-based Diplomacy, Non State Actors (NSA), political culture
  • Gholamreza Jamshidiha, Maryam Shaban * Pages 83-98

    The topic of the current research is “The effect of cottage and palace life on people (people and society) from the perspective of Imam Khomeini.” The purpose of the research is to examine, from the perspective of Imam Khomeini, the nature and manner of living in cottages and palaces, as well as their impact on social life and human behavior.A qualitative approach and “documentary analysis” constitute the research methodology. In order to conduct research, the focus is on primary sources, which are the foundation of the research’s validity.The research demonstrates that in Islamic societies, palatialism and palatial architecture are corrupting and detrimental to society. Because it creates social distance, general mistrust, a weakened sense of solidarity and social cohesion, a sense of injustice, and ultimately social conflict. But the cottage style is distinct in addition to fostering solidarity, cohesion, and trust in the society, it lays the groundwork for more participation, since the purpose of every action and participation is to please God. As a result, in addition to motivating the activist, it promotes the reproduction of more participation and activity in the service of the community.The results indicate that a society with a nomadic spirit is stable and will grow and develop, and that enemies cannot harm the society during crises such as wars, seditions, and sabotage because the people and government, as a cohesive whole, reject and repel any strike.

    Keywords: Cottage, Palace, Underprivileged, Luxury, Islamic society