فهرست مطالب

دانش نامه علوم سیاسی
پیاپی 12 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/15
  • تعداد عناوین: 4
|
  • محمد مرادیان چهرازی، زهرا سهل آبادی، محسن رستمی صفحات 1-34

    انتشار کاریکاتورهای موهوم منتسب به پیامبر (ص) در سال 2015 و بازنشر آن در سال 2019 در روزنامه شالی ابدو، موجب بحران در فرانسه و اعتراض مسلمانان و ستیزه های هویتی در این کشور شد. در ابتدا این ستیزه ها عمدتا به عنوان مسیله ای در خصوص آزادی بیان و برخورد تمدن ها موردبحث قرار گرفتند. اما شواهد نشان می دهد نگرش منفی فزاینده ای نسبت به اقلیت مسلمان وجود دارد که ناشی از بحران مهاجرت و رشد جمعیت مسلمان و گسترش احزاب راست رادیکال است. هویت لیبرالی فرانسوی، مسلمانان را به عنوان دیگری و نفی کننده هویت خود در نظر گرفته است ازاین رو بحران کاریکاتورها در فضایی ایجادشده است که سعی در واکنش به این روند است لذا این مقاله درصدد است به جای مطالعه این رویدادها به عنوان یک رویداد مستقل که به آن ها ویژگی زمانی می بخشند به قالب بندی بحران ها به عنوان مظهر ستیزه هویتی ناشی از عدم شناسایی اقلیت مسلمان به عنوان گروه عمده هویتی بپردازد. هدف این مقاله کشف ستیزه های هویتی است که زیربنای این بحران ها را شکل می دهد و بررسی عملکرد هویت فرانسوی است که با ایجاد بحران کاریکاتورها درصدد برجسته نمودن رقابت ها و پیچیدگی های است که برآیند آن اعتراض و تحریک مسلمانان به عنوان یک گروه عمده هویتی در فرانسه است. ما در این مقاله با بهره گیری از رویکرد تحلیلی-انتقادی و با استفاده ازنظریه های اندیشمندانی چون تیلور و کمیلیکا، در گفتار نخست ابعاد نظری مربوط به هویت و سیاست شناسایی را به بحث می گذاریم و در قسمت بعد، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که برخوردهای هویتی میان هویت یکپارچه فرانسوی و مسلمانان موجب ظهور رادیکالیسم اسلامی در قالب ترور و خشونت گردید.

    کلیدواژگان: هویت، سیاست، مسلمانان، رادیکالیسم اسلامی
  • حامد علیزاده، رضا پریزاد صفحات 35-59

    با سلطه ی دوباره طالبان بر افغانستان و سقوط نظام جمهوری در سال 2021، این کشور از جنبه های مختلف دچار تغییراتی شگرف شد. تغییراتی که تا تاروپود جامعه افغانستان را پیش رفت و ایده های دگر در نظام حکمرانی و حوزه عمومی تسری داد. این پژوهش بنا به ضرورت تحلیل پیامدهای سلطه دوباره طالبان بر افغانستان موضوع فرهنگ سیاسی جامعه این کشور را بررسی کرده است. پرسش اصلی تحقیق براین مبنا طرح شده که سلطه دوباره طالبان چه تاثیراتی بر فرهنگ سیاسی جامعه افغانستان بر جای گذاشته است؟ برای پاسخ به این پرسش، از نظریه فرهنگ سیاسی آلموند و وربا استفاده شد و مولفه هایی مانند خشونت گرایی و استبداد سیاسی، بیگانه هراسی و بیگانه ستیزی، فرهنگ سیاسی قومی و قبیله ای، جزم اندیشی و مطلق نگری، بی اعتمادی به دولت و عدم انفعال و عدم مشارکت و قانون گریزی مدنظر قرار گرفت. بر اساس فرضیه پژوهش همه عناصر فرهنگ سیاسی جامعه افغانستان در دوره طالبان تضعیف شده و رو به قهقرا رفته است. همچنین طبق نظریه آلموند و وربا، فرهنگ سیاسی جامعه افغانستان در دوره طالبان، تلفیقی از فرهنگ سیاسی محدود و تبعی است و شهروندان هیچ انتظار تغییری از نظام سیاسی ندارند و حکومت هم مجالی برای مشارکت و عرض اندام شهروندان ایجاد نمی کند.

    کلیدواژگان: فرهنگ سیاسی، طالبان، افغانستان، جامعه، مشارکت
  • حسین همتی صفحات 60-92

    نقش روحانیت در تاریخ ایران همواره پررنگ بوده است و از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی، روحانیون در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران نقش کلیدی ایفا کردند. تحولات گفتمانی در حوزه اندیشه سیاسی روحانیت در نهضت مشروطه و بعدازآن پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ ایران محسوب می شود که منجر به تحولات عمیقی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شد. این دو رخداد مهم در تاریخ ایران در دوره های مختلف تاریخی، بازتابی از تحولات اجتماعی و سیاسی آن دو مقطع است. حال این پژوهش سوال این است که طی دوره های نهضت مشروطه، پهلوی و انقلاب اسلامی، گفتمان و اندیشه سیاسی روحانیت چگونه تطور و تحول یافته است؟ فرضیه این پژوهش این است که ندیشه سیاسی روحانیت در ایران در گذر از دوره های مشروطه، پهلوی و جمهوری اسلامی، تحولات چشمگیری را تجربه کرده است.دوره های، مشروطه، پهلوی و جمهوری اسلامی روحانیت از نقش سنتی خود به عنوان حافظ شریعت و آموزه های دینی، به نقشی فعال و پیشرو در عرصه سیاست و اجتماع تبدیل شده است. روش تحقیق این مقاله روش پژوهش کیفی، از نوع تبیین علی و روش گردآوری داده ها، کتابخانه ای با بهره گیری از منابع مختلف ضمن بازخوانی مفاهیم نظری در خصوص انقلاب می کوشد روند تطور و تحول گفتمان و اندیشه سیاسی روحانیت از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی را تااندازه ای روشن کند.

    کلیدواژگان: روحانیت، نهضت مشروطیت، انقلاب اسلامی
  • سید سیاوش موسوی رکعتی صفحات 93-102

    مقاله ی پیش رو می کوشد تا به این سوال پاسخ دهد که دیپلماسی ایرانیان در دوره ی قاجاریه و پهلوی چگونه دیپلماسی بوده است؟ که برآیند آن بدین قرار شد: پادشاهان قاجار و پهلوی، دیپلماسی را ابزاری، برای تداوم و استمرار حاکمیت خود بر جامعه قلمداد می کردند، زیرا با مطالعه ی مفاد عهدنامه ها و امتیازنامه ها در دوران قاجار و مفاد قراردادها در دوران پهلوی، می توان به این امر مهم پی برد. بنابراین با این رویکرد قاجارها، با بیش از یک قرن، و پهلوی ها، با بیش از نیم قرن، توانستند با آن همه ظلم و فاجعه آفرینی، در جامعه ی بین المللی آن روز، تداوم یابند و به حیات سیاسی خود ادامه دهند. فلذا از یک نظر تداوم و حیات طولانی قاجارها و پهلوی ها در قدرت سیاسی را باید در دیپلماسی آن ها در روابط بین الملل و نه در قدرت استبدادی آن ها جستجو کرد. دیپلماسی که در آن منافع بیگانگان و نه منافع مردم و جامعه ی ایران طراحی شده بود. اما علیرغم این مسایل و چالش ها، در اوج ناتوانی قاجارها و پهلوی ها، نخبگانی هم در راس دیپلماسی قرار گرفتند که توانستند با دیپلماسی واقع گرایانه و علمی، منافع جامعه ی خود را رقم بزنند، که باید به قایم مقام، امیرکبیر، قوام و مصدق اشاره کرد: زیرا الف. قایم مقام در مذاکرات صلح الرزنه الروم به میرزای آشتیانی می نویسد: با زور میرزایی و قوه ی انشایی الفاظ مبهمه را بگنجانید، که راه سخن برای ما باز باشد.

    کلیدواژگان: قاجاریه، پهلوی، نظام دیپلماسی، قائم مقام، امیرکبیر، قوام، مصدق
|
  • Mohammad Moradian Chehrazi, Zahra Salabadi, Mohsen Rostami Pages 1-34

    The publication of imaginary cartoons attributed to the Prophet (PBUH) in 2015 and their republication in 2019 in the newspaper Shali Abdo triggered a crisis in France and Muslim protests and identity conflicts in that country. Initially, these conflicts were mainly discussed as a question of freedom of expression and the "clash of civilisations". However, the evidence shows that there is a growing negative attitude towards the Muslim minority, caused by the immigration crisis and the growth of the Muslim population. The spread of right-wing extremist parties. The French liberal identity has seen Muslims as the other and the negation of its own identity. Instead of studying these riots as an independent event, which gives them a temporal character, this article will focus on framing the crises as a manifestation of the identity conflict caused by the lack of recognition of the Muslim minority as the main identity group. The aim of this article is to discover the identity conflicts that form the basis of these crises and to examine the performance of French identity, which, by creating a crisis of caricatures, seeks to highlight the competitions and complications that lead to the protest and incitement of Muslims as a major identity group in France. Is. In this article, using an analytical-critical approach and drawing on the theories of thinkers such as Taylor and Kamilika, the first part discusses theoretical aspects related to identity and the politics of identification. He explains that the clash of identities between the integrated identity of the French and the Muslim has led to the emergence of Islamic radicalism in the form of terror and violence.

    Keywords: identity, politics, Muslims, Islamic radicalism
  • Hamed Alizadeh, Reza Parizad Pages 35-59

    With the re-domination of the Taliban over Afghanistan and the fall of the republican system in 2021, this country underwent dramatic changes in various aspects. The changes that went to the core of Afghan society and spread different ideas in the governance system and the public sphere. This research has analyzed the issue of the political culture of this country's society due to the necessity of analyzing the consequences of the re-domination of the Taliban on Afghanistan. The main question of the research is based on what effects the re-establishment of the Taliban has left on the political culture of the Afghan society.To answer this question, Almond and Verba's political culture theory was used and components such as political violence and authoritarianism, xenophobia and xenophobia, ethnic and tribal political culture, dogmatism and absolutism, mistrust of the government and lack of passivity and lack of Participation and evasion were considered.According to the hypothesis of the research, all elements of the political culture of Afghan society have been weakened and regressed during the Taliban period. Also, according to the theory of Almond and Verba, the political culture of the Afghan society during the Taliban period is a combination of limited and subservient political culture, and the citizens do not expect any change from the political system, and the government does not create an opportunity for citizens' participation and freedom.

    Keywords: Political culture, Taliban, Afghanistan, society, participation
  • Hossein Hemmati Pages 60-92

    The role of clergy has always been prominent in the history of Iran and from the constitutional movement to the Islamic revolution, clergymen have played a major role in Iran's political and social developments. Discourse developments in the field of clergy political thought in the constitutional movement until the victory of the Islamic Revolution is a turning point in the history of Iran which led to profound changes in various political, social, economic and cultural fields of Iran. These two important events in the history of Iran are actually a reflection of the social and political developments of these two periods of time. The purpose of this research is to answer the question: how has the political discourse and thought of the clergy evolved during the periods of the constitutional movement, Pahlavi dynasty and the Islamic revolution? The hypothesis of this research is that the political thought of clergy in Iran has experienced important changes during the constitutional, Pahlavi and Islamic Republic periods. In the constitutional, Pahlavi and Islamic Republic periods, the clergy gradually reached an active and leading role in the field of politics and society from its traditional role as the protector of religion. The research method of this article is qualitative (causal explanation). The data collection method of this research is library type using different sources along with rereading theoretical concepts about the revolution. This research seeks to describe the evolution of clergy discourse and political thought from the constitutional movement to the Islamic revolution.

    Keywords: clergy, constitutional movement, Islamic revolution
  • Seyed Siyavash Mousavi Rakati Pages 93-102

    The following article tries to answer the question of how Iranian diplomacy was during the Qajar and Pahlavi periods. The result of which was as follows; The Qajar and Pahlavi kings considered diplomacy as a tool for the continuity of their rule over the society, because; By studying the provisions of the agreements and concessions during the Qajar era and the provisions of the contracts during the Pahlavi era, we can understand this important matter. Therefore, it was with this approach that the Qajars, with more than a century, and the Pahlavis, with more than half a century, were able to continue and continue their political life in the international community of that day despite all the oppression and disaster. Therefore, the continuity and long life of Qajars and Pahlavis in political power should be sought in their diplomacy in international relations, not in their autocratic power. Diplomacy in which the interests of foreigners were designed, not the interests of the Iranian people and society. But despite these issues and challenges, at the height of the Qajar and Pahlavi powerlessness, elites were at the head of diplomacy who were able to establish the interests of their society with realistic and scientific diplomacy, which should be pointed out to Qaim Maqam, Amir Kabir, Qavam and Mossadegh. ; Because a. Al-Ruznah al-Rum writes to Mirzai Ashtiani as the deputy in the peace talks; Include ambiguous words with the power of Mirzai and the power of composition, so that the way of speech is open for us. b. Amir Kabir knew in the Al-Ruznah al-Rum treaty where he should take action and where he should be short, so that things are done. In the Pahlavi period, A. Consistency with the diplomacy of oil against land, practically freed Iran from disintegration and provided the ground for Russians to leave Iran. b. With negative balance diplomacy, Mossadegh was able to nationalize Iran's oil industry and provide the basis for an oil-free economy in the domestic arena. It was like this that despite the autocratic political system of Qajar and Pahlavi, its government elites, with their realistic and scientific diplomacy, preserved the image of Iran in the international community of that day.

    Keywords: Qajaria, Pahlavi, diplomacy system, Qaim Maqam, Amir Kabir, Qavam, Mossadegh