فهرست مطالب

نشریه مطالعات نوین برنامه ریزی شهری در جهان
سال چهارم شماره 3 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رامین طلوع جوینده، علی همتی، علیرضا مرتضایی صفحات 1-13

    دفع زباله چالشی بزرگ و استفاده از مواد و محصولات پلاستیکی روز به روز در حال افزایش است. بخش عظیمی از زباله های پلاستیکی شامل بطری انواع نوشیدنی ها است که از جنس پلی اتیلن ترفتالات (پت) هستند. تجزیه بلندمدت این نوع مواد در طبیعت، محققان سراسر دنیا را ترغیب کرده تا راه های جدیدی برای بازسازی و استفاده مجدد آن پیدا کنند. یکی از راهکارها، بازیافت و استفاده بهینه از آنها، در پروژه های عمرانی است. یک راهکار نوین، تولید میلگردهای پلاستیکی و تبدیل بطری های پلاستیکی به طناب پت و استفاده از آنها به جای آرماتورهای فولادی در تیرهای بتن مسلح می باشد. طناب های پت بافته شده توسط نویسنده تولید شده و به عنوان یک عنصر ساختاری استفاده می شود. مهمترین اثر استفاده از طناب های پت افزایش شکل پذیری سازه را به همراه دارد. در این مطالعه، به بررسی اثر چسبندگی طناب Pet با بتن و همچنین مقایسه با میلگردهای فولادی در بتن تحت آزمایش بیرون کشیدگی به صورت تجربی مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد میزان نیروی ماکزیمم در طناب پت حدود 146 درصد کمتر از میلگرد فولادی می باشد، اما مقدار جابجایی در نمونه پت حدود 125 درصد بیشتر از نمونه فولادی است. همچنین الیاف پت انعطاف پذیری بیشتر و تنش تسلیم کمتری نسبت به میلگردهای فولادی دارند و با مقایسه تنش چسبندگی بدست آمده از روابط نظری با نتایج حاصل از طرح های ساخته شده با میلگرد فولادی و طناب پت، این نتیجه حاصل می شود که تنش ها در نمونه پت کاهش یافتند.

    کلیدواژگان: طناب پت، پلی اتیلن ترفتالات، الیاف پلاستیکی بازیافتی، رفتار پیوستگی، استحکام چسبندگی
  • محمد بهزادپور، میرآرین بدری صفحات 14-22

    کودکان، سرمایه های اصلی کشور هستند و پرورش آنها از هدف های اصلی برنامه های توسعه اجتماعی، اقتصادی در هر جامعه ای تلقی می شود و مبنای سلامت کودکان در سطح دنیا با سه شاخص مرگ و میر نوزادان، کودکان زیر پنج سال و شیرخواران سنجیده میگردد. کودکان یکی از اقشار بسیار مهم جامعه هستند، با هدف اهمیت دادن به دوران کودکی، که منجر به شادابی و سر زنده شدن نسل های بعدی می شود، و همچنین بسیار حایز اهمیت از حیث رشد و پیشرفت جامعه که در گرو فرزندان سالم است به این موضوع می پردازیم. روش تحقیق به صورت تلفیقی از کمی و کیفی است، در این پژوهش تلاش گردیده است تا تاثیر حیاتی حس ملاطفت در بیمارستان و نیاز به فضاهای محیطی اطراف آن که با ایجاد شرایط مطلوب در کنار شناخت ادبیات و روان شناسی کودک با ارایه تدابیر و پیشنهاداتی جهت گرافیک محیطی بیمارستان که با هدف کاهش تاثیرات نامطلوب حضور در بیمارستان و نقش معماری در ایجاد فضایی آرامش بخش و امید بخش موضوع جدی در این پژوهش مطرح گردد. در این راستا شناخت شرایط روانی کودک بیمار و همراهانش مدنظر بوده و شکل ارتباط او با فضای بیمارستان توجه بیشتری را معطوف خود کرده است. به خصوص که این موضوع در خصوص کودکان با ایجاد صمیمیت و شادی بخش بودن محیط و تخفیف ترس ضروری به نظر می رسد. (1399، پرگر، شیدا؛ رویا اکرمی فرد)

    کلیدواژگان: بیمارستان، عوامل محیطی، اظطراب، معماری، روانشناسی، روانشناسی محیطی
  • مهدی عظیمی، محمدرضا بمانیان صفحات 23-29

    امروزه، تاکید بر حفظ میراث صنعتی ،از جمله بازسازی کارخانه آرگو وبازسازی دیگرساختمانهای تاریخی در سراسر جهان افزایش یافته است. این پروژه های بازطراحی بسیارحیاتی هستند زیرازندگی جدیدی به ساختمان های قدیمی با معماری تاریخی مهم می آورند و آنها را به فضاهای پویا و کارآمد تبدیل میکنند که نیازهای منطقه ای معاصر را برآورده میکنند. هدف ما رسیدن به این منطق است که میراث صنعتی و تاریخی شهر ها همچون کارخانه آرگو چگونه به روز شد و با توجه به الزامات طرح , بازآفرینی گردید. تحقیقات ما شامل بازدیدهای میدانی و روش های مطالعات جامع است تا اطمینان حاصل کنیم که تمام اطلاعات لازم درباره پروژه دانش لازم برای تبدیل آن به یک استفاده جدید کارآمد را داریم. بازدید ها و مطالعات و همچنین مصاحبه های به عمل آمده نشان دهنده مورد پژوهش به خوبی کلیت و شخصیت خود را حفظ کرده و در همین راستا به کاربری جدید و مناسبی رسیده. . با حفظ ساختار کلی ساختمان به عنوان یک مکان میراث و اجرای طراحی و استفاده مناسب، همزمان میراث صنعتی و تاریخی را حفظ کرده ، فضاهای شهری ضروری ایجاد شده و نیازهای منطقه ای برآورده گردیده است.

    کلیدواژگان: میراث صنعتی، موزه هنرهای معاصر، باز زنده سازی، هویت
  • مجید عزیزی*، محسن وفامهر، محمد هادی مهدی نیا صفحات 30-41

    فرم معماری اساسا از فرم و شکل بیرونی بنا برداشت و به آن محدود می شود. .به واسطه تفکیک فرم معماری از آنچه که به صورت متداول استفاده می شود، فرصتی فراهم می آید تا به آزمودن سازه با جنبه های خاص معماری بپردازیم که در گذشته شامل تعاریف کلی بیشتری درباره فرم معماری می شد. این جنبه ها در برگیرنده موضوعاتی نظیر بافت ، نظم و سازماندهی فضایی است. نوع استفاده سنتی از سازه، جوهره سازه ای بنا را معنا می کند. اغلب، شخصیت ظاهری وبیرونی یک ساختمان به واسطه این که چگونه سازه با بدنه ساختمان مرتبط می شود تعریف وتبیین می شود. وتاثیر کیفیت زیبایی شناسانه سازه بر فرم معماری در این تحقیق بررسی شده است. معماری ابنیه مذهبی خراسان جلوه گاه بیان کیفیت های زیبایی شناسانه فرم های معماری در تقابل با نحوه بکارگیری انواع سازه در طول تاریخ می باشد که با بررسی این ابنیه بیشترین استفاده در دوران صفویه وسپس تیموری بوده ونقش ورودی در ابنیه مذهبی وهمچنین کیفیت زیبایی شناسی گودی وبافت دارای بیشترین استفاده در فرم معماری سازه های سنتی این شهر می باشد.

    کلیدواژگان: معماری اسلامی، سازه، زیبائی شناسی، ابنیه مذهبی، شهر مشهد
  • مسعود تخت روان، سعید عظمتی صفحات 42-52

    هر کودک در مدرسه بخش مهمی از عمر خود را می گذراند که هدف از آن آموختن و پرورش توانایی و ارتقای سلامت معنوی و رفتارهای فردی و اجتماعی است. درنتیجه طراحی مدرسه و فضای آموزشی با توجه به نیازهای کودکان از اهمیتی ویژه برخوردار است. آنچه این مقاله به آن پرداخته جنبه های متفاوت مولفه های ادراکات محیطی فضاهای آموزشی بر سلامت معنوی دانش آموزان می باشد. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش انجام, پیمایشی- تحلیلی است. پژوهشگر به منظور سنجش دیدگاه دانش آموزان، جدول هدف- محتوا را تدوین و با توجه به این جدول پرسشنامه ای طراحی کرده است. برای بررسی روایی سازه 50 پرسشنامه بین کاربران توزیع گردید و پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار Expert choice مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه حاصل از این پژوهش بیان می کند که مولفه های برگرفته از ادراک محیطی، نظیر نمادپردازی معنوی, حضور آب، تراس هایی در طبقات، فضای مشارکتی و... در ارتقای سلامت معنوی دانش آموزان موثر عمل می نمایند.

    کلیدواژگان: سلامت معنوی، فضای آموزشی، دانش آموزان، مدرسه ابتدایی
  • رضا مومنی تبار صفحات 53-63

    سکوهای نفتی به دلیل شرایط عملیاتی حاد، تراکم زیاد تجهیزات و پرسنل و همچنین حجم قابل توجه مواد هیدروکربنی و شیمیایی گوناگون، پتانسیل فراوانی جهت بروز حوادث بزرگ و بحرانی و نیز زیانهای اقتصادی هنگفت ناشی از آنرا دارند. این مطالعه با هدف تجزیه و تحلیل خطرات سکوهای نفتی در سکوی نفتی سلمان و ارایه اقدامات کنترلی به منظور کاهش سطح ریسک این مخاطرات انجام شده است. ابتدا برای شناسایی خطرات شغلی از تکنیک JHA استفاده گردیده و پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به خطرات موجود در سکوی نفتی، داده ها وارد نرم افزار Bow tie گردید و مورد تحلیل قرار گرفت. برای شغل کار بر روی سکوی نفتی 379 خطر شناسایی گردید از بین ریسک های شناسایی شده و بر اساس صدها ریسک بدست آمده که در جداول فصل چهارم نشان داده شده است 2/16 درصد از کل ریسک ها در محدوده ریسک های غیرقابل قبول 5/44 درصد در محدوده ریسک نا مطلوب و 3/39 درصد در محدوده ریسک های قابل قبول با تجدید نظر قرار داشتند. در نهایت ریسک های شناسایی شده وارد نرم افزار گردید و نمودار پاپیونی برای آنها ترسیم گردید و اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش ریسک ها ارایه شد.

    کلیدواژگان: ریسک، سکوی نفتی، Boe tie-pro، آنالیز ایمنی شغلیJHA