فهرست مطالب

مطالعات اندیشه معاصر مسلمین - پیاپی 17 (بهار و تابستان 1402)

نشریه مطالعات اندیشه معاصر مسلمین
پیاپی 17 (بهار و تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/19
  • تعداد عناوین: 5
|
  • جهاد تبیین و مبانی فقهی و حقوقی آن
    فاطمه قربانی، مصطفی رجایی*، محسن رزمی صفحات 11-31
    جهاد تبیین یکی از دستور کارهای بسیار مهم برای مقابله با هرگونه انحراف و تحریف در گفتمان و ارزش های انقلاب اسلامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و در مقاطع گوناگون بر این مهم تاکید کرده اند. این تحقیق باهدف تحلیل جهاد تبیین و مبانی فقهی و حقوقی آن انجام شده و دست یافتن به این مهم با روش توصیف و تحلیل گزاره های تحلیلی جهاد تبیین و مبانی فقهی و حقوقی با گردآوری داده های کتابخانه ای میسر است. به جهت آنکه تحقیق یکپارچه ای دراین باره صورت نگرفته است، پرسش از جهاد تبیین و مبانی فقهی و حقوقی آن، مسیله ای است که نیازمند جستجو تا رسیدن به نتیجه مطلوبی است. بامطالعه انجام شده به این گزاره دست یافتیم که جهاد تبیین، جهاد فرهنگی است، یعنی موضوعاتی که نیازمند تبیین است، باید به مردم و جامعه شناسانده شود و قواعدی بر مبنای فقه و حقوق نیز اعم از ارشاد جاهل، وحدت ملی و رعایت اخلاق و... اجرا شود.
    کلیدواژگان: جهاد تبیین، مقام معظم رهبری، جهاد فرهنگی، فقه، حقوق
  • بررسی تطبیقی نظریات معاصر در نسبت واقع گرایی اخلاقی و حکومت دینی
    علی احمدی امین* صفحات 33-55
    واقع گرایی اخلاقی بحثی فرااخلاقی و در حوزه هستی شناسی احکام اخلاقی و در فهم نظریات بسیار تاثیرگذار است. به جهت تمایز لوازم واقع گرایی و ناواقع گرایی، نظریات در حوزه ارزش  متمایز می شوند. در این مقاله نظریات معاصر در رابطه حکومت دینی را از جهت واقع گرایی و ناواقع گرایی طبقه بندی می کنیم. اهمیت مساله از این جهت است که اولا از خلط نظریات همچون نظریات فقهی و نظریات سکولار جلوگیری می شود و ثانیا لوازم هر اندیشه از دیگری بازشناسی می گردد. کمتر تحقیقی نظریات حکومت دینی را از این جهت بحث کرده است. دیدگاه ها در رابطه ساختار حکومت را می توان به سه دسته واقع گرا، ناواقع گرا و دوگانه گرا تقسیم کرد. نظریاتی چون قراردادگرایی محض ناواقع گرا هستند و نظریاتی که از مردم سالاری دینی تفسیری سکولار ارایه می کنند، همچون استدلال بر تمایز باورهای آفاقی- باورهای انفسی یا نظریه حکومت دموکرات اسلامی و دیگر نظریات مشابه دوگانه گرا هستند. فقیهان شیعه با وجود اختلاف تعابیر و اختلاف دیدگاه ها در حوزه حکومت دینی همگی واقع گرا هستند. قایلین به ولایت مطلقه یا ولایت محدوده، قایلین از باب امور حسبیه یا از غیرامور حسبیه، قایلین بر اساس منطقه الفراغ یا هر دیدگاه فقهی دیگر بر اساس واقع گرایی سخن رانده اند. بنابراین، مطابق دیدگاه فقیهان اولا، مردم سالاری هیچ نسبتی با قراردادگرایی محض یا دوگانه گرایی ندارد؛ ثانیا، احکام شریعت تابع مصالح و مفاسد واقعی هستند؛ سوم اینکه فرامین الهی منبع موثقی در فهم ارزش های واقعی و شناخت مصالح و مفاسد واقعیه هستند؛ چهارم، نظر مردم به جهت تاثیر واقعی در مصالح واقعیه موضوع ارزش خواهد بود؛ پنجم، نقش خواست فردی حاکمان یا خواست مردم، منشا ارزش نیست و به تعبیری ناواقع گرایی و نسبیت فردی و اجتماعی نادرست است؛ ششم، معیار ارزش سنجی همه احکام از جمله رای حاکمان و خواست مردم، معیاری واقعی است؛ نهایتا مردم بر اساس معیار واقعی مختار، صاحب حق و تکلیف خواهند بود.
    کلیدواژگان: حکومت دینی، دموکراسی، سکولاریسم، واقع گرایی، اخلاق
  • واکاوی و نقد قرآنی نظرگاه نصرحامدابوزید پیرامون عصمت پیامبر (ص)
    احمد سعدی*، حمیده شورگشتی، روح الله شاکری زواردهی صفحات 57-87
    عصمت پیامبر اکرم (ص) از جمله موضوعاتی است که نصرحامدابوزید در آثار مختلف خود بدان پرداخته است. اصل عصمت نبی مورد اتفاق فریقین است اما در برخی مراتب آن اختلاف نظر وجود دارد. نصرحامدابوزید نیز به عصمت نبی در مقوله دریافت و ابلاغ وحی باورمند است اما در خصوص سایر افعال و احوال نبی به عدم وجود عصمت اعتقاد دارد. وجه ضرورت بررسی نظرگاه نصر حامد ابو زید از میان نواندیشان اهل سنت ، نوع استدلال های ایشان در موضوع عصمت پیامبر (ص) است. ابوزید در اثبات مدعای خود به دلایلی از جمله ابداعی بودن عصمت پیامبر (ص)، ناسازگاری عصمت با وجوه بشری پیامبر (ص)، ناسازگاری عصمت با مشورت پیامبر (ص) از مردم، و ناسازگاری عصمت با آیات عتاب پیامبر (ص) در قرآن استناد می کند. نوشته پیش رو با روش توصیفی نقدی ضمن ارایه دلایل نصرحامدابوزید پیرامون عدم عصمت پیامبر (ص) ، این دیدگاه را به بوته نقد کشانده و باورمند است چنین اندیشه ای به دلیل ناسازگاری با آیات قرآن قابل پذیرش نیست.
    کلیدواژگان: عصمت، نصرحامدابوزید، شافعی، قرآن، پیامبر (ص)
  • فرآیند فهم و تفسیر متن از منظر حسن حنفی
    علی رئیسی*، محمد باقر قیومی، محمدعلی میرزایی صفحات 89-118
    مساله فهم و تفسیر متون دینی در دوره معاصر به سبب گسترش شاخه هایی مانند زبان شناسی جدید، هرمنوتیک فلسفی و علوم ادبی در کانون توجه جریان های فکری و فرهنگ  ی معاصر قرار گرفته است. نو اندیشانی مانند حسن حنفی برای برون رفت جهان اسلام از عقب ماندگی و هماهنگ ساختن میراث اسلامی  با دست آورد های دنیای مدرن تلاش کرده اند با باز خوانی و باز سازی مجدد میراث و نصوص دینی اهداف ذکر شده را دنبال نمایند. تعامل حنفی با نصوص دینی به عنوان یک  فهمنده و مفسر، ریشه در مبانی و رویکردهای خاصی مانند مبانی هرمنوتیکی، پراگماتیستی، و پدیدار شناختی وی دارد، خوانش جدید حنفی از متون دینی در قالب پروژه «چپ اسلامی» برای ایجاد تغییر در لایه سیاسی و اجتماعی جهان اسلام عنوان شده است. در این تحقیق تلاش شده است تا با روش کتابخانه ای داده های مرتبط گرد آوری و با روش توصیفی-تحلیلی روش تفسیری و مبانی مرتبط با فهم متن ایشان مورد واکاوی انتقاد قرار گیرد. مهمترین آسیب تعامل حنفی با نصوص، فهم ایدیولوژیک و گزینشی در راستای برون رفت از مشکلات با استفاده از بنیادهای نظری دنیای مدرن است.
    کلیدواژگان: فهم، تفسیر، پدیدار شناسی، حسن حنفی، چپ اسلامی
  • روش شناسی بنیادین مفهوم عدالت جنسیتی در آرا و اندیشه های فاطمه مرنیسی
    صدیقه اکبری*، مهدی سلطانی، نرجس رودگر صفحات 141-165
    عدالت جنسیتی بر اساس بنیادهای معرفتی و غیر معرفتی گوناگون، امکان مفهوم سازی های مختلفی دارد. رویکرد مرنیسی در خصوص عدالت جنسیتی به واسطه بسترهای عملی(غیر معرفتی) و نظری(معرفتی) خاص خود شکل گرفته است. در این مجال با نظر به رویکرد وی با لحاظ روش شناسی بنیادین از چیستی به بنیادهای نظری ایده مساوات وی که در راستای عملی سازی راهبرد عدالت جنسیتی پیشنهاد نموده، پرداخته شده است. این هدف با روش توصیفی-تحلیلی در بررسی آثار وی به نتایج ذیل دست یازیده است: 1. ماهیت عدالت میان دو جنس در نگاه مرنیسی در ایده مساوات شکل گرفته است و با شاخص های آموزش، اقتصاد و سیاست و مولفه های عدم مساوات در مکان و پدرسالاری و با مصادیق تعدد زوجات، حق طلاق و حجاب قابل تبیین است؛ 2. انسان شناسی وی با رویکردی امانیستی و انسان شکل یافته و تاریخمند و مبتنی بر ملاکات اتوپیای غربی سامان می یابد؛ 3. دین‏شناسی وی با بازخوانی دین و واسازی آن و با هدف تغییر در ربط های ارزشی و نیز داوری های ارزشی دین و سنت پیرامون روابط دو جنس شکل گرفته است.
    کلیدواژگان: روش شناسی بنیادین، عدالت جنسیتی، فاطمه مرنیسی، مساوات، واسازی
|
  • Jihad explanation and its jurisprudential and legal principles
    Fateme Ghorbani, Mostafa Rajaee *, Mohsen Razmi Pages 11-31
    Explanation Jihad is one of the very important agendas to deal with any deviation and distortion in the discourse and values of the Islamic Revolution, which the Supreme Leader of the Islamic Revolution has emphasized many times and at various times. This research was done with the aim of analyzing Jihad of explanation and its jurisprudential and legal foundations, and this can be achieved by the method of describing and analyzing the analytical propositions of Jihad of explanation and jurisprudential and legal foundations by collecting library data. Due to the fact that no integrated research has been done in this regard, the question of explanation jihad and its jurisprudential and legal foundations is an issue that needs to be searched until a desired result is reached. Through the study, we came to the conclusion that Jihad of explanation is a cultural Jihad, that is, issues that need to be explained should be introduced to the people and society, and rules based on jurisprudence and law, including guidance of the ignorant, national unity, and observance of morals, etc. be executed
    Keywords: explanation jihad, Supreme Leader, Cultural Jihad, jurisprudence, law
  • Comparative study of contemporary theories on the relationship between moral realism and religious government
    Ali Ahmadi Amin * Pages 33-55
    Moral realism is a meta-ethical debate and is very influential in the field of ontology of moral judgments and in understanding theories. In order to distinguish between realism and non-realism, theories are distinguished in the field of value. In this article, we classify the contemporary theories regarding religious government in terms of realism and non-realism. The importance of the issue is that, firstly, the confusion of ideas such as jurisprudence and secular ideas is avoided, and secondly, the essentials of each idea are recognized from the other. Few researches have discussed the theories of theocracy from this point of view. The views regarding the government structure can be divided into three categories: realist, unrealistic and dualist. Theories such as pure contractualism are unrealistic, and theories that present a secular interpretation of religious democracy, such as the argument on the distinction between universal beliefs and personal beliefs, or the theory of Islamic democratic government, and other similar theories are dualistic. Shiite jurists, despite the difference in interpretations and differences of views in the field of religious governance, are all realists. Those who believe in absolute velayat or limited velayat, those who believe in hasbiyyah matters or non-hasbiyyah matters, those who believe based on al-faragh region or any other jurisprudential point of view have spoken based on realism. Therefore, according to the jurists' point of view, firstly, democracy has nothing to do with pure contractualism or dualism; Secondly, the rulings of Sharia are subject to real benefits and corruptions; Thirdly, God's commandments are a reliable source for understanding real values and recognizing real advantages and disadvantages; Fourth, people's opinion will be a matter of value in order to have a real effect on real materials; Fifth, the role of the individual will of the rulers or the will of the people is not the source of value, and in a sense, it is unrealism and incorrect individual and social relativism; Sixth, the evaluation criterion of all rulings, including the rulers' vote and the people's will, is a real criterion; Finally, people will be the owners of rights and obligations based on the true criteria of Mukhtar.
    Keywords: Theocracy, Democracy, secularism, realism, ethics
  • Analysis and criticism of the Qur'anic opinion of Nasr Hamadabouzid About the Prophet's infallibility
    AHMAD SAADI *, HAMIDEH SHOORGESHTE, ROOHOLLAH SHAKERE ZAVARDEHI Pages 57-87
    The infallibility of the Holy Prophet (PBUH) is one of the topics that Nasr Hamed Abu Zaid has discussed in his various works. The principle of infallibility of the Prophet is agreed upon by the parties, but there are differences of opinion in some aspects of it.But there is a difference of opinion in some aspects of it. Nasr Hamadabouzid also believes in the infallibility of the Prophet in the category of receiving and communicating revelation, but he believes in the absence of infallibility regarding other acts and states of the Prophet. The necessity of examining Nasr Hamid Abu Zayd's point of view among Sunni modern thinkers is the type of his arguments on the subject of the infallibility of the Prophet (PBUH). Abu Zayd proved his claim with reasons such as the inventiveness of the infallibility of the Prophet (pbuh), the incompatibility of infallibility with the human features of the Prophet (pbuh), the incompatibility of infallibility with the advice of the Prophet (pbuh) from the people, and the incompatibility of infallibility with the verses of rebuke of the Prophet (pbuh) in the Qur'an. Cites. The following article, with a descriptive and critical method, while presenting the reasons of Nasr Hamadabouzid regarding the infallibility of the Prophet (PBUH), has criticized this view and believes that such an idea cannot be accepted due to its inconsistency with the verses of the Qur'a.
    Keywords: Asmat, Nasr Hamadabouzid, Shafi'i, Qur'an, Prophet (PBUH)
  • The Process of Comprehension and Interpretation of Texts from the Perspective of Hassan Hanafi
    Ali Raisi *, Mohammad Baqer Qayyomi, Muhammad Ali Mirzaei Pages 89-118
    The issue of comprehending and interpreting religious texts in the contemporary era has garnered attention due to the expansion of branches such as new linguistics, philosophical hermeneutics, and literary sciences in the focal point of contemporary intellectual and cultural currents. Thinkers like Hassan Hanafi have endeavored to overcome Islamic stagnation, harmonizing Islamic heritage with the achievements of the modern world. They seek to pursue these goals through the reinterpretation and reconstruction of religious heritage and texts. Hanafi’s interaction with religious texts as an interpreter and commentator is rooted in specific foundations and approaches, such as hermeneutical, pragmatic, and phenomenological foundations. His new comprehending religious texts, within the framework of the “Islamic Leftist Movement” project, aims to bring about change in the political and social layers of the Islamic world. This research attempts to critically examine the interaction between Hanafi and texts using a library-based method and a descriptive-analytical approach to explore critically his interpretive method and relevant foundations. The most significant challenge to Hanafi’s interaction with texts is ideological and selective comprehending, aligned with overcoming challenges using the theoretical foundations of the modern world.
    Keywords: Comprehension, Interpretation, phenomenology, Hassan Hanafi, Islamic Leftist Movement
  • The fundamental methodology of the concept of gender justice in the opinions and thoughts of Fateme Merensi
    Sedigheh Akbari *, Mahdi Soltani, Narges Rodger Pages 141-165
    Gender justice can be conceptualized based on various epistemic and non-epistemic foundations. Fatemeh Mernissi's approach to gender justice has developed through her specific practical (non-epistemic) and theoretical (epistemic) frameworks. In this context, considering her approach and utilizing fundamental methodological considerations, this study delves into the essence of gender justice according to Mernissi's idea of equality, which she proposes as a strategy for implementing gender justice. This goal, through a descriptive-analytical method, has led to the following
    results
      1. The nature of equality between the two genders in Mernissi's view is shaped by the idea of equality, and it is explicable through indicators such as education, economy, and politics, along with elements of inequality in space, patriarchy, and examples of polygamy, divorce rights, and veiling. 2. Her anthropology, with a humanistic approach and a formed human and historical and based on Western utopian criteria. 3.Her theology involves reinterpreting religion, reconciling it, and aiming to change the value relationships, as well as value judgments about religion and tradition regarding relationships between the two genders.
    Keywords: Fundamental Methodology, Gender Justice, Fatemeh Mernissi, equality, Reinterpretation