فهرست مطالب

تاملات اخلاقی - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، Winter 2023)

نشریه تاملات اخلاقی
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، Winter 2023)

  • تاریخ انتشار: 1402/10/01
  • تعداد عناوین: 4
|
  • ناصرالدین علی تقویان*، حسین صولتی صفحات 7-30

    یکی از عللی که حیوان را مستحق خشونت می کند، تصور فقدان عقلانیت و سوژگی در آن است؛ اما اگر بتوان برای حیوان نوعی سوژگی را تشخیص داد، می توان به آینده ای امیدوار بود که حیوان دیگر تحت سیطره ی هیچ گونه آزار انسانی قرار نگیرد. در همین راستا، این پژوهش درنظر دارد مسیله و مخاطره ی تعامل میان انسان و حیوان را با رویکردی تازه و عملی در میان نهد. رویکرد کلی و روشی در این پژوهش «پدیدارشناسی» و به طور مشخص «پدیدارشناسی اخلاقی» است که پیامد آن طرح چهار سیوال درخصوص درد و رنج حیوان، مهر حیوان، حق حیوان و سوژگی حیوان است. بنابراین ترتیب و توالی این چهار امر را در پیوستاری می گذاریم که یک سرش از جنس حس و تجربه و سر دیگرش از جنس مفهوم و کلیت است؛ تا در نهایت به احکامی از جنس «کلی مشخص» دست یابیم. در مجموع، به منظور کاهش مرارت، شرارت و خباثت در تخیلی پدیدارشناسانه سوژگی حیوان را به نحوی تصویر می کنیم که ما را از زندگی ساقط نکند و نتیجه اش کاهش ظلم میان مدرک های حیات باشد. بدین ترتیب در این نوع استدلال نه انسان حیوان می شود و نه حیوان انسان. این یک قرارداد انسانی است در مقابل قرارداد طبیعی و الهیاتی که گامی به سوی اجتناب از «ته مانده های رفتار انسان غیرمدرن که حیوانات را ابزار می پندارند» برمی دارد. بنابراین مسیرکاهش شرارت برای انسان، پذیرش نوع و سطحی از حقوق برای حیوانات است.

    کلیدواژگان: شرارت، حقوق حیوانات، درد، مهرورزی، حقوق، سوژگی
  • ناصر جعفری پور*، علیرضا آل بویه صفحات 31-49

    امروزه توجه به حقوق حیوانات از جایگاه ویژه ای برخوردار است. یکی از فیلسوفان اخلاق معروفی که توجه وافری به حقوق حیوانات دارد، پیتر سینگر است. او دلایل متعددی بر نادرستی استفاده انسان از حیوان اقامه کرده است؛ از جمله استدلال های «گونه پرستی» و «نادرستی وارد کردن درد و رنج بر حیوانات». او علاوه بر این دو استدلال، توجه خود را به رابطه استفاده بیش از حد از حیوانات و تخریب محیط زیست نیز معطوف داشته است. امروزه سهم قابل توجهی از تخریب محیط زیست متوجه دامداری های صنعتی است که با تولید گوشت موجب از بین رفتن منابع گیاهی، انتشار گازهای گلخانه ای و آسیب زدن به طبیعت می شوند. سینگر وضعیت پیش آمده را ناشی از نحوه رفتار انسان ها با حیوانات دانسته و آن را مرتبط با آموزه های دینی درباره انسان و حیوان می داند. او با غیراخلاقی دانستن گوشت خواری و رد نظر دین در این باره برای حفظ محیط زیست گیاه خواری را پیشنهاد می کند. در این مقاله ضمن بررسی و نقد این استدلال، مشخص می شود که مهمترین عامل تخریب محیط زیست افراط و استفاده نامطلوب انسان از حیوان است. مشکل محیط زیست با اصلاح نوع نگرش انسان به محیط زیست و نحوه ساماندهی استفاده او از طبیعت قابل حل است که دین نیز آن را مورد تاکید قرار داده است. اگر استفاده انسان از مجموعه محیط زیست که حیوان نیز جزیی از آن است، به صورت هدفمند و مسیولانه انجام بگیرد، نه تنها موجب تخریب محیط زیست نخواهد شد، بلکه مایه حفظ بهتر آن و در نتیجه مراعات حقوق حیوان نیز خواهد شد. لزوم تاکید بر اصلاح ساختار به جای منع مصرف، توجه به آسیب های گیاه خواری و لزوم فهم درست از نظر دین به خصوص اسلام از جمله نقدهایی است که می توان به سینگر وارد کرد.

    کلیدواژگان: اخلاق حیوانات، محیط زیست، منافع حیوان، پیتر سینگر، حقوق حیوانات در ادیان
  • طاهره کمالی زاده* صفحات 51-74

    ددر حکمت متعالیه ملاصدرا عملا اثبات کرد که استدلال، ذوق، اشراق و آنچه از راه وحی به دست می آید، به یک حقیقت منتهی می شود.ملاصدرا بر اساس اصالت وجود و وحدت سنخی وجود مباحث و مسایل فلسفی را نیز به عنوان یک حقیقت واحد تبیین و تحلیل نمود ولذا بسیاری از تمایزات و دوگانگی ها در حکمت متعالیه به وحدت و اتحاد منجر گردید. چنانکه تمایز و دوگانگی قوای نظری و عملی انسان نیز به وحدت و هماهنگی و اتحاد قوا منتهی شد . و حکمت عملی که از ابن سینا در نظام فلسفه اسلامی از رونق افتاده بود در حکمت متعالیه در کنار حکمت نظری به عنوان مراتب حقیقت واحد حکمت در تلفیق با سلوک عملی و عرفانی مجددا احیاءگردید.مساله این پژوهش، بررسی رویکرد صدرا به حکمت عملی و مبانی و نتایج آن است، روش سند پژوهی به طریقه توصیفی و تحلیلی. یافته های پژوهش: در حکمت متعالیه، حکمت عملی به عنوان سلوک عملی متمایز و اعم از اصطلاح رایج فلسفی مشایی و جامع بین حکمت مشاء، عرفان و دین ، در کنار حکمت نظری به عنوان مراتب حقیقت واحد حکمت ارایه شده است.

    کلیدواژگان: حکمت متعالیه، حکمت عملی، سلوک عملی، حکمت کشفی برهانی، روش حکمت الهی
  • محمدمهدی ولی زاده*، علی اکبر عبدل آبادی صفحات 81-107

    «شجاعت» از دیرباز یکی از فضایل اخلاقی مهم و مشترک جوامع بشری گوناگون به شمار می رفته است. طی قرون متمادی فهم های مختلف و متنوعی از این فضیلت اخلاقی وجود داشته اند که به توسعه و تضییق قلمرو کاربرد آن در مرزبندی با رذایل و مفاهیم دیگر انجامیده اند. این اختلاف و تنوع فهم ها از فضیلت شجاعت در میان فیلسوفان یونان باستان نیز دیده می شود. ارسطو نیز در آثار اخلاق شناختی خود، به ویژه در کتاب مشهور اخلاق نیکوماخوسی، از این فضیلت اخلاقی به تفصیل بحث کرده است. کوشش برای یافتن مولفه های فضیلت شجاعت در سخنان پرظرافت ارسطو در آن کتاب ما را به حقیقت شجاعت رهنمون می سازد. ما در این مقاله کوشیده ایم که ابتدا مولفه های فضیلت شجاعت در اخلاق نیکوماخوسی را استخراج و بیان کنیم؛ سپس بر اساس مولفه های به دست آمده که بیست وپنج مورد در شش بخش اند، تحلیلی از نظرگاه کلی ارسطو درباره حقیقت شجاعت و شخص شجاع به دست دهیم و سرانجام به ارزیابی آرای ارسطو و مناسبات میان آنها بپردازیم.

    کلیدواژگان: ارسطو، فضیلت، شجاعت، مولفه ها، اخلاق نیکوماخوسی، ترس
|
  • Nassereddinali Taghavian *, Hossein Solati Pages 7-30

    One of the reasons that make animals deserving of violence is the idea of a lack of rationality and subjectivity in them, but if it is possible to recognize some kind of subjectivity for an animal, we can hope for a future where the animal will no longer be under the control of any human abuse. In this regard, this research considers the problem and risk of interaction between humans and animals with a new and practical approach. The general approach and method in this research is "phenomenology" and specifically "ethical phenomenology", which results in adopting four questions regarding animal pain and suffering, animal love, animal rights, and animal subjectivity. Therefore, we put the order and sequence of these four things in a continuum, one end of which is sense and experience, and the other end is concept and generality so that we can finally reach "specific general" rules. Finally, in order to reduce the suffering, evil and malice in the phenomenological subjectivity, we depict the subject of the animal in a way that does not make us fall from life and the result is a reduction of cruelty among the subjects-of-a-life. In this way, in this type of argument, neither human becomes animal nor does animal become human. It is a human convention versus a natural and theological convention that takes a step toward avoiding the "residues of unmodern human behavior that treat animals as instruments." Therefore, the way to reduce evil for humans is to accept the type and level of rights for animals.

    Keywords: evil, Animal rights, Pain, Love, Rights, Subjectivity
  • Naser Jafaripoor *, Alireza Alebouyeh Pages 31-49

    Today, attention to animal rights has a special place, and one of the famous moral philosophers who pay special attention to animal rights is Peter Singer. He has raised several reasons for the wrongness of human use of animals, including the argument of speciesism and the wrongness of inflicting pain and suffering on animals. In addition to these two arguments, he has paid close attention to the relationship between excessive use of animals and environmental destruction. Today, a significant share of environmental destruction is caused by industrial livestock farms, which, by producing meat, destroy plant resources, emit greenhouse gases, and damage nature. Singer considers the situation caused by the way humans treat animals and considers it related to religious teachings about humans and animals. Considering meat-eating as immoral and rejecting religion's opinion on this, he suggests vegetarianism to preserve the environment. In this article, while examining and criticizing this argument, it is clear that the most important factor of environmental destruction is excessive and undesirable use of animals by humans. The problem of the environment can be solved by modifying the attitude of man towards the environment and how to organize his use of nature, which is also emphasized by religion. If the human use of the environment, of which the animal is a part, is done in a purposeful and responsible manner, it will not only cause the destruction of the environment, but it will also lead to its better preservation and, as a result, respect for the animal's rights. The need to emphasize the reform of the structure instead of banning consumption, paying attention to the harms of vegetarianism, and the need to properly understand the opinion of religion, especially Islam, are among the criticisms that can be made to Singer.

    Keywords: Animal rights, environment, animal productivity, Peter Singer
  • Tahereh Kamalizadeh * Pages 51-74

    In his transcendent theosophy, Mulla Sadra practically proved that reasoning, taste, enlightenment and whatever obtained through revelation lead to one truth. Based on the principality of existence and typical unity (vahdate senkhi), Mulla Sadra also expounded the philosophical discussions and issues as a single truth.This caused many distinctions and dualities in transcendent theosiphy terminate unity. As is the case with the duality of theoretical and practical powers of man, which also lead to the unity and harmony of powers. And practical wisdom was revived in transcendent theosophy along with theoretical wisdom as the levels of single wisdom in combination with practical and mystical conduct after it had ceased to be in vogue in the Islamic philosophy with the rise of Avicennan philosophyphilosophy. The main objective of this research is to investigate Mulla Sadra's approach to practical theosophy and its principles and outcomes; has followed a descriptive and analytical method of research. The findings indicate that in transcendent theosophy, practical wisdom is presented as a distinct practical conduct, including the common and comprehensive philosophical term peripatetic (masha'ie) in peripatetic theosophy, mysticism and religion, along with theoretical theosophy as the level of truth of the unit of wisdom.

    Keywords: Transcendent Theosophy, practical wisdom, practical conduct, Proof of Discovery, method of divine wisdom
  • MohammadMahdi Valizadeh *, AliAkbar Abdolabadi Pages 81-107

    “Courage” has long been considered one of the important and common moral virtues of various human societies. Over the centuries, there have been different and diverse understandings of this moral virtue, which have led to spreading and narrowing the scope of its application in relation with vices and the other concepts. This difference and diversity of understandings of this virtue can also be seen among the ancient Greek philosophers. Aristotle also discussed this moral virtue in detail in his ethical works, especially in his famous book Nicomachean Ethics. The effort to find the components of the virtue of courage in the very subtle words of Aristotle in that book leads us to the nature of courage. In this article, first we extract and express the components of the virtue of courage in Nicomachean Ethics.Then, based on the obtained components, we give an analysis of Aristotle’s general viewpoint about the nature of courage, and, finally, we evaluate Aristotle’s views in Nicomachean Ethics about the virtue of courage.

    Keywords: Aristotle, Virtue, Courage, components, Nicomachean Ethics, Fear