فهرست مطالب

پژوهش های میان رشته ای زبان و ادبیات فارسی - سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1402)

نشریه پژوهش های میان رشته ای زبان و ادبیات فارسی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صدیقه شریف زاده* صفحات 1-23

    استعاره مفهومی یکی از مهمترین دیدگاه های زبان شناسی نوین است که در تحلیل متن و زبان ارتباطی، نقش ویژه و جدیدی را ایفا می کند. مرگ مفهومی لغزنده و درک ناپذیر است و همواره از طریق ابژهای عینی و ملموس درک می شود. در نظریه ی استعاره مفهومی که بر پایه تفکرات زبان شناسان شناختی شکل گرفته است، مرگ با نگاشت هایی نظیر «مرگ قدرت است»، «مرگ سفر است»، «مرگ انسان است» بیان شده است. براین اساس، با هدف بررسی مفهوم مرگ در شعر احمدرضا احمدی، شاعر معاصر، ابتدا به طرح مفاهیم کلی استعاره پرداخته، سپس استعاره مفهومی را از دیدگاه زبان شناسان شناختی تعریف و طبقه بندی کرده ایم. پژوهش حاضر پیوند میان استعاره و بنیان فکری شاعر را بررسی می کند و به این می پردازد که احمدی چگونه توانسته از طریق استعاره، ایدیولوژی و نگرش خود را درباره مرگ بیان کند. شواهد نشان می دهد مفهوم مرگ در شعر احمدی با توجه به کاربرد استعاره مفهومی، با احساسات ناب شاعرانه ی او در آمیخته و اغلب از مفاهیم قراردادی استعاری فراتر رفته است. مرگ اغلب به مثابه موجود یا جسمی انگاشته شده که همراه شاعر است و با نگاشت هایی نظیر «مرگ پدیده ای حاضر است»، «مرگ انسان است» به مرگ اندیشی احمدی و بسامد مفهوم مرگ در شعر او دلالت دارد. با توجه با تاریخ مجموعه های مورد بررسی استعاره مفهومی مرگ، به مرور در اندیشه شاعر نمود پررنگ تری می یابد.

    کلیدواژگان: استعاره مفهومی، طرحواره، مرگ، احمدرضا احمدی، شعر
  • حجت الله پاپی*، سعید زهره وند، علی نوری صفحات 25-51

    ویتفوگل، جامعه شناس آلمانی، یکی ازنطریه پردازان برجسته در زمینه نظریه استبداد شرقی است. این نظریه از جمله رویکرد هایی است که ویژگی های پیچیده جوامع شرقی و تفاوت های فرهنگی آن ها را آشکار می کند. منشا الهی قایل شدن برای پادشاه، سرسپردگی و اطاعت تام از حاکم، وجود طبقات اجتماعی، فقدان مبارزه طبقاتی، ارعاب و خشونت، انزوا طلبی و... از جمله مولفه های مهم این نظریه است که نگارندگان دراین مقاله با بهره گیری از روش تحلیل توصیفی و با رویکرد جامعه شناسی ادبی این مولفه ها را در مثنوی معنوی کاویده و آن ها را با تعدادی از داستان های این اثر سترگ عرفانی تطبیق داده و به این نتیجه رسیده اند که مثنوی، افزون بر آنچه آگاهانه و مستقیم درخصوص عرفان و اخلاق نشان می دهد، گفتمان های فرهنگی، اجتماعی و فکری دیگری را نیز بازمی نماید. بر این اساس می توان ادعا کرد الگوی ذهنی شاعر از روابط قدرت و نظام سلسله مراتبی حاکم بر آن قابل تشخیص است؛ به گونه ای که او نیز مانند مردم روزگار خویش گفتمان رایج زمانه خود را در مقوله قدرت و به تبع آن سیاست پذیرفته و به همین دلیل تا حدودی به حاکمیت سیاسی و نظام سلسله مراتبی سلطنت، نوعی مشروعیت ظاهری بخشیده است.

    کلیدواژگان: استبداد شرقی، مولانا، ویتفوگل، قدرت، فرهنگ
  • ایوب مرادی*، هادی یوسفی صفحات 53-80

    بینامتنیت به عنوان یکی از شیوه های مطرح در نقد آثار هنری، در سالیان اخیر به شکل جدی مورد توجه منتقدان واقع شده است. برای این رویکرد انتقادی که بر موضوع بررسی تاثیرات آگاهانه و ناآگاهانه متون بر یکدیگر متمرکز است، روش ها و چهارچوب های مختلفی تعیین شده است. دراین میان ژرار ژنت با دقت و ریزبینی خاصی به تشریح گونه های ارتباط بینامتنی پرداخته است. او که از تعبیر ترامتنیت برای این موضوع استفاده می کند، انواعی همچون «سرمتنیت»، «پیرامتنیت»، «فرامتنیت»، «بینامتنیت» و «بیش متنیت» برای آن برشمرده است. جمشید خانیان یکی از نویسنده های سرشناس ادبیات کودک و نوجوان محسوب می شود که در انتخاب موضوع و شیوه های روایت آثار خود، دقت و وسواس ویژه ای دارد. ازهمین رو کمتر اثری از این نویسنده انتشار یافته که نگاه و توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب نکرده باشد. او که در پژوهش هایش نگاه ویژه ای به ارتباط سینما و ادبیات دارد، در انتخاب موضوع، مضمون و شخصیت های برخی رمان هایش تحت تاثیر آثار برگزیده سینمای ایران و جهان بوده است. پژوهش حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است، در پی بررسی ارتباط بینامتنی میان دو رمان «امپراتور کوتوله سرزمین لی لی پوت» و «ادسون آرانتس دوناسیمنتو و خرگوش هیمالیایی اش» با دو اثر معروف سینمای جهان با نام های «سرنوشت شگفت انگیز املی پولن» و «حرامزاده های لعنتی» است. نتایج نشان می دهد که میان رمان های خانیان و فیلم های یادشده از نگاه گزینش شخصیت های اصلی و فرعی و کنش های آنان، شیوه های روایت گری، عناصر و اشیاء ارتباط وجود دارد. ارتباطی که ذیل دو گونه «بیش متنیت» و «سرمتنیت» قابل ارزیابی است.

    کلیدواژگان: مطالعات بینارشته ای، بینامتنیت، رمان نوجوان، سینما، جمشید خانیان
  • اسماعیل محمدپور* صفحات 81-102

    نورمن هالند یکی از اثرگذارترین چهره های نقد روان کاوانه است که عقیده دارد، خواننده به منظور «کسب لذت» به سراغ متن می رود؛ زیرا امیال خود را به صورتی دیگر در آن می بیند. برای تحلیل حالات عرفانی، دانش روانکاوی به عنوان دانشی کاربردی و پیشرو، همواره نقش تعیین کننده ای داشته است. بر همین مبنا می توان نتیجه گرفت که نقد روانکاوانه بر خوانش های عرفانی، یکی از نیازها و ضرورت های نقد ادبی در عصر حاضر است. با چنین نگاهی و با توجه به اهمیت موضوع، 10 مقاله علمی-پژوهشی که در آن ها پژوهشگران، خوانش هایی عرفانی از شعرهای پایداری شاعران معاصر ایران ارایه کرده بودند، انتخاب شدند. در گام بعدی به تحلیل این خوانش ها از منظر چهار رویکرد «تداعی آزاد»، «آشنایی زدایی»، «فعال سازی گسترش» و «دفاع و سازگاری» که از رویکردهای محوری «نقد تبادلی» در نظریه نورمن هالند هستند، پرداخته شد. نتایج حاصل نشان داد که اگر خواننده در مسیر خوانش از امکانات روانکاوی، به درستی استفاده کند می تواند در کشف معنای حقیقی متن توفیق بیشتری کسب کند؛ اما اگر نتواند این امکانات را به کنترل خود درآورد به اعوجاج خوانش منجر خواهد شد. به عنوان مثال مکانیسم دفاعی «آرمانی ساختن»، باعث خوانش اغراق آمیز متن و ندیدن یا ناچیزشمردن نقاط ضعف آن می شود؛ یا فعال سازی گسترش در فرایند خوانش متن، اگر به کنترل خوانشگر درنیاید سبب می شود تا مسیر تاویل تغییر و در نتیجه خواننده، بدون درنگ در لایه های زیرین معنا، تنها شکاف های لایه سطحی معنا را پر کند؛ اما در صورتی که خوانندگان از رویکرد «غریبه گردانی» به طور آگاهانه در فرایند خوانش بهره بگیرند، بر ارزش، اثرگذاری و جذابیت خوانش افزوده خواهد شد.

    کلیدواژگان: شعر پایداری، شعر عرفانی، نقد پاسخ خواننده، نقد تبادلی، نورمن هالند
  • رضا رضایی*، مژگان هوشمند صفحات 103-128

    پژوهش حاضر می کوشد تا با اتکاء بر ارکان معنی شناسی شناختی به تحلیل و طبقه بندی طرح واره ها در افعال مرکب فارسی بپردازد. مساله اصلی پژوهش حاضر واکاوی سازوکارهای معنایی و همچنین شیوه های مفهوم سازی افعال مرکب فارسی در چارچوب معنی شناسی شناختی براساس طرحواره های مطرح در این رویکرد است. هدف عمده از انجام این پژوهش تحلیل و دسته بندی انواع طرحواره های تصویری -حرکتی و حجمی در تبیین ساختار معنایی-مفهومی گزاره های مرکب فارسی است. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و پیکره مداراست. جمع آوری داده ها از طریق فرهنگ 8 جلدی سخن و همچنین پایگاه دادگان زبان فارسی صورت گرفته است. پیکره پژوهش 1000 گزاره مرکب فارسی را در بر می گیرد که در قالب 20 همکرد رایج زبان فارسی و به ازای هرکدام 50 ترکیب فعلی مرکب مورد بررسی قرار گرفته و انواع طرحواره های معنایی مطرح و بازنمایی آن ها براساس مراحل چارچوب نظری صورت می پذیرد. از میان طرح واره های تصویری دو طرحواره ی حرکتی و حجمی در این پژوهش بررسی شدند. یافته های پژوهش نشان داد که طرحواره حرکتی بسامد بیشتری نسبت به طرحواره ی حجمی دارد. همچنین در هر دو طرحواره، چهار همکرد بیشترین همکاری در ساخت طرحواره تصویری داشتند که عبارت بودند از«کردن»،«شدن»،«رفتن»و «دادن». به طورکلی افعالی نظیر، شتافتن، گذشتن و فرستادن که بر حرکت دلالت دارند و در بازه های زمانی کوتاه و بلند، بسته به موضوع سخن، استفاده می شوند، نقشی تعیین کننده در ساخت طرحواره های تصویری حرکتی دارند.در ساخت طرحواره های حجمی، افعالی با دلالت بر موضوعاتی چون محتوی چیزی بودن،دردرون (دل) چیزی داشتن،در مکانی محصور بودن و مانند اینها نقش دارند.

    کلیدواژگان: فعل مرکب، طرحواره، معنی شناسی شناختی، فرهنگ سخن
  • تورج زینی وند*، روژین نادری صفحات 129-156

    پیوند میان دو دانش ادبیات و سیاست با وجود تفاوت های فراوان در ماهیت، زبان، نگرش، قلمرو، روش و هدف، پیوندی ریشه دار و کهن به شمار می آید که از زوایای گوناگون قابلیت پژوهش و بررسی را داراست؛ اما در این نوشتار، مقصود از پیوند و تعامل میان سیاست و ادبیات؛ ادبیات در مقام و بدیل سیاست یا سیاست در مقام و جایگزین ادبیات نیست، بلکه مساله چگونگی گفتمان جهان ادبیات و سیاست است؛ در حقیقت، مراد از این ارتباط؛ همان شیوه و سبکی است که ادبیات با گزینش آن به طرح مباحث سیاسی می پردازد که از چنین ادبیاتی به «ادبیات سیاسی» تعبیر می شود. افزون بر این، بررسی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری متقابل جریان ها و رویکردهای سیاسی در مواجهه با نقد ادبی و ادبیات تطبیقی، از دیگر محورهای این جستار است.در این مقاله نظری و میان رشته ای با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی ضمن اشاره به تفاوت های ساختاری دو جهان ادبیات و سیاست، به بررسی و تحلیل چگونگی داد و ستد و خویشاوندی آن دو در سه حوزه ادبیات سیاسی، ادبیات تطبیقی و نقد ادبی پرداخته می شود.کلمات کلیدی: مطالعات میان رشته ای، ادبیات سیاسی، ادبیات تطبیقی، نقد ادبی، علم سیاست.

    کلیدواژگان: مطالعات میان رشته ای، ادبیات سیاسی، ادبیات تطبیقی، نقد ادبی، علم سیاست
  • منیره فرضی شوب*، دریا جمشیدی صفحات 157-183

    هدف این مقاله بررسی و مقایسه مولفه های جهان وطنی گرایی در مکتبی به همین نام و اندیشه های مولاناست. در مکتب جهانوطنگرایی که در قرن بیستم توسط والری لاربو و پل موران وارد ادبیات شد، انسانها فارغ از دین، نژاد و سایر تفاوتها هموطن یکدیگرند، زمین وطن مشترک تمام انسان ها است و مرزبندی های سیاسی و جغرافیایی تمایزی میان انسان ها ایجاد نمیکند. از دیگر سو، اندیشه برابری و اشتراک انسانها از نظر جایگاه انسانی در آراء مولانا نیز مشاهده می شود. گرچه وی در بیشتر آثارش بر لزوم توجه به باطن و پرهیز از صورتگرایی تاکید می کند، اما با توجه به تفاوت دیدگاه و تعریف عرفان از دنیا، وطن و انسان با دیدگاه انسان امروزی و خصوصا انسان غربی، نمی توان توقع داشت تعاریف و محدوده های مفاهیم و مولفه های جهان وطن گرایی در این دو دیدگاه یکسان باشد. لذا، این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به مقایسه برخی از مولفه های جهان وطنی گرایی این دو جریان فکری و کشف وجوه شباهت و افتراق آنها می پردازد. نتیجه پژوهش نشان می دهد که مولفه هایی همچون وحدت ادیان، وحدت انبیاء، وحدت وجود، انسان گرایی و نادیده انگاشتن تفاوت های انسانی و پرهیز از صورت گرایی از اشتراکات مکتب جهان وطنی گرایی با اندیشه های مولانا به شمار می روند. با این حال، مولانا وطن را در مفهوم سیاسی به کار نمی برد و عالم معنا و نیز جهان آغازین مبدا را موطن اصلی انسان ها می داند، اما وطن در اندیشه ی جهان وطنی گرایی همین سرزمین مادی با مرزها و مختصات جغرافیایی مشخص است. 

    کلیدواژگان: جهان وطنی گرایی، اندیشه های غربی، مولانا، جهانی شدن
  • بتول واعظ*، اکین سلیم بیاتی صفحات 185-210

    پیام رسانی تنانه بیانی روشن از ارتباط غیرکلامی است که برپایه تن و ملایمات آن، در روابط بینا فردی، شکل می گیرد. این نوع از پیام رسانی آگاهانه یا ناآگاهانه، همراه با کلام یا بدون آن و به مثابه عاملی فرازبانی، صورت می پذیرد. در پهنه ادبیات فارسی، انوری از جمله شاعرانی است که به کاربرد عناصر تنانه در قصاید و به ویژه در غزلیات خود مبادرت ورزیده است. در پژوهش پیش روی به کمک روش توصیفی-تحلیلی و بر پایه نظریه فلسفی بدن، به چهل غزل او از منظر دوازده رویکرد پرداخته شده است؛ یافته های پژوهش نشان داد که بالاترین بسامد رویکردهای تنانگی در غزلیات انوری، متعلق به رویکرد زیبایی شناسانه است که تقویت کننده جنبه هنری غزل اوست. رویکردهای دیگر بر اساس بسامد عبارت بودند از: رویکرد سیاسی؛ رویکرد روان شناسانه؛ رویکرد فرهنگی-اجتماعی؛ رویکرد زیست شناسانه؛ رویکرد هستی شناسانه؛ رویکرد جنسیتی؛ رویکرد فلسفی؛ رویکرد متافیزیکی و رویکرد نشانه شناسانه. فراوانی این رویکردها و چگونگی توزیع آن ها در غزل انوری، هم درونمایه اصلی شعر او را نشان می دهد و هم منعکس کننده سبک غالب شعرغیرعرفانی قرن ششم است که بیش از آن که معنامند و اندیشه گرا باشد، فرم گرا و مبتنی بر آرایش های زبانی است.

    کلیدواژگان: انوری، پیام رسانی تنانه، ارتباط غیرکلامی، عناصر تنانه، زبان بدن
  • ثریا پناهی* صفحات 201-234

    در این مقاله موضوع خط فارسی و هنرخوشنویسی، با رویکردی آموزشی و روانشناختی-تربیتی مورد بررسی قرار می گیرد. نکته مهم و مسیله اصلی، خط فارسی و آموزش آن است. در پژوهش حاضر، ضرورت آموزش خط آسان نسخ به دانش آموزان دوران ابتدایی با نگاهی به «رساله خط داعی» و کاربرد قلم نسخ درحروف نگاری برخی کتاب ها، به ویژه در حوزهآموزش پیشنهاد شده است. رساله خط داعی تالیف سید محمدعلی داعی الاسلام (1255-1330ش) تاکنون به چاپ امروزی نرسیده و دو نسخه از چاپ سنگی آن در این نوشته، مبنای بررسی بوده است؛ داعی الاسلام با رویکردی تربیتی و روانشناختی، هنگام آموزش خط فارسی به فرزندش، به این نتیجه رسیده بود که آموزش خط نسخ یا نستعلیق به مراتب آسان تر و ذهن نشین تر از سایر خط هاست و و چه بسا در حروف نگاری و طبع نیز کاربردی تر باشد.نگارنده، در این مقاله، به پشتوانه رویکردی روانشناختی براساس نظریه «هوش چندگانه» هواردگاردنر (Howard Gardner)، و برخی پژوهش هایی که برمبنای آن انجام گرفته است، ضمن اشاره به پژوهش های صورت گرفته در موضوع نوع خط کاربردی برای آموزش مبتدیان، کاربرد خط نسخ در قلمرو آموزش و حروف نگاری متون آموزشی به نوآموزان را به جای خط های هنری و خاص خطاطی و خوشنویسی سودمند می داند.

    کلیدواژگان: خط فارسی، خوشنویسی، داعی الاسلام، گاردنر، روانشناسی
|
  • Sedighe Sharifzade * Pages 1-23

    Conceptual metaphor is one of the most important perspectives of modern linguistics, which plays a special and new role in the analysis of text and communicative language. Death is a slippery and incomprehensible concept and is always understood through objective and tangible objects. In the theory of conceptual metaphor, which is formed based on the thinking of cognitive linguists, death is expressed with mappings such as "death is power", "death is travel", "death is human". Therefore, with the aim of examining the concept of death in the poetry of Ahmadreza Ahmadi, a contemporary poet, we first discussed the general concepts of metaphor, then defined and classified conceptual metaphor from the perspective of cognitive linguists. The current study examines the link between metaphor and the intellectual foundation of the poet and how Ahmadi was able to express his ideology and attitude about death through metaphor. The evidence shows that the concept of death in Ahmadi's poetry, due to the use of conceptual metaphor, is mixed with his pure poetic feelings and often exceeds conventional metaphorical concepts. Death is often considered as an entity or a body that accompanies the poet, and with such mappings as "death is a present phenomenon", "death is human" it indicates Ahmadi's death thinking and the frequency of the concept of death in his poetry. According to the history of the studied collections, the conceptual metaphor of death gradually becomes more prominent in the poet's thought.

    Keywords: Conceptual metaphor, schema, Death, Ahmadreza Ahmadi, poetry
  • Hojjatalah Papi *, Saeid Zohrevand, Ali Nouri Pages 25-51

    Wittfugel, a German sociologist, is one of the leading theoreticians in the field of Eastern authoritarianism. This theory is one of the approaches that reveal the complex characteristics of eastern societies and their cultural differences. The divine origin of deference to the king, submission and total obedience to the ruler, the existence of social classes, the absence of class struggle, intimidation and violence, isolationism, etc. are among the important components of this theory that the authors in this article using the analysis method Descriptively and with the approach of literary sociology, they analyzed these components in Masnavi and compared them with a number of stories of this great mystical work and came to the conclusion that Masnavi, in addition to what it shows consciously and directly about mysticism and ethics. Dodhed also reveals other cultural, social and intellectual discourses. Based on this, it can be claimed that the mental model of the poet can be identified from the power relations and the hierarchical system that governs it; In such a way that he, like the people of his time, accepted the common discourse of his time in the category of power and, accordingly, politics, and for this reason, to some extent, he gave a kind of apparent legitimacy to the political rule and the hierarchical system of the monarchy.

    Keywords: Eastern tyranny, Rumi, Wittfogel, Power, culture
  • Ayoob Moradi *, Hadi Yousefi Pages 53-80

    Intertextuality as one of the methods in art criticism has been considered in recent years. For this critical approach, which seeks to examine the effects of texts on each other, various methods have been identified, the most important of which can be seen in the views of Bakhtin, Kristeva, Barthes, Genette and Rifatter. Gerard Genette, meanwhile, has carefully described the various types of intertextuality, namely "Arch textuality", "Paratextuality", "metatextuality" and "hyper textuality". Jamshid Khanian is one of the well-known writers of children and adolescent literature who pays special attention to the choice of subject and narrative methods. For this reason, his works are always considered by critics and audiences. He has researched the relationship between cinema and literature, and in choosing the subject, theme and characters of some of his novels, he has been influenced by selected works of Iranian and world cinema. This descriptive-analytical study seeks to examine the intertextual relationship between the two novels "The Dwarf Emperor of Lilliput Land" and "Edson Arants Donasimento and His Himalayan Rabbit" and two world-famous works entitled " The fabulous destiny of Amelie Poulain " and " Inglorious Basterds ". The results show that there is a relationship between Khanian's novels and the mentioned films in terms of selecting the main and sub-characters and their actions, narrative methods, elements and objects. A relationship that can be evaluated under the two types of "Arch textuality" and "hyper textuality".

    Keywords: Intertextuality, hyper textuality, Adolescent Novel, Cinema, Jamshid Khanian
  • Ismaeil Mohamadpour * Pages 81-102

    According to Norman Holland, the reader goes to the text in order to "get pleasure"; Because he sees his desires in it in a different way. For the analysis of mystical states, the knowledge of psychoanalysis as a practical and progressive knowledge has always played a decisive role. Based on this, we can conclude that psychoanalytic criticism of mystical readings is one of the needs and necessities of literary criticism in the present era. With such a view and considering the importance of the subject, 10 scientific-research articles in which the researchers had presented mystical readings of the sustainability poems of contemporary Iranian poets were selected and analyzed. The results showed that if the reader uses the psychoanalysis facilities correctly during the reading, he can gain more success in discovering the true meaning of the text; But if he cannot control these facilities, it will lead to reading distortion. For example, the defense mechanism of "idealization" causes exaggerated reading of the text and not seeing or underestimating its weak points; or the activation of expansion in the process of reading the text, if it is not under the control of the reader, it causes the path of interpretation to change and as a result, the reader, without delay in the lower layers of meaning, fills only the gaps of the surface layer of meaning; However, if the readers use the "foreigner" approach consciously in the reading process, the value, effectiveness and attractiveness of the reading will be increased.

    Keywords: Persistence poetry, Mystical poetry, reader response criticism, exchange criticism, Norman Holland
  • Reza Rezaei *, Mozhgan Hooshmand Pages 103-128

    The present descriptive-analytical and corpus-driven study attempts to analyze and classify different types of conceptual metaphors and their conceptualization methods among Persian compound verbs based on the theoretical framework of cognitive semantics. Data were collected through Sokhan's 8-volume dictionary and the Persian language database. The research data consist of more than 1000 Persian compound verbs in the form of 20 common Persian language combinations, each of which was examined and analyzed using 50 current Persian language combinations. In fact, the authors seek to analyze different types of cognitive schemas and their frequencies and to show their conceptualization among Persian compound verbs. Among image schemas, path and container schemas were analyzed in this research. The findings showed that the path schema had a higher frequency than the container schema. In both schemas, four light verbs ("Kardan", "ᶋodan", "Raftan", and "Dadan") had the most cooperation in creating the image schema. In general, verbs such as rushing, passing, and sending, which imply movement and are used in short and long periods depending on the subject of the speech, have a decisive role in the construction of path image schemas. In the construction of container schemas, verbs implying topics, such as being the content of something, having something inside (the heart), being enclosed in a place, and the like, play a pivotal role.

    Keywords: compound verb, scheme, cognitive semantics, sokhan dictionary
  • Touraj Zinivand *, Rojin Naderi Pages 129-156

    The connection between the science of literature and the science of politics is an old-fashioned connection; Despite the many differences in nature, language, attitude, territory, method and purpose. It has the ability to research and study from different angles; But in this article, the purpose of the relationship between politics and literature is not "Literature as an alternative to politics or politics as an alternative to literature". Rather, the question is: what is the reflection and presence of politics in the field of literature? In fact, the purpose of this connection; is the same style in which literature deals with political discourse by selecting it, which is interpreted as "political literature." In addition, another focus of this study is the impact and interaction of political currents and approaches in the face of literary criticism and comparative literature. This theoretical and interdisciplinary article examines and analyzes how trade and their kinship are divided into three domains: political literature, comparative literature, and literary criticism while pointing to the structural differences between the two worlds of literature and politics with approach and method. Descriptive-analytical.Keywords: Interdisciplinary Studies, Political Literature, Comparative Literature, Literary Criticism, Political Science.

    Keywords: Interdisciplinary Studies, Political Literature, Comparative Literature, Literary criticism, Political Science
  • Monireh Farzishob *, Darya Jamshidi Pages 157-183

    This article aims to examine the components of cosmopolitanism in the school of the same name and Rumi’s worldview. According to the cosmopolitanism, which entered the literature in the 20th century by Valery Larbaud and Paul Morand, people are fellow citizens regardless of religion, race and other differences, the land is the common homeland of all people, and political and geographical boundaries dont differentiate between them. On the other hand, the idea of equality and sharing of human beings in terms of human status is also observed in Rumi's opinions. Although in most of his works, Rumi emphasized the need to pay attention to the interior and avoid formalism, we cant expect the same definitions and limits of conceptss of cosmopolitanism in two viewpoints due to the differences between their views and definitions of the world, homeland and man. Therefore, this article compares these thoughts streams with descriptive-analytical method to discover their similarities and differences in cosmopolitanism approaches. The result of the research shows that components such as unity of religions, unity of prophets, unity of existence, humanism and ignoring human differences and avoiding formalism are among the commonalities of the cosmopolitanism school with Rumi's thoughts. However, Rumi didnt use homeland in a political sense and considered the world of meaning as well as the beginning world of origin to be the main home of humans, but in the idea of cosmopolitanism school, homeland is this material land with clear borders and geographic coordinates .

    Keywords: Cosmopolitanism, Western Thoughts, Rumi, Globalization
  • Batul Vaez *, Amin Salimbayati Pages 185-210

    Corporeal communication is a clear expression of non-verbal communication by means of the body and its nuances that takes shape in interpersonal relationships. This form of communication may be intentional or unintentional and be accompanied by verbal features or not, and functions as an extra-linguistic factor. In Persian literature, Anvari is among the poets who have used corporeal elements in their compositions; in particular, these are common in Anvari’s ghazals (~sonnets). The present study, employing a descriptive-analytical methodology and drawing on a philosophical theory of the body, examines twelve approaches in a total of forty of his ghazals. The research findings indicate that the highest frequency of corporeal approaches in Anvari's ghazals belonged to the ‘aesthetic’ approach, which enhances the artistic aspect of his ghazals. Other approaches, in the order of frequency, included: political approach; psychological approach; socio-cultural approach; biological approach; existential approach; gender approach; philosophical approach; metaphysical approach; and, semiotic approach. The abundance of these approaches and their distribution in Anvari's ghazals not only reveals the intrinsic essence of his poetry, but also reflects the predominant style of non-mystical poetry in the sixth century AH, which, in addition to being meaningful and thoughtful, is primarily form-oriented and crafted through linguistic finesse.

    Keywords: Anvari, Corporeal Communication, Non-verbal communication, Corporeal Elements, Body Language
  • Soraya Panahi * Pages 201-234

    In this article, the subject of Persian calligraphy and art of calligraphy is examined with an educational and psychological-educational approach. The important point and the main issue is the Persian script and its teaching. In the current research, the necessity of teaching easy calligraphy to elementary school students has been suggested by looking at the "Khat Da'i treatise" and the use of calligraphy in the calligraphy of some books, especially in the field of education. The treatise Khat Da'i authored by Seyyed Mohammad Ali Da'i al-Islam (1330-1255) has not been published so far, and two copies of its lithography have been the basis of this writing; With an educational and psychological approach, Dai-ul-Islam, while teaching Persian calligraphy to his son, had come to the conclusion that teaching Nashq or Nastaliq calligraphy is far easier and more mental than other scripts, and perhaps it is more practical in calligraphy and typography.In this article, the author, based on a psychological approach based on Howard Gardner's "multiple intelligence" theory, and some researches based on it, while referring to the researches conducted on the subject of the type of applied line for teaching beginners, the use of In the field of education and calligraphy, he considers the script to be useful for beginners instead of the artistic and special lines of calligraphy and calligraphy.

    Keywords: Persian calligraphy, calligraphy, Da'i al-Islam, Gardner, psychology