فهرست مطالب

پژوهشنامه موعود - پیاپی 8 (پاییز و زمستان 1401)

پژوهشنامه موعود
پیاپی 8 (پاییز و زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1403/02/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • خدامراد سلیمیان صفحات 5-26
    «رجعت»، به معنای زنده شدن مومنان خالص و کفار خالص در عصر ظهور مهدی موعودf، بر پایه پیشگویی های پیشوایان معصوم؛ یکی از باور ویژه های شیعه امامیه است که از صدر اسلام تا کنون فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشته است. بزرگان شیعه همواره با استناد به آیات قرآن و احادیث معصومان، از اعتقاد به رجعت به شایستگی دفاع کرده اند.این شبهه و اتهام که این اعتقاد، وارداتی است از سوی یهودی ها، مسیحی ها، عرب جاهلیت و یا افرادی مانند عبدالله بن سبا؛ همواره در دوره های گوناگون با استدلال، از سوی دانشمندان بزرگ امامیه پاسخ داده شده است. همچنین شمار فراوانی از دانشمندان بزرگ امامیه، اصالت رجعت را بر پایه قرآن و روایات، آن هم از دیدگاه امکان ذاتی و هم امکان وقوعی، امری مسلم و غیرقابل انکار و استبعاد در آن را غیرقابل قبول دانسته اند.در این پژوهش، وارداتی بودن این باور با تحلیل آیات و روایت مردود دانسته شده و اصالت رجعت اثبات گردیده است.
    کلیدواژگان: رجعت، قرآنی، روایی، امامیه، رجعت کنندگان، عصر ظهور
  • محمدجواد یعقوبیان صفحات 27-40
    شهادت امام حسین‰ سبب اندوه و گریه ملائکه شد و خداوند به منظور تسکین و دلداری ایشان، انتقام خون امام حسین‰ توسط قائم را به ملائکه مژده داد. در قسمتی از روایت امام صادق‰ این گونه آمده است: «فاقام الله لهم ظل القائم و قال بهذا انتقم لهذا.» پژوهشگران به اعتبار وضوح معنای کلمه «ظل» (سایه)، مفهوم عبارت «اقام الله ظل القائم» را از منظر فقه الحدیثی با توجه به روایات هم خانواده، چندان مورد بررسی و واکاوی قرار نداده اند. هدف پژوهش پیش رو آن است که با بررسی مفاد این حدیث و روایات همسو، به تبیین این مهم بپردازیم که مراد از «برپایی سایه قائم برای ملائکه»، این است که خداوند برای ملائکه آثاری از وجود قائم را که ظهور داشته است و یا ظهور خواهد داشت، مانند صورت نورانیه در لوح محفوظ، جسم مثالی یا پشتیبانی قائم با برپایی حکومت حق، بر ملائکه ظاهر کند. این مقاله رسیدن به چنین هدفی را به روش نقلی - تحلیلی دنبال می کند. اثبات معنای آثار وجودی قائم در برداشت از مفهوم «ظل القائم» از نتایج این نوشتار است.
    کلیدواژگان: قائم، ظل، القائم، ظل القائم، لوح، جسم مثالی، حکومت
  • حجت حیدری چراتی، مرضیه عیوضی صفحات 41-64
    «انتظار فعال و پیش برنده» در همه جنبه های زندگی فردی و اجتماعی، عامل رشد و اصلاح، مقاومت و پیشرفت، بیداری و حرکت و از مولفه های انقلاب آفرین و ریشه اصلی قیام جهانی حضرت مهدیf است. برای جهت دادن و یافتن مسیر صحیح انتظار سازنده و پویا، به افرادی به کمال رسیده و دارای منش و رفتاری با فرهنگ اصیل اسلامی نیازمند هستیم. از این رو، مقاله حاضر با روش توصیفی - تحیلی و تکیه بر اطلاعات کتابخانه ای، به بررسی سیره رفتاری سردار سلیمانی در الگودهی جامعه منتظر پرداخته و اصول رفتاری فرهنگی و سیاسی ایشان را به عنوان الگوی مطلوب جامعه دینی و ارزشی مطالعه کرده است. نتیجه این نوشتار آن است که برای حرکت صحیح افراد جامعه به سمت جامعه آرمانی مهدوی به الگوهایی موثر، اصیل و منتظرانی واقعی و عمل گرا، همانند سردار قاسم سلیمانی نیازمند هستیم و به منظور تداوم مسیر کمال آفرین ایشان، لازم است جامعه نخبگان به آگاهی بخشی جمعی بپردازند.
    کلیدواژگان: غیبت، جامعه، الگوبرداری، الگو، منتظر، سردار سلیمانی
  • مرتضی حسن پور صفحات 65-88
    در زمینه سازی ظهور، «ایثار» و «جهاد» نقش اساسی دارند. این دو عنصر در فرهنگ انتظار و روایات مهدویت مورد تاکید قرار گرفته اند. ایثار و جهاد در مکتب شهید سلیمانی نیز برگرفته از فرهنگ ناب شیعی است؛ که در پرتو حکومت ولایت فقیه، نایب عام امام عصرf و اعتقاد به آن، در این زمینه اقداماتی بسیار مهم را انجام داد. با کنکاش در روایات مهدوی، ایثار و جهاد زمینه ساز ظهور، شاخص هایی دارند. ایثار مال، از خودگذشتگی و بذل جان، مقدم داشتن خواسته های ولی، مطیع محض ولایت بودن، مقاومت و هجرت؛ از جمله شاخصه های فرهنگ انتظار است که در مکتب شهید سلیمانی نیز دیده می شود. نوشتار حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی، در صدد بررسی شاخصه های ایثار و جهاد زمینه ساز ظهور در فرهنگ انتظار و مکتب شهید سلیمانی است.
    کلیدواژگان: انتظار، زمینه سازی، مکتب شهید سلیمانی، جهاد، ایثار، ظهور
  • منصور نیک پناه صفحات 89-114
    نگرش امیدوارانه به آینده در تمدن های جاودان دنیا، اصلی مهم تلقی می شود. در مکتب اسلام نیز این نظریه از ابتدا به عنوان اصل پذیرفته شده است. از آن جا که ادبیات و شعر فارسی گنجینه فرهنگ و ارزش های این سرزمین هستند، چنین دیدگاهی را در خود منعکس کرده اند. این مقاله بر آن است تا با بررسی رباعیات دهه هشتاد که مفاهیم انقلاب و جنگ به کمال در آن ها به پختگی رسیده اند، نگرش به آینده را با مفاهیم و مضامین آخرالزمانی بررسی کند. برای رسیدن به این هدف، سروده های رباعی سرایان معروف که در این دهه به سرایش اشعار پرداخته اند، بررسی و تحلیل می شود. با بررسی های انجام شده مشخص گردید که موضوع کربلا و شهادت امام حسین‰ به عنوان محرک این انقلاب، بلکه جهان تشیع و ظهور امام عصرf و تلاش برای بسترسازی ظهور به عنوان چشم انداز امید آفرین از بن مایه های پر بسامد رباعیات این دوره تلقی می شوند. این پژوهش از نوع توصیفی _ تحلیلی و با روش کتابخانه ای انجام پذیرفته است.
    کلیدواژگان: رباعی، دهه هشتاد، عاشورا، ظهور، شهادت، انتظار
  • محمد شهبازیان، سید محمد حسین حسینی(بحر) صفحات 115-136
    متکلمان و محدثان امامیه، «معجزه» را یکی از راه های تشخیص مدعی حق از باطل دانسته اند و این معیار، راه تشخیصی برای تمامی حجت های الاهی، اعم از انبیا و امامان پس از رسول خداˆ شمرده شده است. این مهم در زمان انبیای گذشته نقشی بسیار موثر داشته و در زمان غیبت حضرت مهدیf اهمیت بیش تری یافته است؛ چرا که در تشخیص مصداق حقیقی موعود جهانی و تمایز آن از مدعیان دروغین، ابزاری کارآمد و راهگشاست. با توجه به این جایگاه، مدعیان دروغین معاصر مهدویت، اعم از بهائیت، احمد اسماعیل بصری و منصور هاشمی خراسانی، تلاش کرده اند تا اعتبار معجزه برای تشخیص حجت الاهی را منکر شوند و عدم قدرت خود را بر اعجاز توجیه کنند. این پژوهش تلاش کرده است با روش توصیفی _ تحلیلی، به بررسی ادعاهای مزبور بپردازد و مغایرت آن را با خوانش صحیح از دین بیان کند. نتایج پژوهش پیش رو، آن است که دیدگاه مدعیان پیش گفته، افزون بر تناقض در گفتار و ادعا، با آیات قرآن، روایات و عقل مغایرت دارد و فهم غلطی از آیات «نفی قدرت اعجاز انبیای گذشته» صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: مدعیان دروغین، انکار اعتبار، معجزه، معاصر
|
  • Khodā-Morād Salimyān Pages 5-26
    Partial resurrection (Rajˈat), meaning the revival of pure believers and pure unbelievers in the era of the appearance of the promised Mahdi, based on the predictions of the infallible Imams; It is one of the special beliefs of Twelver Shia, which has gone through ups and downs since the beginning of Islam until now. The Shia scholars have always defended the belief in return to merit by referring to the verses of the Quran and the Hadiths of the Prophet and the Imams. This suspicion and accusation that this belief is imported by Jews, Christians, Ignorance Arabs, or people like Abdullah Bin Saba; It has always been answered with arguments by the great scholars of Shia. so both from the point of view of the inherent possibility and the possibility of occurrence, a large number of great Shiite scholars have considered the authenticity of Rajˈat based on the Qur'an and narrations, as an undeniable matter and believe that its exclusion is unacceptable. In this research, the importedness of this belief has been rejected by analyzing the verses and narrations, and the authenticity of reversion has been proven.
    Keywords: Rajˈat (Partial resurrection), Qur'anic, Hadith, Imamiyah (Twelver Shia), the era of Appearance
  • Muhammad-Javād Yaˈqoubian Pages 27-40
    The martyrdom of Imam Husayn caused the angels to grieve and cry, and Allah gave good news to the angels about the revenge of the Imam's blood by the Qāim (the Upriser) to comfort them. In a part of Imam Sādiq's Hadith, it is stated as follows: "So Allah shoes the shadow of Qāim for them and says, 'I will take revenge by this.'" Due to the clarity of the meaning of the word "shadow", researchers have not investigated and analyzed the meaning of the "Allah will show/bring up the Qāim’s shadow " from the aspect of Hadith jurisprudence concerning the traditions of the same family. The upcoming research aims to explain the importance of "the establishment of the shadow of the Qāim for the angels" by examining the contents of this Hadith and similar narrations, which means that Allah has created for the angels signs of the existence of the Qāim that has appeared or will appear to the angels, like the luminous face in the preserved tablet, an ideal body or upright support with the establishment of the right government. This article pursues such a goal in a descriptive-analytical way. Proving the meaning of Qāim's existential works in understanding the concept of "Zil al-Qāim" is one of the results of this article.
    Keywords: Qāim (the Upriser), Shadow, Al-Qāim, Zil al-Qāim (the shadow of Qāim), tablet, ideal body, Government
  • Ḥujjat Ḥeydari Charātī, Marḍiyah ʿiywaḍi Pages 41-64
    " Dynamic and progressive Awaiting" in all aspects of individual and social life is the factor of growth and reform, resistance and progress, awakening and movement, and is one of the components of revolution and the main root of the global uprising of Imam Mahdi. To help and find the right path of constructive and dynamic Awaiting, we need people who have reached perfection and have the character and behavior of authentic Islamic culture. Therefore, this article, using the descriptive-analytical method and relying on library information, has investigated the behavior of Martyr Soleimani in setting a model for the Awaiting society and has studied his cultural and political behavioral principles as a desirable model for a religious and value society. The result of this article is that for the proper movement of the people of the society towards the ideal Mahdavi society, we need effective, genuine models and real and pragmatic people like General Qāsim Soleimani, and in order to continue his perfectionist path, it is necessary for the elite society to raise awareness.
    Keywords: the Occultation, Society, Modeling, model, the expectant one, General Soleimani
  • Murtiḍā Ḥasan-Pour Pages 65-88
    Martyrdom and Jihad play a fundamental role in paving the way for the appearance of Imam Mahdi. These two elements are emphasized in the culture of the Awaiting and traditions of Mahdism in Hadith-sources. Martyrdom and Jihad in the school of Martyr Soleimani is also derived from pure Shiite culture; that in the light of the rule of Wilāyat al-Faqīh as the general vicegerent of Imam Mahdi and his belief in it, he took very important measures in this field. By delving into the Mahdavi Hadiths, martyrdom and Jihad, which are the foundation of the Appearance, have indicators. Sacrifice of wealth, self-sacrifice and sacrifice of life, prioritizing the wishes of the guardian, being purely obedient to the guardianship, resistance and emigration; It is one of the characteristics of the culture of expectation, which can also be seen in the school of martyr Soleimani.The present article, through a descriptive-analytical method, aims to investigate the characteristics of sacrifice and jihad that are the basis for the emergence in the culture of expectation and the school of Martyr Soleimani.
    Keywords: the Awaiting, paving the way, school of Martyr Soleimani, Jihad, self-sacrifice, the appearance
  • Manṣūr Nīk-Panāh Pages 89-114
    A hopeful attitude towards the future is considered an important principle in the eternal civilizations of the world.  In the Islamic school, this theory has been accepted as a principle since the beginning. Since Persian literature and poetry are the treasure of the culture and values of this land, they have reflected such a view. This article aims to examine the attitude towards the future with apocalyptic concepts and themes by examining the quatrains of the eighties decade, when the concepts of revolution and war have matured to perfection. To achieve this goal, the quatrains of famous poets who wrote poems in this decade are analyzed. Through the investigations, it was determined that the issue of Karbala and the martyrdom of Imam Hussein was the driving force of this revolution, but also the world of Shiism and the rise of the Imam of the Age and the attempt to create a platform for rise as a hopeful prospect are among the frequent motifs of the quatrains of this are considered period.  This research is descriptive and analytical and has been carried out with a library method.
    Keywords: quatrain, eighties decade, ʿᾹshūra, appearance, Martyrdom, (Intiẓār) awaiting
  • Muhammad Shahbāzyān, Sayyid Muhammad-Ḥusein Ḥuseyni (Baḥr) Pages 115-136
    The Twelver Shia’s theologians and Muḥaddithin (the scholars of Hadith) have considered miracles as one of the ways to distinguish between the true and false claimants, and this criterion has been used as a way of distinguishing for all divine men, including Prophets and Imams. This important issue played a very effective role during the time of the previous Prophets and became more important during the occultation of Imam Mahdi (pbuh). Because it is an efficient means in identifying the real universal promised one and distinguishing him from false claimants. According to this position, the contemporary false claimants of Mahdism, such as Bahaism, Ahmad Ismāˈil Baṣri and Mansour Hāshemi Khorāsani, have tried to deny the validity of miracles to recognize divine authority and to justify their lack of power over miracles. This research tries to investigate the aforementioned claims with the descriptive-analytical method and express its contradiction with the correct reading of religion. The above research aims to prove that the viewpoint of the aforementioned claimants, in addition to the contradiction in their speech and claims, is contrary to the verses of the Qur'an, Hadiths and reason, and that there is a misunderstanding of the verses about "negation of the miracle power of the past Prophets".
    Keywords: miracle, false claimants, denial of validity, Contemporary