فهرست مطالب

نشریه فناوریهای نوین در مهندسی برق و کامپیوتر
سال چهارم شماره 1 (بهار 1403)

  • تاریخ انتشار: 1403/02/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسن زارع*، علیرضا فصیحی صفحات 1-13

    پایداری شهری، عامل معناداری در مقابله با تغییرات آب و هوایی است. جایگزین آلودگی با انرژی تجدیدپذیر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اهمیت زیادی دارد. تاسیسات فتوولتاییک (PV) انرژی خورشیدی را مهار می کند و خصوصا تاسیسات فتوولتاییک (PV) خودمصرفی را می توان در شهرهای اغلب کشورهای جهان مورد استفاده قرار داد. بنابراین مکان یابی فضایهایی که در آنها می توانیم نصب دستگاه های فتوولتاییک را در مناطق شهری اجرا کنیم اهمیت ویژه ای برای کاهش تغییرات آب و هوا و بهبود پایداری شهری دارد. ترکیب و یکپارچه سازی سیستم فتوولتاییک خورشیدی (SPV) در یک شبکه، آنرا به یک منبع جدید از تناوب در شبکه تبدیل کرده است و شبکه هم باید واکنش هوشمندانه ای با تغییراتی که در نفوذ به برق فتوولتاییک خورشیدی (SPV) رخ می دهند، داشته باشد. مدلسازی دقیق برق فتوولتاییک خورشیدی (SPV) وابسته به آب و هوا می تواند به پیش بینی نفوذ برق فتوولتاییک خورشیدی (SPV) به شبکه، کمک کند.

    کلیدواژگان: انرژی تجدیدپذیر، سیستم های فتوولتاییک، SPV فتوولتاییک خورشیدی، تاسیسات فتوولتاییک گازهای گلخانه ای
  • سید حسین حسینی کاسگری* صفحات 14-25

    در دهه های اخیر افزایش تقاضا برای انرژی به منظور رشد اقتصادی، افزایش و منابع قابل دسترس به خصوص منابع سوخت های فسیلی به شدت کاهش یافته است. استفاده بی رویه و روز افزون از حامل های مختلف انرژی مانند نفت، گاز، زغال سنگ توجه کشورها را به دو مشکل مهم یعنی پایان پذیری سوخت های فسیلی و همچنین آلایندگی زیست محیطی بیش از پیش جلب کرده است.نیروگاه های حرارتی هم با مصرف قابل توجهی از سوخت های فسیلی، نقش به سزایی در تولید آلاینده های هوا از جمله اکسیدهای گوگرد و اکسیدهای نیتروژن دارند. فناوری سنتی گوگرد زدایی و نیترات زدایی که اغلب در نیروگاه ها به کار می رود، آلاینده های ثانویه مانند فاضلاب و پسماند تولید می کند که به نوبه خود باعث آلودگی جدید منبع آب و خاک می شود. بنابراین به کارگیری فناوری های نوین که مقدار و تاثیرات این گازهای گلخانه ای را کمتر کنند بسیار مهم می باشد که البته در ایران تا به حال چنین عملیاتی انجام نشده است. در این مقاله درصدد هستیم تا چندین فناوری را بررسی و یکی از مناسب ترین آنها را یافته و از تمامی جهات بررسی نماییم.

    کلیدواژگان: فناوری نوین، نیروگاه، گازهای مضر، محیط زیست
  • علی رباطی جوزم* صفحات 26-40

    ابزارهای نرم افزاری کوانتومی برای انواع کارهای طراحی در سطوح مختلف انتزاع، برای محقق سازی کاربردهای کوانتومی سودمند ضروری هستند. این امر نیازمند معیارهای سنجش عملی و مرتبط برای ارزیابی تجربی ابزارهای نرم افزاری جدید و مقایسه آنها با جدیدترین فناوری است. اگرچه معیارهایی برای سنجش کارهای خاص طراحی وجود دارند، تقاضا برای مجموعه معیارهای پوشش دهنده همه سطوح کاملا برآورده نشده و هنوز توافق دو طرفه در نحوه ارزیابی ابزارهای نرم افزاری کوانتومی وجود ندارد. در این مقاله یک مجموع معیار محک MQT به عنوان بخشی از جعبه ابزار کوانتومی مونیخ بر اساس چهار ویژگی اصلی پیشنهاد می کنیم: 1) پشتیبانی بین سطحی برای سطوح مختلف انتزاع، 2) قابلیت دسترسی از طریق یک واسط اینترنت ساده و یک بسته پایتون، 3) تدارک گزینه های فراوان معیارهای سنجشی برای تسهیل تعمیم پذیری، و 4) قابلیت گسترش به الگوریتم ها، درگاه ها و معماری های سخت افزاری آینده. با مقایسه بیش از 70000 مدار محک 130-2 کوبیت در چهار سطح انتزاع، معیار MQT گامی رو به جلو در جهت محک زدن سطوح مختلف انتزاع با یک مجموع معیار جهت افزایش قابلیت مقایسه، تکرارپذیری و شفافیت است.

    کلیدواژگان: کاربردهای کوانتومی، ابزارهای نرم افزاری، MQT، تکرارپذیری، قابلیت مقایسه
  • علی رباطی جوزم* صفحات 41-45

    فناوری اتوماسیون طراحی الکترونیک (EDA) محصول دوران کامپیوتر است و بنیان آن بر CAD, CAM, CAT و CAE است. EDA نوعی ابزار کمکی در فرآیند طراحی است که مستلزم آن است که طراح کار طراحی فایل را با استفاده از زبان نرم افزار به صورت مبنا، انجام دهد. در نتیجه سیستم کامپیوتری به طور خودکار برای رسیدن به اهداف شبیه سازی فایل را گردآوری و یکپارچه می کند، و می تواند دانلود برنامه نویسی تراشه هدف را تکمیل کند. هم اکنون این فناوری در ارتباط مدارهای الکترونیک به طور گسترده بکار برده می شود. این مقاله فناوری EDA و توسعه بیشتر حوزه ارتباطی را به طور خلاصه توضیح می دهد.

    کلیدواژگان: فناوری EDA، ارتباط هوشمند، مدار الکترونیک
  • سیده تینا صفاتی *، سید ناصر رضوی، پدرام صالح پور صفحات 46-59

    تشخیص ناهنجاری روشی برای یافتن نقاط یا نمونه هایی است که از توزیع طبیعی کل مجموعه داده پیروی نمی کنند. تاثیر ناهنجاری وابسته به مسئله، متغیر است. ناهنجاری می تواند بیانگر یک حمله نفوذی، تقلب مالی و یا بیماری باشد. اهداف دیگر تشخیص ناهنجاری، شناسایی آسیب های صنعتی، جلوگیری از نشت اطلاعات، شناسایی آسیب پذیری های امنیتی یا نظارت نظامی است. به دلیل مقیاس بالا و دوره طولانی نمونه های سری های زمانی صنعتی ، روش های تشخیص ناهنجاری سری های زمانی سنتی نمی توانند نیازهای موجود در دنیای واقعی را برآورده کنند. علاوه بر این ، روش های نظارت شده به دلیل عدم توازن در دسته ها، نمی توانند در مجموعه داده های صنعتی به دقت بالایی دست یابند. به علاوه، فراهم کردن برچسب برای نمونه ها بسیار پرهزینه، دشوار و نیازمند افراد متخصص است. بنابراین استفاده از روش های بدون نظارت در این مسئله کاربردی تر است. در این پژوهش، مروری بر روش های مبتنی بر بازسازی در تشخیص ناهنجاری سری های زمانی چندمتغیره شده است. با وجود پیشرفت ها و بهبودهای حاصل، اکثر روش ها به طور صریح یاد نمی گیرند که کدام حسگرها به یکدیگر مرتبط هستند، بنابراین در مدل سازی نمونه های حسگر با بسیاری از روابط متقابل بالقوه با مشکلاتی مواجه می شوند. این موضوع، توانایی آن ها برای تشخیص و توضیح انحرافات از چنین روابطی در هنگام وقوع رویدادهای ناهنجار را محدود می کند.

    کلیدواژگان: تشخیص ناهنجاری، سری زمانی چندمتغیره، شبکه مولد تخاصمی، خودرمزگذار، خودرمزگذار متغیر
  • مهدی داوری*، زهرا خدامی مرقی صفحات 60-73

    کامپوزیت ها به دلیل سبکی، استحکام بالا و دیگر خواص چشمگیر، در طول سالهای اخیر جایگاه بالاتر و نقش موثری در صنعت خودرو پیدا کرده اند. اهمیت بررسی آنها در تجزیه و تحلیل تصادفات و ایمنی سرنشینان و همچنین واکنشی که در مقابل نیروهای وارده نشان می دهند، روشن می شود. تفاوت عملکردی نمونه های کامپوزیتی با نمونه های فلزی، آلیاژی و غیره متناسب با موارد استفاده ی آن گرایش خودروسازان را در پی داشته است. در این مقاله، اطلاعات مفیدی در ارتباط با خودرو های کامپوزیتی اعم از فیبرکربن، کولار، فایبرگلاس و فلزات آلیاژی آلومینیوم ، فولادها و غیره بر اساس منابع مسند موجود گردآوری و ارائه شده است. نتایج هر بخش شامل تنش قابل تحمل، وزن سازه ها، هزینه و کاربری، بررسی و گزارش شده است و بهترین نمونه با توجه به شرایط، امکانات و دیگر گزینه های مهم انتخاب و پیشنهاد شده است. همچنین کامپوزیت های سبز مورد استفاده در صنایع خودروسازی که از الیاف و زمینه ی سازگار با محیط زیست ساخته می شوند مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق نشان دهنده ی تاثیرات شگرف جایگزینی کامپوزیت هاست که با رشد سریعی در صنعت خودروسازی دنیا همراه است و مطالعات مستمر در این حوزه وظیفه ایست که بر عهده ی خودروسازان داخلی است چرا که بررسی ها، فاصله ی بسیار زیادی بین رشد صنعت کامپوزیت در ایران و دنیا را نشان می دهد.

    کلیدواژگان: کامپوزیت، الیاف و زمینه، خودروسازی، استحکام، وزن، هزینه، کامپوزیت های سبز
  • مهدیه شیخ* صفحات 74-81

    بدلیل ایجاد ابتکارات مختلف در شهرهای هوشمند از سوی ، فشار برای دستیابی به مدیریت کارآمد شهری شرکتهای دولتی و بخش خصوصی شده است، مانند سرمایه گذاری در فناوری های اطلاعات و ارتباطات برای یافتن راه حل های پایدار برای فرصتها و چالش های متنوع (مانند مدیریت زباله). محققین بسیاری تلاش کرده اند تا شهرهای هوشمند را تعریف کنند و فرصتها و چالشها را در ساخت شهرهای هوشمند شناسایی کنند. مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و اسنادی انجام شده است. هدف این مطالعه بررسی رابطه شهرهای هوشمند و اینترنت اشیا است و در این راستا از زوایای مختلفی به شهرهای هوشمند پرداخته شده است: ظهور مفهوم شهر چالشهای ساخت شهر هوشمند؛ و ، ویژگیها و عناصر یک شهر هوشمند؛ معماری شهر هوشمند ،هوشمند اینترنت اشیا و سناریوی آینده نگر یک شهر هوشمند؛ و در نهایت محورهای پیشنهادی برای پژوهشهای آینده در این موضوع ارائه میگردد.

    کلیدواژگان: شهر هوشمند، اینترنت اشیا، فناوری
  • امیرمسعود قربیان* صفحات 82-95

    الگوریتم CBO با الگوریتم های استانداردی همچون mQSO و AmQSO و نیز تعدادی دیگر از الگوریتم های موجود بر روی محیط هایی با فرکانس تغییرات و تعداد قله های مختلف مورد مقایسه قرار می گیرد. به طورکلی هر یک از نتایج (خطای برون خطی) حاصل 50 بار آزمایش با هسته های تصادفی مختلف هم برای تابع محک و هم برای الگوریتم بوده و هر آزمایش شاهد 100 تغییر محیطی است. تغییرات محیطی بر اساس میزان فرکانس تغییرات ایجاد می شود. همچنین خطای برون خطی نهایی برابر است با میانگین خطای برون خطی بدست آمده در هر بار آزمایش.

    کلیدواژگان: الگوریتم بهینه سازی، CBO، تصادم دو جسم، محیط پویا، بهینه سازی