فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سال دوازدهم شماره 4 (پیاپی 48، زمستان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/10/12
  • تعداد عناوین: 15
|
  • حسن سلمان روغنی صفحه 10
    مقدمه

    منشا ابتلا به هپاتیتB در بعضی از افراد مشخص نمی باشد. همچنین مواردی از هپاتیت B در اثر انتقال خون با تمام احتیاط های لازم به جهت جلوگیری از انتقال بیماری گزارش شده است لذا به نظر می رسد باید موارد Occult Hepatitis B (OHB) را مشخص کرد و از این طریق، از انتقال هپاتیت B جلوگیری کرد. مطالعات متعدد همزمانی (OHB) را با مثبت بودن HBCAb در افراد سرونگاتیو HBSAg نشان داده است. هدف از این پژوهش تعیین شیوعHBSAb ,HBC Ab,HCVAb در بیماران داوطلب اهدای خون که فاقد آنتی ژن سطحی هپاتیت (HBSAg)B می باشد.

    روش بررسی

    این مطالعه یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که بر روی 1230 فرد داوطلب مراجعه کننده به سازمان انتقال خون شهر یزد انجام شد از بیماران بعد از بررسی های لازم و ثبت اطلاعات خون جهت بررسی HBSAb , HBCAb,ALT,AST گرفته شد. HBSAb,HBCAb,HCVAb با استفاده از کیت های «بهرینگ» ساخت آلمان انجام و برای بیماران HBCAb مثبت بررسی از نظر وجود آنتی بادی علیه آنتی ژن سطحی (HBSAb) انجام شد. بیماران مبتلا به HCVAb تحت بررسی هیستولوژیک، با انجام بیوپسی کبد قرارگرفتند.

    نتایج

    1/15% جامعه مورد بررسیHBCAb+ بودند که از این تعداد 6/51% HBSAb مثبت بودند بین مثبت بودن HBCAb و سطح آمینوترانسفراز رابطه ای وجود نداشت در بیماران با HCVAb مثبت،50% بیماران آمینوترانسفراز بالا داشتند و در بررسی بافت شناسی همه بیماران دارای التهاب در کبد بودند.

    نتیجه گیری

    1/15% افراد داوطلب انتقال خون سرونگاتیو برای HBSAg، دارای HBCAb+ هستند و به نظر می رسد در این افراد شیوعOccult Hepatitis B بسیار بالا باشد لذا بررسی تست های تکمیلی در این افراد نظیر استفاده از روش های مولکولی مانند PCR (Polymerase Chain Reaction)جهت جلوگیری از انتقال خون آ لوده با ویروس ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: هپاتیت Bمخفی سرونگاتیو HBSAg
  • محمدعلی امام هادی، ابوالحسن حلوانی، حمیدرضا جباری، مهرداد نورایی، محمدرضا مسجدی صفحه 17
    مقدمه

    استعمال سیگار از عوامل ایجاد بیماری در دستگاه های مختلف بدن از جمله دستگاه تنفسی است. از طرفی آزبستوزیس، عارضه فیبروز ریه ناشی از استنشاق الیاف آزبست است. این تحقیق به بررسی تاثیر سیگار بر عملکرد ریوی کارگران در معرض تماس با آزبست و تشدید عوارض ریوی آن میپردازد.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع مشاهده ای مقطعی بوده که در آذر ماه 1381 بر روی 56 نفر از کارگران قسمت های مختلف معدن و کارخانه آزبست کریزوتایل حاجات شهرستان نهبندان بیرجند از توابع استان خراسان، براساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه سیگاری (25 نفر) و غیرسیگاری (31 نفر) قرار گرفتند. میزان دوز آزبست در محدوده تنفسی کارگران تعیین شد. سپس کارگران تحت معاینه بالینی و اسپیرومتری قرارگرفتند.

    نتایج

    میانگین تعداد الیاف آزبست در محدوده تنفسی کارگران، حدود 80 برابر حد مجاز بود (75/39 f/ml). معاینات بالینی در هر دو گروه، انواع تظاهرات ریوی را نشان داد. اما سرفه و خلط خونی در گروه سیگاریها بطور معنادار از گروه غیرسیگاریها بیشتر بود.از طرفی اختلال در تست های تنفسی نیز در هر دو گروه دیده شد، ولی به طور معنی دار ، اختلالات انسدادی (Obstructive Pattern) در گروه سیگاریها بیشتر از گروه غیرسیگاری ها بود (01/0>P).

    نتیجه گیری

    سیگار به طور قابل توجهی موجب افزایش و تشدید ضایعات ریوی ناشی از آزبست میشود. این خطر به حدی جدی است که حتی در مصرف کنندگان زیر 5p/y نیز ضایعات ریوی شدیدی وجود دارد. به نظر میرسد، استعمال سیگار و استنشاق الیاف آزبست اثرات تشدیدکنندگی متقاطع با یکدیگر دارند. بدین معنی که از یک طرف، استعمال سیگار حتی در مقادیر کم در این کارگران انواع اختلالات تنفسی ایجاد میکند و نیز در صورت استعمال سیگار، در زمانی کمتر از انتظار، آزبست منجر به بروز انواع ضایعات ریوی میشود. با توجه به استفاده گسترده ازآزبست در صنایع تولید لنت ترمز، استعمال سیگار میتواند بر افرادی که مدت طولانی در خیابان های پرترافیک تردد دارند (نظیر مامورین نیروی انتظامی) اثر بسیار نامطلوبی داشته باشد.لذا لازم است به منظور کاهش آسیب های فردی و اجتماعی تمهیدات جدی در این خصوص اندیشه شود.

    کلیدواژگان: آزبست، آزبستوزیس، اسپیرومتری، عوارض ریوی ناشی از آزبست، سیگار
  • مصطفی انصاری، مهرداد حاجیلویی صفحه 25
    مقدمه

    از عوارض آندوسکوپی، انتقال عفونت توسط وسایل آن است که این امر با عدم رعایت موازین بهداشتی از قبیل ضدعفونی نامناسب دستگاه آندوسکوپ می تواند ایجاد گردد.

    روش بررسی

    قبل و بعد از گاستروسکوپی از کلیه قسمتهای دستگاه، نمونه برداری وکشت به عمل آمده و نوع میکروب و تعداد آن بررسی گردیده است .

    نتایج

    954 مورد نمونه برداری از قسمتهای مختلف دستگاه گاستروسکوپ قبل و بعد از انجام گاستروسکوپی قسمت فوقانی گوارش به عمل آمد. در مرحله قبل از انجام گاستروسکوپی در قسمت خارجی دستگاه 6/90% باکتری رشد نکرده و 4/9 % کشت مثبت بوده و میکروب پسودوموناس آیروژینوزا شایعترین باکتری (1/3%) جدا شده است. در قسمت خارجی بعد از انجام گاستروسکوپی 7/32% کشت منفی و3/67% کشت مثبت و شایعترین باکتری رشد نموده استافیلوکوک اپیدرمیس گزارش شده است.نمونه برداری و کشت از کانال داخلی دستگاه گاستروسکپ قبل از انجام7/88% کشت منفی و3/11% نمونه ها کشت مثبت و شایعترین باکتری رشد نموده در این قسمت پسودوموناس (5/15%) و کشت کانال داخلی بعد از انجام گاستروسکوپی 7/52% کشت منفی و2/47% موارد نمونه کشت مثبت، شایعترین نوع میکروبی استافیلوکوک اپیدرمیس بوده است.از کانال آب و هوا نمونه برداری و کشت قبل از انجام گاستروسکوپی6/51% کشت منفی و4/48% کشت مثبت ، که شایعترین باکتری دراین قسمت باسیلهای گرم منفی غیر تخمیری و بعد از انجام گاستروسکوپی در قسمت کانال آب و هوا 22% کشت منفی و 78% کشت مثبت و شایعترین باکتری، باسیلهای گرم منفی غیر تخمیری گزارش گردیده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج، ارتباط معنی دار از نظر آماری بین آلودگی در کلیه قسمتهای دستگاه گاستروسکوپ قبل و بعد از انجام گاستروسکوپی وجود دارد 003/0=P. بیشترین آلودگی میکروبی (78%) در قسمت کانال آب و هوا و قسمت خارجی دستگاه بعد از انجام گاستروسکوپی3/67% بالاترین میزان آلودگی دیده شد. با توجه به اینکه این وسایل می توانند در انتقال عوامل ویروسی نیز نقش داشته باشند ضدعفونی کردن صحیح می تواند راهی در جهت پیشگیری از انتقال این عوامل باشد

    کلیدواژگان: گاستروسکوپی فوقانی دستگاه گوارش، مواد ضدعفونی کننده، آلودگی باکتریال، آندوسکوپ
  • مهدی عابدین زاده*، محسن امجدی صفحه 33
    مقدمه

    با توجه به نیاز نموداری مرجع برای مقادیر اروفلومتری مردان و این که اروفلومتری تستی آسان، غیر تهاجمی و ارزان برای غربالگری و مشخص شدن اختلالات دفع ادرار می باشد این نوموگرام با شامل شدن طیف مقدار حداکثرسرعت جریان ادرار و متوسط جریان ادرار ارتباط معنی داری با حجم ادرار دفع شده بر اساس سن دارد. میانگین حداکثر سرعت جریان ادرار در حجم های ادراری بین 400-150 برابر ml/s 26 و میانگین متوسط سرعت جریان ادرار در حجم های ادراری بین 400 - 150 برابر ml/s 15 است بیشترین میزان حداکثر سرعت جریان ادرار در افراد زیر 30 سال داشتیم و میزان آن ml/s 39 بود با افزایش سن حداکثر سرعت جریان ادرار کاهش می یافت. این مطالعه به علت نیاز به یک نمودار مرجع برای ارزیابی نتیجه آزمون اروفلومتری مردان در سنین 45-15 سال در حجم های مختلف ادراری در جمعیت نمونه ای که دارای ساختار اجتماعی - فرهنگی، جسمانی شبیه جامعه ما باشد صورت گرفته است

    روش بررسی

    350 آزمون اروفلومتری در مردان 45-15 سال سالم شهر تبریز به صورت مقطعی و انتخاب طبقاتی خوشه ای صورت گرفته است. حداکثر سرعت جریان ادرار (Qmax) و سرعت متوسط جریان ادرار (Qave) با حجم مقایسه و نوموگرام حجم ادرار با حداکثر(Qmax) و متوسط جریان ادرار (Qave) رسم شد این نوموگرام طیف وسیعی از حجم های ادراری ml 800-25 را شامل می شد.

    نتایج

    طبق نتایج به دست آمده حداکثر جریان ادرار با حجم ادرار دفع شده ارتباط دارد. همچنین متوسط جریان ادرار ارتباط معنی داری با افزایش سن داشت (P=0.023). در این مطالعه میانگین حداکثر سرعت جریان ادرار در حجم های ادراری بین ml400 - 150 برابر ml/s 26 و میانگین متوسط سرعت جریان ادرار در حجم های ادراری بین ml400 - 150 برابر ml/s 15 است. بیشترین میزان حداکثر سرعت جریان ادرار در افراد زیر 30 سال داشتیم و میزان آن ml/s 39 بود و با افزایش سن حداکثر سرعت جریان ادرار کاهش می یافت. در این تحقیق شتاب جریان ادرار نیز در مردان محاسبه شد همچنین اندازه گیری شیب اولیه منحنی (Initial Slop) در حجم های ادراری زیر ml150 در افراد نرمال و غیر نرمال نشان داد که میزان شیب منحنی در آنها تفاوت معنی داری با یکدیگر داشته و در افتراق افراد نرمال از غیر نرمال در حجم های ادرار زیر ml150 کاربرد کلینیکی دارد.

    نتیجه گیری :

     نوموگرامهای به دست آمده از این مطالعه می تواند در تفسیر نتایج تست های ارودینامیک بیماران بخش های ارولوژی مورد استفاده قرارگیرد از میان وسیله های تشخیصی مثل سیستوسکوپی و رادیولوژی و ارودینامیک برای بررسی انسداد و اختلالات دفع ادرار به نظر می رسد که اروفلومتری تستی ساده و ارزان و غیر تهاجمی برای غربالگری و مشخص کردن این اختلالات باشد.

    کلیدواژگان: اروفلومتری - نوموگرام - مردان - مردان تبریز
  • محمدعلی حسینپورفیضی*، عباسعلی حسینپورفیضی، محمد اصغرزاده، محمدامین بخش، پروین آذر فام، ناصر پولادی صفحه 39
    مقدمه

    تالاسمی برای اولین بار توسط توماس کولی در سال 1925 تشریح شد.بتاتالاسمی یک ناهنجاری ارثی اتوزومی است که باعث کاهش یافتن یا ساخته نشدن زنجیره بتاگلوبین می شود. اکثر معایب ژنتیکی رایج در بتاتالاسمی به وسیله موتاسیونهای نقطه‌ای، اضافه شدن و یا دلیسیونهای کوچک در داخل ژن بتاگلوبین رخ می‌دهد.

    روش بررسی

    در این پژوهش از142 بیمار (76مذکر و 66مونث) مبتلا به تالاسمی ماژور (که قبلا بیماری آنها تایید شده بود) مراجعه کننده به بخش خون بیمارستان کودکان تبریز (64 بیمار،55بیمارغیرفامیلی)،‌ شهید قاضی طباطبایی تبریز (15بیمار،14بیمار غیرفامیلی)، مرکز بیماریهای خاص ارومیه و خوی (18بیمار،16بیمارغیرفامیلی) و بیمارستان علی اصغر اردبیل (45 بیمار،32 بیمار غیرفامیلی)، نمونه خون محیطی تهیه گردید سپس با استفاده از روش Boiling و پروتییناز K - SDS، DNA لنفوسیتهای خون محیطی نمونه‌ها استخراج شدند و DNA ،117 بیمار غیرفامیلی جهت تشخیص موتاسیونها مورد استفاده قرار گرفتند. در این بررسی، روش ARMS-PCR و پرایمرهای شایع در منطقه مدیترانه بکار برده شد.

    نتایج

    نتایج حاصل از 11 موتاسیون رایج در منطقه مدیترانه به صورت Frameshift 8/9 (+G) با فراوانی 9/29درصد IVS-I-110(G-A)، IVS-II-1(G-A) ، IVS-I-5(G-C)، IVS-I-1 (G-A)،,Frameshift Codon44(-C) Codon5 (-CT) ، IVS-1-6 (T-C) ، IVS-I-25 (-25bp.del) به ترتیب 47/25 درصد، 83/17 درصد، 00/7 درصد، 36/6 درصد، 36/6 درصد، 8/3 درصد، 5/2 درصد و 63/0 درصد به دست آمد و برای پرایمرهای Codon39 (C-T)، Codon30 (G-C) موردی مشاهده نگردید.

    نتیجه‌ گیری:

     در این بررسی بیشترین فراوانی جهش ها مربوط به موتاسیون Frameshift8/9 (+G) (با فراوان9/29 درصد) به دست آمد که اختلاف بارزی با کشورهای ترکیه، پاکستان، لبنان و منطقه فارس ایران دارد.

    کلیدواژگان: بتا تالاسمی، موتاسیون، PCR
  • علیرضا دانش کاظمی* صفحه 45
    مقدمه

    دندانهایی که معالجه ریشه می شود به دلیل از دست رفتن سقف پالپ چمبر مستعد شکستگی می شوند. هدف از این مطالعه ارزیابی اثر باندینگ های عاجی و گلاس یونومر به همراه ترمیم های کامپوزیتی بر مقاومت شکست دندانهایی که معالجه ریشه شده اند می باشد.

    روش بررسی

    چهل دندان سالم انسانی پره مولر فک بالا جمع آ وری و از این تعداد ده دندان به منظور کنترل مثبت در نظر گرفته شد و بر روی سایر دندانها درمان ریشه و حفرات MOD انجام گردید.سپس دندانها به پنج گروه تقسیم شدند:1-گروه دندانهای سالم 2- دندانهای تهیه حفره شده و بدون ترمیم به عنوان کنترل منفی 3- دندانهای تهیه حفره شده و ترمیم شده با گلاس یونومر (Vitrabond) وباندینگ عاجی (Singlebond) و کامپوزیت رزین نوری (Z100) 4-دندانهای تهیه حفره شده و ترمیم شده با باندینگ عاجی (Singlebond) و کامپوزیت رزین نوری (Z100). سپس نمونه ها در دستگاه Instron 8502 و در معرض نیروی فشاری قرار گرفتند تا زمانی که شکستگی در آنها ایجاد شدو عدد مربوطه ثبت شد.

    نتایج

    گروه 1 دارای بیشترین مقاومت شکست بود و به دنبال آن به ترتیب گروه های 2 و3 و4 قرار گرفتند. آزمونهای آماری آنالیز واریانس (ANOVA) وt-test وChi-square تفاوت معنی داری بین تمامی گروه ها نشان داد (p<0.05) .

    نتیجه گیری

    استفاده از باندینگ عاجی به همراه کامپوزیت رزین سبب افزایش بیشتر مقاومت شکست دندانهای معالجه ریشه شده نسبت به استفاده از ساندویچ گلاس یونومر و باندینگ عاجی و کامپوزیت رزین در مقابل نیروهای فشاری می شود.

    کلیدواژگان: مقاومت شکست، دندانهای معالجه ریشه شده، کامپوزیت، سمان گلاس یونومر، باندینگ
  • داود درستکار مقدم*، مهدی اعظمی صفحه 50
    مقدمه

    کریپتوسپوریدیوزیس بیماری انگلی تک یاخته ای شایع در جهان می باشد و موجب انواعی از مشکلات از جمله اسهال حاد خود محدود شونده تا موارد مرگ در افراد با نقص ایمنی خصوصا در مبتلایان به ایدز (AIDS) می گردد. تشخیص کریپتوسپوریدیوم با نشان دادن اووسیست های انگل (Oocysts) در نمونه مدفوع مبتلایان که اساسا با رنگ آمیزی اسید فاست (Acid fast staining) که از حساسیت و ویژگی پایینی برخوردار است انجام می شود.

    روش بررسی

    در مطالعه حاضر مزایا و فواید کاربرد تشخیصی یک سنجش ایمنی آنزیمی (EIA) را به منظور تعیین آنتی ژن اختصاصی کریپتوسپوریدیوم (CSA) Cryptosporidium-Specific Antigen در 204 نمونه مدفوع فرآوری نشده (بدون ماده نگهدارنده) به دست آمده از بیماران کمتر از سه سال را ارزشیابی و با روش تشخیصی روتین که در این مطالعه بهکار رفته است (نشان دادن اووسیست ها با رنگ آمیزی اسید فاست و بررسی میکروسکوپی و تایید نتایج مثبت با IFA) مقایسه و مشخص شد که از حساسیت و ویژگی 98% برخوردار می باشد.

    نتایج

    از 139 نمونه منفی با بررسی میکروسکوپی، 13 مورد (3/9%) با روش EIA مثبت بودند و 11 مورد از این تعداد نیز با روش ممانعت با آنتی کر در برابر آنتی ژن اختصاصی کریپتوسپوریدیوم (Cryptosporidium Specific Antigen Inhibition Test) تایید شدند.

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده نشان داد که EIA روش مهمی در تشخیص کریپتوسپوریدیوم در نمونه های مدفوع است زیرا حساس و اختصاصی بوده، کاربرد آن آسان است و تحت تاثیر حضور مواد نگهدارنده قرار نمی گیرد.

    کلیدواژگان: آنتی ژن اختصاصی کریپتوسپوریدیوم، ایمنوفلورسنت آنتی بادی، سنجش ایمنی آنزیم، کریپتوسپوریدیوم
  • علی فخرموحدی*، فاطمه احدی صفحه 51
    مقدمه

    امروزه یکی از7 مسایل شایع بهداشت همگانی کم خونی فقر آهن بوده که بیش از 2 میلیارد نفر را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است، که بنوبه خود می تواند باعث کاهش تولید گرایی در جامعه، کاهش ظرفیت عملکردی و هوشی افراد، افزایش مرگ ومیر مادران و تولد نوزادان نارس شود. در همین راستا آگاهی از میزان شیوع کم خونی فقر آهن به خصوص در گروه سنی دختران نوجوان به عنوان مادران فردا می تواند در پیشبرد سلامتی جامعه موثر باشد.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی بوده که هدف آن تعیین شیوع کم خونی فقرآهن در میان دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر سمنان در سال 1381 بوده است. در این مطالعه از میان 4900 نفر دانش آموز دختر دبیرستانی از 14 دبیرستان سطح شهر سمنان، تعداد 402 نفر از مقاطع تحصیلی اول تا چهارم دبیرستان به صورت تصادفی و متناسب با حجم هر دبیرستان انتخاب شدند. این پژوهش طی دو مرحله انجام گردید. در مرحله اول از تمام 402 نفر دانش آموز، نمونه خون به منظور انجام آزمایش تعیین هموگلوبین دریافت گردید. پس از تجزیه و تحلیل اولیه، دانش آموزان با هموگلوبین کمتر از 12 گرم در دسی لیتر را به عنوان مبتلایان به کم خونی در نظر گرفته و سپس در مرحله دوم طرح، برای آنان آزمایشات فرتین، آهن و ظرفیت پیوستگی کل آهن بدن سرم انجام گردید. در نهایت دانش آموزانی که دارای فرتین کمتر از 15 نانوگرم در لیتر و یا اشباع ترانسفرین کمتر از 16 درصد بودند، به عنوان مبتلایان به کم خونی فقر آهن در نظر گرفته شدند. در این پژوهش همچنین ارتباط بین شیوع کم خونی فقر آهن با سن تقویمی، سن شروع قاعدگی و فعالیت ورزشی معمول دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: 

    نتایج پژوهش نشان داد که تعداد 38 نفر (5/9 درصد) مبتلا به کم خونی بوده، که از بین آنان تعداد 18 نفر (5/4 درصد) دارای کم خونی فقر آهن بودند. بین شیوع کم خونی فقر آهن با سن تقویمی، سن شروع قاعدگی و فعالیت ورزشی دانش آموزان ارتباط معنی داری نیز مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری:

     در نهایت علیرغم شیوع کم خونی فقر آهن در دانش آموزان دختر دبیرستانی و عدم ارتباط کم خونی مذکور با سن تقویمی، سن شروع قاعدگی و فعالیت ورزشی در آنها، چنین استنباط می شود که احتمالا عوامل دیگری در بروز کم خونی فقر آهن دخالت داشته که نیاز به بررسی های بیشتری خواهد داشت.

    کلیدواژگان: کم خونی فقر آهن، دانش آموزان دختر دبیرستانی
  • نیره پارسائیان*، بمانعلی جلالی، محمد افخمی صفحه 55
    مقدمه

    لیپوپروتیین - آ [LP (a)] یک ذره غنی از کلسترول در پلاسمای انسان است و به عنوان یک عامل خطرساز برای بیماریهای قلبی - عروقی مطرح شده است. علاوه بر زمینه ژنتیکی عوامل دیگری از جمله دیابت ممکن است در غلظت پلاسمایی و خطرزایی این لیپوپروتیین نقش داشته باشد. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه غلظت پلاسمایی LP (a) در بیماران مبتلا به دیابت و افراد غیردیابتی بوده است.

    روش بررسی

    افراد مورد مطالعه شامل 180 نفر بیمار دیابتی مراجعه کننده به مرکز دیابت یزد، و 180 نفر غیر دیابتی که از نظر سن و جنس با گروه بیمار جفت شده اند، بوده است. از افراد مورد مطالعه نمونه خون در شرایط ناشتا تهیه شد. هموگلوبین گلیکوزیله، گلوکز، لیپیدها و لیپوپروتیینها با روش های روتین آزمایشگاهی و LP (a) به روش الکتروایمونودیفیوژن تعیین مقدار شد. نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS آنالیز شد. تستهای آماری مورد استفاده شامل آنالیز واریانس، t-test برای مقایسه لیپیدها و لیپوپروتیینها، test u- برای مقایسه LP (a) در دو گروه و آزمون همبستگی «پیرسون» برای تعیین همبستگی سایر متغیرها با LP (a) بوده است.

    نتایج

    میانگین غلظت پلاسمایی LP (a) در بیماران دیابتی (Mean  SD, 41.98  34.63 mg/dl) بطور معنی داری (P<0.001) از گروه شاهد (26.2  20.2 mg/dl) بالاتر بود. میانگین غلظت کلسترول، تری گلیسرید وLD L کلسترول در گروه بیمار و HDL - کلسترول در گروه شاهد بالاتر بود. بین LP (a) و سایر متغیرها در دو گروه بیمار و شاهد همبستگی معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    غلظت LP (a) پلاسمایی بطور مستقل در مبتلایان به بیماری دیابت افزایش می یابد. افزایش این لیپوپروتیین در بیماران دیابتی ممکن است در افزایش خطر بیماریهای قلبی - عروقی در این بیماران نقش داشته باشد.

    کلیدواژگان: لیپوپروتئین - آ، عامل خطر ساز، دیابت
  • زهره آذرکار*، محمد افشار، محمود حسینی صفحه 61
    مقدمه

    وقوع بیماری سرخجه در دوران بارداری می تواند باعث سقط، مرده زایی و سندرم سرخجه مادرزادی شود . سالهاست که در کشورهای مختلف تیتر آنتی بادی ضد سرخجه در کودکان و زنان سنین باروری اندازه گیری می شود تا برای کنترل عوارض سرخجه مادرزادی برنامه های واکسیناسیون طراحی و اجرا شود. هدف از این مطالعه بررسی مصونیت زنان در سنین باروری شهرستان بیرجند است تا از اطلاعات حاصله در برنامه ریزی های بهداشتی منطقه ای و کشوری استفاده شود .

    روش بررسی

    این تحقیق به صورت مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 271 زن که جهت انجام آزمایشات روتین ازدواج به مرکز بهداشتی- درمانی مرجع مراجعه نموده اند با استفاده از روش الیزا و با استفاده از کیت آمریکایی Trinity - Biotech - IgG انجام شده است .

    نتایج

    از کل 271 نمونه بررسی شده 2/95 درصد به بیماری سرخجه مصون و 8/4 درصد به بیماری سرخجه حساس بوده اند. ارتباط معنی داری بین تیتر مثبت و منفی آنتی بادی و سن، محل سکونت، شغل، تحصیلات پدر و مادر، تعداد فرزندان خانواده وجود نداشت .

    نتیجه گیری

    با توجه به عدم مصونیت 8/4 درصد زنان ، لازم است برنامه ای جهت واکسیناسیون زنان در شرف ازدواج طراحی و اجرا شود

    کلیدواژگان: سرخجه، سندرم سرخجه مادرزادی، آنتی بادی ضد سرخجه، سنین باروری
  • زهره قرشی*، فریبا طالقانی، مصدقه شفیعی صفحه 65
    مقدمه

    مصرف قرص های ضدبارداری جهت به تاخیر انداختن قاعدگی در زایران سفرهای زیارتی بخصوص حج در چند سال گذشته بسیار رواج یافته است در حالی که برای شناخت شیوع و نوع عوارض و نیز بهترین شکل مصرف که کمترین عوارض را ایجاد کند تحقیقی انجام نشده است. این مطالعه برای شناخت نوع و میزان عوارض مصرف قرصهای ضدبارداری به منظور تاخیر در قاعدگی و نیز پیدا کردن بهترین شکل مصرف که کمترین عوارض را ایجاد کند، در زایران حج تمتع استان کرمان در سال 1379 انجام شد .

    روش بررسی

    در این پژوهش 224 نفر از زایران مونث کاروانهای حج تمتع استان کرمان در سال 80-1379 که دارای شرایط مورد نظر بودند به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای دو قسمتی بود. قسمت اول پرسشنامه در آخرین روزهای سفر حج تمتع در سرزمین مقدس عرفات پس از مراجعه به چادرهای زایران در مصاحبه با افراد واجد شرایط تکمیل گردید. قسمت دوم پرسشنامه دو ماه پس از بازگشت از سفر حج از طریق تماس تلفنی و یا مکاتبه پستی با افراد اطلاعات لازم جمع آوری شد.

    نتایج

    در حین مصرف قرص1/2 درصد دچار قاعدگی(شکست)، 6/13% لکه بینی، 5/19% تهوع و4/11% سرگیجه شدند. 1/ 81% واحدهای پژوهش هیچ عارضه ای را گزارش نکردند. میزان خونریزی در اولین قاعدگی فقط در 5/49% و در دومین قاعدگی فقط در 1/66% طبیعی بود و در بقیه افراد کمتر و یا بیشتر از حد طبیعی گزارش شده بود. در 6/24% واحدهای پژوهش در اولین قاعدگی و 20% در دومین قاعدگی درد غیرمعمول وجود داشت . در 73% واحدهای پژوهش زمان دومین قاعدگی مطابق سیکلهای معمول بود و در بقیه زودتر یا دیرتر از موعد اتفاق افتاده بود. در آزمون مجذورکای بین تعداد کل قرص مصرف شده ومدت خونریزی در اولین قاعدگی (04/0 =P) و مدت خونریزی در دومین قاعدگی (03/0 =P) ارتباط معنی دار آماری به دست آمد. بین وقوع لکه بینی و زمان شروع مصرف قرص درآزمون t ارتباط معنی دار دیده نشد. بین طول مدت خونریزی طبیعی ومدت خونریزی دراولین قاعدگی بعداز قطع مصرف قرص آزمونt دوتایی تفاوت معنی دارآماری نشان داد (0001=P)

    نتیجه گیری:

     با افزایش تعداد کل قرص مصرفی عوارض افزایش می یابند لذا پیشنهاد می شود حتی الامکان کمترین تعداد قرص مصرف شود همچنین از آنجایی که شروع زود هنگام مصرف قرص باعث کاهش احتمال لکه بینی نمی شود، بنابراین بهتر است شروع مصرف قرص فقط چند روز قبل از زمان مورد انتظار قاعدگی باشد .

    کلیدواژگان: قرص ضدبارداری، تاخیر قاعدگی، حج تمتع
  • نسرین حنیفی*، فضل الله احمدی، ربابه معماریان، محمد خانی صفحه 78
    مقدمه

    بررسی های تهاجمی ازجمله آنژیوگرافی عروق کرونر یک تجربه تنش زا برای بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر است که می تواند بر روی پارامترهای همودینامیک تاثیر داشته باشد.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع نیمه تجربی و با هدف تعیین تاثیر به کارگیری روش آرامسازی بر روی علایم همودینامیک بر روی 40 بیمار تحت آنژیوگرافی عروق کرونر بستری در بخشهای قلب و بعد از آنژیوی بیمارستان شهید بهشتی زنجان در سال 1382 انجام شد. با توجه به شرایط و روش نمونه گیری در دسترس وبه صورت تصادفی بیماران در دو گروه شاهد و آرامسازی مورد مطالعه قرار گرفتند. متغیرهای مورد بررسی علاوه بر اطلاعات دموگرافیک شامل متغیرهای همودینامیک نیز بود. در گروه آرامسازی، پژوهشگر روز قبل از آنژیوگرافی به صورت فردی در ارتباط با تاثیر آرامسازی صحبت می نمود وسپس پژوهشگر یک بار با کمک مددجو موارد آرامسازی را انجام می داد واز مددجو بعد از یادگیری کامل می خواست که 2-3 بار قبل از رفتن به آنژیوگرافی آرامسازی را انجام دهد و در گروه شاهد بیماران فقط مراقبت های معمول قبل از آنژیوگرافی را دریافت می کردند. در هردو گروه پارامترهای همودینامیک 12-8 و نیم ساعت قبل، حین و پس از آنژیوگرافی اندازه گیری شد.سپس با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و chi-squre داده های حاصل تجزیه وتحلیل آماری شد.

    یافته ها: 

    نتایج نشان داد که تعداد تنفس نیم ساعت قبل از آنژیوگرافی، میانگین فشار خون دیاستولیک و تعداد تنفس پس از آنژیوگرافی در گروه آرامسازی از نظر آماری نسبت به گروه شاهد کاهش معنی داری را نشان داد (05/0 <p). در سایر متغیرها با وجودی که از نظر آماری اختلاف معنی داری مشاهده نشد، اما غالبا متغیرها از نظر بالینی در گروه آرامسازی نسبت به گروه شاهد کاهش معنی داری را نشان می داد که در بهبود وضعیت همودینامیک بیماران قلبی می تواند مثمر ثمر باشد.

    نتیجه گیری:

     با نتایج به دست آمده از این مطالعه می توان توصیه نمود، که قبل ازمداخلات تهاجمی مانند آنژیوگرافی، روش آرامسازی بنسون به عنوان یک مداخله مراقبتی و حمایت روانی و بدون عوارض سوء برای بیماران استفاده گردد.

    کلیدواژگان: : آرامسازی بنسون، پیش دارو، متغیرهای همودینامیک، آنژیوگرافی عروق کرونر
  • بنفشه تهرانی نشاط*، منصوره عزیز زاده فروزی، سکینه محمد علیزاده صفحه 86
    مقدمه

    هپارین تنها ماده ضد انعقاد سریع الاثری است که به صورت تزریقی تجویز می شود. این دارو به طور وسیعی به دلیل اثرات مثبت در امر درمان استفاده می شود. کبودی، نتیجه ناخوشایند و نامطلوب ناشی از تزریق هپارین زیر جلدی است که به طور شایع دیده می شود و باعث عدم آسایش جسمی و روحی بیمار شده و محل های ممکن برای تزریقات بعدی را محدود می سازد بنابراین مهم است پرستاران از روش تزریقی استفاده کنند که شیوع نتایج نامطلوب را به حداقل برسانند.این مطالعه پژوهشی نیمه تجربی است که با هدف بررسی تاثیر طول مدت تزریق هپارین زیرجلدی به مدت 10 ثانیه و 30 ثانیه بر وسعت کبودی محل تزریق بیماران بستری در بخش های منتخب بیمارستان های قلب حضرت فاطمه (س) و شهید بهشتی شیراز در 1381 صورت گرفت.

    روش بررسی

    حجم نمونه پژوهش براساس مطالعه مقدماتی 167 نفر برآورد گردید که به صورت متوالی مورد مطالعه قرارگرفتند. جهت گردآوری داده ها از چک لیست پژوهشگر ساخته که از دو بخش ویژگی های فردی و بخش مربوط به ثبت میزان کبودی تشکیل شده بود استفاده گردید. میزان کبودی بر حسب میلی متر مربع 48 و 60 ساعت پس از تزریق اندازه گیری و ثبت گردید. در این پژوهش داده ها با استفاده از شاخص های مرکزی پراکندگی و آزمون پارامتریک(tزوج)و نا پارامتریک (مان ویتنی یو و کروسکال والیس) تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج

    روش تزریق با طول مدت 30 ثانیه به طور معنی داری وسعت کبودی محل تزریق را کاهش داد (P<0.0001) به طوری که میانگین وسعت کبودی در روش تزریق با طول مدت 10 ثانیه در 48 و 60 ساعت پس از تزریق (به ترتیب 3/214 85/82 و 206 96/77) بیشتر از میانگین وسعت کبودی در روش تزریق با طول مدت 30 ثانیه در ساعات فوق (به ترتیب 11/148 53/40 و 51/175 41/44) بود. مردان و زنان از نظرمیزان کبودی اختلاف معنی داری داشتند (P<0.0001) به طوری که میانگین وسعت کبودی زنان در روش تزریق به مدت 10 ثانیه و 30 ثانیه در 48 و 60 ساعت پس از تزریق بیشتر ازمردان بود.

    نتیجه گیری: 

    طبق نتایج تحقیق، تزریق هپارین زیرجلدی با مدت زمان طولانی تر، کبودی محل تزریق را خصوصا درزنان کاهش داده است.

    کلیدواژگان: روش های تزریق هپارین زیرجلدی، طول مدت تزریق، کبودی، وسعت کبودی
  • محمدباقر اولیاء*، اصغر خوشنود صفحه 95

    سندرم Overlap به مواردی گفته میشود که تظاهرات چند بیماری بافت همبند را دریک بیمار مشاهده کنیم که یکی از تظاهرات آن درگیری ریوی به صورت آلویولیت می باشد . مورد گزارش شده خانم 34 ساله ای بود که هفت سال پیش با تشخیص آرتریت روماتویید تحت درمان بوده است واکنون با تنگی نفس کوششی و تظاهرات بیماریهای همبند همچون لوپوس سیستمیک، اسکلرودرمی ودرماتومیوزیت مراجعه نموده، در HRCT به عمل آمده از بیمار تصویرGround Glass درقواعد هردو ریه دیده شد که با تشخیص آلویولیت درزمینه سندرم Overlap تحت درمان قرارگرفت

    کلیدواژگان: آلوئولیت، سندرم Overlap
  • جمشید آیت اللهی*، مصطفی بهجتی صفحه 100
    اهداف

    هدف این مقاله خود آموزی آشنا کردن بیشتر پزشکان با مقوله حاملگی در افراد HIV مثبت می باشد که آمار این افراد روز به روز در حال افزایش بوده و قبل از حاملگی و بعد از آن بیماران به پزشکان مختلف مراجعه و از آنها در این مورد راهنمایی و یا درمان می خواهند.

|
  • H .Salman Roughani* Page 10
    Introduction

    There are multiple reports of Acute Hepatitis B after blood transfusion inspite of good screening for Hepatitis B before transfusion. Therefore, occult hepatitis B is a serious concern for Blood transfusion. There is a lot of evidence that positive HBCAb in seronegative HBSAg blood donors is associated with occult Hepatitis B.

    Aim

    Evaluation of the prevalence of HBCAb in seronegative HBSAg blood donors.

    Method

    In a cross sectional descriptive study, we evaluated the serum of 1230 Blood donors for HBCAb, HCVAb and Aminotranferase levels. HBSAg or AntiHIV Ab positive cases were excluded from the study. Detection of Anti HBSAb was done in HBCAb positive patients and liver biopsy was performed in all HCVAb positive cases.

    Results

    15.1% of blood donors were positive for HBCAb and 51.6% of them had Anti HBSAb. Aminotranferase levels were normal in all people who were positive for HBCAb ,but about 50% of HCVAb positive persons had elevated aminotransferase levels and liver biopsy of all these patients showed inflammation

    Conclusion

    Prevalence of HBCAb is high in our seronegative HBSAg Blood donors and biomolecular studies such as PCR for HBV DNA is indicated in HBCAb positive people, especially in people with isolated HBCAb .

    Keywords: Occult hepatitis B, Seronegative HBSAg, Blood donors
  • MA. Imam Hadi*, A, Halvani, HR, Jabari, M, Nooraie, MR, Masjedi Page 17
    Introduction

    Smoking is one of the main risk factors in various diseases of different systems of the body, including the respiratory system and asbestosis is pulmonary fibrosis due to asbestos inhalation.

    Aim

    This investigation evaluates the effects of smoking on the respiratory function and aggravation of respiratory complications in asbestos workers. This study was performed in August, 2002 at The Haajat Chrysotile Asbestos factory of Nehbandan, Birjand, Khorasan, Iran.

    Methods

    A cross –sectional study was done on 56 Asbestos mine workers, randomly chosen and matched in two groups smokers (25 individuals) & nonsmokers (31 individuals). Asbestos levels were measured in different areas of the factory and mine. All of the workers were interviewed and underwent clinical examination and spirometery.

    Results

    The mean value of asbestos in the respiratory field of the exposed workers was approximately 80 times over the standard limit (39.75 f/ml TLV= 0.5 f/ml). According to clinical examination, both groups showed some kind of respiratory dysfunction, but cough & bloody sputum in the smoker group was significant. So, pulmonary function test impairment was seen in both the groups, but obstructive and mixed patterns were significant in the smoker group (P<0.01).

    Conclusion

    The results demonstrate that cigarette smoking results in a significant increase and aggravation of pulmonary complications in asbestos workers. These changes are prominent even in those workers smoking less than 5 p/y. We therefore suggest that smoking and asbestos inhalation aggravate each others complications because smoking, even in low amounts causes respiratory problems in these workers and asbestosis presents itself in smokers much earlier than expected. . In view of the wide use of asbestos in friction industries like manufacture of brakes of vehicles, smoking can produce undesirable effects in those exposed for longer periods to heavy traffic, such as traffic police officers. In order to decrease these personal and social problems, serious thinking needs to be done.

    Keywords: Asbestos, Asbestosis, Asbestos Pulmonary Changes, Smoking, Spirometery
  • M. Ansari*, M .Hajilooi Page 25
    Introduction

    Fiberoptic techniques have been used for diagnosis and also for treatment of gastrointestinal disorders very largely. Infection is a complication of endoscopy and fiberoptic endoscopy may serve as vehicle for transmission of infection.

    Methods

    Before doing gastroscopy, all parts of the endoscope were disinfected (as normally done in the ward). Then, samples for culture were taken from the device and at the end of the procedure, again samples from all parts of gastroscope (outer surface, internal canal, water – air pump) were taken and cultured in Blood agar and E.M.B media. Microbiology species and colony count as standard protocol were identified and reported.

    Results

    954 Samples were prepared before and after upper gastrointestinal endoscopy. In samples from outer surface of the device before procedure, culture was negative in 90.6% and positive in 9.4% (15 cases), while in samples from the same region after endoscopy, culture was negative in 32.7% and positive in 67.3%. Staphylococcus epidermis was the most common organism. Before endoscopy, sampling and culture from internal canal of device was reported as 88.7% negative culture and 11.3% positive culture with pseudomonas aeruginosa being the most common organism. After endoscopy, internal canal culture was 52.7% negative and 47.2% positive culture. Staphylococcus epidermidis was the most common organism. Air – water Canal samples before endoscopy were 51.6% negative and 48.4% positive. Non fermented gram negative bacilli were the most common organisms. After endoscopy, these samples were 22% negative and 78% positive. Non- fermented gram negative bacilli were the most common organisms.

    Conclusion

    The microbial contamination of the air-water canal (78%) and outer surface of the device (67.3%) after endoscopy was due to inadequate cleaning and disinfection after completion of procedures.

    Keywords: Upper gastro-intestinal endoscopy infection, Disinfectants, Infection, Bacterial Contamination
  • M. Abedinzadeh*, M. Amdjadi Page 33
    Introduction

    Uroflowmetry is a noninvasive, simple, cost effective test for screening and diagnosis of abnormal urination, but a reference nomogram consisting of maximum urinary flow (Q max) and mean urinary flow (Q ave) is required. There is a significant relationship between Qmax(maximum urinary flow) and Qave (mean urinary flow) and urine volume according to age. Qmax in 150-400cc urine volume is 26 ml/s and the mean Qave with similar volume is 15ml/s. Maximum (Qmax) is seen in patients younger then 30 years old (39 ml/s) that decreases with increase in age. In order to obtain a reference nomogram, this study was done in a sample population with social, cultural and somatic features similar to our population.

    Material and Methods

    This study was done in 350 normal men (15-45 years old) in Tabriz,Iran. Qmax and Qave were compared with urine volume. Nomograms of urine volumes with Qmax and Qave were drawn and these nomograms included a wide range of urine volumes between 25-800 ml.

    Results

    On the basis of results, maximum urinary flow has relation with urine volume and mean urinary flow has a significant relation with urinary volume and age (P<0.000). Qave has a significant relation with increasing age P (0.023). In this study, mean Qmax in urine volume (150-400ml) was 26ml/s and mean Qave in a similar range was 15ml/s. In this study, flow acceleration of urine in males was studied. Also, measurement of initial slope in urinary volume under 150ml showed a significant difference between normal and abnormal cases, which can be used clinically in patients with urinary volume under 150ml.

    Conclusion

    The nomograms obtained in this study can be used for interpretation of urodynamic tests in patients. Uroflowmetry is a simple, cost effective and noninvasive test as compared to cystoscopy and radiology

    Keywords: Uroflowmetry, Nomogram, Males, Tabriz
  • MA. Hossainpour Faizi*, AA. Hossainpour, M. Asgharzadeh, M. Aminbakhsh, P. Azarfam, N. Pouladi Page 39
    Introduction

    β –Thalassaemia was first explained by Thomas Cooly as Cooly’s anaemia in 1925. The β- thalassaemias are hereditary autosomal disorders with decreased or absent β-globin chain synthesis. The most common genetic defects in β-thalassaemias are caused by point mutations, micro deletions or insertions within the β-globin gene.

    Material and Methods

    In this research , 142 blood samples (64 from childrens hospital of Tabriz , 15 samples from Shahid Gazi hospital of Tabriz , 18 from Urumia and 45 samples from Aliasghar hospital of Ardebil) were taken from thalassaemic patients (who were previously diagnosed).Then 117 non-familial samples were selected . The DNA of the lymphocytes of blood samples was extracted by boiling and Proteinase K- SDS procedure, and mutations were detected by ARMS-PCR methods.

    Results

    From the results obtained, eleven most common mutations,most of which were Mediterranean mutations were detected as follows IVS-I-110(G-A), IVS-I-1(G-A) ،IVS-I-5(G-C) ,Frameshift Codon 44 (-C,(codon5(-CT),IVS-1-6(T-C), IVS-I-25(-25bp del) ,Frameshift 8.9 (+G) ,IVS-II-1(G-A) ,Codon 39(C-T), Codon 30(G-C) the mutations of the samples were defined. The results showed that Frameshift 8.9 (+G), IVS-I-110 (G-A) ,IVS-II-I(G-A), IVS-I-5(G-C), IVS-I-1(G-A) , Frameshift Codon 44(-C) , codon5(-CT) , IVS-1-6(T-C) , IVS-I-25(-25bp del) with a frequency of 29.9%, 25.47%,17.83%, 7.00%, 6.36% , 6.63% , 3.8% , 2.5% , 0.63% represented the most common mutations in North - west Iran. No mutations in Codon 39(C-T) and Codon 30(G-C) were detected.

    Cunclusion: 

    The frequency of the same mutations in patients from North - West of Iran seems to be different as compared to other regions like Turkey, Pakistan, Lebanon and Fars province of Iran. The pattern of mutations in this region is more or less the same as in the Mediterranean region, but different from South west Asia and East Asia.

    Keywords: β- Thalassaemia - Mutation-PCR
  • AR. Daneshkazemi* Page 45
    Introduction

    This study was performed to evaluate the effect of dentine bonding agents and Glass Ionomer cement beneath composite restorations and its resistance on fractures of endodontically treated teeth.

    Material and Methods

    Forty sound maxillary teeth were selected ten of them for positive control, and on the rest, RCT and MOD cavity preparations were done with standard methods. Then, the teeth were divided to four groups: 1-Sound teeth for positive control. 2-Prepared without any restoration for negative control.3-Prepared and restored with Vitrabond(3M, USA), Single bond(3M, USA) and Z100(3M, USA) resin composite. 4-Prepared and restored by Single bond and Z100 resin composite. Specimens were subjected to compressive load by Instron 8502 until fracture occurred.

    Results

    Group 1 showed the highest resistance to compressive forces followed by group 4,3;2 respectively. ANOVA, t test and Chi-square tests indicated significant difference between all the groups.

    Conclusion

    Use of dentine bonding agents and resin composite increases resistance of endodontically treated teeth to fractures more than teeth restored with sandwich of glass ionomer cements, dentine bonding agents and resin composite.

    Keywords: Fracture resistance, Dentine bonding agent, Glass ionomer cement, Compressive strength
  • D .Dorostcar Moghaddam*, M. Azami Page 50
    Introduction

    Cryptosporidiosis is prevalent world wide, causing a variety of problems ranging from acute, self-limiting diarrhea to fatal cases in immunocompromised persons, particulary those with acquired immunodeficiency (AIDS). Diagnosis of Cryptosporidium is made by identification of oocysts in stool specimens. The detection is most commonly made by the acid-fast staining method followed by microscopic examination which has low specificity and sensitivity.

    Material and Methods

    In the present study, we evaluated diagnostic utility of a commercially available enzyme immunoassay (EIA), which detects Cryptosporidium-Specific antigen (CSA) in 204 unprocessed stool specimens obtained from patients less than 3 years of age.

    Results

    When compared with the routine screening procedure applied in this field study (screening by acid-fast staining and microscopy after concentration of positive results by IFA), both sensitivity and specificity were 98%. Of the 139 specimens negative by microscopy, 13 (9.3%) were positive by EIA, 11 of which were confirmed by inhibition with antibody to Cryptosporidia-specific antigen.

    Conclusion

    The EIA is an important tool for identifying Cryptosporidium in fecal specimens in field studies since it is sensitive, specific, simple to use and unaffected by the presence of a preservative.

    Keywords: Cryptosporidium, Enzyme Immunoassay (EIA), Immunofluorescent Antibody Assay (IFA)
  • A .Fakhre Movahedi*, F. Ahadi Page 51
    Introduction

    The purpose of this cross sectional study was to determine the prevalence of iron deficiency anemia among high school girls in Semnan city, 2002.

    Materials and Methods

    In this study, 402 students were selected from among 4900 students at fourteen high schools in Semnan city by simple random sampling method. Study was performed in two stages initially, blood test for determination of hemoglobin was performed for all of the 402 students and later, after primary analysis, those students that were anemic (Hb< 12 g/dL) were selected for the second stage of study wherein their serum iron, total iron bonding capacity and ferritin levels were measured. Iron deficiency anemia was defined as serum ferritin less than 15 ng/L, and or transferin saturation percent less than 16%.

    Results

    The results showed that 38 students (9.5%) were anemic that 4.5% (18 students) had iron deficiency anemia. Also, there was no significant relationship between iron deficiency anemia and student's age, age of menarche and sports activities.

    Conclusion

    As there was no significant relationship between iron deficiency anemia and student's age, age of menarche and sports activities, further investigations are needed for determining other etiologic factors of iron deficiency anemia among high school girls in Semnan city

    Keywords: Iron Deficiency Anemia, High School Girls
  • N .Parsaeian*, BA .Jalai, M .Afkhami Page 55
    Introduction

    Lipoprotein (a) is a particle rich in cholesterol in human plasma and it is known as an independent risk factor for coronary artery disease. In addition to genetic background, other factors such as diabetes affect the plasma concentration of this lipoprotein as a risk factor. The aim of this study was evaluation and comparison of plasma concentration of Lp(a) in type II diabetics and non diabetic individuals.

    Material and Methods

    The study population included 180 diabetic patients who had referred to the Diabetic Research center of Yazd and 180 non diabetic individuals who were matched according to age and sex with the patient group. Blood samples were collected from the study groups in fasting condition. Glycated hemoglobin, glucose, lipids and lipoproteins were measured by routine laboratory methods and Lp(a) assay was carried out by electro immunodiffusion. Results were analyzed with the use of SPSS program. Statistical tests included variance analysis, t-test for comparing lipids and lipoproteins, U-test for comparing Lp(a) in the two groups and Pearson Correlation for determining of the variables with Lp(a).

    Results

    Mean plasma concentratin of Lp(a) in diabetic patients (Mean + SD 41.98+ 34.63 mg/dl) was significantly higher than that of the control group (26.6 + 20.2 mg/dl) (P<0.001). Mean concentration of cholesterol, triglyceride and LDL cholesterol in the patient group was higher but mean HDL cholesterol in control group was higher than patient group. However, no significant correlation was found between Lp(a) and other variables in the patient and control groups.

    Conclusion

    Plasma concentration of Lp(a) in Diabetes Mellitus is increased independently. In diabetic patients, the risk of coronary artery disease may increase with increase in Lp(a).

    Keywords: Lipoprotein (a), Risk factor, Diabetes
  • Z. Azarkar*, M. Afshar, S .M. Hossaini Page 61
    Introduction

    Rubella infection in pregnancy results in abortion, fetal death or Congenital Rubella Syndrome. It has been since many years that the titer of rubella antibody in children and women in the reproductive age group is measured in order to have a proper vaccination program for the control of rubella and its complications. The aim was to study the immunity of women in the reproductive age group in Birjand so as to apply the obtained data for the health program.

    Material and methods

    This research was a descriptive study done on 271 women referring to the treatment and health center for routine pre-marriage tests. The antibody titer was detected by the ELISA method using an American23 kit (Trinity Biotech). The results were statistically evaluated with SPSS program.

    Results

    This study showed that of the 271 case, 95.2% were immune and 4.8% were sensitive to rubella. There was no significant relationship with age, living place, parent’s education, level of education and number of children in the family.

    Conclusion

    Considering the lack of immunity against rubella in 4.8% of women at reproductive age, vaccination for girls at the age of marriage seems to be necessary.

    Keywords: Rubella, Congenital Rubella Syndrome, Rubella Antibody
  • Z. Ghorashi*, F. Taleghani, M .Shafiee Page 65
    Introduction

    Use of contraceptive pills for postponement of menstruation has been a common practice for women traveling to the holy city of Mecca, although the side effects of this practice has not yet been studied. This research was carried out for determining the type and the prevalence of side effects of the contraceptive pills and for finding out the best type of regimens with least side effects in Hajj pilgrims from Kerman in 2001

    Materials & Methods

    In this research, 224 pilgrims were selected with similar backgrounds. A two part questionnaire was given to them during the last days of their pilgrimage. The first part was completed in the holy land of Arafat and the second part was answered two months later via telephone calls or postal service.

    Results

    Menstruation had occurred in 2.1% of cases, 13.6% had experienced spotting, 19.5% nausea and in 11.4%, dizziness was reported. 81.1% had not experienced any side effects. 49.5% experienced normal bleeding during the first menstruation, while 66.1% had normal bleeding during the second menstruation. The rest had experienced either decreased or increased bleeding. 24.6% in the first menstruation and 20% in the second menstruation had experienced unusual pain. In 73% of the cases, the second menstruation had been normal. 2 tests showed a significant relation between the number of pills and duration of bleeding in the first menstruation (p=0.04%) and the second menstruation (p=0.03%).

    Conclusion

    As the number and severity of side effects increase with an increase in dosage, it is recommended that lower dosages of pills should be used as far as possible. Also, since early start of pills does not decrease spotting, it is better if pills are started just a few days before the expected time of menstruation.

    Keywords: Contraceptive pills, Postponement of Menstruation, Pilgrimage to Mecca
  • N. Hanifi*, F. Ahmadi, R. Memarian, M. Khani Page 78
    Introduction

    Invasive diagnostic procedures such as coronary angiography, in most cases, are accompanied by stress and anxiety for patients,which may effect on hemodynamic signs.

    Materials and Methods

    This research, as a quasi experimental study, has the objective to determine the influence of applying methods of relaxation on hemodynamic signs in hospitalized 40 patients, experienciny coronary angiography (CA),, has been studied, in regard to existing conditions and methods of sampling and random allocation to two groups of control and relaxation at 2003 . Data collection tool included demographic and disease related information sheet, as well as record sheets for hemodynamic parameters at intervals of 8-12 and ½ hrs before, during and after the angiography. For relaxation group, the researcher would speak individually about the influence of relaxation, the day before angiography Then with the aid of client himself/herself, performed relaxation instances in a single bout, and eventually asked client to perform relaxation technique 2-3 times before going for angiography. In control group was attended in the usual manner preangiographically. Homodynamic parameters were measured in both groups 8-12 and ½ hrs, before during and after CA. Afterward, resulted data were analyzed statistically by T-Test Chi-squre.

    Results

    With T-Test, respiratory rates½ hrs, beforeAngiography, diastolic blood pressure and Respiratory Rate after Angiography showed statisticaly significant difference between two groups (P0.05).but most of parameters showed clinically significant difference between two groups.

    Conclusion

    Therfore it is offered that relaxation method is applied after invasive procedures.

    Keywords: Benson Relaxation, Hemodynamic Variables, Coronary Angiography (CA)
  • B .Tehrani Neshat*, M. Azizzadeh Fooroozi, S. Mohammad Alizadeh Page 86
    Introduction

    Heparin is only fast acting anticoagulant drug available in the injectable form. Skin discoloration is an adverse and unpleasant outcome of subcutaneous heparin injection that is observed frequently and causes the patient both physical and psychological discomfort thus limiting the further sites for injection. It is therefore important that nurses use an injection technique that minimizes the incidence of adverse outcomes. This research is a quasi-experimental study carried out to determine the relation between duration of injection of subcutaneous heparin and extent of local skin discoloration at the Fatima and Shahid Beheshti cardiac hospitals, Shiraz, 2002 .

    Methods

    167 patients were selected and sampling was done by selecting consecutive samples. Data collection was done by using a researcher-made check-list consisting of section of demographic characteristics and a section to record the extent of discoloration at 48 and 60 hours after injection. Data analysis was done by distributional index and parametric (paired-t test) and Bi-parametric (Mann witney-U and kruskal wallis).

    Results

    Extent of local skin discoloration was less in 30-second injection technique, so that the mean size at 48 and 60 hours after 10-second injection techniques (82.85 214.3,77.96 206 ,respectively) was more than the mean size at 48 and 60 hours after 30-second injection technique (40.53 148.11,44.41 175.51 respectively).There was a significant relationship between sex and size of discoloration (p<0.001),so that mean size in females in the 10-second and 30-second injection techniques at 48 and 60 hours after injection was more than that in males.

    Conclusion

    On the basis of results of this research, administering subcutaneous heparin injection over longer duration, especially in females reduces injection site discoloration.

    Keywords: Subcutaneous Heparin Injection Techniques, Injection Duration, Skin Discoloration