فهرست مطالب

Kermanshah University of Medical Sciences - Volume:9 Issue: 1, 2005

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:9 Issue: 1, 2005

  • 84 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/04/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدکاظم غریب ناصری، گلاره وکیل زاده صفحه 1
    سابقه و هدف
    تاکنون گزارش هایی درباره اثر انتی اکسیدانی، کاهش فشار خون و اثر اتساعی عروقی عصاره دانه انگور و پوست میوه ان ارایه شده است. تاثیرات شل کننده برگ انگور در انقباض ایلیوم، رحم و ایورت موش صحرایی و تاثیرات کاهنده نیروی انقباضی و ضربان قلب قورباغه نیز گزارش شده است؛ لذا در این تحقیق اثر عصاره ابی- الکلی برگ مو (Vitis vinifera) بر فعالیت انقباضی مجرای دفران موش صحرایی بررسی شد.
    مواد و روش ها
    مجرای دفران از موش های صحرایی بالغ نر (Sprague Dalwey) جدا گردید و درحمام بافت حاوی محلول تایرود (4/7=pH و? C30) قرار داده شد و حباب های هوا به حمام دمیده می شد و انقباضات ان تحت 1 گرم کشش اولیه به روش ایزومتریک اندازه گیری شد.
    یافته ها
    عصاره ابی- الکلی برگ مو(1، 2، 4و8 mg/ml) انقباض ناشی از کلرور پتاسیم(mM80) را در مجرای دفران به صورت وابسته به غلظت کاهش داد (0001/0 ‍P<). انقباض ناشی از ادرنالین (?g/ml 2) نیز توسط عصاره(1، 2 و 4 mg/ml) در این بافت به صورت وابسته به غلظت کاهش یافت (0001/0 ‍P<). در محلول تایرود فاقد کلسیم، انقباض نرمال ناشی از کلرور پتاسیم (mM80) مشروط به اضافه کردن کلسیم (mM77/1) به محیط بود. در تکرار همین مرحله با حضور عصاره (mg/ml3) انقباض ناشی از کلسیم کاهش یافت (02/0 ‍P<). حضور پروپرانولول (?M1 به مدت 5 دقیقه) و حضور L-NAME (?M300 به مدت 10 دقیقه) اثری بر عملکرد مهاری عصاره نداشت.
    بحث: از اساس نتایج به دست امده به نظر می رسد که اثر ضد انقباضی عصاره ابی- الکلی برگ مو بر مجرای دفران موش صحرایی عمدتا ناشی از انسداد کانال های کلسیمی وابسته به ولتاژ بوده است و رسپتورهای بتا ادرنرژیک وNO در این عملکرد مهاری دخالتی ندارند. همچنین عملکرد مهاری عصاره نیازمند به حضور کلسیم در مایع خارج سلولی است.
    کلیدواژگان: برگ مو (Vitis vinifera)، مجرای دفران، موش صحرایی، کانال های کلسیمی وابسته به ولتاژ
  • نازنین فرشچیان، سیاوش وزیری صفحه 13
    سابقه و هدف
    بیماری سل بی تردید یکی از معضلات جامعه ما و ممالک درحال پیشرفت است. تشخیص به موقع سل ریوی در پیشگیری از مرگ و ابتلای بیماران ارزش فراوان دارد. این بررسی به منظور تعیین ارزش تشخیصی سی تی اسکن با قدرت تحلیلی بالا (HRCT) در سل فعال ریوی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه به شکل کارازمایی بالینی و از نوع تشخیصی صورت گرفت. روش نمونه گیری به شیوه نمونه در دسترس بود. حجم نمونه با استخراج حساسیت HRCT در مطالعه قبلی و استفاده از فرمول مربوطه مشخص شد. 114 بیمار شامل 70 مرد و 44 زن با میانگین سنی 45 سال با علایم بالینی مشکوک به سل توسط دستگاه سی تی اسکن زیمنس اسکن شدند و نتیجه این اسکن با نتایج به دست امده از ازمایش های پاراکلینیکی نظیر اسمیرخلط، اسمیر حاصل از نمونه برونکوالویولارلاواژ و کشت خلط (به عنوان استاتدارد طلایی) مقایسه شد و سپس حساسیت، ویژگی، صحت، ارزش اخباری مثبت و منفی HRCT و ضریب توافق ان و روش های پاراکلینیکی مشخص گردید.
    یافته ها
    از بین 114 فرد بررسی شده در 20 بیماری که با HRCT سل فعال ریوی نشان داده شده بود، بررسی ازمایشگاهی نیز مثبت بود. در دو بیماری که در HRCT سل فعال را نشان داده بود، بررسی ازمایشگاهی منفی بود. در یک بیماری که در HRCT سل فعال منفی گزارش شده بود، بررسی ازمایشگاهی مثبت و در 91 مورد باقی مانده هم HRCT و هم بررسی ازمایشگاهی از نظر سل منفی بودند.
    در این مطالعه میزان حساسیت، ویژگی، صحت، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی HRCT به ترتیب برابر 2/95، 8/97، 3/97، 9/90 و 9/98 درصد بود. ضریب توافق ان با روش های پاراکلینیکی 9/0 به دست امد.
    بحث: این مطالعه نشان داد که HRCT دارای حساسیت و ویژگی بالایی در تشخیص سل فعال ریوی است و باتوجه به میزان بروز بالای سل در استان کرمانشاه و وجود مهارت لازم در تفسیر HRCT برای تشخیص سل ریوی می توان از ان به عنوان یک روش تشخیصی سریع در سل فعال ریوی خصوصا در بیماران با اسمیر منفی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: سل ریوی، سی تی اسکن، با قدرت تحلیلی بالا (HRCT)، کشت، اسمیر، کرمانشاه
  • لاله لقمانی، عباس عباس زاده صفحه 18
    سابقه و هدف
    افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی است که شیوع ان در کشور در زنان ومردان به ترتیب 35و 9 درصد براورد شده است. نیکوتین یک ماده اعتیاداور است. از عوارض مهم وابستگی به نیکوتین اختلالات خلقی است. هدف این تحقیق پی بردن به ارتباط بین افسردگی و وابستگی به نیکوتین می باشد تا از بروز عوارض جبران ناپذیر ان ها در جامعه پیشگیری شود.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک تحقیق توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است که در ان رابطه بین افسردگی و وابستگی به نیکوتین مورد بررسی قرار می گیرد. این پژوهش در روی 120 نفر از افراد مراجعه کننده به درمانگاه ایت الله کاشانی کرمان در سال 1380 انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابتدا به افراد مورد مطالعه ازمون وابستگی به نیکوتین (Fogrestrom) داده شد و نمونه ها به دو گروه 25 نفره وابسته به نیکوتین و 95 نفره غیروابسته به نیکوتین تقسیم شدند. سپس به هر دو گروه ازمون استاندارد بک(Beck) ارایه شد و افسردگی در دو گروه با توجه به مشخصات دموگرافیک و متغیر مهم وابستگی به نیکوتین و ارتباط ان ها با افسردگی سنجیده و مقایسه شد. سپس با استفاده از ازمون کاید و اطلاعات به دست امده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در این پژوهش شدت افسردگی افراد وابسته به نیکوتین بیش از افراد غیروابسته به نیکوتین بود؛ به طوری که 24 درصد افراد وابسته به نیکوتین از افسردگی خفیف، 32 درصد از افسردگی متوسط و 20 درصد از افسردگی شدید رنج می بردند، در حالی که این درصدها برای افراد غیروابسته به نیکوتین به ترتیب7/23، 7/23 و 9/7 درصد بود. شدت افسردگی در دو گروه با هم تفاوت معنا دار داشت(003/0 P=). 28 درصد افراد وابسته به نیکوتین سابقه افسردگی داشتند، در صورتی که فقط 9/7 درصد افراد غیروابسته به نیکوتین سابقه افسردگی داشتند. بین مشخصات دموگرافیک و افسردگی هیچ ارتباط معنا دار اماری یافت نشد.
    بحث: یافته ها نشان داد که شدت افسردگی در افراد وابسته به نیکوتین نسبت به افراد غیروابسته به نیکوتین بیشتر است. افسردگی و وابستگی به نیکوتین ارتباط متعامل و متقابل با هم دارند. مطالعه حاضر خاکی از ان بود که افسردگی وابستگی افراد به نیکوتین را افزایش می دهد؛ لذا توصیه می گردد تاثیرات مخرب نیکوتین چه از نظر جسمی و یا روانی به تمام افراد جامعه اموزش داده شود تا از عوارض جبران ناپذیر ان ها جلوگیری به عمل اید.
    کلیدواژگان: افسردگی، مصرف سیگار، واستگی به نیکوتین
  • علیرضا احمدی صفحه 26
    سابقه و هدف
    خودسوزی در کشورهای توسعه یافته بسیار نادر است (8/1-06/0 درصد تمام موارد خودکشی)، اما در کشورهای درحال توسعه بسیار شایع تر است و تا حد 3/40- 8/39درصد تمام موارد خودکشی می رسد. خودسوزی 4/0 تا 40 درصد بیماران بستری در بخش های سوختگی نقاط مختلف جهان را به خود اختصاص داده است. بی تردید خودسوزی یکی از معضلات بهداشتی است که گریبان گیر کشورهای درحال توسعه، از جمله ایران و به خصوص استان کرمانشاه می باشد. مطالعه حاضر یک مطالعه مقدماتی به منظور دستیابی به برنامه ها و استراتژی های پیشگیری کننده برای کاهش میزان بروز خودسوزی می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش توصیفی مقطعی انجام شد. نمونه گیری به صورت سرشماری صورت گرفت، بدین ترتیب که در فاصله سال های 81-1376 تمام بیماران اقدام کننده به خودکشی ارجاع داده شده به اورژانس بیمارستان امام خمینی شهرستان اسلام اباد بررسی شدند. داده ها پس از استخراج و کدبندی با امار توصیفی ارایه گردیدند.
    یافته ها
    در طول 6 سال مدت مطالعه، 2280 اقدام به خودکشی (198نفر در 100000نفر در سال)در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی شهرستان اسلام اباد غرب پذیرش داده شدند که از این تعداد 216 نفر(5/9%) اقدام به خودسوزی بوده است. از میان 216مورد اقدام به خودسوزی 88 درصد مونث بودند و زنان6/7 برابر بیش از مردان اقدام به خودسوزی نموده اند. بیشتری موارد اقدام به خودسوزی در گروه سنی30-11 سال(72%) و میانگین سنی ان ها 26سال بوده است. 54 درصد اقدام کنندگان به خودسوزی متاهل، 60 درصد بی سواد و از لحاظ شغل 52 درصد خانه دار و 38درصد بی کار بودند.
    بحث: این مطالعه و مطالعات قبلی انجام گرفته درباره خودسوزی در ایران، ثابت می کند که اقدام به خودسوزی باید هرچه بیشتر به عنوان یک مشکل بهداشت روانی در جامعه ما مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین لزوم ایجاد استراتژی ها و برنامه های مداخله ای پیشگیرانه در جهت کاهش تعداد بروز این مشکل با تمرکز در روی زنان، بی سوادان، خانه داران و گروه سنی 30-11ساله احساس می شود.
    کلیدواژگان: اقدام به خودکشی، اقدام به خودسوزی، اسلام آباد غرب
  • مهر علی رحیمی صفحه 37
    سابقه وهدف
    درجریان انژیوگرافی عروق کرونر مقدار زیادی ید به صورت ترکیب با مواد حاجب وارد بدن می شود که می تواند درصورت وجود کانون های خودکار در تیرویید باعث بروز پرکاری تیرویید شود و این حالت در افراد با بیماری عروق کرونر می تواند خطرساز باشد. به همین دلیل این تحقیق باهدف تعیین اثر ماده حاجب مورداستفاده درانژیوگرافی عروق کرونر برعملکرد تیرویید بیماران مراجعه کننده به مرکز اموزشی درمانی وتحقیقاتی قلب امام علی (ع) کرمانشاه درسال 1381 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش به روش کارازمایی بالینی انجام شد. از بین بیمارانی که به منظور انژیوگرافی عروق کرونر به مرکز اموزشی درمانی و تحقیقاتی امام علی(ع) مراجعه کرده بودند و از داروهای یددار یا داروهای موثر بر عملکرد تیرویید استفاده نکرده بودند، تعداد 80 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابتدا ازبیماران شرح حال و معاینه فیزیکی دقیق به عمل امد و از نظر وجود گواتر طبق برنامه WHO طبقه بندی شدند. ازاین افراد قبل از انژیوگرافی و چهار هفته بعد از ان ازمایش های مربوط به عملکرد تیرویید به عمل امد. کلیه بیمارانی که قبل از انژیوگرافی دارای علایم هیپوتیروییدی یا هیپرتیروییدی بودند، از مطالعه خارج شدند. متوسط ید موجود درمحلول مورداستفاده mg/cc 375 بود(گرافین 16%). برای تحیلیل داده ها از ازمون تی زوج استفاده گردید.
    یافته ها
    دراین پژوهش از80 بیمارمورد مطالعه 4 بیمار به علت اختلال عملکرد تیرویید قبل ازانژیوگرافی از مطالعه حذف و از 76 بیمار باقی مانده (شامل 29 نفر زن و47 نفر مرد) 13 بیمار(1/17درصد) دچارهیپرتیروییدی شدند که از این تعداد 53/61درصد هیپرتیروییدی واضح وبقیه هیپرتیروییدی تحت بالینی داشتند. 7 نفر این بیماران زن و 6 نفر مرد بودند. به عبارت دیگر1/24درصد زنان و 8/12درصد مردان دچار هیپرتیروییدی شدند. علاوه بر این از این 13 بیمار 7 نفر سن بالاتر از 60سال و بقیه مساوی یا کمتراز60 سال داشتند. همچنین 77درصد از 13 بیمار مذکور بیشتر از cc70 از ماده حاجب یددار دریافت نموده بودند.
    بحث: انژیوگرافی عروق کرونر با مواد حاجب یددار اثر قابل توجهی برازمون عملکرد تیرویید دارد و در چندهفته اول بعد از انژیوگرافی می تواند باعث پرکاری تیرویید شود که این عارضه در افراد مسن و افرادی که بیماری عروق کرونری دارند، می تواند خطرساز باشد. ازاین رو باید نسبت به عملکرد تیرویید دربیماران قلبی با سن بالای 60 سال پس از انجام انژیوگرافی با ماده حاجب یددار دقت بیشتری به عمل اورد
    کلیدواژگان: آنژیوگرافی عروق کرونر، هیپرتیروئیدی، ماده حاجب یددار، کرمانشاه
  • جمشید درایت، سیدباقر مرتضوی. یدالله یمینی، علی خوانین، مهندس اردلان سلیمانی صفحه 44
    سابقه و هدف
    فاضلاب صنایع شیمیایی،پتروشیمی،الکتریکی،کاغذ و داروسازی از منابع عمده حاوی جیوه و ترکیبات ان می باشد. با توجه به اینکه جیوه یکی از عناصر بسیار خطرناک است، حذف ان از اب ها و فاضلاب های صنعتی حایز اهمیت است. هدف از انجام این تحقیق مطالعه عوامل موثر از جمله pH محلول،زمان تماس، وزن جاذب، سرعت اختلاط و غلظت اولیه در حذف جیوه از محلول های مایی با استفاده از جاذب گرانول کربن فعال می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه گرانول کربن فعال به عنوان جاذب جیوه که با استفاده از کلرور جیوه و اب فاقد یون تهیه شده بود، مورد استفاده قرار گرفت.تعداد نمونه های مورد مطالعه 136 مورد بوده است. مخلوط نمونه ها و کربن فعال در ارلن های 100 سی سی در دستگاه شیکر قرار داده شد. سپس با استفاده از کاغذ صافی واتمن نمونه ها صاف شدند وبخش صاف شده برای تعیین غلظت باقی مانده جیوه به روش اسپکترومتری جذب اتمی بخار سرد در طول موج 7/253 نانومتر مورد ازمایش قرار گرفتند.
    یافته ها
    حذف جیوه با افزایش pH از 2 به 4 افزایش قابل توجهی می یابد و pH بهینه برای جذب در محدوده 4 تا 8 به دست امد. افزایش زمان تماس بیش از 10 دقیقه اثر قابل توجهی بر میزان جذب جیوه نداشته است. با افزایش وزن گرانول کربن فعال درصد حذف جیوه افزایش یافت، اما مقدار یون جیوه جذب شده بر واحد وزن جاذب از 216/2 میلی گرم به0806/0 میلی گرم کاهش داشته است. باافزایش غلظت محلول، مقدار جیوه جذب شده بر وزن ثابت جاذب افزایش نشان داد.
    بحث: افزایش در میزان جذب جیوه در pH بالاتر از 4، به دلیل نگه داشته شدن ترکیبHg(OH)2 در فضاهای ذرات کربن فعال می باشد. جذب جیوه توسط گرانول کربن فعال به طور قابل توجهی سریع است و میزان تغییرات جذب پس از زمان 10 دقیقه تا رسیدن به تعادل کامل چندان قابل توجه نبوده است. نتایج حاکی از ان بودکه درصد حذف جیوه با افزایش وزن کربن فعال افزایش یافته است که این پدیده به دلیل افزایش سطح جاذب ناشی از افزایش وزن ان بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد که در غلظت های پایین مقدار یون جذب شده به طور مستقیم به غلظت یون جیوه در محلول بستگی دارد.
    کلیدواژگان: جیوه، جذب سطحی، کربن فعال، ایزوترم
  • محمدتقی هدایتی، رضا علی محمدپور صفحه 52
    سابقه و هدف
    گندم مهم ترین غله از نظرسطح زیر کشت، تولید و مصرف در ایران محسوب می شود؛ از این رو الودگی ان به قارچ ها به ویژه اسپرژیلوس فلاووس (مهم ترین تولیدکننده افلاتوکسین) و افلاتوکسین می تواند از عوامل خطرناک جدی برای سلامتی جامعه باشد؛ لذا در بررسی حاضر گندم های انباری استان مازندران از نظر حضور اسپرژیلوس فلاووس و افلاتوکسین مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    118 نمونه گندم از 12 انبار گندم استان مازندران جمع اوری گردید. برای جداسازی وشناسایی اسپرژیلوس فلاووس100 دانه گندم از هر نمونه انتخاب شد و پس از ضدعفونی سطحی نمونه های گندم با هیپوکلریت سدیم 1%، دانه های گندم در پلیت های حاوی محیط کشت سابورود کستروزاگار حاوی کلرامفنیکل و استرپتومایسین کاشته شدند (20 دانه در هر پلیت). نمونه ها در حرارت 0C 30-27 به مدت 7 روز نگه داری شدند. در پایان این مدت دانه ها از نظر رشد قارچی مورد بررسی قرار گرفتند و درصد الودگی ان ها تعیین شد. برای تشخیص و تعیین میزان افلاتوکسین نمونه ها از روش کروماتوگرافی لایه نازک با ستون ایمونوافنیتی توصیف شده توسط مرکز تحقیقات کمیسیون نشریات اروپا(ECJRC) استفاده گردید.
    یافته ها
    7/63درصد نمونه های گندم به انواع اسپرژیلوس الوده بودند. در بین گونه های مختلف اسپرژیلوس، گونه فلاووس (6/64%) دارای بیشترین میزان فراوانی بود. 54/2درصد نمونه های گندم به افلاتوکسین الوده بودند (با میانگینppb 12/3). حداقل و حداکثر الودگی به افلاتوکسین به ترتیب 10/7 و 30/1 ppb بود. افلاتوکسینB1 وG1 به ترتیب در54/2 و 39/3 درصد نمونه ها (با میانگین 53/1 و75/ ppb 2) شناسایی گردید.
    بحث: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که به رغم الودگی بسیار بالای نمونه های گندم به اسپرژیلوس فلاووس (مهم ترین تولیدکننده افلاتوکسین در طبیعت) میزان الودگی به افلاتوکسین خیلی قابل توجه نمی باشد. براساس استانداردهای ارایه شده به وسیله WHO، FAO، UNICEF و اداره استاندارد ایران هیچ کدام از نمونه های گندم الودگی بالاتر از حد مجاز نداشتند
    کلیدواژگان: آفلاتوکسین، آسپرژیلوس فلاووس، گندم، مازندران
  • فاطمه رنگرز جدی، رضا ربیعی صفحه 62
    سابقه و هدف
    هدف منشور حقوق بیمار دفاع از حقوق بیماران و اطمینان از مراقبت کافی ازان ها می باشد. منشور حقوق بیمار موجب بهبود ارتباط بین بیماران و ارایه دهندگان می گردد وکیفیت مراقبت های بهداشتی درمانی را ارتقا می دهد؛ لذا این مطالعه به منظور بررسی میزان رعایت منشور حقوق بیماران بستری در بیمارستان های دولتی شهر کاشان درسال 1381 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش توصیفی -تحلیلی روی 320 نفر از بیماران بستری در بیمارستان های دولتی کاشان که به طور تصادفی ساده انتخاب شده بودند، انجام گرفت. داده ها از طریق پرسشنامه تهیه شده براساس منشور حقوق بیمار جامعه امریکا که با جامعه ایران همخوانی داشت، به صورت مصاحبه مستقیم جمع اوری گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد منشور حقوق بیمار در جامعه مورد پژوهش در 74/67 درصد موارد رعایت شده بود. اطلاع بیمار از تشخیص و درمان در 72/80 درصد، رسیدگی به اعتراضات بیمار در مورد هزینه های درمانی در 08/25 درصد، اخذ رضایت از بیمار در هنگام معاینه برای حضور افراد غیرمرتبط با درمان در 7/21 درصد، رسیدگی به درخواست بیمار در خصوص درمان و ترخیص با میل شخصی در 8/53 درصد موارد رعایت شده بود. اختلاف معناداری بین میزان رعایت منشور حقوق بیماردرجامعه زنان باجامعه مردان (0001/0 < P) و نیز افراد دارای تحصیلات زیردیپلم با افراد بالاتر از دیپلم(0001/0 (P< مشاهده گردید.
    بحث: براساس یافته ها حقوق بیمار در جامعه مورد پژوهش از دیدگاه بیماران کاملا رعایت نمی شود. این مساله به خصوص درمورد گرفتن اجازه حضور توسط افراد غیرمرتبط با درمان در هنگام انجام معاینه وجود داشت؛ لذا پیشنهاد می شود تدابیری لازم برای افزایش اگاهی ارایه دهندگان مراقبت های درمانی و بیماران در هنگام پذیرش اخذ گردد.
    کلیدواژگان: حقوق، منشور حقوق بیمار، بیمارستان دولتی، بیمار