فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - پیاپی 3 (تابستان 1381)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
پیاپی 3 (تابستان 1381)

  • 69 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1381/04/29
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حمید نجفی پور، وحید شیبانی صفحه 146
    سابقه و هدف
    این مطالعه بدین منظور طراحی شد تا ماهیت گیرنده ای آلفا و بتا- آدرنرژیک عروق کپسول خلفی مفصل زانوی خرگوش را در شرایط التهاب حاد بررسی کند. مقایسه نتایج حاصل از این بررسی با یافته های مطالعات قبلی مربوط به مفصل طبیعی، هرگونه تغییر احتمالی در پروفیل گیرنده های آدرنرژیک به علت فرآیند التهاب را مشخص خواهد نمود.
    مواد و روش ها
    آزمایش بر روی 30 خرگوش نژاد سفید نیوزیلند تحت بیهوشی پنتوباربیتال سدیم که به دو گروه آلفا و بتا تقسیم شدند انجام گرفت. از دستگاه جریان سنج لیزری برای اندازه گیری جریان خون کپسول مفصلی پشتی زانو استفاده شد. داروهای آلفا و بتا آگونیست در حضور و غیاب آنتاگونیست های مربوطه، به داخل شریان تزریق شده تا وارد عروق مفصلی شوند. التهاب حاد با تزریق کاراگینین داخل مفصلی انجام شد. عصب خلفی نیز توسط استیمولیتور تحریک گردید.
    یافته ها
    تحریک الکتریکی عصب مفصلی خلفی منجر به تنگ شدن عروق شد که با مصرف فنتول آمین و یوهمبین این اثر معکوس و رگ گشاد شد. منحنی های دوز- پاسخ برای تزریق داخل شریانی آگونیست های آلفا- آدرنرژیک ترتیب روبرو آدرنالین= فنیل افرین= کلونیدین، را برای توانمندی آنها نشان داد. منحنی دوز- پاسخ آدرنالین بامصرف آنتاگونیست ها به سمت راست منحرف شد که قدرت این مواد دارای ترتیب فنتول آمین- یوهمبین- پرازوسین، بود؛ در این مرحله از آزمایش، یک پاسخ مساوی برای گیرنده های آلفا یک و آلفا دو- آدرنرژیک در عروق مفصل زانوی خرگوش دارای التهاب حاد وجود داشت. در دو گروه دیگرحیوان، که تنگ شدگی عروق ناشی از تحریک عصب در آنها بعد از تجویز فنتول آمین به گشاد شدگی عروق تبدیل شده بود، این گشاد شدگی به طور کامل به وسیله پروپرانولول مهار شده و تا حدود 50 درصد نیز بوسیله آتنولول کاهش پیدا کرد. منحنی های دوز- پاسخ به تزریق داخل شریانی آگونیست های بتا- آدرنرژیک ترتیب: ایزوپرنالین > دوبوتامین= سالبوتامول را از نظر توانمندی نشان داد. منحنی دوز – پاسخ مربوط به ایزوپرنالین به وسیله مصرف آنتاگونیست های بتا- آدرنرژیک به سمت راست منحرف شد که قدرت مواد برای این عمل دارای ترتیب پروپرانول > آتنولول بود. این پژوهش هم چنین نشان داد، که پاسخ مساوی برای بتا-1 و بتا -2 آدرنرژیک در عروق خونی مفصل زانوی خرگوش با التهاب حاد وجود دارد.
    نتیجه گیری
    روی هم رفته در مقایسه با پژوهش های قبلی انجام شده روی مفصل سالم که پاسخ های گیرنده های آلفا -2 و بتا -1 آدرنرژیک غالب بود، التهاب حاد منجر به تغییر پاسخ گیرنده های آدرنرژیک از آلفا -2 به آلفا -1 و از بتا -1 به بتا -2 می شود
    کلیدواژگان: التهاب حاد، گیرنده های آلفا و بتا آدرنرژیک، مفصل زانو، عروق خونی، خرگوش
  • احمدرضا صیادی اناری، علی انصاری جابری، عزت الله خالقی، محمد ناظر صفحه 157
    سابقه و هدف
    امروزه افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی و معضل عمومی زندگی بشر است. در ایران افسردگی، 35 الی 45 درصد بیماری های روانی را تشکیل می دهد که متاسفانه این رقم روز به روز سیر صعودی را می پیماید و لازم است که راه ها و روش های نوینی برای معالجه و پیشگیری از این معضل بهداشت روانی ارائه گردد. هدف این پژوهش تعیین اثر حرکت درمانی بر میزان افسردگی در زنان سالمند مقیم مرکز سالمندان طوس مشهد بوده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش نیمه تجربی بر روی 30 زن سالمند 75-60 ساله که به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند، انجام شد. این افراد به مدت 30 جلسه 30-45 دقیقه ای با حضور پژوهشگر، برنامه حرکت درمانی را اجرا کردند. برای تعیین میزان افسردگی از آزمون افسردگی بک (Back) استفاده گردید و اطلاعات فردی مورد نیاز از طریق یک پرسش نامه جمع آوری شد. نمونه های پژوهش در دو مرحله قبل و بعد از اجرای برنامه حرکت درمانی از نظر میزان افسردگی مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین میزان افسردگی قبل از به کارگیری حرکت درمانی 87/20 و بعد از آن 40/16 بود و نتایج این پژوهش نشان داد که حرکت درمانی موجب کاهش میزان افسردگی در زنان سالمند می گردد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده مشخص گردید که این برنامه مداخله ای توانسته است میزان افسردگی زنان سالمند مقیم در آسایشگاه سالمندان را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: افسردگی، حرکت درمانی، زنان سالمند
  • بررسی نسخه های بیمه پزشکان شهر رفسنجان در سال های 1374 و 1379
    محمد خاکساری، جعفر احمدی کهنعلی، غلامرضا سپهری، کاوه شفیعی، سهراب صادقی صفحه 163
    سابقه و هدف
    وضعیت دارو و کمبودهای آن از مشکلات اساسی مردم به شمار می رود و یکی از علل مهم آن مصرف غیرمنطقی داروها و فرهنگ غلط نسخه نویسی است. به همین علت سازمان بهداشت جهانی WHO شاخص هایی رابرای بررسی مصرف دارو در منطقه پیشنهاد کرده که با استفاده از آنها می توان مقایسه های بنیادی در مورد وضعیت مصرف دارو در نواحی مختلف و در زمان های مختلف به عمل آورد، این مطالعه جهت بررسی همین شاخص ها طراحی شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- مقطعی در 2 مرحله در سال های 1374 و 1379 انجام شد. جمعیت مرجع نسخه های تجویز شده در دفترچه بیماران تحت پوشش بیمه های تامین اجتماعی و خدمات درمانی می باشد که به داروخانه های شهر رفسنجان ارجاع شده بود. مجموع 2791 نسخه در سال 1374 و 4104 نسخه در سال 1379 بررسی شد میانگین اقلام تجویزی، درصد نسخه های حاوی آنتی بیوتیک، درصد نسخه های حاوی داروی تزریقی و درصد داروهای با نام ژنریک مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین اقلام تجویزی در سال 1374در نسخ پزشکان عمومی و متخصص به ترتیب 4.26 و 3.2 و در سال 1379 به ترتیب 3.75 و 3.39 بوده که در هر سال بین پزشکان عمومی و متخصص اختلاف معنی داری وجود دارد. در سال 1374 80.7% نسخ پزشکان عمومی و 14.9% نسخ پزشکان متخصص و در سال 1379، 46% نسخ پزشکان عمومی و 16.93% نسخ پزشکان متخصص حاوی حداقل یک داروی تزریقی بود که این شاخص در هر دوسال بین دو گروه پزشکان اختلاف معنی دار نشان می دهد. در سال 1374، 96.8% داروهای تجویزی پزشکان عمومی و 96.7% داروهای تجویزی پزشکان متخصص با نام ژنریک نوشته شده بود، در حالی که در سال 1379 شاخص مذکور به ترتیب 91.85 و 87.4 درصد بود که در هر دو گروه پزشکان این شاخص نسبت به سال 1374 کاهش معنی داری را نشان می دهد. در سال 1374، 70.8% نسخ پزشکان عمومی و 22.2% نسخ پزشکان متخصص حاوی حداقل یک آنتی بیوتیک بوده که این شاخص در دو گروه با هم اختلاف معنی داری دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که شاخص های تجویزی در هر دو مرحله در پزشکان متخصص بهتر از پزشکان عمومی بوده، اما در مقایسه سال های 1374و 1379 شاخص های پزشکان عمومی بهبود یافته اما در پزشکان متخصص تغییری تکرده و یا افزایش یافته است.
    کلیدواژگان: نسخ، پزشکان عمومی، پزشکان متخصص، شاخص های تجویزی، دارو
  • غلامعباس دهقان، صلاح الدین احمدی، غلامحسین رنجبر عمرانی صفحه 170
    سابقه و هدف
    هیچ مطالعه ای در شرایط in vivo وجود ندارد که نشان دهد، القاء یوگلیسمی به وسیله وانادیل، مستقل از انسولین پلاسما است، بنابراین مطالعه حاضر طراحی شد تا اعمال ضددیابتی وانادیل را در موش های صحرایی با دیابت وخیم که انسولین پلاسمایی آن ها پایین است، بررسی نماید.
    مواد و روش ها
    موش های صحرایی با تزریق داخل وریدی 55-50 mg/kg استرپتوزتوسین (STZ) دیابتی شدند. 15 روز بعد از تزریق، گلوکز خون حیوان ها بالای 500 mg/dl بود، هم چنین مصرف آب روزانه آنها افزایش یافت. میزان انسولین پلاسما در حیوان های دیابتی (3±14 μu/ml) حدود 25 درصد موش های صحرایی سالم بود. بعد از القاء دیابت این موش ها به دو گروه تقسیم شدند: گروه I، حیوان هایی که 5/0mg/dl سولفات وانادیل در یک محلول پایه (وانادیل) به صورت خوراکی دریافت کردند و گروه II، یک محلول پایه که حاوی 50 میلی اکی والان در لیتر کلرور سدیم بود، دریافت کردند.
    یافته ها
    از آنجایی که درمان 90 روزه با وانادیل نتوانست گلوکز خون را در گروه I (10±420 mg/dl) به میزان های طبیعی کاهش دهد، یوگلیسمی برای یک مدت زمان دو ماهه با تزریق داخل صفاقی انسولین NPH به دست آمد. نیاز روزانه به انسولین در موش های تحت درمان با وانادیل در گروه I (1±8 u/kg/day)، 8 درصد این میزان نیاز، در گروه II (7±103 u/kg/day) بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه پیشنهاد می کنند که وانادیل نرموگلیسمی را در موش های صحرایی دیابتی که میزان انسولین در آن ها پایین است، ایجاد نمی کند، اما حساسیت بافت های محیطی را به انسولین افزایش می دهد
    کلیدواژگان: دیابت، حساسیت به انسولین، وانادیل، گلوکز، موش صحرایی
  • علی اسماعیلی ندیمی، جعفر احمدی کهنعلی، مهرنوش مهرابیان، امیر رهنما، حسین نوق صفحه 177
    سابقه وهدف
    بیماری عروق کرونر شایعترین علت مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه می باشد.آتروسکلروز مهمترین علت زمینه ای این بیماری است. مطالعات متعددی نشان داده اند که تعداد لکوسیت های خون محیطی ممکن است یکی از عوامل خطر بیماری باشد، اما در مورد نقش ائوزینوفیلی و سابقه آلرژی اطلاعات کمی در دسترس می باشد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بیماری عروق کرونر قلب با ائوزینوفیلی و سابقه آلرژی می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مورد- شاهدی روی 190 نمونه، شامل 95 بیمار با بیماری شناخته شده عروق کرونر و 95 نفر شاهد انجام شد. سابقه آلرژی توسط پزشک از بیمار گرفته شد. از هر بیمار نمونه خون صبحگاهی گرفته شده و با دو روش تفسیر لام خون محیطی ودستگاه کولتر تعداد لکوسیت ها، نوتروفیل ها وائوزینوفیل ها اندازه گیری ونسبت ائوزینوفیل ها به لکوسیت ها محاسبه شد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار استاندارد شده تعداد لکوسیت ها در گروه مورد وشاهد به ترتیب 253 ± 8802 و351 ±9813 سلول درمیلی مترمکعب خون بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود(p<0.05). تعداد متوسط ائوزینوفیل های خون محیطی6 /15 ± 8/ 124 و8/11 ± 1/79 سلول در هر میلی متر مکعب بود که این اختلاف نیز از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05). نسبت ائوزینوفیل به لکوسیت ها در گروه مورد 43/1 درصد و در گروه شاهد 88/0 درصد بود که این اختلاف نیز با p<0.01 معنی دار بود. بین سابقه آلرژی در دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    رابطه مثبتی بین ائوزینوفیلی خون محیطی وبیماری عروق کرونری وجود دارد. بنابراین ائوزینوفیلی خون محیطی ممکن است پییشگویی کننده میزان ابتلا بیشتر به بیماری عروق کرونر باشد.
    کلیدواژگان: بیماری عروق کرونر، ائوزینوفیلی، عامل خطر زا، سابقه آلرژی
  • علی راوری، طیبه میرزایی، علی اسماعیلی ندیمی صفحه 181
    سابقه و هدف
    حوادث عروقی مغز یکی از مشکلات مهم تهدید کننده سلامتی محسوب می شوند. تلاش در جهت کاهش شیوع این بیماری بر مبنای شناخت و کنترل عوامل خطرزای آن استوار است.هدف از این مطالعه بررسی عوامل خطرزای حوادث عروقی مغز در بیماران مبتلا به سکته حاد مغزی بستری شده در بخش اعصاب بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) رفسنجان بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مورد-شاهدی بود که 146 بیمار بستری در بخش اعصاب به عنوان گروه مورد و 147 مراجعه کننده به آزمایشگاه سرپایی همان مرکز به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند، که از نظر سن، جنس و محل سکونت باهم جور گردیدند. تشخیص بیماری بر اساس یافته های بالینی، معاینات دقیق عصبی، تاریخچه پزشکی و نتایج حاصل از MRI تایید شد؛ عوامل خطرزای تحت بررسی در این مطالعه شامل: فشار خون بالا، دیابت، سابقه بیماری های قلبی - عروقی و مصرف سیگار بود.
    یافته ها
    میانگین سنی گروه مورد 8/13±8/63 سال و گروه شاهد 13±4/63 سال بود. میانگین تعداد عوامل خطرزای در گروه مورد 3/1±3/2 و در گروه شاهد 2/1±3/1 بود که اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود داشت (p<0.001). شیوع عوامل خطرزا نظیر فشارخون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، دیابت، مصرف سیگار و بیماری عروق کرونر به صورت قابل توجهی در گروه مورد بیشتر از گروه شاهد بود (p<0.05)از میان یافته های آزمایشگاهی فقط قند خون ناشتای گروه مورد بالاتر از گروه شاهد بود(p<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که عوامل خطرزای حوادث عروقی شامل فشار خون بالا، مصرف سیگار، دیابت و بیماری های ایسکمیک قلبی می باشند.
    کلیدواژگان: حوادث عروقی مغز، عوامل خطر زا، رفسنجان
  • معصومه صدر لاهیجانی، وجیهه همتی، پونه کریم زاده کارنما، حمید بخشی صفحه 188
    سابقه و هدف
    سیلر کانال ریشه، ماده ای است کمکی که جهت بالا بردن کیفیت پرکردگی کانال ریشه استفاده می شود. هدف از انجام این مطالعه آزمایشگاهی که با استفاده از روش نفوذ رنگ انجام شد مقایسه میزان ریزنشت آپیکالی چهار نوع کانال سیلر می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بر روی 140 دندان قدامی تک کانال کشیده شده انجام شد، دندان ها به چهار گروه آزمون و دو گروه کنترل مثبت و منفی تقسیم شدند و هر گروه آزمون توسط یکی از 4 نوع سیلر: 1- AH26 2- ZOE 3- Apexit 4- Dorifill و گوتاپرکا و به روش تراکم جانبی پر شدند. دندانها پس از مراحل دکلسیفیکاسیون درون جوهر هندی به مدت 15 دقیقه قرار گرفتند و در 3000 دور در دقیقه سانتریفوژ و سپس به مدت 72 ساعت درون جوهر غوطه ور شدند. بعد از برش طولی میزان نفوذ رنگ توسط سه دندانپزشک با استفاده از کولیس و ذره بین اندازه گیری و سپس نتایج به روش آماری آنالیز واریانس و t-test مقایسه گردیدند.
    یافته ها
    گروه AH26 به میزان 3.08 میلی متر، ZOE به میزان 3.25 میلی متر، Apexit به میزان 3.82 میلی متر و Dorifill به میزان 3.86 میلی متر ریز نشت را نشان دادند. هم چنین نتایج نشان داد که میزان ریز نشت بین دو گروه AH26، ZOE معنی دار نبود ولی بین دو گروه Apexit و Dorifill با ZOE تفاوت معنی داری بود (P<0.0007).
    نتیجه گیری
    این نتایج نشان دادند که سیلر AH26 بهترین سیلر از نظر ریز نشت می باشد که برای تایید بیشتر آن، مطالعات کلینیکی تکمیلی بر روی انسان و حیوان و به صورت طولانی مدت پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: ریز نشت، سیلر، Dorifill، Apexit، ZOE، AH26
  • معصومه عسکری نژاد، حمید بخشی صفحه 193
    سابقه و هدف
    مراقبت های دوران بارداری در کاهش مرگ و میر مادران باردار ونوزادان نقش مهمی دارند. به منظور تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر رفسنجان در مورد اهمیت مراقبت های دوران بارداری این بررسی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش توصیفی- مقطعی در سال 1379 انجام شده است. نمونه گیری به صورت تصادفی از 642 نفر زن باردار مراجعه کننده به مراکز شش گانه بهداشتی درمانی شهر رفسنجان در فاصله زمانی سه ماه صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها بر اساس مصاحبه بوده است.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که آگاهی 70.9 درصد زنان خوب، نگرش 9/91 درصد آنان مثبت و 79/94 درصد زنان دارای عملکرد خوب و قابل قبولی بودند. ارتباط بین آگاهی، نگرش و عملکرد نمونه های پژوهش از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05)
    نتیجه گیری
    این مطالعه معرف این است که زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی در مجموع دارای آگاهی قابل قبول، نگرش مثبت و عملکرد همیت آگاهی سازی بیشتر زنان با بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی و حضور ایشان در مراکز به طور مستمر و ارائه خدمات بهداشتی مناسب از ضروریات است.
    کلیدواژگان: مراقبت دوران بارداری، آگاهی، نگرش، عملکرد، رفسنجان
  • محمد علی محمدی، بهروز داد خواه صفحه 200
    سابقه و هدف
    عقب ماندگی ذهنی در 3-2 درصد کل یک جامعه دیده می شود و مشکل بزرگی برای هر خانواده و جامعه ای به حساب می آید. خانواده هایی که از کودک عقب مانده شان در خانه مراقبت می کنند در محاصره مسایل متنوع در همه اشکال و اندازه ها قرار دارند. شناسایی مشکلات آنان وعوامل مرتبط با آن می تواند در حمایت و راهنمایی خانواده توسط سازمان های حمایتی مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه نیز با هدف تعیین مشکلات روانی- اجتماعی پدران و مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مقایسه مشکلات آنان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است در این مطالعه با نمونه گیری آسان و تداومی 60 نفر از والدین کودکان عقب مانده ذهنی (کل جامعه) انتخاب و 120 پرسش نامه توسط آن ها تکمیل گردید. سپس اطلاعات حاصله با استفاده از آمار توصیفی و مربع کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که 58.3 % مادران به هنگام حاملگی خارج از سن مناسب برای حاملگی بودند. 53.3 % والدین ازدواج فامیلی داشتند و 51.7% آنها دارای سابقه معلولیت در فامیل بوده اند. 56.7% از مادران در طول بارداری از هیچ گونه مراقبت بهداشتی برخوردار نبوده اند و 38.3% آنها بدون تجویز پزشک بطور خودسرانه از دارو استفاده کرده اند. در مجموع 76.7% مادران از مشکلات روانی شدید و 61.7% از مشکلات اجتماعی شدید برخوردار بودند در حالی که پدران به ترتیب 55% و 38.3% از مشکلات روانی متوسط و مشکلات اجتماعی خفیف برخوردار بودند و تفاوت مشکلات روانی در پدران و مادران معنی دار بود (P<0.05). در ضمن بین مشکلات روانی و اجتماعی والدین و سن کودک عقب مانده ذهنی در پدران رابطه معنی دار آماری وجود داشت ولی در مادران چنین رابطه ای مشاهده نشد. بین جنس کودک و مشکلات اجتماعی والدین و شغل پدر با مشکلات اجتماعی آنان، و تحصیلات با مشکلات روانی- اجتماعی مادر رابطه آماری معنی دار وجود داشت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    نتیجه این بررسی نشان داد که مادران کودکان عقب مانده ذهنی در مقایسه با پدران از مشکلات روانی- اجتماعی بیشتری رنج می برند بنابراین پیشنهاد می شود این والدین جز طبقات آسیب پذیر از نظر سلامتی قرار گیرند.
    کلیدواژگان: مقایسه، مشکلات روانی اجتماعی، عقب مانده ذهنی، والدین
|
  • H. Najafipour, V. Sheibani Page 146
    Background
    This experiment was planned to investigate the nature of α and β adrenoceptor in blood vessels supplying the posterior capsule of the acutely inflamed rabbit knee joint, and results were compared to findings from previous experiments on the normal joint, to assess any alteration which may occur in the adrenoceptor profile due to the inflammation process.
    Materials And Methods
    This study was conducted with 30 white New Zealandian rabbits under pentobarbital induced general anesthesia. They were divided into two α and β groups. Blood flow of posterior articular nerve of knees was measured by laser flowmeter. α and β agonist drugs were injected intra-arterial in the presence and absence of their antagonists. Acute inflammation was induced by intra-articular Carrageenan. Posterior articular nerve was stimulated by nerve stimulator.
    Results
    Electrical stimulation of the posterior articular nerve resulted in vasoconstriction which was reversed to vasodilatation by phentolamine and yohimbine. The dose – response curves intra-arterial injection of α adrenoceptor agonists showed a rank-order potency of: adrenaline= phenylephrine= clonidine. The adrenaline dose-response curve was shifted to the right by administration of antagonists with a rank-order potency of: phentolamine= yohimbine= prazosin. At this stage of the experiment there was an equal response of α1-and α2- adrenoceptors in blood vessels of the acutely inflamed rabbit knee joint. In other two groups of animals the neurally mediated vasodilatation, (which appeared after administration of phentolamine), was completely blocked by propranolol, and was reduced to about 50% by atenolol. The dose-response curves in intra –arterial injection of β adrenoceptor agonists showed a rank-order potency of: isoprenaline> salbutamol = dobutamine. The isoprenaline dose- response curve was shifted to the right by administration of antagonists with a rank-order potency of: propranolol> atenolol. This experiment also showed an almost equal response of β1-and β 2- adrenoceptors in blood vessels of the acutely inflamed rabbit knee joint. Overall, compared to previous experiments on the normal joint in which α1-and β1- adrenoceptor responses predominated, acute inflammation resulted in a shift from α2-towards α1- and from β1-towards β 2- adrenoceptors responses.
    Conclusion
    Generally in comparison to previ o us experiments on the normal joint in which α 1 and β 1 receptor responses predominated, acute inflammation resulted in a shift from α 2 towards α 1 and β 1 towards β 2 – receptor responses.
    Keywords: A cute inflammation, α, β, Adrenoceptor, Knee joint, Vessels Rabbit
  • A.R. Sayadi Anari, A. Ansari Jaberi, A. Khaleghi, M. Nazer Page 157
    Background
    Depression is one of the most common psychiatric disorders in the world. Today in Iran depression constitutes 35-45% of psychaitric disorders which unfortunately, this rate is increasing. Therefore new methods for treatment and prophylaxis must be suggested. The purpose of this study was to determine the effect of movement therapy on this burden in elderly women, convened at Mashhad, Toos elderly center.
    Materials And Methods
    This study was a semi-experimental research. The sample size consisted of 30 women 60-74 years old. These individuals accomplished movment therapy program 30 sessions for 30-45 minutes every day in presence of the researchers. The depression score was measured by Beck test, and demographic data was collected by questionnaire. The depression score of samples was measured before and after the movement therapy program.
    Results
    The mean of the depression score was 20.87 before the movement therapy program and after the program it was decreased to 16.4.
    Conclusion
    The results of this study showed that movement therapy program has decreased the depression score in the elderly women.
    Keywords: Depression, Movement therapy, Elderly women
  • Analysis of the Prescription of Physicians in Rafsanjan, 1993 and 1998
    M. Khaksari, J. Ahmadikohnali, G.R. Sepehri, K. Shafiee, S. Sadeghi Page 163
    Background
    The situation of medicine and its inadequacy is the main problem of people. One of the important causes of drug insufficiency is unusuall consumption of drugs and irrational prescription. Therefore WHO has established guidelines to survey the consumption of medicine in this region. Following these guidelines we can compare the pattern of using drugs in different regions and different times. This study is planned to survey the indices mentioned above.
    Materials And Methods
    This was a cross-sectional study that analysed the prescriptions in two steps (years 1374 and 1379), which were referred to Rafsanjan pharmacies. Totally, 2791 prescriptions were analysed in the year 1374 and 4104 in year 1379. In these prescriptions, the average of prescribed items, precentage of antibiotic, percentage of injectable drugs, and the percentage of drugs with generic names were evaluated.
    Results
    The average items prescribed by general physicians (GPS) and specialists were 4.26 and 3.2 respectively, in the year 1374 these items were 3.75 and 3.39 in the year 1379. There were significant differences between GPs’ prescriptions and specialists’. In the year 1374, 80.7% of GP’S and 14.9% of specialists’ prescriptions contained at least one injectable item. The precentage of prescriptions contained injectable drugs, in the year 1379 was 46% and 16.93% respectively. This item was significantly different between GPs’ and specialists, in both years. In 1374, from GPs’ and specialists’ prescriptions, the medicines that were written in generic names were 96.8% and 96.7% respectively, but in the year 1379 this index was 91.85% and 87.4% respectively. The drugs written in generic names were significantly fewer in 1379 compared to 1374. In 1374, 70.8% of GPs’ prescriptions and 22.2% of specialists’ contained at least one antibiotic item which this difference was also significant.
    Conclusion
    The results of this evaluation showed that the prescribed indices in both steps by specialists were better than GPs’. Prescribed indices were improved in the year 1379 compare to 1374 but they were not changed by the specialists.
    Keywords: Prescriptions, General physicians, Specialist physicians, Prescribed indiced, Rafsanjan
  • G.A. Dehghan, S. Ahmadi, G.H. Ranjbar Omrani Page 170
    Background
    There is not any in vivo studies that shows inducing of euglycemia by vanadyl is independent from plasma insulin. Therefore in the present study we planned to investigate the antidiabetic effects of vanadyl in diabetic rats.
    Materials And Methods
    Rats became severely diabetic by an IV injection of 50-55mg/kg streptozotocin (STZ), 15 days after the injection, the blood glucose of animals was more than 500mg/dl, with plasma insulin 14±3 μ u/ml that was 25% of normal rats, the daily water consumption also increased. Subsequently, the rats were divided into two groups, group I received 0.5-1 mg/ml Vanadyl sulphate in a base solution orally, and group II received base solution containing 50meq/l NaCl.
    Results
    Vanadyl therapy for 90 days did not change blood glucose in group I from (420±10 mg/dl) to normal levels, therefore euglycaemia was achieved for a period of two months by intraperitoneal (IP) injection of NPH insulin. The required daily doses of insulin in vanadyl-treated rats of group I (8±1 U/kg/day) were only 8 percent of those in group II animals (103±7 U/kg/day).
    Conclusion
    It seems that vanadyl per se cannot induce normoglycaemia in diabetic rats with very low plasma insulin levels, but can augment the sensitivity of peripheral tissues to insulin.
    Keywords: Diabetes, Insulin sensitivity, Vanadyl, Glucose, Rat
  • A. Esmaeili Nadimi, H. Nough, J. Ahmadikohnali, M. Mehrabian, A. Rahnama Page 177
    Background
    Coronary artery diseases (CAD) is the most common cause of death in the developing counteries. Atherosclerosis is the leading cause of CAD. A number of studies have shown that total leukocyte count is a risk factor for CAD but there is little information on the role of eosinophilia and allergy. The aim of this study was to determine the relationship between eosinophilia and history of allergy with CAD.
    Materials And Methods
    This case-control study was performed on 95 cases with known CAD and 95 age and sex matched controls. History of allergy was taken by physician. Blood samples were collected from all subjects early in the morning. The white blood cells(WBC), neutrophils and eosinophils count and eosinophil/leukocyte ratio were determined by the use of blood coulter and evaluation of the peripheral blood smear.
    Results
    Mean and standard error of means (SEM) of leukocyte count was 8802±253 and 9813±351 cell/mm3 in case and control groups respectively. This difference was statistically significant (P<0.05). The mean and SEM of eosinophil count was 124.8±15.6 and 79.1±11.8 in case and control groups, this difference was statistically significant (P<0.05). Eosinophil to leukocyte ratio was 1.43 and 0.88 percent in case and control groups respectively. This diference was also statistically significant (P<0.01). There was no significant difference between the two groups for history of allergy.
    Conclusion
    T here is a positive correlation between peripheral blood eosinophilia and CAD, therefore blood eosinophilia may predict higher rate of CAD.
    Keywords: CAD, Eosinophilia, Risk factor, History of allergy
  • A. Ravari, T. Mirzaee, A. Esmaeili Nadimi Page 181
    Background
    C.V.A is an important health problem. Efforts to reduce the incidence of C.V.A are essential and such attempts should be based on the knowledge of risk factors. In this study C.V.A risk factors were evaluated.
    Materials And Methods
    We used a case control method. The cases comprised of 146 patients admitted to stroke unit with acute stroke. The controls comprised of 147 participants free of stroke. Two groups were matched by sex, age and place of residence. Diagnosis of stroke was based on clinical findings and the results of MRI. The risk factors included high blood pressure, diabetes, history of cardiovascular diseases and smoking.
    Results
    The mean age of the study group was 63.8 years and the control group was 63.4. Mean of the risk factors in the study group was 2.3 ± 1.3 and in the control group was 1.3 ±1.2 which shows a significant difference between the two groups P<0.01. P revalence of risk factors such as hypertension, atrial fibrillation (AF), diabetes mellitus, smoking and coronary artery disease were significantly higher in the case group (P<0.05). In laboratory finding only fasting blood sugar was significantly higher in the case group (P<0.05).
    Conclusion
    Control of C.V.A risk factors significantly reduce this fatal health problem. This study showed that the accidental risk factors include high blood pressure, smoking, diabeties and cardiovascular diseases.
    Keywords: C erebro vascular accident, Risk factors, Rafsanjan
  • M. Sadrlahijani, V. Hemati, P. Karimzadeh Karnama, H. Bakhshi Page 188
    Bachground: Root canal sealer is a helpful material to increase the quality of root canal obturation. The aim of this study which has been carried out in vitro and by the use of dye penetration method was comparison between apical leakage of four root canal sealers.
    Materials And Methods
    In this study, 140 anterior natural teeth having one canal each, were divided into 4 experimental groups and 2 positive and negative control groups. Each of the four mentioned groups were obturated with one of four sealers 1-AH26, 2-ZOE, 3- Apexit, 4-Dorifill and gutta percha with lateral condensation method. After decalcification procedures the teeth were put in india ink and centrifuged 3000 rpm for 15 minutes, and were left immersed in the dye for 72 hours. After longitudinally sectioning, the rate of dye penetration were studied by 3 dentists using double blind method, the results were analysed by Anova and t-test
    Results
    The mean leakage of groups were as follows: AH26:3.08mm, ZOE:3.25mm, Apexit: 3.82mm, Dorifill:3.86 mm. There was no remarkable statistical difference between AH26 and ZOE in leakage rate but the difference in the results between Dorifill and ZOE were considerable.
    Conclusion
    The results showed that the Ah26 sealers are the best from the apical leakage stand point. It needs a clinical long term study on human or animal for futher confirmation.
    Keywords: Leakage, Sealer, AH26, ZOE, Apexit, Dorifill
  • M. Askarinejad, H. Bakhshi Page 193
    Background
    Prenatal care plays an important role in the reduction of the maternal and infant mortality rates. This study was conducted in order to assess the level of knowledge, attitude and practice of prenatal care among women in Rafsanjan.
    Materials And Methods
    This descriptive and cross-sectional study was done in the year 2000. The KAP eas determined by interviewing 642 women during three months in six urban health centers.
    Results
    Findings of this study showed a high awareness level (70.9) with a high positive attiude (90.1%) and a high practice level (94.79%) of prenatal care among women. The relation between knowledge, attitude and practice was statistically significant (P<0.05).
    Conclusion
    This study showed that women reffering to the health care centers had a high and positive attitude and knowledge about prenatal care, and are actively involved in their prenatal care.
    Keywords: Prenatal care, Women, KAP, Rafsanjan
  • M.A. Mohamadi, B. Dadkhah Page 200
    Background
    Mental retardation is seen in 2-3 percent of population, and it is the major difficulty, for any family and any society. Families who take care of their mentally retarded children at home are faced with problems of forms and sizes. Identifying their difficulties and factors related to them, can be usefull for family support and guidance by supportive organizations. This survey has been carried out to determine the psycho - social problems of parents with mentally retarded children.
    Materials And Methods
    This survey is a descriptive analytical study. In this survey with simple and longitudinal sampling of 60 parents, a 120 questionaries was given to them. The collected data was analyzed by descriptive and X2 statistics.
    Results
    The results showed that 58.3%�of mothers were above the suitable age for pregnancy. 53/3% of them had family marriage, and 51.7% had mental retardation history in their family. 56.7% of mothers had not any health care during their pregnancy, 38.3% of them had consumed drug without consultation with a physician, 76.7% of mothers had severe psychological problems and 61.7% had severe social problems. Whereas fathers had 55% and 38.3% moderate psychological and low social problems, respectively which is statistically significant (P< 0.05). There was a statistically significant relationship between child’s gender, parent’s social problems, and father’s occupation and their social problems. Also the education level of mothers had a significant relationship with their psycho- social problems (P< 0.05).
    Conclusion
    The results showed that mothers with mentally retarded children have many psycho-social difficulties, and were suffering from more psycho- social problems compared with the fathers. So it is rcommended that these parents get under health risk group catogorization.
    Keywords: C omparison, psychosocial Problems, mental retardation, Parents