فهرست مطالب

فا - پیاپی 1 (مهر 1384)

ماهنامه فا
پیاپی 1 (مهر 1384)

  • 52 صفحه، بهای روی جلد: 2,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/07/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات و عناصر تشکیل دهنده آن
    صفحه 4
    فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک پدیده تحول ساز، بتدریج مقاومت دیر باورترین و محافظه کارترین انسان ها را نیز در هم می شکند. تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و نظامی به شکل روز افزونی با این فناوری پیوند خورده و آلیاژهای جدیدی ایجاد کرده و می کنند که بعضا دور از ذهن نموده و خواهد نمود.
    کلیدواژگان: فناوری، فناوری تحول ساز، اطلاعات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری های ترکیب
  • آیا مدیریت دانش در سازمان های دولتی کارا خواهد بود؟
    صفحه 9
    مدیریت دانش فرایند تولید ارزش از دارایی های دانش معنوی یک سازمان است. قابلیت به اشتراک گذاری و تسهیم دانش و نیز ایجاد ارزش بیشتر از دانش درون و برون سازمان به منظور تولید دانش و نوآوری، شالوده مدیرت دانش است. در طول سالهای گذشته، بخش خصوصی صنعت به طور رسمی، به مقوله مدیریت دانش پرداخته و متخصصینی را برای پیشگامی و هدایت فعالیتهای مدیریت دانش در این بخش به کار گرفته است.
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه های پنج ساله توسعه ملی
    صفحه 13
    افزایش سریع و شگفت انگیز حجم و اهمیت اطلاعات و نقش حساس سیستم هایی که بتواند پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی جوامع در تمامی عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... باشند اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات را بیش از پیش مشخص ساخته و لزوم توجه و برنامه ریزی در این شاخه از علم و فناوری را برای توسعه و شکوفایی آن در کشور روشن می نماید.
  • نگاهی به رویکردهای قابل توجه توسعه فناوری اطلاعات در دولت نهم
    صفحه 18
    علی رغم وجود برنامه کلانی همچون برنامه چهارم توسعه با تعویض دولت و روی کارآمدن گروه جدیدی از وزرا مسلما تاکتیک ها و روش های کاری دولت برای رسیدن به چارچوب های مورد انتظار برنامه های راهبردی کشور نیز تغییر می کند در حوزه فناوری اطلاعات نیز با توجه به ماهیت دانایی محوری فناوری اطلاعات و همچنین توجه جدی برنامه چهارم به توسعه مبتنی بر دانایی و همچنین موقعیت و جایگاه ویژه ای که فناوری اطلاعات در تمام ابعاد علمی، اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی می تواند برای کشور فراهم نماید.
    کلیدواژگان: دولت، فناوری اطلاعات، توسعه دانایی محور، ایران
  • شکست مرزهای ناکارایی در بخش دولتی
    صفحه 22
    دولت الکترونیک به ابزاری برتر برای افزایش خدمات دولت در بین مشتریان و سازمان های دولتی و نیز موج کاربدهای تکنولوژی در بخش دولت تبدیل شده است. در حالی که تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک نیز در بخش خصوصی در حال رسیدن به تکامل می باشند.
    کلیدواژگان: دولت الکترونیک، دولت دیجیتالی، یکپارچگی خدمات دولتی، اثر بخشی دولت، کارایی دولت
  • نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی هدایت و مدیریت فعالیت های انفورماتیک در کشور
    صفحه 28
    هرگاه فعالیتی از لحاظ حجم، پراکندگی جغرافیایی و سرعت در اجرا محدود باشد هدایت و مدیریت آن فعالیت توسط مجریان سمتقیم یا به عبارتی تولید کنندگان انجام می شود ولی زمانیکه فعالیت در زمینه شاخص های فوق گستردگی و بزرگی اندازه داشته باشد سطوح هدایت، مدیریت و اجرا ضرورتا از همدیگر تفکیک خواهد شد در صورتیکه این تفکیک به درستی انجام نشود امکان رشد آن فعالیت محدود شده و از توسعه باز می ماند.
  • جامعه جهانی اطلاعات در تهران
    صفحه 30
    تولید و توزیع اطلاعات و دسترسی آنان به آن به صورت آزاد برای همگان، نماد بارز جامعه اطلاعاتی است. این همان شعاری است که همه کشورها پذیرفته اند تا ادعای قبول جامعه اطلاعاتی را اثبات کنند. ایران به عنوان یکی از همین کشورها برای تایید، اجرا و پیاده سازی جامعه اطلاعاتی در کشور، با میزبانی اجلاس جامعه جهانی اطلاعات آسیا - اقیانوسیه در تهران و با دعوت از کشورهای این دو قاره، تحولات ICT ایران طی چند سال اخیر را در کنار برنامه های عملی خود اجلاس، به مهمانان خارجی و داخلی معرفی کرد.
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات در سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران
    صفحه 37
    در طی سالهای گذشته، نقش کلیدی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها مشخص شده به گونه ای که میزان پیشرفت کشورهای جهان در این عرصه به عنوان یکی از شاخص های مهم در توسعه ارزیابی می شود. از این رو کشورهای جهان همواره در تلاش بوده اند تا وضعیت خود را در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از پیش شفاف نموده و برنامه های مشخصی را در جهت پیشرفت در این حوزه تدوین نماید.
  • برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیکی
    صفحه 39
    هیات وزیران در جلسه مورخ 5/4/84 بنا به پیشنهاد شماره 4934 مورخ 23/3/84 وزات بازرگانی و به استناد ماده (79) قانون تجارت الکترونیکی - مصوب 1382 تصویب نمود