فهرست مطالب

مهندسی مکانیک - پیاپی 46 (اردیبهشت 1385)

مجله مهندسی مکانیک
پیاپی 46 (اردیبهشت 1385)

  • 108 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/03/30
  • تعداد عناوین: 19
|
  • مازیار جوانی صفحه 8
  • مقاله ها
  • احمد اسماعیلی صفحه 9
    صنعت نمونه سازی سریع با کم کردن فاصله طراحی تا تولید کمک شایانی به صنایع بزرگ دنیا کرده است. امروزه یک طراح با استفاده از RP می تواند نمونه طراحی شده خود را در کوتاه ترین زمان ممکن بسازد و ایرادات طرح خود را مشاهده و اصلاح نماید. همچنین با استفاده از روش های موجود طراح قادر به ساخت نمونه هایی است که قابلیت تست و آزمایش را دارا می باشد. در این مقاله سعی خواهیم کرد به اختصار انواع روش های موجود را به شما معرفی نماییم.
  • اکبر بشارتی صفحه 13
    پیشرفت علم و تکنولوژی مستلزم پیشرفت همزمان روش های اندازه گیری می باشد. امروزه محققین زیادی در کشورهای صنعتی مشغول بررسی و پژوهش در زمینه توسعه ماشینهای اندازه گیری مختصات و ارتقاء آنها به دقتهای در حد نانومتر می باشند. در حال حاضر تجهیزات اندازه گیری که توانایی اندازه گیری ابعاد و موقعیت را در حد دقت نانومتر داشته باشد وجود ندارد. بنابراین تکونولوژی Nano-CMM بر اساس توسعه تکنیکهای جدید بر روی تجهیزات اندازه گیری (CMM) پایه گذاری وآغاز شده است. اهداف تکونولوژی Nano-CMM قابلیت اندازه گیری سه بعدی موقعیت و سایز دستگاه های بزرگ و مکانیزمهای کوچک و میکروسکوپی در دقتهای نانومتر می باشد. در این تحقیق سعی شده است مفاهیم اساسی و ساختار کلی Nano-CMM مورد بررسی قرار گیرد و پیشرفتهایی که تا کنون در این تکنولوژی حاصل شده است را بیان نماید.
  • فرهود آذرسینا، محمدسعید سیف صفحه 20
    شناورهای هیدروفویل گونه ای شناخته شده از شناورهای تندرو هستند. این شناورها با افزایش سرعت از آب بیرون می آیند و در سرعت طراحی کاملا بیرون از آب حرکت می کنند. علاوه بر قابلیت حرکت با سرعت بالا شناورهای هیدروفویل قدرت مانوردهی زیاد، پایداری خوب و عملکرد مناسبی در امواج دارند. از طرفی وسایل نقلیه ای که با نیروی انسان حرکت می کنند، گرچه در تاریخ مهندسی دیرینه اند، امروزه به لحاظ فناوری های جدید و طراحی بهینه موضوعی قابل پیشرفت به شمار می آیند.
    در این مقاله وجوه مختلف طراحی و ساخت یک شناور هیدروفویل نیروی انسانی که به اختصار HPH نامیده می شود، تشریح شده است. برخی از نکات گفته شده، اصول تغییرناپذیرند و برخی دیگر فکرها و نظریه هایی است که در این زمینه مطرح شده اما درستی شان باید با تحلیلهای دقیق تر یا تجربه بررسی شود. برآیند فکرها و نکات به صورت طرحی اولیه ارائه شده که نقطه مناسبی برای طراحی دقیقتر و ساخت نمونه است. همچنین مدلی از بدنه تنها (بدون هیدروفویل و ابزار رانش) ساخته و آزمایش شده است تا عملکرد بدنه به عنوان بخش مهمی از فرآیند طراحی، تحلیل و در صورت لزوم اصلاح شود
  • سیروس آقا نجفی، سید علیرضا میرمحمدخانی صفحه 30
    طراحی مخازن تحت فشار از طریق فرمول (DBF) یک طراحی محافظه کارانه است در حالیکه طراحی از طریق تحلیلهای اجزاء محدود نرم افزاری(DBA) یک طراحی دقیق و در عین حال قابل اعتماد است. این نوع طراحی خصوصا زمانی اهمیت پیدا می کند که فرمولی برای پوشش مساله مورد نظر در استاندارد مربوطه ارائه نشده باشد. از آنجا که در زمینه DBA خصوصا به شیوه تحلیل حدی اروپاییان بیشتر از دیگر رقبای خود کار کرده اند و پروژه های متعددی را با حمایت شرکتهای اروپایی انجام داده اند و نیز برای اینکه بوضوح برتری DBA را نسبت به DBF ببینیم، یک مخزن تحت فشار را که در یک پروژه تحقیقاتی اروپایی تعریف شده است و شامل تقاطع استوانه با نازل بوده و از دو جنس مختلف یعنی فولاد آلیاژی P355 (فولاد با استحکام پایین) و فولاد آلیاژی P500 (فولاد با استحکام بالا) ساخته شده است را برای آشنایی با این بحث انتخاب کرده ایم. همچنین در این مقاله مزیت زیرمدلسازی با شیوه shell-to-solid را برای مخازنی شامل تقاطع استوانه با نازل، به وضوح خواهیم دید.
  • بهزاد طولمی نژاد صفحه 36
    محدودیت منابع سوختهای فسیلی و افزایش تقاضا برای انرژی، استفاده از انرژی های جایگزین را از اهمیت بالایی برخوردار ساخته است. در این راستا هیدروژن یکی از منابع سوخت نوید بخش برای آینده است. هیدروژن یک سوخت غیر آلاینده بوده و به آسانی از مواد خام و منابع قابل دسترس قابل دستیابی است. در مقایسه با هر نوع سوخت دیگر، هیدروژن دارای دانسته انرژی در واحد وزن بالاتری است و از این نظر جذابیت بالایی برای استفاده در اتومبیل و پیلهای سوختی بعنوان یک سوخت مناسب دارد. ولیکن بزرگترین مشکلی که در راه استفاده از هیدروژن وجود دارد، مشکل ذخیره سازی آن است. در حال حاضر می توان هیدروژن را بصورت گاز فشرده، مایع در دماهای خیلی پایین و یا هیدراتهای فلزی ذخیره کرد. ذخیره سازی هیدروژن در هیدراتهای فلزی مزایای فراوانی دارد. این روش ذخیره سازی بازدهی بالاتری در مقایسه با روش های گازی، مایع و حتی جامد دارد. تشکیل هیدرات یک واکنش گرمازا واغلب پیوسته است. لذا هیدرات فلزی یک روش ایمن ذخیره سازی است، چرا که هیدراتها غالبا در زیر درجه حرارت تجزیه شان پایدار هستند.هیدراتهایی که برای ذخیره سازی به کار می روند، باید دارای خواصی نظیر ظرفیت ذخیره سازی بالا، دمای تجزیه پایین، گرمای تشکیل پایین، سبکی، هیسرزیس کوچک، قیمت پایین و سهولت تشکیل و سادگی تجزیه و پایداری در مقابل آب و اکسیژن باشند. در این مقاله خانواده های مختلف فلزات هیدراته شونده معرفی شده و سپس کاربرد این فلزات در اتومبیلها بررسی شده است.
  • جلال نوری، نصیرالدین طوسی، مجاهده سادات حسینی نیا، مجید سروش صفحه 44
    به یاتاقانهایی که در دورهای کاری بالا در چرخشند یاتاقانهای سرعت بالا گفته می شود. انتخاب مناسب جنس این یاتاقانها از اهمیت زیادی برخوردار است که به منظور دستیابی به حداکثر بازده، باید به آن توجه نمود.
    در این مقاله به معرفی جنس مواد به کار رفته در یاتاقان های سرعت بالا پرداخته شده است.
  • مهدی عبداللهی طادی، سیدکاظم سعید نژاد صفحه 48
    استفاده از روش اجزا محدود جهت تحلیل شکل دهی فلزات یک ابزار اصلاح شده می باشد که در دو دهه اخیر از این روش بسیار استفاده شده است. اجزا محدود در دو بعد باعث کاهش زمان و کاهش هزینه طراحی فرآیند و در نهایت کاهش هزینه قطعات تولیدی می شود زیرا دانش فنی لازم جهت این فرآیند بسیار ناچیز و محدود می باشد و در بیشتر موارد طراحان مجبور به استفاده از روش های سعی و خطا می باشند. البته نتایج کلیه کارهای تجربی انجام شده جهت طراحی های بعدی مورد مقایسه و استفاده قرار می گیرد ولی این روش جوابهای قابل قبول و کاملی به ما نمی دهد و فقط برای قطعات ساده کاربرد دارد و همین امر محققین و مهندسین را برای استفاده از تکنیکهای شبیه سازی بوسیله روش های اجزا محدود ترغیب نمود با این انتظار که در آینده بتوانیم از این شبیه سازی ها در جهت پدید آوردن روشی کلی برای تولید قطعات بوسیله هیدروفرمینگ لوله استفاده نماییم
  • علی ایزدنیا، علی لطفی صفحه 53
  • صفحه 62
    در شماره قبل به تشریح کلیاتی از دو نوع متداول مکانیزمهای رانش، یعنی مکانیزم رانش لنگ و مکانیزم لینکی پرداخته شد. در این شماره، به تشریح مکانیزم رانش پرس مکانیکی 630 تن پیشرفته شرکت پرس ایران پرداخته خواهد شد.
  • ترجمه
  • صفحه 68
  • گزارش فنی
  • مهندس محمدحسن خان اف صفحه 71
    در این تحقیق اثر چهار پارامتر سرعت باد، تعداد پره های توربین، زاویه آنها و زاویه نوک مخروطی بر میزان برق تولیدی در یک مولد در مقیاس آزمایشگاهی بررسی شده است. برای انجام آزمایشها از یک مولد V 110 مجهز به گیربکس، یک پروانه با قابلیت تنظیم تعداد و زاویه پره ها و همچنین قابلیت تعویض مخروطی ها (و تغییر زاویه نوک آنها) استفاده شده است. باد به صورت مصنوعی و با استفاده از یک دمنده در آزمایشگاه تولید شده است. برای انجام آزمایشها از روش طراحی آزمایش تاگوچی استفاده شده و با استفاده از روش های تحلیل آماری این روش نتایج تحلیل شده اند. طبق نتایج حاصله سرعت باد، در مرحله بعد تعداد پره ها و بعد از آن زاویه پره ها و زاویه نوک مخروطی بیشترین تاثیر را بر میزان برق تولیدی در این آزمایشها داشتند.
  • معرفی نرم افزار
  • لیلا مجدی صفحه 82
    اولین گام در طراحی یک خودرو، مدل سازی سیستم محرکه رانشی آن می باشد. برای رسیدن به این اهداف ضروریست که شناخت و در نهایت مدلسازی خوبی از خودرو مذکور به دست آورد. مدلسازی و شبیه سازی کامپیوتری برای کاهش هزینه و زمان طراحی به کار گرفته می شود و به طراح جهت رسیدن به یک طرح بهینه یاری می رساند. این امر تعداد مدل های فیزیکی را کاهش داده، کیفیت طراحی را بهبود بخشیده و به طور شگفت آوری زمان توسعه محصول را کاهش می دهد.
    سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه مدلی و برای چه منظوری می تواند مناسب باشد. مدل می بایست علاوه بر داشن دقت کافی از سادگی نیز برخوردار باشد. چرا که مدل های پیچیده باعث کاهش سرعت شبیه سازی و عدم گسترش استراتژی های کنترلی مناسب خواهند شد. از سال 1970 تمایل زیادی برای شبیه سازی خودروهای مختلف از جمله خودروهای برقی هیبرید، خودروهای برقی خالص و... ایجاد شده است و در این راستا نرم افزارهایی چون SIMPLEV، CARSIM، V-Elph، HEVC و Advisor گسترش پیدا کرده اند و در ادامه به معرفی نرم افزار Advisor که از پرکاربردترین نرم افزارهای طراحی خودروست، پرداخته شده است.
  • مطالب خواندنی
  • حمیدرضا حسینی صفحه 86
  • شاهین روحانی صفحه 88
  • کمیته صنعت
  • صفحه 91
    در اواخر سال 84 در راستای اهداف کمیته صنعت، بازدیدی از سوی اعضای این کمیته از شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران صورت گرفت. گزارش ذیل جهت آشنایی خانواده بزرگ انجمن مهندسان مکانیک ایران از اهداف و وظایف این شرکت مهم بازرسی تقدیم خوانندگان گرامی می گردد. ضمن تشکر از آقای مهندس وحید شبا مدیریت محترم امور بازرگانی و توسعه شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران که زحمت تهیه این گزارش را متحمل شده اند و با آرزوی توفیق برای مدیریت محترم این شرکت و سایر مسئولین و دست اندرکاران کار بازرسی مهندسی توجه شما عزیزان را به گزارش مشروحه ذیل جلب می نماید.