فهرست مطالب

پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) - سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، پاییز و زمستان 1383)

پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)
سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، پاییز و زمستان 1383)

  • 225 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/03/20
  • تعداد عناوین: 11
|
  • صفحه 5
  • احمد پاکتچی صفحه 15
    نجم الدین کبری (د 618 ق)، یکی از شخصیت های اثر گذار و نو اندیش در حوزه عرفان نظری است که تاملات او در حوزه های انسان شناسی، فلسفه ذهن و به خصوص معرفت، در تاریخ تصوف و تاریخ معرفت شناسی اسلامی حائز اهمیت است. او در بحث پیرامون «خواطر»، گونه های مختلف خواطر نورانی و ظلمانی را مورد بحث قرار داده و آنگاه به گونه ای برتر از خواطر، یعنی الهام الهی پرداخته و تصویری کامل از نظریه یادآوری را ارئه داده است. نزد او، انسان برای زندگی خاکی خود به حواس و عقل نیازمند است، اما برای دست یافتن به معرفتی درباره حقایق جهان، در حالت کوری است، مگر آنکه با مجاهده پرده از پیش او بر افتد نجم الدین، عقل را به عنوان نعمتی الهی برای دستیابی به معرفت مورد ستایش قرار داده، اما از فریفته شدن آن به ادراکات حسی و دانایی های دنیوی نگران بوده است. او به حقیقتی عظیم در عالم نورانی به عنوان «عقل کبیر» باور دارد که تنها ابزار در یافتن آن، همان عقل فردی متعلق به انسان، یا «عقل صغیر» است. به باور او هیچ گوهری جز جنس خود را نتواند دید. در راستای برون آمدن از کوری، نجم الدین مبحث «غیبت» را گشوده است، حالتی برخاسته از تصفیه وجود که سالک را قادر می سازد تا برخی از حقایق پنهان عالم را مشاهده کند. او به سه مرتبه از غیبت اشاره کرده است که مرتبه نازل آن که برای عموم مردم دست یافتنی است و والا ترین مرتبه اش، شهادت حقیقی است که برای برترین انسان هاست. نجم الدین با سخن از «ذوق»، به مثابه گونه ای از حس غیبی که قدرت تمیز حقایق را به انسان می دهد، ذوق را در تقابل با مشاهده قرار داده و مباحثه معرفتی خود را بسط داده است؛ وی در این تقابل برآن است تا در برابر وضوح حاصل از مشاهده، معرفت حاصل از ذوق را معرفتی حقیقی و شایسته اعتبار، اما با گونه ای از ابهام و عدم وضوح بر شمارد. نزد او سبب مشاهده گشوده شدن بصیرت به کنار رفتن پوشش ها از پیش روی، و سبب ذوق تبدیل وجود و «ارواح» است.
  • دکتررضا اکبری صفحه 35
    جان هیک با وام گرفتن از مفهوم «دیدن به عنوان...» ویتگنشتاین و تعمیم آن به کل تجربه های ادراکی و نیز وام گیری از تمایز کانتی میان نومن و فنومن میان «حقیقت فی نفسه» و «حقیقت عند المدرک» تمایز می نهد. حقیقت فی نفسه همان خداوند در عالم واقع است و حقیقت عند المدرک همان تصوری است که در هر دین از خداوند ارائه شده است. دو تمایز ذکر شده مهم ترین مبنای معرفت شناختی نظریه کثرت گرایانه هیک را در باب ادیان تشکیل می دهند. به نظر می رسد نظریه ادراک و نظریه توجیه در نظریه کثرت گرایانه هیک در باب ادیان از نوعی ابهام برخوردار هستند.
    کلیدواژگان: معرفت شناسی، حقیقت فی نفسه، حقیقت عند المدرک، دین به عنوان، نومن، فنومن
  • عبدالله نصری صفحه 55
    هرمنوتیک را به عام و خاص و فلسفی تقسیم کرده اند. شلایرماخر و دیلتای، طرفدار هرمنوتیک عام و هیدگر و گادامر از مدافعان هرمنوتیک فلسفی هستند. شلایرماخر و دیلتای به دنبال روش های عام برای فهم متون هستند، اما هیدگر و گادامر به تحلیل ما هیت فهم توجه دارند. گادامر با تالیف کتاب «حقیقت و روش» گام مؤثری در ارائه هرمنوتیک فلسفی برداشته است. وی با نقد متفکران گذشته روش را موجب نیل به حقیقت نمی داند، بلکه مواجهه با متن را موجب فهم آن می داند.
    برای گادامر شرایط امکان فهم اهمیت بسزایی دارد. از نظر وی عواملی چون تاریخمندی، زبان، پیشداوری ها و گفتگوی با متن، امکان فهم متن را میسر می سازد.
    در این مقاله علاوه بر بررسی این عوامل به این نکته اشاره شده که لازمه تفکر گادامر نوعی نسبیت در فهم متن و محدودیت معرفت بشری است.
    کلیدواژگان: ماهیت فهم، حیث تاریخی، پیشداروها، درهم آمیختگی افقها، نسبیت فهم، مفسر محوری
  • دکتررضا محمدزاده صفحه 67
    مقاله حاضر از دو بخش تشکیل گردیده است. در بخش اول که قسمت اصلی مقاله را تشکیل می دهد و طبعا هم از اهمیت بیشتری برخوردار است و هم دارای تفصیل بیشتری است، تحلیل فلسفی از منظر فیلسوفان غربی مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش سه قسم تحلیل فلسفی معرفی خواهد شد. تحلیل تجزیه ای1، تحلیل بازگشتی2و تحلیل تفسیری3. تحلیل تجزیه ای عبارت است از هر نوع روشی در تحقیق که مبتنی است بر کاویدن یک کل و مرکب -همچون مرکبهای مفهومی- به گونه ای که توجه به اجزاء و نشان دادن نحوه ترکیب آنها با یکدیگر، تصدیق به گزاره مشتمل بر حکم آن کل را امکان پذیر می سازد. تحلیل بازگشتی عبارت است از بررسی کلیه مقدماتی (قریب و بعید) که در یک استدلال مرکب، نهایتا منجر به اثبات یک گزاره معین می گردد. تحلیل تفسیری آن است که با تفسیر یک یا چند گزاره یا مفهوم بتوان صدق و حقانیت یک گزاره معین را نشان داد.
    در بخش دوم نشان داده شده است که فیلسوفان مسلمان در مباحث خویش، از هر سه قسم تحلیل بهره برده اند و بر خلاف بعضی مشربهای فلسفی غربی، روش تحلیل فلسفی خود را در هیچیک از آنها منحصر نکرده اند.
    کلیدواژگان: تحلیل فلسفی، تحلیل تجزیه ای، تحلیل بازگشتی، تحلیل تفسیری
  • مجید ملایوسفی صفحه 101
    در نوشتار حاضر نخست مساله عینیت از منظر دو فیلسوف مهم عهد باستان یعنی افلاطون و ارسطو مورد بررسی قرار گرفته است؛ سپس مساله عینیت در عصر جدید و نزد عقل گرایانی همچون دکارت و پس از آن نزد تجربه گرایانی همچون بیکن، لاک و بارکلی مورد بحث قرار گرفته و در آخر نظر کانت در این خصوص آورده شده است در ادامه نتیجه بندی سه گانه از مساله عینیت: معرفت شناختی، مابعدالطبیعه و معنا شناختی آمده است. پس از آن به گونه های مختلف عینیت معرفت شناختی: نظریه های قائل به اجماع، نظریه های اشاره ای، نظریه های فرا باز نمایانه و نظریه های قائل به تطابق پرداخته شده است. سپس عینیت مابعدالطبیعه و اقسام آن مورد بحث قرار گرفته و در آخر نیز به عینیت معنا شناختی عطف توجه شده است.
  • سیدمجید ظهیری صفحه 117
    در این مقاله، تاثیرات قضایای ناتمامیت اول و دوم گودل، پس از تبیینی کوتاه، در برخی فلسفه های مضاف، از جمله فلسفه ی ریاضیات و فلسفه ی ذهن، و نیز بر علیه مادی گرایی و پوزیتیویسم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
    تاثیر قضایای گودل در فلسفه ی ریاضیات، در سه حوزه منطق گرایی، صورت گرایی و سرشت برهان بررسی شده است.
    در حوزه ی فلسفه ی ذهن، به تاثیر قضایای گودل در براهین ضد ماشین انگار اشاره شده است.
    کلیدواژگان: گودل، قضایای ناتمامیت، فلسفه ریاضیات، فلسفه ذهن، منطق گرایی، صورت گرایی، سرشت برهان، شهود گرایی، تصمیم ناپذیر، ضد ماشین انگار
  • دکترحسین سوزنچی صفحه 133
    وحدت وجود یکی از مهمترین باورهای عرفانی است که همواره چالش های فراوانی را هم در عرصه دینداری و هم در عرصه تفکر فلسفی موجب شده است و ملاصدرا هم به عنوان مبدع یک نظام فلسفی به نام حکمت متعالیه، مدعی است که توانسته است این نظریه عرفانی را تبیین فلسفی نماید. اما بعدها در شرح مراد ملاصدرا اختلافاتی پدید آمد؛ برخی از پیروان این نظام فلسفی نظریه وحدت تشکیکی وجود را تنها تبیین معقول از نظریه وحدت وجود عرفا دانستند و اما برخی دیگر براین باور بودند که سخن عرفا چیزی بیش از این است، یعنی نفی هرگونه کثرت از وجود، که از آن به وحدت شخصی وجود تعبیر کرده اند، و قائل شده اند که ملاصدرا نیز در نظام فلسفی خود توانسته از وحدت تشکیکی وجود گذر کند و به وحدت شخصی وجود برسد.
    برای داوری بین این دو دیدگاه، در این مقاله، پس از اشاره مختصری به تاریخچه پیدایش نظریه وحدت وجود، تاریخ تحولاتی را که در تفسیر رای ملاصدرا در این باب وجود دارد، مورد بررسی قرار می دهیم و سپس به سراغ معیارهایی که برای تفکیک فلسفی این دو دیدگاه ارائه شده، می رویم تا نشان دهیم که آیا به لحاظ معنا شناختی، در فضای حکمت متعالیه، واقعا سخن از وحدت شخصی وجود به عنوان امری متمایز از وحدت تشکیکی وجود، قابل دفاع است یا خیر. برای اینکه این داوری کامل شود باید علاوه براین بحث معناشناختی، ادله فلسفی قائلان به تفکیک این دو مطلب در حکمت متعالیه و لوازم پذیرش چنین تفکیکی را نیز مورد بررسی فلسفی قرار داد که به علت ضیق مجال در این مقاله به همان بررسی تاریخی و معناشناختی بسنده شد و ان شاء الله در مقاله دیگری بررسی ادله و لوازم این سخن مورد بررسی قرار خوهد گرفت.
  • مهدی سپهری صفحه 167
    یکی از ملاکهای تمایز علوم را، موضوع هر علم دانسته اند. در این راستا، حکما در ابتدای «الهیات» در مورد الهیات به بحث پرداخته اند. شیخ الرئیس ابن سینا در «الهیات شفا» به طور مبسوط به این بحث پرداخته است اینکه ابن سینا چه معنایی از موضوع الهیات در نظر داشته را از خلال آن مباحث می توان استخراج کرد. این نوشتار بر آن است تا آن معنا را با استفاده از روش معناشناسی و راهکارهای آن استخراج کرده و نتیجه را در جملاتی که از اطناب ممل و اجمال مخل بدور باشند ارائه کند. این کار که از حیث ابهام زدایی معنایی و شفاف کردن تغییرات معنایی می تواند اهمیت داشته باشد، بررسی معناشناختی را صرفا در «الهیات شفا» انجام داده است.
    کلیدواژگان: معناشناسی، محورهای همنشینی و جانشینی، موضوع الهیات، موجود مطلق، موجود بماهو موجود، عوارض و احوال موضوع بماهو
  • ویلیام دری ترجمه: فریبا پات صفحه 185
    در این نوشتار نخست به پیشینه تاریخی فلسفه نقدی تاریخ اشاره شده است، سپس سه مساله اصلی فلسفه نقدی تاریخ مورد بررسی قرار گرفته است. مساله نخست آن نوع تبیین یا تبیین هایی است که در پژوهش های تاریخی لازم یا قابل قبول است. مساله دوم این است که با توجه به نقش ساختاری ای که ارزشداوری ها غالبا در گزارش های تاریخی دارند، تا چه اندازه استدلال های تاریخی باید یامی توانند فارغ از ارزش باشند. مساله سوم نقش روایت در بیان نتایجی است که مورخ به آن دست یافته است. بخش پایانی این نوشتار بیان خدمتی است که فیلسوفان می توانند به مورخان عرضه دارند.
    کلیدواژگان: فلسفه نقدی تاریخ، تاریخ نگاری، تبیین، روایت، عینیت، ارزشداوری
|
  • Dr . Ahmad Pakatchi Page 15
    Shaykh Najm al-din Kubra (d. 618 H.) is one of the influential thinkers in erea of speculative mysticism. His reflections includes anthropology, philosophy of mind and theory of knowledge. He discussed, amony other issues, the significance of various types of dreams and visions; the different classes of conceptions and images, ie, Luminous and dark, (Khawatir) that engage the mystic’s attention. then, he dealt with higher type of khawatir. divine inspiration, and presented a complete theory of recollection. In his view, man needs senses and reason for his worldly life, but he never attain knowledge concerning world realities, except by self- exertion. He believed in a great truth in the luminous world as a “macroreason” which can be perceived only by means of individual human reason or “microreason”. the concepts of “absence” (ghibat) and taste (dhawq) are ones that play a important role in Najm al-din’s theory of knowledge.
  • Dr . Reza Akbari Page 35
    Borrowing the conceptn of “seeing as” from Wittgenstain and Kant’s distinction between nomenon and phenomenon, Jhon Hick distinguishs between “reality in itself” and “reality for perceiver”. Reality in itself is God in real world and reality for perceiver is the very image that every religion offers of God. This distinction is the most important epistemological foundation of Hick’s theory of religious pluralism. It seems that the theory of perception and theory of justification in Hick’s theory of religious pluralism are vague.
  • Dr . Abdollah Nasri Page 55
    Hermeneutics is divided into general, particular and philosophical. Schleiermacher and Dilthey uphold general hermeneutics and Heidegger and Gadamer endorse philosophical one. Scheiermacher and Dilthey are in search of general methods for understanding texts, but analyzing the nature of understanding engage Heidegger and Gadamer’s attentions. Gadamer’s “Truth and Method” is a influential book in philosophical hermeneutics. Cirticizing past thinkers, Gadamer views contronting texts, not method, as means of Understanding. For Gadamer conditions of understanding have highly importance. In his view, such factors as historicity, language, prejudices and dialogue with text make understanding text possible. In this essay, in addition to examine these factors, pointed out that Gadamer’s thought entails a sort of relativity in understanding text and of limitedness of humen knowledge.
  • Dr. Reza Mohammadzadeh Page 67
    This article is divided into two parts. In the first philosophical analysis is discussed from view-point of western philosophers. They present three type of philosophical analysis: Decompositional analysis, Regressive analysis and Interpretational analysis. decopositional analysis is a method of investigation of the sort that based on exploration of one hole - like conceptional ones - so that to pay attention to its parts and the way of its combination make the attestation of the proposition it included possible. Regressive analysisis the examination of the all (near and far) premises of one combined arguments that finally leads to confirmation of given proposition. interpretational analysis is the interpration of one or more propositions or concepts, by means of wich the truth of given proposition can be shown. in the second part, it is pointed out that muslim philosophers have used of these three types of analysis.
  • Dr. Majid Mollayusefi Page 101
    In thi essay, the problem of objectivity is examined. Form view-point of such philosophers as Aristotle, Plato, Descartes, Bacon, Locke, Berkeley and kant. Theproblem of objectivity is divided into three ones: epistemological, metaphysical and semantical. Then, consensus, indexical, representative and correspondence theories is dealth with. Finally, types of metaphysical and semantical objectivity is discussed.
  • Sayyed Majid Zahiri Page 117
    In this essay, after short explanation, the effects of Godel’s first and second incompleteness theorems on philosophy of mathematics and philosophy of mind and against materialism and positivism is examined. The effect of Godel’s theorems on philosophy of mathematics has examined in three fields of logicism, formalism and nature of proof. in the area of philosophy of mind, the effect of Godel’s theorems on anti-mechanist proofs is pointed out.
  • Dr. Hossein Suzanchi Page 133
    The unity of being is one the most important doctrines of mystics that provoked many challenges in area of religious belieft and philosophy. Mulla sadra as a founder of philosophical system called transcendental philosophy claims that he have much success in explaining this mystical doctrine. But his followers disagreed over his meaning. Some of them claimed that the theory of equivocal unity of being was the only rational explanation of mystic’s doctrine of unity of being. Other claimed that mystic’s doctrine means the individual unity of being that negates plurality of beings. In this essay, after brief indication of history and development of mystic’s doctrine, different interpretations of Mulla sadra view concerning this doctorine is examined. semantical examination is used to show wich interpretation is defensible.
  • Mehdi Sepehri Page 167
    One of the criteria of distinction betwin sciences is their objects. Philosophers also have distinguished theology from other sciences on the basis of its object. Ibn Sina in shefa illahyat has vastly dealt with this discussion. in this essay, the meaning that Ibn Sina has had in mind of the object of theology is elicited from his magnum opus, sheaf, by method of semantics. this classifies meaning-shifts and omits obscurities.
  • W. H. Dray Page 185
    In this essay it first point out the history of critical philosophy of history, then examin three main problems of critical philosophy of history. The first is the kind of expkanation that is required or acceptable in historical studies. the second is the extent to wich historical reasoning should be, or can be, value – free, , in view of the structural role that value judgements often appear to play in historical accounts. The third is the kind of case that can be make for narrative as a way expressing historical conclusions. The last section of this essay is the contributions of philosophers to historians.