فهرست مطالب

غدد درون ریز و متابولیسم ایران - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1381)

مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1381)

  • تاریخ انتشار: 1381/10/19
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فریدون عزیزی صفحه 209
    در سال های اخیر اندیشه پیشگیری از بیماری ها از امراض واگیر فراتر رفته و بیماری های غیر واگیر را نیز در بر گرفته است. این امر، به دلیل طول عمر بیشتر جامعه بشری شیوع رو به تزاید امراض غیرواگیر به ویژه در جوامعی است که توانسته اند بیماری های عفونی رایج و معمول را مهار نمایند. بخش عمده ای از برنامه های کشوری را در جوامع پیشرفته (و اخیرا در جوامع در حال پیشرفت) پیشگیری از بیماری های عمده غیرواگیر مانند بیماری های قلبی – عروقی، سرطان ها و دیابت تشکیل می دهد. آیا پیشگیری از بیماری های تیرویید جایگاهی در برنامه های پیشگیری کشوری دارد؟ آیا به جز برطرف کردن کمبود ید که مقوله عمده ای در پیشگیری از بیماری های تیرویید بوده است، اقدامات دیگری نیز ضروری است؟
  • منیژه محمدی، مسعود امینی، تقی قفقازی صفحه 213
    مقدمه
    اهمیت کنترل بیماری دیابت و کشف راه هایی که بتواند درمان بیماران را تسهیل کند از ضروریات تحقیق در این زمینه است. کلروکین به دلیل اثرات هیپوگلسیمیک یکی از داروهایی است که برای درمان دیابت مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین اثر کلروکین بر کنترل بیماری دیابت طراحی شده است.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه کارازمایی بالینی، بیماران دیابتی نوع دو مراجعه کننده به مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم اصفهان در سال 79-1378 که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، به روش غیراحتمالی انتخاب شدند. بیماران انتخاب شده 30 فرد دیابتی تحت درمان با داروهای خوراکی ضد دیابت بودند که قند خونشان تحت کنترل نبود و کاندیدای انسولین درمانی بودند. برای این گروه به مدت دو ماه یک قرص کلروکین علاوه بر سایر داروها تجویز شد. در بیماران تحت بررسی، قبل و دو ماه پس از تجویز دارو، وزن، فشارخون، FBS، قند خون دو ساعت بعد از صبحانه، HbA1c و لیپیدهای خونی اندازه گیری و مقایسه شد.
    یافته ها
    میانگین FBS و HbA1c بعد از درمان کاهش معنی داری یافته بود (12/65±07/183=(1)FBS، 59/26±92/131= (2)FBS و 05/0p<) و (05/2±36/10= (1)HbA1c، 32/1±36/8=(2)HbA1c، 05/0p<). سایر مقادیر اندازه گیری شده تغییر معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد کلروکین در بیماران دیابتی نوع دو مقاوم به داروهای خوراکی ضد دیابت باعث کاهش قندخون می شود. این اثر کلروکین از طریق کاهش تجزیه و افزایش ترشح انسولین و در نتیجه افزایش عرضه گلوکز به سلول اعمال می شود.
    کلیدواژگان: کلروکین، دیابت نوع دو، کنترل قندخون
  • لیلا آزاد بخت، راهبه شاکرحسینی، شهناز اتابک، مریم جمشیدیان، یدالله محرابی، احمداسماعیل زاده صفحه 217
    مقدمه
    این بررسی به منظور مقایسه اثرات پروتئین حیوانی و سویا بر شاخص های خونی و عملکرد کلیه ها در بیماران دیابتی نوع 2 مبتلا به نفروپاتی و بر روی مراجعه کنندگان به مطب خصوصی پزشک فوق تخصص کلیه و بیمارستان امام حسین (ع) صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در این بررسی متقاطع 14 بیمار دیابتی نوع 2 مبتلا به نفروپاتی که شرایط کنترل نشده یا بیماری های کلیوی با منشا دیگر نداشتند، به مدت 7 هفته تحت تاثیر رژیم حاوی 8/0 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (70% پروتئین حیوانی و 30% پروتئین گیاهی) و 7 هفته تحت تاثیر رژیمی مشابه با 8/0 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن که 35% پروتئین آن از سویا تامین می شد، قرار گرفتند. مابین دو دوره مداخله، 4 هفته دوره انتقالی (Washout) در نظر گرفته شد. در دوره انتقالی، بیماران به رژیم غذایی قبل از شروع تحقیق برگشتند. در این مدت هر دو هفته یک بار یادداشت غذایی یکروزه گرفته می شد و شاخص های تن سنجی ارزیابی می گردید. در ابتدای تحقیق، پایان هفته های 7، 11 و 18 شاخص های خونی و عملکرد کلیوی ارزیابی شدند. به منظور مقایسه تغییرات حاصل از دوره مصرف پروتئین سویا با تغییرات حاصل از دوره مصرف پروتئین حیوانی از آزمون t زوجی استفاده شد.
    یافته ها
    از 14 بیمار مورد بررسی 10 نفر (5/71%) زن و 4 نفر (5/28%) مرد بودند. میانگین (±انحراف معیار) وزنی و سنی افراد شرکت کننده به ترتیب (3/10±) 6/70 کیلوگرم و (1/12±)1/62 سال بود. مقایسه اثرات حاصل از پروتئین سویا و پروتئین حیوانی بر میزان پروتئین دفعی در ادرار مقادیر معنی داری را نشان می داد (001/0p<). کراتینین ادرار و سرم، نیتروژن اوره خون، میزان تصفیه گلومرولی، کلسیم، سدیم و پتاسیم سرم، HDL-C، LDL-C/HDL-C و شاخص های قند خون پس از مقایسه اثرات دو رژیم تغییر معنی داری نداشت. کاهش معنی دار ازت اوره ادرار (001/0p<)، فسفر سرم (006/0p<)، کلسترول تام (01/0p<)، تری گلیسرید (002/0p<) و LDL-C (04/0p<) مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    استفاده از پروتئین سویا در رژیم غذایی این گروه از بیماران می تواند سبب تعدیل عوامل خطرساز بیماری های قلبی، کاهش پروتئین دفعی در ادرار 24 ساعته و ازت اوره ادرار گردد.
    کلیدواژگان: پروتئین سویا، پروتئین حیوانی، پروتئین دفعی در ادرار، نفروپاتی، دیابت نوع دو
  • ناصر ابراهیمی دریانی، عاطفه فخاریان، منوچهر نخجوانی، شهرام میرمومن، حسین بهرامی، بابک حق پناه صفحه 225
    مقدمه
    مطالعات فراوانی بر شیوع بیماری سلیاک و افزایش سطح سرمی آنتی بادی های آنتی گلیادین (AGA) و آنتی اندومیزیال (AEA) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در مقایسه با جمعیت عادی دلالت دارد، لذا غربالگری بیماری سلیاک در بیماران دیابت نوع 1 توصیه شده است و تعیین توام AGA و AEA به عنوان آزمون انتخابی معرفی شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مورد شاهدی و آینده نگر در سال های 80-1379 در بیمارستان امام خمینی انجام گرفته است. 80 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 که به طور متوالی به درمانگاه غدد بیمارستان امام خمینی مراجعه کرده بودند، به عنوان گروه مورد و 80 بیمار غیردیابتی مراجعه کننده به درمانگاه داخلی همین مرکز که از نظر سن و جنس با گروه مورد تطبیق داده شده بودند، به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. سطح AGA-IgA و AEA-IgA خون بیماران اندازه گیری شد و از بیمارانی که سطح AGA-IgA یا AEA-IgA در آنها بالا بود، بیوپسی دئودنوم گرفته شد.
    یافته ها
    از میان 80 بیمار گروه شاهد AGA و AEA در هیچ کدام مثبت نشد. در حالی که در 3 نفر از 80 بیمار دیابتی (8/3%) هم AGA و هم AEA مثبت بود. برای سه بیماری که AGA و AEA مثبت داشتند، بیوپسی دئودنوم انجام شد و دو نفر آتروفی ویلوس به نفع بیماری سلیاک داشتند.
    نتیجه گیری
    شیوع بیماری سلیاک در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در مطالعه ما نیز مشابه سایر مطالعات است و از این رو، غربالگری با آزمون های AGA و AEA در یک سال بعد از تشخیص دیابت نوع یک توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: بیماری سلیاک، دیابت نوع 1، AGA، AEA، بیوپسی دئودنوم
  • پیمانه حیدریان، فریدون عزیزی صفحه 229
    مقدمه
    افزایش آنتی بادی های تیروئید پس از اصلاح کمبود ید در برخی از مطالعات گزارش شده، اگر چه ارزش بالینی آن هنوز نامشخص است. این مطالعه یک دهه پس از اجرای برنامه کشوری مصرف نمک یددار به بررسی شیوع اختلالات عملکرد تیروئید و آنتی بادی های تیروئید در بزرگسالان تهرانی می پردازد.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع مقطعی بوده و به روش نمونه گیری منظم، 1434 فرد بالای 20 سال را که از آذر 1378 تا شهریور 1379 در مطالعه قند و لیپید تهران شرکت کرده بودند، بررسی نموده است. در یک نمونه خون وریدی ناشتا TSH و T4 سرم، T3 uptake و آنتی بادی های آنتی تیروپروکسیداز (TPOAb) و آنتی تیروگلوبولین (TgAb) و در زیر نمونه ای تصادفی از 160 نفر غلظت ید دفعی ادرار اندازه گیری شد. کم کاری تیروئید آشکار و تحت بالینی براساس μU/mL5/3TSH > و به ترتیب FT4I پایین) 1(< و طبیعی و پرکاری تیروئید آشکار و تحت بالینی بر اساس μU/mL 3/0TSH < و به ترتیب FT4I بالا)2/4(> و طبیعی تعریف شد.
    یافته ها
    میانه غلظت ید دفعی ادرار μg/dL 5/18 بود. شیوع کلی گواتر با افزایش سن کاهش یافته و در زنان بالاتر از مردان بود (0/33% در برابر 5/15%، 001/0p<). در این مطالعه، 9/5% از افراد گره تیروئید داشتند و شیوع در زنان بالاتر از مردان بود (3/8% در برابر 0/3%، 001/0p<). شیوع کم کاری تیروئید آشکار و تحت بالینی به ترتیب 5/3 در 1000 نفر (6/1 در 1000 مرد و 1/5 در 1000 زن) و 2/2% (9/0% در مردان و 2/3% در زنان) بود. هیچ موردی از پرکاری تیروئید آشکار مشاهده نشد و شیوع موارد پرکاری تیروئید تحت بالینی 2/4 در 1000 نفر (1/3 در 1000 مرد و 1/5 در 1000 زن) بود. در زنان میانگین TSH و شیوع آنتی بادی های مثبت تیروئید بالاتر از مردان بود (به ترتیب 01/0p< و 001/0p<) و شیوع TPOAb+ با افزایش سن افزایش می یافت. توافق معنی دار آماری بین شیوع TPOAb+ و TgAb+ وجود داشت (001/0< p) و 3/8% از مردان و 9/15% از زنانTPOAb+ و 0/11% از مردان و 5/21% از زنان TgAb+ بودند. در مدل رگرسیون لجستیک TPOAb+، TgAb+ و جنس مونث بیشترین قدرت پیش گویی را برای μU/mL 5/3TSH > داشتند. همچنین TgAb+، μU/mL 5/3TSH > و گواتر بیشترین قدرت پیش گویی را برای TPOAb+ داشتند و TPOAb+،μU/mL 5/3TSH >، عدم مصرف سیگار و جنس مونث بیشترین قدرت پیش گویی را برای TgAb+ نشان دادند. وارد کردن مقادیر مختلف TSH در مدل نشان داد که μU/mL 3/0TSH > قدرت پیش گویی برای TPOAb+ (77/1=OR، 05/0p<) و μU/mL 1/2TSH > قدرت پیش گویی برای TgAb+ (73/1=OR، 05/0p<) دارد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که کم کاری تیروئید تحت بالینی شیوع قابل توجهی در تهران دارد. همبستگی میان آنتی بادی های مثبت تیروئید با TSH بالا و گواتر اهمیت آسیبزایی این آنتی بادی ها به ویژه TPOAb را یک دهه پس از شروع جایگزینی با ید نشان می دهد.
    کلیدواژگان: آنتی بادی تیروئید، کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، گواتر، ندول تیروئید، ید ادرار
  • دکترآرش اردوخانی، پروین میرمیران، مسعود محرم زاده، مهدی هدایتی، یدالله محرابی، دکترفریدون عزیزی صفحه 243
    مقدمه
    آگاهی از توزیع میزان فراخوان و هیپوتیروئیدی نوزادان در فصول مختلف می تواند در بررسی علل آنها و همچنین بهینه سازی تخصیص منابع در طول اجرای طرح غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید موثر باشد. در این مقاله درباره توزیع میزان فراخوان و هیپوتیروئیدی نوزادان در فصول مختلف اجرای طرح غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید بحث می شود.
    مواد و روش ها
    از فروردین 1377 تا اسفند 1380 (48 ماه) نمونه های خون بندناف از 8 بیمارستان و یک مرکز تسهیلات زایمانی در تهران و شبکه بهداشتی درمانی دماوند بر روی کاغذ فیلتر (Whatman BFC 180) گرداوری گردید. مقادیر TSH با روش two-site IRMA اندازه گیری و موارد با mU/L 20 ≤ TSH بندناف فراخوان شدند. تشخیص هیپوتیروئیدی بر اساس مقادیر سرمی TSH و T4 و با استفاده از جدول های مرجع برای مقادیر پارامترهای مذکور بر حسب سن نوزادان گذاشته شد. نسبت شانس (Odds ratio) و فاصله اطمینان 95% برای وقوع موارد با mU/L 20TSH ≥ بندناف و هیپوتیروئیدی نوزادان در فصول مختلف بررسی شد. همچنین، اثر استفاده از مواد ضدعفونی یددار در آماده سازی مادران قبل از زایمان بر وقوع موارد با mU/L 20 ≤ TSH بندناف ارزیابی شد.
    یافته ها
    تعداد 29908 نمونه خون بندناف گرداوری شد که 314 نمونه دارای mU/L 20 ≤ TSH بودند (میزان فراخوان 5/10 در هزار). میزان فراخوان در فصل زمستان و سایر فصول به ترتیب 1/13 و 5/9 در هزار تولد زنده بود. نسبت شانس وقوع موارد mU/L 20TSH ≥ در فصل زمستان نسبت به سایر فصول 39/1 (فاصله اطمینان 95% بین 76/1-10/1) بود (01/0>p). تاثیر مواد ضدعفونی یددار در افزایش موارد با mU/L 20 ≤ TSH بندناف در زمستان نسبت به فصول دیگر معنی دار نبود. شانزده نوزاد (1 در 502 تولد) با هیپوتیروئیدی مادرزادی در فصل زمستان و پانزده نوزاد (1 در 1458 تولد) در سایر فصول به دنیا آمدند. نسبت شانس وقوع هیپوتیروئیدی در زمستان 91/2 برابر سایر فصول (فاصله اطمینان 95%: 89/5-44/1) بود (01/0>p).
    نتیجه گیری
    وقوع موارد فراخوان و هیپوتیروئیدی نوزادان در فصل زمستان بیش از سایر فصول است
    کلیدواژگان: تیروتروپین، بندناف، هیپوتیروئیدی، تغییرات فصلی، نوزاد
  • فرزاد شیدفر، احمد عامری، سیدعلی کشاورز، محمود جلالی صفحه 249
    مقدمه
    کم خونی فقرآهن شایع ترین کمبود ماده مغذی در بارداری است و دریافت مکمل های آهن در بارداری برای پیشگیری از این کم خونی ممکن است تاثیر نامطلوب در جذب روی داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مصرف قرص آهن بر وضع روی سرم زنان باردار بود.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه همگروهی تاریخی (historical cohort) از بین تمامی زنان بارداری که در سه ماهه سوم بارداری بودند و به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده بودند، به صورت تصادفی 20 زن باردار که قرص آهن استفاده نمی کردند و 21 زن باردار که قرص آهن استفاده می کردند، انتخاب شدند. غلظت روی سرم با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی و مقادیر آهن TIBC و فریتین با استفاده از اسپکتروفتومتر اندازه گیری شد. میانگین دریافت روزانه خوراک از پرسشنامه یادامد 24 ساعته خوراک و برنامه کامپیوتری FP 2 براورد گردید. یافته ها با استفاده از آزمون های مجذور کای،t وضریب همبستگی پیرسون آنالیز شد.
    یافته ها
    در گروه مصرف کننده قرص، افزایش میانگین روی دریافتی در مقایسه با گروه عدم مصرف قرص آهن وجود داشت (05/0p<). بین غلظت روی سرم باTIBC گروه مصرف کننده قرص آهن همبستگی منفی معنی داری وجود داشت (05/0p<). میانگین غلظت آهن و TIBC بین دو گروه اختلاف معنی داری داشت (05/0p<). میانگین غلظت روی در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    کمبود روی سرم در 2/17% زنان باردار دیده شد و دریافت آهن تکمیلی تاثیری بر وضع روی سرم زنان باردار نداشت.
    کلیدواژگان: حاملگی، آهن تکمیلی، وضعیت روی سرم
  • رضا نجفی اسداللهی، مسعود محرم زاده، عباس اولیا، آرش اردوخانی، موسی پورعبدی، بهزاد مهدیانی، مهدی هدایتی، پروین میرمیران، رامبد حاجی پور صفحه 255
    مقدمه
    تولید کیت اندازه گیری TSH بر روی نمونه های خون خشک شده بر کاغذ فیلتر (کیت TSH نوزادان) در داخل کشور از گام های اولیه و اساسی در ملی نمودن طرح غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید محسوب می گردد. هدف این مقاله بررسی کیفیت اولین کیت تولید شده در جمهوری اسلامی ایران است.
    مواد و روش ها
    از اسفند 1376 تا خرداد 1380 (40 ماه) نمونه های خون خشک شده بر کاغذ فیلتر از 8 بیمارستان و یک مرکز تسهیلات زایمانی در تهران و دماوند جهت اندازه گیری TSH به مرکز تحقیقات غدد ارسال شد. مقادیر TSH با روش two-site IRMA با استفاده از کیت های تهیه شده بر اساس دستورالعمل شرکت NETRIA در سازمان انرژی اتمی ایران اندازه گیری شد. اعتبار شامل دقت (آزمون های درون و برون سنجش)، صحت (آزمون بازیابی)، حساسیت و ویژگی روش مورد ارزیابی قرارگرفت. همچنین، اختلاف مقادیر TSH 41 نمونه بندناف (نمونه گیری تصادفی) با استفاده از دو کیت حاضر و کیت DRG (ELISA) مقایسه و همبستگی بین مقادیر به دست آمده محاسبه شد.
    یافته ها
    در طول اجرای طرح غربالگری هیپوتیروئیدی نوزادان، مقادیر TSH 20107 نمونه خون خشک شده بندناف اندازه گیری شد. سه نوزاد هیپوتیروئید دارای TSH بندناف مرزی (بین mIU/L 35-23) بودند. بر اساس 2SD از میانگین 10 تکرار استاندارد صفر، حساسیت روش mIU/L 1 محاسبه گردید. ضریب تغییرات (CV%) برای غلظت های mIU/L 3، 23، 45 و 82 به ترتیب برابر 7/10، 7/8، 4/9 و 6/9 (درون سنجش) و 2/12، 1/9، 2/10 و 1/11 (برون سنجش) به دست آمد. در آزمون بازیابی نسبت غلظت های تیروتروپین اندازه گیری شده (mIU/L 13، 36 و 69) به غلظت های مورد انتظار (mIU/L 12، 32 و 63) به ترتیب عبارت از 108، 112 و 109% بود. ویژگی روش برای TSH، LH، hCG، FSH، PRL و GH به ترتیب 100، 005/0>، 005/0>، 003/0>، 01/0> و 02/0> درصد بود. قدر مطلق اختلاف مقادیر TSH به دست آمده از دو کیت حاضر و DRG در 95% موارد کمتر از mIU/L 5/1 بود و همبستگی به دست آمده معنی دار بود (96/0= r و 001/0p<).
    نتیجه گیری
    عملکرد کیت مذکور به منظور شناسایی هیپوتیروئیدی نوزادان در غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید به ویژه در غلظت های پایین بندناف بر اساس یافته های طرح غربالگری و همچنین داده های روش شناسی ارایه شده قابل قبول است.
    کلیدواژگان: تیروتروپین، بندناف، غربالگری نوزادان، کیت تشخیصی، IRMA
  • رحیم وکیلی، خلیل فریور صفحه 263
    دیابت نوع یک، یک بیماری خودایمنی است که یک عضو خاص (پانکراس) را درگیر میکند و علایم و نشانه های آن در اثر تخریب سلولهای بتا ایجاد میشود. این بیماری چند عاملی (مولتی فاکتوریال) است و عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند.
    در سالهای اخیر با توجه به شیوع دیابت توجه خاص به نقش عوامل محیطی به خصوص عفونتهای ویروسی در بروز دیابت معطوف شده است. مطالعات اخیر موید نقش عفونتهای ویروسی در شروع روند خودایمنی بیماری و تخریب سلولهای بتای پانکراس بوده است. تصور می شود که ابتلای مادر به عفونتهای انتروویروسی در زمان بارداری میتواند زمینه را برای بروز دیابت در کودکان فراهم نماید. در مطالعه های متعدد تفاوت ماه و فصل تولد کودکان دیابتی نسبت به جمعیت معمولی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در یک مطالعه مقطعی ماه و فصل تولد کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک و تفاوت آن را با جمعیت معمولی شهر مشهد بررسی کرده ایم.
|
  • M. Mohammady, M. Amini, T. Ghafghazi Page 213
    Introduction
    As the control of diabetes is important, finding the ways which facilitates patient’s, treatment is the major aim for this research. Chloroquine was considered for diabetes treatment because of its hypoglycemic effects. This study was conducted to detect the effect of chloroquine on diabetes control in type 2 diabetic patients.
    Material And Methods
    In a clinical trial, type 2 diabetic patients referred to Isfahan Endocrine and Metabolism Research Center during the year of 1999-2001 who had inclusion criteria using a convenience sampling method were selected. Selected patients were type 2 diabetic patients under treatment with oral antidiabetic agents, in whom the disease had not been controlled, and so were candidates for insulin therapy. In this group, beside other drugs, one tablet of chloroquine was recommended for two months. Weight, blood pressure, fasting blood glucose (FBS), glycosylated hemoglobin (HbA1c) and other laboratory tests were checked before and after 2 months administration of the drugs and the corresponding values were compared.
    Results
    Mean FBS, HbA1c and BS2hpp were decreased significantly (FBS1= 183.07±65.12, FBS2 = 131.92±26.59, P<0.05), HbA1c1 = 10.36±2.05, HbA1C2 = 8.36±1.32, P<0.05), (BS2hpp1 = 254.7±104.2, BS2hpp2 = 195.54±59.8, P<0.05). Other variables did not change significantly.
    Conclusion
    Results of this study show that chloroquine decreases did serum glucose level in type 2 diabetic patients who are resistant to oral anti-diabetic agents. This effect is due to role of chloroquine in decreasing degradation, thus increased glucose exposure to cells.
  • L. Azadbakht, R. Shakerhosseini, Sh Atabak, M. Jamshidian, Y. Mehrabi, A. Esmaeill Zadeh Page 217
    Introduction
    This study was undertaken to compare the effect of animal protein and that of soy protein on blood indices and renal function of type 2 diabetic patients with nephropathy, attending a private kidney disease clinic and Imam Hossein hospital (a university hospital) in Tehran.
    Material And Methods
    This cross-over randomized clinical trial was conducted on 14 patients who were free of any chronic conditions or other renal diseases. The patients were asked to follow a diet containing 0.8 gr/kg protein (70% animal and 30% vegetable protein) for 7 weeks. Then after a washout period of 4 weeks during which the prestudy diet was followed, subjects were readmitted to repeat the same cycle of consuming a similar diet with 0.8 gr/kg protein containing 35% soy protein. A 24-hour dietary recall was completed every two weeks and anthropometric indices were assessed. Hematological values and renal function were evaluated at the beginning, after 7, 11 and 18 weeks of the study. Paired t test was used for statistical analysis.
    Results
    There were 10 (71.5%) men and 4 (28.5%) women in this study. Mean (SD) of weight and age were 70.6(10.3) kg and 62.1(12.1) years, respectively. The differerence the effects of soy and animal protein on proteinuria was significant (P<0.001). There were no significant changes in serum and urine creatinine, blood urea nitrogen, glomerular filtration rate, serum calcium, sodium, potassium, HDL-C, LDL-C/HDL-C levels and glycemic indices between the two diets. Significant reductions were seen in urinary urea nitrogen (P<0.001), serum phosphate (P<0.006), total cholesterol (P<0.01), triglycerides (P<0.002) and LDL-C (P<0.04) after soy versus animal protein consumption.
    Conclusion
    It is concluded that soy inclusion in the diet can modify the risk factors of heart disease and also reduce proteinuria and urinary urea nitrogen level.
  • N. Ebrahimi Daryani, A. Fakharian, M. Nakhjavani, Sh Mirmomen, H. Bahrami, B. Hagh Panah Page 225
    Introduction
    Several studies have shown a higher prevalence of celiac disease and elevation of serum antigliadin antibody (AGA) and antiendomysial antibody (AEA) in patients with diabetes mellitus type 1. But there is scant data of the prevalence of celiac disease in Iranian patients with type 1 diabetes.
    Material And Methods
    In a prospective, case-control study, 80 consecutive patients with type 1 diabetes referred to endocrine clinic of Imam Khomeini hospital, in a two-year period, between March, 2000 and March 2001, were enrolled as cases. 80 age and sex matched nondiabetic patients, who had referred to the Clinic of Internal Medicine of the same hospital at the same period were included in control group. Blood levels of AGA-IgA and AEA-IgA were measured in all patients and patients with elevation of these antibodies underwent a duodenal biopsy.
    Results
    From 80 patients in the case group, 3 patients (3.8%) had an elevation in both AGA and AEA, while none of the controls had elevation in either AGA or AEA. Duodenal biopsy in two of three cases who had elevated AEA and AGA revealed subtotal villous atrophy indicating celiac disease, and in the other case, changes were nonspecific.
    Conclusion
    Prevalence of celiac disease in our study is similar to others, emphasizing the importance of screening with AGA and AEA in patients with type 1 diabetes.
  • P. Heydarian, F. Azizi Page 229
    Introduction
    Increased frequency of thyroid antibodies (Abs) following correction of iodine deficiency has been reported in several studies, although its clinical implications are still unclear. Ten years after initiation of universal salt iodization, the prevalence of thyroid dysfunction and antibodies were investigated in Tehran adults.
    Material And Methods
    A systematic sample of 1434 people aged >20 years, selected from Tehran Lipid and Glucose Study population, participated in this cross-sectional study from Dec 1999 to Sept 2000. Thyroid size was graded according to WHO grading system and thyroid nodules were detected by palpation. A fasting blood sample was taken for serum TSH, total T4, T3 uptake, antithyroperoxidase (TPOAb), and antithyroglobulin (TgAb) antibodies. Urinary iodine concentration was measured for a random subsample of 160 people. In persons with no history of taking thyroid drugs during the previous month, overt and subclinical hypothyroidism was defined as TSH>3.5 μU/mL and low (<1.0) and normal FT4I, while overt and subclinical thyrotoxicosis as TSH<0.3 μU/mL and high (>4.2) and normal FT4I respectively.
    Results
    Median urinary iodine concentration was 18.5 μg/dL. Total goiter prevalence decreased with age and was higher in women than men (33.0% vs.15.5%, P<0.001). In this study, 5.9% of people had thyroid nodules and the prevalence was higher in females than males (8.3% vs. 3.0%, P<0.001). The prevalence of overt and subclinical hypothyroidism were 3.5/1000 (1.6/1000 in males and 5.1/1000 in females) and 2.2% (0.9% in males and 3.2% in females), respectively. No new case of overt thyrotoxicosis was found and the prevalence of subclinical thyrotoxicosis was 4.2/1000 (3.1/1000 in males and 5.1/1000 in females). Mean TSH was higher in females than males (P<0.01). In women, positive Abs were more prevalent (P<0.001) and the frequency of TPOAb+ increased with age. The frequencies of TPOAb+ and TgAb+ were in agreement (P<0.001), 8.3% in men and 15.9% in women for TPOAb+ and 11.0% in men and 21.5% in women for TgAb+. In logistic regression model, TPOAb+, TgAb+ and female sex were determinants of TSH>3.5 μU/mL. On the other hand, TgAb+, TSH>3.5 μU/mL and goiter were determinants of TPOAb+. TPOAb+, TSH>3.5 μU/mL, nonsmoking and female sex were determinants of TgAb+. Using different categories for TSH in the model, TSH>0.3 μU/mL predicted TPOAb+ (Odds ratio=1.77, P<0.05) and TSH>2.1 μU/mL predicted TgAb+ (Odds ratio=1.73, P<0.05).
    Conclusion
    There is a relatively high prevalence of subclinical hypothyroidism in Tehran adults. One decade after initiation of universal salt iodization, the association between positive Abs with elevated TSH and goiter suggests the pathogenic importance of thyroid Abs, especially TPOAb.
  • A. Ordookhani, P. Mirmiran, M. Moharamzadeh, M. Hedayati, Y. Mehrabi, F. Azizi Page 243
    Introduction
    Awareness of the distribution of recall rate and CH incidence in different seasons could provide a better understanding of their etiologies and appropriate allocation of resources in a CH screening program. This report illustrates the distribution of recall rate and CH incidence in different seasons during the program of screening for CH in Tehran and Damavand.
    Material And Methods
    From March 1998 to March 2002 (48 months), cord blood spot samples from 8 hospitals and a rural birth center in Tehran and Damavand were collected on filter papers. TSH values were measured using a two-site IRMA method. Cord TSH levels  20 mU/L were considered abnormal and recalled for serum confirmatory tests. CH was diagnosed by abnormal serum TSH and T4 levels using age adjusted reference values for the age. The odds ratios and 95% confidence intervals (CI) for the occurrence of cord TSH levels  20 mU/L and CH in winter and other seasons were assessed. Also, the effect of using iodine-containing antiseptics for the maternal preparation prior to delivery was assessed.
    Results
    Out of 29908 cord blood samples, 314 had TSH levels of  20 mU/L (recall rate: 10.5‰). The recall rate was 13.1‰ and 9.5‰ of live births in winter and other seasons, respectively. The odds ratio of occurrence of cord TSH  20 mU/L in winter to other seasons was 1.39 with a 95% CI of 1.10-1.76 (P<0.01). The effect of iodine-containing antiseptics on the increased recall rate in winter as compared to other seasons was not significant. Sixteen (1: 502 live births) and 15 (1: 1458 live births) CH neonates were born in winter and other seasons, respectively (odds ratio: 2.91 95% CI: 1.44-5.89 [p<0.01]).
    Conclusion
    The recall rate and CH occurrence are higher in winter than in other seasons.
  • F. Shidfar, A. Ameri, Sa Keshavarz, M. Jalali Page 249
    Introduction
    Iron deficiency anemia is recognized as the most prevalent nutrient deficiency in pregnancy and iron supplements, which are prescribed daily in pregnant women for prevention of this anemia, may lead to unfavorable effects in zinc absorption. The aim of this study was to assess the effects of ferrus sulfate tablets on serum zinc in pregnant women.
    Material And Methods
    In a historical cohort study, among all pregnant women at third trimester who visited health centers, 20 pregnant women who had not taken iron tablets (Tl) and 21 pregnant women who took iron tablet (DTI) were randomly selected. Serum zinc levels were measured by atomic absorption spectrophotometry and serum iron, TIBC, and ferritin levels were measured by spectrophotometer. The mean daily intakes of nutrients were estimated by using 24-hour dietary recall questionnaire and FP2 software. The data were analyzed statistically using student’s t-test, χ2 and Pearson’s correlation coefficient.
    Results
    In case group, the mean intake of zinc increased signifcantly after iron intake compared with control group (P<0.05). There was a significant negative correlation between serum zinc concentration and TIBC of cases (P<0.05). There was a significant difference between mean serum iron and TIBC in two groups, but no significant difference between the mean serum zinc levels of cases compared with the controls.
    Conclusion
    Iron supplementation does not affect serum zinc status of pregnant women. Serum zinc levels of 17.2 percent of pregnant women were lower than normal range.
  • R. Najafi, M. Moharamzadeh, A. Owlya, A. Ordookhani, M. Pourabdi, B. Mahdiani, M. Hedayati, P. Mirmiran, R. Hajipour, H. Ghafourian, F. Azizi Page 255
    Introduction
    The production of neonatal TSH kits for the measurement of the analyte on filter papers has been considered a necessity for national screening program of congenital hypothyroidism (CH) in the I. R. Iran. This report aims at evaluating the afore mentioned kit, which has been produced for the first time in the I. R. Iran and used by Endocrine Research Center in the screening program for CH.
    Material And Methods
    From February 1998 to June 2001, cord dried blood spot (DBS) samples applied onto filter papers were sent to Endocrine Research Center laboratory from 8 hospitals in Tehran and Damavand for TSH measurement using a two-site IRMA kit produced by Atomic Energy Organization of Iran according to the NETRIA company instructions. Validity of the method including precision (intra- and inter-assay tests), accuracy (recovery tests), sensitivity, and specificity were assessed. Also, absolute values in difference of TSH values of 41 randomly selected cord DBS samples measured by both the present and DRG (ELISA) neonatal TSH kits were calculated and their correlation was assessed using Pearson’s correlation coefficient. For statistical analyses, the SPSS version 9.05 software was employed.
    Results
    Cord DBS TSH levels of 20107 samples were measured. Three CH cases with borderline cord TSH values (23-35 mIU/L) were detected. The sensitivity of the method was 1 mIU/L. The coefficients of variation (%) were 10.7, 8.7, 9.4, and 9.6 (intra-assay) and 12.2, 9.1, 10.2, and 11.1 (inter-assay) for TSH values of 3, 23, 45, and 82 mIU/L. Recovery tests showed a recovery of 108, 112, and 109% for the proportion of the measured (13, 36, 69 mIU/L) to the expected (12, 32, 63 mIU/L) TSH concentrations. Specificities of the method for TSH, LH, hCG, FSH, PRL, and GH were 100, <0.005, <0.005, <0.003, <0.01, and <0.02%, respectively. The differences of corresponding TSH values as measured by both kits were less than 1.5 mIU/L in 95% of comparisons. There was a significant correlation between TSH levels measured by both kits (r = 0.96, p < 0.001).
    Conclusion
    The quality of TSH kits was considered acceptable for the detection of CH, especially in mildly abnormal cord DBS values, according to the findings of the screening program for CH and of the methodologic evaluation.
  • R. Vakili, Kh Farivar Page 263
    The aim of this study was to find out whether there is seasonality of month of birth in children with diabetes in Mashhad and if so whether it differs from that of general papulation. 161 children and adolescents (0-18 years) with type 1 diabetes born between 1983-2001 were included the study. The results were analyzed by student’s t test and chi-square test and a P value<0.05 was considered significant. The children and adolescents with diabetes had a statistically significant different seasonality of month of birth compared to that of the general population (P<0.01). More children with type 1 diabetes were born in spring (P<0.05). The observations made are in accordance with observation made in other countries and support the hypothesis that a virus infection transmitted by the mother to the fetus during the annual viral epidemic may induce the autoimmune process in the pancreatic β-cells in genetically susceptible individuals who may subsequently develop clinical diabetes during childhood.