فهرست مطالب

معارف عقلی - پیاپی 5 (بهار 1386)

نشریه معارف عقلی
پیاپی 5 (بهار 1386)

  • منطق
  • 185 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/08/05
  • تعداد عناوین: 11
|
  • صفحه 5
  • بخش اول: علوم عقلی اسلامی
  • نقش منطق دانان اسلامی در پیشرفت علم منطق / میزگردی با حضور: لطف الله نبوی و تنی چند از اساتید و محققان حوزه
    صفحه 11
    این نوشتار حاصل میزگردی، با حضور جناب دکتر لطف الله نبوی، حجت الاسلام والمسلمین عسکری سلیمانی و چند تن از استادان و محققان مرکز دائره المعارف علوم عقلی اسلامی است که در باب نقش منطق دانان مسلمان، به ویژه فارابی و ابن سینا، در پیشرفت و گسترش علم منطق و همچنین درباره ادعای رشر مبنی بر تقسیم منطق اسلامی به مکتب شرقی و مکتب غربی، به بحث و گفت وگو پرداخته اند.
    کلیدواژگان: علم منطق، مکتب بغداد، مکتب شرقی، مکتب غربی، ابن سینا، فارابی، ارسطو، نیکلاس رشر
  • عسکری سلیمانی امیری صفحه 31
    فلسفه منطق علمی است فرانگر که با روش عقلی از چند و چونی علم منطق بحث می کند، و از این روی، موضوع این علم خود علم منطق است، و مسائل آن، پاسخ به پرسش های فلسفی ناظر به این علم در کل، یا ناظر به مسائل آن، و نیز تحولاتی که در گذر تاریخ در این علم رخ داده، می باشد.
    در این مقاله دورنمایی از فلسفه منطق گزارش شده است
    کلیدواژگان: فلسفه منطق، منطق، موضوع منطق، روش منطق، مبانی منطق، نحله های منطقی
  • محمدباقر ملکیان صفحه 53
    این مقال کوشیده است تا تقسیمات مشهوری را که در کتب معتبر منطقی در باب حمل صورت گرفته، جمع آوری کند. در ذیل هر تقسیم، وجه تسمیه اقسام و خاستگاه آن تقسیم، اگر در کلمات منطق دانان آمده باشد، ارائه شده است.
    در مواردی برای برخی اقسام حمل تعاریف متعددی مطرح شده است که در این مقاله همگی آنها ارائه شده اند.
    البته در مورد حمل، یکی دو تقسیم نیز در غیر کتب منطقی آمده که بدان ها نیز پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: حمل مواطات و اشتقاق، حمل ذاتی اولی و شایع صناعی، حمل طبعی و وضعی، حمل ذاتی و عرضی، حمل مطلق، حمل بتی و غیر بتی، حمل حقیقت و رقیقت
  • محمدرضا محمدعلیزاده صفحه 69
    منطق تکوینی به لحاظ تاریخی همزاد بشر و تفکر اوست. اما تدوین قواعد علم منطق، بنابر قول مشهور، اول بار به دست ارسطو صورت گرفته است. پس از ارسطو شاگردان و تابعان وی به شرح و تفسیر آن پرداختند و مجموعه کتب منطقی ارسطو را گرد آوردند و آن را ارغنون نامیدند. پس از تدوین منطق به دست ارسطو، برخی با آن موافقت کردند و به شرح و تفسیر و تهذیب و تکمیل آن پرداختند و برخی با آن مخالفت ورزیده، آن را کانون نقد قرار دادند. منتقدان منطق چه پیش از ظهور اسلام و چه پس از ظهور اسلام و ترجمه آن به عربی و رواج در میان مسلمین، به علل مختلفی به مخالفت با منطق برخاسته اند که برخی از این علل عبارت اند از اعتقاد به نقصان یا بطلان یا بی فایده یا کم فایده بودن منطق ارسطو، چه در منطق تعریف و چه در منطق استدلال؛ اعتقاد به بی نیازی انسان از منطق ارسطو؛ اعتقاد به خلاف اموری که از اصول متعارف علم منطق به شمار می آید.
    در این مقاله به بررسی برخی شبهات مطرح شده درباره فایده منطق و نیاز انسان به منطق و پاره ای اصول متعارف منطق می پردازیم و پاسخ منطق دانان به این شبهات را طرح و بررسی می کنیم.
    کلیدواژگان: شبهات منطق، اصول متعارف منطق، نیازمندی به منطق، فایده منطق
  • مهدی بابایی صفحه 93
    در این مقاله پس از طرح معنای لغوی و اصطلاحی واژه حکم، تفسیرهای مختلف منطق دانان در باب آن ارائه شده، و نیز این نکته که حکم همان تصدیق است یا غیر آن، بررسی شده است. سپس درباره ماهیت حکم از نظرگاه فلسفی سخن به میان آمده است.
    کلیدواژگان: حکم، تصدیق، تصور، ادراک
  • محمد ایزدی تبار صفحه 103
    در این نوشتار که در باب برهان لم و ان است، مباحثی همچون تاریخچه دو برهان، وجه نامگذاری، نام های دیگر، معیار لمی و انی بودن برهان و اقسام هر یک از برهان های لم و ان و همچنین ارزش معرفتی آنها بررسی شده و در این باره در کنار آثار دانشمندان برجسته اسلامی کلمات فارابی و بهمنیار نیز که با دیگر منطق دانان تفاوت دارد کانون توجه بوده است.
    همچنین شیوه انتاج در برهان انی از باب ملازمات، وجه شرافت برهان لمی و برخی احکام دیگر این دو برهان بررسی شده و به بهترین و محکم ترین برهان لمی اشاره رفته است.
    کلیدواژگان: برهان لم، برهان ان، لم مطلق، لم غیر مطلق، ان مطلق، دلیل
  • عسکری سلیمانی امیری صفحه 127
    صدرالمتالهین منطق دان ناشناخته ای است که با وجود تاثیرات قابل توجه اش بر علم منطق کمتر کسی وی را در زمینه علم منطق کنار شیخ اشراق و محقق طوسی یا کنار ابن سینا و فارابی قرار می دهد. شاید این بدان دلیل باشد که شهرت ملاصدرا به منزله حکیم و فیلسوف صاحب مکتب بر دیگر ابعاد علمی اش سایه افکنده و موجب کم رنگ شدن آنها گشته است. به هر صورت این نوشتار بر آن است تا خوانندگان محترم را در ضمن اشاره به برخی آرا و آثار منطقی ملاصدرا با یکی دیگر از ابعاد علمی ناشناخته این شخصیت مشهور آشنا سازد.
    کلیدواژگان: صدرالمتالهین، علم منطق، منطق حکمت متعالیه، آثار منطقی، آرای منطقی
  • بخش دوم: مباحث دائره المعارف نویسی
  • مهدی رحیمی صفحه 141
    کتاب ها و مقالات علمی به روش های استنادی و استدلالی، یا تلفیقی از هر دو روش نگاشته می شوند؛ که در روش استنادی شیوه های مختلفی به کار گرفته می شود. هدف از این نوشتار طرح و بررسی انتقادی شیوه های مختلف مستندسازی مطالب متون علمی تخصصی، و سپس معرفی بهترین شیوه است.
    روش های استناد سازی مطالب را به دو اعتبار می توان تقسیم کرد. در تقسیم اول این شیوه ها به چهار قسم ارجاع مستقیم، ارجاع غیرمستقیم، گزارشگری و مستندسازی تقسیم می شوند؛ و در تقسیم دوم از حیث اینکه آدرس دهی در خارج یا داخل متن صورت گیرد، مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرند. به نظر مؤلف بهترین شیوه جهت مستندسازی مطالب در یک متن علمی تخصصی آدرس دهی در داخل متن با روش (مؤلف، عنوان، جلد و صفحه) است.
    کلیدواژگان: مستندسازی، روش استنادی، روش استدلالی، روش خلاقیتی، ارجاع مستقیم، ارجاع غیر مستقیم، گزارشگری، آدرس دهی خارج متن، آدرس دهی داخل متن
  • صفحه 173