فهرست مطالب

مهندسی شیمی ایران - پیاپی 31 (آذر و دی 1386)

دوماهنامه مهندسی شیمی ایران
پیاپی 31 (آذر و دی 1386)

  • 134 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/11/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سرمقاله
  • صفحه 2
  • مقالات
  • گالیک بدلیانس قلی کندی، رضا ریاحی، بهرنگ ساکی صفحه 3
    در این تحقیق امکان استفاده از ماده منعقدکننده پلی آلومینیم کلراید به منظور افزایش کارآمدی تصفیه خانه های آب سطحی (تصفیه خانه های 3 و 4 تهران) با توجه به مقدار معمول و بحرانی کدورت جریان ورودی آب خام و تاثیر شاخص های اصلی بهره برداری شامل مقدار تزریق ماده منعقدکننده و مقدار pH مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی های مورد نیاز در دو مرحله آزمایشگاهی و نیمه صنعتی (پایلوت) انجام می پذیرد. براساس مقادیر کدورت و pH جریان ورودی تصفیه خانه های مذکور، گستره مورد بررسی شاخص های مزبور تعیین گردید. پنج نمونه پلی آلومینیم کلراید در مقادیر pH برابر 7، 8 و 9 مورد بررسی قرار گرفتند. در آزمایش های جارتست با کدورت های 5/3 تا 100 NTU راندمان حذف 3/72 تا 7/97 درصد و با کدورت های 100 تا 320 NTU راندمان حذف 98 تا 6/99 درصد حاصل گردید. با توجه به نتایج جارتست، پلی آلومینیم کلراید مایع بعنوان اثربخش ترین نوع پلی آلومینیم کلراید تعیین و در آزمایش های پایلوت نیز کارآمدی ماده مذکور تایید گردید.
    کلیدواژگان: پلی آلومینیم کلراید، انعقادسازی، کدورت، ph، تصفیه آب سطحی
  • مجتبی سمنانی رهبر، زهرا آقامحمدی، شهام انوشه، فهیمه کمره ای، مصطفی نجفی صفحه 16
    در واکنش نیتراسیون تولوئن، مخلوط حاصل دارای درصد قابل ملاحظه ای از تولوئن واکنش نداده است که حتی در بهترین شرایط عمل نیز در مخلوط وجود خواهند داشت. به همین دلیل و با توجه به ارزش افزوده بالای ایزومرهای منونیتروتولوئن، جداسازی تولوئن از مخلوط سنتزی نیتراسیون تولوئن از موضوعات مهم و قابل توجه است. در این تحقیق، جداسازی تجربی تولوئن از مخلوط با دو روش تقطیر با بخار آب و تقطیر ساده مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهند که مقدار تولوئن بیشتری در روش تقطیر با بخار آب از مخلوط جدا می شود و درصد جداسازی تولوئن با این روش بالاتر است؛ به طوری که می توان بیش از 95 درصد از تولوئن را با این روش جدا کرد. از سوی دیگر به دلیل تغییرات دائمی دما در روش تقطیر ساده، کنترل دما در این روش بسیار تعیین کننده بوده و افزایش غیر مترقبه دما می تواند به تخریب شیمیایی ایزومرها منجر شود، در حالیکه در روش تقطیر با بخار آب، کنترل دما لازم نبوده و دما توسط دمای بخار آب بصورت خودکار کنترل می شود.
    کلیدواژگان: منونیتروتولوئن، جداسازی، تولوئن، تقطیر با بخار آب، تقطیر ساده
  • حسین ابوالقاسمی، مهدی منظورالاجداد، آنیتا شفارودی صفحه 28
    جوهرزدایی از خمیرهای بازیافتی از جمله فرآیندهای عملیاتی مهمی است که برای تهیه خمیرهای مناسب جهت ساخت کاغذ و مقوا استفاده می شود. معمولا جوهرزدایی از خمیر بازیافتی در یک سلول شناورسازی و با یک همزن انجام می شود]1[و عموما از مواد شیمیایی برای بهبود حذف مکانیکی ذرات چاپ استفاده می گردد. اصولا مواد شیمیایی بسته به شرایط عملیاتی متفاوت، نتایج متفاوتی را بر فرآیند جوهرزدایی نشان می دهند. در این تحقیق سعی شده است ابتدا مواد شیمیایی و کاربرد آنها در فرآیند جوهرزدایی مورد بحث قرار گرفته و سپس با انجام آزمایش های متعدد در زمینه بررسی اثر pH، دمای عملیاتی، بازه زمانی و میزان مواد شیمیایی بکار رفته در فرایند جوهرزدایی از کاغذ روزنامه باطله، به اثر آنها بر روی بازده جوهرزدایی (تعریف شده بر حسب برایتنس کاغذ) و میزان لکه های جوهر باقیمانده بپردازد. نتایج آزمایش ها نشان داده است که افزایش سیلیکات سدیم، پراکسید هیدروژن و اسید اولئیک کماکان با افزایش بازده جوهرزدایی همراه است و نتیجه مثبتی بر حذف لکه های کاغذ دارند، ضمنا افزایش بیش از اندازه آنها مشکلاتی را در هنگام ساخت کاغذ ایجاد می کنندکه این موضوع افزایش بی حد و حصر آنها به خمیر کاغذ را محدود می سازد همچنین افزایش درجه حرارت تا محدوده 70- 60 درجه سانتی گراد در عملیات خمیرسازی جوهرزدایی، بهینه بدست آمد و بالاتر از آن منجر به کاهش بازده جوهرزدایی شد. قلیائیت محیط در شرایط خنثی و نزدیک به آن بهترین بازده را حاصل کرد و بنابراین برای جوهرزدایی به روش شناورسازی در شرایط قلیایی، 9-8 =pH بعنوان بهترین محدوده در نظر گرفته شد. همچنین با آزمایش های انجام شده در مدت زمان های 10 و 30 دقیقه خمیرسازی افزایش در بازده جوهرزدایی مشاهده شد که مدت زمان 30 دقیقه با بازده جوهرزدایی بیشتر، بعنوان زمان بهینه پیشنهاد گردید.
    کلیدواژگان: جوهرزدایی، شناورسازی، کاغذ روزنامه باطله، شرایط عملیاتی، شرایط بهینه
  • توحید نودل، عبدالله مصطفایی صفحه 42
    بیوراکتورهای غشایی ترکیبی از فرآیند لجن فعال و جداسازی غشایی هستند که در دو شکل غوطه ور و جانبی ساخته می شوند. چهار مورد از سیستم های تجاری شده بیوراکتورهای غشایی در این مقاله شرح داده شده اند که سه مورد از آنها از نوع غوطه ور و یک مورد از نوع جانبی می باشند. در یکی از سیستم های غوطه ور، ازغشاهای نوع صفحات صاف و در دو سیستم دیگر از غشاهای نوع الیاف توخالی استفاده می شود. در سیستم جانبی معرفی شده نیز غشاهای لوله ای بکار گرفته می شود. اگرچه پساب خروجی از این چهار سیستم معرفی شده، از نظر کیفی تفاوت قابل توجهی با هم ندارند؛ ولی از نظر نوع و اندازه منافذ غشاهای مورد استفاده، میزان مصرف انرژی و نحوه و تناوب شستشوی غشاها، تفاوت هایی بین این سیستم ها مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: بیوراکتورهای غشایی، تصفیه فاضلاب، سیستم های تجاری شده
  • امیر زمانی زینلی، فرهنگ عباسی، کیومرث جلیلی صفحه 54
    استفاده از فاز الاستومری به عنوان یکی از موثرترین عوامل اصلاح کننده خواص ضربه در پلیمرهای ترد به اثبات رسیده است. مهمترین نمونه استفاده از این روش در جهت بهبود خواص ضربه کوپلیمر استایرن- آکریلونیتریل (SAN) و تولید ترپلیمر آکریلونیتریل- بوتادی ان- استایرن (ABS) است. این پلیمر دو فازی شامل زمینه SAN و فاز پراکنده الاستومری پیوند خورده با SAN است که به ABS پیوندی (G-ABS) مشهور است. فرآیندهای پلیمریزاسیون مختلف استفاده شده برای ساخت ABS و SAN عبارتند از: پلیمریزاسیون امولسیونی (مرحله ای یا پیوسته)، پلیمریزاسیون تعلیقی (مرحله ای)، پلیمریزاسیون جرمی (پیوسته)، و ترکیب فرآیندها و آمیزه سازی. در این مقاله فرآیند تعلیقی تولید این پلیمر و تاثیر آن بر خواص و ریخت شناسی پلیمر حاصل بررسی می گردد.
    کلیدواژگان: san، abs، پلیمریزاسیون تعلیقی
  • مرتضی زیودار، بابک ایرانمنش صفحه 65
    با استفاده از موازنه جرم و مومنتم و مفاهیم الگوی جریان در خطوط لوله انتقال سیالات دو فازی، مدلی برای پیش بینی افت فشار در برج های آکنده حاوی آکنه های ساختار ی طراحی شده است. در این مدل، گستره عملیاتی برج به سه ناحیه تقسیم گردیده و برای هر ناحیه عملیاتی، الگوی جریان جداگانه ای با توجه به شکل سطح مشترک دو فاز گاز/ مایع در کانال های ساخته شده توسط آکنه های ساختار ی پیشنهاد شده است. مدل با گستره وسیعی از داده های تجربی افت فشار موجود در مقالات مقایسه شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که مدل تا نزدیکی های محدوده طغیان در برج از دقت بالایی برخوردار است. همچنین بر خلاف مدل های دیگر مورد مطالعه (Delft و SRPII) مدل حاضر از دقت یکسانی برای آکنه های مختلف برخوردار است که در نتیجه می توان از آن برای گستره وسیعی از آکنه های ساختاری استفاده نمود.
    کلیدواژگان: آکنه ساختاری، افت فشار، تجمع مایع، انباشتگی و طغیان
  • سارا ساسانی، گیتی ابوالحمد، علیرضا محمدرضایی، علی رنجی صفحه 79
    در مقاله حاضر، بازیافت فلزات گرانبهای پلاتین و رنیم موجود در کاتالیست مستعمل آروماتیزاسیون نفتا با استفاده از رزین های تبادل آنیونی قوی ارائه شده است. در این بررسی، کاتالیست حاوی پلاتین و رنیم حل شده در مخلوط اسید از ستون های حاوی رزین های تبادل یون عبور داده شد تا پلاتین و رنیم موجود در محلول توسط رزین جذب شود، سپس رزین حاوی پلاتین و رنیم جهت واجذب پلاتین و رنیم بااسید شسته شد.در طی عملیات، پارامترهای موثر بر فرآیند جذب و واجذب نیز مورد بررسی قرار گرفتند و شرایط بهینه برای رسیدن به بازده ماکزیمم بدست آمد. در فرآیند جذب، راندمان حدود 100% و در فرآیند واجذب، بازده افزون بر 95% به دست آمد.
    کلیدواژگان: کاتالیست مستعمل، تبادل یونی، رنیم، پلاتین، رزین آنیونی
  • سید حمیدجزایری، امین سالم، رضا کاظم نژاد، سمیه علیجانی صفحه 92
    از میان موادی که به عنوان کاتالیست و یا پایه کاتالیست در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می شود، آلومینا به علت هزینه پایین، پایداری حرارتی مناسب، سطح ویژه بالا، خواص اسیدی سطح و بی اثر بودن از لحاظ شیمیایی کاربرد گسترده تری یافته است. در این تحقیق، روش های متعارف سنتز آلومینا جهت مصارف کاتالیستی بررسی شده و مقایسه ای از آنها صورت گرفته است. بررسی ها نشان می دهد، در میان این روش ها، روش هیدرولیز نمک های آلومینیوم روش ساده و کم هزینه ای است و با کنترل پارامترهای این روش، می توان به نتایج قابل قبولی دست یافت لذا از این روش در مقیاس صنعتی استفاده می گردد. همچنین، بررسی این روش ها نشان می دهد که تک تک پارامترهای موجود در فرآیند سنتز، می توانند بر خواص ساختاری و فعالیت کاتالیستی آلومینا اثرگذار باشند. در این تحقیق، اثر برخی از این پارامترها مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که به منظور بهبود کیفیت آلومینای مصرفی در صنعت پتروشیمی کشور، ضروری است که اثر جزئی ترین پارامتر در نظر گرفته شود تا با انتخاب شرایط مناسب سنتز بتوان به آلومینا با خواص مطلوب دست یافت.
    کلیدواژگان: آلومینا، کاتالیست، فعال سازی، شرایط سنتز
  • معرفی اخبار و گزارش ها
  • صفحه 112
  • صفحه 117
  • صفحه 127
|
  • G. Badalians Gholikandi R. Riahi, B.Saki Page 3
    In this research, to increase of efficiency of surface water treatment plants (Tehran water treatment plants # 3 and 4), application of polyaluminum chloride is considered. The required study is performed at two stages of laboratory (jar test) and semi-industrial (pilot). Based on turbidity and pH of inflow of the mentioned treatment plants, the range under study for the aforesaid parameters were determined. Five types of polyaluminum chloride at the amounts of pH equal to 7, 8, 9 were studied. At jar test experiments with turbidity equal to 3.5 to 100 NTU the removal percentage was 72.3 to 97.7% and with turbidity of 100 to 320 NTU was 98 to 99.6%. With respect to the results of jar test of the different PAC types, liquid polyaluminum chloride was determined as the most effective type of this coagulant and also in pilot experiments the effectiveness of the mentioned coagulant was confirmed.
  • M. S. Rahbar, Z. Aghamohammadi, S. Anousheh, F. Kamareie, M. Najafi Page 16
    The obtained mixture from nitration of toluene contains relative high percentage of unreacted toluene even though in optimum reaction condition. Due to high added value of mononitrotoluene isomers, separation of unreacted toluene is one of the important subjects for preparing of mononitrotoluene isomers. In this investigation, practical study on toluene separation from nitration mixture by steam and simple distillation methods were implemented. The results show that toluene was separated by steam distillation at least 95% which is more effective than simple distillation. In the otherwise, temperature control in simple distillation is very important since uncontrolled temperature rise can decompose mononitrotoluene isomers. Due to temperature of steam, no risk of temperature rise is in steam distillation and relevant chemical decomposition of mononitrotoluene exists because temperature control naturally.
  • H. Abolghasemi, M. Manzoor Alajdad, A. Shafaroodi Page 28
    Deinking of recycled pulps is an important operational process to provide appropriate pulps for making paper and paperboard products.Conventionallay, deinking of recycled pulp is conducted in a flotation cell equipped with an agitator and adding deinking chemical usuallay help to remove ink particles of wastepapers.Chemical materials basically show different results in various operating conditions.In the present study, first the applications and types of chemical materials have been studied in deinking process, then effect of important parameters like pH, temperature, rang of repulping time and amount of different additives in repulper on deinking efficiency and dirty of inkes were tested for deinking process of waste newspaper.Adding of chemicals like: sodiume silicat, Hydrogen peroxide, oleic (as a collector) caused to increase deinking effeicincy and decreased dirty of inkes on paper and also, amount of optimum of this chemicals and their limitations determined.Generally, the resultes of exprimentes show that the optimum range of parameters can be reported as: 60-70 ˚c for temperature, 10 and 30 minutes for repulping time and pH=8-9.5 for appropriate deinking process.
  • T. Nowdel, A. Mostafaei Page 42
    Membrane bioreactors combine the activated sludge process with membrane separation. The two main MBR configurations involve either submerged or side stream membrane bioreactors. Four commercial MBR systems have been explained in this paper that three of them are submerged MBRs and one of them is side stream MBR. Flat plate membranes are used in one of the submerged systems, two other submerged systems employ hollow fiber membranes and tubular membranes are used In side stream MBR. Although the performance of four different types of commercial MBRs are very comparable, but there are some differences in type and pore size of membranes, energy usage and method and interval of membrane cleaning, between these systems.
  • A. Zamani, F. Abbasi, K. Jalili Page 54
    It is well known that the toughness of the brittle polymers can be significantly enhanced by incorporation of rubber particles or grafted-rubber particles. One of these materials is acrylonitrile-butadiene-styrene (ABS) which contains dispersed rubber particles with grafted SAN chains on it and styrene-acrylonitrile (SAN) as matrix. Emulsion polymerization (batch or continuous), suspension polymerization (batch), bulk polymerization (continuous), and combined processes and compounding. In this paper, suspension process of ABS production, and the morphology and properties of obtained will be studied.
  • M. Zivdar, B. Iranmanesh Page 65
    By using the mass and momentum balances and flow regime concepts in two phase flow, a new model is developed for prediction of pressure drop in structured packings. In this model the operating range of the column is divided into three zones and for each zone special flow regime based on the shape of the interfacial area in the channels of structured packings is suggested. The present model was compared with a wide range of experimental data from literature. The results show that the accuracy of the model is pretty well up to the flooding point. In addition comparison has been made with results of other models such as SRPII and Delft. The results show that this model gives a consistent prediction of pressure drop for a wide range of packings, while the predictions from other model are dependent on the type of packings used. Because of its nature, this model is extremely easy to extend to different types of structured packings.
  • S. Sasani, G. Abolhamd, A. Mohamadrezai, A. Ranji Page 79
    Recovery of the nobel metals, platinum and rhenium, from a spent aromatization catalyst of naphta is reported, using ion exchange method by anion exchange resin.The catalyst is soluted in a mixture of some acids and the produced solution is passed through a column which contain the ion exchange resin. The platinum and rhenium that exist in the solution are absorbed by the resin, then the resin is washed by means of a suitable acid. platinum and rhenium thus leave the resin and come into solution again. Various parameters which affect the process of elution and absorption are also studied and the optimum conditions for maximum recovery are determined. The efficiency is 100 % in the absorption process and over 95 % in the disorption process.
  • H. Jazayeri, A. Salem, R. Kazemnezhad, S. Alijani Page 92
    Aluminas have been extensively used as adsorbents, catalysts or supports in several petrochemical and petroleum refining processes, mainly due to their low cost, good thermal stability, high specific surface area, surface acidity and their inertness. In this study, the conventional methods for synthesis of aluminas, which have been used as catalysts or supports, have been considered and presented their advantages and disadvantages. In among of these methods, the hydrolysis of aluminium salts is a profitable and simple method, therefore this method be used for preparation of alumina in industry. Also, the investigations show various factors such as variations of temperature, pH of precipitation, reactants concentration, mixing procedure of raw materials, aging time affect on the catalytic properties of alumina and its crystalline structure. The influence of these parameters has been studied in this work The investigations show that it is nessasary the influence of most insignificant parameter is consider so that alumina is prepared with desired properties and suitable activity catalystic.