فهرست مطالب

نشریه پژوهش در پزشکی
سال بیست و هفتم شماره 3 (پیاپی 107، پاییز 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/07/01
  • تعداد عناوین: 13
|
  • پروین میرمیران، لیلا آزاد بخت، فریدون عزیزی صفحه 175
    سابقه و هدف

    بیماری های قلبی عروقی یکی از مشکلات عمده بهداشتی واجتماعی درکشور مامحسوب می شود. هدف ازاین بررسی تعیین شاخصهای پیش بینی کننده عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی درنوجوانان منطقه 13تهران است.

    مواد و روش ها

    ازبین 15005 نفر مورد بررسی درمطالعه قند ولیپد تهران، ارزیابی دریافتهای غذایی افراد به روش دو روز یاد آمد بطور تصادفی در 420 نفر نوجوان 18-11 ساله انجام شد. پس ازحذف افراد کم گزارش دهنده و بیش گزارش دهنده، 290 نفر نوجوان در مطالعه باقی ماندند. اطلاعات مربوط به استعمال دخانیات جمع آوری شد. قد و وزن اندازه گیری و BMI محاسبه و فشار خون در دونوبت در وضعیت نشسته اندازه گیری گردید. سطح کلسترول، تری گلیسرید و HDL دریک نمونه خون پس از 12 ساعت ناشتا اندازه گیری و LDL محاسبه شد. جهت تعیین عوامل مرتبط با ریسک فاکتورهای قلبی – عروقی از مدل رگرسیون خطی، روش گام به گام استفاده شد.

    یافته ها

    افزایش BMI با افزایش سن در دختران معنی دار بود (05/0 p<). توزیع نوجوانان مورد مطالعه از نظر مصرف سیگار در دو رده سنی تفاوتی نداشت. نتایج حاصل از مدل رگرسیون خطی ارتباط قوی و مثبتی میان BMI با فشار خون سیستولی و دیا ستولی در دختران (به ترتیب001/0> p، 8/1= ß و 01/0> p، 8/0= ß) و پسران (به ترتیب 001/0> p، 04/0= ß و01/0> p، 05/0= ß) نشان داد. کلسیم دریافتی با سطح تری گلیسیرید سرم و فشارخون سیستولی ودیاستولی در دختران ارتباط معکوس داشت. همچنین در پسران نوجوان ارتباط معکوسی میان کلسیم دریافتی و فشارخون سیستولی و دیاستولی مشاهده شد.

    نتیجه گیری و توصیه ها:

     برخی عوامل تغذیه ای و غیر تغذیه ای با بعضی از عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی در جامعه مورد بررسی مرتبط می باشند که در برنامه های پیشگیری از این بیماری ها باید مورد توجه قرارگیرند.

    کلیدواژگان: بیماری قلبی عروقی، فشار خون، BMI، عوامل تغذیه ای، نوجوانان، Cardiovascular disease
  • سرورالسادات ناصرعلوی صفحه 185
    سابقه و هدف

    در انسان مواد مخدر و سایر ترکیبات وابسته از ترشح فیزیولوژیک آدرنوکورتیکوتروپین از غده هیپوفیز جلوگیری می کنند. هدف از بررسی حاضر تعیین ارتباط فیزیولوژیک بین سطح سرمی کورتیزول بیماران معتاد و نارسایی غده فوق کلیوی در آنهاست.

    مواد و روش ها

    یکصد بیمار که جهت اعمال جراحی الکتیو به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان مراجعه کرده بودند با روش آسان انتخاب و به دو گروه معتاد و غیر معتاد (شاهد) تقسیم شدند. صبح روز قبل از عمل جراحی سطح سرمی کورتیزول خون دو گروه به روش رادیوایمونواسی (RIA) اندازه گیری شد.

    یافته ها

    از 50 بیمار معتاد به تریاک در 17 بیمار (34%) سطح کورتیزول کمتر از حد طبیعی، 5 بیمار (10%) بالاتر از حد طبیعی و در 28 بیمار (56%) در سطح طبیعی بود. کاهش سطح سرمی کورتیزول در بیماران معتاد با شدت و مدت اعتیاد ارتباط مستقیم داشت. اما از نظرآماری معنی دار نبود. سطح کورتیزول سرم خون بیماران شاهد همگی در حد طبیعی بود. عوارض بیهوشی در اتاق ریکاوری و علائم ترک مواد مخدر بخصوص درد و تعریق دربیماران معتاد خیلی بیشتر از بیماران غیر معتاد بود و از نظرآماری اختلاف آنها معنی دار بود (00001/0 p<). فاصله زمانی بیداری بعد از بیهوشی (ریکاوری) در بیماران معتاد خیلی کمتر از گروه شاهد بود و با شدت و مدت اعتیاد ارتباط مستقیم داشت و از نظر نیز آماری معنی دار بود (00001/0 p<).

    نتیجه گیری و توصیه ها: 

    بیماران معتاد برای اعمال جراحی الکتیو جز بیماران پر مخاطره محسوب می شوند. باید در فرایند بیهوشی این بیماران توجه خاص به کاهش عوارض بیهوشی و ریکاوری بعلت تضعیف و نارسائی غده فوق کلیه در اثر مصرف مداوم مواد مخدر مبذول داشت.

    کلیدواژگان: اعتیاد، مواد مخدر، نارسائی فوق کلیه، بیهوشی، کورتیزول
  • ماهرخ دولتیان، نسرین شادمانی، سیده افسر شرفی، ناصر ولایی صفحه 191
    سابقه و هدف

    با توجه به اهمیت طول مرحله سوم زایمان و پیامدهای آن و گزارشات متفاوتی که در مورد تاثیر روش های مختلف برای کاهش طول مرحله سوم زایمان بویژه در مورد مصرف سنتوسینون و سنتومترین وجود دارد و به منظور مقایسه تاثیر روش های درمانی فیزیولوژیک، سنتوسینون و سنتومترین در زایمانها، این تحقیق روی مراجعین به زایشگاه بیمارستان مهدیه تهران در سال 81 1380 انجام شد.

    مواد و روش ها

    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی روی تعداد 90 زن حامله واجد شرایط انجام گرفت. نمونه ها بر حسب مراجعه مستمر بطور تصادفی در سه گروه فیزیولوژیک، سنتوسینون و سنتومترین تقسیم شدند. در گروه سنتوسینون همزمان با خروج شانه قدامی جنین 10 واحد اکسی توسین و در گروه سنتومترین همزمان با خروج شانه قدامی جنین یک آمپول سنتومترین (محتوی 5 واحد اکسی توسین و 5/0 میلی گرم ارگومترین) بصورت عضلانی تزریق شد. در هر دو گروه بند ناف سریع کلمپ و بریده شد و جفت توسط کشش کنترل شده بند ناف خارج شد. در گروه فیزیولوژیک دارویاکسی توسیک تزریق نشد. بند ناف تا قطع کامل نبض آن کلمپ و بریده نشد، بعد از قطع شدن نبض، بند ناف کلمپ و بریده شد و جفت توسط تلاش و زور زدن مادر خارج شد. تاثیر این روش ها بر روی طول مرحله سوم زایمان و پیامدهای آن (خونریزی 2 ساعت اول، هموگلوبین و هماتوکریت 12 ساعت بعد از زایمان، نیاز به داروی اکسی توسیک اضافی) و عوارض ناشی از مصرف دارو (پر فشاری خون بلافاصله، 30 و 60 دقیقه بعد از زایمان، احتباس جفت، تهوع، استفراغ، پس درد ضعیف و شدید و سردرد) تعیین و با آماره مناسب مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها

    گروه های سه گانه به لحاظ عوامل تاثیرگذار روی طول مرحله سوم و پیامدهای حاملگی مشابه بودند. طول مرحله سوم زایمان در گروه فیزیولوژیک 4/2±4/7 دقیقه، در گروه سنتوسینون 5/2±5/5 دقیقه و در گروه سنتومترین 4/2±1/5 دقیقه بود (001/0 p<). میزان خونریزی 2 ساعت بعد از زایمان به ترتیب در گروه فیزیولوژیک 2/95±230، در گروه سنتوسینون 113±217 و در گروه سنتومترین 2/83±176 میلی لیتر بود. میزان خونریزی در گروه سنتومترین کمتر از گروه فیزیولوژیک (01/0 p<) و سنتوسینون (05/0 p<) بود. میزان هماتوکریت 12 ساعت بعد از زایمان به ترتیب در گروه فیزیولوژیک 1/4±3/33، در گروه سنتوسینون 4±7/34 و در گروه سنتومترین 4±4/36 درصد بود. میزان افت هماتوکریت در گروه سنتومترین کمتر از گروه فیزیولوژیک (005/0 p<) و سنتوسینون (025/0 p<) بود. نیاز به داروی اکسی توسیک اضافی در گروه فیزیولوژیک 7/16%، گروه سنتوسینون 3/13% و در گروه سنتومترین نیاز به دارو وجود نداشت (05/0 p<). از نظر عوارض، پس درد ضعیف در گروه های فوق به ترتیب در گروه فیزیولوژیک 7/16%، در گروه سنتوسینون 20% و در گروه سنتومترین 3/43% بود (05/0 p<).

    نتیجه گیری و توصیه ها:

     داروی سنتومترین بهتر از سنتوسینون و سنتوسینون بهتر از اداره فیزیولوژیک بر طول مدت مرحله سوم زایمان و پیامد حاملگی تاثیر دارد. بکارگیری آنها و انجام تحقیقات مشابه را توصیه می نماییم.

    کلیدواژگان: مرحله سوم زایمان، سنتوسینون، سنتومترین، فیزیولوژیک، پیامدهای حاملگی
  • ایرج خسرونیا صفحه 197
    سابقه و هدف

    با توجه به وجود شبهات مختلف در زمینه فراوانی ابتلاء به عفونت هلیکوباکترپیلوری در افرادی که به دنبال مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی دچار خونریزی گوارشی شده اند، این طرح با هدف مقایسه فراوانی، عوامل خطرزا و علائم و نشانه های بالینی و پاراکلینیک بیمارانی که به دلیل مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی دچار خونریزی گوارشی شده اند، بین افرادی که دارای هلیکوباکترپیلوری هستند و افرادی که فاقد این عفونت هستند، در بیمارستانهای امام حسین (ع)، رسالت و خاتم الانبیا انجام شد.

    مواد و روش ها

    در یک مطالعه مقطعی 256 نفر که به دلیل خونریزی گوارشی و به دنبال مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به بیمارستانهای امام حسین، رسالت و خاتم الانبیا مراجعه کردند و تحت اندوسکوپی قرار گرفتند، انتخاب شدند. تشخیص ابتلاء به عفونت هلیکوباکترپیلوری در بیماران توسط انجام تست اوره آز، بعد از انجام اندوسکوپی و بیوپسی داده شد.

    یافته ها

    میانگین سنی افراد مورد مطالعه 9/10 ± 3/55 سال بود. در جمعیت مورد بررسی، 94 نفر(7/36%) مرد و 162نفر (3/63%) زن بودند. در این بین، در 190 نفر (2/74%) تست اوره آز مثبت و در 66 نفر (8/25%) تست اوره آز منفی گزارش شد، که این رقم بیانگر تفاوت معنی دار بین دو گروه می باشد (05/0 p<). جنس مونث، مصرف سیگار و مصرف الکل در افراد دارای اوره آز مثبت به طور معنی داری بیش از دیگر افراد بود.

    نتیجه گیری و توصیه ها: 

    با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد ابتلاء به هلیکوباکترپیلوری شانس خونریزی های متعاقب مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را بالا می برد.

    کلیدواژگان: خونریزی گوارشی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، هلیکوباکترپیلوری
  • علیرضا ظهیرالدین، گیتا صدیقی صفحه 203
    سابقه و هدف

    دیابت یکی از بیماری های با ماهیت مزمن با شیوع نسبتا بالا می باشد.توجه به مشکلات روانپزشکی بخصوص افسردگی درمبتلایان به دیابت باعث بهبود کنترل گلوکز و افزایش کیفیت زندگی آنها می شود. با توجه به اینکه افسردگی دربیماری ها نادیده گرفته می شود هدف اصلی در این مطالعه ارزیابی میزان افسردگی در بیماران دیابتیک و به کارگیری روش ساده جهت تشخیص افسردگی و یادآوری ضرورت توجه بیشتر به این بیماری و درمان به موقع آن است.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر از نوع توصیفی می باشد. 100 بیمار دیابتی مراجعه کننده به بیمارستانهای امام حسین (ع) و لقمان در سال 1381 از نظر ابتلا به افسردگی توسط پرسشنامه Beck مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از تکمیل آن اطلاعاتی از جمله سن، وضعیت تاهل، جنس، طول مدت بیماری، نوع دیابت، سابقه مصرف داروهای ضد افسردگی و عوارض دیابت بوسیله روش های آماری مورد آنالیز قرار گرفت.

    یافته ها

    در پژوهش مشخص شد که %78 بیماران دیابتیک براساس تست Beck مبتلا به افسردگی بودند. در مقایسه افراد بر اساس جنس، عارضه دیابت، طول مدت بیماری و سن در دو گروه بیماران دیابتیک افسرده و غیرافسرده تفاوت معنی دار از نظر آماری وجود داشت (به ترتیب 005 /0 p<، 001/0 p<، 05/0 p< و 005/0 p<).

    نتیجه گیری و توصیه ها:

     در این پژوهش نتایج حاصله نشاندهنده بالا بودن میزان علائم افسردگی در بیماران دیابتیک بود که توسط تست بک مورد ارزیابی قرار گرفتند. با توجه به قابل درمان بودن افسردگی و اثرات مفید درمان آن توجه به سلامت درمان بیماران دیابتیک، غربالگری و تشخیص به موقع افسردگی در آنها مهم و سودمند است.

    کلیدواژگان: دیابت، افسردگی، تست Beck
  • شهلا رودپیما، ناصر صادقیان، مهدی خلیقی منفرد، سارا آزاد فر، الهه نراقی، فاطمه شکیبافر، مرجان صابر اسکندری، سمیه اطهاری نیک عزم، فائزه علیزاده صفحه 209
    سابقه و هدف

    درمانگاه بیمارستان یکی از اولین نقاطی است که بیماران در بدو ورود به بیمارستان با آنجا آشنا می شوند. نحوه ارائه خدمات در این مکان نقش به سزائی در برداشت کلی بیماران و نیز میزان رضایت آنها از خدمات درمانی و بهداشتی بیمارستانی دارد. هدف از این مطالعه بررسی شاخص های جمعیتی و نیز میزان رضایت مندی مراجعین از خدمات پزشکی، پرستاری، درمانی، پاراکلینیکی و نحوه اداره درمانگاه یک بیمارستان عمومی دانشگاهی است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی روی نمونه های در دسترس برای جمع آوری داده صورت گرفت. این تحقیق از مهرماه 1380 تا پایان شهریور ماه 1381 به وسیله مصاحبه شفاهی چهره به چهره و از طریق یک پرسشنامه طراحی شده بر روی بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان آیت الله طالقانی شهر تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صورت گرفت. در طول مدت فوق 1098 بیمار حاضر به شرکت در مصاحبه شده و وارد مطالعه گردیدند.

    یافته ها

    1/57% از مراجعین زن و 9/42% از آنها مرد بودند. میانگین سنی (± انحراف معیار) بیماران 8/1631 سال بود. 85% مراجعین از استان تهران بودند. درمانگاه های ارتوپدی، فک وصورت، زنان و زایمان به ترتیب با 3/14، 5/12و 6/11% از مراجعین بیشترین تعداد مراجعه کننده را داشتند. زمان انتظار بیماران جهت معاینه توسط پزشک از 15 تا 360 دقیقه با میانگین 66103 دقیقه متغیر بود. در زمینه کادر درمانی و خدماتی 805 نفر (5/74%) از منشی درمانگاه، 800 نفر (1/74%) از کادر اداری درمانگاه و 581 نفر (8/53%) از پزشک خود رضایت داشتند. دیرآمدن پزشکان به درمانگاه و فقدان نظارت پزشک متخصص دو فاکتور عمده نارضایتی بیماران بودند. درزمینه خدمات بهداشتی میزان رضایت ازکلینیکهای واکسیناسیون 5/85% و تنظیم خانواده 4/82% بود.

    نتیجه گیری و توصیه ها:

     بسیاری از کاستی های مطرح شده با ارائه یک برنامه صحیح و منسجم قابل اصلاح می باشند. حضور منظم پزشک متخصص در درمانگاه از طریق تعیین کادر ثابت درمانی برای درمانگاه، تقویت خدمات جنبی نظیر ارائه دارو به بیماران سرپائی می توانند در جلب رضایت آنان سودمند باشند.

    کلیدواژگان: بیماران سرپائی، درمانگاه بیمارستان دانشگاه، رضایت بیماران
  • شایسته صالحی، مجید رحیمی، حیدر علی عابدی، مسعود بهرامی صفحه 217
    سابقه و هدف

    با توجه به تاثیر برنامه درسی مستتر و اهمیت آن در آموزش دانشجویان پرستاری و مامایی که باعث تاثیر بر کیفیت مراقبتهای ارائه شده توسط آنها می گردد، پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد برنامه درسی مستتر انجام شد.

    مواد و روش ها

    این پژوهش بصورت ترکیبی (survery phenomenology) در دو مرحله بر روی دانشجویان ترم 8 پرستاری و مامایی انجام شد. شیوه جمع آوری اطلاعات در مرحله اول با استفاده از مصاحبه آزاد بود که در آن از دانشجویان مورد مصاحبه در مورد درک آنها ازبرنامه درسی مستتر، تجارب یادگیری از برنامه درسی مستتر و منابع درسی مستتر سوال شد. سپس مصاحبه ها بر روی کاغذ برگردانده شد و با استفاده از روش اشتروبرت تجزیه وتحلیل شد و در مرحله دوم با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    تمامی دانشجویان این نوع برنامه درسی را در طی دوران تحصیل خود تجربه کرده بودند و در بیشتر موارد آنرا مهمتر از برنامه درسی می دانستند. در پاسخ به سوال دوم، دانشجویان موارد زیادی از یادگیری های خود را ناشی از برنامه درسی مستتر ذکر کردند که شامل یادگیری های مثبت و منفی و یادگیری های فردی و گروهی بود. آنها منابع یادگیری های مستتر خود را اساتید، پرسنل پرستاری و مامایی، دانشجویان، بیماران، رسانه های جمعی و گروه های دیگر شاغل در علوم پزشکی ذکر کردند که در این بین نقش مربیان و پرسنل را مهمتر از سایر منابع می دانستند. از مصاحبه های دانشجویان نتیجه گرفته شد که اعتقادات، فرهنگ و شخصیت افراد در درک آنها از برنامه درسی مستتر موثر است.

    نتیجه گیری و توصیه ها: 

    دانشجویان برنامه درسی مستتر را در یادگیری های خود موثر می دانستند که باعث ایجاد رفتارهای باثبات تر در آنها می شد. انجام پژوهشهای مشابه در سایر گروه ها توصیه می شود.

    کلیدواژگان: یادگیری مستتر، تجربه دانشجویان
  • عباسعلی وفایی، علی رشیدی پور، جان بورش صفحه 225
    سابقه و هدف

    شواهد زیادی نشان می دهد که قشر اوربیتوفرونتال از مکان های مغزی است که احتمالا در پردازش اطلاعات مربوط به حافظه فضایی در طی موقعیت های مختلف هیجانی دخیل می باشد. بر این اساس هدف این تحقیق، تعیین نقش قشراوربیتوفرونتال در فرایند حافظه فضایی در موقعیت تاریک و روشن در یادگیری احترازی مکانی در وضعیت چرخشی می باشد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه از موش های نر نژاد لانگ ایوانز(Long-Evans) با وزن 280 تا320 گرم استفاده شد. ابتدا به صورت دو طرفه روی ناحیه مزبور کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد، موش تحت یادگیری فضایی مدل احترازی مکانی و در موقعیت تاریک و روشن و در وضعیت چرخشی (صفحه مدور توسط یک الکتروموتور تعبیه شده با سرعت 1دور در دقیقه در حال چرخیدن بود) آموزش داده شد. در طی آموزش (30 دقیقه) حیوان یاد می گرفت که با کمک حس های بویایی، لامسه و بینایی و اشیاء اطراف و کف، مکان دریافت شوک (ناحیه منع شده) راشناسایی کند و از ورود به آن خودداری کند. 60 دقیقه قبل، بلافاصله بعد از آموزش و 60 دقیقه قبل از تست بخاطرآوری، تترودوتوکسین (5 نانوگرم در 6/0 میکرولیتر به ازاء هر طرف) یا سالین به صورت دو طرفه در جهت غیر فعال سازی به داخل ناحیه فوق تزریق شد. 24 ساعت بعد از آموزش، میزان حافظه فضایی موش برای احتراز کردن از مکان شوک ارزیابی شد. این ارزیابی در یک دوره 30 دقیقه ای با کمک دو ملاک مدت زمانی که طول می کشید تاحیوان برای بار اول وارد ناحیه منع شده (شوک) شود و تعداد دفعات ورود به ناحیه منع شده اندازه گیری شد.

    یافته ها

    نتایج نشان می دهد که تزریق تترودوتوکسین 60 دقیقه قبل از آموزش و بلافاصله بعد از آموزش به ترتیب اکتساب یادگیری و تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده فضایی را در موقعیت تاریک و روشن به طور معنی داری کاهش می دهد (01/0 p<). این تزریق قبل از تست بخاطرآوری تاثیر معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری و توصیه ها: 

    یافته های فوق نشان می دهد که قشر اوربیتوفرونتال نقش مهمی در اکتساب و تثبیت ذخیره اطلاعات تازه آموخته شده فضایی در موقعیت تاریک و روشن و وضعیت چرخشی دارد.

    کلیدواژگان: قشر اوربیتوفرونتال، تترودوتوکسین، ذخیره حافظه فضایی در موقعیت تاریک و روشن، یادگیری احترازی مکانی
  • شیلا حمزه پور، زهیر محمد حسن، زهرا شاکر صفحه 233
    سابقه و هدف

    گاز خردل سولفوره سبب بروز ضایعات کوتاه مدت و دراز مدت درفرد مصدوم می شود. ضایعات زودرس نظیر تاولهای پوستی منتشر، ناراحتی های تنفسی و گوارشی می باشد که در طولانی مدت سبب بروز برونشیت مزمن، آسم شدید و ظهور سرطانها می شود و بر دو ارگان مهم خونساز و ایمنی تاثیر می گذارد. سلولهای B به عنوان سلول موثر سیستم ایمنی هومورال، با ترشح آنتی بادی در مقابل عوامل پاتوژن ایمنی و مصونیت بدن را موجب می شود.

    مواد و روش ها

    در این تحقیق سه گروه 25 نفری از بیماران به همراه یک گروه شاهد (10 نفر) مورد آزمایش قرار گرفتند. آزمایشات انجام شده شامل سه بخش بررسی مورفولوژی، CBC و فلوسایتومتری بود. از کلیه افراد 5 سی سی خون محیطی گرفته شد و مورفولوژی سلولهای خون محیطی با عدسی x 100 بررسی شد. اندازه گیری پارامترهای مربوط به CBC با استفاده از شمارشگر هماتولوژی K- 1000 Sysmex انجام شد. در طی آزمایشات فلوسایتومتری، 4 مارکرHLA-DR, CD19, CD45 و CD 25 برسطح سلولهای B با فنوتیپ CD45/CD19/HLA-DR مورد بررسی قرارگرفتند. عملکرد این سلولها با استفاده از مارکر CD25 با بررسی همزمان و دوگانه این مارکر با CD19 با فنوتیپ CD19/CD 25 مورد تحقیق قرار گرفت. برای آنالیز داده ها از آزمونهای آنالیز واریانس یکطرفه، کروسکال – والیس و ویل کاکسون استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان می دهد که با کاهش شدید معنی دار مارکر CD25 بر سطح سلولهای B در دو جمعیت با شدت متوسط و شدید، بروز و ظهور عفونتهای مکرر میکروبی از جمله پنومونی در این بیماران تایید می شود.

    نتیجه گیری و توصیه ها:

     تغییر ژنتیکی در سلولهای B بدنبال تماس با گاز خردل می تواند زمینه ساز بروز عفونتهای مکرر باشد.

    کلیدواژگان: گاز خردل، سلول B
  • کریم الله حاجیان، علیرضا فیروزجاهی، محمد تقی کیا صفحه 239
    سابقه و هدف

    سرطان دومین علت مرگ و میر در اکثر کشور های پیشرفته دنیا می باشد. الگوی بروز انواع مختلف سرطان در بین جمعیت های مختلف متفاوت بوده و با عواملی نظیر مسائل شغلی، اجتماعی، فرهنگی و نژادی (احتمالا وراثت)، جغرافیایی و تغذیه ای در ارتباط می باشد. هدف از این مطالعه بررسی الگوی سنی بروز و توزیع انواع سرطان های ثبت شده در مراکز پاتولوژی شهرستان بابل در سال 1380 می باشد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه مقطعی اطلاعات کل موارد سرطان های تشخیص داده شده در سال 1380 از پرونده های پاتولوژی در مراکز تشخیص پاتولوژیک دانشگاهی و خصوصی شهرستان بابل استخراج شد و بر اساس راهنمای طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD) دسته بندی شد و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها

    از تعداد 632 مورد از سرطان ثبت شده، 366 نفر در افراد مذکر (9/57%) و 266 نفر در افراد مونث (1/42%) حادث شده بود. بروز 3/53% سرطان ها بعد از سن 60 سالگی و 7/46% قبل از سن 60 سالگی بود و میانگین سن بروز سرطان در مردان (59 سال) بطور معنی داری بیشتر از میانگین سن بروز در زنان (51سال) بود (001/0 p<). ده سرطان شایع در بین مردان عبارتند از: سرطان معده (9/24%)، پوست(7/10%)، مری (1/10%)، مثانه (2/8%)، پروستات (6/6%) کولون و رکتوم (6/6%)، سیستم خونساز (9/4%)، سیستم لنفاوی(6/4%)، (بیضه 8/3%) و بافت نرم و همبند (7/2%)، در حالی که ده سرطان شایع در بین زنان عبارتند از: سرطان پستان (4/21%)، معده (4/12%)، مری (12%)، کولون و رکتوم (9%)، سیستم خونساز (9/7%)، پوست (5/7%)، سیستم لنفاوی (8/3%)، سرویکس(3%)،تخمدان (6/2%) و تیروئید(5/1%).

    نتیجه گیری و توصیه ها: 

    با افزایش سن، بر فراوانی بروز انواع مختلف سرطان ها افزوده می شود به نحوی که در این مطالعه بیش از نصف سرطان های ثبت شده مربوط به جمعیت بالای 60 سال می باشد. سرطان معده شایع ترین سرطان منطقه می باشد و عمدتا در دهه های 7و8 زندگی مشاهده می گردد. سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان می باشد که عمدتا در دهه های 4، 5 و 6 زندگی مشاهده می گردد.

    کلیدواژگان: سرطان، اپیدمیولوژی، بروز، الگوی سنی
  • نورالدین پیرموذن، فرزاد فیروزی صفحه 247

    نئوپلاسم های اولیه ریه در کودکان نادر می باشند و در این بین رابدومیوسارکومای اولیه ریه از جمله نادرترین نئوپلاسم های اطفال به شمار می آید. رابدومیوسارکوما با درگیری ریه 5/0 درصد از کل رابدومیوسارکوماهای اطفال را تشکیل می دهد. در مرور منابع انگلیسی تنها 29 مورد رابدومیوسارکوما اولیه ریه گزارش شده بود.بیمار مورد معرفی پسر 3 ساله ای که با مشکلات سرفه، خلط و تب که از یک هفته قبل از مراجعه به بیمارستان شروع شده بود، به این مرکز ارجاع داده شد. در معاینه بیمار در سمع ریه راست کاهش صدا و در دق dullness وجود داشت. در مطالعات تصویربرداری متعدد (گرافی قفسه سینه و سی تی اسکن) توده ریه راست بهمراه پلورال افیوژن گزارش شده بود. سایر مطالعات نکته خاصی را در برنداشت. بیمار تحت عمل جراحی توراکوتومی ولوبکتومی لوب فوقانی ریه راست قرار گرفت. مطالعات پاتولوژیک، تشخیص رابدومیوسارکومای تیپ جنینی (embryonal) را مطرح نمود. در پیگیری 6 ماهه، بیمار مشکل خاصی نداشته است.

    کلیدواژگان: نئوپلاسم های ریه، اطفال، رابدومیوسارکوما
  • سید مهدی شوشتریان صفحه 251

    ویروس واریسلا زوسترعامل ایجاد کننده دو تابلو بالینی مختلف، آبله مرغان بصورت عفونت اولیه این ویروس و با علائم بثوری حاد و مسری که بیشتر در سنین کودکی دیده می شود و زونا که در اثر فعالیت شکل نهفته ویروس که معمولا در ریشه گانگلیونهای پشتی وجود دارند، در سنین بزرگسالی حادث می شود. پیدایش همزمان این دو بیماری بسیار نادر و جالب می باشد.
    دراپیدمی آبله مرغان که درسال 1380 درتهران ایجادشده بود کودک 10 ساله ای ضمن ابتلاء به آبله مرغان در چهارمین روز و در پایان مرحله وزیکولار دچار تظاهرات کلاسیک زونا درامتداد دهمین فضای توراسیک بین دنده ای چپ می گردد. در این مقاله بیشتر به این مقوله نادر خواهیم پرداخت.

    کلیدواژگان: ویروس واریسلا زوستر، آبله مرغان، زونا
  • بهروز شفقی، معصومه فلاحیان، مهران قاضی مقدم صفحه 255

    تومورهای تخمدان از نوع سلولهای ترانزیشنال نسبتا نادر هستند ولی توام بودن سرطان مثانه وتخمدان، از نوع ترانزیشنال بسیار نادرتر می باشد. در متون پزشکی سه مورد سرطان توام مثانه و تخمدان از نوع ترانزیشنال گزارش شده است گرچه اولیه یا ثانویه بودن سرطان تخمدان جای بحث و تردید دارد.
    بیماری که معرفی می شود خانم هفتاد و هشت ساله ای است که دوازده سال قبل مبتلا به سرطان مثانه از نوع ترانزیشنال بوده است و در حال حاضر مبتلا به سرطان تخمدان از همین نوع سلول می باشد. جهت درمان سرطان مثانه به دفعات رزکسیون تومور از راه اورتر ا(TUR) و برای درمان سرطان تخمدان با توجه به اینکه در مرحله 3(stage III c) قرار داشته است Optimal cytoreductive surgery صورت گرفت. بعد از عمل، شیمی در مانی انجام شد و در پیگیری 6 ماه باقیمانده تومور مشاهده نشد. در مقالات حساس تر بودن این نوع تومور به شیمی درمانی عنوان شده است.

    کلیدواژگان: سرطان سلولهای ترانزیشنال، تخمدان، مثانه
|
  • Page 175
    Background

    Cardiovascular disease (CVD) is one of the major health problems in our country. The aim of this study is to determine the predictors of CVD risk factors in adolescents residing in distinct- 13 of Tehran .

    Materials and methods

    Dietary intake assessment was undertaken with 2-day 24-hour recall in 420 adolescents, 11-18 years old, from a total of 15005 subjects participating in Tehran Lipid and Glucose study. After excluding the under- and over- reporters 290 adolescents remained in the study. Data related to cigarette smoking was collected. Height and weight was assessed and BMI was calculated. Blood pressure was measured two times separately in sitting position. Serum cholesterol, Triglyceride, and HDL were measured in a blood sample after a 12-hour fast. To determine the predictors of CVD risk factors stepwise linear regression was used.

    Results

    Results showed a strong positive correlation between BMI and systolic blood pressure in girls (p<0.001, b = 1.8) and boys ( b =0.04, p<0.001), as well as diastolic blood pressure in girls ( b =0.8, p<0.001) and boys ( b 0.05, p<0.01). There was an inverse association between calcium intake and systolic ( b =0.16, p<0.05) and diastolic blood pressure in boys ( b =0.36, p<0.01), as well as an inverse association between calcium intake and systolic ( b =-1.2, p<0.05) and diastolic blood pressure ( b = 0.05, p<0.05) and serum triglyceride ( b =-0.1, p<0.01) in girls. Positive correlations were found between BMI and cholesterol in girls ( b =0.2, p<0.01) and boys ( b =0.31, p<0.01).

    Conclusion

    Low dietary calcium intake, high blood cholesterol, and above average BMI is associated with elevated levels of systolic and diastolic blood pressure in adolescent boys and girls in Tehran , thus predicting a higher risk for CVD.

    Keywords: Cardiovascular disease, Hypertension, BMI, Dietaryfactors, Adolescents
  • Page 185
    Background

    Opiates and other related materials may inhibit the physiologic secretion of adrenocorticotropin. The aim of the present study is to determine the association between the cortisol level and adrenal insufficiency in addicted patients.

    Materials and methods

    For this clinical trial, 100 patients who had elective abdominal surgery or inguinal hernial repairs were selected randomly. They were distributed in two groups: opium addicts (cases), and non-addicts (controls). One day before surgery cortisol was measured by radio immunoassay (RIA).

    Results

    Of 50 addicted patients, 17 revealed to have lower than normal cortisol levels whereas 5 had higher levels. There exists a non-significant association between the cortisol level and duration of addiction, and also cortisol level and the degree of dependency. Cortisol levels were within normal range in all controls. Post-anesthetic complications and withdrawal syndrome, especially pain and shivering in recovery room, were more obvious among addicted patients as compared to controls and the difference was statistically significant. (P<0.0001) The duration of recovery was much shorter among addicted patients as compared to the controls, (p<0.00001).

    Conclusion

    Addicts should be considered as high risk patients for elective surgery. Adrenal insufficiency and post-anesthetic complications deserve special attention in this group.

    Keywords: Anesthesia, Cortical, Adrenal insufficiency, Surgery, Opium addiction
  • Page 191
    Background

    The third stage of labor is of utmost importance. Prior investigators have proposed different approaches to shorten this stage. The present study was aimed at determining the efficacy of syntometrine, syntocinon and the physiologic approach in the management of the third stage of labor.

    Materials and methods

    Ninety parturients enrolled for this clinical trial. They were randomly distributed in one of the 3 groups physiologic, syntometrine, and syntocinon. Along with the anterior shoulder appearance, 10 units of oxytocin, or 5 units of oxytocin plus 0.5mg ergometrin was intramuscularly injected in the syntocinon and syntometrine group, respectively. Then the umbilical cord was clamped and cut immediately and finally the placenta was delivered. On the other hand, patients in the physiologic group were not given oxytocic drugs, and umbilical cord was not cut unless the pulse completely disappeared. The efficacy of these approaches was determined on the duration of the third stage of labor and its complications (bleeding during the first 2 hours, hemoglobin, hematocrit, further requirement of oxytocic drugs). Drugs-related side effects were also determined.

    Results

    The mean duration of the third stage of labor was 7.4±2.4, 5.5±2.5, and 5.1±2.4 minutes in the physiologic, syntocinon and syntometrine groups, respectively (p<0.001). The amount of bleeding during the first 2 hours were 230±95.2, 217±113, and 176±83.2 ml in the groups, respectively (p<0.05). Hematocrit was 33.3±4.1, 34.7±4, and 36.4±4% in the groups (p<0.05). Further demand for oxytocic drugs was reported in 16.7% of patients in the physiologic group and 13.3% of patients in the syntocinon group, whereas, there was no demand among patients who receive syntometrine (p<0.05). Mild pain was reported in 16.7, 20 and 43.3% of patients in the physiologic, syntocinon and syntometrine groups, respectively (p<0.05).

    Conclusion

    In order to manage the third stage of labor, syntometrine is better than syntocinon and syntocinon is better than the physiologic approach.

    Keywords: The third stage of labor. Syntometrine, Syntocinon Physiologic approach
  • Page 197
    Background

    Controversies exist regarding the role of helicobacter pylori infection in NSAIDs-induced GI bleeding. Thus, the present study was conducted to compare the frequency, risk factors and signs and symptoms of NSAIDs-induced GI bleeding among infected and non-infected subjects with H. pylori.

    Materials and methods

    In a cross sectional study, all 256 cases of GI bleeding following NSAIDs usage were enrolled. They undertook endoscopy. H. pylori infection was evaluated by urease test.

    Results

    The study population included 94 males and 162 female with the mean (±SD) age of 55.3±10.9 years. Among these, 190 had positive urease test and the remaining 66 were negative (p<0.05). Female gender, smoking, and alcohol consumption were significantly more common among H pylori-infected individuals.

    Conclusion

    Our study revealed that H pylori infection is common in patients who develop NSAIDs-induced gastro-intestinal bleeding and may increase the risk of bleeding following NSAIDs usage.

    Keywords: GL bleeding non-steroidal anti inflammatory drugs, Helicobacter pylori
  • Page 203
    Background

    Diabetes mellitus is a common chronic metabolic disease. Optimal management of psychiatric problems, especially depression, may lead to better control of blood glucose levels in diabetics. Unfortunately, depression is usually neglected in medical diseases. We evaluated the prevalence of depression using a simple test, (Beck test), to screen for depression in diabetics.

    Material and methods

    One hundred known diabetic patients were evaluated for the presence of symptoms of depression using the Beck Questionnaire. Age, marital status, sex, duration of diabetes, type of diabetes, and history of taking antidepressants were recorded.

    Results

    Based on Beck test, depression was discovered in seventy eight percent of diabetics. There were significant differences between depressed and non-depressed individuals regarding sex, complications of disease, duration of diabetes and age (p<0.005, p<0.001, p<0.05, p<0.005, respectively).

    Conclusion

    Our findings revealed high prevalence of depression symptoms among diabetic patients. Considering the conventional simple therapies for depression, proper screening among diabetics seems to be necessary.

    Keywords: Diabetes Mellitus, Depression, Beck test, Screening
  • Page 209
    Background

    Patients make their first contact with the health services of a hospital in the outpatient clinics therefore, the administration of this unit has especial effects on patients' attitude towards the hospital. We conducted a study in order to evaluate the demographic features and the opinions of patients about an out-patient service in a university hospital.

    Materials and Methods

    We performed a descriptive study on out-patients referring to Taleghani hospital by a structured questionnaire through a face-to-face interview during an academic year, 2001 to 2002.

    Results

    1098 patients (42.9% male, 57.1% female) with a mean age of 31 ± 16.8 years were enrolled for this study. 85% of cases were residing in Tehran province. The most crowded clinics were as follows: Orthopedic (14.3%), Faciomaxillar surgery (12.5%), and Obstetrics and Gynecology (11.6%). Waiting duration to visit a doctor ranged from 15 to 360 minutes with a mean of 103 ± 66 minutes. 74.5% were satisfied with personnel, 74.1% with official staff, and 53.8% with physicians. Delay in coming and absence of specialists were the most common complaints of patients. As far as the public health services were concerned, 85.5% and 82.4% were completely satisfied with the facilities offered by vaccination and family planning clinics, respectively.

    Conclusion

    By the help of an integrated program the majority of reported insufficiencies are correctable. The regular presence of specialists in clinics, the availability of pharmacy for providing prescribed medication, and provision of easily available primary care facilities are major factors for patient satisfaction.

    Keywords: out-patients, University hospital, Satisfaction of patients
  • Page 217
    Background

    The hidden curriculum has great impact on students' learning. The present study was conducted on Nursing and Midwifery students to determine their experience with the hidden curriculum.

    Materials and methods

    It was a combined survey achieved in two stages on Nursing and Midwifery students. During the first stage, a free interview was carried out to determine their attitudes towards, experiences with, and references of the hidden curriculum. These interviews were analyzed using Streubert technique. During the second stage, a questionnaire was completed and finally analyzed.

    Results

    All students have experienced the hidden curriculum and usually found it to be more effective than their routine learning program. This learning modality was associated with more stabilized behaviors among them. Meanwhile, most of their learning objectives, including positive and negative or group and individual learning were achieved through the hidden curriculum. They have pointed out that faculty professor, nursing and midwifery staff, other students, patients and mass media were their main source of reference, however, nursing and midwifery staff augmented the training impact.

    Conclusion

    Students believed that the hidden curriculum is an effective modality for learning.

    Keywords: Hidden curriculum, Students, ' experience
  • Page 225
    Background

    Evidence indicates that the orbitofrontal cortex (OFC) in the brain is probably invoemotional learning. The aim of the present study is to evaluate the role of OFC on spatial memory in dark and light area in rotation arena in place avoidance learning model.

    Material and methods

    Long-Evans strain rats (280-300gr) were surgically implanted bilaterlved in ally with cannulae aimed at the OFC and were trained to avoid a 60 degree segment of the arena entering which was punished by mild foot shock. The punished sector was defined by room cues during rotation in the light and by the floor cues in the dark. Place avoidance training occurred in a single 30- min session and the avoidance memory was assessed during a 30-min extinction trial 24 h later. The time to the first entry and the number of entrances into the punished sector during extinction were used to measure the place avoidance memory. Bilateral injections of Tetrodotoxin (5 ng/ml per side) was used to inactivate the OFC 60 min prior to acquisition, immediately after training, or 60 min before the retrieval test. Control rats received saline with the same volume that was injected at the same time.

    Results

    The results indicated that acquisition and consolidation of spatial memory in dark and light area was impaired (p<0.01). But retrieval was not impaired in either task (p>0.05).

    Conclusion

    We conclude that the OFC modulates spatial memories formed within representations of space that depend upon dark and light information.

    Keywords: Orbitofrontal cortex, place avoidance learning Acquisition, consolidation retrieva, memory Storage, Rats, Tetrodotoxin
  • Page 233
    Background

    Mustard gas may cause acute (early) and chronic (late) lesions. Acute lesions include disseminated bullous lesions on skin, respiratory, and GI disorders chronic complications are chronic bronchitis, severe asthma, and malignancies. B cells are active part of humoral immunity that secrete antibodies to defend our body.

    Materials and methods

    We have evaluated 3 groups of patients, each including 25 patients as well as 10 control subjects. Complete blood count, morphological and flowcytometric studies were carried out. For flowcytometric studies 4 markers of CD45, CD19, HLA-DR, and CD25 were assessed on surface of B cells with CD45/CD19/HLA-DR phenotype. Their performance was investigated with CD25.

    Results

    Our findings have revealed a significant decrease in CD25 on B cells' surface that is associated with recurrent microbial infections, in patients exposed to mustard gas.

    Conclusion

    Genetic changes in B cells, due to mustard gas inhalation may predispose individuals to recurrent infections such as pneumonia.

    Keywords: Mustard gas B cells
  • Page 239
    Background

    Cancer is the second most common cause of death in developed countries. The incidence of the different histological types of cancer varies greatly between different populations and it is attributed to occupational, social, cultural, racial, (possibly hereditary), and geographic influences. The objective of this study was to determine the pattern of age distribution and the frequency of different cancers, registered in different diagnostic centers in Babol during the year 2001.

    Materials and methods

    In a cross–sectional study, characteristics of all registered malignancies were obtained from special records in different diagnostic centers in Babol using the International Classification of Disease (ICD). The data were analyzed using SPSS software.

    Results

    Among 632 cases, 57.9% were males and 42.1% were females. 53.3% of malignancies occurred after 60 years old and 46.7% before 60 years. The mean age at diagnosis was significantly higher among males (59 years) than females (51 years), (p<0.001). The 10 most common malignancies among males were: stomach (24.9%), skin (10.7%), esophagus (10.1%), urinary bladder (8.2%), prostate (6.6%), colon and rectum (6.6%), hematopoietic system (4.9%), lymphatic system (4.6%), testes (3.8%) and connective tissue (2.7%). Meanwhile, the 10 most common malignancies among females were: breast (21.4%), stomach (12.4%), esophagus (12%), colon and rectum (9%), hematopoietic system (7.9%), skin (7.5%), lymphatic system (3.8%), cervix (3%), ovary (2.6%) and thyroid gland (1.5%).

    Conclusions

    With increasing age, the frequency of different cancers increases and our results indicate that more than half of the cases are 60 years or above. Stomach cancer is the most common malignancy of this region and occurs most frequently during 7th and 8th decades of life. The most common malignancy among females is breast cancer and occurs most frequently during the 4th-6th decades of life.

    Keywords: cancer, Epidemiology, Incidence, Age distribution
  • Page 247

    Primary rhabdomyosarcoma is a rare entity. To date, only 29 cases have been reported in the world literature. The current article presents another case of this disease, in which a 3-year-old boy was referred to our service with a one-week history of productive cough and fever. Imaging studies revealed a huge mass on the right lung as well as plural effusion. He underwent a right posterolateral thoracotomy and lobectomy. Pathologic studies revealed a primary pulmonary rhabdomyosarcoma of embryonic type. He has no other symptoms of disease on a 6-month follow-up.

    Keywords: pulmonary neoplasm, Children, Rhabdomyosarcoma
  • Page 251

    Varicella Zoster Virus (VZV) causes two distinct clinical entities, varicella that is an acute and generally benign illness in children resulting from primary infection with VZV, and zoster which results from reactivation of latent VZV and usually occurs in adults. Zoster is uncommon before 10 years of age. Occurrence of herpes zoster during varicella infection is exceptional. Here, I report an unusual and rare case of herpes zoster that occurred during varicella in a healthy 10-year-old child.

    Keywords: Varicella Zoster virus, Varicella Zoster
  • Page 255

    Ovarian carcinoma of transitional cell type are rare, however, their simultaneous occurrence with bladder carcinoma of the same type is even a rarer condition. To our knowledge, 3 cases of this uncommon event have been reported in the literature. We present an 87-year-old female who had a previous history of bladder carcinoma of transitional type twelve years ago. She had ovarian carcinoma of the same type. She had undergone TUR several times optimal cystoreductive surgery was performed for ovarian carcinoma. Chemotherapy was given following surgery and in a 6-month follow up there were no signs of a residual tumor.

    Keywords: Transitional cell carcinoma, Ovary Bladder