فهرست مطالب

Journal of Dental School
Volume:23 Issue: 3, 2005

  • تاریخ انتشار: 1384/07/12
  • تعداد عناوین: 18
|
  • مسعود اجلالی. راحیل احمدی صفحات 364-371
    زمینه و هدف
    تولید دندانهای مصنوعی در حال حاضر با یک استاندارد کلی برای تمام نژادها و کشورها انجام می پذیرد. هدف از این مطالعه بررسی توزیع فراوانی اندازه 6 دندان قدامی فک بالا در دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی – بهداشتی شهید بهشتی است.
    روش بررسی
    نوع تحقیق تحلیلی – توصیفی و تکنیک آن مشاهده بود. در این مطالعه 321 نفر شرکت داشتند. روش جمع آوری اطلاعات به صورت مستقیم از دهان بیماران بود و جهت کاهش خطا correlation روش مستقیم و غیرمستقیم محاسبه شد. سپس عرض و طول دندانها توسط پرگار مشخص گردید. مجموع عرض 6 دندان قدامی روی قوس، از دیستال یک کانین یا دیستال کانین سمت مقابل، روی نوار ماتریکس علامت گذاری و سپس این فواصل و اندازه های دندانی توسط کولیس خوانده شد.
    یافته ها
    مطالعه حاضر نشان داد که در 33% گروه مردان (بیشترین فراوانی) عرض دندان سانترال در فاصله 8.5-8.99 میلی متر و در 44.8% گروه خانمها در فاصله 8.49-8 میلی متر قرار داشت. متوسط مجموع عرض 6 دندان قدامی بر روی قوس در جنس مذکر 52.56 میلی متر با دامنه تغییرات 46-58.1 میلی متر و در جنس مونث 50.48 میلی متر با دامنه تغییرات 55.28-44.42 میلی متر گزارش گردید که بیشترین فراوانی در آقایان در فاصله 52-53.99 میلی متر و در خانم ها در فاصله 50-51.99 میلی متر مشاهده شد. تفاوت مشخصی از لحاظ آماری بین دندانهای قدامی دو جنس مشاهده گردید. بیشترین sexual dimorphism، در دندان کانین مشاهده شد. بیشترین تنوع اندازه نیز در دندان لترال و در جنس مذکر بود.
    نتیجه گیری
    یافته های حاضر با نتایج بررسی های انجام شده در نقاط دیگر جهان، با نژادهای دیگر تفاوت هایی را نشان می دهد. در نتیجه، تولید دندانهای مصنوعی با یک استاندارد کلی برای تمامی نژادها و کشورها، نیازهای تمام جوامع را در نقاط مختلف جهان برآورده نمی سازد.
    کلیدواژگان: انتخاب دندان، اندازه دندانی، توزیع فراوانی اندازه ها
  • ناهید اخلاقی، بهنام اسلامی، زهره خلیلک، مهتاب عارفی صفحات 372-378
    زمینه و هدف

    پره مولرهای فک پایین دارای آمار بسیار گوناگونی از نظر تعداد و کانال های ریشه هستند. عدم آگاهی کافی به این مساله می تواند مشکلات جدی در تشخیص و طرح درمان ریشه دندان ها ایجاد نماید. با توجه به آنکه تحقیقات جامعی در این زمینه در جامعه ایرانی صورت نگرفته بود، این تحقیق با هدف مقایسه رادیوگرافیک و میکروسکوپیک شیوع کانال های اضافی در پره مولرهای فک پایین جامعه ایرانی انجام گردید.

    روش بررسی

    برای انجام این تحقیق تجربی (Exprimental)، 156 دندان پره مولر اول و دوم فک پایین افراد ایرانی که دارای تاج سالم و قابل شناسایی بودند از میان نمونه های جمع آوری شده جدا شدند. ابتدا از هر یک از دندانها رادیوگرافی های مستقیم و با زاویه 20 درجه افقی بعمل آمد و رادیوگرافها از نظر حضور و یا عدم حضور کانال اضافی توسط سه نفر از متخصصین اندودانتیکس به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفته، و در برگه های مخصوص ثبت گردیدند. سپس دندانها در مقاطع سرویکالی، 2 میلیمتری اپیکالی و دو یا سه ناحیه در حد فاصل آنها بسته به طول ریشه دندانها، برش داده شدند. مقاطع پس از قرار گرفتن روی لام زیر استریومیکروسکوپ مورد مشاهده قرار گرفتند. یافته های تحقیق با استفاده از آزمون Mc-Nemar از نظر آماری مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها

    یافته های نشان دادند که شیوع کانالهای اضافی در پره مولرهای اول فک پایین با روش رادیوگرافیک 14.1% و با روش میکروسکوپیک 21.8% بود. بر اساس تعداد نمونه های این تحقیق این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نبود. هم چنین شیوع کانالهای اضافی در دندانهای پره مولر دوم فک پایین با روش رادیوگرافیک 7.7% و با روش میکروسکوپیک 26.9% بود که این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود (P<0.01).

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های این تحقیق بنظر می رسد که در پره مولرهای اول فک پایین رادیوگرافی می تواند با اطمینان بالایی وجود کانال اضافی را بیان نماید ولی در پره مولرهای دوم فک پایین قضیه به این صورت نمی باشد. بنابراین توصیه می شود که به نمای رادیوگرافی این دندانها توجه بیشتری صورت گرفته، بخصوص در مورد پره مولرهای دوم فک پایین، وجود کانال اضافی همیشه مدنظر قرار گیرد.

    کلیدواژگان: رادیوگرافیک، میکروسکوپیک، شیوع، کانالهای اضافی، پره مولرهای فک پایین
  • علیرضا اکبر زاده باغبان، غلامرضا بابایی، انوشیروان کاظم نژاد، سقراط فقیه زاده صفحات 379-385
    زمینه و هدف

    معمولا دندانپزشکان در تشخیص نیاز به درمان ارتودنسی برای گروه مشترکی از افراد، دارای نظرات متفاوتی نسبت به استاندارد طلایی هستند. برای بررسی میزان تطابق اندازه های حاصل توسط دندانپزشکان با استاندارد طلایی و تعیین اعتبار اینگونه اندازه گیری ها که دارای مقیاس ترتیبی می باشند، در آمار روش هایی از قبیل محاسبه ضرایب توافق و همچنین مدل بندی توافق موجود است. در این مقاله ابتدا مشکلات ضرایب توافق از قبیل کاپا و کاپا وزندار بیان گردیده و سپس بررسی اعتبار داده ها از طریق مدل بندی انجام می شود. هدف از انجام این کار ارایه جایگزین مناسبتر برای ضرایب توافق می باشد.

    روش بررسی

    تحقیق حاضر که از نوع مقطعی می باشد بر روی داده های شاخص نیاز به درمان ارتودنسی انجام شده است. این شاخص که توسط یک دندانپزشک مجرب به عنوان استاندارد طلایی و ده دندانپزشک دیگر بطور مستقل، روی 51 کست استاندارد مطالعه ارتودنسی با استفاده از خط کش استاندارد DHC اندازه گیری شده است دارای پنج سطح عدم نیاز به درمان، نیاز جزیی به درمان، نیاز متوسط به درمان، نیاز شدید به درمان و نیاز بسیار شدید به درمان باشد، اما در این مقاله از شاخص اصلاح شده سه سطحی استفاده شده است. مدلهای آماری پارامتر قطری و پیوند یکنواخت نیز به عنوان مدلهای آماری مورد نظر مبنای استنباطها قرار گرفتند. در نهایت مدلهای مذکور به 10 جدول حاصل از نرخ گذاری متقاطع هر کدام از 10 دندانپزشک در مقایسه با استاندارد طلایی برازش داده شدند.

    یافته ها

    در 6 مورد مورد مدل پارامتر قطری (با حداقل سطح معنی داری 0.34) و در 4 مورد دیگر مدل پیوند یکنواخت (با حداقل سطح معنی داری 0.36) برازش داشتند. نزدیکترین ارزیابی ها به استاندارد طلایی مربوط به دندانپزشکانی بود که برای آنها مدل آماری پیوند یکنواخت مناسب بود در حالی که دندانپزشکانی که برای آنها مدل آماری پارامتر قطری مناسب بود، نمونه ها را بسیار بالاتر از استاندارد طلایی ارزیابی کرده بودند.

    نتیجه گیری

    همه دندانپزشکان کستها را بالاتر از استاندارد طلایی ارزیابی کردند بطوریکه کمترین مقدار نسبت بخت موضعی برابر 6.4 و بیشترین مقدار آن برابر 121.5 بود، بنابراین آموزش همه آنها برای اندازه گیری شاخص نیاز به درمان ارتودنسی لازم به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: مدل بندی توافق، داده های ترتیبی، مدل آماری پیوند، شاخص نیاز به درمان ارتدنسی (IOTN)
  • رویا امینیان. نغمه جماعت لو صفحات 386-394
    زمینه و هدف
    درمان دوباره ترمیم های موجود یکی از نیازهای اساسی درمان است که باعث زیانهای جسمی، روحی و مالی می گردد. هدف از انجام این مطالعه بررسی شیوع دلایل شکست و درمان دوباره ترمیم ها – که باعث دقت بیشتر در پیشگیری از ایجاد این دلایل و توجه ویژه به هنگام فراخوانی بیماران می گردد – می باشد.
    روش بررسی
    نوع این مطالعه توصیفی مشاهده ای مقطعی (Cross-sectional observational description) و روش نمونه گیری بصورت آماده غیر احتمالی (Non probability sampling) می باشد. جامعه مورد بررسی، بیماران مراجعه کننده به بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 81-1380 بودند که درمان دوباره ترمیم انجام شده قبلی آمالگام یا کامپوزیت در مورد آنها تجویز گردیده بود. علت یا دلایل تجویز درمان دوباره با معاینه و نظر اعضای هیات علمی بخش در فرم اطلاعاتی ثبت گردید. داده ها بصورت متناوب جمع آوری گردیده، توسط برنامه آماری SPSS Ver.11.0 مورد تجزیه و تحلیلی قرار گرفتند.
    یافته ها
    در ترمیم های آمالگام و کامپوزیت شایع ترین علت جایگزینی ترمیم ها، پوسیدگی ثانویه است. دومین علت شایع در ترمیم های آمالگام کلاس I و V، marginal ditching و در ترمیم های آمالگام کلاس II، overhang می باشد. در ترمیم های کلاس I و V کامپوزیت، از دست رفتن ترمیم؛ در ترمیم های کلاس II، تماس بین دندانی نامناسب و در ترمیم های کلاس III و IV کامپوزیت، عدم هماهنگی رنگ می باشد.
    نتیجه گیری
    پوسیدگی ثانویه شایع ترین علت درمان دوباره دندانهای ترمیم شده با آمالگام و کامپوزیت می باشد. سایر دلایل شکست درمان، باید به هنگام ترمیم دندانها و ارزیابی دوره ای آنها مدنظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: شکست، تعویض، آمالگام، کامپازیت
  • قاسم انصاری. سمیه عظیمی صفحات 395-403
    زمینه و هدف
    پیت و فیشورسیلانت ها، به عنوان یک روش بی خطر و موثر، برای پیشگیری از پوسیدگی، به خصوص در سطح جونده دندانهای دایمی خلفی مطرح می باشند. از ابتدای کاربرد سیلانت ها تاکنون تحقیقات متنوع و بسیار زیادی انجام پذیرفته است. تعدادی از این مطالعات به مقایسه روش های مختلف آماده سازی سطح دندان قبل از جایگذاری سیلانت و اثر این روش ها بر دوام سیلانت پرداخته اند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر برساژ با پودر پامیس، بر میزان دوام سیلانت، به صورت بالینی بود.
    روش بررسی
    در تحقیق حاضر که به روش آزمون بالینی شاهد موردی انجام گرفت، در مجموع تعداد 100 دندان در 31 کودک انتخاب و تحت درمان فیشورسیلانت قرار گرفتند. به طوریکه در هر فرد، دندانها به صورت تصادفی، به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. در هر دو گروه روی دندانهای مورد نظر سیلانت مشابه قرار گرفت. با این تفاوت که در گروه مورد، مرحله برساژ با پودر پامیس قبل از عمل اچینگ حذف گردید. کلیه دندانهای درمان شده با سیلانت، برای بررسی دوام بعد از شش ماه مورد معاینه و بررسی کلینیکی قرار گرفتند. داده ها پس از ثبت در فرمهای اطلاعاتی به کمک آزمون chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 100 نمونه اولیه، 78 دندان در 24 کودک برای بررسی نهایی مراجعه نمودند. بر اساس اطلاعات بدست آمده 72% در گروه شاهد و 77% در گروه مورد دوام کامل سیلانت در مقایسه با 28% دوام ناقص در گروه شاهد و 23% در گروه مورد ملاحظه و ثبت گردید. بر اساس آزمون آماری chi-square، تفاوت معنی داری بین دو گروه مورد و شاهد، در این مطالعه در میزان دوام کامل و حتی ناقص دیده نشد (P<0.6).
    نتیجه گیری
    برساژ به وسیله پودر پامیس، نقش مهمی در دوام سیلانت، به صورت بالینی (بعد از شش ماه)، نداشته، حذف این مرحله تاثیر چندانی در کاهش دوام سیلانت نخواهد داشت.
    کلیدواژگان: پیت، فیشور، سیلانت، برساژ، پامیس، دوام
  • مهدی تبریزی زاده. علیرضا مشرف صفحات 404-410
    زمینه و هدف
    خاصیت ضد میکروبی سیلرهای مورد استفاده در درمان ریشه، یکی از خصوصیاتی است که می تواند در بالا بردن میزان موفقیت درمان ریشه تاثیر داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر ضدمیکروبی سه سیلر ZOE، AH26 و Dorifill بر روی دو باکتری استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک میوتانس در دو حالت بلافاصله پس از تهیه و یک هفته پس از مخلوط کردن بود.
    روش بررسی
    جهت انجام این مطالعه تجربی، باکتری های مورد نظر پس از تهیه به صورت سوشهای ایزوله میکروبی و آماده سازی غلظت استانداردی از آنها در محیط های کشت آگارخوندار با زمینه مولر هینتون کشت داده شدند. برای هر یک از سیلرهای مورد بررسی، وسط محیط های کشت حاوی استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک میوتانس حفره استوانه ای شکل به قطر 5 mm ایجاد شده، مخلوط تازه تهیه شده از سیلر داخل آن قرار داده می شد. همین کار با سیلرهایی که 1 هفته از مخلوط کردن آنها گذشته بود نیز انجام شد. بعد از 24 ساعت انکوباسیون، قطر هاله های عدم رشد میکروبی در 4 جهت توسط کولیس اندازه گیری گردید.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که در حالت بلافاصله پس از مخلوط کردن در مورد هر دو میکروب فعالیت ضد میکروبی AH26 به طور معنی داری از ZOE و Dorifill بیشتر بود (P=0.001). در حالت یک هفته پس از مخلوط کردن در مورد هر دو باکتری، ZOE و AH26 و AH26 از Dorifill به نحو معنی داری قویتر بودند (P=0.001). در پایان نتایج توسط آزمون آنالیز واریانس و Tukey مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به خاصیت ضد میکروبی قابل قبول هر سه سیلر مورد استفاده در این مطالعه انجام تحقیقات بیشتر برای بررسی سایر خواص سیلرهای ذکر شده به خصوص ZOE توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سیلر، ضد میکروبی، اندودانتیک
  • محمود تمیزی، حمیدرضا عرب، مهرداد رادور، حمیدرضا وطنی شهمیر زاد صفحات 411-418
    زمینه و هدف

    از آهن ربا اولین بار در سال 1977 به منظور تامین گیر استفاده شد. استفاده از اوردنچرهایی که توسط ایمپلنت حمایت شده و در آنها از آهن ربا به عنوان اتچمنت استفاده می شود، روش ساده ای است که مشکل عدم ثبات دست دندان ها را رفع می نماید. مزایای استفاده از آهن ربا سهولت تکنیکی و کاهش نیروهای طرفی می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات فانکشن و تغییرات درجه حرارت بر نیروی آهن ربایی در محیط دهان مصنوعی بوده است.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع In vitro و Iongitudinal بود که طی آن از قدرت هر یک از آهن رباها در ابتدای مطالعه به عنوان شاهد آن نمونه استفاده شد. هشت آهن ربا از سیستم داینا (2.5×500gr/f) انتخاب گردیدند. یک آهن ربا به عنوان کنترل و بقیه در محیط دهان مصنوعی قرار داده شدند. در محیط دهان مصنوعی تحت فانکشن و تغییر درجه حرارت از 5-55?C طی ده سال قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    کاهش نیروی دافعه پس از 3، 5 و 10 سال به ترتیب عبارت بود از 11.9%، 19.1% و 22.5% که این میزان کاهش نیروی دافعه مغناطیسی طبق آنالیز آماری معنی دار ولی از لحاظ کلینیکی قابل ملاحظه نمی باشد.

    نتیجه گیری

    طی مدت مطالعه، آهن رباها مقداری از نیروی دافعه خویش را از دست دادند. اگر چه پوشش استیل خود را حفظ کردند ولی با توجه به نتایج این مطالعه می توان ادعا نمود که فانکشن مکرر و درجه حرارت متغیر دهان در کاهش گیر آهن ربا به عنوان یک اتچمنت اوردنچر در دراز مدت موثر است.

    کلیدواژگان: فانکشن، تغییرات درجه حرارت، آهن ربا، اوردنچر، ایمپلنت
  • گلی چمنی، سید عبدالوهاب درهمی، محمدرضا زارعی، مریم راد صفحات 419-428
    زمینه و هدف

    هدف از تحقیق حاضر بررسی شیوع کاندیدوزیس دهانی در بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های سطح شهر کرمان در سال تحصیلی 82-1381 بود.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، 318 بیمار از نظر عفونت کاندیدوزیس دهانی مورد بررسی قرار گرفتند. مشاهده همزمان علایم کلینیکی کاندیدوزیس و مثبت شدن اسمیر، معیار تشخیص عفونت کاندیدوزیس در تحقیق حاضر بود. نتایج و داده های حاصل از معاینه بالینی و بررسی سیتولوژی، به کمک آزمونهای آماری مجذور کای (Chi- square)، t-test و دقیق فیشر(Fisher''s Exact Test) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    بر اساس یافته های به دست آمده 21.4 درصد (68 نفر از 318 بیمار) از جمعیت مورد مطالعه دچار عفونت کاندیدوزیس بودند. بین ریسک فاکتورهای سن، جنس، استعمال دخانیات، سوزش دهان و استفاده از دنچر با کاندیدوزیس رابطه معنی داری بدست آمد (P<0.05). اسمیر 87.4 درصد از کل جمعیت مورد مطالعه و 63.5 درصد از بیمارانی که فاقد علایم کلینیکی مشکوک به کاندیدوزیس بودند، مثبت شد.

    نتیجه گیری

    از آنجا که بعضی از گونه های کاندیدا ممکن است ایجاد سرطان دهان را تسریع کنند، شیوع نسبتا بالای عفونت کاندیدوزیس در تحقیق حاضر باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به اینکه بر اساس نتایج بدست آمده بین کشیدن سیگار و استفاده از دنچر با عفونت کاندیدوزیس رابطه معنی داری وجود داشت، اطلاعات عمومی مردم در مورد اثرات مضر استعمال دخانیات و اهمیت شستشوی مرتب دنچر با محلولهای رقیق سفیدکننده های خانگی باید افزایش یابد. در ضمن نتایج پژوهش حاضر تصدیق کننده این موضوع است که وجود هایفا در اسمیر سیتولوژی، در غیاب علایم کلینیکی کاندیدوزیس به عنوان معیار تشخیص کاندیدوزیس معتبر نمی باشد.

    کلیدواژگان: کاندیدا، شیوع، کاندیدوزیس، دهانی، کرمان
  • پیام خزائلی، گل چمنی، میترا مهربانی، نجمه محمدی صفحات 429-437
    زمینه و هدف

    استوماتیت آفتی عود کننده، ضایعه ای دهانی با شیوع بالاست که درمان آن در بسیاری از موارد به درمان های علامتی محدود می شود. گیاه مورد، گیاهی دارویی است که از سالیان گذشته در درمان استوماتیت آفتی عود کننده به دلیل دارا بودن خواص آنتی سپتیک و آنتی میکروبیال مورد استفاده بوده است. با توجه به این که یکی از مهمترین عوامل در درمان آفت و سایر زخم های دهانی، باقی ماندن دارو در موضع است، فرمولاسیون اسانس مورد در پایه مخاط چسب منطقی به نظر می رسد.

    روش بررسی

    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی دو سویه کور انجام شد. اسانس گیری از برگ مورد با روش تقطیر با آب و دستگاه کلونجر صورت گرفت. خمیر مخاط چسب دهانی از ترکیب سدیم کربوکسی متیل سلولز، پکتین و ژلاتین در پایه پلاستی بیس به دست آمد. پس از انجام چند فرمولاسیون و بررسی خواص چسبندگی پایه ها، اسانس مورد در پایه مخاط چسب وارد گردید. برای بررسی بالینی افراد به دو گروه A و B که به ترتیب خمیر مخاط چسب حاوی اسانس مورد و خمیر مخاط چسب بدون دارو را به عنوان پلاسبو دریافت می کردند، تقسیم گردیدند. اندازه ضایعات در روزها 1، 2، 6 و 10 توسط پروب پریودنتال اندازه گیری گردید و میزان درد در فرم مربوط به جدول VAS به صورت روزانه و به مدت 10 روز یادداشت شد. داده های حاصل به روش های آماری T Test، Chi square، Repeated Measurement، Greenhouse Geisser و Monte Carlo توسط نرم افزار آماری SPSS 10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    زمان تسکین سوزش ضایعات در دو گروه A و B به ترتیب 1.64±0.74 و 4.91±1.30 روز بود که اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان می داد (P<0.001). میانگین اندازه ضایعات در روز ششم در گروه A، 0.14±0.36 و در گروه B، 2.73±1.68 میلی متر بود (P<0.001).

    نتیجه گیری

    نتایج این بررسی نشان داد که خمیر مخاط چسب حاوی اسانس مورد، فرمولاسیون مطلوبی برای درمان استوماتیت آفتی عود کننده می باشد، زیرا علاوه برداشتن خواص چسبندگی و محافظت کنندگی مناسب، زمان تسکین سوزش و اندازه ضایعات را بطور معنی داری در گروه مورد مطالعه نسبت به گروه شاهد کاهش داده است.

    کلیدواژگان: آفت، خمیر مخاط چسب، مورد، کارآزمایی بالینی
  • سودابه سرگلزایی، محمدرضا کیخایی، عبدالوهاب مرادی، محمدرضا قنبری، دکترحسین نجم آبادی صفحات 438-448
    زمینه و هدف

    SCC شایعترین سرطان حفره دهان است که عوامل اتیولوژیک مختلفی در ایجاد آن نقش دارند. در سالهای اخیر ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV بعنوان یکی از عوامل احتمالی در ایجاد SCC حفره دهان مورد مطالعات زیادی قرار گرفته است. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین HPV و SCC حفره دهان به روش PCR است که نتایج حاصله با بافت طبیعی مخاط دهان مقایسه شده است.

    روش بررسی

    در این بررسی تحلیلی مجموعا 51 نمونه SCC حفره دهان و 28 نمونه شاهد از حفره دهان که همگی بصورت بلوک پارافینی بودند به روش PCR، مورد بررسی ژنومیک قرار گرفتند. نمونه های مثبت از نظر وجود انواع 6، 11، 16، 18، 31 و 33 مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصله از طریق آزمونهای آماری Chi square و Fisher exact test مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها

    HPV DNA در 21.5% (11 از 51) موارد از گروه مورد و 3.6% (1 از 28) موارد از گروه شاهد با اختلاف معنی داری بین دو گروه مثبت بود (P<0.05). نمونه های HPV مثبت پس از آن، مجددا از نظر تعیین تیپ با PCR مورد بررسی قرار گرفتند. HPV16 با 4 مورد از 11 مورد بیشترین موارد و انواع HPV 31، 6، 33، 35 به ترتیب 3، 2، 1، 1 مورد را شامل می شدند. مکانهای بعدی را به خود اختصاص دادند. هیچ موردی با HPV18 و HPV11 یافت نشد. تفاوت معنی داری بین مردان و زنان HPV مثبت ملاحظه نشد. 4 مورد HPV مثبت از SCC های حفره دهان در کف دهان قرار داشتند. 4 مورد از 11 مورد سابقه استفاده از توتون و تنباکوی جویدنی را داشتند.

    نتیجه گیری

    بطور کلی به نظر می رسد که HPV در اتیولوژی SCC حفره دهان نقشی ایفا می کند. گرچه با توجه به نقایص مطالعات این امر نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

    کلیدواژگان: کارسینوم سلول سنگفرشی دهان (SCC)، پاپیلوما ویروس انسانی (PCR، (HPV
  • سید مجتبی سیدین، مهتاب نوری، آذین آذری، مهندس محمدرضا جهانی صفحات 449-458
    زمینه و هدف

    یکی از روش های جدید جهت بررسی توزیع تنش روش تحلیل اجزای محدود (FEM) می باشد. با استفاده از این روش می توان به مقایسه عملکرد مکانیکی اجسام و از جمله ایمپلنتها پرداخت و به مزایا و معایب طراحی آنها پی برد. هدف از این مطالعه بررسی توزیع تنش در استخوان محاطی ایمپلنت های Persia، ITI و Biohorizons در قدام و خلف مندیبل به روش اجزای محدود بود.

    روش بررسی

    در این تحقیق تجربی ابتدا مدل مندیبل توسط دستگاه CMM و با کمک اطلاعات CT Scan بازسازی شده، سپس نمونه ایمپلنت های مورد نظر بوسیله دستگاه Project Profile مدلسازی شد. پس از آن تحت برنامه ANSYS مدلها شبکه بندی شده، ایمپلنت ها در محل دندان 1 و 7 در مندیبل جایگذاری شد. استخوان مندیبل در محل دندان (D2)1 و در محل دندان (D3) 7 با ضرایب الاستیسیته و ضخامت لایه کورتیکال متفاوت در نظر گرفته شد. سپس نیروهای عمومی 100N= و افقی T1 mes. Dis=T2 vest. Ling=20 N= و ممانهای آنها M1=M2=100N/mm ابتدا هر کدام بصورت جداگانه و سپس بصورت همزمان بر ایمپلنت ها وارد شد. نتایج حاصله در برنامه ANSYS بصورت کنتور و گراف مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    در محل دندان (D2) 1:ناحیه کرونالی: توزیع تنش در ایمپلنت Biohorizons مطلوبتر از دو نمونه دیگر بچشم می خورد.
    ناحیه بدنه: توزیع تنش در ایمپلنت های ITI و Biohorizons بصورت مشابه و در هر دو نمونه مطلوبتر از Persia بچشم می خورد.
    ناحیه اپکس: توزیع تنش در ایمپلنت Biohorizons از همه مطلوبتر و در ایمپلنت ITI از دو نمونه دیگر نامطلوبتر بنظر می رسد.
    در محل دندان (D3) 7:ناحیه کرونالی: توزیع تنش در ایمپلنت ITI کمتر از دو نمونه دیگر و توزیع آن بصورت متفاوت با نمونه های دیگر در جهت نفوذ به لایه ترابکولار بود.
    ناحیه بدنه: توزیع تنش در ایمپلنت های Biohorizons مطلوبتر و در ایمپلنت ITI نامطلوبتر از نمونه های دیگر بود.
    ناحیه اپکس: توزیع تنش در ایمپلنت Biohorizons مطلوبتر از نمونه های دیگر بود. در حالیکه در ایمپلنت ITI تمرکز نامطلوب تنش بوضوح قابل ملاحظه بود.

    نتیجه گیری

    الگوی توزیع تنش در ایمپلنت های متفاوت با توجه به شرایط استخوان محاطی و طراحی ایمپلنت ها متغیر می باشد. در نواحی که کیفیت استخوان محاطی ضعیف تر است دامنه این تغییرات گسترده تر بوده، احتمال تمرکز نامطلوب تنش و متعاقبا تحلیل استخوان بیشتر می باشد. در این تحقیق میان سه نمونه مورد بررسی ایمپلنت Biohorizons در نواحی ضعیف تر استخوانی توزیع تنش مطلوبتری را از خود نشان داد. ایمپلنت Persia (ساخت ایران) با نمونه های خارجی قابل رقابت تشخیص داده شد.

    کلیدواژگان: تنش، استخوان محاطی، ایمپلنت، اینسایزور فک پایین
  • سید داود صفوی، سیاوش رحمتی میاندهی، حمید فرهادی صفحات 459-466
    زمینه و هدف

    تحقیقات نشان داده اند مصرف سیگار و مواد اعتیادآور موجب ابتلا به بسیاری از بیماری های دهان و دندان از جمله پوسیدگی و بیماری های پریودنتال می شوند. همچنین درصد بسیار بالایی از افراد معتاد، ماده مخدر را با دخانیات بصورت توام مصرف می کنند. با توجه به اهمیت موضوع و شیوع این پدیده در جامعه ما، این تحقیق با هدف بررسی اثر مصرف توام سیگار و ماده مخدر تریاک بر وضعیت بیماری های پریودنتال در مراجعین به کلینیک خیریه غیاثی تهران در سال 1382 انجام گرفت.

    روش بررسی

    مطالعه به روش مورد شاهدی و با استفاده از تکنیک مشاهده و معاینه کلینیکی انجام گرفت. جامعه مورد بررسی شامل 100 نفر از افراد مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی غیاثی تهران (50 نفر گروه مورد و 50 نفر شاهد) بود که سیگار و تریاک را بصورت توام مصرف می کرده، و به صورت مراجعه مستمر انتخاب شدند. وسایل معاینه شامل تعدادی پروب مدرج (CPITN) توصیه شده توسط WHO، سوند داسی، آینه، ظرف استریل و نیز محلولهای ضدعفونی کننده بودند. نمونه های هر دو گروه پس از انتخاب از لحاظ وضعیت بیماری های پریودنتال مورد معاینات کلینیکی قرار گرفته و در نهایت با هم مقایسه گردیدند. داده ها با استفاده از آزمونهای Chi square و t test مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.

    یافته ها

    میانگین سن نمونه های گروه مورد برابر 34.4 و نمونه های گروه شاهد برابر 33.5 سال بود. میانگین سابقه مصرف در گروه مورد 5.12 سال بود. در گروه مورد 6 نفر (12 درصد) دارای کد 2، 40 نفر (80 درصد) دارای کد 3 و همچنین 4 نفر (8 درصد) دارای کد 4 بودند و هیچ فردی واجد شرایط کد 1 و صفر نبود. در گروه شاهد نیز، 2 نفر (4 درصد) دارای کد 1، 18 نفر (36 درصد) دارای کد 2 و 30 نفر (60 درصد) دارای کد 3 بودند و هیچ فردی واجد شرایط کد 4 نبود. تحقیق نشان داد از میان افراد گروه مورد 48 نفر (96 درصد) دارای خونریزی از لثه بودند در حالیکه این میزان در افراد گروه شاهد 41 نفر (82 درصد) بود که نشان دهنده وجود تفاوت در مورد خونریزی از لثه بین دو گروه بود. بر حسب نتایج حاصل در گروه مورد به طور میانگین 90.1 درصد سطوح دندانهای افراد، دارای پلاک دندانی بودند در حالیکه این میزان در گروه شاهد 74.6 درصد بود. میانگین تعداد دندانهای از دست رفته در گروه مورد برابر 3.82 دندان و در گروه شاهد برابر 2.26 بود.

    نتیجه گیری

    تحقیق نشان داد مصرف همزمان سیگار و ماده مخدر اپیوم وضعیت بیماری های پریودنتال را تشدید می کند.

    کلیدواژگان: مصرف توام، بیماریهای پریودنتال، سیگار، تریاک
  • لیدا طوماریان، سمیه سوری، حمید فرهادی صفحات 467-474
    زمینه و هدف

    شاخص DMFT از بهترین ایندکس های اپیدمیولوژیک در دندانپزشکی بوده که بیانگر وضعیت بهداشت دهان و دندان در افراد جامعه می باشد. این تحقیق با هدف ارزیابی شاخص DMFT در دانش آموزان 12 ساله شهر قم در سال 1383 انجام گردید.

    روش بررسی

    تحقیق به روش توصیفی – مقطعی و با استفاده از تکنیک مصاحبه، معاینه و ثبت اطلاعات در فرم اطلاعاتی صورت گرفت. جامعه مورد بررسی دانش آموزان 12 ساله شهر قم بود که با توجه به معیارهای WHO، 300 نفر انتخاب و تاثیر عوامل مختلف بر روی DMFT همچون جنس، تعداد فرزندان در خانواده، رتبه تولد فرزند در خانواده، تحصیلات مادر، مسواک زدن و استفاده از دهان شویه در آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج و ارقام حاصل با نرم افزار SPSS Version 10 و آزمون های t test و Chi-square مورد آزمون قرار گرفتند.

    یافته ها

    میزان DMFT در کل دانش آموزان 2.28±2.1 بدست آمد که به تفکیک در دختران 2.87±2.03 و در پسران 2.78±2.18 بود. اختلاف موجود از نظر آماری معنی دار نبود (P>0.05). همچنین میزان DMFT در دانش آموزانی که مسواک می زدند 2.6±2.05 و در دانش آموزانی که مسواک نمی زدند 3.28±2.15 بود که این اختلاف معنی دار بود (P<0.009). میزان caries free در این تحقیق 10.7% بدست آمد که به تفکیک در دختران 6% و در پسران4.7% بود. همچنین در این تحقیق میزان DMFT دندان 6 (1.94±1.41) و SCI نیز 5.15±1.45 بدست آمد.

    نتیجه گیری

    با توجه به اهداف سازمان بهداشت جهانی تا سال 2000 میزان DMFT در شهر قم در حد مطلوبی است ولی با توجه به اهداف جدید (تا سال 2015) برای کودکان 12 ساله که SCI کمتر از 3 و DMFT?1 می باشد لازم است برنامه ریزی های جدی تر در این راه صورت گیرد.

    کلیدواژگان: شاخص DMFT، دانش آموزان 12 ساله، شهر قم، شاخص Caries free، SCI
  • اردشیر لفظی، نادر ابوالفضلی، کامران صداقت، محمد مومنی صفحه 475
    زمینه و هدف

    علت اصلی ایجاد بیماری پریودنتال پلاک میکروبی است و حذف آن توسط روش های کنترل پلاک یکی از طرق اصلی درمان پریودنتال است. در این رابطه مهمترین مساله در کنترل پلاک بیماران پریودنتال آموزش صحیح آنها می باشد. مطالعه حاضر با بررسی پرونده های موجود در بخش پریودنتیکس از سالهای 81-78 سعی در بررسی کارایی آموزش بهداشت دهان و دندان در کاهش پلاک طی سالهای مذکور دارد.

    روش بررسی

    در این مطالعه طولی – پانلی تعداد 161 پرونده موجود در بخش پریودنتیکس دانشکده دندانپزشکی تبریز طی سالهای 81-1378 مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به جنس، سن و شغل بیمار، ترم آموزشی دانشجویان و نیز جنس دانشجوی آموزش دهنده در فرم های مربوطه ثبت، و ارتباط آنها با آموزش بهداشت دهان و دندان با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون آماری two way Anova و t-test مورد آنالیز قرار گرفتند.

    یافته ها

    همانند بسیاری از مطالعات، آموزش در کاهش شاخص پلاک نقش موثری داشت. همچنین بیماران مونث کاهش بیشتری در شاخص پلاک نشان دادند اما سن بیمار، شغل بیمار و ترم آموزشی دانشجویان در کاهش شاخص پلاک نقشی نداشتند. در آموزش جنس به جنس اختلاف معنی داری مشاهده شد. بدین صورت که کاهش شاخص پلاک در بیماران خانم، زمانی که دانشجوی آموزش دهنده پسر بود. 45.1 درصد و زمانی که دانشجوی آموزش دهنده دختر بود 38.2 درصد، همچنین میزان کاهش شاخص پلاک باکتریال در بیماران مرد، زمانی که دانشجوی آموزش دهنده پسر بود 40.6 درصد و زمانی که دانشجوی آموزش دهنده دختر بود 34.7 درصد بدست آمد.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد که آموزشهای داده شده از طرف دانشجویان به بیماران در ترغیب آنها به شرکت در درمانهای نگهدارنده و رعایت بهداشت دهان و دندان از کارآیی لازم برخوردار نبوده و بهتر است تغییراتی در روش های آموزشی ارایه شده توسط دانشجویان صورت گیرد.

    کلیدواژگان: شاخص پلاک، آموزش کنترل پلاک، بیماری پریودنتال
  • علی حسین مسگرزاده، فاطمه دباغی تبریزی صفحه 484
    زمینه و هدف

    وقوع موارد اورژانسی در هنگام درمانهای دندانپزشکی از ناگوارترین حوادثی است که در مدت خدمت یک دندانپزشک رخ می دهند. زیرا این فوریتها به دلیل ماهیت خود، بیمار و دندانپزشک را در حالتی قرار داده، که سهل انگاری و اشتباه در درمان آنها می تواند نتایج غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان شیوع فوریتهای پزشکی در مطبهای دندانپزشکی، داروها و کیت اورژانس موجود در مطبهای دندانپزشکی و میزان احساس نیاز دندانپزشکان به کسب مهارتها و آموزش عملی در خصوص برخورد صحیح با فوریتهای پزشکی می باشد.

    روش بررسی

    این تحقیق از نوع توصیفی و با روش مصاحبه با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. در این مطالعه 36 مطب دندانپزشکی به صورت تصادفی در سطح شهر تبریز شامل مطبهای موجود در خیابان های آبرسان، 17 شهریور، شهرک نور، رسالت، نصف راه، بلوار منجم و شریعتی انتخاب شدند که اکثر دندانپزشکان انتخاب شده در سطح عمومی بودند. داده ها توسط نرم افزار کامپیوتری SPSS مورد آنالیز قرار گرفتند.

    یافته ها

    حدود 78% افراد به پرسشنامه ها پاسخ دادند. کاهش فشارخون وضعیتی و سنکوپ وازودپرسور شایع ترین حادثه اورژانس بودند. بیشترین داروی اورژانس اپی نفرین و اکسیژن بود. بیشترین لوازم اورژانس ساکشن و سرساکشن و ست سرم بود. اکثریت افراد مورد مطالعه خواستار آموزش های بیشتری بودند (86.1 درصد).

    نتیجه گیری

    اورژانس های پزشکی اغلب در مطب های دندانپزشکی رخ می دهند و نیاز آشکاری جهت آموزش بیشتر دندانپزشکان برای کنترل فوریتهای پزشکی را نشان می دهند.

    کلیدواژگان: فوریتهای پزشکی، داروهای اورژانسی، لوازم اورژانسی
  • بهروز مظفری، شهلا منصوری، سعید رجبعلیان، احمد علیمردانی، محمد محمدی قناتغستانی صفحه 494
    زمینه و هدف

    دهانشویه ها بعنوان محلولهای آنتی سپتیک، مصارف زیادی در دندانپزشکی از جمله آماده سازی دهان بیماران قبل از اقدام به جراحی های دهان و همچنین مراقبت از زخمهای جراحی دارند. از آنجاییکه اثر یک ماده آنتی میکروبیال ایده آل به توانایی آن در از بین بردن میکروبها و حداقل توکسیسیتی برای سلولهای میزبان بستگی دارد و با توجه به اثرات موثر دهانشویه کلرهگزیدین در کاهش باکتری های دهان و شناخته بودن بعضی از اثرات ناخواسته آن، این تحقیق با هدف بررسی اثرات آنتی باکتریال و سیتوتوکسیسیتی در محیط برون تنی دهانشویه گیاهی پرسیکا و مقایسه آن با دهانشویه کلرهگزیدین انجام پذیرفت.

    روش بررسی

    در این مطالعه تجربی ابتدا، اثر آنتی باکتریال دهانشویه پرسیکا در رقتهای خالص و 50% با دهانشویه کلرهگزیدین در رقتهای 0.2%، 0.1%، 0.02%، و 0.01% بر روی استرپتوکوکوس موتانس، استرپتوکوکوس سانگوئیس و لاکتوباسیلوس کازئی در زمانهای 2، 30 و 10 دقیقه مورد مقایسه قرار گرفت. سپس، اثر توکسیسیتی رقتهای 5%، 1%، 0.5% و 0.1% دهانشویه پرسیکا با رقتهای 0.03%، 0.01%، 0.001% و 0.0001% دهانشویه کلرهگزیدین بر روی رده های سلولی Saos-2 (سارکوم استئوژنیک)، KB (کارسینوم دهان انسان)، J774A.1 (ماکروفاژ موش) و MRF (فیبروبلاست لثه انسان) مورد مقایسه قرار گرفتند.

    یافته ها

    نتایج نشان دادند که دهانشویه کلرهگزیدین در کلیه رقتهای خود از رشد میکروارگانیزم های یاد شده در محیط کشت ممانعت بعمل می آورد. در حالیکه دهانشویه پرسیکا در رقت 50% و حتی در رقت خالص خود قادر به جلوگیری از رشد میکروارگانیزم ها در محیط کشت نبود. همچنین مشخص شد که رقتهای بیشتر از 1% دهانشویه پرسیکا اثر توکسیک قابل ملاحظه ای روی تمام رده های سلولی داشت. دهانشویه کلرهگزیدین در رقت 0.001% تنها بر روی رده سلولی فیبروبلاست لثه اثر توکسیک داشت در حالیکه در رقتهای بیشتر از 0.001% دارای اثرات توکسیک بر روی تمام رده های سلولی بود.

    نتیجه گیری

    خواص آنتی باکتریال دهانشویه پرسیکا در مقایسه با کلرهگزیدین بسیار ضعیف تر است و علی رغم آنکه اثرات سیتوتوکسیک آن نسبت به کلرهگزیدین اندکی کمتر است اما همچنان از توکسیسیتی بسیار بالایی برای تمامی رده های سلولی درگیر در ترمیم زخم برخوردار است. از این رو استفاده از پرسیکا خصوصا برای آماده سازی بیماران جراحی دهان به جای کلرهگزیدین توصیه نمی شود و استفاده از هر کدام از دهانشویه های مذکور در مجاورت زخمهایی که با ترمیم ثانویه بهبود می یابند توصیه نمی گردد.

    کلیدواژگان: کلرهگزیدین، پرسیکا، سیتوتوکسیسیتی، آنتی باکتریال
  • مریم معزی زاده، امیر قاسمی، زهره آقازاده صفحه 510
    زمینه و هدف

    دندانهای درمان ریشه شده به دلیل وسعت پوسیدگی، تهیه حفره دسترسی و فایلینگ اغلب ضعیف می شوند که این امر سبب بالا رفتن خطر شکستگی در ساختمان باقیمانده آنها می گردد. با توجه به اینکه درمان ریشه یکی از اعمال روزمره دندانپزشکی به شمار می رود این مساله از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. امروزه استفاده از پست کامپوزیتی برای افزایش استحکام این دندانها پیشنهاد شده است. بنابراین این تحقیق با هدف بررسی اثر استفاده از پست کامپوزیتی در افزایش استحکام دندانهای درمان ریشه شده صورت گرفت.

    روش بررسی

    در این تحقیق تجربی تعداد 20 دندان سانترال فک بالا که به دلیل بیماری پریودنتال کشیده شده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و مورد قرار گرفتند. سپس حفره دسترسی تهیه شد و درمان ریشه انجام گرفت. در نمونه های شاهد حفره دسترسی با کامپوزیت tetric و Scotchbond Multi-purpose ترمیم شد. در نمونه های گروه مورد، بعد از آماده سازی کانال ریشه، پست از جنس کامپوزیت Tetric تهیه و توسط سمان رزینی Variolink Dual Cure و همان سیستم باندینگ درون کانالها سمان شده و در نهایت حفره دسترسی با کامپوزیت Tetric ترمیم شد. نمونه ها درون بلوک های آکریلی مانت شده قرار گرفته، میزان نیرویی که باعث شکست نمونه ها می شد توسط Instron اندازه گیری و ثبت گردید. نتایج توسط آزمون Mann-Whitney مورد قضاوت قرار گرفتند.

    یافته ها

    حداکثر مقاومت در برابر نیروی شکست به دندانهای دارای پست کامپوزیتی مربوط بوده، برابر 760±141.4 نیوتن و حداقل آن به دندانهای فاقد پست متعلق بود که برابر 590±191.5 بود که از نظر آماری معنی دار بودند (P<0.04).

    نتیجه گیری

    تحقیق نشان داد که در شرایط Invitro، پست کامپوزیتی می تواند سبب افزایش استحکام بیشتر دندانهای درمان ریشه شده در مقابل نیروهای وارده به آن شود.

    کلیدواژگان: پست کامپوزیتی، درمان ریشه، مقاومت دندان
  • مریم معماریان. احمد عظیم نژاد صفحه 515
    زمینه و هدف
    کنترل عفونت در مطبها و لابراتوارهای دندانپزشکی جهت جلوگیری از انتقال بیماری ها بسیار مهم است. از آنجاییکه بیماری های بسیاری به وسیله خون و بزاق هر فرد از طریق قالبهای گرفته شده از وی قابل انتقال است پس ضدعفونی کردن ماده قالبگیری بدون کاهش در دقت و ثبات ابعادی آن حایز اهمیت است. هدف از این تحقیق بررسی اثرات ضدمیکروبی غلظتهای مختلف محلول هیپوکلریت سدیم (5.25، 2.5، 0.1،... و 0.05 درصد) در زمانهای (1 تا 10 و 15 و 20 دقیقه بر ماده قالب گیری هیدروکلوئید غیرقابل برگشت بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی (experimental) از باکتری های گرم مثبت و منفی استفاده شد و بعنوان ماده ضدعفونی کننده از هیپوکلریت های خانگی با غلظت 5.25% تحت نام تجاری وایتکس استفاده شد. پس از تهیه سوسپانسیون میکروبی و رقتهای مختلف هیپوکلریت سدیم از روش ماکرودایلوشن استفاده شد تا غلظت موثر هیپوکلریت سدیم در زمان معین معلوم گردد.
    یافته ها
    غلظت 0.6% هیپوکلریت سدیم در مدت زمان 2 دقیقه میکروبهای مورد مطالعه را از بین می برد.
    نتیجه گیری
    ضدعفونی کردن قالبهای هیدروکلوئیدی غیرقابل برگشت به کمک هیپوکلریت 0.6% در مدت زمان 2 دقیقه به اندازه دستورالعمل ADA (ضدعفونی کردن قالبهای آلژیناتی با هیپوکلریت 0.5% به مدت 10 دقیقه) در از بین بردن میکروارگانیسم های مورد نظر موثر می باشد.
    کلیدواژگان: کنترل عفونت، هیپوکلریت سدیم، آلژینات، ضد عفونی کردن به واسطه غوطه وری، مواد قالب گیری
|
  • Dr. Massoud Ejlali, Dr. Rahil Ahmadi Pages 364-371
    Background and Aim
    The artificial teeth are produced with same standards for all the ethnics and countries in the world. The purpose of this study was to establish a normative size distribution in a group of students and staffs of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Methods & Materials: 320 individuals participated in this descriptive study. A vernier caliper was used to measure the widest mesiodistal portion and the longest incisogingival portion of the crown directly in the mouth. A matrix band was marked to determine the total width of six anterior teeth on a curve.
    Results
    The present study showed that 33% of the studied sample in male group, had maxillary central width in the range of 8.5-8.99mm and 44.8% in female group were in the range of 8.00-8.49mm. The mean width of six upper anterior teeth was 52.56 mm in males with the range of 46-58.1 and 50.4 mm in females with the range of 44.42 – 55.28. Differences between antimeres are seen in laterals’ width and length and Central’s length. Male–female comparisons indicated the presence of sexual dimorphism.
    Conclusion
    Many odontometric characteristics of this sample proved to be distinctly different from the corresponding characteristics of other studies with different racial origins this would mean that commonly available standard moulds might not to be fully suitable for all racial and ethnic group.
  • Dr. Nahid Akhlaghi, Dr. Behnam Eslami, Dr. Zohre Khalilak, Dr. Mahtab Arefi Pages 372-378
    Background and Aim

    Dentist’s incomplete awareness about root canal shape and anatomy produces serious problems in diagnosis and treatment plan which is one of the main causes of root canal therapy failures. There are many different reports about root canal numbers and variations of lower premolars. Method & Materials: In this study, 156 Iranian extracted lower premolars with mature apex and recognible crown were selected. Each tooth was radiographed from two different directions. To diagnose the additional canals, all of the radiographs were separately evaluated by three endodontists and were noted on data forms. Then the teeth were sectioned at least in three levels and an endodontist evaluated them by a streomicroscope. The data was analyzed by Mc – Nemar test.

    Results

    Results showed that the additional canal incidence in first lower premolars was 14.1% by radiographic method and was 21.8% by microscopic method. On the base of our samples, Mc-Nemar test showed that this difference wasn’t significant (P<0.01). In second lower premolars it was 7.7% by radiographic method and 26.9% by microscopic method and the difference was statistically significant (P<0.01).

    Conclusion

    Upon these results, it seems that radiography can help us in recognizing first lower premolars additional canals with high confidence but it not in second lower premolars.

  • Dr. Alireza Akbarzadeh Baghban, Dr. Golamreza Babaei, Dr. Anooshiravan Kazemnejad, Dr. Soghrat Faghihzadeh, Dr. Mohammadreza Safavi, Dr. Mahtab Nouri, Dr. Ali Akbar Sefidroodi Pages 379-385
    Background and Aim

    In assessment orthodontic treatment need, for the same group of people, dentists usually have different ideas with respect to a gold standard. The most common way of determining validity of the assessments is computing coefficients of agreement like Kappa and Weighted Kappa. In this article we first present shortcomings of the coefficients and then propose a more appropriate alternative method for evaluating of agreement. Methods & Materials: This analytic cross-sectional investigation has been done with the Index of Orthodontic Treatment Need (IOTN). This index which independently was measured on 51 study models by an expert dentist (as gold standard) and 10 other dentists (as raters), has 5 ordinal levels (no need, little/mild need, moderate/borderline need, severe need, extreme need). Diagonal parameter model and uniform association model were used for modeling agreement to evaluate validity of the assessments.

    Results

    In 6 cases, diagonal parameter model (with significance level at least 0.34) and in 4 other cases, uniform association model (with significance level at least 0.36) were appropriate to the relevant data. The best assessments belong to the dentists for whom uniform association model was fitted and the worst of them to the dentists for whom diagonal parameter model was fitted.

    Conclusions

    All of the dentists tended to rate casts higher than the gold standard, so that local odds ratio for dentist who had the least(most) tendency to rate casts higher than the gold standard was 6.4(121.5), So all of them needed to be further educated to assess the index.

  • Dr. Roya Aminian, Dr. Naghme Djamaatloo Pages 386-394
    Background and Aim
    Repair or replacement of restorations is one of the main necessities for health promotion. However, it has its own physical, psychological and economical side effects. The aim of this study was to investigate the prevalence of factors causing restoration replacement or repair. Methods & Materials: A non probable sampling was used for this cross – sectional observational descriptive study. Patients who attended Shahid Beheshti Dental School over a period of one year (2001-2002) were checked by instructors to identify the reasons for replacement or repair. Data were analyzed with SPSS, Ver 11.0 software.
    Results
    It was found that recurrent caries were the main factor for the replacement or repair of amalgam and composite restorations. Marginal ditching in Class I and Class V amalgam restorations, overhang in class II amalgam restorations, restoration missing in class I and class II composite restorations and color dismatch in class III and class IV restorations were the second most common factors which were founded.
    Conclusion
    It was concluded that recurrent caries was the main factor for the replacement or repair of amalgam and composite restorations.
  • Dr. Ghassem Ansari, Dr. Somayyeh Azimi Pages 395-403
    Background and Aim
    Pit and fissure sealant, is considered as a safe and effective method to prevent dental caries especially at the occlusal surface of permanent posterior teeth. There are several reporting controversies on the use and absence of tooth prepare before sealant application, and its effect on sealant retention. The aim of this study was to evaluate the effect of brushing with pumice on pit and fissure sealant retention, in an invivo situation. Methods & Materials: A clinical trial was performed on a group of 31children with the Total of 100 permanent teeth. Teeth were divided randomly into two groups of case and control,. In each person similar sealant material was applied on teeth. In the case group, brushing step with pumice was omitted before etching the enamel. Sealant retention was then evaluated after a 6 month period using chi – square test.
    Results
    Retention between two groups, were not statistically significant using chi - square test. There was 77% of success observed in the case group compare to 72% in control group. Therefore, the failure rate estimates 23% in case and 28% in control group.
    Conclusion
    Brushing with pumice did not have a great effect on clinical sealant retention (after 6 month), and removing this step seams not interfering with the sealant retention.
  • Dr. Mahdi Tabrizizadeh, Dr. Alireza Mosharaf Pages 404-410
    Background and Aim
    Antibacterial effect of the sealers which are used in root canal therapy is a factor which increases the rate of success in root canal therapy. The aim of this study was to compare the antibacterial effect of three sealers (ZOE, AH26, Dorifill) on two bacterial species, staphylococcus aureuse and streptococcus mutans immediately after mixing and one week after mixing. Methods & Materials: For conducting this experimental study the bacteria were provided in isolated microbial species and a standard concentration from bacteria were cultured on the blood agar media with muller-Hinton base. The 5 millimeter diameter wells in the central area of the plate were punched. The fresh mixture of the mentioned sealer were put in the wells. The same process was performed on the sealers one week after mixing. After 24 hours incubation the diameters of the inhibitory zones in 4 directions were measured with boley - gauge.
    Results
    The results showed that the fresh mixture of AH26 for both bacterial species was significantly more effective than the others (P=0.001). One week after mixing for both species ZOE was significantly more effective than AH26 and AH 26 was significantly more effective than Dorifill (P=0.001).
    Conclusion
    With regard to acceptable antibacterial effects of these three sealers performing studies about other properties of these sealers specially ZOE, is suggested.
  • Dr. Mahmood Tamizi, Dr. Hamidreza Arab, Dr. Mehrdad Radvar, Dr. Hamidreza Watani Shahmirzad Pages 411-418
    Background and Aim

    Magnets were first used for over denture retention in 1977. The use of implant retained over denture with magnets offers a simple treatment approach to the problem of instability of the conventional complete denture. Advantage with magnets include technical simplicity and reduced lateral stresses on the abutments. The purpose of this study was to evaluate the effect of function, thermal changes and time duration on Dyna magnetic force in artificial mouth model. Methods & Materials: In this longitudinal in vitro study, we used eight Dyna system magnets (2.5 * 500). One magnet was used control and the others were placed in artificial mouth affected by different forces functional and thermal changes ranging from 5 to 55ºc throughout ten years.

    Results

    The force of repulsion had been measured after 3, 5, 10 years and decreased respectively 11.9%, 19.1%, 22.5%, as compared to baseline, however clinically this reduction was not significant in terms of denture retention.

    Conclusion

    During the study period the magnets lost some of their repulsion force, In addition, their steel coatings were not damaged over time. However, viewing the results of this study, it could be concluded that repetitive function and variable mouth temperature are effective factors in reducing magnet retention in an over denture attachment in the long term.

  • Dr. Goli Chamani, Dr. Abdolvahhab Derhami, Dr. Mohammadreza Zarei, Dr. Maryam Rad Pages 419-428
    Background and Aim

    This investigation was designed to evaluate the frequency of oral candidosis in patients of Kerman dental clinics. Methods & Materials: In this descriptive – analytical study, 318 patients were evaluated for oral candidosis. The diagnosis of candidosis was established by clinical signs in conjunction with exfoliative cytologic examination. The statistical tests were included chi – square, t test and fisher's exact test.

    Results

    This study showed that 21.4% (68 out of 318) of the study population had candidal infection. There was a significant correlation between sex, age, cigarette smoking, burning sensation of the mouth and wearing of complete denture with candidosis (P<0.05). Cytologic smears were positive in 87.4% of the study population. Positive cytologic smears were found in 63.5% of patients without suspected clinical signs of candidosis.

    Conclusion

    Since some candidal strains may have the potential to promote the development of oral cancer, the relative high frequency of candidosis in this study should be noticed. As cigarette smoking and denture wearing were associated with the candidal infection, public information about the importance of regular rinsing of the appliance with a dilute solution of household bleach and harmful effects of cigarette smoking should be raised. Meanwhile this study confirms that the presence of hyphae in oral cytologic smears alone not to be considered as a criterion for diagnosis of candidosis.

  • Dr. Payam Khazaeli, Dr. Goli Chamani, Dr. Mitra Mehrabani, Dr. Najme Mohammadi Pages 429-437
    Background and Aim

    Recurrent aphthous stomatitis (RAS) is an oral lesion with high prevalence. Its management is directed toward treatment of symptoms. Myrtle is an herbal drug that has been used for RAS treatment during last years. Its essential oil has antiseptic and antimicrobial properties. One of the best factors in the treatment of aphthous lesion is, remaining of drug in location, so, a dosage form was tried to design that can hold the drug for a long time in location. For this purpose mucoadhesive drug delivery system was selected. Methods & Materials: This study was a double blind randomized clinical trial. The essential oil was extracted from myrtle leaf by using water in Clevenger apparatus. Oral mucoadhesive paste was prepared by compounding of sodium carboxy methyl cellulose, pectin and gelatin in plastibase. The best formulations were selected for clinical trial. In this double blind clinical trial, individuals were divided into two groups, A and B that received Mocuadhesive paste containing myrtle essence and mucoadhesive paste without drug as placebo, respectively. The size of lesions was measured by periodontal probe at 1, 2, 6 and 10 days. Also by use of VAS scale, daily pain was measured at 10 days period.

    Results

    The time of burning sensation relief in A and B groups were 1.64±0.74 and 4.91±1.30 days respectively, which there was significant difference between the two groups (P<0.001). The mean of lesion size in group A were 0.14±0.36 and in group B 2.73±1.68 (mm) in sixth day (P<0.001).

    Conclusion

    The Mocuadhesive paste containing myrtle essential oil is a suitable formulation for treatment of recurrent aphthous stomatitis, with regard to its adhesive properties, the reduced time of burning sensation and the reduced size of lesion, significantly.

  • Dr. Soodabe Sargolzaei, Dr. Mohammadreza Keikhaee, Dr. Abdolvahhab Moradi, Mohammadreza Ghanbari, Dr. Hossein Najmabadi Pages 438-448
    Background and Aim

    Squamous Cell Carcinoma (SCC) is the most prevalent cancer of oral cavity which many etiologic factors have been identified in the development of it. Recently, Human Papilloma Virus (HPV) has been studied as one of causative factor of oral SCC. The aim of this study was detection of relationship between HPV and oral SCC by Polymerase Chain Reaction (PCR) and comparing with normal oral mucosa. Methods & Materials: In this study 51 oral SCC and 28 controls from normal oral mucosa which all of them were as paraffin block were evaluated genetically by PCR.HPV positive samples were tested for HPV 6,11,16,18,31,33 type.

    Results

    HPV DNA was detected in 21.5% (11.51) of the cases and 3.6% (1.28) of the controls with significant difference between two group (P<0.05). HPV positive cases then were examined for typing PCR.HPV 6 was more prevalent with 4 cases and HPV 31,6,33,and 35 were identified in 3, 2, 1, 1 cases respectively. No positive cases with HPV 6 and 11 was found. There was no significant difference between male and female HPV positive cases.4 HPV positive cases of oral SCC were located in the floor of mouth.4 HPV positive cases used from chewing tobacco.

    Conclusion

    It seems that HPV has an etiologic role in the development of the oral SCC, however, it needs more investigations.

  • Dr. Seyyed Mojtaba Seyyedein, Dr. Mahtab Nouri, Corresponding Author: Dr. Azin Azari, Mahmoodreza Jahani Pages 449-458
    Background and Aim

    One of the new methods for stress distribution evaluation is finite element. In this method, mechanical properties of objects including implants may be evaluated and advantage and disadvantages of each configuration may be revealed. The purpose of this study was comparison of vonmisses stress distribution of three implants, Persia, ITI and Biohorizons in surrounding bone of anterior and posterior part of mandible by finite element modeling. Methods & Materials: In this study first experimental model of mandible was constructed by means of CMM, according to data's from human skull CT scans. Then the implants were modeled using Project Profile. Mesh was constructed on the model in ANSYS and implants were located were located at first incisor and second molar area. The elastic modulus and cortical layer thickness applied in incisor (D2) and molar (D3) region was different. Three force vectors and two moments were applied, [Vertical = 100N vestibule lingual: 20n (t2) mesiodistal = 20 N (T1) M1 = M2 = 100 N/mm], first individually and then all together. The results were calculated by ANSYS software using contour and graphs.

    Results

    In incisor (D2) coronal region the best vonmisses stress distribution was seen in Biohorizon. In body, the distribution was same in ITI and Biohorizon which was better than Persia. In apical area, the least stress was distributed respectively in Biohorizon, Persia and ITI. In molar (D3) area coronal region, the amount of stress was least in ITI and was distributed differently in the way of penetration to trabecular layer. In body, the distribution was respectively better in Biohorizon, Persia and ITI. In apical region, best stress distribution was seen in Biohorizon however it was not property concentrated in ITI type.

    Conclusion

    Condition of surrounding bone and implant design causes variation in vonmisses stress distribution around implants. In area's which quality of surrounding bone is weak range of variation is higher and stress concentration may cause bone resorption. The best distribution in weak bone condition was revealed around Biohorizon. Persia (made in Iran) have proper stress distribution and may compete with other brands.

  • Dr. Seyyed Davood Safavi, Dr. Siyavash Rahmati Miandehi, Hamid Farhadi Pages 459-466
    Background and Aim

    According to previous studies, cigarette and opium consumption can lead to tooth decay and periodontal diseases in the patients, as well as, addiction have a high prevalence in the society. So, this study was carried out for the evaluation of simultaneous consumption of cigarette and opium in patients referred to Ghiasi Medical Centre during 1382. Methods & Materials: The type of study was case – control with observation and clinical examination as its technique. A total number of 100 patients were selected randomly in two groups (case and control). The cases were had cigarette smoking with opium eating habits at the same time while controls hadn’t. Examinations concerning periodontal status of the selected patients were carried out and the obtained data were analyzed.

    Results

    The mean age of cases were 34.4 years while it was 33.5 years in controls. In case patients, 12% of them had CPI index of II, 80% CPI index of III, 8% CPI index of IV, when on patients showed indexes of I and 0. In control patients, 4% had index of I, 36% with index of II, 60% with index of III, and on one with index of IV. 96% of the case ones had gingival bleeding, while this rate was 82% in control patients. The mean of teeth surfaces with dental plaque in case group was 90.1% and 74.6% in controls, and the mean of missed teeth was 3.82 in cases comparing to 2.23 in controls.

    Conclusion

    The study showed poorer in case persons in comparison to controls although periodontal status in all studied patients were not satisfactory.

  • Dr. Lida Toomarian, Dr. Somayye Souri, Hamid Farhadi Pages 467-474
    Background and Aim

    Knowledge of existing situation in each region plays great role in order to prevent oral and dental diseases in people. Meanwhile, DMFT index is one of the best epidemiological indices in dentistry representing oral hygiene situation in society. So, this study was conducted in order to evaluate DMFT index in 12- years-old students of Qom City. Methods & Materials: This descriptive study was done cross – sectionally using interview, examination and questionnaire among 12- years- old students of Qom city. Considering WHO criteria, 300 samples were selected for the study and the effect of variables such as gender, the order of children in family, mother education, toothbrushing and the use of mouthwash on DMFT were evaluated. The data were analyzed by SPSS software Version 10.

    Results

    DMFT rate was achieved 2.28±2.1 while it was 2.87±2.03 in females and 2.72±2.18 in males. The existed difference (0.71) was not statistically significant (P>0.05). DMFT in students who were used to toothbrushing was 2.6±2.05 and 3.28±2.15 in students not using toothbrushes, the difference was statistically significant (P<0.009). Caries free rate was estimated 10.7% in the study (6% in females and 4.7% in males). The study showed SCI of 5.15± 1.45.

    Conclusion

    Considering WHO criteria, the achieved DMFT index in Qom city was acceptable. According to the aim of WHO for the year of 2015 for 12 – years- old people (SCI of less than 3DMFT<1), it is necessary to perform special program for the purpose.

  • Dr. Ardeshir Lafzi, Dr. Nader Abolfazli, Dr. Kamran Sedaghat, Dr. Mohammad Momeni Page 475
    Background and Aim

    The main etiologic factor for periodontal disease is bacterial plaque elimination of the plaque by plaque control procedures, is one of the main treatment modalities of periodontal disease. In this respect, the most important problem in plaque control is oral hygiene instruction. The aim of this study is to evaluate the efficiency of oral hygiene instructions in periodontics department of Tabriz dental faculty on reduction of plaque index from 1999-2001 in admitted patients. Methods & Materials: The charts of 161 patients were studied randomly and the information about variables such as age, occupation, sex of educator and level of educator’s knowledge were registered. Then the information were statistically analyzed, using SPSS program.

    Results

    In accordance with other studies, oral hygiene instruction caused significant reduction in plaque index. In addition, reduction of plaque index was greater in females than in males but there was not a significant relationship between reduction of plaque index and age, occupation and level of educator’s knowledge. There was a significant relationship between plaque reduction and sex of educator and patient. The reduction of plaque index in females when the student was male was 45% and 38% when the educator was female. The reduction of plaque index in male patients when the educator was male, was 40% and 34% when the educator was female.

    Conclusion

    It seems that instructions taught for dental students in motivating the patients to maintain therapy and perform oral hygiene were inefficient and a change in oral hygiene instructions is recommended.

  • Dr. Ali Hossein Mesgarzadeh, Dr. Fateme Dabbagy Tabrizi Page 484
    Background and Aim

    Procedural accidents as dental emergencies in dental treatments are the most unfortunate. That a dentist may experiment while his service duration. because of their nature they put the dentist and the patient in a position where if they are not been cared carefully, might be fallowed by undesirable results. The purposes of this study were: 1- Prevalence of these emergencies in dental offices. 2- Presence of emergency drugs and equipments in dental office. 3- Dentists need for applied training and skills in these conditions. Methods & Materials: In this descriptive study, a number of 36 dental offices were selected Randomly in Tabriz Most of the dentists were general practitioner. The study was done by giving questionnaire.

    Results

    About 78 % of dentists take place in this study, and fill the questionnaire, orthostatic hypertension and vasodepressor syncope were the most common emergencies. Some appliances like suction, Serum set were the most used. Majority of the dentists (80%) want more dental emergency management training.

    Conclusion

    The dental emergencies happen in dental offices so there is on obvious and distinct need to train a dentist how to manage these emergencies.

  • Dr. Behrooz Mozaffari, Dr. Shahla Mansouri, Saeed Rajabalian, Dr. Ahmad Alimardani, Dr. Mohammad Mohammadi Page 494
    Background and Aim

    The use of mouthrinses as antiseptics to prepare surgical site is highly recommended by surgical principles and they are used even after doing surgery. Chlorhexidine has been considered as an effective antibacterial mouthrinse but as its well known side effects are potentially harmful, Persica mouthrinse which is supposed to be as effective as Chlorhexidine with less side effects, due to its herbal origin, was compared with Chlorhexidine mouthrinse. The aim of this study was to compare the antibacterial and cytotoxic effects of Chlorhexidine and Persica mouthrinses. Methods & Materials: In this in vitro experimental study Streptococcus Mutans, Streptococcus Sanguis & Lactobacillus Kasei were exposed to Persica (absolute & 50%) and Chlorhexidine concentrations (0.01%, 0.02%, 0.1%, 0.2%) for 2, 10, 30 minutes. The growth of microorganisms were evaluated after 24hr incubation. The human oral carcinoma cell line KB, the human osteosarcoma cell line Saos-2, the mouse macrophage cell line J774A.1 and human gingival fibroblast cell line MRF were exposed to Persica (0.1%, 0.5%, 1%, 5%) and Chlorhexidine concentrations (0.0001%, 0.001%, 0.01%, 0.03%) for 1 hr. Following drug exposure the cells were washed and cultured for another 48-72 hrs, then, cell growth was assessed by MTT assay.

    Results

    All concentrations of Chlorhexidine prevented the growth of microorganisms but Persica mouthwash had a weak antibacterial effect. Chlorohexidine concentrations of higher than 0.001% had significant cytotoxicity in all cell lines and concentrations of higher than 0.1% of Persica also exerted a very significant cytotoxic effect on all cell lines.

    Conclusion

    Persica mouth rinse is not a reliable antiseptic for preparation of oral cavity prior to oral surgery since it doesn’t bear enough antibacterial properties. Both mouth rinses are cytotoxic, so that, using them for wound care, specially for oral wounds which heal by secondary intention is not recommended.

  • Dr. Maryam Moezzizadeh, Dr. Amir Ghassemi, Dr. Zohre Aghazadeh Page 510
    Background and Aim

    Endodontically treated teeth are weakened structurally for vast decayed areas, access cavity preparation and filling. RCT is a common routine dental service in daily practice and the use of composite post are proposed for the increase of weak teeth, this study designed to evaluate the effect of composite posts on RCT teeth. Methods & Materials: The study was experimental. A total of 20 maxillary central teeth – extracted for periodontal reasons – were divided in control and experimental groups. The teeth were endodontically treated. In ontrol teeth, access cavities were restored with Tetric composite and Bonding agent (3M Scotchbond Multi-purpose Plus). In experimental group, Tetric composite posts were prepared after canal preparation and canals were cemented with Variolink Dual Cure and the same bonding agent. Finally, access cavities were restored with Tetric composite. The teeth were mounted in acrylic blocks and the force caused to break them was determined by Instron Universal Machine.

    Results

    The force to break the teeth with composite posts was greater (760± 141.4 N). This force was 590± 191.5 N in teeth without post and the difference between two groups was statistically significant (P<0.04).

    Conclusion

    The use of composite post in invitro situation can increase the strength of RCT treated teeth against the exposed forces.

  • Dr. Maryam Memarian, Dr. Ahmad Azimnejad Page 515
    Background and Aim
    Various pathogenic bacteria and viruses may be transmitted through blood and saliva, both of which may be found on the surface of impression materials. Then the disinfection of impression material, without change in dimensional stability is important. The purpose of this study was to determine the effects of different concentration of sodium hypochlorite (5.25, 2.5, 0.1,.. . 0.05 percent) and different immersion times (1 to 10, 15, 20 minutes) on disinfection of irreversible hydrocolloid impression materials. Methods & Materials: In this study, we used both gram positive and gram negative bacteria. A household bleach containing 5.25% of sodium hypochloride was used as disinfectant, the irreversible hydrocolloid impression used, was Iralgin. Minimum inhibitory concentration (MICs) were determined using macro dilution method. The contaminated hydrocolloids were then soaked in the different concentrations of NaOCl for the specified disinfection times.
    Results
    0.6% sodium hypochlorite for 2 minutes was the lowest concentration preventing bacterial growth and disinfecting irreversible hydrocolloid impression in minimum time.
    Conclusions
    Disinfection of irreversible hydrocolloid impressions in 0.6% solution of sodium hypochlorite for 2 minutes was as effective as the ADA protocol of 0.5% sodium hypochlorite for 10 minutes for the considered microorganisms.