فهرست مطالب

Journal of Dental School
Volume:25 Issue: 1, 2007

  • تاریخ انتشار: 1386/01/20
  • تعداد عناوین: 17
|
  • فرزانه آقاحسینی صفحات 6-11
    سابقه و هدف
    مزایای استفاده از بزاق (دسترسی آسان و غیرتهاجمی بودن آن) باعث شده که در دو دهه گذشته به عنوان مایعی منحصر به فرد در تشخیص بیماری ها مورد توجه محققین قرار گیرد. با توجه به شکایت تعداد زیادی از زنان یائسه از خشکی دهان در حالی که بسیاری از این زنان تغییر کمی در میزان بزاق نشان نمیدهند، این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه ترکیبات بیوشیمیایی بزاق کامل تحریکی دانشجویان دختر دندانپزشکی و زنان یائسه انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مورد - شاهدی پنج میلیلیتر از نمونه بزاق کامل تحریکی 20 دانشجوی دختر دندانپزشکی با میانگین سنی 22 سال و 20 زن یائسه با میانگین سنی 8/56 به روش انداختن آب دهان جمعآوری شد. سدیم به روشFlame photometry و بقیه ترکیبات بزاقی با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر و کیتهای مربوطه با روش های زیر اندازهگیری شدند: پروتئین به روش بیوره، کلسیم با کمپلکس آرزنازو و منیزیم با کمپلکس گزیلیدیل. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون Independent sample t صورت گرفت.
    یافته ها
    غلظت پروتئین کامل (mg/ml)، منیزیم (mmol/l)، کلسیم (mmol/l) و سدیم (mmol/l) در بزاق تحریکی دانشجویان به ترتیب 44/0±73/3، 13/0±75/1، 17/0±03/2 و 96/0±15/18 و در زنان یائسه به ترتیب 57/0±17/8، 05/0±52/0، 12/0±12/2 و 99/1±71/19 بود.
    نتیجه گیری
    سطح کلسیم و سدیم بزاق تحریکی در دانشجویان و زنان یائسه اختلاف معنی داری نداشت در حالی که منیزیم در دانشجویان (001/0P<) و توتال پروتئین در زنان یائسه بطور معنی داری بیشتر بود (001/0P<).
    کلیدواژگان: ترکیبات بزاق، دانشجویان، یائسه، بزاق کامل تحریکی
  • حکیمه احدیان، حسین عقیلی، محمدحسن اخوان کرباسی، صادق آقا جری صفحات 12-17
    سابقه و هدف
    سینامول دهانشوی های دارای اثرات ضدمیکروبی و خوشبوکنندگی دهان است. دارچین به عنوان پایه در این دهانشویه مورد استفاده قرار گرفته که طبق تحقیقات انجام شده دارای عوارضی نظیر استوماتیت آلرژیک (تورم لب، تاول) کراتوز، زخم دهانی و حتی Squamous Cell Carcinoma (SCC) است. هدف از این مطالعه تعیین عوارض احتمالی ناشی از مصرف دهانشویه سینامول بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش کارآزمایی بالینی دوسوکور انجام شد. 50 داوطلب سالم از میان دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه شهید صدوقی یزد در مطالعه شرکت داده شدند. این افراد با در نظر گرفتن شرایط خروج از مطالعه مانند نداشتن بیماری سیستمیک، سابقه آلرژی و مصرف دارو انتخاب شدند. برای گروه مورد از دهانشویه سینامول و برای گروه شاهد از عرق نعناع رقیق به عنوان دارونما به مدت ده روز استفاده شد. در طول زمان مطالعه و در پایان، معاینه دهانی برای بررسی عوارض دهانی انجام گرفت و عوارض گزارش شده در هر گروه ارائه شد.
    یافته ها
    در این مطالعه 50 نفر (18 زن و 32 مرد) با دامنه سنی 21 تا 44 سال به دو گروه مورد و شاهد بصورت مساوی تقسیم شدند (در هر گروه 25 نفر). در گروه شاهد هیچگونه عارضهای مشاهده نشد، در گروه مورد فقط یک مورد تورم لب مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه عارضهای به دنبال مصرف دهانشویه سینامول مشاهده نشد که این مساله میتواند به دلیل علت غلظت کم دارچین موجود در دهانشویه و تماس کوتاهمدت دهانشویه با بافت دهان باشد. انجام مطالعه با حجم نمونه بیشتر و تجویز طولانیمدت دهانشویه توصیه میگردد.
    کلیدواژگان: دارچین، عوارض جانبی، استوماتیت آلرژیک تماسی
  • ابوالفضل باقری، بهنام اسلامی، بهرام کاظمی، محمد مشرف، اذن الله آذر گشب، نسیم صبا صفحات 18-25
    سابقه و هدف
    کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) شایعترین بدخیمی حفره دهان است. در حال حاضر بهترین روش تشخیصی آن برداشت بیوپسی از بیمار است، گرچه در سالهای اخیر استفاده از روش های غیرتهاجمیتر مانند Brush biopsy و سیتولوژی معمول شده است. بیشتر تومورهای بدخیم در انسان خصوصا SCC دهان با تلومراز همراه بوده، رابطه مستقیمی بین بدخیمی و میزان بروز ژن hTERT وجود دارد. از ردیابی این ژن در اسمیر تهیه شده از سرطان سلولهای سنگفرشی دهان به عنوان یک روش تشخیصی کاملا غیرمهاجم استفاده شده است. هدف این تحقیق تعیین میزان بروز ژن hTERT آنزیم تلومراز در SCC دهان و مقایسه آنها با سلولهای مخاطی نرمال بود.
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک کارآزمایی بالینی از نوع تشخیصی بود. از 18 بیمار با بدخیمی OSCC در درجات مختلف و در محلهای مختلف دهان اسمیر تهیه و نمونه های کنترل نیز از ناحیه سالم مقابل ضایعه بدست آمدند. سپس میزان بروز ژن hTERT آنزیم تلومراز به دو روش Reverse Transcriptase - PCR و Nested PCR مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی آماری از تست دقیق فیشر استفاده گردید.
    یافته ها
    از 18 اسمیر تهیه شده از ناحیه ضایعه در 8 مورد hTERT بروز پیدا کرد و در هیچ کدام از 18 مورد نمونه کنترل، این ژن ردیابی نشد که این یافته از نظر آماری کاملا معنیدار بود (003/0P<). براساس نتایج حاصل، آزمون تلومراز از اختصاصیت بسیار بالایی برخوردار بود. اما موارد مثبت تشخیص داده شده توسط این آزمون با قاطعیت بیشتری به بیوپسی نیاز دارند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه ارزش اخباری مثبت تست 100 درصد بوده است موارد مثبت حاصل از این تست قطعا سالم نیستند.
    کلیدواژگان: سرطان سلولهای سنگفرشی، آنزیم تلومراز، اسمیر
  • نازنین بصیری، متیرا اخلاقی، محودرضا غیابی، محمد امین صفحات 26-33
    سابقه و هدف
    تعیین سن تقویمی افراد یکی از روش های مهم در تحقیقات پزشکی قانونی میباشد. از این طریق میتوان سن افراد فاقد اسناد مربوط به زمان تولد و یا دارای اشکال در ثبت آن، همچنین سن مجرمان زیر 18 سال یا بالای 18 سال را تشخیص داد. هدف از این مطالعه مقایسه دو نوع مرحله بندی تکاملی دندان مولر سوم در رادیوگرافی پانورامیک (روش های Demirjian و (Engstrom از نظر ارتباط آنها با سن تقویمی افراد مورد بررسی بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر به روش cross – sectional از نوع diagnostic و در بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی تهران در سال 84–1383 انجام گردید. تحقیق بر روی 350 فرد با میانگین سنی 15 تا 25 سال مراجعه کننده به بخش رادیولوژی صورت پذیرفت. کلیشه های رادیوگرافی توسط یک دستیار تخصصی پزشکی قانونی و یک متخصص رادیولوژی دهان و فک و صورت طبق هر دو روش Demirjian و Engstrom بررسی شدند. محاسبات آماری از طریق آزمونهایWilcoxon''s signed rank، Mann-whitney، Friedman، Paired T، Levene و ضرایب همبستگی کندال (tau-b) انجام پذیرفت.
    یافته ها
    فراوانی مراحل تکاملی مختلف در هر دو روش Demirjian و Engstrom با بالا رفتن مرحله تکاملی بیشتر گردید. در روش Demirjian تنها در مورد دندان مولر سوم چپ پایین، اختلاف آماری معنی داری بین پسران و دختران دیده شد، به این ترتیب که دندانهای پسران در مرحله تکاملی بالاتری قرار گرفته بودند، در روش Engstrom در مورد دندان مولر سوم راست و چپ پایین، دندانهای پسران در مراحل تکاملی بالاتری مشاهده شدند. در سایر موارد اختلافی بین دو جنس وجود نداشت. براساس سیستم پیشنهادی Calton در مورد ضرایب همبستگی، ارتباط روش Demirjian با سن در مورد دندانهای فک بالا، متوسط و در مورد دندانهای فک پائین، قوی بود. در مورد روش Engstrom نیز چنین نتیجه ای حاصل گردید اما ضرایب همبستگی در مورد هر دندان در روش Engstrom در این ارتباط پایینتر از Demirjian بود.
    نتیجه گیری
    مرحله بندی Demirjian روش بهتری جهت تعیین سن تقویمی نسبت به Engstrom داشت.
    کلیدواژگان: سن تقویمی، دندان مولر سوم، رادیوگرافی پانورامیک
  • آذر دربندی، شادی رضایی صفحات 34-40
    سابقه و هدف
    نورالژی تریژمو (TN) یکی از علائم بیماری MS میباشد که در 9/1% افراد مبتلا دیده می شود و در 3/0% از موارد میتواند علامت شروع بیماری باشد. چون مطالعه مستندی در این زمینه در کشور ما وجود ندارد، این مطالعه با هدف تعیین فراوانی T.N در بیماران مبتلا به MS صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در مطالعه توصیفی حاضر از میان بیماران MS مراجعه کننده به انجمن MS ایران 125 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. با مصاحبه حضوری اطلاعاتی شامل سن شروع بیماری، اولین علامت بیماری، زمان و پزشک تشخیص دهنده بیماری، همچنین تظاهرات ماگزیلوفاسیال بیماری بدست آمد. توسط پرونده آنان اطلاعات تکمیلی استخراج گردید. نتایج بوسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تعیین ارتباط بین شیوع TN با سن از آزمون T داده های مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    بیماران مورد مطالعه شامل 72 زن و 53 مرد با متوسط سن شروع بیماری 5/26 سالگی بودند. شایعترین علامت شروع بیماری اختلالات بینایی بود (36%). در رابطه با تظاهرات ماگزیلوفاسیال، 2/11% بیماران TN، 8/40% بیماران نورپاتی حسی تریژمو و 20% بیماران فلج صورتی داشتند. وقوع نورالژی تریژمینال در 50% موارد 2 طرفه بوده و در 2 بیمار اولین علامت بیماری بود. شاخه ماگزیلاری و مندیبولار عصب به ترتیب بیشترین درگیری را داشتند. TN در زنان مبتلا به MS شایعتر بود و بیماران گروه TN متوسط سنی پائینتری داشتند (001/0P<).
    نتیجه گیری
    دندانپزشکان باید آشنایی کافی با این نوع درد صورتی داشته باشند تا از درمانهای غیرضروری اجتناب کنند و در مواجهه با بیمار جوان مبتلا به TN بیماری MS را در ذهن داشته باشند تا با بروز آن به عنوان اولین علامت بیماری MS شروع به موقع درمان را ارتقا دهند.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس (MS)، نورالژی تریژمینال (TN)، نوروپاتی تریژمینال
  • سودابه سرگلزایی، معصومه احمد نژاد، شیما نفرزاده، محمد مشرف صفحات 41-45
    سابقه و هدف
    کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) مخاط دهان، شایعترین تومور بدخیم دهان میباشد که 95% از بدخیمی های دهان را تشکیل میدهد. وروکوس کارسینومای مخاط دهان (VC) شکل منحصر به فردی از کارسینومای دهان، بدون تهاجم به بافت همبند میباشد که در برخی موارد شباهت قابل ملاحظه بالینی و بافتشناسی با SCC دارد. هدف از انجام این تحقیق، تعیین وجود تفاوت در تعداد نقاط سازماندهنده هستهای بین SCC و VC به روش رنگآمیزی نیترات نقره است تا بدین ترتیب بتوان به روشی برای تشخیص دقیقتر VC از SCC دست یافت.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه تحلیلی از نوع cross sectional بود. در این مطالعه، تعداد 20 بلوک پارافینی شامل 10 مورد SCC و 10 مورد VC مخاط دهان جمعآوری و شمارش تعداد نقاط سازماندهنده هستهای در دو ضایعه توسط میکروسکوپ انجام گرفت. برای مقایسه دو گروه از نظر تعداد نقاط شمرده شده از آزمون غیرپارامتریک Mann – whitney استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین تعداد نقاط سازماندهنده هستهای در نمونه SCC 48/0±80/2 و در نمونه VC، 28/0±95/1 بدست آمد که در SCC بطور معنی داری بالاتر از VC بود(001/0P<).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که تعداد نقاط سازماندهنده هستهای در SCC به طور معنی داری بالاتر از تعداد این نقاط در VC است و در نتیجه تکنیک رنگآمیزی میتواند برای تشخیص زودهنگام وروکوس کارسینوما از SCC کمک نماید.
    کلیدواژگان: کارسینوم سلول سنگفرشی(SCC)، وروکوس کارسینوما (VC)، رنگ آمیزی نیترات نقره (AgNor
  • دنیا صدری، فاطمه مشهدی عباس، آسیه بی مقدار صفحات 46-51
    سابقه و هدف
    تشخیص به موقع ضایعات فکی به دنبال شناخت خصوصیات اپیدمیولوژیک، کلینیکی و پاراکلینیکی ضایعات میسر میگردد. ضایعات حاوی سلول ژانت گروهی از ضایعات فکی دهانی مخرب هستند. هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع ضایعات دهانی با سلول ژانت در یک دوره 22 ساله در بخش پاتولوژی دهان و فک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی و گذشتهنگر به صورت توصیفی با استفاده از اطلاعات موجود انجام گرفت. جامعه مورد پژوهش در این بررسی کلیه پرونده های بیماران با تشخیص ضایعات حاوی سلول ژانت در بخش آسیبشناسی فک، صورت و دهان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی طی سالهای 82-1360 بود. نتایج توسط نرم افزار Excell و آماره chi – square مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از میان 3390 پرونده مورد مطالعه، 325 ضایعه (5/9%) حاوی سلول ژانت بودند که در این میانperipheral giant cell granuloma (PGCG) بیشترین ضایعه موجود و بعد از آن به ترتیب giant cell granuloma Central و Aneurysmal bone cyst، Giant cell tumor و Brown tumor قرار داشتند. شیوع ضایعات در جنس مونث (2/58%) و در جنس مذکر (8/41%) و شایعترین نمای رادیوگرافیک رادیولوسنسی بود. در 8/49% موارد تشخیص بالینی اولیه با تشخیص میکروسکوپی هماهنگ بود.
    نتیجه گیری
    5/9% کل ضایعات دهانی در این مطالعه به ضایعات حاوی سلول ژانت مربوط بود و با در نظر گرفتن این مطلب که PGCG با 5/57% بیشترین تعداد را به خود اختصاص داد. از آنجا که وجود جرم و پلاک دندان در اتیولوژی این ضایعه مطرح است، لزوم اجرای برنامه های پیشگیری و آموزش صحیح بهداشت دهان و دندان توسط دندانپزشکان آشکار میگردد. همچنین مشخص شد در 3/39% از ضایعات، تشخیص کلینیکی با تشخیص میکروسکوپیک هماهنگی ندارد که تایید دیگری بر لزوم ارسال بیوپسی به آزمایشگاه پاتولوژی جهت تشخیص صحیح ضایعات دهانی است.
    کلیدواژگان: ضایعات دهانی حاوی سلول ژانت، اپیدمیولوژی
  • سورینا صهبا، محبوبه پور عتدالهی اردکانی صفحات 52-57
    سابقه و هدف
    لنفوما یک نوع شایع از انواع کانسرهایی است که از بافت لنفاوی منشا می‎گیرند. این بیماری با لنفادنوپاتی و یا اسپلنومگالی تشخیص داده می‎شود، اما نواحی اکسترانودال از جمله بافتهای گردنی- صورتی و دهانی نیز ممکن است با این بیماری درگیر ‎شوند. با توجه به اینکه نواحی سر و گردن در محدوده کار دندانپزشکی است بنابراین دندانپزشک میتواند در تشخیص زودهنگام این بیماری نقش موثری ایفا نماید. هدف از این مطالعه تعیین شیوع لنفوما و درگیری بافتهای گردنی صورتی در بیماران مبتلا به هوچکین و لنفوم غیرهوچکین بود.
    مواد و روش‎ها: در این مطالعه توصیفی جهت بررسی شیوع ضایعات و درگیری غدد لنفاوی گردنی- صورتی در انواع لنفوما، پرونده های 55 بیمار شامل 9 بیمار مبتلا به هوچکین و 46 بیمار مبتلا به لنفوم غیرهوچکین در بخش کانسر بیمارستان امام خمینی در سالهای 81-1380 مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 11 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    یافته ها نشان دادند که میانگین سنی در بیماران مبتلا به بیماری هوچکین 18/7±47 و در بیماران مبتلا به لنفوم غیرهوچکین 18±55 بود. بیشترین میزان لنفادنوپاتی در ناحیه گردن (8/88% در هوچکین و 5/56% در غیرهوچکین) مشاهده گردید. در 4/17 درصد از بیماران مبتلا به لنفوم غیرهوچکین لنفادنوپاتی در نواحی تحت فکی، پاروتید و تحت چانه‎ای مشاهده شد. از نظر مرحله‎بندی (staging) 61% بیماران در مراحل 1 و 2 قرار داشتند و شایع‎ترین روش تشخیص بیوپسی incisional بود.
    نتیجه گیری: توجه به تظاهرات گردنی- صورتی و دهانی لنفوما می‎تواند در تشخیص زودهنگام و درمان به موقع این بیماری کمک کند.
    کلیدواژگان: غدد لنفاوی، بیماری هوچکین، لنفوم غیرهوچکین
  • زهرا عطایی، حمید عبدالهی، سمیه نادری پور، سیروس محمدی صفحات 58-65
    سابقه و هدف
    گرایش جهانی به طب گیاهی در دهه های اخیر منجر به تمرکز فعالیتهای تحقیقاتی جهت یافتن مستندات علمی این شاخه از طب گردیده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثرات ضد باکتری و ضد قارچ سه دهانشویه گیاهی(پرسیکا، ماتریکا، ایرالوکس) در مقایسه با دهانشویه کلرهگزیدین خارجی و ایرانی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از نوع بررسی آزمایشگاهی تجربی بوده و جامعه مورد مطالعه شامل دو گروه از باکتری ها و قارچهای شایع پاتوژن دهانی و دهانشویه های گیاهی و کلرهگزیدین بودند. نمونه های میکروبی از مرکز کلکسیون ایرانی خریداری و با آزمونهای تشخیصی کاتالاز، اپتوچین باسیتراسین و گرم تائید شدند. سوسپانسیون میکروبی هر کدام از سوشهای مورد آزمایش که عبارت بودند از: S. salivarius، S. sanguis، S. sabrinus، A. viscosus، C.albicans تهیه گردید. هاله عدم رشد با روش دیسک بررسی شد. حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد مربوط به هر کدام از دهانشویه ها برای هر یک از میکروارگانیسم ها با استفاده از روش رقت لوله ای تعیین شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون ANOVA انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این بررسی نشان دادند که دهانشویه های گیاهی در مقایسه با دو نوع دهانشویه کلرهگزیدین، اثرات آنتیباکتریال کمتری دارند که این نتیجه از لحاظ آماری معنیدار بود (01/0P<) ولی اثرات آنتیباکتریال دهانشویه ماتریکا نسبت به سایر دهانشویه های این تحقیق قابل ملاحظه بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که دهانشویه ماتریکا دارای اثرات آنتیباکتریال معنی داری نسبت به سایر دهانشویه ها است. اما برای کسب نتایج قطعی تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: دهانشویه گیاهی، اثر ضدباکتری، اثر ضدقارچ
  • شهلا کاکویی، غلام رضا شیبانی، سکینه محمدعلی زاده صفحات 66-72
    سابقه و هدف
    مطالعات بسیاری در مورد خطرات شغلی در حرفه دندانپزشکی انجام پذیرفته و نتایج متفاوتی بدست آمده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی و عملکرد در مورد بیماری هپاتیت B روی دندانپزشکان شاغل در مطب شهر کرمان صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی و مقطعی بود. در ابتدا، پرسشنامه توسط پژوهشگر تهیه و پس از تعیین روایی و پایایی به تعداد 140 نسخه توزیع گردید. 103 نفر از دندانپزشکان در این مطالعه شرکت داشتند. داده ها توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از شاخصهای آماری Kruskal – wallis، Mann – whitney U و ضریب همبستگی Spearman مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که دندانپزشکان شرکت کننده در این پژوهش از آگاهی خوبی در زمینه هپاتیت B برخوردار بودند و میانگین نمره آگاهی 44/5 (از 7 امتیاز) بود. بطور کلی دندانپزشکان مورد مطالعه به 78 درصد از سوالات آگاهی پاسخ صحیح دادند. 2/90 درصد از افراد واکسیناسیون کامل بر علیه هپاتیت B را انجام داده بودند ولی فقط 6/43 درصد از آنان تیترآنتیبادی را اندازهگیری کرده بودند. در ضمن، دندانپزشکان با سن بالای 40 سال و سابقه کار بیش از 10 سال و ساعات کاری بیش از 30 ساعت در هفته عملکرد بهتری را در رابطه با اندازهگیری تیتر آنتیبادی نشان دادند(05/0P<). دندانپزشکان عمومی در زمینه واکسیناسیون کامل علیهHBV عملکرد بهتری نسبت به دندانپزشکان متخصص داشتند (05/0P<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که آگاهی دندانپزشکان مورد مطالعه خوب بود. با افزایش سن عملکرد آنها بهتر شده، دندانپزشکان عمومی در زمینه واکسیناسیون عملکرد بهتری نسبت به متخصصین داشتند.
    کلیدواژگان: آگاهی، عملکرد، هپاتیت B، دندانپزشک
  • سلیمان محجوب، آویده معبودی، مهشید مازندرانی صفحات 73-77
    سابقه و هدف
    بزاق طبیعی نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندانها دارد. بزاق نخستین مایع بیولوژیکی است که در معرض دود سیگار قرار میگیرد. ترکیبات شیمیایی سیگار ممکن است باعث تغییر در مقدار و فعالیت پروتئینها و آنزیمهای بزاقی گردند. هدف از این مطالعه مقایسه غلظت پروتئین تام و فعالیت آلفا آمیلاز بزاقی در مردان سیگاری و غیرسیگاری قبل از هر گونه عمل دندانپزشکی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مورد - شاهدی از 30 مرد سیگاری با میانگین سنی 36 سال و30 مرد غیرسیگاری با میانگین سنی 34 سال مراجعه کننده به کلینیک دانشکده دندانپزشکی بابل، بعد از تکمیل فرم پرسشنامه و قبل از انجام هر گونه عمل دندانپزشکی با رعایت کلیه معیارهای صحیح نمونه برداری و نمونه بزاق گرفته شد. نمونه ها در فریزر 20- درجه سانتیگراد نگهداری شدند. در زمان آزمایش بعد از عمل سانتریفوژ غلظت پروتئین تام به روش تغییر یافته بیوره و فعالیت آمیلاز به روش caraway starch – iodineبه وسیله دستگاه اسپکتروفتومتر اندازهگیری شد و داده های حاصل از مطالعه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین و خطای معیار میانگین (SE) فعالیت آنزیم آمیلاز در بزاق گروه سیگاری (41/22± 47/121) کمتر از گروه غیرسیگاری (73/18±52/133) بود. همچنین غلظت پروتئین تام بزاق در گروه سیگاری (18/49± 43/257) بیشتر از گروه غیر سیگاری (75/31±24/193) بود.
    نتیجه گیری
    اگر چه میانگین هر دو متغیر در نمونه های بزاق مردان گروه سیگاری در مقایسه با گروه غیرسیگاری متفاوت بود اما این اختلاف به لحاظ آماری معنیدار نبود. از یافته های تحقیق میتوان چنین نتیجه گیری کرد که مصرف سیگار تاثیر معنی داری بر میزان غلظت پروتئین تام و فعالیت آلفا میلاز در بزاق مردان سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری ها ندارد.
    کلیدواژگان: فعالیت آمیلاز، پروتئین تام، بزاق، سیگار
  • فاطمه مشهدی عباس، راحله حسنی زاده، ابوالفضل باقری صفحات 78-83
    سابقه و هدف
    Malignant Fibrous Histiocytoma (MFH)، شایعترین سارکوم بافت نرم در بالغین بوده، اغلب در سنین بالا مشاهده میشود. این ضایعه بندرت در استخوان یافت می شود و در این صورت غالبا استخوانهای دراز را مبتلا میکند و ابتلاء استخوانهای صورت و جمجمه به این ضایعه بسیار نادر است. به علاوه ماگزیلا، نسبت به سایر نواحی فک وصورت، محل شایعی برای بروز این ضایعه نیست. هدف از ارائه این مقاله، گزارش یک مورد MFH در ماگزیلا و بررسی مقالات مرتبط با آن است.
    گزارش مورد: بیمار حاضر، مردی است 37 ساله با یک MFH در ماگزیلا که در آذر ماه سال 1381 به درمانگاه جراحی فک و صورت بیمارستان طالقانی مراجعه نموده است. مشخصه این بیمار، ابتلاء ماگزیلا (که محلی بسیار نادر برای MFH است) در سنی نسبتا پایین (نسبت به شیوع سنی این ضایعه) میباشد. در مقاله حاضر، در مورد نمای کلینیکی، رادیوگرافی، هیستوپاتولوژی، درمان و پیشآگهی ضایعه به تفصیل بحث شده است. مقالات مرتبط با این ضایعه نادر نیز، مورد بررسی قرار گرفته اند.
    نتیجه گیری
    به علت اینکه نتایج مختلفی از پیگیری بیماران مبتلا به Malignant Fibrous Histiocytoma گزارش شده است و پروگنوز آن در فکین بسیار ضعیف است، پیگیری منظم بیماران پس از درمان از نظر عود آن ضروری است.
    کلیدواژگان: Malignant Fibrous Histiocytoma (MFH)، ماگزیلا، Sarcoma
  • مریم سادات هاشمی پور صفحات 84-92
    سابقه و هدف
    ویروس هپاتیت C به عنوان عاملی مهم در ایجاد بیماری های مزمن کبدی و کارسینوم سلولهای کبدی مطرح است. بسیاری از مبتلایان به این بیماری به علت علائم کلینیکی خفیف و یا حتی فقدان علائم در مرحله حاد، ناشناخته باقی مانده و در حدود 80-70% از موارد حاد هپاتیت C به عفونت مزمن تبدیل میشوند. در سالهای اخیر مشخص شده که این بیماری دارای یک سری تظاهرات خارج کبدی از جمله بیماری لیکن پلان میباشد. همچنین لیکن پلان دهانی با بیماری های کبدی خصوصا هپاتیت C گزارش شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقالات منتشر شده در این زمینه و مشخص کردن ارتباط احتمالی این دو بیماری در کشورهای مختلف انجام شد تا بتوان درمانها و خدمات بهتری به بیماران مبتلا ارائه داد.
    نتیجه گیری
    در اکثر بررسی های انجام شده در کشورهای مختلف ارتباط بین لیکن پلان دهانی و هپاتیت C در افراد دارای این دو بیماری بیشتر از گروه های کنترل میباشد. بنابراین باید برای کلیه بیماران که با تظاهرات بیماری لیکن پلان به کلینیکهای دندانپزشکی مراجعه میکنند، آزمایشات مربوط به هپاتیت C و آزمایشهای عملکرد کبد درخواست شود.
    کلیدواژگان: لیکن پلان، هپاتیت C، هپاتیت
  • مسعود ورشوساز، محمد امین توکلی، سپیده گورنگ، سیدکمال الدین ستاره دان، سامان نوراییان صفحات 93-101
    سابقه و هدف
    انجام آنالیزهای سفالومتری مختلف برای تشخیص رابطه های دندانی و اسکلتی برای تمام بیماران مراجعه کننده جهت درمانهای ارتودنسی و ارتوسرجری انجام میگیرد. از آنجا که کار تعیین لندمارکها کاری وقتگیر بوده، تعیین دقیق آنها به آموزش و تجربه و خطاهای فردی وابسته است، این مطالعه با هدف تهیه و ارزیابی نرم افزار تعیین اتوماتیک لندمارکهای سفالومتری صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    در مطالعه تشخیصی حاضر، پس از آمادهسازی و ساخت نرم افزار از روی 140 رادیوگرافی سفالومتری توسط گروه مهندسان پزشکی، جهت ارزیابی آن تعداد 10 عدد رادیوگرافی سفالومتری دیگر از بین رادیوگرافی های بیماران مراجعه کننده به بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی انتخاب و توسط دوربین دیجیتال وارد رایانه شده و برای تعیین 10 لندمارک مورد نظر در اختیار سه متخصص ارتودنسی قرار گرفتند. سپس لندمارکها بر روی رادیوگرافی ها توسط نرم افزار، بصورت اتوماتیک تعیین محل شدند و در نهایت نتایج بدست آمده از دو روش دستی و رایانهای توسط آزمون جفتی T با یکدیگر مقایسه شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که 51% از نقاط تعیین شده بوسیله نرم افزار با اختلاف mm1، 63% با اختلاف mm2 و 92% لندمارکها با اختلاف mm4 تعیین شدند. در 7 نقطه از 10 نقطه مورد نظر، میانگین فاصله نقطه تعیین شده توسط کامپیوتر تا نقطه مرجع (میانگین سه مشاهده کننده) کمتر از اختلاف حداکثر فاصله نقطه تعیین شده توسط سه مشاهده گر بود. در نقطه B روش رایانهای در مقایسه با روش دستی از دقت بالاتر (0/0P=) و در نقطه Sella روش دستی دارای دقت بالاتری نسبت به روش رایانهای بود(036/0=P).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که در تعیین اکثریت لندمارکها رایانه خطایی در حد خطای فردی مشاهده گرها داشته، میتواند جایگزین مناسبی برای فرد در tracing سفالومتری باشد.
    کلیدواژگان: لندمارکهای سفالومتری، طراحی، ارزیابی، اتوماتیک کردن
  • مقاله بازآموزی مدون: گروه هدف- دندانپزشکان عمومی و متخصص: کاربردهای لیزر در دندانپزشکی بر مبنای شواهد، بخش نخست: درمان لثه به کمک لیزر
    ایسائو ایشی کاوا، آنتوان اسکولیان، مازیار میر صفحات 102-109
    آسیبهای بافتهای نگهدارنده دندانها از جمله شایعترین بیماری های دهان در بالغین میباشند. رویکردهای علمی کنونی اغلب به درمان این گروه از بیماری ها منجر میشوند. همکاری بیمار به سبب طولانی مدت بودن روند درمان از عوامل مهم در موفقیت درمانهای کلینیکی موجود میباشد. در بسیاری موارد، استفاده طولانی مدت از آنتیبیوتیکهای سیستمیک و موضعی میتواند مشکلات چندی برای سلامت عمومی بیماران به همراه داشته باشد. رشد بافتهای لثه در راستای بازسازی ضایعات فاسد خارج شده از محیط دهان بیماران نیز روند کندی داشته و جهت التیام زخمهای بافتهای نرم و سخت دهان چند هفته تا چند ماه زمان نیاز است...
  • اطلاع رسانی و رایانه (برنامه خودآموزی ویژه گروه دندانپزشکان عمومی و متخصصان دندانپزشکی)
    مازیار میر، نرگس عبدالله زاده صفحات 114-118
    بحث ویدئو کنفرانسینگ جدیدترین برنامه دفتر تکنولوژی آموزشی است، که به وسیله آن کنفرانسها از راه دور به صورت مجازی و بدون حضور فیزیکی افراد شرکت کننده در کنفرانس با امکان برقراری ارتباط تصویری، انتقال داده ها و تشکیل جلسات مختلف و انجام سؤال و جواب فراهم میشود.
    سیستم ویدئو کنفرانس برپایه بستر مخابراتی ارائه میشود. بستر مخابراتی که سیستم فوق جهت انتقال صدا و تصویر از آن استفاده میکند، میتواند چند نقطه کاملا متمایز کره زمین را به یکدیگر متصل کند. حداقل سرعت بستر مخابراتی که به واسطه آن میتوان 2 نقطه را به وسیله سیستم ویدئو کنفرانس به یکدیگر متصل کرد Kbps64 است. با توجه به آن که جهت دیدن تصویر طرف مقابل با کیفیت قابل قبول حداقل 25 فریم در ثانیه لازم است این سؤال مطرح می شود که چگونه خطوط مخابراتی با پهنای باند Kbps64 جوابگوی این مهم هستند؟ یکی از اصولی که در انتقال تصاویر در سیستم ویدئو کنفرانس گروهی مهم میباشد حداقل سرعت در نظر گرفته شده میباشد (Kbps 128). در اغلب موارد mbps384 تا Kbps2 سرعت قابل قبولی است...
  • دندانپزشکی مبتنی بر شواهد: (Evidence-based dentistry (EBD
    فرزین قنواتی، حسام رحیمی، صنم خیریه، فرزام قنواتی صفحات 310-313
    در علم برپایه مدارک (Evidence-based) پزشکان و دندانپزشکان براساس شواهد و مدارکی که از منابع مختلف به دست میآورند برای بیماران تصمیمگیری میکنند، ولی آیا هر مدرکی با هر درجه از اعتبار میتواند مبنای صحیح و درستی برای تصمیمگیری باشد؟ طبق مدارک موجود بیش از 30 درصد از دستورالعملهای درمانی و مدارکی که از کتابها و مراجع به دست میآیند اشتباه بوده، گمراه کننده میباشند.
    در منابع دیگر نیز آمار و ارقام تقریبا مشابهی وجود دارد. درصد بالایی از این دستورالعملهای درمانی اشتباه ماحصل فقدانها و کمبودهای موجود در تحقیقات بالینی است، که از علل متعددی همچون عدم اطلاع محققین از مبانی پژوهش، محدودیتهای پژوهش و تحقیق، ارائه غیرواضح مطالب و بیان نتایج کاذب منشا میگیرد. امروزه برای شناخت نقاط ضعف و قوت مدارک و شواهد، علم پزشکی مبتنی بر مدرک (EBM) یا دندانپزشکی مبتنی بر مدرک (EBD) شکل گرفته است.
|
  • Dr. Farzaneh Agha-Hosseini, Dr. Pardis Parsapoor Moghaddam, Dr. Iraj Mirzaii Dizgah Pages 6-11
    Background and Aim
    Advantages in the use (easy access and non-invasive collection) have caused saliva to be a unique fluid as a diagnostic medium during recent years. By the other hand, one of the most complaints of menopausal women is xerostomia. This study determined and compared the stimulated whole saliva biochemical parameters in female healthy dental students of Tehran University of Medical Sciences living in the students’ dormitory and healthy menopausal women. Methods & Materials: In a cross sectional study, five ml stimulated whole saliva samples were obtained by expectoration of 20 girl students (mean age 22 years) and 20 menopausal women (mean age 56.8 years). Sodium concentration measured by Flame-photometry method and the other saliva composition were measured by spectrophotometer and affiliated kits as follow: total protein by the Biuret method, phosphorus by ammonium molybdate and stannous chloride complex, Ca++ by Arsenazo reaction and magnesium by the xylidyl blue complex methods. The data was analysed for mean, standard deviation and standard error mean using SPSS program. Student’s unpaired t-test was used for comparison of stimulated saliva compositions between two groups.
    Results
    Stimulated whole saliva concentrations of total protein, magnesium, calcium and sodium were 3.73±0.44 mg/ml, 1.75±0.13, 2.03±0.17, 18.15±0.96 mmol/l in students respectively and they were 8.17±0.57 mg/ml, 0.52±0.05, 2.12±0.12, 19.71±1.99 mmol/l in menopausal women respectively.
    Conclusion
    There were no significant differences in the stimulated whole saliva sodium and calcium in the two groups, while stimulated whole saliva magnesium levels in students and total protein in menopausal women were significantly higher.
  • Dr. Hakimeh Ahadian, Dr. Hossein Akhilli, Dr. Mohammad Hassan Akhavan Karbassi, Dr. Sadegh Aghajery Pages 12-17
    Background And Aim
    Cinnamol mouth wash have deodorant antimicrobial effects. Cinnamol – the basis of this product - can incite allergic stomatitis (lip swelling, bulb, keratosis, oral ulcer and squamous cell carcinoma). The aim of this study was to detect cinnamol mouth wash side effects. Methods & Materials: This double blind clinical trial study was done on 50 dental students of Yazd dental faculty. After oral examination, subjects were entered into a randomized double blind study. Exclusion criteria were systemic disorders, allergic symptoms, multiple drug use and recurrent oral ulcers. 25 cases were asked to rinse with cinnamol and 25 with placebo (peppermint) for 10 days. Oral manifestations were examined during and at the end of the study. Data were analysed by chi-square test.
    Results
    Fifty subjects (18 women and 32 men) were examined. The mean age was 26.1 (age range: 21-44). No significant problem was seen in the control group. In the case group, only one lip swelling was observed.
    Conclusion
    No adverse effect was observed with the use of cinnamol mouth wash. Maybe less cinnamol concentration in cinnamol mouth wash in addition to short time use and short time rinse is the susceptible cause of this finding. Long term studies with greater sample size are recommended.
  • Dr. Abolfazl Bagheri, Dr. Behnam Eslami, Dr. Bahram Kazemi, Dr. Mohammad Moshref, Eznollah Azargashb, Nasim Saba Pages 18-25
    Background and Aim
    Human telomerase has been associated with most malignant tumors such as squamous cell carcinoma (SCC) of the oral cavity. One simple non-aggressive method for early diagnosis of oral SCC is taking smears. The aim of this study was to assess the frequency of telomerase expression in smears of oral SCC, compared with normal mucosa. Methods & Materials: Smears were obtained from 18 subjects with SCC of different sites in the oral cavity, presenting with various degrees of malignancy. Control samples were taken from the contra-lateral normal epithelium of the same subjects. The expression of hTERT, the most reliable marker of telomerase activity, was registered by extracting RNA, performing RT-PCR and then nested PCR by specific primers. Fisher's exact test was used to analyze the data.
    Results
    Positive expression of telomerase was detected in 8 of the 18 cases, while the normal epithelial samples demonstrated no such expression of telomerase. A significant difference in the expression of telomerase was reported between the two groups by Fisher’s Exact test (P<0.003).
    Conclusion
    There is a potential for telomerase enzyme activity to act as a simple non – aggressive diagnostic tool in detection of oral SCC using smears of the lesion.Keywords:
  • Dr. Nazanin Basiri *, Dr. Mitra Akhlaghi, Dr. Mahmood Reza Ghiaee, Dr. Mohammad Amin Tavakkoli Pages 26-33
    Background and Aim
    Determining chronological age of individuals is an investigation key in legal medicine, to recognize the age of those without the date of birth or of those who have problems in birth registration and also the age of criminals under or above 18. The aim of this study was to compare between two developmental staging methods of third molars (Demirjian vs. Engstrom) and their correlation with chronological age of population. Methods & Materials: This cross-sectional and diagnostic study was accomplished in department of radiology, faculty of dentistry, university of Shaheed Beheshti in Tehran (1383–1384). Samples were composed of 350 young adults, 15–25 year–old, attending department of radiology. The radiographs were studied by a legal medicine resident and an oral and maxillofacial radiologist in order to determine developmental stages of third molars according to two methods of Demirjian and Engstrom. Statistical calculations were carried out by Levene, T, Wilcoxon’s signed rank, Mann–whitney, Friedman tests and Kendal correlation coefficients (tau-b).
    Results
    The frequency of different developmental stages of Demirjian and Engstrom methods was increased by development of third molars. In Demirjian method there is only a significant statistical difference between males and females in case of the left mandibular third molar, in a way that males were in a higher developmental rank. In Engstrom method, in case of the right and left mandibular third molars, the males were in a higher developmental rank, and in maxillary third molars there were no difference between males and females. According to Calton system about correlational coefficients, the relation between Demirjian method and age was average in maxillary third molars, and was strong in mandibular third molars. These results were similar to the results of Engstrom method but correlational coefficients in case of each tooth, were lower in Engstrom method in comparison to Demirjian.
    Conclusion
    In order to determine the chronological age, Demirjian method was better than Engstrom.
  • Dr. Azar Darbandi, Dr. Shadi Rezaei Pages 34-40
    Background and Aim
    Trigeminal neuralgia (TN) is one of the symptoms of M.S diseases which is seen in 1.9% of affected population. In 0.3% of the cases it can be the first symptom of the disease. Due to no report available in Iran, the present study was done to determine the prevalence of TN in MS patients. Methods & Materials: In this descriptive and case – series study, 125 patients with MS were randomly selected from the Iranian Society of M.S patients. The patients were interviewed and the following data regarding the age of the disease occurrence, the first sign of the illness, when the illness diagnosed and who diagnosed it, and finally the maxillofacial manifestations of the disease were collected and registered in related questionnaire. Supplemental information was also derived from the patient’s files. Chi-square test was used for data analysis.
    Results
    Of the studied patients, 72 were women and 53 men. The mean age of disease onset was 26.5 years old. The most common symptom of the disease was optical disturbances (36%). Regarding the manifestations of the maxillofacial area, 11.2 % of the patients had experienced TN, 40.8 % trigeminal neuropathy and 20% facial palsy. The presence of TN was bilateral in 50% of the patients and in 2 patients (1.6%) was the first symptom of the illness. The maxillary and mandibular branches of trigeminal nerve were the most affected. Statistical analysis showed a significant relation between age and sex with TN. TN was more common among the woman with multiple sclerosis (p=0.002) and the mean age was lower in these patients (p=0.000).
    Conclusion
    The dentists should be familiar with this kind of facial pain to avoid unnecessary treatments. Also in encountering a young patient with TN, they should mind MS and if TN occurs as the first manifestation of disease, to promote the right time of treatment.
  • Dr. Soodabeh Sargolzaee, Dr. Masoumeh Ahmadnejad, Dr. Shima Nafarzadeh, Dr. Mohammad Moshref Pages 41-45
    Background And Aim
    Squamous cell carcinoma (SCC) of oral mucosa is the most prevalent malignant tumor among oral cancers with 95 % incidence. Verrucous Carcinoma of oral mucosa is a unique and well differentiated form of SCC which is diagnosed with some difficulty from SCC specially when SCC shows warty appearance and/or, shows high differentiation in histopathologic view. In addition when verrucous carcinoma shows higher displasia, it must be differentiated from early invasive SCC. So, when verrucous carcinoma is diagnosed before changing to SCC, unnecessary treatments can be avoided. The aim of this study was to evaluate the mean number of Argirophilic nuclear organized regions (mAgNor) in SCC and Verrucous carcinoma for differential diagnosis between them. Methods & Materials: Twenty formalin fixed parrafin embeded blocks including ten SCC and ten Verrucous, were analyzed for AgNor parameters. AgNOR expression was measured by microphotometry by silver stain. T and Mann – whitney U tests were used to compare the data.
    Results
    mAgNor in SCC patients was 2.80±0.48 comparing with 1.95±0.28 in Verrucous carcinoma patients (P<0.001).
    Conclusion
    Since the mAgNor in SCC was statistically more than the mAgNor in Verrucous carcinoma, so, the AgNor staining technique can be applied for early diagnosis of Verrucous carcinoma from well differentiated SCC.
  • Dr. Donya Sadri, Dr. Fatemeh Mashhadi Abbass, Dr. Asiyeh Bimeghdar Pages 46-51
    Background and Aim
    On time diagnosis of jaw lesions is too important to achieve proper treatment plan by dentist, and the way to improve this aim is identifying of epidemiological, clinical and paraclinical characterization of lesions. Giant cell lesions are the group of oral and maxillary lesions that could be destructive. The aim of the present study was to determine the prevalence of oral giant cell lesions in period of 22 years in Shaheed Beheshti University Dental Faculty, Oral Pathology Department. Methods & Materials: This cross sectional and retrospective study was carried on descriptively on existing data. The study included patient's files with oral giant cell lesions in oral and maxillofacial pathology department in Shaheed Beheshti Dental School during 1981 till 2003. Data were analysed with Excell software by chi-square test.
    Results
    Out of 3390 studied files in period of 22 years, 325 cases (9.5%) were giant cell lesions. The most prevalent lesion was peripheral giant cell granoluma (PGCG) and the prevalent ones were central giant cell granoluma, aneurysmal bone cyst, giant cell tumor and Brown tumor. Prevalence of lesions in female were 58.2% and 41.8% in the male. Radiolucency was the most observed radiographic view. In 44.8% of cases primary clinical diagnosis were correct.
    Conclusion
    The prevalence of oral giant cell lesions was 9.5%. PGCG was the most prevalent. Calculus and dental plaque are the etiological factors of this lesion, which determines that hygienic instructions are the main components of dental performance. On the other hand, 39.3% of the discussed lesions had incorrect clinical diagnosis which emphasized the microscopic evaluation of biopsies for correct diagnostic process of oral giant cell lesions.
  • Dr. Sourina Sahba, Dr. Mahboobeh Poorabdollahi Ardakani Pages 52-57
    Background and Aim
    Lymphoma is a group of cancers that originates in the lymphatic system, but extranodal regions may be involved. As the head and neck areas are in the field of dentistry so a dentist has an important role in early diagnosis. The aim of this study was to evaluate the prevalence of lymphoma and involvement of cervico-facial tissues in patients with Hodgkin disease and non-Hodgkin's lymphoma. Methods & Materials: This descriptive study was conducted on medical records of 55 patients presented lymphoma, 9 cases with Hodgkin’s disease (HD) and 46 cases with Non Hodgkin’s Lymphoma (NHL), mainly for involvement of cervico-facial tissues and lymphadenopathy in cancer department of Iman Khomaini Hospital (2003). Data was analysed by using SPSS 11 statistical software.
    Results
    Data revealed that the mean age in patients with HD was 47±7.18 and in NHL, 55±18 years old. The most site of lymphadenopathy was observed in the neck (88.8 in HD and 56.5 in NHL). In 17.4% of patients with NHL, lymphadenopathy was found in submandibular, parotid and submental regions. According to the staging, 61% of patients were in stages I and II. The most common diagnostic method was incisional biobsy.
    Conclusion
    Attention to cervico-facial and oral manifestation of lymphoma is effective in early diagnosis.
  • Dr. Zahra Atai, Dr. Hamid Abdollahi, Dr. Somayyeh Naderipour, Dr. Sirus Mohammadi Pages 58-65
    Background and Aim
    Global approach to the herbal medicine has resulted in research activities to be focused on the findings of scientific documents in this field. The aim of this study was to investigate the antibacterial and antifungal effects of three herbal mouth washes (Persica, Matrica, Iralwex) and two chlorohexidine - based commercially available mouth washes. Methods & Materials: The microbial ssp tests were performed using catalase, optochin, bacitracin and gram staining. Cellular suspensions with a concentration of 0.5 Mc Farland were prepared. The inhibition zone was assessed by Disk diffusion method. The minimum inhibitory concentration (MIC) of each mouth wash for each micro-organism was determined by using Dilution Tube Technique. The results were analyzed and compared using ANOVA at a significance level of (p<0.05).
    Results
    The results showed that the effect of the herbal mouth washes on the micro- organism was less than the two other chlorhexidine-based mouth washes (P<0.01). The antibacterial effects of the herbal Matrica compared to the two other herbal mouth washes were significant.
    Conclusions
    The comparison between the herbal and chlorehexidine-based mouth washes showed that the antibacterial effects of the herbal Matrica compared to the two other herbal mouth washes was significant. More research is needed for improvement of the herbal mouth washes.
  • Dr. Shahla Kakoei, Dr. Golamreza Sheibani, Sakineh Mohammad Alizadeh Pages 66-72
    Background and Aim
    Many research studies regarding dental occupational dangers were performed and conflicted results have been obtained. The aim of this study was to determine the awareness and practice of active dentists practicing in their offices in Kerman city. Methods & Materials: The present study was a descriptive and cross-sectional one. A questionnaire was prepared, which after determining the validity and reliability was distributed among 140 dentists. One hundred and three dentists participated in this study. Data was analyzed by SPSS software.
    Results
    Results showed that dentists had good awareness about hepatitis B (HBV). Mean score of awareness was 5.44 (out of 7). Seventy-eight percent of all awareness questions were answered correctly. Regarding dental practice, 90.2% had complete vaccination against HBV, however, antibody titer measurement was performed by only 43.9% of them. Meanwhile, dentists who had more than 40 years old and 10 years experience of dental practice and more than 30 hours practice per week had better practice regarding antibody titer measurement (p<0.05). General practitioners had more complete vaccination against HBV than specialists in dentistry (p<0.05).
    Conclusion
    This study showed that the knowledge of dentists was good. Older dentists had better practice and general practitioners had better vaccination in comparison with dental specialists. Keywords:
  • Dr. Soleiman Mahjoub, Avideh Maboudi, Mahshid Mazandarani Pages 73-77
    Background and Aim
    Normal saliva has a critical role in maintenance of oral and dental health. Saliva is the first biologic fluid to confront the inhaled cigarette smoke. Chemical compounds in cigarette may change the amount and activity of salivary proteins and enzymes. The aim of this study was to compare the total protein concentration and amylase activity in smoker and nonsmoker men before dental practice. Methods & Materials: In a case – control study, 30 smoker men with mean age of 36 years and 30 nonsmoker men with mean age of 34 years who referred to Babol dental school were studied. After completing the questionnaire and before performing any dental work salivary samples were obtained. Their salivary samples were stored in -20◦C and after centrifuge of saliva specimens, a modified Biuret method was used for measurement of total protein concentration. Caraway starch - iodine method was used to determine α-amylase activity on supernatants. Data were analyzed with SPSS software and t-test.
    Results
    The mean salivary α-amylase activity in smokers (121.47±22.41 IU/lit) was lower than in nonsmokers (133.52±18.73 IU/lit), but total protein concentration in smokers (257.43±49.18 mg/dl) was higher than nonsmokers (193.24±31.75 mg/dl).
    Conclusion
    Although the mean α-amylase activity and total protein concentration were different in saliva of smoking and nonsmoking groups, but the difference wasn’t statistically significant which suggests that smoking can not significantly change salivary total protein and α-amylase activity in smokers in comparison with nonsmokers.
  • Dr. Fatemeh Mashhadi Abbas, Dr. Rahele Hasanizadeh, Dr. Abolfazl Bagheri Pages 78-83
    Background and Aim
    Malignant Fibrous Histiocytoma (MFH), is the most common soft tissue sarcoma in adults and is frequently seen is elderly. This lesion is so rare in bones and if seen, is common in long bones and the incidence of the lesion in maxillofacial bones is uncommon. In addition, maxilla is an unusual site for Malignant Fibrous Histiocytoma (MFH). The aim of this article was to report a case with MFH in maxilla and to review the literature. Report of the Case: The patient was a 37 year-old man with MFH in maxilla who was referred to oral and maxillofacial surgery ambulatory ward of Taleghani hospital (2002). The specific characterization of the patient was the incidence of MFH in maxilla (which is an unusual site for this lesion) in a young age. In this article, the clinical, radiographic and histopathologic characteristics, treatment and prognosis of Malignant Fibrous Histiocytoma (MFH) are discussed. A review of related articles is also done for this rare lesion.
    Conclusion
    With regards to different reported results of MFH follow up, the very poor prognosis of MFH in jaws, regular patient follow up after surgery due to its recurrence, is necessary.
  • Dr. Maryam Sadat Hashemipour Pages 84-92
    Background and Aim
    Hepatitis C virus (HCV) infection is an important factor in the development of chronic liver diseases and hepatocellular carcinoma. The natural history of HCV infection is difficult to assess because of the usually silent onset of the acute phase and the few symptoms seen during the early stages of chronic infection. Acute infection leads to chronic infection in the majority of persons (up 80%). In recent years it is known that HCV induces various extrahepatic manifestations including the oral lichen planus. Also oral lichen planus has been associated with liver disease, particularly HCV infection. The purpose of this study is to review the literature to determine the relation between the oral lichen planus and hepatitis C virus at different countries. Such that, the probable relation between these two diseases is distinguished and consequently, a better treatment for curing will be presented.
    Conclusion
    The most investigations done at different countries show that the prevalence of HCV infection in patients with lichen planus is greater than in the control series. Therefore, it is appropriate to screen all patients with lichen planus for HCV infection and liver function tests.
  • Dr. Massoud Varshowsaz, Dr. Mohammad Amin Tavakkoli, Dr. Sepideh Gourang, Dr. Seyyed Kamaloddin Setarehdan, Saman Noranian Pages 93-101
    Background and Aim
    The cephalometric analysis should be done for patients seeking orthognathic surgical treatments to diagnose dentoalveolar relationships properly. Finding a landmark for the analysis must be time consuming and depends on individual experience or errors and further needs more training. The aim of this study was to develop and evaluate a software for automatically locating of the cephalometric landmarks. Methods & Materials: A software was designed and developed by programmers group using 140 cephalometric radiographs as databases. Further to cephalograms were grabbed by a digital camera (Sony cybershot 1000X1200) in JPEG format and displayed on LCD monitor (Toshiba, 1600X1200 UXGA) for three expert orthodontists and asked them to locate 10 landmarks. The statistic analysis was based on Paired t test.
    Results
    The results showed 51% of the assigned points by software locating were within 1mm accuracy, 63% within 2 mm and 92% within 4mm accuracy. The mean distance from reference (the mean distance of three observers’ points) of seven out of ten points was less than maximum difference between observers. For B point the mean distance difference in computer locating (0.4mm) was less than mean distance observers’ points (3.1mm). For S point the mean distance difference from reference point was 3.4mm in computer locating which was greater than the mean distance difference between observers (0.6mm).
    Conclusion
    The study showed that landmark locating errors by computer were not greater than errors of individuals so, perhaps, computer could be a proper substitute for individuals for locating and analysis of cephalometric landmarks.