فهرست مطالب

خردنامه صدرا - پیاپی 50 (زمستان 1386)

نشریه خردنامه صدرا
پیاپی 50 (زمستان 1386)

  • 128 صفحه، بهای روی جلد: 8,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/01/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سرمقاله
    صفحه 2
  • زندگی، مکتب و شخصیت صدرالمتالهین
    استاد سید محمد خامنه ای صفحه 4
  • جایگاه انسان در حکمت متعالیه ملاصدرا
    رضا اکبریان صفحه 21
    نگاه متفکران و اندیشمندان مسلمان نسبت به انسان با آنچه از قرن چهاردهم میلا دی به بعد در جهان مغرب زمین تحت عنوان اومانیسم رخ داده، تفاوت بنیادین دارد. امروزه آنچه مسئله را برای بشر اروپایی مشکل کرده، از بین رفتن دیدی درباره جهان و انسان است. اگر انسان نتواند در شناخت حقیقت و معنی و رسیدن به آن کامیاب شود، آن وقت با بیمعنی بودن و نداشتن ایمان و آرمان، نمیتواند زندگی کند. اخلا ق و ایمان بدون یک نوع حکمت و متافیزیک غیرممکن است. قرن بیستم و فجایع بیسابقه یی که در آن به وقوع پیوسته است، ثابت میکند که وقتی اصول دین سست شد، از اخلا ق بهیچ وسیله یی نمیتوان دفاع کرد. رنسانس سعی کرد بشر مسیحی را که پایی در آسمان و پایی در زمین داشت، کاملا زمینی کند، یعنی تاکنون انسان، زمین را سرزمین اصلی خود نمیدانست و همیشه نسبت به این عالم حالت غربت داشت. نتیجه امر تصور نوعی نیروی استدلا لی را در انسان بوجود آورد. از اینرو انسان ناچار بود بین دو چیز یکی را بتدریج انتخاب کند: یا یک راسیونالیسم فلسفی صرفا استدلا لی یا یک نوع میستیسیزم احساساتی دینی. وقتی دین ضعیف شد، در واقع چیزی که جای آن را گرفت، مکاتب اگزیستانسیالیستی بود. در این مقاله هدف ما اینستکه تعالیم ملاصدرا را درباره انسان بیان کنیم و نشان دهیم که ملاصدرا در این باب، نظری متفاوت با فیلسوفان مغربزمین ارائه داده است. این مقاله همچنین ابعاد مختلف شناخت انسان و نقش آنرا در مواجهه درست با بحران هویت انسان معاصر روشن میکند.
    کلیدواژگان: انسان، مسئله مغربزمین، حکمت متعالیه، بحران هویت، عرفان و حکمت اسلامی، ملاصدرا
  • تبین قانون عمل و عکس العمل طبق اصل مشارکت در فلسفه کانت
    رضا ماحوزی، یوسف شاقول صفحه 42
    هدف کلی کانت در نیمه نخست نقد عقل محض تبیین معرفت تجربی از جهان در شکل و قالب فیزیک نیوتنی است. در این میان، اصول فاهمه و خصوصا اصول دسته نسبت واجد اهمیت بیشتری هستند. این نوشتار با بررسی دعاوی و براهین کانت درباره سومین اصل دسته نسبت (اصل مشارکت) و لحاظ رابطه آن با توالی های ذهنی تصورات در قوه خیال، و همچنین دومین اصل این دسته (اصل علیت)، به این مسئله میپردازد که آیا طرح کانت در تبیین فلسفی سومین قانون فیزیک نیوتنی موفق بوده است و آیا طرح مذکور با دیگر آنالوژی ها سازگار است یا خیر.
    کلیدواژگان: تجربه، فیزیک محض، اصل مشارکت، فیزیک نیوتنی، آنالوژیهای تجربه، توالی، همبودی
  • روش شناسی ملاصدرا در مسئله علم باری تعالی
    محمد غفوری نژاد، احد فرامرز قراملکی صفحه 53
    پرسش از راز برتری حکمت صدرا و تفوق آن بر سایر نحله های فلسفی، سوالی است اساسی در حوزه فلسفه اسلامی که میتوان آنرا با تکیه بر روش شناسی ملاصدرا پاسخ گفت. در باب روش شناسی ملاصدرا مجموعا هفت نظریه قابل گزارش است. نظریه مختار نگارنده، ملاصدرا را در برخورداری از منابع متنوع و متکثر خود، دارای یک الگوی پژوهشی میداند که با پیروی از آن موفق به ابداع نظریات جدید میگردد و بدینسان نوآوری های فراوان وی را قابل تبیین میداند.
    نقطه مقابل این نظریه، دیدگاه التقاطگرایانه است که ملاصدرا را به التقاط اندیشه ها متهم میکند. این نظریه از تبیین نوآوری های او قاصر است.
    این نوشتار با ملاصدرا در یکی از غامضترین مسائل فلسفه اسلامی، همراه شده و تلاش کرده است تا بگونه یی مستند، الگوی پژوهشی وی را در این مسئله نشان دهد.
    کلیدواژگان: علم خدا، روش شناسی ملاصدرا، علم قبل الایجاد، تکثر رهیافت در ملاصدرا، علم تفصیلی، بسیط الحقیقه
  • نگاهی به رابطه برخی دانشهای فلسفی با روانشناسی
    مسعود امید، عبدالله نصری صفحه 66
    در این نوشتار نظر بر اینستکه رابطه برخی از علوم فلسفی که هر یک بنوعی بر محور آگاهی شکل گرفته اند، از قبیل پدیدارشناسی، هرمنوتیک، فلسفه نفس (ذهن)، فلسفه علم، معرفتشناسی یا فلسفه معرفت با روانشناسی بمعنای عام آن (فلسفی و تجربی)، مورد تامل و تحقیق قرار بگیرد.
    این رابطه از طریق مرور مباحث و مسائل این شاخه های معرفتی و آنگاه اشاره به نقاط تلاقی و همچنین مباحث و مسائل متداخل میان علوم فلسفی مذکور و روانشناسی و نیز بیان موارد تغذیه و سود بری این علوم از روانشناسی آشکار خواهد شد.
    کلیدواژگان: روانشناسی، رابطه میان رشته یی، پدیدار شناسی، هرمنوتیک، فلسفه ذهن، فلسفه علم، معرفتشناسی، آگاهی
  • اصل امتناع تناقض: حکمت متعالیه و منطق فازی
    مهدی حسین زاده صفحه 78
    «اصل امتناع تناقض» در حکمت متعالیه همچون سایر مکاتب فلسفی، یک اصل زیربنایی است. ملاصدرا انکار این اصل را سقوط در شکاکیت میداند در حالی که نظریه پردازان فازی این اعتقاد را برنمیتابند و بر این باورند که منطق فازی برپایه انکار امتناع تناقض سامان می یابد. آنان شناختی را که بر اساس «اصل امتناع تناقض» شکل گیرد، برداشتی غبارآلود و گاهی واژگون از عالم هستی معرفی میکنند. این برداشت نمیتواند واقع را آنگونه که هست به تصویر بکشد و بلکه آدمی را از رسیدن به حقیقت بازمیدارد. این نظریه پردازان، محصولات فراوان و چشمگیر فازی را وامدار انکار این اصل میدانند. اما آیا همانطور که منطقدانان ادعا میکنند، نگرش فازی براساس انکار «اصل اجتماع و ارتفاع دو نقیض» پایه ریزی شده است؟ آیا آنان برداشت درستی از این اصل ارائه میدهند؟ نوشتار حاضر با تبیین اصل تناقض در حکمت متعالیه، چنین پرسشهایی را به بحث مینشیند.
    کلیدواژگان: منطق فازی، اصل امتناع تناقض، حکمت متعالیه، سورهای فازی
  • جریان شناسی خیال در منظومه عرفانی محیی الدین ابن عربی
    مریم صالح پور، احمد بهشتی صفحه 93
    ابن عربی معتقد است در انسان نیروی ادراک کننده دیگری غیر از عقل یافت می شود که عرصه فعالیت این نیرو، پهنه «خیال» است که در آن جمع میان اضداد پدیدار میشود؛ زیرا نزد حس و عقل جمع میان دو ضد، ممتنع است. عالم خیال نزدیکترین دلالت به حق است، زیرا حضرت حق، اول است و آخر، و ظاهر است و باطن. از اینرو عارف جز از راه جمع کردن میان دو ضد، شناخته نمیشود. ابن عربی، خیال را منزل الفت جامع میان حق و خلق و همان صورتی میداند که انسان بر آن آفریده شده است و این آگاهی را نیرومندترین آگاهی یی که بوسیله آن عارف واحدیت حق را در کثرت خلق ادراک میکند.
    ابن عربی معتقد است خیال، تنها آنچه را دارای صورت محسوس یا مرکب از اجزاء محسوس است و توسط قوه مصوره ترکیب میشود، نگه میدارد و از این رهگذر، صورتی را بدست میدهد که در حس موجود نیست، اما برای بیننده محسوس است. وی در نظریه عرفانی خویش از عالم خیال بعنوان طریق معرفهالله نام میبرد. در این مقاله عالم مزبور بگونه یی نظام مند ترسیم میگردد.
    کلیدواژگان: ابن عربی، انسان شناسی عرفانی، قوه خیال، خیال متصل، خیان منفصل، عوامل چهارگانه، حضرات خمس، عماء، انسان کامل، حقیقت محمدیه، برزخ
  • گزارش همایش روز جهانی فلسفه
    صفحه 105
|
  • Man's Place in Mulla Sadra's Transcendent Philosophy
    Reza Akbarian Page 21
    The view of man held by Muslim thinkers and scholars is basically different from what has become common since the 14th century in the Western world under the influence of Humanism. What has made the issue difficult for Europeans today is the annihilation of a correct view of the world and human beings. If man does not succeed in knowing the truth, its meaning, and the ways to attain it, he cannot live with being meaningless and having no faith or ideal. Ethics and faith are impossible without a kind of wisdom and metaphysics. The events of the 20th century and the unprecedented tragedies that happened during it prove that when religious principles become shaky, ethics cannot be defended. The Renaissance tried to turn Christians, who had one eye on the Heaven and one eye on the earth, into completely terrestrial human beings. In other words, until then, man did not view the earth as his main abode and always felt like a stranger there. However, this movement gradually led to the development of a kind of rational power in man. Accordingly, he had to choose one of the two: either a purely philosophical rationalism or a kind of religious and sentimental mysticism. And, when religion was weakened, what replaced it was a number of existential schools.Our purpose here is to explain Mulla Sadra’s teachings concerning man and demonstrate that his theory in this regard is different from those of Western philosophers. This paper also clarifies the various dimensions of man’s knowledge and his role in having the right encounter with the crisis of the ipseity of contemporary man.
    Keywords: man, the Transcendent Philosophy, the crisis of ipseity, Mulla Sadra, problem of the West, gnosis, Islamic wisdom
  • Explaining the Principle of " Action and Reaction" Based on the Principle of " Partnership" in Kant's Philosophy
    Reza Mahuzi, Yusuf Shaqul Page 42
    Kant’s general purpose in the first half of his Critique of Pure Reason is to explain the empirical knowledge of the world within the framework of Newtonian physics. Here, the principles of understanding and, particularly, the principles of the relation group are of a higher level of importance. In this paper, through a study of Kant’s claims and arguments concerning the third principle of the relation group (the principle of partnership) and considering its relation with the mental succession of ideas in the faculty of imagination, as well as the second principle of this group (the principle of causality), the writers deal with the problem of the success of Kant’s plan for the philosophical clarification of the third law of Newtonian physics. They also intended to know if the above-mentioned plan is in conformity with other analogies or not.
    Keywords: experience, principle of partnership, Newtonian Physics, succession, Pure Physics, co, existence, analogies experience
  • Mulla Sadra's Methodology Concerning the Issue of the Creator's Knowledge
    Muhammed Ghafurinejad, Ahad Faramraz Qaramaleki Page 53
    Inquiring about the secret of the superiority of Mulla Sadra’s philosophy to other philosophical schools is a basic question in the field of Islamic philosophy which can be answered based on Sadrian methodology. We can refer to seven theories regarding this methodology. The writers believe that Mulla Sadra had a research model for using the multiple and various sources he had at his disposal. It was in the light of following this model that he succeeded in innovating new theories. In this way, they account for his numerous innovations.There is an eclectic view against the above theory which accuses Mulla Sadra of mixing various thoughts. This theory is incapable of accounting for his innovations.The present paper is an effort to explain one of the most complicated problems of Islamic philosophy based on available proof, while following Mulla Sadra’s research model in this regard.
    Keywords: God's knowledge, differentiated knowledge, Mulla Sadra's Methodology, truth in its simplicity, knowledge before creation, plurality of approach in Mulla Sadra's philosophy
  • A Study of the Relationship between some Philosophical Sciences and Psychology
    Masud Umid, Abdullah Nasri Page 66
    The purpose of the authors in this paper is to deliberate upon the relationship between some philosophical sciences – which have each been developed on the basis of awareness, such as phenomenology, hermeneutics, philosophy of mind, philosophy of science, and epistemology – and psychology in its general sense (philosophical and empirical).This relationship is clarified through reviewing the issues and problems related to the above branches of knowledge, referring to their meeting points and shared problems, and also explaining the cases in which these disciplines feed on and benefit from psychology.
    Keywords: psychology, philosophy of science, interdisciplinary relationship, epistemology, phenomenology, awareness, hermeneutics, philosophy of mind
  • The Principle of the Impossibility of Contradiction: The Transcendent Philosophy and Fuzzy Logic
    Mahdi Huseinzadeh Yazdi Page 78
    In today’s academic circles, many are of the opinion that fuzzy logic has brought the age-old principle of contradiction to an end. In this light, objective reality can no longer be reduced to A and non-A, or to zero and one. But is this presumption correct? Does fuzzy logic really violate the principle of contradiction? Is it true that fuzzy logic – in contrast to the Transcendent Philosophy – is based on the assumption that two contradictories can be true and false at the same time? In this article, the writer intends to examine this question by focusing on the problem of the simultaneous truth or falsehood of two contradictory propositions.
    Keywords: fuzzy logic, the principle of contradiction, the Transcendent Philosophy, fuzzy qualifiers
  • Imagination in Ibn Arabi's Gnostic Manzumah
    Maryam Sanipour, Ahmad Beheshti Page 93
    Ibn Arabi believes that there is a perceptive power in human beings which is other than the intellect and whose domain of activity is the realm of “imagination”. Although empirically and rationally impossible, the gathering of opposites is possible in this realm. The world of imagination is the clearest indication of the Truth, since He is the First, the Last, and the Appearance, and the Hidden. Therefore, a gnostic is not known unless through the gathering of two opposites. Ibn Arabi maintains that imagination is an all-embracing station of affinity for the Truth and creation. He also believes that it is the very form based on which man has been created and considers this knowledge the most powerful one by which gnostics perceive the Oneness of the Truth in the Plurality of creation.According to him, imagination only keeps what enjoys a sensible form or is a composite of sensible parts which are combined by the form-giving faculty. In this way, it provides a form that does not exist in the senses but is sensible for the viewer. He refers to the world of imagination as the way of knowing God in his gnostic theory. In this paper, we try to portray this world in a systematic manner.
    Keywords: disjunctive imagination, Five Divine Presences, perfect man, cloud, gnostic anthropology, Muhammadian truth, conjunctive imagination, the four, fold realms, worlds