فهرست مطالب

دانشور رفتار - پیاپی 14 (دی 1384)

دو ماهنامه دانشور رفتار
پیاپی 14 (دی 1384)

  • ویژه مقالات مدیریت
  • 110 صفحه، بهای روی جلد: 2,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/10/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی اکبر فرهنگی، حسین صفرزاده صفحات 1-20
    فرایند کارآفرینی سازمانی در برگیرنده سه مرحله اصلی تولید ایده،اجرای ایده و بهره برداری و برداشت از ایده است. از طرفی با توجه به این که کارآفرینی سازمانی، فرایندی درون سازمانی بوده، متاثر از عوامل درونی سازمان نظیر حمایت و پشتیبانی مدیریت، مکانیزم های پاداش و تقویت، فرهنگ سازمانی، ارتباطات سازمانی و ساختار سازمانی است، به نظر می رسد بررسی نقش و اثر این عوامل در فرایند آن می تواند موجب بهبود، تسهیل و تسریع پیامدهای مرتبط با اهداف کارآفرینی در سازمان گردد.
    بنابراین، ارایه الگویی برای تبیین نقش مولفه های ارتباطات سازمانی، شامل سبک ارتباطات، کانال ارتباطات، مسیر ارتباطات و محتوای ارتباطات، در فرایند کارآفرینی سازمانی در شرکت های پخش سراسری (جامعه آماری تحقیق که مشتمل بر 836 نفر بوده و از این تعداد 191 نفر نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده اند) هدف اصلی مقاله حاضر بوده است. مدل مفهومی نیز با استفاده از روش تحقیق توصیفی- همبستگی و به کارگیری ابزارهای مختلفی همچون پرسشنامه و مصاحبه و در قالب آزمون های آماری کای دو، تحلیل عاملی، کولموگروف-اسمیرنوف، تحلیل معادلات ساختاری و کرویت با رتلت مورد تایید قرار گرفت.
    مدل ارایه شده، مدلی است که به ارتباطات سازمانی در فرایند کارآفرینی سازمانی توجه کرده و بر همین اساس نیز در راستای نتایج به دست آمده بر مبنای مدل مفهومی، برخی از سازه ها تایید شده اند.
    کلیدواژگان: سبک ارتباطات، مسیر ارتباطات، کانال ارتباطات، محتوای ارتباطات، تولید ایده، اجرای ایده، بهره برداری و برداشت از ایده
  • حسین اعتمادی، محمد توکلی محمدی صفحات 21-34
    مطالعه حاضر با استفاده از مجموعه اطلاعات سال 1352 تا 1382 به بررسی تجربی جهت و ابعاد تاثیرات عوامل محیطی بر توسعه حسابداری در ایران و همچنین به آزمون روابط بین حسابداری و محیط تجاری آن در طول دوره مورد مطالعه پرداخته است. بررسی توسعه حسابداری به تجزیه و تحلیل و بررسی عوامل محیطی آن از ابعاد گوناگون وابسته است. چهار عامل محیطی برای توضیح تفاوت های مشاهده شده در توسعه حسابداری در طول زمان مورد استفاده قرار گرفت. این عوامل شامل توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی، توسعه بازار سرمایه و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی است. یافته های به دست آمده از رگرسیون سری های زمانی و آزمون های آماری مشخص می کند که یک رابطه قوی بین عوامل محیطی و توسعه حسابداری در ایران وجود داشته و این رابطه ها در دوره مورد مطالعه متنوع و متفاوت بوده است.
    یافته های تجربی نشان می دهد که توسعه اقتصادی به صورت مثبت در ارتباط با توسعه حسابداری در ایران است. همچنین یافته های آزمون های t» «و Z و آزمون من ویتنی نشان می دهد که اثر عوامل محیطی بر توسعه حسابداری در طول دوره مورد مطالعه متفاوت بوده که نشان دهنده مراحل مختلف اصلاحات اقتصادی و سیاسی در ایران است. این مطالعه، اطلاعات بیش تری را در خصوص عوامل محیطی موثر بر توسعه حسابداری در کشورهای در حال توسعه در اختیار سرمایه گذاران و محققان بین المللی قرار می دهد.
    کلیدواژگان: مدل اقتضایی، عوامل محیطی، توسعه حسابداری، توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی، توسعه بازار سرمایه، میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی
  • اسفندیار سعادت، منصور صادقی صفحات 35-46
    این تحقیق با هدف طراحی و تبیین مدلی به منظور زمینه سازی برای خلاقیت در موسسات پژوهشی انجام پذیرفت. برای نیل به این هدف، موضوع تحقیق در قالب ادبیات خلاقیت در موسسات پژوهشی به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن، دستیابی به مدل مفهومی تحقیق بود. این مدل در بردارنده چهار عامل یا متغیر پنهان، شامل خلاقیت، عوامل فردی، عوامل گروهی و عوامل سازمانی است. هر کدام از این عوامل دارای شاخص های مشخصند. خلاقیت دارای سه شاخص مساله یابی، ایده یابی و اجرای ایده ها است. عوامل فردی متشکل از دو شاخص توانمندی و شخصیت است و عوامل گروهی، سه شاخص تنوع گروه، انسجام گروه و سیستم ارتباطات را شامل می شود. عوامل سازمانی متشکل از چهار شاخص سبک رهبری، سیستم پاداش، جو سازمانی و ساختار سازمانی است.
    بر اساس مدل مفهومی، پرسشنامه سنجش شاخص ها تهیه و تنظیم شد. پرسشنامه مذکور بین افراد نمونه در موسسات پژوهشی توزیع و پس از تکمیل، جمع آوری گردید. بعد از کنترل و بررسی مندرجات پرسشنامه های جمع آوری شده، تعداد 315 پرسشنامه به دست آمد. داده های حاصل از پرسشنامه های مذکور با استفاده از نرم افزار Lisrel 8.5 حول فرضیه های تحقیق در قالب یک مدل واحد آزمون شدند که نتایج نشان داد تمام شاخص های مربوط به هر کدام از عوامل چهارگانه به نحو معناداری عامل مربوط را سنجنیده، عوامل فردی به طور مستقیم و عوامل گروهی و سازمانی به طور غیر مستقیم در شکل گیری خلاقیت پژوهشگران موسسات پژوهشی موثرند.
    کلیدواژگان: خلاقیت، عوامل فردی، عوامل گروهی، عوامل سازمانی و موسسات پژوهشی
  • علی رجب زاده، سید حمیدخدادادحسینی، کورش پرویزیان صفحات 47-66
    مدیریت عملکرد به عنوان موضوعی مهم و نوین در مطالعات استراتژیک منابع انسانی مد نظر قرار گرفته است. ارزشیابی عملکرد کارکنان نیز به عنوان یک بخش مهم مدیریت عملکرد مورد توجه است.
    در این مقاله، طراحی سیستم ارزشیابی عملکرد کارکنان در سیستم بانکی برای سطوح مختلف شغلی با رویکرد ارزشیابی 360° و مبتنی بر تحلیل های سلسله مراتبی انجام شده است.
    مراحل مختلف طراحی سیستم جدید به شرح زیر انجام شده است:1. مطالعه و بررسی تحلیلی ادبیات نظری و تطبیقی،2. شناسایی متغیرهای اصلی سیستم های ارزشیابی کارکنان،3. طراحی چک لیست و پرسشنامه کسب نظر خبرگان،4. طراحی پرسشنامه AHP برای اختصاص اوزان،5. تحلیل الگوریتم AHP و اختصاص اوزان.
    نتایج تحلیلی به دست آمده موارد 1) طراحی نظام جامع برای کارکنان صف و ستاد، 2) ارزشیابی کارکنان با رویکرد 360° (همکاران، بالا دست و کمیته ارزشیابی)، 3) اختصاص مجموع اوزان 100 برای مولفه های تدوین شده نظام ارزشیابی، را شامل شده است. در این طراحی، در رویکرد 360° ارزشیابی از طریق همکاران (2 نفر)، مدیر بالا دست، خود فرد و کمیته ارزشیابی کارکنان مد نظر قرار گرفته است و معیارهای مختلفی که اوزان آن ها از طریق تحلیل سلسله مراتبی به دست آمده در این ارزشیابی مد نظر قرار می گیرند. نتایج طراحی حاکی است در این نوع ارزشیابی، قضاوت فرد مدیر (سرپرست) بالا دست کم رنگ شده و یا درصد معینی از نظر مدیر بالا دست با توجه به وزن اختصاص داده شده ذکر می شود.
    کلیدواژگان: ارزشیابی کارکنان، بانک، تحلیل سلسه مراتبی، مدیریت عملکرد
  • اسماعیل ابونوری، هادی سپانلو صفحات 67-80
    هدف از این تحقیق، برآورد آثار عوامل درون سازمانی، مانند میزان تسهیلات بانکی، تعداد کارکنان، تعداد باجه، ضریب تغییرات حقوق، موقعیت مکانی و تجهیزات شعبه، بر جذب سپرده در بانک ملت بوده است. برای این منظور از اطلاعات تلفیقی حاصل از نمونه 51 تایی از شعبه ها در سطح شهر تهران در سال های 78، 79و 80 استفاده شده است. برای کنترل و کاهش واریانس ناشی از عوامل دیگر، از میانگین متغیرها در خلال سه سال استفاده گردیده است. نتایج حاصل از این تحقیق تجربی، حاکی است که تعداد کارکنان بانک به حد اشباع رسیده، در حالی که تعداد باجه کم تر از حد مطلوب است، میزان اعطای تسهیلات، مکان شعبه و تجهیزات شعبه بر جذب سپرده اثر مثبت دارد. علاوه بر این، نتایج نشان می دهد نابرابری در میزان پرداخت ها به کارکنان، با فرض استقرار شایسته سالاری، در اثر افزایش انگیزه، موجب افزایش در جذب سپرده می گردد.
    کلیدواژگان: سپرده بانکی، تسهیلات، تعداد کارکنان، تعداد باجه، ضریب تغییرات حقوق، موقعیت مکانی، تجهیزات، بانک ملت، تهران
  • محمدعلی آقایی، سیدمحمود موسوی شیری صفحات 81-99
    ارزش هر اطلاعات، از جمله اطلاعات صورت های مالی، همانند سایر کالاها و خدمات به کیفیت آن بستگی دارد که توسط استفاده کنندگان تعیین می گردد. به دلیل نقش با اهمیت روش های اندازه گیری حسابداری در تهیه صورت های مالی، کیفیت این روش ها می تواند نقش موثری بر تعیین کیفیت ارقام صورت های مالی داشته باشد. لذا به منظور افزایش کیفیت و در نتیجه، ارزش صورت های مالی، استفاده از روش های اندازه گیری با کیفیت مطلوب ضروری است. در تحقیق حاضر به منظور شناسایی خصوصیات کیفی مطلوب در روش های اندازه گیری، ابتدا با توجه به تعریف خصوصیات کیفی در متون حسابداری، خصوصیات کیفی موجود در هر یک از روش ها را فهرست کرده، پس از آن، طی پرسشنامه ای از استفاده کنندگان صورت های مالی که طبق چارچوب مفهومی حسابداری ایران قابل شناسایی هستند (شامل سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، تحلیل گران مالی و مودیان مالیاتی) خواسته شد تا در اندازه گیری هر یک از اقلام ترازنامه، خصوصیات کیفی مطلوب را اولویت بندی کنند.
    نتایج نشان می دهد که استفاده کنندگان از صورت های مالی در اندازه گیری اقلام مختلف ترازنامه، کیفیت های متفاوتی را مطلوب می دانند، به طوری که برای اندازه گیری کلیه ارقام ترازنامه یک روش خاص مناسب نیست، بلکه استفاده از روش های مختلف در اندازه گیری با توجه به نوع حساب، مناسب تر است.
    کلیدواژگان: کیفیت روش های اندازه گیری حسابداری، استفاده کنندگان از صورت های مالی، روش های اندازه گیری، ترازنامه
|
  • A.A. Farhangi, H. Safarzadeh Pages 1-20
    Organizational communication constituents play an important role in development of entrepreneurship. If the constituents along with the process of generation, implementation and exploitation of new ideas are defined in a correct way they can be effective in betterment, facilitation, and quickening of the consequences related to the organization entrepreneurship goals. Therefore offering a pattern for explaining the role of the constituents of organizational communication (Including communication style, channel, direction and content), in the process of entrepreneurship in national distribution companies has been the main aim of the present research. The conceptual research model was approved by descriptive research methods of correlation and statistical tests, qui square, factor analysis, principal component analysis, kolmogorov – smirnov test, structural equation. The offered method is the model that has paid attention to the role of organizational communication constituents concerning entrepreneurship.
  • H. Eatemadi, M. Tavakoli Pages 21-34
    Using a 31-year Iranian data set, which covers the years 1973-2002, this study empirically, investigates the directional and size effects of the environmental factors on the development of accounting in Iran. Additionally, the study tests the relationship between accounting and its business environment over time. Four environmental factors are used to explain the variation observed over time in accounting development. These factors are; the economic development, the political development, the stock market development, and the amount of private investment. The overall results obtained from the regression and other statistical tests indicated that there is a strong relationship between the economic development and accounting development in Iran and that this relationship varies with time. Results did not support the relationship between political or stock market development and accounting development. The results of the t- test, Z-test, and the Man-Withney test showed that the effect of the environmental factors on accounting development differs over time. The authors hope to have provided researchers a better understanding of the environmental factors influencing accounting development.
  • E. Saadat, M. Sadeghi Pages 35-46
    This research is accomplished to define and design a model for providing the opportunity for creativity in research institutions. To achieve this goal, a conceptual model of research is designed first. This model includes four factors or latent variables of creativity; individual factors, group factors, and organizational factors. Each one of these factors has observed variables. Creativity contains three variables of problem finding, idea finding and idea implementing. Individual factors include two variables of empowerment and personality. Group factors contain three variables of group diversity, cohesiveness and communication system. Organizational factors include four variables of leadership style, organizational structure, Reward system and Organizational Climate.On the basis of the conceptual model, the questionnaire for the measurements of the variables was composed. All sample members filled out the questionnaire and they were interviewed. 315 questionnaires were gathered. Using Lisrel 8.5 software for statistical analysis of data revealed that all indexes of each one of the four previously mentioned factors, measured the related factors. Individual factors, directly, and group factors indirectly, influenced the creativity of the researchers of the research institutions.
  • A. Rajabzadeh, S.H. Khodadad Hosseini, K. Parvizian Pages 47-66
    Performance management as a new and important subject is studied in strategic human resource management. Personnel performance appraisal is also one of the serious subjects in human resource management.In this article, designing a personnel evaluation system is considered. Phases of this design are as follow: Steps taken for designing such system are: 1- Reviewing the literature2- Determining basic variables in personnel evaluation.3- Designing check list and collecting expert's Opinions. 4- Designing AHP questionnaire for criteria weighting. 5- Analyzing AHP algorithm and determining weight. The research brought about the following
    Results
    1. An evaluation system is designed for line and staff managers separately.2. Personnel evaluation is performed taking 360 degree approach.3. Total weight of 100 assigned to 14 to 15 basic factors defined for the evaluation system.In this research, taking the 360 ° approach of evaluation through colleagues, (2 colleagues, the manager, the personnel, and the personnel evaluation committee were considered. Different criteria that their weights are determined through AHP algorithm are considered. Results showed that in this algorithm supervisor judgment turns pale and the evaluation turns out to be more objective.
  • E. Abounoori, H. Sepanloo Pages 67-80
    The purpose of this research has been to estimate the effects of internal organizational factors (such as; Loan, Number of employees, Number of branches, payment variation coefficient, branch Location and Facilities) on banking deposits in Mellat Bank. To this aim, panel data, obtained from 51 sample branches in Tehran, during the years 1999, 2000 and 2001 are used. In order to control and reduce the variation of other factors, average variables are used for the period. The results indicate that the bank is over-employed, while the number of branches is below the optimum level; amount of loans, branch location and financial facilities have an increasing effect on the banking deposits. Moreover, the results show that higher inequality in distribution of wages and salaries, perhaps through inducing more incentives, has positive effects on the banking deposits.
  • M.A. Aghaei, S.M. Mousavi Shiri Pages 81-99
    The value of any information including financial statements, just like other goods and services, depends on the quality which is determined by the users. Because of the important role of accounting measurements in preparing financial statements, the quality of these measurements have an effective role in determining the quality of financial statements. Therefore, using accounting measurements with desirable quality is necessary for improvement of the quality and the value of financial statements. In this study, to determine the desirable qualitative particulars in accounting measurements and considering qualitative particulars of accounting literature, first of all the qualitative particulars of each measurement were listed and then the users of financial statements (including investors, creditors, financial analysts and tax experts) were asked to determine the priority of qualitative particulars of accounting each item of balance sheet, through filling out a questionnaire.The results showed that the users of financial statements use different particulars in accounting each item of balance sheet. So using a special method (like historical cost or current cost) in measuring all the items of balance sheet is not appropriate, and it's better to use different methods appropriate to the kind of account.