فهرست مطالب

قالب سازان - پیاپی 48 (خرداد 1387)

دو ماهنامه قالب سازان
پیاپی 48 (خرداد 1387)

  • 86 صفحه، بهای روی جلد: 7,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/04/10
  • تعداد عناوین: 16
|
  • سرمقاله
    صفحه 2
  • گزارش برگزاری جلسه مسوولان شرکت ساپکو و جامعه قالبسازان ایران
    صفحه 3
  • بازدید دانشجویان مرکز قالبسازان از کارخانه ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو
    صفحه 4
  • گفت و گوی دوستانه با همکاران قدیمی قالبسازی
    صفحه 6
  • تعاریف و مشخصات تکنیک ها و برنامه های رقابتی کردن عرصه تکنولوژی در برنامه توسعه تکنولوژیک
    عبدالمهدی بهین فر صفحه 10
    ژاپن (از جمله Kanban،SMDE، کنترل آماری فرایند و...)ژاپن کشوری است که از نظر منابع طبیعی غنی نبوده و هرگز نتوانسته است جایگاهی از این لحاظ در میان کشورها داشته باشد. در واقع آینده و پیشرفت این کشور در گرو گسترش علوم و فناوری های جدید و منحصر به فرد است، بر همین اساس این کشور برنامه توسعه فناوری و علوم خود را در سه طرح بیان کرده است: طرح اول برای سالهای 2000-1996 با نگرش بر مسائل مالی و طرح دوم برای سالهای 2001 تا 2005 با نگرش بر علوم پایه طرحریزی شده است. قوانین اولیه این طرحها هر دو جنبه تحقیق و توسعه را به منظور رفع نیازهای اقتصادی و اجتماعی شامل میشود. طرح اول شامل ساخت سیستمهای جدید تحقیق و توسعه و همچنین حمایت از 10000 محقق جوان در مرحله فوق دکتری است.
  • آشنایی با تکنولوژی ابر نقاط و بررسی نرم افزارهای پردازش ابر نقاط
    مهدی وکیلی، مهدی پرتو دزفولی صفحه 14
    با توجه به گسترش روزافزون تکنولوژی ابرنقاط و استفاده از آن در مهندسی معکوس و فرآیندهای کنترلی، داشتن اطلاعات پایه اولیه و آشنایی با نرم افزارهای مربوط به این تکنولوژی امری ضروری است. در این مقاله به طور مختصر با تکنولوژی ابرنقاط و نرم افزارهای مربوط به آن آشنا می شوید.
    چند سالی است که با پیشرفتهای انجام شده در صنایع الکترونیکی و اپتیک، صنعت مهندسی معکوس دچار تحولی چشمگیر شده است. با توجه به پیشرفت سریع صنایع در کشورهای صنعتی و بالا رفتن تکنولوژی ساخت و تولید و هزینه بالای خرید این نوع تکنولوژی ها، مهندسی معکوس Reverse Engineering)) یک ضرورت اجتناب ناپذیر در کشورهای در حال توسعه به خصوص کشور عزیزمان می باشد. اهمیت این موضوع وقتی دو چندان می شود که مشاهده می کنیم حتی برخی از قطعات خودروی پژوی 405 که سال هاست در داخل کشور تولید می شوند نیز فاقد فایل سه بعدی و نقشه می باشند و برای تهیه قالب یا ابزارهای کنترلی آنها نیاز به مهندسی معکوس و تهیه فایل های سه بعدی می باشد.
    کلیدواژگان: تکنولوژی ابرنقاط، پردازش ابر نقاط، فایل های ابرنقاط، Polygons
  • تدوین تکنولوژی ROBCAM
    صمد عظیمی منفرد صفحه 18
    یکی از کاربردهای ماشینکاری قطعات با جنس نرم، ساخت مدل یا Prototype است. اکثر این مدلها دارای اندازه های بزرگ هستند و در صورت نیاز به ماشینکاری، ماشین ابزارهایی با سایز بزرگ این وظیفه را انجام میدهند و در نتیجه هزینه بالایی نیز در برخواهند داشت. پروژه تحقیقاتی ROBCAM برای ایجاد امکان ماشینکاری قطعات به کمک ربات تعریف شد.2 ایده اولیه این پروژه از سیستم CAMROB متعلق به شرکت KUKA گرفته شده است. مهمترین هدف قابل کسب در این سیستم، ماشینکاری Prototype به روی قطعات نرم مانند چوب، تفلون و... میباشد. مزایای استفاده از این تکنولوژی عبارتند از:•امکان بهرهگیری از قابلیت خشنتراشی و پرداختکاری نرم افزار Catia•امکان ماشینکاری قطعات بسیار پیچیده و تولید زوایای منفی در مدلهای قطعات•پایینتر بودن قیمت این سیستم به نسبت ماشین سنترهای معادل•عدم نیاز به میز با درجه آزادی و امکان ماشینکاری قطعات بسیار بزرگ•ایجاد تجربه در استفاده از سیستم Digitizer Robotمحدودیتهای این روش عبارتند از:•عدم امکان ماشینکاری فلزات سخت مانند فولادها توسط این سیستم•پایینتر بودن دقت نهایی به نسبت بعضی از ماشین سنترهای پیشرفته
    کلیدواژگان: ربات، ROBCAM
  • پیش بینی نرخ سایش فولادهای متالورژی پودر توسط شبکه های عصبی مصنوعی
    مهدی ارجمندی بهزاد، میرجواد پیمان، حسین فخارزاده نایینی صفحه 22
    برخی از قطعات فولادی متالورژی پودر به طور مداوم در معرض سایش قرار دارند. به عنوان مثال میتوان به چرخدنده های مصرفی در خودرو اشاره کرد. عوامل متعددی بر روی نرخ سایش این دسته از قطعات مؤثر میباشند. در این تحقیق با طراحی یک مدل شبکه عصبی مصنوعی، نرخ سایش با توجه به تاثیر عوامل مختلف بر روی آن پیشبینی میشود. به منظور تهیه داده های طراحی مدل، آزمونهای استاندارد سایش بر روی نمونه های استاندارد انجام شده است. مدل طراحی شده از نوع Feed Forward Neural Network (FFNN) بوده که با الگوریتم Back Propagation آموزش داده شده است. در این مدل پارامترهای ترکیب شیمایی نمونه ها، دمای زینتر، شرایط تولید پودر، نرخ سرمایش، درصد تخلخل، پارامتر شکل تخلخل، درصد فازهای پرلیت، فریت، بینیت و مارتنزیت، انجام یا عدم انجام عملیات حرارتی و سختی به عنوان عوامل ورودی و نرخ سایش، به عنوان پارامتر خروجی در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل از مدلسازی نشان میدهد که شبکه آموزش داده شده در محدوده طراحی خود با دقت مناسبی قادر به پیشبینی نرخ سایش بوده و با توجه به زمانبر بودن تست سایش، با استفاده از این مدل مقدار قابل توجهی در وقت و هزینه صرفهجویی میشود.
    کلیدواژگان: فولاد متالورژی پودر، نرخ سایش، شبکه های عصبی مصنوعی
  • نکاتی چند در ارتباط با ابزارهای برش و تراش
    ابراهیم مظفری صفحه 26
  • نقش فناوری اطلاعات در مدیریت ریسک
    فرید سعادتیان فریور، میرجواد پیمان صفحه 32
    در جهان کنونی، عناوین و پارامترهای مختلفی در امر مدیریت مطرح است که اداره آنها نیازمند شناخت و درک صحیح و دانش مخصوص به خود است. پرداخت به هر یک از عناوین و تعیین وجه اشتراک و افتراق هر کدام، نیازمند فرصت کافی است. اما آنچه که امروزه مهمتر از همه عناوین مدیریتی، به عنوان اصلیترین عامل در تعیین برنامه ها و تصمیمگیری ها در محیطهای پرفرآیند تاثیرگذار است، به کارگیری و استفاده از تکنیکهای مدیریت ریسک و به همان میزان سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) میباشد. فناوری اطلاعات، به نحو فزایندهای بر چگونگی عملکرد و نحوه کارآیی سازمانها، شرکتهای دولتی و خصوصی اثر گذاشته است و نقش سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در انجام کارآمد امور اداری و تجاری انکارناشدنی جلوه میکند.
    کلیدواژگان: مدییت ریسک، فناوری اطلاعات (IT)
  • راهنمای صنعت
    صفحه 37
  • بررسی چروکیدگی و تاثیر آن بر روی توانایی شکل پذیری در تیوب هیدروفرمینگ
    عامر اروجی صفحه 46
    تیوب هیدروفرمینگ فرایندی است که در آن یک بخش توخالی با مقطع های بسته به اعمال فشار درونی در یک زمان فرم می یابد. در این فرایند ممکن است به علت مسیر بارگذاری نا معقول نقص هایی اتفاق بیفتد که یکی از این نقص ها چروکیدگی است، البته همه چروکیدگی ها نقص نیستند و می توانند توانایی فرم پدیری را بهبود دهند.1. در این تحقیق ابتدا به معرفی پروسه هیدروفرمینگ و انواع آن همراه با مزیت های این روش پرداخته شده است و سپس انواع مدهای شکست اعم از ترکیدگی، خمیدگی، چروکیدگی و برگشت تا شدگی و علت اتفاق افتادن آن ها در پروسه هیدروفرمینگ پرداخته شده و از میان این نقص ها، چروکیدگی و انواع آن اعم از چروکیدگی مفید، بی پتانسیل و ترکدار به عنوان نقص هایی در این پروسه و چروکیدگی مفید که باعث بهبود شکل پذیری است، بررسی می شود و در نهایت جهت شیب چروکیدگی ها به روش تئوری و با تحلیل اجزاء محدود بیان می شود.2.
    کلیدواژگان: هیدروفرمینگ، چین خوردگی
  • بررسی پوشش های نانو کامپوزیت ابزارهای برشی
    جمال پاشیره پور، علی کاظمی صفحه 49
    در این مقاله عمده توجه به پوشش های نانو کامپوزیت و ارتباط قوی بین سختی و ساختار پوشش های نانو کامپوزیت معطوف می شود.
    کلیدواژگان: نانوکامپوزیت، ابزار برش، پوشش ابزارها
  • قالب پلاستیک راهگاه گرم در قالب های تزریق پلاستیک
    مهندس ملیحه نعمتی، مهندس علی کاظمی صفحه 53
    در مقاله شماره قبل به تفضیل راجع به راهگاه گرم، عملکرد، مزایا و معایب، موارد استفاده و همچنین انواع جدید راهگاه گرم که از لحاظ اقتصادی و تکنیکی بسیار مقرون به صرفه هستند صحبت شد. راهگاه های گرمی که به طور دقیق متناسب با نیاز مشتری طراحی شده و تمامی خصوصیات و ویژگی هایی که یک مشتری برای کالای خود در نظر دارد، لحاظ می شود و از لحاظ طراحی راهگاه، سیستم گرمایشی و کنترل آن تا حد زیادی تمامی موانع مرتفع شده است. به خصوص محصولات بهداشتی و آرایشی و قطعات شفاف که نبودن اثر گیت روی آن، همچنین استفاده حداکثر از مواد در یک بار تزریق (به خاطر اینکه در محصولات بهداشتی و آرایشی مواد داخل راهگاه مجددا آسیاب نشده و دوباره برای این محصولات استفاده نمیشود) بسیار حائز اهمیت است. در این شماره نیز به انواع جدید راهگاه گرم با شرایط متفاوت اشاره خواهد شد.
    از لحاظ گرمایش برای سیستمهای راهگاه گرم دو نوع سیستم متداول و مرسوم است:1- راهگاه گرم عایقبندی شده2- راهگاه گرم با سیستم گرمایشی
  • مکانیزم حرکت بال اسکرو توسط مهره پیزوالکتریک دار برای کنترل پیش بار و کنترل حرکت
    صفرعلی کشاورز پناهی صفحه 58
    این مقاله، توسعه مکانیزم حرکتی بال اسکرو با نصب یک مهره پیزوالکتریک دار برای کنترل حرکات کوچک و کنترل پیش بار را بیان می کند. این مکانیزم جهت استفاده در حرکت با کورس بلند، سرعت بالاو دقت بالا می باشد. سیستم بال اسکرو با مهره پیزوالکتریکی شامل حرکات سرعت بالا با موقعیت دهی درشت (Positioning Coarse) و موقعیت دهی بسیار ظریف(Positioning Fine-Ultra) است. موقعیت یابی درشت توسط یک سرو موتور معمولی صورت می گیردکه در این حین مهره پیزو الکتریکی پیش بار کمی را به منظور کاهش اصطکاک پیچشی و سایش در سرعت های حرکتی بالا در بال اسکرو به کار می برد. بعد از موقعیت یابی درشت، یک موقعیت ظریف توسط سه پیزو الکتریک تحریک کننده تنظیم می شود تا یک موقعیت یابی بسیار دقیقی را به دست دهد. نتایج آزمایش نشان می دهد که خطای موقعیت یابی ظریف می تواند در حد نانومتر باشد. همچنین ثابت بودن سرعت پایین در مکانیزم رانش بال اسکرو توسط محرک های پیزوالکتریکی با اعمال سیگنال دیسر(Dither) به پیش بار بال اسکرو بهبود می یابد. عمل. دیسر می تواند نیروی اصطکاک بال اسکرو را کاهش داده که در نتیجه پدیده گیر کردن _ لغزش(Slip-Stick) در سرعت های حرکتی پایین، کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: موقعیتدهی بسیار دقیق، کنترل پیش بار بال اسکرو، محرکه های پیروالکتریکی
  • مرکز آموزش جامعه قالب سازان ایران
    صفحه 66