فهرست مطالب

مطالعات فرهنگی و ارتباطات - پیاپی 6 (پاییز 1385)

فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات
پیاپی 6 (پاییز 1385)

  • 206 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/09/16
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا دهقان، مرسده نیکبخش صفحه 1

    در این مقاله به منظور مطالعه شیوه رفتار افراد در محیط مجازی اینترنت، این سوال مطرح است که فضای مجازی اتاقهای گپ زنی مبتنی بر متن در اینترنت به عنوان فضایی گمنام چه تاثیری بر روی شیوه خود مشارکت اظهاری کنندگان دارد؟ به عبارت دیگر آیا این نوع ارتباط ممکن است موجب خود تعامل افشایی و بروز رفتارهای صمیمانه بین گران بشود؟ برای پاسخگویی به این سوال با استفاده از نظریه پردازش اطلاعات اجتما عی"والتر جوزف " یک مدل نظری ارایه شد و از آن مدل چهار فرضیه استخراج گردید . برای آزمون فرضیات از روش پیمایشی به وسیله پرسشنامه آن شد لاین استفاده .داده نتایج حاصل از تحلیل ها نشان می عدم دهد که گپ حضور فیزیکی کاربران در اتاقهای ت زنی متن بنیان در اینترنت نه نها مانع تبادل پیامهای احساسی و اجتماعی بین تعامل گران نخواهد شد، بلکه کاربرانی که سابقه حضور بیشتری در این اتاقها دارند با کسب توانایی در تبادل پیام در قالب متن یاد می گیرند که چگونه نشانه غیر های رو کلامی و کلامی در ارتباطات در امکانا رو را با استفاده از ت موجود در اتاقهای گپ به زنی متن بنیان رمز صورت متن درآورده و با رمز گذاری و گشایی این پیامها به تبادل ویژگیهای شخصیتی و احساسات خود بپردازند .در به این ترتیب کاربران همان حال که با گذشت زمان توانایی تبادل پیام در قالب متن را می به آموزند، گمنامی واسطه در این اتاقها به بازی نقش و خود افشایی پرداخته و با بیان آنچه که در دنیای واقعی امکان بازگو کردنش را ندارند، زمینه برقراری ارتباط در محیط مجازی را برای شکل گیری روابط صمیمانه آماده می سازند.

    کلیدواژگان: ارتباطات به واسطه کامپیوتر، محیط مجازی، اتاقهای گپ زنی اینترنت، روابط صمیمانه خوداظهاری، خودافشایی، گمنامی، پردازش اطلاعات
  • اعظم راودراد، ملکه صدیقی خویدکی صفحه 31

    در این مقاله سعی شده است تصویر زن در آثار ” سینمایی رخشان بنی “اعتماد یکی از ، ، کارگردانان زن مطرح در سینمای ایران بررسی شود. بررسی نقش جنسیت کارگردان در بازنمایی زنان و مسایل آنان یکی از ابعاد این تحقیق است که می تواند افق جدیدی در مطالعات مربوط به بازنمایی زنان در رسانه ها را روشنکند. در این مقاله با استفاده از نظریات فمینیستی رسانه ها و نظریه فیلم فمینیستی و همچنین به کارگیری رو ش تحلیل متن از طریق تکنیک نشانه شناسی به تحل یل فیلمهای سینمایی این فیلمساز پرداخته ایم .ازاین رو برای بررسی میزان تا ثیر عامل جنسیت فیلمساز نحو بر این بازنمایی و ه زنان ظهور مرور کوتاهی بر بازنمایی ، نقش زنان در سینمای ایران داشته کتابخانه ایم که در این بخش روش مطالعه اسنادی و ای به کار برده شده است. جامعه” آماری ما در این تحقیق فیلمهای بلند سینمایی رخشان بنی است “ اعتماد که اکران عمومی داشته اند . در این تحقیق بر خلاف تحقیقات قبلی، عنصر جنسیت بررسی و مشخص شده که در کنار شرایط اجتماعی هر دوره، جنسیت کارگردان نیز در بازنمایی مسایل گروه های مختلف جامعه و از جمله زنان، تا ثیرگذار است . این امر حاکی از آن است که زنان می توانند عامل مو ثری در طرح مسایل جامعه زنان باشند و فارغ از فراهم بودن شرایط جامعه در جهت بیان حرفها و خواسته هایخود بپردازند به بازنمایی دقیق زنان در فیلمهایشان .

    کلیدواژگان: رخشان بنی اعتماد، تحلیل فیلم، نشانه شناسی، نقد فمینیستی، رسانه، سینما
  • ابراهیم فیاض، جبار رحمانی صفحه 57

    در این مقاله ه به طور خاص بر ییت ده هایی که در ه عنوان جدید ” اخیر به “ سبک در مداحی و عزاداری شناخته شده و اند بر ت طیف مخاطبان آنها، ا است کید شده .ای مبنای تیوریک ن تحقیق نظریات کلیفورد گیر تز)به دین فرهنگی ”مثابه (از “ نظام بوده و انسان روش های شناسی تفسیری استفاده شده است . هییت می ها را توان نوعی جماعت دینی با خصوصیاتاغلب دانست شهری .مخاطبان طیف این هیی تها عملا متنوع بسیار تر از مخاطبان مساجد است .نیمه د دوم 70 هه با گسترش چشمگیر هیی تهای"جدید سبک " و محتوای آنها در فضاهای شهری و گرایش شدید جوانان به آنها همراه بود است ه .م در هی جموع امروزه گفتمان کربلا و یت فضاها های عزاداری در سبک جدید آن در ی شهری بخش اصلی و کانونی فعالیت فرودست های دینی مردم و بالاخص جوانان را شهری تشکیل می دهد .مهم گفتمان کربلا در این اقشار اصلی ترین گفتمان دینی آنهاست که چارچوب نگاه دینی آنها در فهم و برداشتآنها ع از مذهب تشیع و باورها و مناسک آن و بر مل مبنای این فهم را فراهم میکند .

    کلیدواژگان: دین، مذهب، تشیع، گفتمان، کربلا، مناسک عزاداری، مراسم محرم، هیئتهای عزاداری، دین ورزی جوانان
  • بازنمایی فوتبال یا واقعیت / نگاهی به رسانه ای شدن فوتبال در ایران
    نعمت الله فاضلی صفحه 81

    این مقاله بررسی درباره رابطه و تاثیر رسانه  ها)به  خصوص تلویزیون (است و فوتبال در ایران  .  در این مقاله بازنمایی رسانه ای و واقعیت فوتبال از یکدیگر تفکیک شده اند  ،       و سعی شده است روایت رسانه  ای فوتبال در ایران توصیف و تحلیل شود   .   بدین منظور گفتمان رسانه  ای فوتبال در ایران به   مثابه پاره ای  ازگفتمان رسمی    حکومت بررسی شدهاست   و توضیح داده ایم که چگونه این گفتمان مولفه های بازنمایی فوتبال در رسانه  های ایران را تعیین می کند .    برای تحقق این موضوع، ابتدا به بررسی نظری مفهوم فوتبال از منظر اجتماعی پرداخته   ایم و با بررسی تاریخی        اجتماعی فوتبال، کارکردهای سیاسی و اجتماعی این ورزش برای رسانه  ها را توضیح داده ایم . سپس به تحلیل چالشهای نظری که بین فوتبال به    مثابه نوعی ورزش مدرن و عرفی شده با جمهوری اسلامی  به    مننزلهنظام سیاسی دینی و سنتی پرداخته ایم  ،   و علل و دلایل و شیوه توجه رسانه های دولتی به این بازی ورزشی را شرح داده ایم .    به این منظور نحوه بازنمایی مولفه   های فوتبال شامل ورزشکاران، استادیوم، زمین بازی، کارگزاران)  مربیان، مدیران(   تماشاچیان، مردم و مسابقات خارجی را بررسی کرده ، ایم . این مبحث در پنج بخش متفاوت سامان داده شده است  .  نخست مقدمه، که به طرح مسئله و بیان ملاحظات روش   شناختی و نظری می   پردازد؛ دوم، مفهوم فوتبال که بستر و مضامین تاریخی و اجتماعی این بازی را بررسی می   کند؛ بخش سوم به رابطه رسانه   ها و فوتبال اختصاص دارد؛ بخش چهارم درباره رابطه فوتبال و رسانه  ها در ایران است، و آخرین بخش یا نتیجه نیز خلاصه بخشهای مختلف مقاله و همچنین پیشهاداتی برای مطالعات بیشتر است

    کلیدواژگان: فوتبال رسانه ای شدن، قوتبال رسانه ای، بازنمایی
  • عبدالحسین کلانتری، محمد فرهادی صفحه 111

    جماعتی » این مقاله به دنبال کاوش نسبت « رادیو اجتماعی »و است « انسجام در ایران . پس از طرح مسیله، اجتماع را ایده ای مهم در تحولات اجتماعی دنیای امروز ارزیابی کرده و ضرورت آن را برای ا تب یران معاصر ی می ین کند و بعد از آن رادیو جماعتی، اوصاف، کارکردها، ویژگیها و نقش آن در این فرایند را شرح می دهد .مفهو چارچوب می مقاله، جایگاه رادیو جماعتی در مناسبات عناصر و مولفه های موثر در ایجاد همبستگی اجتماعی در وضعیت ایران را نمایش می دهد .منظ از این می ر استدلال کند، انسجام اجتماعی در ایران ضعیف و با موانع و مشکلات بزرگی روبه روست . با این رویکرد و با نگاهی به شرایط اجتماعی، به نقش رادیو جماعتی در ترمیم انسجام اجتماعی در ایران می پردازد .نتیجه گیری مقاله قایم به این استدلال است که ایران به مثابه کشوری خاص در حال توسعه، متکثر، با روابط هم گرایانه شدید، برای انسجام و گرایی نیاز به تقویت اجتماعات میانی به خاص منزله گروه های واسط برای تعدیل هویت گرایانه و رواج عام گرایی دارد و رادیو جماعتی به عنوان رسانه این اجتماعات می تواند نقش موثری در تقویت هویت اجتماعی کند افراد و انسجام اجتماعی ایفا

    کلیدواژگان: انسجام اجتماعی، رادیو جماعتی، اجتماع، هویت، اجتماع جامعه ای
  • حسین میرزایی، سعیده امینی صفحه 135

    یامهای بازرگانی از جمله بخشهای مهم در رسانه ها- دیداری شنیداری و مکتوب ، است کهکارکردهای چندگانه ای را ایفا می کند؛ این پیامها از یک سو به معرفی محصولات و کالاهای مورد نیاز پرداخته و از سوی دیگر جنبه گسترش مصرف و مصرف گرایی را با خود به همراه دارد . تصویر و بازنمایی صورت گرفته در پیامهای بازرگانی از جمله موضوعات مورد توجه در مطالعات رسانه ای است و نحوه انعکاس طبقات اجتماعی و سبک زندگی در پیامهای بازرگانی از جایگاه ویژه است ای برخوردار . این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا صورت گرفته است . جامعه آماری تحقیق، پیامهای بازرگانی پخش شده قبل و میان پربیننده ترین برنامه ها و سریالهای تلویزیونی در شش 1384 ماه اول و نمونه ، گیری انجام شده احتمالی از نوع طبقه 110 بندی با حجم نمونه پیام بوده است .

    کلیدواژگان: پیامهای بازرگانی، تبلیغات، طبقه اجتماعی، مصرف گرایی، سبک زندگی، نقشهای منزلتی
  • یوسف علی اباذری، جلیل کریمی صفحه 155

    به نظر می رسد هیچ گروهی که نیست مبهم ، قربانی تصویرسازی مخدوش و اقتدارطلبانه نشده باشد . بر این اساس نظری این مقاله قصد دارد در چارچوب ه شرق» « شناسی دربار، به تحلیل تصویری بپردازد که در آثارمکتوب کرد» ه « ها ارایه شده است .این مقالهنشان می دهد که در اسناد بررسی شده کلیشه، های شرق شناسانه است «کردها» در مورد اعمال شده.

    کلیدواژگان: شرق شناسی، موقعیت استراتژیک، رابطه استراتژیک، گفتمان، تجربه، کرد، کردستان
  • هاله لاجوردی صفحه 175

    نویسنده مقاله برآن است که در بین مکاتب متعدد آکادمیک و غیر آکادمیک جامعه شناسی و فرهنگ شناسی، مطالعات انتقادی زندگی روزمره بیش از انواع دیگر آن و مستدل تر و خوشبینان ه تر از نحل ه های رایجی نظیر پست مدرنیسم قادر به شناخت و برملا کردن وجوه مثبت و منفی فرهنگ یک ملت اس ت .از جمله دلایل این ادعا اتکاء این نوع دانش بر رفتار عقلانی و اخلاقی است که هر دو ران یکی م ی داند و برای ترویج رفتارهای اخلاقی و عقلانی به میان رشته ای شدن علوم انسانی اجتماعی باور دارد .از جمله این علوم که مکمل جامعه شناسی م ی شوند تا فهم روابط اجتماعی و به تبع آن ایجاد تغییرات مثبت فرهنگی ممکن شود، هنر است .مطالعات انتقادی به کمک عرصه های هنری می تواند وجوه مثبت و منفی فرهنگی را بشناسد و از این راه امکان ایجاد تغیرات مثبت را فراهم ساز د .نمونه از سینمای ایرا ن است .از ویژگ ی « کاغذ ب ی خط »هنری برگزیده این مقاله، فیلم های مطالعات انتقادی زندگی روزمره ایمان آن به پای گذاشتن در عرصه عمومی گفتگو و استدلال است؛ چون بر آن است که حقیقت و اخلاق اموری آشکار و عیان نیستند، بلکه باید با مناقشه و بحث برملا شون د .این مقاله تلاشی است برای گشودن باب بحث در مورد اخلاق در فرهنگ ایرانی.

    کلیدواژگان: فرهنگ، اخلاق، زندگی روزمره، سینما، فلسفه، هنر، نظریه پردازی انتقادی زندگی روزمره
|
  • alireza Dehghan, mersedeh nikbakhsh Page 1

    In this paper to study of the behavior of individuals in the virtual space these questions are asked: what effect the virtual space of the chat rooms, as an anonymous text-based space, has on the ways of self-expressions of the participants? In a other words, could this kind of relation lead to self- disclosure and friendly behaviors between the participants? To answer the question by deploying theory of social information processing of " Joseph Walter " a theoretical model has been framed from which four hypotheses have been extracted. To evaluate these hypotheses the survey using online questionnaire has been used. The results show that the physical absence of participants not only cannot prevent them to interact emotional and social messages but also those experienced ones by using the skill necessary learn how to change the verbal and non-verbal signs in face to face interaction to the text and to communicate their personal and emotional traits. Similarly, the participants simultaneously learn disclose and play their role and make it as the best opportunity to state what they can't state in the real world

    Keywords: anonymousness, chat rooms, Computer-mediated communication, internet friendly relationships, self-disclosu, self- expressions, Virtual Space
  • Azam ravadrad, moleki sedigh khodaki Page 31

    In this article the image of woman is examined in works of Rakhshan Bani Etemad, one of important female directors of Iranian cinema. The examination of the role of director’s gender in representation of women and their issues is one of this article’s aspects which can throw some light on studies of women representation in media. In this article, taking the theoretical framework of feminist media studies, the movies made by this director are analysed using content analysis and semiotics. Moreover, in order to examine the effect of gender on the representation of women, a breif scetch is made on the representation of women in Iranian cinema in general, for which doccumentary method is used. The movies examined in this article are those released for public. In this study, in contrast to the previeus ones, gender is examined as a factor which along with social conditions, affects the way social groups, like women are represented. This shows that women can be a more effective factor in proposing women issues which regardless of social conditions, will closely represent woemn in order to state their issues and demands

    Keywords: Cinema, criticism, film analysis, fiminist, media, Rakhshan Bani - Etemad, Semiotics
  • ebrahim fayyaz, jabar Rahmani Page 57

    This paper specifically focuses on heyatha which are known as “new style” in maddahi and azadari in the recent decades as well as on their audience. The theoretical foundations of the research is used from anthropological interpretive methodology of cliford Girtz. Heyatha could be seen as religious crowd possessing urban features. The range of their audience is far more various than those of mosques. The second half of the 1990s decade experienced the tremendous expanding of “ new style” heyatha and their content in the urban space as well as acute youths attitude to them. In general, today this new discourse has dominated azadari in the urban space particularly the subordinate youths centers. The Karbala discourse is the most important religious discourse which provides them with the main religious framework to make sense Shiite and its ritual and action based on this sense.

    Keywords: azadari heyat, azadari discourse, karbala discourse, moharram discourse, relig ion, Shiite, youths religiosity
  • nematollah fazeli _ Page 81

    This paper examines the relationships between media (in particular television) and football in Iran. This paper differentiates the media representation of football from the reality of football. An attempt has been made to provide an account of mediaised narrative of football created by Iranian media and televisions. To do so, the Iranian media discourse of football has been considered and examined as part of the grand official discourse of the state and it is demonstrated how the state discourse determines the football representation in the media. To provide a theoretical and comparative ground, first I have examined what is football and how it should be socially approached? Then, the socio-historical context of football is explained and socio-political functions of football for the media are examined. Then, the theoretical challenges between football as a modern and secular sport with the Islamic Republic of Iran as a religious and tradition state are explained. Then, I have argued why despite huge political and theoretical gap and contraction between the state and football are massively broadcasting and investing on football. Then, I have described how Iranian state media represent footballers, football fans, spectators, stadiums, coaches, football clubs, and matches. At the end, some research agenda are suggested.

    Keywords: Football, mediasation, media football, Representation
  • Abdollhossein Kallantari, Mohammad Farhadi Page 111

    This article is to study the relevance of “Community Radio” and “Social solidarity” in Iran. Having stated the problem, this paper introduces the community as an important concept in the current social evolutions. Then, it describes Community Radio, its features, and functions. The theoretical framework depicts the role of Community Radio in shaping Social Solidarity in Iran. It concludes that the Social Solidarity is weak and is faced with problems. It also concludes that Community Radio could improve Social Solidarity. It states that Iran as a developing and plural country with some specific relations needs to reinforce its middle community as the intermediary groups so that promote generality rather pariticularity.

    Keywords: Community, community radio, Identity, societal community, social solidarity
  • Hosein Mirzaei, saeideh amini Page 135

    Commercial ads, which are considered as one of the main and inseparable parts of audiovisual media as well as print one, could have significant and multiple functions. On the one hand they introduce the new product and goods; on the other hand, they spark off consumer and consumerism. Representation depicted in the commercial ads has always been in the center of media studies 'focus as well as the way of reprinting social class and life style in them. The present research has been conducted through content analysis. The ads have been selected among those broadcasted before and in the middle of highly-desired and highly-viewed soap operas (march to September 2005) and the size of sample is 110.

    Keywords: advertisement, Commercial Ads, consumerism, Life Style, Social class, status roles
  • yusef abazari, jalil Karimi Page 155

    It seems that there is no group hasn’t been victimized through confused, distorted, and autocratic picture.Thus, This study is to explore the picture presented in written works Concerning Kurds. This study reveals that orientalist stereo types have been deployed once add ressing Kurds.

    Keywords: Discourse, Experience, Kurd, Kurdistan, Orientalism, strategic position, strategic relation
  • laleh lajevardi Page 175

    Everyday life is one of the building blocks of cultural studies. Many theorists have been trying to study the problems of everyday life critically، the area which has been neglected by the academic macro-micro sociologies. Succeeding schools of the 20th Century Philosophies and Sociologies criticize the previous ones for being too abstract. Trying to be more concrete، the modern schools of thought attempt to reach the bottom rock of people's dealing with the world. This challenge leads to the primacy of the critical study of everyday life in social thought. Critical theorists of everyday life such as Lefebvre insist that studying everyday life requires interdisciplinary theories and methods. One of the main tasks of sociologists is to represent the hidden potentialities of people to them by the help of art. In this way people will hopefully recognize the present conditions of their social world and try to change it and reach a more humane and ethical one. This essay tries to undertake this task by critically interpreting the representations of everyday life in one of the films of the Iranian Cinema، Unruled paper by Nasser Taghvayi.

    Keywords: Culture, Morality, everyday life, Cinema, philosophy, art, critical theory of everyday life