فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و ششم شماره 8 (پیاپی 92، آبان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/08/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • شیوع بیماری حاد کوهستان در میهمانان اقامتی هتل توچال (ارتفاع 3545 متر) و علائم و نشانه های آن: یک مطالعه مقطعی
    فرزین حلب چی، رضا مظاهری صفحه 5
    بیماری های ارتفاع و در راس آنها بیماری حاد کوهستان AMS یکی از مشکلات شایع کوهنوردان حرفه ای و تفریحی است که در صورت عدم تشخیص صحیح ممکن است به عوارض مرگباری بی انجامد. باتوجه به وجود قلل مرتفع متعدد و رواج ورزش کوه نوردی در کشورمان در یک مطالعه مقطعی بر آن شدیم تا شیوع بیماری حاد کوهستان را در میهمانان هتل توچال در زمستان 1384 مورد بررسی قرار دهیم.
    روش بررسی
    جمعیت مورد مطالعه میهمانان اقامتی هتل توچال بودند که با تله کابین جهت اقامت شبانه به هتل مراجعه کردند. برای افرادی که در زمان اقامت، سردرد و یا هریک از علائم بیماری را داشتند، پرسش نامه هایی شامل مشخصات فردی و عوامل خطرساز و نیز علائم بیماری بر اساس معیارهای Lake Louise تکمیل گردید. آمار کلی میهمانان هتل نیز به طور روزانه ثبت می گردید. در مجموع تعداد 328 نفر در مدت مطالعه در هتل اقامت داشتند که 47 نفر (3/14%) به دلیل سردرد در مدت اقامت به درمانگاه مراجعه کردند
  • مهدی قاسمی، احمدرضا دهپور صفحه 529
    امروزه به خوبی مشخص است که مدیاتور عمده نعوظ نیتریک اکساید Nitric Oxide است که به طور عمده توسط اعصاب غیرآدرنرژیک غیرکولینرژیک (NANC) در داخل بافت کورپوس کاورنوزوم آزاد می شود. تولید NO در این اعصاب به وسیله آنزیم سنتزکننده نیتریک اکساید نورونی (nNOS) انجام می شود که این آنزیم به وسیله جریان ورودی یون های Ca++ (که بعد از تحریک عصبی اتفاق می افتد) و به وسیله O2 فعال می شود. NO به وسیله تحریک آنزیم گوانیلیل سیکلاز جهت تولید cGMP عمل می کند که آن هم مانع ورود Ca++ به عضله صاف کاورنوزال شده و باعث شل شدگی بافت کورپوس کاورنوزوم و در نتیجه ورود خون به فضاهای سینوزوئیدی و نعوظ می شود.
  • عابدین وکیلی صفحه 538
    دی متیل سولفوکساید Dimethyl Sulfoxied به عنوان یک حلال داروی کاربرد وسیعی در آزمایشات مختلف بیولوژیکی دارد. مطالعات نشان داده اند دی متیل سولفوکساید دارای خواص مختلفی از جمله مهارکننده قوی تولید رادیکال آزاد، مسدود کننده کانال سدیمی، مهارکننده تجمع پلاکتی و تثبیت کننده غشاء سلول دارد. این خصوصیات فارماکولوژیکی دی متیل سولفوکساید باعث شده تا محققین علوم اعصاب اثر درمانی آنرا در کاهش ضایعات سکته مغزی مورد توجه قرار دهند. Phillis و همکاران وی نشان دادند، دی متیل سولفوکساید مرگ نرونی در مدل ایسکمی مغزی که با بستن هر دو شریان کاروتید مشترک در جربیل ایجاد می شد، را کاهش می دهد. مطالعه ای دیگر در محیط In vitro، نشاد داد، دی متیل سولفوکساید اثر محافظتی در مقابل ایسکمی (که از طریق هیپوکسی و حذف قند ایجاد می شد) در برش های هیپوکامپ دارد.
  • امید سبزواری، مینا عندلیبی، ابوالحسن احمدیانی، محمد کمالی نژاد، محمد عبدالهی، سیدناصر استاد صفحه 545
    گیاهان دارویی Medicinal plants از منابع بالقوه الهی هستند که در صورت توجه لازم می توانند کاربردهای مناسبی در زمینه های دارویی و درمانی، غذایی، آرایشی و بالاخص اقتصادی داشته باشند. به علاوه، بسیاری از گیاهان دارویی و فرآورده های آنها به صورت خام از کشور صادر می شوند درحالی که فرآورده های حاصل از آنها با قیمت گزاف وارد می شوند. یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی شنبلیله Fenugreek می باشد که عرب ها آنرا حلبه و ایتالیائی ها Trigonella می نامند. شنبلیله در نواحی مختلف ایران نیز پرورش می یابد و از سبزی های مفیدی است که در تهیه اغذیه مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه خوراکی علاوه بر اثرات تغذیه ای، موارد استفاده درمانی فراوانی از جمله اشتهاآوری، پایین آورندگی قند و چربی خون، ضد دردی و... را نیز دارا می باشد. سابقه مصرف شنبلیله به مصر باستان بر می گردد که برای آسان کردن زایمان و افزایش شیر مادران استفاده می شده است.
  • علی کاظمی خالدی، مجید تقی زاده صفحه 552
    آنژیوگرافی تهاجمی عروق کرونری Invasive coronary artery angiography به دلیل بازنمایی تمپورال و فضایی بالا و توانایی آن در انجام همزمان مداخلات درمانی، به عنوان روش مرجع استاندارد مورد قبول جهت ارزیابی تنگی های شریان کرونری شناخته شده است. اما با وجود اینکه خطرات و عوارض جدی مرتبط با آن بسیار کم است، عدم سهولت در انجام و مشکلات اجرایی آن برای بیماران و نیز ملاحظات اقتصادی باعث شده است تا محققین به دنبال روش های جایگزین غیرتهاجمی باشند. با معرفی روش تشخیصی بر اساس اسکنرهای توموگرافی کامپیوتری مولتی اسلایس Multiple-Slice Computer Tomography نتایج نوید بخشی از ارزیابی بیماری شریان کرونری به دست آمده است اما برخی آرتیفکت های حرکتی یا کلسیفیکاسیون شدید غیرقابل ارزیابی دیواره شریانی هنوز هم مانع کاربرد گسترده این روش و شک و گمان شده است، به ویژه این محدودیت ها در کاربرد تکنولوژی های 4 و 16 مقطعی مشاهده شده است.
  • سینا مرادمند، حمیدرضا شاعری، منوچهر قارونی، عبدالرحمن رستمیان، زهرا اکبری، سیده ضحی میرخانی، اکرم باقری صفحه 567
    تحرک بیش از اندازه مفاصل اولین بار توسط بقراط در افراد قبیله Scythians که در جنوب روسیه فعلی می زیسته اند شرح داده شد. این اصطلاح نخستین بار در اواخر قرن نوزدهم در توضیح و تشریح سندرم های مارفان و اهلرز دانلوس وارد فرهنگ پزشکی شد. گرچه JHM به عنوان یک خصوصیت شناخته شده در برخی از اختلالات کلاژنی مانند سندرم اهلرزدانلوس، مارفان و استئوژنیک ایمپرفکتا دیده می شود، اما مشاهده گردیده که هایپربوبیلیتی ژنرالیزه مفاصل در غیاب سایر بیماری ها در درصد بالایی از افراد سالم نیز وجود دارد. این مقدار بسته به سن، جنس، نژاد و متدولوژی در آمارهای مختلف از هفت تا 5/38 درصد گزارش شده است. نظر به اهمیت JHM امروزه از معیارهای معتبر جهت ارزیابی آن استفاده می شود و اهمیت این ویژگی تا آنجاست که حتی گروهی از دانشمندان بر پایه آن سندرمی را با نام سندرم هایپرموبیلیتی خوش خیم شرح داده اند.
  • محمدعلی بشارت، پریسا پورنگ، علی صادق پور طبایی، سعید پورنقاش تهرانی صفحه 573
    رابطه سبک های مقابله با استرس و سطوح سازش روانشناختی با روند بهبود بیماران قلبی- عروقی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه سبک های مقابله با استرس شامل سبک های مقابله مساله محور، هیجان محور مثبت و هیجان محور منفی و سطوح سازش روانشناختی شامل بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی با روند بهبود بیماران قلبی- عروقی بود.
    روش بررسی
    انتخاب نمونه در مرحله نخست به روش در دسترس با نود آزمودنی از بین بیماران واجد شرایط مرکز قلب شهید رجایی تهران آغاز شد و با 46 آزمودنی (27 مرد، 18 زن) در مرحله پی گیری ادامه یافت. در مرحله نخست، یک تا دو هفته قبل از عمل جراحی، از آزمودنی ها خواسته شد مقیاس سبک های مقابله تهران و مقیاس سلامت روانی را تکمیل کنند. در مرحله دوم، سه تا چهار ماه بعد از عمل جراحی، پرسشنامه روند بهبود از طریق پرونده پزشکی بیمار و معاینات بالینی توسط متخصص قلب تکمیل شد.
  • فهیمه اسدی آملی، مژگان اکبرزاده جهرمی، منصوره عطار، فرنوش آزادبخت صفحه 580
    کلامیدیا انگل اجباری داخل سلولی می باشد که سه گونه chlamydia Trachomatis، chlamydophilia psittaci و chlamydo-phila pneumoniae برای انسان پاتوژن می باشند. کلامیدیا تراکوماتیس بر اساس مشخصات پلی ساکاریدی دارای 15 سروتایپ است که در چشم انواع مختلف بیماری عفونی را ایجاد می کند. تراخم، که مهمترین عامل کوری در جهان بوده و توسط سروتایپ A-C ایجاد می شود. کنژنکتیویت انکلوزیونی یا پاراتراخم که به وسیله سروتایپ D تا K ایجاد می شود که در نوزادان به صورت عفونت چرکی حاد نوزادان تظاهر می یابد و در بالغین به صورت کنژنکتیویت فولیکولر تحت حاد است. برای اثبات وجود عفونت کلامیدیایی روش های متعدد آزمایشگاهی وجود دارد از جمله بررسی سیتولوژی بر روی نمونه های به دست آمده از خراش ملتحمه و رنگ آمیزی گیمسا جهت مشاهده انکلوزیون های داخل سیتوپلاسمی کلامیدیایی که روش روتین در اکثر مراکز می باشد
  • ماندانا خطیبی، زهرا احمدی نژاد، محسن نصیری طوسی، بشیر حاجی بیگی، حامد زاهدیا صفحه 585
    ویروس هپاتیت C یکی از عواملی است که باعث بیماری های مزمن کبدی و کارسینوم هپاتوسلولار می شود و مدت هاست که ارتباط این بیماری با لیکن پلان دهانی مطرح است. در سال های اخیر علوم پزشکی شاهد افزایش میزان گسترش ویروس هپاتیت C در جامعه، به خصوص در کشورهای در حال توسعه بوده است، طبق آمار بیان شده در سایت رسمی WHO برآورد می شود که در حدود 170 میلیون نفر به عفونت هپاتیت C مزمن مبتلا باشند و در حدود سه الی چهار میلیون نفر نیز هر ساله به این عفونت مبتلا می گردند. عفونت با ویروس هپاتیت C نه تنها باعث بیماری های کبدی بلکه تظاهرات خارج کبدی شامل: کرایوگلوبولینمی، گلومرولونفریت مامبرانوس، زخم های قرنیه ای مورن، سندرم شوگرن، لیکن پلان و آرتریت روماتوئید می گردد. لیکن پلان نیز درماتوز نسبتا شایعی است که روی پوست و مخاط هر دو ظاهر می شود
  • فرزاد حدایق، آزاده ضابطیان، مریم توحیدی، فریدون عزیزی صفحه 590
    بخشی از عوامل خطرساز متابولیک و فیزیولوژیک مرتبط با بیماری های قلبی- عروقی به اشکال متنوعی تحت عنوان سندرم متابولیک نامیده شده اند. تعاریف پیشنهاد شده برای سندرم متابولیک از نظر اجزا و همچنین مرز تشخیصی آنها با یکدیگر متفاوتند. اما در هر حال، عوامل چاقی شکمی، فشارخون بالا، افزایش قند و اختلال چربی خون در تمام تعاریف وجود دارند. دو تعریف برای این سندرم قبلا توسط پانل درمانی بزرگسالان Adult Treatment Panel III و سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد شد. فدراسیون بین المللی دیابت International Diabetes Federation اخیرا تعریف جدیدی برای سندرم متابولیک ارائه داده است. در این تعریف از چاقی شکمی که با اندازه گیری دور کمر تعیین گردیده و میزان آن برای نژادها و جنس های مختلف متفاوت می باشد، به عنوان عامل اساسی استفاده شده است. از سوی دیگر، نقش خطرساز سندرم متابولیک در بروز بیماری های کرونری قلبی به شکل فزاینده ای مطرح گردیده است
  • مهرناز ولدان، زهرا رضایی، ژاله محمد پور، نسرین مقدمی تبریزی صفحه 599
    هیستروسکوپی جراحی روش مهم و با ارزش برای اداره و درمان ضایعات داخل رحمی می باشد. این روش برای بیمار در مقایسه با روش های لاپاراتومی کمترین خطر و تهاجم را دارد. دیلاتاسیون سرویکس از مسائلی است که جراح در هنگام هیستروسکوپی با آن روبرو می شود. از میزوپروستول واژینال به طور موثر جهت آمادگی و نرم کردن سرویکس قبل از هیستروسکوپی جراحی استفاده شده و عوارض مربوط به دیلاتاسیون سرویکس و هیسترو سکوپی جراحی بررسی شده است. در این مطالعه 80 خانم با شکایت خونریزی غیرطبیعی رحم یا ضایعات داخل رحمی به شکل تصادفی در دو گروه 200 میکروگرم میزوپروستول واژینال و دارونما قرار داده شدند. پاسخ سرویکس و سرانجام و عوارض مربوط به هیستروسکوپی جراحی بررسی شد. میانگین دیلاتاسیون سرویکس که بوسیله دیلاتور هگار تخمین زده می شد در دو گروه درمان شده و کنترل اختلاف معنی داری داشت.
  • محمد جواد زهتاب، غلامرضا قربانی امجد، سید میر مصطفی سادات صفحه 604
    مفصل زانو یکی از مفاصل بزرگ متحمل وزن بدن می باشد و به نوعی در تمام فعالیت های روزمره کاربرد دارد، لذا عملکرد مطلوب آن بسیار مهم است. با افزایش تروماهای پر انرژی و جوان تر شدن جامعه، بروز و شیوع شکستگی های اطراف مفصل زانو در طول سال های اخیر زیادتر شده است. هر کدام از عوارض عمل های جراحی پلاتوی تیبیا تاثیر مستقیمی در زندگی آینده بیمار خواهد داشت، مثلا در صورت بروز تخریب غضروف و بروز سائیدگی مفصل DJD و درد، بیمار در آینده نیاز به عمل های جراحی بزرگ از جمله تعویض مفصل زانو یا آرترودز خواهد داشت و یا در صورت بروز نکروز پوستی و عفونت، سپتمی سمی و یا ترومبوز وریدی و آمبولی ریه، حتی ممکن است جان بیمار به خطر افتد. درمان شکستگی های خردشده پلاتوی تیبیا همواره در بین جراحان ارتوپد مورد بحث بوده است، در طول سال ها درمان آن از کشش، گچ گیری تا جااندازی باز و فیکساسیون داخلیOpen Reduction & Internal Fixation فرق کرده است
  • شهرزاد شهیدی، فرزانه اشرفی، نسترن ایزدی، هایده عدیلی پور صفحه 611
    گزش حشرات می تواند سبب واکنش های موضعی یا سیستمیک شود که این واکنش ها می تواند خفیف تا کشنده باشد. گزش حشرات یکی از شایع ترین علل آنافیلاکسی می باشد. سالیانه حدود 3% بالغین دچار آنافیلاکسی ناشی از گزش می شوند و در آمریکا سالیانه حدود 40 مرگ ناشی از گزش گزارش می شود. به علاوه آنافیلاکسی ناشی از سم یک علت بالقوه مرگ ناگهانی می باشد. آلرژن های اصلی سم زنبور عسل شامل فسفولیپاز A2، هیالورونیداز، اسید فسفاتاز، آلرژن C و ملیتین می باشد. فسفولیپاز و ملیتین باعث از بین رفتن غشای سلولی شده که خود منجر به همولیز، رابدومیولیز، و آسیب کبدی می شود. گزش های متعدد سبب واکنش های توکسیک می شود و این واکنش های توکسیک به علت مواد وازواکتیو موجود در سم ایجاد می گردد. در مورد ارتباط تظاهرات کلینیکی با تعداد نیش زنبور عسل مقالات متعددی چاپ شده است که بیش از 100-50 نیش زنبور باعث ایجاد واکنش توکسیک می شود
|
  • Acute Mountain Sickness among overnight hotel guests: prevalence, symptoms and signs
    Halabchi F., Mazaheri R Page 5
    Altitude diseases, the most frequent of which is acute mountain sickness (AMS), are among the most common and serious problems that recreational and professional mountain athletes may encounter. If left undiagnosed, they may lead to lethal consequences. In a cross sectional study, we investigate the prevalence of AMS disorder among the overnight guests of a mountain resort hotel. Overnight guests staying at Hotel Tochal (elevation 3545 m), near Tehran, Iran, in the winter of 2006 constituted the study participants. A questionnaire, including demographic data, proposed risk factors and Lake Louise score, was completed by a physician for all who had headache or other symptoms of AMS.
  • Ghasemi M., Dehpour Ar Page 529
    It is well known that erectile dysfunction is most commonly associated with diabetes, affecting 35% to 75% of men with diabetes mellitus. Several studies have been carried out to find appropriate strategies for treatment of diabetes-induced erectile dysfunction. The aim of the present study was to investigate the ability of acute administration of the endogenous cannabinoid anandamide in vitro to alter the NANC-mediated relaxation of corpus cavernosum from diabetic rats and the possible role of nitric oxide in this manner.
  • Vakili A Page 538
    Dimethyl sulfoxide (DMSO) has been used as a solvent for many drugs in ischemic experiments. DMSO has many biological benefits, including antioxidant, anti-inflammatory, platelet aggregation inhibiting and cell membrane stabilizing effects. Moreover, some experimental studies report that DMSO has a neurprotective effect in permanent focal cerebral ischemia. Despite the effect of DMSO on the cortex, striatum injuries and motor neurological dysfunctions in transient focal cerebral ischemia are not completely clear.
  • Sabzevari O., Andalibi M., Ahmadiani A., Kamalinejad M., Abdollahi M., Ostad Sn Page 545
    There is a growing interest in understanding the biological effects of time-tested folk medicinal plants including the green leafy vegetables, which supply minerals and vitamins to the diet. Trigonella foenum-graecum L (fenugreek) is a dietary vegetable and there are reports concerning its antinociceptive effects in Iranian traditional medicine. Its seeds are also known for their carminative, tonic, antidiabetic, antineoplastic and restorative properties. These reports and the hypoglycemic effect of fenugreek leaf extract encouraged us to assay fenugreek aqueous extract for cytotoxicity on NIH3T3 mouse fibroblast cells.
  • Kazemi Khaledi A., Taghizadeh M Page 552
    Multislice computed tomography (MSCT) is a noninvasive method of detecting coronary artery disease (CAD). The purpose of the present study was to investigate the accuracy of 64-slice MSCT (64-MSCT) in daily practice, without patient selection. Sixty-four consecutive suspected CAD patients underwent both 64-MSCT and quantitative coronary angiography (QCA). The CT system The mean time span between MSCT and QCA was 7.2±3.9 days. For the 64-MSCT, detection or exclusion of CAD, defined as one or more areas of >50% stenosis within major epicardial coronary arteries,
  • Moradmand S., Shaeri Hr, Gharooni M., Rostamian A., Akbari Z., Mirkhani Sz, Bagheri A Page 567
    Mitral valve prolapse is a relatively common valvular abnormality in most communities and joint hypermobility (JHM) is also seen in many healthy people as well as in certain clinical disorders, such as Marfan syndrome. The present study was designed to investigate the association between joint hypermobility and mitral valve prolapse in an Iranian population sample. Fifty-seven patients with nonrheumatic and isolated mitral anterior leaflet prolapse (24 men and 33 women, mean age 23.5 +/-2.3) and 51 healthy subjects (20 men and 31 women, mean age 22.9+/-2.3) were studied
  • Besharat Ma, Pourang P., Sadeghpour Tabaee A., Pournaghash Tehrani S Page 573
    The relationship between coping styles and psychological adaptation during the recovery process was investigated in a sample of coronary heart disease (CHD) patients. One hundred and fifty patients from Shahid Rajaee Heart Center, Tehran, Iran, were included in this study at intake and forty five patients (27 men, 18 women) participated in the follow-up study. All participants were asked to complete the Tehran Coping Styles Scale (TCSS) and Mental Health Inventory (MHI). The Recovery Process Questionnaire (RPQ) was completed using each patient’s medical file and clinical
  • Asadi Amoli F., Akbarzadeh Jahromi M., Attar M., Azadbakht F Page 580
    Chlamydia Trachomatis is the most common cause of trachoma and subsequently give rise to neonatal chlamydial conjunctivitis (NCC), adult ophthalmic inclusion infection, sexually transmitted diseases (STD) and pneumonia. The goal of this study was to access the incidence of chlamydia trachomatis in the normal (ophthalmic infection free) population. In a cross sectional study 250 patients referring to Farabi Eye university Hospital Tehran, Iran for non infectious ophthalmic disease in different age categories were selected and accessed for chlamydial IgM and IgG by ELISA method. 250 patients (50% men and 50% women) with the mean age of 40 (ranging from one to 83 years old) were tested.
  • Khatibi M., Ahmadinejad Z., Nasiri-Toosi M., Hajibaygi B., Zahedipour H Page 585
    Hepatitis C is a major cause of chronic liver disease and hepatocellular carcinoma. Hepatitis C infection also has extrahepatic manifestations, including cryoglobulinemia and lichen planus. Lichen planus is a relatively common mucocutaneous disorder, and, due to its chronic pattern and increased incidence of malignancy, diagnosis and treatment of this disease are very important. The aim of the present study was to investigate the prevalence of oral lichen planus in HCV-infected patients.In this cross sectional–descriptive study, the prevalence of oral lichen planus was evaluated by means of observation, clinical examination, questionnaire and evaluation of the medical records of 150 patients
  • Hadaegh F., Zabetian A., Tohidi M., Azizi F Page 590
    Although metabolic syndrome (METs) is receiving attention from physicians, data on the syndrome’s association with coronary heart disease (CHD) in the Iranian population are limited. This study was designed to determine the association of different definitions of METs and its components with CHD. Logistic regression analysis was used to analyze data from 5981 subjects aged ≥30 years. METs definitions by the International Diabetes Federation (IDF), the Adult Treatment Panel (ATP III) and the WHO for CHD were used in three models: model 1 an age adjusted model, model 2 adjusted for
  • Valadan M., Rezaee Z., Mohammadpour J., Moghadami Tabrizi N Page 599
    As an important diagnostic and therapeutic procedure for patients with intrauterine diseases, hysteroscopy permits a good view of the uterine cavity, thereby increasing diagnostic accuracy. Complications often encountered during hysteroscopy primarily concern problems with cervical dilatation and include uterine perforation, cervical tears, and the creation of false tracts. In this study, we investigate the utility of vaginal misoprostol for cervical dilatation in women undergoing hysteroscopy. This triple-blind, randomized, placebo-controlled study was carried out at Mirza Khoochak Khan Hospital, Tehran, Iran. We excluded women who were pregnant, had genital tract infection, or history of cervical trauma.
  • Zehtab Mj, Ghorbani Amjad Gh, Sadat Mm Page 604
    Proper knee function is essential for daily activity. Since almost all complex tibial plateau fractures involve soft tissue compromise, there is some controversy as to the best treatment method. Currently, progress toward indirect reduction and external fixation, such as the hybrid external fixator, with minimal complications is underway. Herein we evaluate the outcomes of complex tibial plateau function repaired with hybrid external fixation at one of the most important trauma centers in Iran. This case-series study involved the postoperative follow up (>6 months) of 20 patients with complex tibial plateau fracture repaired using hybrid external fixator at Sina Hospital from 2002-2004.
  • Shahidi Sh, Ashrafi F., Izadi N., Adilipour H Page 611
    Insect stings can cause local or systemic reactions that range from mild to fatal, and are among the most common causes of anaphylaxis. The major allergens of honeybee venom are phospholipase A2, hyaluronidase, acid phosphatase, allergen C and melitin. Phospholipase and melitin induce hemolysis, rhabdomyolysis and liver damage due to cell membrane breakdown, damage of the vascular endothelium and activation of the inflammatory response. Rhabdomyolysis has been implicated as the cause of acute renal failure in approximately 5-7% of cases. However, bee stings are a rare cause of rhabdomyolysis, and are usually associated with 50 or more stings.