فهرست مطالب

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 11، تابستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/05/11
  • تعداد عناوین: 5
|
  • شهره افشار یاوری، محمدحسن خادم انصاری، زهرا یکتا صفحه 53
    مقدمه
    هلیکو باکترپیلوری یک نوع باکتری گرم منفی بوده و در ایجاد گاستریت نقش بسزایی دارد و به عنوان یکی از مهم ترین عوامل بیماری های التهابی و بدخیمی های دستگاه گوارش به ویژه گاستریت مزمن زخم معده، آدنوکاسنیوم و لنفوم معده شناخته شده است. روش های مختلف تهاجمی و غیر تهاجمی برای تشخیص این عفونت وجود دارد و در بین روش های غیر تهاجمی تشخیص آنتی بادی های اختصاصی به روش الیزا یکی از بهترین متدها می باشد. در این مطالعه نیز آنتی بادی های هلیکو باکترپیلوری به روش الیز ا جهت IgA، IgG، IgM مورد مطالعه قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    از 131 بیمار مراجعه کننده بعد از جدا سازی سرم با روش الیزا آنتی بادی های IgG، IgM و IgA اندازه گیری شد. IgG کمتر از 34 واحد EIU منفی و بالا تر از 42 واحد مثبت و بین 42-34 مشکوک در نظر گرفته شد. جهت IgM و IgA کمتر از واحد U/ml منفی و بالاتر از 12 واحد مثبت و بین 12-8 مشکوک محاسبه گردید.
    یافته ها
    از 131 بیمار (78 زن و53 مرد) 48/27% IgM،42% IgG و 19/25% IgA مثبت بودند. گروه های سنی 40-20 ساله برای آنتی بادی های IgM، IgG وIgA به ترتیب 3/23%، 3/28% و 7/16% مثبت بودند و در گروه های سنی 80-41 به ترتیب 31%، 5/53% و 4/32% برای آنتی بادی های IgM، IgG و IgA مثبت بودند که نشان دهنده آنست که عفونت در سنین بالا بیشتر است.
    بحث و نتیجه گیری
    روش های نسبتا ساده بر اساس جستجوی آنتی بادی ها به صورت تجارتی با حساسیت بالا به آسانی در دسترس است مزیت روش الیزا آن است که علاوه بر حساسیت و ویژگی بالا، نوع کلاس آنتی بادی ها را نیز مشخص می کند و با این روش می توان نوع کلاس آنتی بادی ها IgM، IgG و IgA را تشخیص داد.IgG ارزش تشخیصی و پیش آگهی بیشتری را دارد و IgAنیز بعد از IgG در تشخیص بیماری نقش مهمی را بازی می کند. IgM برای عفونت و تشخیص مراحل حاد بیماری بهتر است. روش الیزا به خاطر حساسیت و ویژگی قابل قبول، قابلیت تکرارپذیری، سهولت کار و غیر تهاجمی بودن نمونه گیری و مقرون به صرفه بودن روشی مناسب برای تشخیص افراد آلوده می باشد و در صورت مثبت بودن در افراد مشکوک آندوسکوپی می تواند انجام شود.
    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، آنتی بادی، الیزا
  • جمیله امیرزاده، نوریه امیرزاده، منصوره وظیفه اصل صفحه 59
    مقدمه
    عفونت ناشی از ویروس هپاتیت (HBV) می تواند منجر به پیامدهای وخیمی شود که واضح ترین آنها هپاتیت حاد می باشد. 10-5% از بالغین آلوده با این ویروس، دچار عفونت مزمن می شوند، اگر عفونت در دوران کودکی اتفاق افتد، احتمال پیدایش این حالت بیشتر خواهد بود. انتقال عمودی (انتقال از مادر آلوده به نوزاد) در کشورهای در حال توسعه یکی از مهمترین راه های سرایت می باشد لذا پژوهشگران مطالعه حاضر را با تعیین اثر بخشی آموزش پیشگیری از هپاتیت B در زنان باردار در پایگاه های جمعیتی شهر ارومیه انجام دادند.
    مواد و روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی (مداخله ای) است که با هدف تعیین اثر بخشی آموزش به وسیله سخنرانی صورت گرفته است، نمونه های این پژوهش 52 نفر از زنان باردار ساکن در پایگاه های جمعیتی شهر ارومیه می باشند که به روش تصادفی انتخاب و پس از آزمون اولیه، آموزش توسط سخنرانی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه بود که با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، آمار مورد استفاده میانگین، انحراف معیار و آزمون t بود (آمار توصیفی و استنباطی).
    یافته ها
    نتایج به دست آمده حاکی از آن است که میزان آگاهی نمونه ها از بیماری HB ضعیف و آموزش، تاثیر مثبت بر آگاهی زنان باردار داشته است (p= 0/000) و میزان آگاهی با تعداد حاملگی ارتباط ندارد (p= 0/58). 5/88 % نمونه ها شاغل در منزل، 9/1 % کارمند، 9/42% نمونه ها دارای تحصیلات دیپلم بودند و میانگین سن نمونه ها 24 می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به اینکه زنان نقش کلیدی در ارتقاء سلامت خانواده به عهده دارند بایستی، آموزش پیشگیری از هپاتیت B به طور گسترده در مراکز بهداشتی به زنان ارائه گردد.
    کلیدواژگان: هپاتیت B، زن باردار، آموزش
  • حسین جعفری زاده، سادات سید باقر مداح، کیان نوروزی، مهدی رهگذر صفحه 65
    مقدمه
    بهبود شرایط زندگی و افزایش طول عمر و امید به زندگی، پدیده سالمندی را به دنبال دارد. در حال حاضر 25 درصد جمعیت جوامع پیشرفته و 4 درصد جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می دهند. بدیهی است که ارائه خدمات موثر و کارآمد درخصوص هر جمعیتی مستلزم آشنائی و شناخت نیازها و مسائل مراقبتی و بهداشتی و... آن گروه خاص می باشد و چون سالمندان کم توان یک گروه آسیب پذیر می باشند، جهت ارائه خدمات صحیح به این قشر در ابتدا باید نیازهای آنان به طور جامع مورد بررسی قرار گیرد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی و مقطعی است که با هدف بررسی وضعیت مراقبتی - بهداشتی سالمندان کم توان ساکن در منطقه 13 شهرداری تهران و مشکلات مراقبان آن ها انجام شد. افراد سالمند کم توان مراجعه کننده به بیمارستان بوعلی و فرهنگسرای خیام واقع در منطقه 13 شهرداری شهر تهران جامعه مورد پژوهش بودند و تعداد 50 نفر از آنان که شرایط ورودی پژوهش را دارا بودند، نمونه های پژوهش را تشکیل دادند. اطلاعات از طریق پرسشنامه (شامل اطلاعات مربوط به سالمندان و اطلاعات مربوط به مراقبان) جمع آوری شد. داده ها به وسیله نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون های آماری تحلیلی مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از بررسی 50 نفر سالمند کم توان واجد شرایط نشان داد که میانگین سنی آن ها 9/72 سال بوده و بیشترین افراد (42 درصد) متعلق به گروه سنی 70 – 65 سال بودند. 76 درصد سالمندان کم توان زن بی سواد بوده و 84 درصد سالمندان کم توان سابقه بستری را در طی سال گذشته عنوان می کردند و شایع ترین علت بستری بار اول مشکلات قلبی)50 درصد) می باشد. 60 درصد سالمندان کم توان زن و 44 درصد سالمندان کم توان مرد بیش از 3 نوع دارو مصرف می کردند. از مهم ترین نگرانی های 64 درصد سالمندان کم توان زن و 84 درصد سالمند کم توان مرد، بهداشت و سلامتی بود. بین میانگین وضعیت ذهنی سالمندان کم توان زن و مرد اختلاف معنی داری وجود داشت (004/0=p). همچنین بیشتر مراقبان (64 درصد) در رده سنی 55 – 30 سال قرار داشتند و 90 درصد ایشان متاهل و دارای فرزند بودند. 100 درصد مراقبان غیر رسمی از مراقب رسمی به علت مشکلات مالی (86 درصد) استفاده نمی کردند.
    بحث: نتایج پژوهش مشخص کرد که سالمندان کم توان به علل مختلف به شدت آسیب پذیر بوده و برای پیشگیری از آسیب ها، نیازمند مراقب و مراقبت های مداوم می باشند. کاهش و یا حذف این مراقبت ها، آن ها را مستعد ابتلاء به انواع بیماری ها و آسیب ها می کند. مراقبان بر طبق یافته ها، دارای مشکلات عدیده ای هستند که اگر حمایت از مراقبان به عمل آید و آن ها دچار فرسودگی و سایر عوارض ناشی از مراقبت نشوند، نه تنها سالمندان در منزل باقی می مانند و از عوارض نگهداری در سراهای سالمندی به دور می مانند بلکه مراقبان نیز فرصت های تنهایی و... بیشتری جهت رسیدگی به خانواده خود خواهند داشت و از احساسات منفی ناشی از سپردن سالمندشان به سرای سالمندان به دور خواهند ماند.
    کلیدواژگان: سالمند کم توان، وضعیت مراقبتی بهداشتی و مراقبان سالمندان
  • رحیم یوسفی، کوروش نامداری، الهام ادهمیان صفحه 76
    مقدمه
    افسردگی و استرس از مشکلات رایج پرستاران می باشد. به نظر می رسد که شغل پرستاری در مقایسه با سایر مشاغل، دارای بار بالای استرس و فشار روانی ناشی از مقتضیات این شغل باشد.
    مواد و روش ها
    نمونه پژوهش حاضر تعداد 140 نفر از پرستاران شاغل در بخش های روانپزشکی و غیر روانپزشکی و کارمندان بخش های اداری بیمارستان های امین، خورشید و الزهرا شهر اصفهان بودند که با پرسشنامه های افسردگی بک و استرس شغلی مورد سنجش قرار گرفته اند.
    یافته ها
    بین میزان افسردگی پرستاران بخش های روانپزشکی و غیر روانپزشکی و گروه کارمندان بخش اداری تفاوت معناداری مشاهده نشد. اما از لحاظ میزان تجربه استرس شغلی نتایج نشان داد که گروه پرستاران در مقایسه با گروه کارمندان بخش اداری استرس بالایی را تجربه می کنند.
    بحث و نتیجه گیری
    افسردگی مساله ای است که به عوامل متعددی بستگی دارد و تنها یک عامل قادر به تبیین آن نیست. درباره استرس شغلی پرستاران باید گفت که شغل پرستاری بنابه ماهیت و کیفیت کاری ذاتا استرس زا می باشد و این امر مستلزم توجه به جنبه های روانشناختی و اندیشیدن تدابیر پیشگیرانه در شغل پرستاری می باشد.
    کلیدواژگان: افسردگی، استرس، پرستاری، بخش روانپزشکی، بخش غیر روانپزشکی
  • فاطمه مقدم تبریزی صفحه 86
    پیش
    زمینه
    با توجه به اثرات سوء اختلالات سلامت روان بر ارتباطات زن حامله و ارتباط مادر و کودک و زن و شوهر اهمیت شناسایی راه های عملی در پیشگیری از این اختلال، ضروری به نظر می رسد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین نقش مشاوره در سلامت روان زنان حامله صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی، 200 زن حامله که در سال های 83-1381 جهت مراقبت های پره ناتال به مراکز بهداشتی شهر ارومیه مراجعه نموده بودند، به روش تصادفی منظم به دو گروه 100 نفری تقسیم شدند. گروه مورد، در نیمه اول حاملگی تحت مشاوره ماما قرار گرفتند و در نیمه دوم حاملگی با گروه شاهد از نظر سلامت روان به کمک آزمون کای دو مقایسه شدند، داده ها با آزمون آماری کای دو، یومن ویتنی و فیشر آنالیز شدند.
    یافته ها
    در رابطه با سلامت عمومی نتایج بیانگر آن بود که 81 درصد زنان حامله در گروه مورد، قبل از مشاوره در نیمه اول حاملگی و 80 درصد آنان بعد از مشاوره در نیمه دوم حاملگی در حد معمول قرار داشتند. در حالیکه 97 درصد زنان گروه شاهد در نیمه اول حاملگی و 93 درصد آنان در نیمه دوم حاملگی در حد معمول قرار داشتند (004/0=p).
    بحث و نتیجه گیری
    ارائه مشاوره توسط ماما اختلالات سلامت روان دوران حاملگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: مشاوره، زن حامله، سلامت روان
|
  • Sh A.Yavari *_M. H Khadem Ansari_Z. Yekta Page 53
    Introduction
    Helicobacter pylori is a gram negative bacteria and is an etiologic agent of some gastrointestinal diseases such as chronic gastritis, gastric ulcers, lymphoma and adenocarcinoma. Many invasive and noninvasive methods for detection of this infection are available and among non invasive methods diagnostic value of specific IgM, IgG, and IgA antibodies by Eliza is one of the best methods. The aim of this study is to detect H.pylori antibodies for IgM, IgG and IgA by Elisa method. Methods and Materials: Blood samples from 131 referred patients for detection of H.pylori antibodies were taken and serum was separated to detect of IgM, IgG and IgA antibodies. IgG was assessed by EIU units (<34 was negative and >42 was positive). Also for IgM and IgA antibodies reported by U/ml (<8 was negative and >12 was positive).
    Results
    One hundred and thirty one samples (78 female and 53 male) were tested for H.pylori IgM, IgG and IgA antibodies and showed 27.48%, 42% and 25.19% positive for IgM, IgG and IgA antibodies, respectively. The age group was between 20-40 years old for IgM, IgG and IgA antibodies 23.3% and 28.3% and 16.7 % positive respectively and for 41-80 years old IgM, IgG and IgA antibodies were 31%, 53.5% and 32.4% respectively. The above mentioned data showed infection was higher at 41 – 80 year-old patients.
    Conclusion
    Simple methods for detection of H.pylori antibodies are available commercially and have sensitivity and specificity for H.pylori diseases. IgM, IgG and IgA have diagnostic importance i.e IgG for prognosis and IgM for detection of acut infection of diseases, therefore regarding acceptable sensitivity and specificity, ease of work with Elisa, being economical and non invasive, it can be employed in diagnosis of H.pylori infections.
  • J. Amirzadeh, N. Amirzadeh, M. Vazife Asl Page 59
    Introduction
    Hepatitis B virus can result in malignant syndromes such as acute hepatitis. 5-10% of infected adults suffer from chronic hepatitis. In developing countries transition from mother to newborn is one of the most important routs of transmission. Thus researchers observed this review to obtain effectiveness of Hepatitis in Urmia city’s population lab. Methods and Materials: The main goal of this semi experimental review is to quantify effectiveness of lectures in education. Fifty-two randomly chosen pregnant women were the samples of this review. They were educated using lectures and were examed about their previous knowledge. The instrument used for this research was a questionnaire also statistical results were analysed using SPSS and the mean value for the variance was T test.
    Results
    The results showed that the awareness of samples were low and education was effective. (P=0.000) and there was no relation between the number of pregnancy and awareness.
    Conclusion
    As women have an important role in improvement of family health, an most of them should be completely educated on hepatitis.
  • H. Jafarizadeh, S. Maddah, K. Norozi, M. Rahgozar Page 65
    Introduction
    Better life conditions, and consequently living along life leads to old age. At present time %25 of developed communities and %4 of our country are aged. As we know giving efficient services for every specific population needs being familiar, Recognizing needs and health care problems, etc of this specific group. Since frail elderlies are a susceptible group therefore, we must completely assess their needs in order to provide correct services. Methods & Material: It was�descriptive and cross sectional study to assess health care needs of the frail elderlies dwelled in 13th district of Tehran and their�care givers’ problems in Boali hospital and Khayam center 50 people of them that possessed entrance criteria formed the study population. The data were gathered via questioners and processed by SPSS.
    Results
    Results showed that their mean age was 72.9 years, %76 of female frail elderlies were illiterate and %84 of them had hospitalization history in last years. The most common reason for their first time hospitalization was cardiac diseases (%50). %60 of female frail elderlies and %44 of male frail elderlies used more than 3 types of drugs. Among the most important concerns: %74 of frail elderly were health and hygiene. There were a significant relationship between mental status of male and female frail elderlies (p=0.004). Most care givers (%64) were between 30-55 years old group and %90 of them were married and had children. Because of economical problems all informal care givers avoided employing formal care givers.
    Conclusion
    The study results indicated that the frail elderlies were severely vulnerable for different damages and diseases and needed continuous care and care givers had more problems. Providing good support not only will lead to home residence but also will prevent the complications of staying in age centers, and care givers will find some opportunities for loneliness and paying attention to their own family members�and�will be far from the negative effects of taking elderlies to aged centers.
  • R. Yousefi, K. Namdari, E. Adhamian Page 76
    Introduction
    Depression and stress are the most prevalent problems among nurses. Probably nurses experience greater levels of stress at work. Methods and Material: One hundred and forty nurses at psychiatric and non-psychiatric units and official employees in Amin, Khorshid, and Zahra hospitals of Isfahan were the samples. The subjects were assessed with beck depression and occupational stress questionners.
    Result
    In this study, there was no significant difference between psychiatrics and non Psychiatrics unit nurses and official employees for depression level. But there were significant differences in stress level between nurses and official employees.
    Conclusion
    Occupational stress is the most prevalent problem in nurses than other employees.
  • F. Moghadam Tabrizi Page 86
    Introduction
    Regarding adverse effects of mental disorders on relationship of pregnant women and on mothers – neonate relation as well as the relation between the couples, the importance of detecting practical and effective ways to prevent this disorder seems essential. The objective of this study is to determine the role of the consultation in mental health of patients. Methods and Materials: In this semi-experimental study 200 pregnant women who referred to Urmia Health Center in 2002-2004 were randomly divided into two groups of 100. The case group received consultation from a midwife in prenatal period. Finally on the 9th month of pregnancy the mental health of the case group was compared with the control group.
    Results
    The results showed that 81% of pregnant women in case group before consultation in thirth Trimester of pregnancy and 80% of them after consultation in first Trimester and 93% of them in third Trimester of pregnancy were in usual range. (P=0.0004).
    Conclusion
    Consultation is an effective factor in preventing mental health disorders in other words, it leads to significant reduction of mental health disorders.